Wijze woorden   14 comments

Godfried Bomans – Nederlands schrijver (1913 – 1971)
 
"Ga nooit terug naar een plek waar je ooit gelukkig bent geweest. Dat loopt altijd op een teleurstelling uit. Je hebt er in je herinnering iets bij opgeteld en dat blijkt er dan helemaal niet te zijn. En in plaats van dat er weer af te trekken, geef je die plek de schuld."
 
En daarmee had Godfried helemaal gelijk! Als je zoals ik geboren ben in Alkmaar en je hebt daar je jeugd doorgebracht dan wil je daar later naar terug, je wilt zien waar je zo fijn hebt gespeeld, je wilt het huis weer zien waar je als kind gelukkig was, je wilt weer lopen langs die brede straten waar je zoveel ruimte had. En dan ga je na jaren terug en inderdaad de straten lijken ineens zo smal, het huis blijkt een huisje te zijn en iedereen die je kon is weg! Je zult als volwassen mens nooit meer vinden wat je ooit als kind hebt beleefd en wat je in je herinneringen alleen maar mooier hebt gemaakt. Je gaat weer naar huis en bent een illusie minder en een ervaring rijker, niet weer terug! Alleen de "plek" de schuld geven is niet eerlijk gooi het maar op je leeftijd.
 
Godfried Bomans           Godfried Bomans          Godfried Bomans
Posted 26 januari 2008 by Ann McDunn in Spreuken, wijsheden en citaten

14 responses to “Wijze woorden

Subscribe to comments with RSS.

  1. Wat leuk John dat jij in Schoonhoven hebt gewoond. Mijn zoon heeft daar 7 jaar gestudeerd aan de vakschool voor goud en zilversmeden.

  2. Lieve AnnHeel wijze woorden ,beter is het de herinneringen in gedachten te bewaren dan blijven ze mooi en dat voorkomt veel teleurstellingLiefs Elisabeth

  3. Joure mijn geboorteplaats is niet meer hetzelfde als toen .Niets is meer hetzelfde .Het is leuk om eens terug te gaan .Maar verder mis ik het niet .

  4. De omgeving waar ik ben geboren, ziet er nog steeds ongeveer hetzelfde uit, het huis is wel flink verbouwd, er woont nu een neef in. We hebben ook nog in Schoonhoven gewoond en zijn in Meppel een paar keer verhuisd. Al die huizen staan er nog. Maar al deze plaatsen zijn allemaal wel flink uitgebreid.Dus er is wel veel veranderd. Maar veranderingen vonden vroeger natuurlijk evengoed plaats.

  5. Ja, die straat waar ik vroeger speelde in Amsterdam leek heel breed en lang, er stonden toen natuurlijk niet veel auto’s, dat scheelt ook…… maar als ik die straat nu zie, dan stelt het niet veel voor…..en mijn geboorteplaats is Elburg en dat vind ik nog steeds een heel leuk oud plaatsje. Ik ging er weg toen ik 6 weken was, dus veel weet ik er niet meer van. Wel ging ik er regelmatig op vakantie bij opa en oma, en het stoepje waar ik toen speelde is er nog, en ziet er nog net zo uit. Juist heel leuk om dat te zien. Dus dan is terug gaan wel leuk!liefs, Nicky

  6. Je hebt gelijk, er is zoveel veranderd. Weilanden zijn volgebouwd. Wilde zuring is vervangen door straten. Ook een gemiste updateliefs R

  7. ach Godfried , wat kan ik nog steeds genieten van zijn werken. En de briefwisseling die hij had met mijn vader toen deze nog op de universiteit zat , ach wat was het leven toen nog simpel. Daar waar ik geboren ben zou ik niets kennen Leiden nooit meer geweest. bootje in Warmond "de Gong" ligt er volgens de overlevering nog steeds. Maar ik was te klein. Het dorp waar ik getogen ben, daar ben ik terug , de herinneringen zijn er nog maar de speciale plekjes zijn allang verdwenen.

  8. Wat ik nog wel us wil doen is kijken op oud leeuwarden. Daar is alles als vanouds………………………………..Ha.

  9. Niet helemaal eens hoor. Af en toe kom ik nog eens in m’n geboortedorpie. Daar vindt ik toch nog wel wat lokaties terug waar ik leuke herinneringen aan heb Ann. De meeste dingen zijn echter zo verandert dat je er niets van terug kent.

  10. Klopt helemaal Ann. Die berg waar je vanaf sleede blijkt maar een skietheuveltje te zijn. Veel is er niet eens meer. Maar Bomans……… ow. Kopstukken. Google die maar us of zoek op youtube. Schitterend.Fijn weekendxsjerrie

  11. Och wat heb ik altijd genoten van zijn mooie spreektaal luisterde heel graag naar hem nu verdwaal ik wel eens per ongelk op YouTube zie zijn naam en ga rustig lekker luisteren vond hem gewoon heeeeeel leuk dank Annypenny voor dit blogje.Zijn wijze woorden schreef je ooit in mijn Bandungblogje maar daar ben ik niet echt bewust geweest dat is misschien beetje anders was toen kindje van vier en weet er echt niets meer van …Godfried heeft gelijk het is zo!Heel fijn weekend uurtje extra en eindelijk een paar dagen rust in HuizeVosje ga ook nog vluchtenbegin van de week naar Tessje kan het gedonder om mijn huis niet echt goed hebben hoor!!!!Tjee wat een zooi en kabaal brrrrrrgrrrrrrrr …Tel je de dagen al af dat je kleine liefje geboren wordt ??? en Ilona peettante nou moeten we toch eens elkaar ontmoeten bij jou ik voor Benona en Ilona voor de nieuweling. Heb je Benona nog een kusje gebracht klinkt zo zot als ik dat tik heel apart!LiefsxxxB

  12. Ik denk dat je best terug kunt gaan naar de plek waar je ooit gelukkig bent geweest. Alleen moet je wel in gedachten houden dat het veranderd is, net zoals jij zelf veranderd bent. Als kind kijk je heel anders aan tegen dingen dan als een volwassene. En als je dat maar in je achterhoofd houdt dan kun je nog best genieten van die plek waar je eens gelukkig was. Liefs,

  13. ’t is wel waar, maar ook niet zo raar. als je zelf nog kleiner bent, is het logisch dat alles groter e.d. lijkt. bovendien, is het vaak in je geheugen juist mooier of minder mooi dan dat het in werkelijkheid was..

  14. Wijze woorden van Godfried,en een mooi bijschrift van jou.
    Je denkt wanneer je nog eens terug gaat,dat alles het zelfde is gebleven,en dat je nog oude vrienden zult tegenkomen,
    maar helaas, een ilusie!
    Je loopt er een beetje verloren rond,want het is niet meer het Alkmaar zoals wij dat hebben gekend.
    Het is inderdaad beter niet meer terug te gaan,even je ogen te sluiten en in je herinneringen je
    geboorteplaats terug te zien,dat is veel mooier.
    Kus,Edward.
     

Geef een reactie

