Duivelsdrek (Ferula asa foetida).   20 comments

 
Zaterdag 28 juni 2008, Bloeiende Duivelsdrek
 
De Duivelsdrek bloeit in De Kruidhof in Buitenpost
Zaterdag 14 juni 2008
 
Buitenpost – Deze reusachtige plant staat midden in de Geneeskrachtige Kruidentuin van De Kruidhof. De duivelsdrek heeft jarenlang niet gebloeid en de Latijnse naam is al even vreemd als de Nederlandse benaming: Ferula asa foetida betekent letterlijk "stinkend vehikel". Uit de gedroogde wortel van de plant wordt o.a. hars gewonnen die in wierookmengsels gebruikt kan worden.
 
Duivelsdrek of Asafetida is een tot 3 meter hoog kruid met dikke vlezige wortels en geel-groene bloemen. Oorspronkelijk komt het kruid uit Zuid-West Azië, o.a. Afghanistan en Iran. In China wordt het benut als stimulerend middel bij geestelijke uitputting. Het loof wordt in deze landen gebruikt als groente. De ruwe harsolie wordt verkregen door het maken van inkepingen in de wortels en de stengels (direct boven de grond). Uit de verwondingen komt een melkachtige vloeistof, die uithardt tot roodbruine harskorrels. Uit deze korrels wordt door middel van stoomdestillatie een oranje-gele etherische olie gewonnen met een intense geur die op Knoflook lijkt.
 
Duivelsdrek3  Duivelsdrek
 
De gemalen droge hars is al voor onze jaartelling bekend in de Indiase keuken, waar het vooral door de heilige mannen, de Brahmanen, in plaats van de voor hen verboden knoflook wordt gebruikt. De geur is zo sterk, dat sommige mensen er onmiddellijk misselijk van worden. De mengeling van knoflook, maggi en zwavel is voldoende om duivels te verjagen. Een kluitje van dit goedje op de drempel van het huis is afdoende. Vanwege de antiseptische werking is het ook mogelijk om een klontje van de hars aan een ketting om de nek te dragen. Voor wie tegen de geur kon was dit een redelijk goede bescherming tegen ziekten als de pest.
 
De plant is zichtbaar familie van de heel wat vriendelijker geurende venkel en dille. De schermbloemen van deze enorme plant zijn enigszins bolvormig en donkerder geel dan die van de ons bekende keukenkruiden. De holle stengels van deze of een nauw verwante soort werden door nomadische volken in de oudheid vermoedelijk gebruikt om vuur mee te vervoeren, bij wijze van fakkel. Ferula betekent letterlijk drager, vuurdrager in dit geval.
 
Duivelsdrek
Duivelsdrek bloem  Duivelsdrek hars  Duivelsdrek poeder
De bloem                                                     De hars                            Het poeder
 
Vanwege de onaangename geur van assafoetida lijkt dit kruid niet geschikt als smaakmaker maar na het bakken van de hars wordt de smaak aangenaam, zelfs voor Westerse begrippen. Het zogenaamde assafoetida poeder bestaat uit hars gemengd met rijstmeel en is hierdoor een stuk minder sterk van smaak en een veel gemakkelijker toepasbaar.
 
Assafoetida is een populair kruid in Europa sinds de komst van de Romeinen en werd veel gebruikt tijdens de middeleeuwen (o.a. om smaak te geven aan schapenvlees) na deze tijd is het gebruik sterk afgenomen. Het is nog steeds een belangrijk ingrediënt in Iran en wordt nog steeds gebruikt door de Brahmanen in India. In de Indiase keuken wordt het vaak gecombineerd met knoflook en ui en wordt gezien als een alternatief of een substituut. Het wordt met name gebruikt in groentegerechten. De Tamilse (Zuidoost-India) kruidenmix sambaar podi bevat vaak assafoetida
 
Het gebruik verschilt enigszins voor de assafoetida in poedervorm of de pure hars. De hars is zeer sterk geurend, het is absoluut noodzakelijk de hars eerst kort te bakken in hete olie. Er zijn twee redenen voor het bakken; ten eerste lost de hars op in het vet en kan zo beter verdeeld worden over het gerecht. Ten tweede zorgt de hoge temperatuur ervoor dat de smaak aangenamer wordt. Een hoeveelheid ter grootte van een erwt is voldoende om een grote pan met eten op smaak te brengen. De poedervesie is een stuk minder sterk geurend en kan aan gerechten worden toegevoegd zonder eerst te bakken, het aroma is dan wel minder intens. Uiteindelijk verliest het poeder zijn aroma na enkele jaren, wat niet het geval is bij de hars.
 
Duivelsdrek  Duivelsdrek bloemen, zaden en wortel
Uit een nieuw boek                                                        Uit een héél oud boek
 
Duivelsdrek essentiële olie wordt in de aromatherapie gebruikt bij o.a. ; astma, bronchitis, hoest, kinkhoest, vermoedheid, geestelijke uitputting en stress. Duivelsdrek is bloeddrukverlagend en krampstillend. Dieren houden niet van de geur en worden er door verdreven.
Bij kinkhoest; sprenkel een paar druppels op een tissue en inhaleer meermaals per dag.
Bij vermoeidheid, stress e.d.; voeg 5-10 druppels toe aan een warm bad en baad 10-20 minuten.
Bij astma en bronchitis; 10 druppels Duivelsdrek mengen met 50 ml. basis olie (b.v. Johannesolie), hiermee borst en rug meermaals per dag inwrijven. Al met al een rare naam voor een nuttig kruid.
 
 
 
 
 

Geplaatst30 juni 2008 doorAnn McDunn inKruiden

20 Reacties op “Duivelsdrek (Ferula asa foetida).

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Na jaaaaren wachten bloeit bij mij de ferula nu eindelijk! Sjonge wat een imposante verschijning!
    Nu ben ik benieuwd: is dit het glorieuze einde van de plant of kan ik nu de komende jaren steeds weer bloemen verwachten?

  2. Hoi
    Ik ben al geruime tijd op zoek naar iemand die me kan helpen naar zaadje of de plant zelf indien mogelijk.
    Ik wil de plant in mijn tuin hebben en voor prive/ziekte doeleinden gebruiken.
    Als me er mee kan helpen dan zou ik erg blij zijn.
    Ik lees graag van u terug
    Mvg jamal

  3. Ik dacht er over om het in mijn tuin (in Spanje) te zaaien, maar na het Spaanse verhaal aarzel ik. De Catalanen weten inderdaad weinig tot niets over alle kruiden die om hen heen groeien, laat staan dat zij ze gebruiken. Heb hier veel last van wilde katten, die door hun gezeik de geuren van mijn tuin verpesten. Iemand een andere oplossing?

    • Hallo Diny, wat je zou kunnen doen is kattenkorrels rond je planten en in de tuin strooien, je kunt de korrels misschien daar waar je woont kopen en anders via internet wel in Nederland, veel succes met het zaaien en ook met het weg krijgen van de wilde katten. Groet, Ann.

    • Ik zou het zeker NIET zaaien in de tuin, deze plant verspreid zich als een plaag, en is niet uit te roeien. Mijn Finca is elk voorjaar weer bedekt ermee, en ik probeer al 10 jaar om het weg te krijgen, zonder succes.

      • Hartelijke dank voor je reactie; ik denk dat ik het zaaien van Asafoetida inderdaad maar achterwege laat, want ik heb hier al genoeg onkruid en andere narigheid te bestrijden. Het terrein is te groot (bijna 7000 m2) om met kattekorrels aan de gang te gaan. Ik houd mijn waterpistool maar bij de hand! Nogmaals dank voor de moeite,

  4. Jarenlang heb ik gezocht naar de naam van de plant die zo langzamerhand mijn Finca(ik woon in Spanje)overwoekerd. De plaatselijke bevolking noemt het canaleja, en weet eigenlijk van toeten nog blazen. Ook de apotheker weet het niet. Wel weten ze me te vertellen dat het zeer giftig! is voor dieren. Dit voorjaar ben ik dagen bezig geweest om de piepleine zaailingen uit te rukken, en vervolgens van de volwassen planten de bloeistengel af te hakken voor dat het zaad rijp was. Mijn paard is ondanks al mijn voorzorgen toch door het eten van een giftige plant in juni gestorven.
    Fijn dat ik eindelijk weet met welke plant ik te doen heb, maar ik zou hem het liefste uitroeien.
    Dank voor je waardevolle informatie.

    • Wat erg dat je paard is overleden na het eten van de plant, als je één plant over kunt houden op een plaats waar je dieren/kinderen niet bij kunnen is het wel bijzonder natuurlijk, maar heb je er geen veilige plaats voor dan zou ik de planten zeker maar gaan uitroeien. Geen dank voor de informatie, ik ben al blij dat er iemand is die het op waarde weet te schatten.
      Vriendelijke groet, Ann.

      • De plant uitroeien is onmogelijk, dat probeer ik al 10 jaar.
        Ik ben wel wat in verwarring welke nu de ‘echte’ duivelsdrek is. Op mijn Finca groeien 3 soorten planten, schermbloemigen, die allemaal opduiken op foto,s in mijn zoektocht naar de plant die ik bedoel, namelijk diegene die op de foto staat als ‘bloeiende duivelsdrek in de Kruidhof’,
        De Spanjaarden noemen het niet alleen ‘Canaleja’, maar ook Hinojo, omdat het groen lijkt op dat van venkel(maar ik denk dat ze het verschil niet eens weten)
        Kan jij me hierover opheldering geven(dat er meerdere schermbloemigen aangeduid worden als Asafoetida)?

  5. Erg interessant !!

  6. Duivelsdrek wat een naam hé, maar lijkt me een goed toverdrankje
    mss ook wel wat voor dit heksje goed tegen stress dus lekker badderen
    in de duivelsdrek hahaha …
    Ontzettend leuk om allemaal te lezen …. Liefs van een heksje ….
    zoef weer snel weg op mijn bezemsteel kissss

    «»Vosje«»
  7. Nog nooit van gehoord maar wel mooi, geen bereklauw toch ?

  8. Lieve Ann
    Ik had nog nooit van deze plant gehoord of hem gezien ,maar wat leuk om dit te lezen ,compliment voor je mooie log
    Liefs Elisabeth

  9. Mooiiiii, het plaatje uit het oude boek.

  10. Weer wat geleerd. Wat een naam ik had er nog nooit van gehoord en wat gek dat hij jaren niet gebloeid heeft. 
    interessant hoor. Al staat het neit een twee drie in mijn keukenkastje 
     

  11. Ik denk dat Klazien uut Zalk hier heel blij mee zou zijn geweest Ann. Persoonlijk zou ik dit spul bij iemand in z’n tuintje zaaien die niet mijn vriend is. Drie meter hoog zij je ?? Dat moet genoeg zijn om het licht uit je huis te halen.

Plaats een reactie