ZOMERS WEEKEND ?   15 comments

Hier schijnt op het ogenblik de zon, maar het was de rest van de dag bewolkt dus blijf ik nu hopen dat we krijgen wat er is voorspeld een zomers weekend! Wat zijn we daar allemaal aan toe, telkens die grauwe lucht en veel regen dat is niet iets waar je vrolijk van wordt. Overigens moet ik er morgen op uit met zwager Harm, in het een of andere gehucht waar ik de naam alweer van ben vergeten is een soort marktje met als hoogtepunt een wedstrijd PALINGROKEN! Ik vind paling heerlijk hoor daar niet van, maar om nu te wachten tot die beesten gerookt zijn? Afijn camera mee, je weet nooit wat je tegen zult komen. In ieder geval héél veel palingkluivende dorpelingen zodat ik ook maar een pakje vochtige reinigingsdoekjes in m’n tas zal stoppen want voor je het weet is er weer de een of andere kennis die weet dat ik altijd op alles ben voorbereid. Mijn zoon is ervan overtuigd dat ik zelfs een operatie-setje meeneem als ik weg ga en het is dan ook bijzonder prettig dat er zoveel in een handtas kan, aan een klein handtasje ben ik maar nooit begonnen want dat wordt bij mij helemaal niets. Om een voorbeeld te geven zitten er zelfs Donald Duck pleisters in m’n tas voor kinderen die een pleister nodig hebben, veiligheidsspelden zijn ook altijd makkelijk als er weer eens iemand uit z’n broek scheurt, deze keer wegens een teveel aan paling. Gestoken door een bij? Afterbite is aanwezig, roept u maar en Ann heeft het wel bij zich en dat weet iedereen die mij maar kent en anders krijgen vreemden wel een tip van "probeer het eens bij haar, ze heeft altijd van alles bij zich". Maar nu eerst wat ik eens een keer het laatst heb gedaan en dat niet de bedoeling was….

ANN

Het blijft toch een schattig gezicht die kleine viooltjes tussen al dat onkruid. Toen de zon zich liet zien waren er ineens heel veel vlinders op de budlea’s die toch echt hun beste tijd hebben gehad. Het is algemeen bekend dat de mannetjes in het dierenrijk altijd mooier zijn dan de vrouwtjes, bij mensen ligt dat natuurlijk héél anders maar het deed me goed dat ik deze keer een mannetjes vlinder het grote koolwitje(Pieris brassicae) op de foto kon nemen, helemaal geen mooie stippen, nee hoor gewoon wit met zwarte vleugeltippen het kereltje liet zich nog gewillig op de foto zetten ook. Hoe het mogelijk is dat de hele achtergrond zwart is mag Joost weten maar het staat niet eens beroerd!

groot koolwitje (mannetje) - Pieris brassicae

Ook ben ik nu eens net zolang doorgegaan met proberen totdat ik een Atalanta of admiraalvlinder (Vanessa atalanta) te pakken kreeg die net even een seconde langer bleef zitten dan de rest, oh boy, oh boy, wat zijn die snel volgens mij zien ze je gewoon aan komen sluipen en gaan vliegensvlug op een andere bloem zitten, waar je natuurlijk weer net niet bij kan of op een plaatsje dat je denkt "nou nee, het huis van de buren is niet echt de bedoeling!"

Atalanta of admiraalvlinder (Vanessa atalanta)

Terwijl ik achter de vlinders aanzat werd ik blij verrast, Tussen de struiken kwam ik ineens een laatbloeiende Graham Darby roos tegen en na verdere naspeuringen zag ik dat er nog heel wat knoppen zijn die wel open willen maar even hebben gewacht op beter weer, rozen maken mij nog steeds blij en hier is nog een heel mooie.

Roos (Graham Darby) 29 aug. 2008

Tot slot nog een vraag aan alle natuurforsers, het valt me telkens op dat er zoveel misvormde eikeltjes zijn, zelf heb ik dat nog nooit eerder gezien en als het er eentje is oké, maar er komen er steeds meer en daarom mijn vraag, heeft iemand anders dat ook opgemerkt? Het doet mij dan denken aan een kort versje van Freek de Jonge, ik weet het ik ben gestoord, maar wel prettig gestoord en dat wil ik er graag inhouden.

Wij zijn de kleine eikeltjes
Blij dat het koud en herfstig is
Wij hebben kleine pukkeltjes
En hopen dat ’t geen herpes is.

Vreemde eikels

Eikels

Posted 29 augustus 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

15 responses to “ZOMERS WEEKEND ?

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik heb vandaag voor het eerst misvormde eikels gezien. Ik ben meteen op internet gaan zoeken of er meerdere mensen waren die het fenomeen gezien hadden. Ik was blij met je foto’s en wist meteen dat ik niet de enige was. Eén boom bestond alleen uit dit soort eikels. De andere bomen hadden er enkele. Ik was zeer verbaasd bij deze (voor mij) ontdekking.

    • Hallo daar, om je anoniem te noemen is niet aardig 😉 Leuk dat je hebt gereageerd op dit blogje, het blijft een raar gezicht die misvormde eikeltjes en ik kan me voorstellen dat je verbaasd was dat was ik ook. Inmiddels zal jij het ook wel uitgezocht hebben maar het zijn dus de galwespen die dit veroorzaken, ze leggen hun eitjes in de eikels waarvan dan larven komen dat zijn dan alleen vrouwelijke galwespen die daaruit ontstaan, die vrouwelijke galwespen gaan dan op zoek naar moseiken en veroorzaken gallen op de meeldraden waar dan eindelijk zowel vrouwelijke als mannelijke galwespen uit ontstaan, de natuur is niet alleen prachtig maar ook heel erg ingewikkeld. Dat jij een boom trof die alleen dit soort eikels had en de andere eiken waren gespaard gebleven dat is wel heel erg apart!

  2. zo liefen An dat was dus ook voor jou een leuk uitje lekker is dat he dat je zo lekker kunt struinen door die struiken en dan een roos tegen komt die nog geheel  in de knop zit ja ik denk dat die gewoon heeft gewacht dat jij hem wat dag licht kwam schenken  want zo als je weet een roos zonder licht  die houd zijn knopjes dicht maar zo draa je dan daar een beetje licht op laat schijnen ja dan gaat die water vlug aan het werk en zal die zijn pracht en praai aan jou tonen en wat betreft de eikels  ja ik denk dat dat komt om dat er in de eiken boomen die poceie rups zit en die heeft een stof die niet goed voor ze zijn  maar ik zou het is na gaan kijken op google wie weet vind je daar een verklaring  nou An het weekeind zit er weer bij na op was erg leuk maar morgen gaan we weer gewoon lekker aan de slag en net wat je zelf zegt michien dat de winter deze keer is overgaat in de gelijk het voor jaar hahah zou niet best wezen maar ik begrijp wat je bedoeld zo An ik hou het hiet bij vermaakje morgen en geniet van al het moois om je heen diken kus van mij voor jou ….. rene

  3. Krijg ik net een update en een sterretje ? Bill pest ons. Hij heeft een vertragingsfactor in onze sterretjes gebouwd :-)

  4. De weersverwachting is deze keer in ieder geval uitgekomen, het is mooi weer ! De vlinder staat er mooi op met die blauwe bloem op de achtergrond. Ik ben benieuwd naar de foto’s van de palingrokerij ! Groetjes, John.

  5. Prachtige foto’s Ann, nog snel even genieten van een restje zomer met mooi weer.
    Die eikeltjes had ik gezien, die wel goed zijn, zijn veel te klein, maar ook het blad van veel eik
    is wit uitgeslagen (schijnt meeldauw te zijn).
    Nou, veel plezier met het palinghappen.
     
    John van der Linde

  6. Lieve Ann
    Haha wat jij allemaal toch meeneemt,maar ja een slimme meid is overal op voorbereid .Ik find de foto van het koolwitje juist mooi ,het lijkt wel een schilderijtje,leuk he om opeens een bloeiede roos te ontdekken en nog meer knoppen zelfs .Hier bloeien vele rozen onverminderd door er zijn nog zoveel knoppen dus ik hoop dat het nog mooi weer blijft ,ook gisteren was het hier net als vandaag prachtig weer ,ik hoop dat jij een fijne dag hebt
    Liefs Elisabeth

  7. Lieve Ann,
    het zijn inderdaad weer mooie foto’s, en tekst en uitleg, dat is zo als wij van jou gewend zijn, weer helder en duidelijk.Ik zelf lees het aandachtig en kom zo op mijn oude dag toch nog het een en ander te weten. Ook neem ik er nu de tijd voor, kijk eens iets langer naar iets, en dat komt door jou space titel GEEN TIJD,MAAK TIJD enz.,
    Voor morgen wens ik jou smakelijk eten,
    en dan nog dit: als jij morgen de deur uitgaat, vergeet je rugzak niet, want wat jij zo allemaal meeneemt, kann nooit in een schoudertasje.
    wens jou een fijn en zonnig weekend, liefs, knuff, XXX
    Gerd

  8. Hi Ann, prachtige foto’s en wat zijn ze goed gelukt. Heel mooi genomen de vlinder (Atlanta) schitterend beestje! Ik zag deze vlinder vandaag ook, het toeval wil en dat is echt zo, dat we vandaag in het verpleeghuis waar onze (schoon)vader ligt, spontaan een Atlanta kwam binnengevlogen!! Hellas geen camera bij mij, maar was een bijzondere gewaarwording..
    groetjes, Lourens

  9. Dat wordt dus genieten van de paling. Het water loopt me bijna in de mond haha.
     
    Je camera staat op automatische belichting en stelt die in naar gelang het licht dat terug wordt gekaatst. Je hebt scherp gesteld op het witte koolwitje, en dat kaatst veel licht terug zodat je camera zich donker instelt waardoor de achtergrond donker wordt. In dit geval zou ik de belichting handmatig een tandje hoger instellen waardoor het vlindertje ook helderder uit de verf komt. Ik zou er maar niet wakker van liggen Ann, de Atalanta staat er prachtig op en de roos is ook heel mooi belicht en goed scherp.
     
    Verslik je niet in de paling.
    Liefs van mij. 

  10. ann wat zijn ze weer mooi nee ik heb er nog niet op gelet op de eikeltjes
    heerlijk he eindelijk weer zon
    ja dan willen de vlinders wel komen
    de rozen staan bij mijn ook nog vol op in de knop
    wens jou veel eet plerzier morgen
    en goed en zonnige dag toe
    ben maandag weer thuis we gaan even weg dus ann tot maandag veel liefss v els
    nog bedankt voor al je lieve berichtjes op mijn space
     
     

  11. Jum,Jum…..gerookte paling lekker hoor!
    Gezellig om dagje op pad te gaan hoor,daar kunnen wij wel weer mooie foto’s van verwachten,net als deze!
    Ja dat was even schrikken toen hier vanmiddag de zon doorbrak,je bent al dat licht niet meer gewend he!
    Vlinders zitten maar zelden even stil,en dan nog draaien ze als een tol rond,probeer eens een theelepeltje
    jenever met suiker,geheid dat je een hele lange sluitertijd kunt nemen!
    Kus van Edward.

  12. Wij hebben al zolang geen zon gezien dat de tuin zijn hersfstooi aangetrokken heeft van het weinige licht. Is nog augustus. Normaal staat alles nog een maand de fleuren. Alleen de Hortensia’s hebben het echt naar hun zin gehad. Zonnebloemen zijn iele sprieten met een klein kopje. Jules heeft hooguit 3 vlinders gevangen in een hele zomer, zijn er anders 2 per dag. Eindelijk kleurt de hemel een beetje blauw en als we de weermannen mogen geloven wordt het warm a.s. weekend. Succes met de palingrook. Zal wel een glibber toestand worden 😉

  13. Hoi Ann,
     
    Paling, daar mogen ze me altijd voor wakker maken, maar het wordt helaas zo zeldzaam….
    Ann. Heel fijn weekend en geniet heerlijk van de zon want inderdaad voor je het weet is het al weer voorbij…………….
     
    groeten
     
    roel en natuurlijk Toos

  14. prachtige foto’s hoor. De atalanta is heel mooi met het duidelijke blauw . Het is toch ongelooflijk ohe de natuur meteen reageert op een beetje zon. hier heeft echt vier a vijf weken geen zon meer geschenen. echt alleen maar grijze luchten gezien en waaien inderdaad kwam hier vanmiddag ook weer eens de zon door en meteen zie je allerlei vlinders vliegen hopelijk is het neit te laat voor ze. De eikeltjes zijn mij vandaag opgevallen toen ik onder een boom doorfietste en er alleen lege dopjes op de grond lagen. 

Geef een reactie

