Een dag van paling, paarden en paddestoelen.   24 comments

Nadat zwager Harm en ik een kop koffie genuttigd hadden zijn we op weg gegaan naar Harkema-Opeinde of zoals het hier wordt genoemd "De Harkema", daar was een wedstrijd palingroken en aangezien ik dol ben op paling wilde ik ook wel eens zien hoe die beesten nu eigenlijk gerookt werden, het was er bepaald niet druk maar dat had ik ook niet verwacht van een dorp met 4287 inwoners. Het duurde maar even en daar stond ik al met een pasgerookte paling in m’n handen en dat was even lekker kluiven! Ik mag wel zeggen dat er heel wat werd verorberd en ingeslagen voor de wachtenden thuis, die wel geduld moesten hebben want het terrasje van het café waar het spektakel werd gehouden was vol met meest mannen die in de zon heerlijk de paling lieten zwemmen in een pilsje of wat. Twee foto’s waren genoeg om het schouwspel te vereeuwigen.

Wedstrijd palingroken,  Harkema Opeinde, 30 aug. 2008

Nee, onderstaande foto is niet mislukt maar je kon door de rook haast geen paling zien, een vriendelijke palingroker is geen onruststoker dus die had bereidwillig even de bedekking verwijderd, ik hoop dat de paling toch nog goed is geworden.

Paling roken, Harkema Opeinde 30 aug. 2008

Dat we hier snel waren uitgekeken is dus niet verwonderlijk, Harm kocht nog snel een pond verse paling voor me en toen zijn we naar de auto gelopen, want een stukje terug ligt het dorpje Drogeham (Droegeham) en daar waren paardenwedstrijden om het Nederlands Kampioenschap en dat was natuurlijk wel even wat anders dan gerookte paling. In Drogeham zelf staan 701 huizen en het heeft een inwonersaantal van 1753, maar op het terrein waar de wedstrijden werden gehouden was het echt druk, van heinde en verre waren er mensen op af gekomen. Toen wij daar arriveerden waren net de Hackney’s aan de beurt en dat is één van mijn favoriete paardenrassen, maar daarover onder de foto meer. De foto’s die ik gemaakt heb zijn bepaald niet van grote klasse, maar probeer maar eens een snel paard met wagentje op de foto te zetten, ze zijn nog sneller dan vlinders! De snelle dansers zijn me dan ook grandioos ontkomen.

De Hackney's klaar voor de start, 30-08-2008

Waar de naam Hackney vandaan komt, daar is men het nog steeds niet over eens. Aangenomen wordt dat de naam afkomstig is van het Midden-Engelse woord "Hakene" wat damespaard betekent. Ook kan het zijn dat de naam afkomstig is van het Franse "haquenee"wat klein paardje betekent. De Hackney komt van oorsprong uit Engeland. Het dier werd voornamelijk gefokt in de Graafschappen Norfolk en Yorkshire. Norfolk had toen al naam gemaakt met het fokken van voortreffelijke dravers, die Norfolk Trotters of Roadsters werden genoemd. De Hackney stamt af van deze dravers. In 1883 werd de Hackney Stud Book Society opgericht. Sinds dat jaar bestaat het ras officieel. Met zijn verheven knie-actie was de Hackney direct al een aantrekkelijk showpaard in het tuig voor elegante koetsen. Zowel het Hackney Paard, als zijn kleinere broer, de Hackney Pony zijn nog steeds erg gewilde showpaarden. In eerste instantie werd de Hackney als last- en rijdier gebruikt. Vanwege zijn snelheid en het grote uithoudingsvermogen heeft de Hackney zeer lange tijd vooral de postkoetsaanspanning gediend. In heel Engeland bestond een net van geregelde lijndiensten voor zowel post als personen vervoer (Royal Mail).

Een mooi hoofdje, 30 aug. 2008

Het meest kenmerkend voor de Hackney is de aparte gang die het heeft. Hackney’s hebben een ruime zwevende draf, waarbij de voorbenen hoog en ver naar voren worden gebracht. Voordat de voet wordt neergezet, blijft hij nog even in de lucht "aarzelen"waardoor het zweefmoment wordt verlengd. De Hackney’s worden door hun verheven en elegante gang de "Ballerina’s van de concoursvelden" genoemd. Bij Hackney’s maakt men onderscheid tussen pony’s ( met een schoftmaat tussen 1.20 – 1.40 meter) en paarden (vanaf 1.40, in de praktijk meestal tussen 1.55 – 1.65 meter). Vooral de kleine maat Hackney wordt veel gebruikt als concourspony, alhoewel de grote maat intussen weer in grote belangstelling staat. In hoofdzaak worden Hackney’s als éénspannen gepresenteerd op de concoursen maar ook als tweespan, in mindere mate als tandem en zeldzamer als klavertje drie ( één voorpaard en twee achterpaarden) randem (drie paarden in elkaars verlengde) en vierspan (twee voorpaarden en twee achterpaarden) zijn zeldzaam te zien op concoursvelden. Vanaf een uur of 8 wordt begonnen met het inrijden van de dieren en op onderstaande foto was het een uur of vier en het diertje had het helemaal gehad en stond te slapen.

Laat mij maar slapen, Drogeham 30 aug. 2008

Na de Hackney’s waren de Friese paarden aan de beurt en ook dat was een lust voor het oog, wat zijn het toch een prachtige edele dieren!

Fries paard in draf, 30 aug. 2008

Mocht er iemand zijn die denkt dat de ogen er niet opstaan, alle showpaarden hebben oogkleppen op omdat ze anders door de drukte van het plubliek afgeleid zouden worden van hun "werk" en één foutje kan heel wat punten kosten.

Op naar het kampioenschap, 30 aug. 2008

Omdat het mij niet zinde dat ik de dieren niet van dichterbij op de foto kon nemen heb ik me toch maar achter de hekken gewaagd waar overigens niet van gezegd werd, ach ja een klein camera’tje kan toch voor een klein krantje zijn? De rest van de foto’s van dit prachtige evenement zet ik wel in een album.

Nog even uitstappen, 30-08-2008

Het was een heerlijke middag en nadat ik bij Harm ben weggereden (Harm heel veel dank voor je onuitputtelijke geduld) ben ik nog maar een poosje op paddestoelenjacht gegaan, het is niet te geloven hoeveel er al zijn en soms is het net écht herfst op de foto’s, hiervan zet ik maar één foto neer en de rest komt in het paddestoelen album.

Herfstplaatje, paddestoel 30 aug. 2008

Posted 31 augustus 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

24 responses to “Een dag van paling, paarden en paddestoelen.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lieve Ann,
    Toevallig in de vacantie ’n keertje vis gegeten,Ger had kibbeling en Hollandse nieuwe gehaald,we eten eigenlijk veelste weinig vis maar we hebben hier geen viswinkel,alleen 1x in de week ’n visboer op de markt,je kunt die 5-6 kraampjes eigenlijk geen markt noemen maar goed!Je hebt zo te zien ’n leuke dag uit gehad met zwager Harm.Schitterende foto’s van de Hackney’s en de Friezen paarden!!Ik hou daar wel van,zelf ook lang en veel tussen de pony’s en de paarden gezeten.Je paddestoel is ook weer mooi hoor.De rest zien we wel in je album.
    Liefs Corry en doggy Joep,doeidoei!! 

  2. Ja, dat is de echte…..de echte gerookte paling. Morgen de visboer in het dorp maar eens even aan zijn jasje trekken…………….
     
    roel

  3. Owwwwwwwwww, Had ik ff niet door. Buitenpost? Ben je fries? Die Friese paarden…………. Als hummel in Leeuwarden was mun moelief me kwijt. Ringrijderij op het Zaailand. Optuigen in de Schoolstraat……. op het schoolplein. SjerrIE weg……… Jaha, Turf van 6 jaar liep onder de Friezen door. Later toen ik 15 was op gereden op Ameland. Moest en zou. Toen op rijles in Oenkerk, begonnen op Friezen………………….

  4. Hallo Ann, moet je toch even vertellen dat ik het bewonderenswaardig vind wat je allemaal op je space zet om iedereen te informeren over van alles en nog wat. Vind je verhalen ook altijd mooi in elkaar gezet. En dan niet te vergeten die mooie foto`s wat je erbij zet, echt toppie. Groetjes.

  5. Het woord Hackney komt idd van het Franse woord haquenee. De term werd gebruikt om een rijpaard met een opvallend gemakkelijke en sierlijke draf te omschrijven. Aanvankelijk was het dus een uitdrukking voor een kwaliteitsweergave, in dit geval de uitmuntende draf eigenschap van een paard. Door de jaren heen werd deze term een synoniem voor een gebruikspaard dat zowel aangespannen als onder het zadel werd geroemd om zijn uithoudingvermogen en hardheid. Natuurlijk zal het duidelijk zijn dat de draf daarbij de favoriete gang was. Door zijn veelzijdigheid werden deze paarden gebruikt voor werk op de boerderij, bij het ter markt gaan en als rijpaard tijdens de jacht. In vroegere tijden heeft zelfs het Engels koningshuis wetten opgesteld voor het fokken en de waarde van deze paarden. In begin 18e eeuw werd er Arabisch volbloed ingekruisd. Het type werd daardoor luxer doch verder was er weinig invloed op de zo specifieke raskenmerken van de hackney namelijk zijn gang. Rond die tijd was de hackney met zijn verheven gang een echt statussymbool.

  6. oooooooooooo ann dat ziet er lekker uit wat zijn de paarden mooi
    en je fotos vind ik ook mooi  het verhaal is ook prachtig
    zit hier te genieten van het moois gr v els
     

  7. zo is het maar net liefen An dat pikken ze je niet meer af wat is dat een leuk feest geweest zeg jammer dat ik niet van paling  hou maar dat zou de pret niet mogen druken ja john die hou wel van een palingkie  maar ik nee vind het lekker ruiken als ze net uit de rook komen maar daar heb ik het dan ook wel mee gehad ja An je kunt niet alles eten hahah ja van huis niet mee gekregen dus dan eet je het niet zo gauw  ja die friesen paarden dat zijn me toch een partij mooi echt waar edel dieren  nou An ik wens je een leuken avond en tot spacee diken kus voor jou van mij doeiii rene

  8. is het niet Credo im uno Deo ziet er beter uit grinnn het is nog vroeg toch??

  9. dikke knappe jongeman moet tuurlijk die knappe jongeman zijn niets dikke 😉

  10. Jummiejummie paling eten net van de rook kan niet heerlijker … ben jij dat nu Ann op die eerste foto met je zoon dikke knappe jonge man wat een stuk ook wel jummiejummie hahaha(hoe ouder hoe gekker ben géén pedo-femme hoor;-) … Die 2de foto vind ik juist heel goed gelukt de geur komt je tegemoet heerlijk echt zoals het is petje af gaat goed met foto’s maken hé Annypenny die paardenfoto’s geven een ouderwetse indruk wat ben je toch lekker aan het levensgenieten ben een beetje jaloers op één of andere manier krijg ik het momenteel niet voor elkaar om in mijn eentje te levensgenieten zit in een impasse of zal het de stilte voor de storm zijn en ga ik weer volop in bloei. Hulpeloze hulpwerkwoorden van een onvoltooid verleden tijd was het maar vast verleden tijd want onvoltooid verleden tijd is onvoltooid verloren tijd is eeuwig zonde van de tijd is bijna zoiets als stommiteit. Er is een tiet van komen en een tiet van gaan … de tragedie van vandaag kan het geluk van morgen zijn hahaha zie je hoe vermoeiend ik momenteel ben… ga donderdagavond weer naar den-boski toe naar kids en Tessje dat zal me weer goed doen alles wat me lief is  woont ook zo verdomde ver weg de één in Arizona doe je ook niet ff een bakkie&knuf, de ander in Den-Bosch ook niet echt om de hoek al valt dat nog goed te doen.
    Tjee blijf die paling maar ruiken heeeeerlijk!!!! én super gezond.
    Heel verhaal wens je een superdag huggieNoon
     
    PS: Volg nog steeds jullie verhaal toch heel leerzaam helemaal voor mij gedeeltelijk opgevoed door de nonnen en toch of mss juist een ongelovige thomas geworden, bij mij moet het wetenschappelijk bewezen zijn en dat is God nog steeds niet, wel geloof ik in een geheimzinnig onbeschrijflijk iets na de dood, heb een paar vreemde gewaarwordingen mee gemaakt van geliefde die niet meer op deze aardkloot zijn en ben zeker niét zweverig te noemen.  Dominus vobis cum Credo ien umo Deo  Amen   

  11. Dit is een weer een prachtige dag geweest .
    Zo vroeg op de ochtend heb ik heerlijk kunnen genieten van je foto,s met het verhaal .
    Paling is heerlijk ,alleen zo duur dus eten we dat niet vaak .
    En dat met de paarden is een prachtig spectakel .
    Onze dochter heeft vroeger een hackny pony gehad,Een speciaal ras om op te rijden je moet maar durven .
    En het friese paard is een  beauty .
    Maak vandaag een fijne dag .
     

  12. oe heerlijk een palinkie, en ook nog vers gerookt . heerlijk , heb jeje vingers nog geteld want voordat je het weet ben je er een kwijt met zo’n lekkere paling. en dan wordt je ook nog beloond met friese paardjes wat een top- dag.

  13. Na de tien reacties voor mij gelezen te hebben, blijft er voor mij niet veel meer over, want alles is al gezegd lieve Ann.
     
    Wel wil ik even kwijt dat ik zelf niet van paling houw en het water loopt dus ook niet uit mijn mond, maar de foto’s mogen er zijn.
    Nog even dit, Edward heft mij via een bericht tekst en uitleg gegeven.
    Liefs, knuff, XXX
    Gerd

  14. Lieve Ann,
    Het water kwam mij in de mond (drool), bij je paling foto`s ,mmmmmmmmmmmm, hele mooie paarden , ik houd van paarden , van welk dier houd ik niet he !!!!!
    Vee liefs van Gonnie .

  15. Het ziet er allemaal weer erg fraai uit, mooi weer, mooie foto’s en een mooi verhaal ! Ik ben wel een beetje bekend in die buurt. Ik ben geboren op het Hoogzand (op zijn fries: "it Heechsan"). Dit ligt tussen Oostermeer (Eastermar) en Eestrum (Jistrum). Ik heb nog familie in Harkema wonen. Ik zal hier maar niet de bijnaam van inwoners van Harkema opschrijven, want daar schijnen ze niet zo blij mee te zijn ! Groetjes, John

  16. Ze zien er fantastisch uit Ann. Wat een geweldige palingen en wat smaakt dat lekker. Van paarden heb ik geen verstand en vooral de achterkant van het paard vindt ik maar beangstigend, ben ik nog banger voor dan de voorkant van een vrouw haha. Ik vindt ze wel erg mooi en je hebt ze prachtig vastgelegd. Waren Anky Van Grunsven en Calimero ook op de show ?

  17. Ik zit mijn vingers er bij aftelikken Ann,leerzaam verhaal,heel mooi beeld verslag,paarden getrappel,geur van paling roken,heb ik ook wel gedaan,de smaak komt weer in mijn mond.Heerlijk Ann.Groetjes van gerrit en Elly.

  18. Heel mooi Ann, wat zijn die paarden toch kanjers. En het palingroken ? Ook bevallen ? Vreemd hier gaat reageren makkelijker dan bij Ilona. Bill straft al door een rem in te bouwen. Je typt je blauw en na een hald uur is het resultaat pas te zien. Beetje overdreven maar een minuut is lang als je op het scherm typt. Paling lust ik ook niet. Maar paarden zijn, naast katten, mijn favorieten. Ik KON paardrijden maar hweb nu een oude merrie nodig die niet al te zwaar is waar ik met een laddertjem op kan en die rustig loopt. Geen draf meer en zeker geen gallop. Zou die er ergens zijn, zo een sukkeltje die 64 kg wil dragen en ook alleen wil sloffen ????

  19. even na de lasagne en voor het naar bed gaan:
    na palingroken zou ik daar eigenlijk hammen drogen verwacht hebben ipv die paarden.
    vind ik ook lekker, denk eens aan schwarzwalderschinken enzo.
     
    ik rol rond mijn bed in nu.
    welterusten!
    ps. ik ga niet steeds zeggen dat de fotoos mooi zijn.
    laten we afspreken dat ik zeg wanneer ik ze NIET mooi vind (lol)

  20. Ik zie dat je weer een drukke heerlijke dag hebt gehad. Wat ziet het er weer mooi en lekker uit. De rook die om de paling hangt geeft het roken goed weer, ik kan het haast ruiken. Liefs, Belia.

  21. De paarden zijn fraai, ik vind paarden mooi om te zien en schitterend als ze bezig zijn met "kunstjes" zoals Anky met Bonfire, dressuur dus. Of het paard het ook leuk vind, weet ik niet maar dat zal haast wel anders ging ie toch wel schoppen? Racetrackhorses vind ik altijd een beetje zielig en heb er niets mee, met de sport bedoel ik. Maar wat ik hier zie vind ik gewoon mooi, die dieren zij zo edel, zo gracieus!
    Paling vind ik echt te smerig voor woorden, ik wil zelfs de foto’s niet goed bekijken, jakkes bah, paling!! Maar de foto zal best gelukt zijn hoor, Ann.
    Kijk ff bij Noon, die heeft een hele lieve reactie over de 3-eenheid I AM. Liefs van moi en dikke kus!

  22. wat ben je weer lekker druk geweest voor ons ,ik vind het heel mooi ,en die beschrijving er bij , je bent net een juf van een school .en harm je zwager is echt gek met jou want ik hoorde laats een pond paling in hardewijk 22 euro ik hoop dat je morgen niet naar de w c moet rennen .grapje liefs joke

  23. Lieve Zuster,
    Je hebt weer een mooi verslag gemaakt van je dagje Harkema-Opeinde en Drogeham.
    De foto van het palingroken vindt ik zéker niet mislukt hoor,hij geeft het gebeueren jiust perfect weer!
    De andere foto’s zijn prachtig om te zien met die mooie paarden hoor!
    Kus van Edward.

Geef een reactie

