Archief voor 22 augustus 2008

Huiszwaluw (Delichon urbica) En natuurlijk weekend 23 en 24 aug. 2008   15 comments

Afgelopen maandag was ik weer eens bij zwager Harm en die vertelde dat er telkens zwaluwen bij hem achter op de waslijn zaten, twee ouders die één jong voerden, nu had ik al tijden achter de Boerenzwaluwen aangezeten maar die kleine gasten waren me telkens te snel af, toen ik Harm vroeg "waarom heb je dat dan niet gezegd"was het droge antwoord in het Fries "dér hast er my net om freegje wol" (daar heb je me niet naar gevraagd wel?) Hij had gelijk, maar ik schoot wel in de lach om dit droge antwoord. Natuurlijk verdween het zwaluw drietal onmiddellijk toen ik gewapend met camera naar buiten kwam grrrrrrr dus eerst de wekelijkse wens voor het weekend er is ons mooi weer beloofd en dat lijkt me heerlijk alhoewel ik zo langzamerhand weermannen en vrouwen niet erg meer vertrouw, eerst zien en dan geloven want de berichten zijn mooi weer maar Pieter Paulusma is het er niet mee eens!

ANN

Samen zijn we toen naar de Mieden gegaan waar het steeds mooier wordt, heerlijk rustig is en waar de zwanen met hun inmiddels groter geworden jongen direct aan de kant van een plas zouden zitten, nee Harm nu zitten ze ineens aan de overkant waar we niet kunnen komen, het leven van iemand die foto’s neemt is bijzonder zwaar en toen Harm dan ook riep "een buizerd", ja toen was ook die vogel met een vaart vertrokken evenals de waterhoentjes en de eenden, ze mogen me gewoon niet!

De Mieden, Buitenpost. Maandag 18 aug. 2008

Na een fikse wandeling zijn we weer naar het huis van Harm gegaan om ons te laven aan oploskoffie en wat zag ik, jawel eindelijk maar toch had ik een jonge Huiszwaluw op de foto, mijn dag kon niet meer stuk! Zingend ben ik huiswaarts gekeerd om eindelijk droge schoenen aan te trekken want lopen in de Mieden is heerlijk maar er zijn nogal wat plekken bij waar je toch echt beter laarzen aan kunt trekken. Snel de foto van het zwaluwjong bekeken op de computer en daar was het kleine ding dan, oei wat vind ik het lief!

Jonge Huiszwaluw (Delichon urbicar) maandag 18 aug. 2008

Omdat het nog steeds redelijk weer was toch nog maar een wandeling gemaakt in de omgeving van huis en toen trof ik zowaar ook nog mijn eerste zwammen aan op een oude berk, tja en dat allemaal op één dag het was haast te mooi om waar te zijn! Alleen weet ik niet hoe deze zwammen heten en dat is maar goed ook anders gaat iedereen denken dat ik alles weet en dat is dus een misverstand want ik weet veel meer niet dan wel.

Zwammen en mos op boomstam, maandag 18 aug. 2008

Geplaatst22 augustus 2008 doorAnn McDunn inGeen categorie

SCHOTSE HOOGLANDERS   22 comments

Wie nu denkt aan kilts, doedelzakken, whisky en blote knietjes komt bedrogen uit, want het gaat hier om het runderras de Schotse hooglanders die van oorsprong vooral in het westen van Schotland en de Hebriden-eilanden voor de westkust voorkwamen, het ras stamt af van een klein Keltisch rund.

Alle kleuren Schotse Hooglanders, zondag 17 aug. 2008

Dit runderras wordt in natuurgebieden het jaar rond als grote grazer ingezet om de verruiging tegen te gaan, dit kan ook gebeuren door jaarlijks te maaien en te kappen maar dat verstoord de natuur en is uiteraard zeer arbeidsintensief. Ook in het Lauwersmeergebied, wat in november 2003 de status van Nationaal Park heeft gekregen heeft Staatsbosbeheer dit ras ingezet alsmede de konikpaarden, de verruiging is hiermede niet geheel onder contrôle maar het scheelt heel wat werk. Het Lauwersmeergebied is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijk natuurgebied dat van grote waarde is voor Nederland, vooral door de zeldzame (natte) duinvegetaties, de enorme vogelrijkdom en natuurlijk de vlinders en andere insecten. Veel mensen worden afgeschrikt door de Schotse hooglanders omdat ze enorme hoorns hebben die er toch wel gevaarlijk uitzien, maar niets is minder waar en de Schotse hooglanders zijn eerder bang voor mensen dan andersom.

Een beste koe, zondag 17 aug. 2008  Het is dan ook een lust om over het hek te klimmen en heerlijk tussen deze dieren rond te lopen. Vorige week zondag heb ik dat dan ook gedaan met Gabe, Boukje en de kinderen en we hebben er allemaal van genoten. Het was enigszins heïg, zodat de foto’s niet al te scherp zijn geworden, maar de dieren zelf zijn goed te zien. Een volwassen stier weegt 800 kilo en de koe 500 kilo, zodat er heel wat ronddenderd over het gebied. De hoorns verschillen net zoals de kleuren nogal wat, normaal horen bij de stieren de hoorns naar achteren te krullen en bij de koe recht overeind te staan, maar zoals ook op de foto’s te zien is gaat dat lang niet altijd op. Ook de kleuren variëren van roodbruin, zwart tot crèmekleurig. De vacht bestaat uit twee lagen, in de zomer is de onderlaag niet zo dik maar in de herfst groeit er een dikkere laag voor de winter. Dit soort is bijzonder goed geschikt voor het klimaat en de ruige omstandigheden in de West-Highlands, omdat er daar veel regen, een sterke wind en weinig om te grazen is ze worden daar "Highland Cow" genoemd.

Wat ben ik blond ik ga er gewoon naar toe, 17 aug. 2008

Op het ogenblik zijn er meer Schotse hooglanders buiten Schotland dan in Schotland, daar zijn het nu vooral de schapen die er grazen. Vroeger was er vooral vee in de Highlands die werden gefokt om hun vlees en werden verkocht in de Schotse Lowlands en Engeland. De Schotse Hooglanders van de eilanden voor de Schotse westkust begonnen hun lange tocht naar de markt, door te zwemmen van eilanden naar het vasteland, o.a. naar Mull nabij Croig "Port-na-Ba", Gaelic voor "haven van het vee". De markten van Crieff en Falkirk waren slechts een tijdelijke stop want daarna begon de tocht, tot zelfs Londen aan toe.

Schotse Hooglander, duidelijk de stier! zondag 17 aug. 2008

De begeleiders waren de "drovers" die hun vee, ook wel "kyloes" genoemd, wekenlang begeleiden door vaak onherbergzaam gebied.

The Pass of the Cattle

‘The men they gather’
‘And create such a stir.’
‘With dogs by their side,’
‘The cows of the field…’
‘They come from the Hills and Glens.’
‘To climb Bealach na Ba…’
‘The pass of the Cattle.’

Bealach na Ba, de "Bergpas van de Runderen" is één van de spectaculairste routes in Schotland en is met 626 meter hoogte, de hoogste voor auto’s toegankelijke bergpas in Groot-Brittannië. De bergpas start in Applecross en loopt naar Tornapress. De Schotse hooglanders kunnen zich het jaar door prima redden in de Nationale Parken, alleen in strenge winters moeten ze wel eens worden bijgevoerd. Wie dus eens wil genieten van de schoonheid van de natuur raad ik aan om eens een kijkje te gaan nemen in het Lauwersmeergebied en dan natuurlijk de camera niet vergeten, want naast de Schotse hooglanders en de konikpaarden zijn er bijzondere bloemen, heel veel vogels, vlinders, insecten en prachtige vergezichten te bewonderen.

Zwarte Schotse Hooglander, hoezo chagrijnig. Zondag 17 aug. 2008

Geplaatst22 augustus 2008 doorAnn McDunn inGeen categorie