HAVANK oftewel Hans van der Kallen, een beroemde Fries.   22 comments

Havank de schrijver van de detectives met als hoofdpersoon inspecteur Carlier alias De Schaduw, die haast alle oudere mensen wel hebben gelezen en ook de jongere waarschijnlijk wordt in het zonnetje gezet en dat is na al die jaren toch wel heel erg leuk, eens stonden al zijn boekjes (Zwarte Beertjes serie) op een van mijn boekenplanken en ik heb ze dan ook allemaal gelezen, misschien is hij in de vergetelheid geraakt en dat is jammer want jeugdsentiment is het zeker! Een leuke documentaire van Omrop Fryslân er wordt Nederlands gesproken maar ook flink wat Fries wat niet is ondertiteld, Friezen kijken en luisteren andere Nederlanders kijk en luister naar het Nederlands. Onder staat een stukje dat voor iedereen leesbaar is. Knipoogje

          http://www1.omropfryslan.nl/TV_Dokumintêre_op_Ned_2_11-10-2008.aspx

Documentaire

over Hans van der Kallen, beter bekend als Havank, het pseudoniem van de detectiveschrijver. Zijn boekjes in de zogeheten Zwarte Beertjes serie met De Schaduw als hoofdpersoon werden een groot succes. In zijn hoogtijdagen verkocht Havank tien miljoen exemplaren en dit maakt Havank momenteel nog Nederlands beste detectiveschrijver. Havank, geboren in Leeuwarden in 1904, leefde een avontuurlijk leven. Hij woonde in Frankrijk, trouwde een Engelse van zeer goede komaf en had een haat-liefdeverhouding met Leeuwarden. Toch kwam hij daar altijd terug. Hij heeft zijn stempel gedrukt op Leeuwarden, want op een van de gebouwen aan de Wirdumerdijk is nog altijd De Schaduw te zien. Havank heeft dertig boekjes geschreven. Na zijn dood in 1964 heeft schrijver/journalist Pieter Terpstra zijn schrijven overgenomen en doorgezet, op die wijze zijn er nog 24 boekjes uitgebracht. Daarna was het voorbij, het verkocht niet meer, het was te wollig en te ouderwets. Uitgeverij Bruna, die alle boekjes uitbracht, bestaat dit jaar 140 jaar en had het idee om als gebaar De Schaduw nogmaals tot leven te brengen in een nieuw boek. Tomas Ross werd daarvoor gevraagd en nam het aan. Hij heeft een boek geschreven waarin De Schaduw nieuwe feiten ontdekt over de zaak Holleeder. Op 22 oktober komt het boek uit. Ross heeft aangegeven dat, mocht het een succes worden, hij elk jaar opnieuw een boekje zal maken. Henk te Biesebeek schetst een portret van Havank en zijn leven, praat met mensen uit zijn omgeving en heeft een exclusief interview met zowel Tomas Ross als Dick Bruna.

Posted 11 juli 2009 by Ann McDunn in Boeken

22 responses to “HAVANK oftewel Hans van der Kallen, een beroemde Fries.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik ken er niets van, maar het Fries lezen en horen is toch een leuke ervaring.Van Havank had ik nog nooit gehoord, maar de serie Zwarte Beertjes ken ik dan weer wel.

  2. Leuk Caro dat ook jij weet wie Havank was en ze nog heeft gelezen ook, hier was het vandaag heerlijk ik was het dan ook meer dan zat al die regen. Mandy is meegeweest en we hebben samen op het veld gelopen, ik dan want Mandy stuift als een windhond door het gras, ze heeft een kat weggejaagd en dan kan ik wel roepen maar dan hoort ze me heel even niet! Jij ook nog een heel fijne avond, liefs Ann.

  3. Tjeempie Ann..Havank!!..lang geleden dat ik daar iets over las gheh gheh..mijn broer las ze veel en ik dus ook..leuk om er iets over te lezen bij je..bij jou vandaag ook mooi weer geweest??..hope so..kon je eindelijk even lekker met Mandy naar buiten..fijne avond verder..liefs Caro.

  4. @ Broer, je was wel een TROUWE DWERG en dat is heel wat waard, ben je naar een psychiater gegaan om niet meer trouw te zijn, vakmannetje dan hoor die man ligt nu zelf op een bank bij een collega hij heeft spijt van de behandeling ;-)))@ Belia, Pum pum was niet sullig hoor het was een bovenste best braaf dwergje! Wat een geluk dat het weer wat beter wordt meis, alleen zijn is vaak niet erg maar als het te lang duurt en je kan ook nog niet de deur uit dan is het niet alleen zijn maar eenzaam zijn en dat valt niet mee, sterkte laiverd!@ René, op rommelmarkten kom je ze vaak tegen hoor geef zo’n gast een kwartje en neem mee die handel, bij antiquariaten durven ze er nog al veel voor te vragen en dat is onzin want ze krijgen ze voor niets. Als ik in Groningen ben zal ik eens even rondkijken. Bedankt voor je warme kus dat scheelt een stuk het is nu bijna droog laat de zon maar komen! Een dikke kus terug.@ Noontje, zoveel kennissen heb ik hier niet en die we hadden zijn afgehaakt, ik ben nu een derde wiel aan de wagen en dat vinden echtparen niet leuk! De rest is met vakantie of gaan op vakantie en wat er dan nog over is heeft het druk, druk, druk. Aaarrrgghhhh, als je man overleden is duiken er ook nog mensen weg uit angst dat ik erover begin en dat doe ik nooit, maar geef mij maar een zoet wit wijntje ik zal er wel geen blauwe neus van krijgen!

  5. Gedver Ann dat is even vervelend ik heb ook zo’n tijd gehad toen ik plots niet meer kon werken zag en hoorde niemand sprak soms dagen niet voelde heel eng vooral na hectische werktijden, maar nu ná 2jaar ben ik er aan gewend en vind de stilte heerlijk ook het niet praten maakt mij niet zoveel meer uit ,,, heb een paar hartsvrienden en mijn kids die bellen c’est tout en als ik Maxx uitlaat wat babbels met hondenkennissen of als ik met tuintje bezig ben de buurvrouw maar die babbelt zoveel dat ik denk mens kan het niet wat korter helluppp ik wil verder. Dan tijdens boodschappen doen kom ik nogal wat bekende tegen dan duik ik soms achter een schap met Omo ofzo om later lekker in mn eentje te shoppen grinnn als je maar een paar vaste kontakten hebt is dat in ieder geval bij mij voldoende de drukte zoek ik op een terrasje op het strand of elders ,,, en dan hebben we natuurlijk het eeuwig gekwebbel op space grinnnn dag lieverd dank voor je info ,,, nemen we weer een wijntje deze keer heb ik trek in witte droge wijn met een ijsklontje en jij????

    «»Vosje«»
  6. nee AN die ken ik echt niet heb wel veel gelezen maar deze nog nooit maar ja wat niet is kan nog komen toch of zijn ze niet meer in de handel ja dan heb ik gewoon pech gehad maar als ze er nog zijn dan zou ik dat graag even van je willen weten nou ik wens jou de rest van de week veel zon toe hier is die vanaf een uurtje erg aan wezig nu maar er van uit gaan dat die de rest van de week het gehelen land gaat bedienen zo dat je er ook van kan gaan geniet en geen deken nodig hebt ik geef je maar een warme kus mischien dat die wat warmte schenkt doeiii

  7. @ Edward. Ach gossie, ze hadden je wel weer opgescheept met een geweldige rol. Pum pum was vast een lief klein sullig dwergje, of heb ik het mis ;-)). Voel je niet aangesproken, want hierdoor ben je er groter en sterker uitgekomen wahahahaha.@Ann, ook hier is het stil, nog geen mens gesproken, alleen de logee, kat van Rob. Het weer begint beter te worden, een beetje zon.

  8. Jemig Ann, dát waren tijden he? Erik de Noorman,en natúúrlijk was ik Pum pum! Ik heb er niets aan overgehouden hoor,althans geen geld,want dat heb ik allemaal uitgegeven aan de Psychiater….whahahaha!

  9. @ Ilona, leuk dat je Havank kent, dat is ook wel logisch natuurlijk voor iemand die heel veel leest!@ Petra, het is echt heel lichte kost en misschien kom je nog wel eens ergens een pocket tegen voor weinig geld ;-)))@ Benona, het ligt ook al in de bibliotheek, het is in oktober 2008 in de handel gekomen maar stel je er niet al te veel van voor, Ross heeft de namen verbasterd en er weer wat van gemaakt, ik heb het zelf nog niet gelezen omdat ik niet verwacht dat het een echte ouderwetse Havank is geworden, het Caribisch complot (Havank Ross) is ook overal wel te koop. Lui ben ik niet Noontje, maar wel wat erg eenzaam in 6 dagen heb ik een telefoontje gehad van Edward en van zoon Geert, lachen doe ik niet, huilen doe ik niet, praten doe ik alleen tegen Mandy, het is #$%@ weer dus weg ga ik niet, maar ik haal adem dus ik leef!!! Volgende week beter weer en dan komt het helemaal weer goed. Liefs en hug terug.

  10. Ann geef je nog een seintje als het boek de Schaduw nieuw leven ingeblazen wordt dan ga ik dat boek kopen wel spannend met Holleeder als hoofdfiguur doe je wel voor dit Noonsvergietje ergens in oktober dus leuk sintniksolaaskadootje ,,,

    «»Vosje«»
  11. Ook ik ken hem niet alhoewel de kafttjes v.d. boeken mij wel bekend voorkomen ,,, en omroep Fryslan krijg ik hier niet sniksnik kan ik niet meedoen met jouw enthousiasme ,,, Mooie zondag nog Annypenny ben je ook zo lui ik wel zit zelfs nog lekker als een sloddervosje erbij en dat blijft zo heerlijk is het weertje voor zondagsnixen zal het van al die mosseltjes/harinkies en wijn komen die wij zo gezellig gisteren naar binnen hebben gewerkt??? kan zomaar hé ,,, Liefs&huggieB

    «»Vosje«»
  12. Ik heb nog nooit van de beste man gehoord, en dus ook nog nooit een boek van ‘m gelezen. Maar wat niet is kan nog komen 😉

  13. Nou, reken maar dat ik Havank ken. Alle boeken heb ik gelezen toen ik jong was. Ik vond ze geweldig!!! Spannen maar ook geestig. Ik denk dat er nog wel een paar oude pockets in de kast staan. Bruna, zwarte beertjes. De tekening van de speurder Carlier is ook zo leuk; doet het na al die jaren nog steeds goed. Leuk om even in herinnering te brengen, Ann!!!

    • Ilona •
  14. @ John, leuk dat jij ze wel kent en op rommelmarkten kom je ze nog wel tegen al zijn ze niet meer zo goedkoop als vroeger, en wat er soms nog bij ouders in de boekenkasten en op zolder staat en ligt is altijd weer een verrassing!

  15. Ik ken de Zwarte Beer pockets van Havank wel, vroeger kocht ik ze nog wel eens op rommelmarkten, volgens mij liggen er bij mijn ouders nog wel wat van die boekjes op zolder. Ik wist overigens niet dat hij uit Leeuwarden kwam. Leuk dat je dit onder de aandacht hebt gebracht !

  16. Hé en ik maar denken dat iedereen Havank wel heeft gelezen lekkere luchtige detectives met een flinke scheut humor, van Edward weet ik zeker dat hij ze heeft gelezen in de tijd dat we nog thuis waren maar @Sjerrie een echt beroemde Fries niet eens gelezen? Shame on you ;-))) @ Henk daar heb ik ook een aantal boekjes van gelezen inspecteur Arglistig van Wim van Helden, ze zijn nu niet meer te vinden terwijl Havank nog steeds over de toonbank gaat, ik heb er heel wat verkocht in het antiquariaat. Nou ja ik ben dan ook begonnen met lezen toen ik 4 jaar was, op de Kooltuin in Alkmaar was een zuivelhandel en alhoewel ik nog niet naar school ging kon ik al lezen, ik mocht toen daar alle boekjes van Tom Poes lezen en wat heb ik daar van genoten! Later waren Edward, de buurjongen Chris Scheffer en ik helemaal verzot op Eric de Noorman, die we dan ook regelmatig naspeelden, Chris was Erik, ik was Winonah de vrouw van Erik en jawel Edward had altijd de rol van Pum pum de trouwe dwerg, hij heeft er volgens mij niets aan overgehouden, alhoewel? Ook de Avonturen van Kapitein Rob waren toen geweldig, volgens mij gaat er nu toch hier en daar een lichtje branden, want van dit soort stripverhalen hebben toch de meesten wel gehoord en vaak gelezen, daar hoef je echt niet te jong voor te zijn er waren altijd wel familieleden die deze strips hadden. Het zij jullie vergeven dat velen niet hebben gehoord van Havank, overigens moet ik wel even vermelden dat ik beslist geen fan ben van Tomas Ross al heb ik wel boeken van hem gelezen, ik hoop dat hij nog wat van de oude Havank heel laat! Allemaal liefs, Ann.

  17. Ook ik heb nooit van ‘m gehoord, nu dus wel en je weet hoe het dan gaat hè!Groetjes, Liz@

  18. Ik ken deze man helemaal niet Ann. Heb ook nooit iets over hem gehoord.Nog een fijne zondag.

  19. Ooit weleens gelezen, weet er eigenlijk niet veel meer van. Ik zie dat ik een beetje de woorden van Sjerrie aan het herhalen ben, dus ook maar oef….toedeloe fijne dag

  20. Ik ken um, maar kan me niet herinneren of ik ooit iets van hem gelezen heb………………… Oef, het begint al vroeg he. grinnnnnnnnnnn

  21. Lieve Zuster,Ik heb de verhalen vroeger verslonden,…….geweldig en vol humor "Schaduw waarom?" Ik heb nog een paar uitgaven in paperback liggen uit de jaren 50′,leuk dat je hier aandacht aan hebt besteed.Een kus van je Broertje.

  22. Nooit van hem gehoord Ann, misschien bekender bij een oudere generatie. Ik las vroeger ‘Inspekteur arglistig’ Ben benieuwd of jij dat kent

Geef een reactie

