Archief voor 10 juli 2009

Zorba the Greek / Alexis Zorba   13 comments

Nu vraag ik me af of iemand deze film niet heeft gezien, Zorba’s dans is in ieder geval wereldberoemd geworden door deze film en die heeft iedereen vast wel wel eens gehoord. Een onvergetelijke film met een Anthony Quinn die zijn weerga niet heeft in deze film, een ras acteur die in meer dan 150 films heeft gespeeld, in deze film straalt de levenslust eraf en ik zou willen dat alle mannen zoveel energie hadden en de uitstraling van deze acteur in zijn rol van Alexis Zorba, uiteraard met hun eigen gezicht maar voor mij is deze film de Anthony Quinn die ik zo graag zie. Allereerst…….
 
 
 
Zorba de Griek (oorspronkelijk getiteld Alexis Zorbas), is een film uit 1964 van regisseur Michael Cacoyannis, gebaseerd op een roman uit 1952 van de Griekse schrijver Nikos Kazantzakis.
 
 
Zorba de Griek speelt zich af op het Griekse eiland Kreta. De titelrol is in handen van Anthony Quinn. Hij zet volgens sommigen met Alexis Zorba zijn meest gedenkwaardige rol neer. Andere belangrijke rollen zijn voor Alan Bates (als Basil, de bezoekende Engelsman van Griekse afkomst en verteller van het verhaal) en Irene Papas. De film is mede bekend vanwege de muziek door componist Mikis Theodorakis.
 
 
De beroemde scène waarin Anthony Quinn de Sirtaki danst, is ontstaan op het strand van het stadje Ierapetra aan de zuidkust van Kreta.
 

scène met humor hoe moeilijk het gaat met de bouw v.d. mijn en de beroemde Sirtaki van Alexis en Basil. 

 
De schuchtere en wat depressieve Engelse (van Griekse afkomst) schrijver Basil heeft op Kreta een kolenmijn geërfd van zijn Griekse vader die hij wil gaan exploïteren. In Piraeus, daar ontmoet hij de levenslustige, uitbundige en zorgeloze Macedoniër Alexis Zorba die hem gaat helpen bij de heropening van de mijn en ondertussen zijn “baas” de nodige levenslessen geeft.. Samen proberen ze de mijn terug te brengen in haar oude glorie en dat dit niet zomaar klaar is blijkt al snel.
 
 
Basil voelt zich intussen aangetrokken tot een mooie weduwe (Irene Papas). Haar minnaar pleegt zelfmoord als geruchten over hun liefdesrelatie de ronde doen. Het hele eilend is in diepe rouw en zint op wraak. Ook Zorba kent zware problemen met zijn minnares Hortence (Lila Kedrova). Uiteindelijk storten de dromen van beide mannen ineen, maar ze zoeken steun bij elkaar.  Een sterke film, met humor en soms met wat ernstige momenten een oude film die nooit verveelt de film werd bekroond met drie Oscars. Quinn past geweldig in zijn rol en wie niet weet dat hij van Mexicaanse afkomst is, houdt hem voor een Griek.
 

 

Geplaatst10 juli 2009 doorAnn McDunn inFilm