Zorba the Greek / Alexis Zorba   13 comments

Nu vraag ik me af of iemand deze film niet heeft gezien, Zorba’s dans is in ieder geval wereldberoemd geworden door deze film en die heeft iedereen vast wel wel eens gehoord. Een onvergetelijke film met een Anthony Quinn die zijn weerga niet heeft in deze film, een ras acteur die in meer dan 150 films heeft gespeeld, in deze film straalt de levenslust eraf en ik zou willen dat alle mannen zoveel energie hadden en de uitstraling van deze acteur in zijn rol van Alexis Zorba, uiteraard met hun eigen gezicht maar voor mij is deze film de Anthony Quinn die ik zo graag zie. Allereerst…….
 
 
 
Zorba de Griek (oorspronkelijk getiteld Alexis Zorbas), is een film uit 1964 van regisseur Michael Cacoyannis, gebaseerd op een roman uit 1952 van de Griekse schrijver Nikos Kazantzakis.
 
 
Zorba de Griek speelt zich af op het Griekse eiland Kreta. De titelrol is in handen van Anthony Quinn. Hij zet volgens sommigen met Alexis Zorba zijn meest gedenkwaardige rol neer. Andere belangrijke rollen zijn voor Alan Bates (als Basil, de bezoekende Engelsman van Griekse afkomst en verteller van het verhaal) en Irene Papas. De film is mede bekend vanwege de muziek door componist Mikis Theodorakis.
 
 
De beroemde scène waarin Anthony Quinn de Sirtaki danst, is ontstaan op het strand van het stadje Ierapetra aan de zuidkust van Kreta.
 

scène met humor hoe moeilijk het gaat met de bouw v.d. mijn en de beroemde Sirtaki van Alexis en Basil. 

 
De schuchtere en wat depressieve Engelse (van Griekse afkomst) schrijver Basil heeft op Kreta een kolenmijn geërfd van zijn Griekse vader die hij wil gaan exploïteren. In Piraeus, daar ontmoet hij de levenslustige, uitbundige en zorgeloze Macedoniër Alexis Zorba die hem gaat helpen bij de heropening van de mijn en ondertussen zijn “baas” de nodige levenslessen geeft.. Samen proberen ze de mijn terug te brengen in haar oude glorie en dat dit niet zomaar klaar is blijkt al snel.
 
 
Basil voelt zich intussen aangetrokken tot een mooie weduwe (Irene Papas). Haar minnaar pleegt zelfmoord als geruchten over hun liefdesrelatie de ronde doen. Het hele eilend is in diepe rouw en zint op wraak. Ook Zorba kent zware problemen met zijn minnares Hortence (Lila Kedrova). Uiteindelijk storten de dromen van beide mannen ineen, maar ze zoeken steun bij elkaar.  Een sterke film, met humor en soms met wat ernstige momenten een oude film die nooit verveelt de film werd bekroond met drie Oscars. Quinn past geweldig in zijn rol en wie niet weet dat hij van Mexicaanse afkomst is, houdt hem voor een Griek.
 

 

Posted 10 juli 2009 by Ann McDunn in Film

13 responses to “Zorba the Greek / Alexis Zorba

Subscribe to comments with RSS.

  1. prachtige, prachtige man, die anthony quinn. wat een mooie man. Mijn type!leuk hem even tegen te komen tussen al je actualiteiten. petje af voor je goed in elkaar gezette, en goed onderbouwde weblogs Ann. bewondering, ook vanwege je sterk persoonlijke noot hierbij….

  2. Ben mij aan het afvragen of ik die ooit gezien heb toen ik een klein ventje was, dacht van wel maar ben niet zeker.Goede acteurs in die tijd ….fijne avondLeo ;-))

  3. Inmiddels zal je wel weer bezig zijn Joke, het lijkt me echt heerlijk om eens op Kreta te kijken, ik ben daar nog nooit geweest maar zou inmiddellijk alles wat maar oud en cultuurbezit is gaan bezien in de hoop dat het er nog allemaal zou zijn. Liefs, Ann.

  4. echt een stoere kerel ik wist dat het op kreta opgenomen was ben er 2 keer geweest maar niet waar het opgenomenen is jammer en dat dansje is echt mooi om te zien .welterusten liefs joke

  5. Nooit naar een film kijken met het boek in je hoofd Murwari, dan is het boek altijd beter! Maar het is een echte klassieker en daar hou ik erg veel van. Welterusten meis and have sweet dreams xxx Ann.

  6. een klassieker ! Zorba ! Het boek was nog mooier. Trsuten en fijn weekend xxx MR

  7. Geeft niets René, telkens als deze film nog eens komt een stukje kijken dan heb je die oplaatst toch helemaal gezien, jammer dat dit soort films haast nooit op TV komen, ze zijn echt de moeite waard als was het maar om de humor. Slaap lekker en een dikke nachtkus voor jou.

  8. dat waren nog is leuken films an ja en dan nog lekker met de borden gooien ja ik mag zulken films graag zien helaas als ze er zijn dan vergeet ik het en als ik het dan toch nog op zet dan is het altijd haast af geloopen haha of ja de ogen worden moe en dan is het ook af geloopen net als nu slaap lekker en morgen weer gezond op diken kus van mij voor jou

  9. @ San, dat lijkt mij nu helemaal het einde al dansende stapels borden tegen de vlakte smijten en op de scherven doordansen!@ Lieve broer, ze is ook zielig al 4 dagen regen en ze kan er haast niet uit! Ze ligt tijden bij me en ik smijt me suf met ballen en knuffels, maar ze wil gewoon weg (en ik eigenlijk ook!) Bedankt voor je weekendwens laiverd, nogmaals een dikke kus.

  10. Zorba The Greek is een echte klassieker Ann,een werkelijk onvergetelijk rol van Anthony Quinn. Wil je niet meer een foto van Mandy plaatsen met zo’n tekst?, ze zit er echt een beetje zielig bij hoor, natuurlijk mag ze bij Moeder zitten he????Nogmaals een fijn wekend gewenst,….kus van je Broertje!

  11. Hebben we nog servies over ergens? Hoppa… en jamaz!

    °○°Alexandra
  12. Echt heerlijk Sjerrie, ik heb ook mijn armen even heel wijd uitgestrekt en wat pasjes gedanst het werkt echt aanstekelijk, jij ook een heel fijn weekend, liefs x Ann.

  13. Ahhhhhhhhhhhhh, heerlijk. Die Zorba en zun sirtaki. Ken um ja. Heb um ooit gedownload dit nr. als mp3. Was hard zoeken………En dan nu een filmpje ook nog……………. Thnx. Heb weer ff genoten.Fijn weekendxsjerrie

Geef een reactie

