Huiszwaluw (Delichon urbica) En natuurlijk weekend 23 en 24 aug. 2008   15 comments

Afgelopen maandag was ik weer eens bij zwager Harm en die vertelde dat er telkens zwaluwen bij hem achter op de waslijn zaten, twee ouders die één jong voerden, nu had ik al tijden achter de Boerenzwaluwen aangezeten maar die kleine gasten waren me telkens te snel af, toen ik Harm vroeg "waarom heb je dat dan niet gezegd"was het droge antwoord in het Fries "dér hast er my net om freegje wol" (daar heb je me niet naar gevraagd wel?) Hij had gelijk, maar ik schoot wel in de lach om dit droge antwoord. Natuurlijk verdween het zwaluw drietal onmiddellijk toen ik gewapend met camera naar buiten kwam grrrrrrr dus eerst de wekelijkse wens voor het weekend er is ons mooi weer beloofd en dat lijkt me heerlijk alhoewel ik zo langzamerhand weermannen en vrouwen niet erg meer vertrouw, eerst zien en dan geloven want de berichten zijn mooi weer maar Pieter Paulusma is het er niet mee eens!

ANN

Samen zijn we toen naar de Mieden gegaan waar het steeds mooier wordt, heerlijk rustig is en waar de zwanen met hun inmiddels groter geworden jongen direct aan de kant van een plas zouden zitten, nee Harm nu zitten ze ineens aan de overkant waar we niet kunnen komen, het leven van iemand die foto’s neemt is bijzonder zwaar en toen Harm dan ook riep "een buizerd", ja toen was ook die vogel met een vaart vertrokken evenals de waterhoentjes en de eenden, ze mogen me gewoon niet!

De Mieden, Buitenpost. Maandag 18 aug. 2008

Na een fikse wandeling zijn we weer naar het huis van Harm gegaan om ons te laven aan oploskoffie en wat zag ik, jawel eindelijk maar toch had ik een jonge Huiszwaluw op de foto, mijn dag kon niet meer stuk! Zingend ben ik huiswaarts gekeerd om eindelijk droge schoenen aan te trekken want lopen in de Mieden is heerlijk maar er zijn nogal wat plekken bij waar je toch echt beter laarzen aan kunt trekken. Snel de foto van het zwaluwjong bekeken op de computer en daar was het kleine ding dan, oei wat vind ik het lief!

Jonge Huiszwaluw (Delichon urbicar) maandag 18 aug. 2008

Omdat het nog steeds redelijk weer was toch nog maar een wandeling gemaakt in de omgeving van huis en toen trof ik zowaar ook nog mijn eerste zwammen aan op een oude berk, tja en dat allemaal op één dag het was haast te mooi om waar te zijn! Alleen weet ik niet hoe deze zwammen heten en dat is maar goed ook anders gaat iedereen denken dat ik alles weet en dat is dus een misverstand want ik weet veel meer niet dan wel.

Zwammen en mos op boomstam, maandag 18 aug. 2008

Posted 22 augustus 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

15 responses to “Huiszwaluw (Delichon urbica) En natuurlijk weekend 23 en 24 aug. 2008

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ann, het huis staat op het eiland Skye N.W. in de buurt van Ramasaig. "Fáilte, cò leis a tha thu?" is het eerste wat ze vragen op Skye. God, het is er zo mooi dat je gewoon spontaan kan gaan huilen van de immense schoonheid. Veel mensen ervaren tropisch eilanden als het paradijs, ook prachtig, maar ik heb dat gevoel meer in the northern hemisphere. Jij toch ook, dacht ik?
    Als ik een buizerd zou zijn en ik hoor schreeuwen "daar is-iiiiiiiiie" zou ik ook weg zijn. De zwammen ken ik ook niet bij naam maar het betekent wel dat de grond helemaal in orde is, zolang mensen er maar met hun vingers afblijven want dan gaat het weer fout. Maar in jouw omgeving is het nogal rustig dus zal het daar wel meevallen maar hier ter stede kunnen ze er wat van: Kijk mam, een paddestoel, rood met witte stippen". "Ja, wat leuk, breek hem maar af da’s leuk voor een kijkdoos". En ze weten niet eens dat er ernstige schade wordt toegebracht aan het evenwicht in de natuur. Wat is die zwaluw een dotteke. Ik zie ze meestal alleen maar in vlucht en dat geeft een goed gevoel vanwege het weer dat meestal beter wordt als ik ze gezien heb. En nu ik deze hier met dat lieve koppie gezien heb, moet het weer gewoon beter worden, kan niet anders! Hoedoe! I.

  2. Lieve Ann,
    Wat ’n scheetje die baby-zwaluw,lief hoor!Door ’t vochtige weer zie je weer paddestoelen en zwammen maar hoe ze allemaal heten…??En wat ’t weer betreft…zie ik ’s ochtends wel,als ik de rolluiken open doe,hier trouwens héél véél nat gevallen!Leuk verhaal,met zwager Harm op pad en fijn dat je ’t ene Friese zinnetje vertaalde,hihihi.Nog ’n fijne zondag Ann,ben ’n beetje laat voor ’t weekend.
    Liefs Corry en doggy Joep,doeidoei!!

  3. ann ann meis en dan nog zeggen ze mogen me niet nu als dit geen cadeautje is wat een pracht plaatje
    en de rest van de fotos ik kijk me ogen uit en lees met zo veel plezier jouw verhaal er bij  zie je al voor me lopend te zoeken naar al dit moois heeel veel gr v els

  4. Nou jouw eigen boek in je koppie zit bordevol kennis Ann en alles weten wie weet dat want als je denkt alles te weten komen er weer nieuwe weetje en zo blijf je heerlijk eeuwig bezig nou ja eeuwig dat weten we dus wel dat is niet zo;-)!Soms wou ik dat ik wat minder wist hahaha rust in je hoofd heerlijk. Zoals Gibran Kahil schreef: Vergeetachtigheid is een vorm van vrijheid! maar later zegt ie weer "Kennis is Leven met Vleugels" lijkt toch weer dubbel of zie ik dat verkeerd?
    Wat een schattie van een vogeltje snap dat je dat gelukkig maakte dat ze toch even voor je wou poseren .
    Lieve knuf en tuurlijk jij ook mooi weekend hier schijnt het zonnetje met een fris briesje.
    xb

  5. Ann,
     
    mag ik je zwaluw meenemen svp ? of mag ik eventueel de originele voor de 2009 kalender ? Hij heef nog dons, maar kan wel al vliegen ? Al je foto’s zijn schitterend maar ik hou zoveel van zwaluwen. Zit in april iedere avond naar de lucht te turen : zijn ze er al, wanneer zouden ze komen tot ze er eindelijk zijn, dit jaar extreem laat.

  6. Lieve Ann,
    Met je mooie wandeling, en ondanks de natte voeten heb je prachtfoto`s gemaakt, d foto van het zwaluwjong is schitterend en nu eb je hem toch.
    Ik bekijk iedere dag wel wat het weer brengt want ik geloof nergens meer in, ik zie het wel, maar was toch verbaasd toen ik vanochtend wakkerwerd de zon zo heerlijk scheen. Ik ga er dus heerlijk van genieten, hoe lang het duurt zie ik wel
    Ik wens je een heelfijn en gezelig weekend toe
    vel liefs en knuff Spacewoman
     

    Lady Flower Power
  7. Ondanks je natte voeten heb je gelukkig toch nog een leuke dag gehad ! De zwaluw staat er ook heel mooi op ! Ik heb ze nog nooit zo dichtbij gezien. Meestal zie je ze in de lucht met hun karakeristieke vleugevorm.

  8. Wat een hobby hebben wij met z,n allen Ann .
    Prachtige foto,s en die kleine zwaluw prachtig .
     

  9. Schitterend Ann de huiszwaluw, en de andere foto’s ook natuurlijk.
    Heeel leuk, zwaluwen zien we hier bijna niet..
    groetjes, Lourens

  10. Hai lieverd,
    Sjonge jonge, wat een schitterende foto van het zwaluwjong meid! Je geduld is nu wel driedubbel beloond zou ik zo zeggen hè 😉
    En dan nog de zwammen zo dicht bij huis, je lijkt guus geluk wel!
    Maaruh,………. zijn het geen elfenbankjes Ann ??
    Hihi, ik denk ook eens iets te weten (zal wel weer niet kloppen, pffff)
    Lieverd, fijn weekend, ik ga nog eventjes je stukje over die schotten lezen….  tozzow
    Kus, Miem

  11. Leuk weer om te horen dat je geniet van je hobby Ann. Je zwaluwtje staat er prima op.
    Nou maar hopen dat het morgen een beetje droog blijft want ook mijn handen jeuken om weer eens flink op de ontspanknop van de camera te rossen hahaha
     

  12. Misschien niet veel vogels maar dat kleintje is toch een schatje en de zwammen schitterd.En we wachten maar weer af wat het weer doet ,mijn stapel tijdschriften en mijn nieuwe roman liggen klaar dus ik ben helemaal voorbereid.Fijn weekend Ann
    Liefs Elisabeth

  13. zo zie je maar fotograferen is hard werken , maar al je geklaag ten spijt heb je dus je beloning binnen . wat een prachtige foto van je zwaluw.( kadootje ? misschien ) En in het vervolg laarzen aan anders krijg je ook nog de griep te pakken .
    Wat het weer betrefd heb ik net de buienradar geraadpleegt ivm de viswedstrijd en eerlijk gezegd ziet het er niet goed uit. In Limburg lijkt het weer een Regendag te worden. Ik ben bang dat Henk een beetje te royaal is geweest met zijn vogeltjesdans.
    dus geniet maar voor twee…..
     
    Nee…dit is niet van mij,
    het is een grapje,
    zo kom je aan het werk van een ander ( BRON =  Marion of voor vrienden Mazza)
    lieve Ann,
    fijn weekend,
    je space vriend Gerd

  14. zo zie je maar fotograferen is hard werken , maar al je geklaag ten spijt heb je dus je beloning binnen . wat een prachtige foto van je zwaluw.( kadootje ? misschien ) En in het vervolg laarzen aan anders krijg je ook nog de griep te pakken .
    Wat het weer betrefd heb ik net de buienradar geraadpleegt ivm de viswedstrijd en eerlijk gezegd ziet het er niet goed uit. In Limburg lijkt het weer een Regendag te worden. Ik ben bang dat Henk een beetje te royaal is geweest met zijn vogeltjesdans.
    dus geniet maar voor twee. groetjes Mazza

  15. En de jonge huiszwaluw maakte alles weer goed, wat een plaatje !! Fijn weekend, liefs van Belia.

Geef een reactie

