4 Mei Herdenkingsdag 2008   9 comments

 

Vervroegde dodenherdenking vanwege zondagsrust

Bron: ANP
STAPHORST – In onder meer Staphorst, Genemuiden, Kamperzeedijk en Sprang-Capelle vond zaterdagavond dodenherdenking een dag eerder plaats dan gebruikelijk. Dat gebeurde omdat 4 mei op een zondag valt.
 
Hier wil ik niet eens wat van zeggen! 
 
Vanavond, een paar minuten maar herdenken wij de slachtoffers van de oorlogen, zelf herdenk ik alle slachtoffers die zijn gevallen in alle oorlogen en soms zeggen een paar foto’s meer dan duizend woorden.
 

oorlogs slachtoffers  Ook dit is een monument

 
Posted 4 mei 2008 by Ann McDunn in Landen en Volken

9 responses to “4 Mei Herdenkingsdag 2008

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hoi Ann,
     ik mag mij gelukkig prijzen dat ik geen oorlog of andere vorm van onderdrukking heb meegemaakt, maar vind het wel van het grootste belang dat we stil staan bij de slachtoffers die al die afschuwelijke oorlogen eisen.
    Mijn zoon van 7 zat te mopperen, hij kende niemand die dood was, maar moest van mij wel luisteren naar de stilte! (en dat er dan groepen mensen zijn die daar om geloofsredenen notabene niet aan mee doen…. geen woorden voor)
    Liefs

  2. stilte, respect en verontwaarding? Maar dank aan onze bevrijders, toen en nu!
     
    stilte en verbazing
     
    stille hoop
     
    stil weten dat het nooit totaal zal zijn

  3. Zodra de klokken hebben geluid en de stilte daar is, word ik beroerd van binnen, dat heb ik altijd gehad en dat zal wel altijd zo blijven. Zelf heb ik de oorlog goddank niet meegemaakt, maar mijn familie wel en de pijn die ik in mijn kinderjaren op hun gezichten heb gezien bij dodenherdenking, vergeet ik nooit.
    Daarom: 4 mei 20.00 uur.
     
    Liefs, Ilona

    • Ilona •
  4. Ja Ann, soms zie je beelden van o.a. een Amerikaanse militaire begraafplaats,daar krijg ik kippevel van.
    In diverse landen worden oorlogsslachtoffers herdacht,maar helaas blijkt dit géén reden te zijn
    om niet weer ergens opnieuw te beginnen.
    Natuurlijk moeten wij blijven herdenken,maar is het niet een beetje wrang dat wij dat doen
    op een moment waarop in verschillende landen het in alle hevigheid doorgaat?
    Kus van Edward.

  5. Hoi Ann.
     
    3 mei dodenherdenking.
    Jij wilde er geen woorden aan vuil maken…
    ik ben er toch maar even op terug gekomen.
     

  6. Helemaal gestoord die Staphorsters las het in de krant en zag het op t.v. … zullen maar zeggen iedere gek heeft zijn gebrek;-)!
     

    DE ‘’STILLE’’ OORLOGSKINDEREN ‘’40’’ – ‘’45’’!

    Je was te ‘’oud’’ om ‘’jong’’ te wezen,daar was geen tijd en ruimte voor!Er was de ‘’spertijd’’ en je had te vrezen,dat je opgepakt werd, en ‘’VERMOORD’’!Zou men nog wèl is aan je denken,want je hebt zó véél gemist,Dankzij ‘’JOU’’, hebben die anderen in vrijheid kunnen leven,en werd jouw ‘’jonge’’ leven héél vaak weggegrist!De les, die hieruit valt te leren,dat ‘’VRIJHEID’’ niet ‘’vanzelfsprekend’’ is,Maar dat je je moet realiseren,dat die ‘’STILLE’’ oorlogs-kinderen VEEL HEBBEN GEMIST !
    Frans Hock
    Ssssssttttttttttt

    «»Vosje«»
  7. wij staan er ook elk jaar nog bij stil
    bij ons thuis mijn ouders woonden in Amsterdam die hebben echt honger gehad
    en veel geweld in de stag
     mijn ouders hebben ons daar veel over verteld
    jammer dat ze het niet op geschreven hebben want het was een mooi boek geweest waar wij nu eigenlijk nog heel veel kunnen leer en het is voor ons normaal dat we kunnen gaan en staan waar we willen
    het heelen gevecht de oorlogen zijn een grote missers
    want waar gaat het over
    over geloof over land ze weten soms zelf geen eens meer waar voor
    maar nu even terug te komen dat ze op zondag geen herdenking vieren
    wat een geluk dat 4 mei niet op zondag voel in 19 45
    want hadden ze dan ook gezegt mag niet van de heer bevrijd ons maar een dag eerder of dag later 4 mei is toch 4 mei gr v els

  8. Hoi Ann, groot gelijk heb je, alle doden uit alle oorlogen moeten worden herdacht. Neem nou Margraten niet ver van waar ik woon en Henry Chapel in Belgie ook niet ver van ons. Als je die kruisjes allemaal ziet gaat er iets door je heen en de stilte die daar heerst ja, daar word je echt stil van, en dat terwijl wij ons niet kunnen voorstellen hoe het in het echt is geweest, wij kennen alleen de oorlogsbeelden van foto`s en televisie.
    Alle oorlogen zijn zinloos, waar ook ter wereld. Afschuw en anders niets.
    Lieve groeten Ingeborg.

  9. Hoi An wij doen mee hierzo .
    Soms moet ik werken smiddags op deze dag en als het dan 8 uur is herdenken we op het tankstatoin de slachtoffers .
    We rekenen dan even niet af maken geen praatje en geven geen pompen vrij .
    Medere mensen nemen ons dat kwalijk .Er zijn erbij die zullen en willen worden geholpen ,maar nee dus niet eeder dan wij weer in functie gaan .

Geef een reactie

