Zoo Bizar II, Gordeldieren, Slakkenskink, Stinkdier en meer wetenswaardigheden (14 september 2012)   34 comments

De verkiezingsstrijd is gestreden maar een formatie is minder makkelijk, het wordt op dat gebied een hete herfst, maar wat voor kabinet we ook krijgen, bloeden zullen we! Net de jaarlijkse rekening van de motorrijtuigenbelasting ontvangen en jawel ook die is duurder geworden en de korting voor het betalen van een heel jaar in eens is vervallen, de benzineprijzen rijzen de pan uit en daarvan is ongeveer 60% voor de minister van financiën, als de rollators er niet waren dan kunnen eerdaags de mensen die slecht ter been zijn en waar de supers de boodschappen niet thuis bezorgen alvast op een houtje gaan bijten (als het hout tenminste niet al te duur wordt). Zelf kan ik niet zonder auto maar ik tank dan ook eens in de twee maanden, leuk zomaar een eind rijden is er niet meer bij en de trein kost ook teveel voor minder draagkrachtigen. De beloften van de partijen waren weer grandioos maar eenmaal gekozen zullen er weer liters water bij de wijn worden gedaan, Griekenland heeft weer miljarden nodig en er zijn nog meer landen die graag wat willen hebben van de z.g. rijke landen. Als er wordt gesproken over 2040 dan haal ik m’n schouders maar op, er kan nog zoveel gebeuren en als we daar met z’n allen nu al voor moeten betalen dan zijn politici nog gekker dan ik dacht. Genoeg over de politiek en de daaraan verbonden lastenverzwaringen en verder met wat leukere zaken.

 Gordeldier - Tolypeutes matacus

Tsja, een kogelwerper, een bal, een nieuw soort voetbal voor het WK? Allemaal fout dit is een Kogelgordeldier in zijn/haar favoriete houding.

In Zoo Bizar in Orvelte mag je dit dier in je handen nemen en eerst weet je dan ook echt niet wat het is, voor meer foto’s en informatie over Zoo Bizar nog even de link voor mensen die nog niet weten wat, waar en hoe Zoo Bizar is en aan de naam komt.

HIER KLIKKEN VOOR DE SITE VAN ZOO BIZAR

GORDELDIER: Tolypeutes matacus (in het Engels, Southern three-banded armadillo)

Dit is een van de weinige gordeldieren die zich kan oprollen tot een bal, ze doen dit uit verdediging en de schilden van zijn staart, kop en rug passen precies in elkaar, mocht er een nieuwsgierig of hongerig dier de neus tussen een van de spleten proberen te krijgen dan doet die neus ineens wel heel erg veel pijn, als er dan nog een neus is! Deze bizarre diertjes komen voor in Argentinië, Bolivia, Brazilië en Paraguay, en dus ook al in Orvelte, hun voedsel bestaat overwegend uit insecten zoals mieren en termieten, in het wild leven ze dan ook meestal vlakbij een termieten of mierenhoop, kevers en torren lusten ze ook graag. De kogelgordeldieren kunnen zo’n 15 jaar oud worden en hun gewicht is ongeveer 1,5 kg. Hun lengte is zo’n 30 cm. en het staartje 6 cm. Het kogelgordeldier is een uitstervende soort, door bosbekapping en uitbreiding voor de landbouw en ook door het jagen van mensen op deze diertjes omdat hun vlees als een delicatesse wordt beschouwd (de huid dient om er mandjes van te maken voor de toeristen) komt deze diersoort al minder voor en dat is toch echt wel heel erg jammer. Dit gordeldier behoort tot de tandarmen, ze hebben echter wel degelijk tanden maar die zijn wortel- en glazuurloos. Voor een goede voedselvermaling nemen ze graan, steentjes en zand tot zich, ze leven alleen of per koppel en bij voortplanting krijgen de vrouwtjes meestal twee jongen die liefderijk worden gezoogd.

Gordeldier - Tolypeutes matacus - even uitrollen

Oh, ben jij het? Dan kan ik me wel even uitrollen! Deze foto is speciaal voor John Capriolo omdat hij nog nooit een kogelgordeldier had gezien en ik hem een foto had beloofd Knipogende emoticon

SLAKKENSKINK: (of Pink-tong skink) Hemisphaeriodon gerrardi

Ann met slakkenskink - Hemisphaeriodon gerrardi

Slakkenskinken voelen zich best thuis bij Ann en laten zich best fotograferen met de rechterhand als ze op de linker nieuwsgierig kijken.

De slakkenskink is een hagedis uit de familie skinken (Scincidae) deze diertjes komen voor in weinig gebieden, waarvan o.a. in Australië in de staat Queensland en Nieuw-Zuid-Wales, ze eten het liefst slakken zowel levend als dood, ze kraken de huisjes en spugen de stukjes van de huisjes weer uit, maar ook insecten vinden ze smakelijke hapjes.

Geert met slakkenskink

Ik hou me toch maar even vast, je weet het nooit met die menselijke zoogdieren!

STINKDIEREN HOEVEN NIET TE STINKEN

De gestreepte skunk of gestreept stinkdier (Mephitis mephitis) is het meest bekende stinkdier en komt voor in bijna geheel Noord-Amerika, in de zuidelijke helft van Canada, de 48 aaneengesloten Verenigde Staten en in noordelijk Mexico, in o.a. woestijnen, bossen, prairies, grasvlakten en zelfs in buitenwijken.

Stinkdier Pepe, Zoo Bizar

Dit is PePe in Zoo Bizar die daar vrij rondloopt en voor iemand die een foto wil maken best heel erg snel is.

Dit dier is ongeveer zo groot als een kat en weegt van zo’n 2,7 tot 6.3 kg, de mannetjes zijn groter dan de vrouwtjes, het zijn omnivoren en eten het liefst kleine knaagdieren, kevers, spinnen, slakken, mieren, rivierkreeften, bijen, wespen, hagedissen, de eieren van grondbroedende vogels maar ook vruchten zoals kersen en bessen, een makkelijke eter dus. In de herfst kweekt de skunk een vetlaag om de voedselarme wintermaanden door te komen. Soms overwinteren meerdere stinkdieren in een hol en dat zal daar dan wel gezellig zijn. Stinkdieren kunnen van 8 tot 12 jaar oud worden, maar als ze goed worden verzorgd ook wel ouder, in Amerika (voor wat dat waard is) is er eentje die 20 is of is geworden.

Gestreept stinkdier, koppie,

Ik wil ook weleens een knuffel!

Het vachtpatroon dient als waarschuwing voor natuurlijke vijanden (waaronder bij PePe mijn kleine Pitbull ook onder valt) Als deze waarschuwing niet helpen dan steekt het stinkdier zijn staart uit en zet de staartharen op, klappert met zijn tanden en stampt op de grond met zijn voorpoten. De meeste roofdieren vluchten dan wel weg, maar de enkele vijand die blijft staan is de pineut. Het stinkdier gaat op z’n voorpoten staan, richt de anaalklieren op de aanvaller en spuit een gele, olieachtige muskus. Het dier kan van drie tot vijf meter ver spuiten maar de stank kan wel tot tien meter ver dragen, die geur blijft lang hangen en is van verre te ruiken. Het stinkdier is wel zuinig op deze vloeistof want ze hebben slechts genoeg voor zo’n vijf of zes aanvallen en dan duurt het enkele weken voordat de voorraad weer is aangevuld. De meeste roofdieren laten het voor gezien, behalve de Amerikaanse Oehoe, die heeft een slechte reukzin en is dus een geduchte vijand voor de stinkdieren.

Stinkdieren willen ook wel knuffelen, 29 april 2012

Stampen doe ik wel met m’n voorpoten maar mijn anaalklieren heb ik niet meer *snik* dat langharige mormel van die Ann ruikt dus nog steeds lekker!

Onderstaande foto mocht ik plaatsen van Iris en heb die gepikt van de Zoo Bizar site, bedankt Iris!

Sanne bij Zoo Bizar, augustus 2012

Mijn lieve kleindochter Sanne met hartsvriendin Vera, Sanne vindt een wandelend blad super cool (gelukkig logeren bij oma ook)!

De meteorologische herfst is inmiddels al bijna de echte herfst en dat was goed te zien op de Herfstfair in Orvelte van j.l. zondag, de oogst is binnen!

Herfststukje, september 2012

Een mooie herfst met wat aangename dagen is ook prachtig en dan is er weer heel wat te zien en al vind ik de zomer dan nog zo fijn er komt een eind aan, het enige wat ik absoluut niet zal missen is………

vlieg op houtsnippers

Al is er maar één zo’n vervelende vlieg in de kamer dan zit zo’n lastpak wel bij mij Knipogende emoticon

34 Reacties op “Zoo Bizar II, Gordeldieren, Slakkenskink, Stinkdier en meer wetenswaardigheden (14 september 2012)

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. this is so awesome to be part of a zoo and be able to enjoy the sights and sounds.

  2. Allemaal mooie foto’s van deze prachtige dieren, Ann. maar je hebt me spijtig genoeg niet kunnen afhelpen van mijn hekel aan slangen en spinnen. 😉

  3. Heb nog eens extra tijd vrij gemaakt voor mijn blogbezoek.Hier staan dan ook telkens weer prachtige foto’s.Dikke proficiat Ann.

  4. Leuke diertjes en mooi in beeld gebracht!

  5. leuke serie,ik houd me ook maar bij de diertjes is en blijft leuk,kunnen we van de politieke roversbende niet zeggen.

    • Hallo Lukas, bedankt voor je reactie, bij jullie zullen er wel heel veel dieren zijn die we hier niet zien en het weer zal ook nog wel warmer zijn dan hier. En zoals ik altijd al zeg, als je mensen leert kennen ga je van dieren houden. Groetjes vanuit een al vrij fris Nederland, tenminste hier waar ik woon!

  6. Wat een prachtig blog. Ja ik ben een poosje niet zo actief geweest op wordpress. ik ga zo nog even terug om alles even echt goed te lezen en op me in te laten werken. Fijne zondag . Groetjes Anna

  7. Lieve Zuster,
    Wij hebben onze burgerplicht weer gedaan door te gaan stemmen, maar weten niet wat we onszelf hebben aangedaan. Eigenlijk maakt het niets uit of je door Mark of Diederik wordt gebeten, bloeden zullen we! Je hebt hier weer een mooi en ook leerzaam blog neergezet, met hele fraaie foto’s hoor. Ik Heb weleens een wandelende tak gezien, maar nog nooit een wandelend blad, heel bijzonder. Het is ook leuk om het gordeldier op deze manier te zien, die kans krijg je niet vaak.Het stinkdier heeft toch wel een lief snuitje, en laat zich lekker aaien.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Dear brother, aangezien er nog geen partij is die “De Grijze Golf” heet heb ik ook maar gestemd op wat ik dan nog het meest aanvaardbare vond, ik zie hier nog geen regeringspartij uit komen, of het nu over links of over rechts gaat maakt volgens mij niets uit, de prijzen stijgen nu al flink en dat gaat zeker door in 2013, hadden die Grieken niet wat minder borden kunnen stuk gooien bij het dansen van de Sirtaki? Het beroerde is dat er eigenlijk geld genoeg is in Nederland maar het is zo oneerlijk verdeeld! Voortaan goed opletten bij het nemen van foto’s broertje, als er een blad wegloopt dat weet je nu wat het is 😉
      Een dikke kus, zus Ann.

  8. Hay Ann, wat een leuk blog.
    Ja, “leuk” he, de politiek, de herfst zit er wat dat betreft goed in. Heb in ieder geval genoten van je foto’s en verhaal en wat lijkt me dat gaaf inderdaad om zonne stinkerd eens vast te houden, uniek.
    Geniet lekker van het weekend, we krijgen nog even een mooie dag. Dikke knuff uit het zuiden!

    • Dank je wel voor je leuke reactie San, het lieve stinkbeest loopt daar zo vrij als wat rond en dat is voor dat dier ook natuurlijk geweldig, het is een echte knuffel 😉 Ik hoop dat jij ook een heel goed weekend zult hebben meis, als het mooi weer is geniet er dan van! Big hug, Ann. ♥

  9. De Bizarre Zoo heeft stiekem al een beetje mijn hartje gestolen ook al ben ik er nog nooit geweest. Natuurlijk komt dat door jouw prachtige foto’s en verhalen. Het lijkt me fantastisch om die bizarre dieren en diertjes niet alleen te mogen bekijken, maar ze zelfs te mogen vasthouden.

    • Dat is ook heel erg leuk Bea, tot eind oktober is Zoo Bizar nog open, dus als je in de buurt komt ga dan maar eens kijken, IRIS Bea is een goede kennis van mij dus mag ze vast ook wel wat dieren vasthouden toch? Zo Bea als Iris dit niet leest zeg je het zelf maar, Iris zal je dan vast PePe wel even laten knuffelen of je een kogelgordeldier laten vasthouden, die spin durf je ook vast wel op je hand te laten zetten, eng is het echt niet! 😉 Een fijn weekend meis!

  10. Heel erg attent van je dat je speciaal voor mij een foto van het kogelgordeldier hebt geplaatst ! Mooi om te zien en des te bijzonderder omdat het een zeldzaam dier is geworden ! Een leuke serie foto en ook erg leerzame verhalen heb je er bij gezet ! Je ziet wel dat de dieren met liefde worden verzorgd, want het kogelgordeldier rolt zich zelfs even uit voor de foto !

    Wat de politiek betreft, we zullen inderdaad nog wel meer gepakt worden in de onderhand voor velen toch al smalle portemonnee. Ook erg geniepig dat ze de korting voor het in een keer betalen van de motorrijtuigenbelasting hebben afgeschaft.
    Ik hoorde net op de radio dat de Grieken weer uitstel hebben gevraagd voor hun bezuinigingen (4 ipv 2 jaar) en dat ze nog meer geld willen hebben…
    Dus we kunnen onze borst alvast weer nat maken !

    • John, belofte maakt schuld en aangezien jij hebt gereageerd op de baby gordeldiertjes dacht ik dat dit de juiste foto was 😉 Bedankt voor je mooie reactie en reken maar dat de dieren het daar goed hebben, misschien laat ik me daar ook wel opnemen als lid van de grijze golf 😉 Die Grieken hebben zich zonder EU altijd kunnen redden en nu mogen wij hun luxe betalen, ze hoeven maar tot hooguit hun 63ste te werken en dan ook nog minder lange dagen dan wij, de ambtenaren zijn daar echte grootgraaiers en daar doen ze niets aan, erop rekenen dat we al het geld terug krijgen is een illusie en ik denk dat buiten de politici om daar niemand in gelooft. Laat je borst maar droog John, de handdoeken worden ook duurder! We laten ons nog niet uit het veld slaan, dus een heel fijn weekend!

  11. Zoo Bizar is echt geweldig bizar. Gordeldieren die zich laten oppakken, stindier dat zich laat knuffelen…………. Wandelende bladeren op je jas……. Kóm er us om, gaaf! En de politoek? Ik wacht af……………………
    Goed weekend!
    xSjer

    • Het is zeker geweldig bizar als je een bal in je handen hebt en niet weet wat het is Sjer, en PePe het stinkdier is echt een knuffel al begon hij wel te stampen met z’n voorpoten toen Mandy dichtbij kwam, die was wel zo dapper om terug te trekken op alle fronten, misschien weten dieren zoiets beter dan mensen 😉 Wat de politjoektjoek doet moeten we maar gewoon afwachten de trein denderd wel door, jij ook een heel fijn weekend leave, ♥

  12. erg leuk de foto s leuk die diertjes en dat je ze nog in je hand mag houden is al helen maal aardig zo zie je maar dat er ook nog leuken dingen zijn in het leven is die dieren tuin altijd open ook in oktober want dan zouden we wel is langs kunnen gaan met zij drie tjes toch we zien me kaar gauw an ik zouzegen diken kus en voor straks lekker slaapen en droom maar niet over denhaag hahahah

    • Ha die lieve René, zo anoniem ben je nu ook weer niet 😉 Ik weet eigenlijk niet wanneer het seizoen is afgelopen maar dat staat vast wel op de site, de link daar naar toe staat in het blogje. Jullie ook lekker slapen voor straks en over Den Haag droom ik niet hoor, veel te bang dat zoiets uitdraait op een nachtmerrie, hahaha! Dikke kus van mij voor jou!

  13. Wat ik zo leuk vindt in dit bizarre dierentuintje is dat je dieren mag vasthouden. Vooral kinderen zullen dat helemaal geweldig vinden maar zo te zien zijn ook wat oudere handen best wel nieuwsgierig Ann 🙂 Foto 7 is bijna ontroerend, zoals de stinkerd als een kat wordt geknuffeld 🙂

    Mooi blogje Ann

    • Hoe ouder hoe gekker Henk, ook ik moet altijd van alles vasthouden en kinderen vinden het over het algemeen helemaal geweldig, al zijn die meer van de spinnen 😉 Leuk hè zo’n niet stinkend knuffeldier!

  14. Een prachtige serie ,leuk om het verhaal te lezen .Fijn weekend Ann

  15. Dank je wel Marylou, het is echt leuk om met al die diertjes om te gaan. Het is geen troost dat het in België ook al zo mis is voor de kleine portemonnee, aleen maar heel erg naar voor de Belgische bevolking en je hebt helemaal gelijk dat het niets uit maakt wie er aan de bak komen, het zijn allemaal lui die er geen notie van hebben hoe duur het leven voor de minderdraagkrachtigen is, ze zouden allemaal minstens een jaar rond moeten komen van een uitkering, sterkte daar voor de aankomende tijd dat hebben we allemaal nodig!

  16. Heel mooie fotoreportage van allemaal speciale beestjes An.Als het je kan troosten in België slaan de lasten ook zo verschrikkelijk op dat men maar minder en minder kan doen met z’n wedde of pensioen.En welke partij ook aan de bak komt ,ze vullen allemaal hun eigen zakken

Plaats een reactie