HERFST, afscheid van de zomer, 21 oktober 2012.   32 comments

Boom, herfstkleur, oktober 2012

Helaas, ik behoor niet tot de dichters die de herfst zo prachtig kunnen verwoorden zoals o.a. de Engelse dichter John Keats (Londen, 31 oktober 1795 – Rome, 23 februari 1821) dat deed in zijn ode aan de herfst “TO AUTUMN”.  John Keats schreef dit gedicht in het tijdperk van de romantiek en al werd zijn werk tijdens zijn leven niet altijd onderkend en werd er erg kritisch geoordeeld over zijn poëzie, aan het eind van de 19e eeuw is het een van de meest geliefde Engelse dichters geworden en zijn werk heeft een grote invloed gehad op latere dichters en schrijvers. Toen Keats ernstig begon te lijden aan tuberculose ging hij op aanraden van zijn artsen en samen met zijn vriend Joseph Severn, op uitnodiging van de dichter Shelley, naar Italië. Na eerst iets op te leven is hij toch gestorven in Rome op 25 jarige leeftijd en is begraven op het Cimitero Acattolico, Rome. De grafstenen van hem en Joseph Severn staan naast elkaar. Zo talentvol en nog zo jong moest hij afscheid nemen van het leven en van zijn grote liefde Fanny Brawne die hij intens beminde maar met wie hij, ziek en arm niet kon trouwen. Voor wie meer van John Keats en Fanny Brawne willen weten is de film “Bright Star (2009) een echte aanrader.

John Keats

TO AUTUMN – 1819

Season of mists and mellow fruitfulness,

Close bosom-friend of the maturing sun;

Conspiring with him how to load and bless

With fruit the vines that round the thatch-eves run;

And fill all fruit with ripeness to the core;

To swell the gourd, and plump the hazel shells

With a sweet kernel; to set budding more,

And still more, later flowers for the bees

Until they think warm days will never cease,

For summer has o’er-brimm’d their clammy cells.

KLIK HIER VOOR HET HELE GEDICHT

Callicarpa bodinieri met heel veel bessen, oktober 2012

 

Dit is het eerste van drie coupletten en wie het gedicht helemaal wil lezen kan het vinden door op de link te klikken, het eerste couplet zegt eigenlijk al genoeg over het afscheid van de zomer en het begin van de herfst. Ik vond al zoekend een mooie vertaling van dit couplet van “MARJORIE” en ik denk niet dat zij het erg zal vinden als ik dit hier neer zet.

Het seizoen van nevelen, een overvloed aan overrijp fruit, Naaste boezemvriend van de tot volle wasdom gekomen zon; Met hem samenzwerend om de druivenranken langs de afhangende dakrand te overladen met gezegend fruit; De mosbedekte appelbomen bij de buitenhuisjes te laten doorbuigen door hun overvloed, En alle vruchten tot in hun kern te doen rijpen; De pompoenen te laten opzwellen, de hazelaarschelpen volrond te maken; Met een zoete kern, van waaruit er meer, meer nog zullen ontluiken; Die de latere bloemen voor de bijen zullen zijn, Tot zij denken dat de warme dagen nooit te einde komen, Want de zomerzon heeft hun kleverige cellen doen openen met haar kracht.

Bonte kleuren van de herfst, oktober 2012

Malus sierappelboom met daarachter nog een appelboom vol fruit.

De herfst is een afscheid van de zomer maar laat nog heel veel kleuren en vruchten zien, j.l. vrijdag 19 oktober was het zelfs hier in het hoge noorden een prachtige nazomerdag met 18 graden en volop zon en dat was heerlijk, zonder jas aan met Mandy op stap gewapend met de altijd trouwe Coolpix heb ik zoveel mooie bloemen, paddestoelen en bomen vol kleur gezien en de volle rijpe geuren ingeademd dat ik vol was van de heerlijkheid van de herfst, zo’n dag is om in te lijsten!

Herfstastertjes in de zon, oktober 2012

De herfstastertjes straalden in de zon en werden druk bezocht door bijen en de laatste vlinders.

Paddenstoeltjes op dood hout, oktober 2012

Het dode hout komt tot leven!

Vliegenzwammen, ze zijn er nog, oktober 2012 

Vliegenzwammen blijven trekken en al zie ik de kaboutertjes niet, ze zijn er wèl.

Knolamanieten, bijna vergaan, oktober 2012

De knolamanieten op hun retour, nog even en ze zijn weg!

Vliegenzwam, gesneuveld, oktober 2012

Deze vliegenzwam is gesneuveld maar ook nog mooi om zo te zien.

Eerst de rozen, nu de bottels, oktober 2012

Gedaanteverwisseling van de rozen.

Bomen maken bladertapijten, oktober 2012

Lopen over een bladertapijt.

Vliegenzwammen onder de klimop, oktober 2012

Vliegenzwammen groeien zelfs onder de klimop.

Herfstasters wit, oktober 2012

De vlinders dachten even dat het nog zomer was.

paddestoel, soort onbekend, oktober 2012

Onbekend, maar niet onbemind

Rode wingerdbladeren, oktober 2012

De rode wingerd op z’n mooist.

Nog even en de herfst is voorbij, tenminste wat de kleuren betreft, de bladeren vallen nu heel snel en de paddestoelen beginnen de moed te verliezen. Ik weet dat er veel mensen zijn die van de winter houden, maar ik hoor daar niet bij, zolang het kan nog even genieten van de herfst en dan ga ik een winterslaap houden, al denk ik niet dat ik daar het geduld voor kan opbrengen Knipogende emoticon

Posted 21 oktober 2012 by Ann McDunn in Foto's, Jaargetijden, Natuur, Poëzie

Tagged with , , , , ,

32 responses to “HERFST, afscheid van de zomer, 21 oktober 2012.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Waarachtig, daar staat ie. Ik heb helemaal geen update gehad van je blog. Dus ik moest ff zoeken. Mooie herfstkleuren. Dus alle paddestoelen staan daar……………………..

  2. Goeden morgen Ann, en alles redelijk met je..weer een even gekeken .mooie foto”s ?? Herfst . Over de dichter .John keats,. gesproken die is veel te jong overleden .ook een heel mooi gedicht lieve groetjes van marry en cees,,

    • Leuk jou ook weer even te zien Cees, hier gaat alles rustig door als je glas half vol is valt het mee😉 John Keats was zeker heel jong, maar aangezien hij best een akelig leven had kreeg hij tenminste zijn rust, dat is geen troost en het is ook al weer lang geleden maar als hij erkenning had gehad toen hij nog leefde was zijn korte leven wel een stuk aangenamer geweest. Lieve groet voor jullie beiden, Ann.

  3. Een hele mooie herfst reportage ! Ik ben eerlijk gezegd niet zo’n kenner van gedichten, maar het is wel interessant om te lezen dat iemand die maar zo kort heeft geleefd, nog steeds zo bekend is ! Je hebt er ook hele mooie herfst foto’s bij staan, vooral die felle kleuren kleuren spreken me erg aan. Jammer dat het binnenkort weer afgelopen is met al die mooie herfstkleuren. Dan zitten we weer een half jaar tegen die trieste kalen bomen aan te kijken…

    • Brrrr John, ik zie nu al tegen de winter op, van gedichten hoef je niet te houden om er toch even bij stil te staan dat het zo prachtig verwoord is en dat deed Keats in dit gedicht over de herfst, als je zo kort hebt geleefd en zoveel hebt achter gelaten dan was je echt een bijzonder mens. Bedankt voor je compliment, de kleuren zijn nu nog schitterend maar het duurt niet lang meer *snik*. Gelukkig ben ik niet de enige die zo’n enorme hekel heeft aan al die kale bomen😉

  4. Je bent weer eens helemaal uit de kast gekomen met je mooie foto’s Ann. Soms is de eenvoud van gewoon een bosje bladeren het mooist en geniet ik van de vlammende roodtinten in je onderste foto maar ook een gevallen paddestoel laat zich mooi onder het rokje kijken waar veel moois te zien is🙂 Het gaat allemaal nu heel hard met de herfst en het minste zuchtje wind doet de bladeren vallen. Ik geniet er volop van en ben gisteren naar het openluchtmuseum in Arnhem geweest om te proeven van de herfst. Herfst is toch de mooiste periode voor de fotograaf

    • Dank je wel Henk voor je compliment, voor de rode wingerd moest ik me wel in alle bochten wringen anders kwam telkens de schutting waar de wingerd bij op klom er op en dat was niet de bedoeling😉 Het gaat nu wel heel erg snel met het vallen van de bladeren hoor Henk, volgende week een koude golf dus geen rokjes meer om onder te kijken hahahaha, In het openluchtmuseum zal je je hart wel hebben opgehaald, kweet niet hoor, of de herfst de mooiste periode is voor fotografen, zomers en in de lente is de natuur ook prachtig en jij bent een wintermens dus dan is er ook nog genoeg te zien en om foto’s van te maken, ach eigenlijk is er altijd wel iets moois aan alle seizoenen en dat zie ik dan wel bij jou en Edward, altijd even genieten van al het mooie!

      • Geloof jij nou nog dat de aarde miljarden jaren oud is Ann ? Op zo oude aarde groeit toch immers niks ?🙂

        • Ja hoor Henk, de aarde is er al miljoenen jaren en dat is wetenschappelijk bewezen, daar kan toch geen geloof tegenop? Zolang de zon er is en de aarde raakt niet uit z’n baan dan maken wij het niet mee dat er niets groeit op die oude aarde😉 Ik blijf het toch op de evolutieleer houden met alle dieren die inmiddels zijn verdwenen, misschien dat er in Staphorst eerdaags nog dinosaurussen voor gaan komen en dan heb jij tenminste wat te doen met foto’s nemen, de dinosaurussen zijn overigens van zo’n 230 miljoen jaar geleden en zeker geen 6000 jaar. Ik wacht vol spanning op de eerste foto’s van al die uitgestorven dieren!

  5. De herfst komt eraan.
    Ik kijk uit het raam.
    Het regent hard.
    Ik wil naar buiten ik wacht met smart.
    Ik heb een warme kop soep in mijn hand.
    Ondertussen lees ik de krant.
    Ik kijk naar het weer.
    Ik zie de regen klateren in het meer.
    Stel je voor je liep nu buiten.
    Gelukkig hoor ik de regen tegen de ruiten.
    Dat betekent dat ik binnen ben.
    Nu lees ik weer een boek die ik al ken.
    Ik heb hem alweer bijna uit.
    Nu gaat het vreselijke weer richttin zuid.
    Ik zie dat het opgehouden is.
    Als ik buiten sta lijkt het wel een wildernis.
    In de plassen sta ik tot mijn knieën.
    Ergens verderop hoor ik regenliederen.
    Het klinkt onwijs mooi.
    Maar daarom heen is het een zooi.
    Sommige bomen zijn omgewaaid.
    Ik zie dat een meneer het gras op nieuwe maaid.
    Maar ik ben blij dat het voorbij is gegaan.
    Nu zie je teminste weer vrolijke bloemen staan.

    zo An ik kon het toch even niet laten dus ik heb er maar wat neer gezet haha mooi de foto s en we weten dat de herfst met zijn mooien kleuren nooit lang duurt en dat de winter al op de loer licht dat is zekker want van de weekeind kan er al een winters bui gaan vallen brbrbr gelukig hoef ik er niet meer op uit dus dat is mazzel ik kijk al weer uit naar onse volgden opmoeting lekker kopje koffie en even weer lekker bij praaten maar dat moet nog even wachten dus ik kijk maar even uit naar je volgenden block diken kus van mij en john

    • Bedankt voor je mooie gedicht lieve René, vandaag was het ook weer heerlijk buiten en het geurt nog steeds zo lekker, ook hier en daar naar vroeger als de schoorstenen van de eigen huizen roken, de blaadjes regenen nu van de bomen maar ineens staan overal paddestoelen (ik vertik het nog steeds om paddenstoelen te schrijven)😉 het is even kruipen en speuren maar dat is leuk en Mandy vindt het allemaal geweldig! Ook ik kijk uit naar de tijd dat jullie weer dichterbij zijn en we elkaar weer live kunnen zien en spreken. Fijne dagen laiverd en een heel dikke kus voor jullie beiden, likjes van de pitbull.

  6. Lieve Ann, wat een prachtig blog heb je weer gemaakt. En ja, Keats was een romanticus pur sang en ik houd van zijn gedichten. Hij is natuurlijk véél te vroeg gestorven, maar ik zeg wel eens: de besten gaan het eerst. Je foto’s zijn prachtig en je hebt me geïnspireerd voor een klein berichtje dat ik als het even kan straks, maar mogelijk ook pas vanavond laat zal posten; de tweeling wordt vandaag 32 dus ik heb het een beetje druk.🙂

    • Dank je wel voor het compliment Bea, ik kom niet vaak uit de hoek maar als ik er uit kom….;-) de rest mag je zelf invullen. Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van de tweeling het is dan wel even druk maar ook heel erg gezellig! De besten gaan niet altijd het eerst hoor Bea, alleen staan we daar eerder bij stil, John Keats heeft in ieder geval veel achter gelaten voor de mensen van nu, alleen echt jammer dat hijzelf daar niets aan heeft gehad.

  7. Lieve Zuster,
    Een prachtig gedicht van John Keats, zonde dat hij op zo’n jonge leeftijd is overleden.
    Je hebt van dit blog weer iets moois gemaakt hoor, en dit niet in de laatste plaats door jou mooie en kleurrijke foto’s.
    De Vliegenzwammen staan bij jou in buurt weer volop zo te zien, wat zijn die toch mooi he?
    Komende week blijft het rustig herfst weer, wel iets kouder, maar dat is niet erg…..winterjas aan en gaan!
    Aanstaande zaterdag gaat de klok weer een uur terug, en dan gaan we hard naar de winter toe…….ik ben daar niet blij mee.
    Een dikke kus van je broertje.

    • In die tijd was aan tuberculose niets te doen broer, zijn moeder was er aan overleden toen hij nog maar 14 jaar was en zijn jongere broer heeft hij verzorgd en die is op nog jongere leeftijd aan die ziekte overleden. Dit jaar waren er niet zoveel vliegenzwammen als andere jaren maar ze waren overal bezig met kranen en takelwagens en hebben veel platgewalst grrrr, kleden tegen wat kouder weer is geen probleem, maar ik hoop wel dat het droog wordt en dat uur terug vind ik altijd al akelig om over de winter maar niet te praten.
      Een dikke kus terug, zusje Ann.

  8. Fantastisch. Als ik ook zo dichterlijk schreef als jij zou dit een a-viertje worden. O ja, voor ik het vergeet: Mijn vader vertelde vroeger dat er in oktober altijd 10 zomerse dagen zijn. Geniet!

  9. Prachtige herfstreportage Ann. Zeer speciale foto van de knolamanieten.

    • Dank je wel Marylou, voor de knolamanieten moest ik wel door de modder kruipen maar van vorig jaar wist ik waar ze konden staan en ja dan doe je het, het waren er niet zo veel maar beter een paar dan niets.

  10. weer een mooi kleurrijk blogje en hopelijk een mooie herfst voor jullie daar.

    • Hallo Lukas, op een mooie herfst hopen we hier allemaal maar het is de laatste dagen triest en kil, ik denk dat het bij jullie een stuk beter is want voor de komende week wordt niet veel goeds voorspeld, afijn het is en blijft een kikkerlandje, groetjes, Ann.

Geef een reactie

