EU, idiote maatregel afgeschaft!   37 comments

Als je zoiets begint te lezen dan moet je toch echt lachen, maar als je aan het eind ziet wat er eigenlijk is gebeurd met al dat heerlijke fruit en de groenten dan is het te schandalig voor woorden, ETEN DOORDRAAIEN EN WEGGOOIEN terwijl er zoveel landen zijn waar ze ècht honger lijden! Hoeveel is er wel niet vernietigd alleen om de schoonheid van groenten en fruit, ik had het helemaal gemist dat kromme komkommers en bochtige wortels niet mochten maar verwonderde me er wel over dat ik geen kromme komkommers meer tegen kwam, op de wortels heb ik niet eens gelet, mensen laten we blij zijn met de EU en we wachten nog maar even op het besluit dat kromme bananen toch eigenlijk geen gezicht zijn en dat die ook maar eens aan de beurt komen om recht te moeten groeien. Waar zijn ze nu eigenlijk mee bezig, voedselbanken waren ontzettend blij geweest met kromme komkommers en bochtige wortels maar nee de EU heeft beslist en wij we volgen de leiders………. Van mensen wordt gezegd let niet op het uiterlijk maar kijk hoe iemand van binnen is, dat heeft jaren dus niet geteld voor die arme onschuldige komkommers, worteltjes en andere fruitsoorten en groenten. Welke idioot heeft dat in vredesnaam bedacht? Wanneer krijgen wij Nederlanders eens een geldig referendum over dit soort zaken? Dames en heren, even uitkijken hoe het gaat met de komkommers, wortels enz. enz., wij willen er gewoon een bochtje in dan wordt alles vast wat goedkoper!
 
 
 
Zo krom zijn ze nu ook weer niet!
 
Bron: Elsevier, foto’s: internet.
 

EU staat kromme komkommers weer toe

zondag 28 juni 2009 11:59

Kronkelige boontjes en kromme wortels mogen vanaf woensdag weer in winkels in de Europese Unie liggen. De EU heeft per 1 juli de marketingstandaarden afgeschaft voor 26 soorten groente en fruit, waaronder ook spruitjes, meloenen, paddenstoelen en knoflook.
 
 

Voor tien soorten fruit en groenten blijven de verplichte ‘schoonheidsregels’ nog bestaan.

Vreemdgevormde appels, peren, aardbeien en tomaten mogen wel in de winkels, maar moeten dan wel een apart etiket krijgen om de consument te waarschuwen. (Dit is toch echt ongelooflijk!!! We worden gewaarschuwd met een apart etiket omdat fruit en groenten vreemdgevormd zijn, de wereld loopt toch echt op z’n eind.)
 
 
Zonde
De Europese Commissie wil snijden in overbodige regels en heeft daarom een einde gemaakt aan de regels voor welgevormde groente.
 
Het is ook zonde om in tijden van voedseltekort fruit en groente weg te gooien alleen maar omdat er een bochtje in zit, meent EU-commissaris Mariann Fischer Boel (Landbouw). Noot: Zonde? Een groot schandaal is het dat ze zo’n idiote maatregel hebben toegepast.

Posted 28 juni 2009 by Ann McDunn in Nieuws en politiek

37 responses to “EU, idiote maatregel afgeschaft!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Effe wat koelte gezocht op me bezempie en hier zag ik dat ze vreselijk te keer gingen, je hebt helemaal gelijk Buurman Kabouter waar slaat dat nou op, daar ken ik zo kwaaierig om worden, lekker eten weggooien mensenmensen zijn toch wel errug dom hoor, dat doen je gewoon niet, maar gelukkig zijne wij verstandiger en eten alles wat recht of krom is. Ik ga ook mopperen en vlieg terug, whoeiiiiiiii tot ziens.

  2. Het is één grote schande, goed voedsel doordraaien, niet eens aan de dieren geven, nee gewoon schandalig. En ik maar zwoegen in mijn tuintje om worteltjes, sla en slaboontjes te kweken. Nou ik heb kromme worteltjes en slaboontjes genoeg, heerlijk toch.Mopper de mopper.

  3. Die ze daarna dan toch maar weer terugdraaien omdat het toch wel zonde is om goed eten weg te gooien John, Mij was het alleen opgevallen omdat ik altijd een ietwat rechte komkommer uitzocht om plakjes van te snijden en dat hoefde ineens niet meer! Van de wetgeving had ik niets meegekregen.

  4. Het is me nooit opgevallen en had er nog nooit van gehoord. Heeft die europese regering niets te doen of zo. Als ik in de supermarkt (verpakt) vlees koop. Willen ze er bij de kassa notabene nog een plastic zakje omdoen. Daar zeg ik dus iets van. Maar kromme bananen, komkommers, worteltjes, geef ze gerust aan mij. De wereld is een gekkenhuis en de grootste gekken nemen de gekste beslissingen.

  5. @ Jildou je hebt zeker een punt maar ook Ilona heeft dat, waarom moet alles in vredesnaam geseald worden in dik plastic? Het zal zeker wat meer verpakking kosten als het kromkommers zijn maar voor de rest van de fruitsoorten en groenten zie ik daar totaal geen probleem in, wel in het sealen op zich. Overigens op alle artikelen die heel vaak ook nog eens in hard plastic worden verpakt en erg moeilijk zijn te openen (zonder een schaar lukt het me niet eens). Voor de kromkommers dan toch liever maar wat grotere dozen en voor alle andere fruit en groentensoorten gerecycled papier? Geen plastick bakken meer om de aardbeien, pruimen enz. enz. enz. in te verkopen, dan scheelt dat ook weer een stuk en de verpakking gaat dan tenminste in de papiercontainer. Een beetje terug naar vroeger zou best heel goed werken, toen kregen we nagenoeg alles in gewoon bruin papieren zakken en plastic tasjes had je toen nog niet. Als we nog even zo doorgaan dan hebben we de oplossingen al gevonden, jammer dat niemand er naar zal luisteren. Mooi Jil dat bij jullie alles wat over is een goede plek krijgt, weggooien is en blijft een schandaal als het echt niet meer kan dan zijn inderdaad de geiten er heel erg blij mee!@ Nicky, nergens meer rechte komkommers en wortels zonder bochtje en dat vind ik prima! Alle drie liefs van mij voor jullie.

  6. Dat wordt ook hoog tijd dat ze die stomme maatregel afschaffen, er lijden zoveel mensen honger en wij gooien eten weg wat er niet mooi genoeg uit ziet. Dus geen rechte komkommers meer bij AH…… Fijne week en liefs, NIcky

  7. Jildou heeft een punt inzake verpakking en verzending maar bij mij rijst dan onmiddellijk de vraag waarom k(r)omkommers in een sellofaantje verpakt moeten worden? Bij de groenteboer liggen ze zonder verpakking (misschien haalt hij ze er zelf af) maar in de supermarkten liggen ze wel in zo’n onhandige verpakking. En al dat plastic om komkommers, paprika’s, courgetten e.d is niet bepaald milieuvriendelijk. Het systeem ‘van eigen land eten’ willen we niet want dat moet 3/4 van het assortiment weg. Maar in Zuid-Europa groeien bananen, sinaasappelen, citroenen en honderden heerlijke andere vruchten en groenten en dat kan per auto vervoerd worden. Minder schadelijk dan vliegtuigen en het hoeft ook niet in plastic. Dat we dan niet meer alles wat er in de wereld geproduceerd wordt, kunnen kopen, moeten we voor lief nemen als het milieu je lief is.

    • Ilona •
  8. Hoewel ik een groot voorstander ben van niets weggooien en alles recyclen, even ter overweging: ooit bij stilgestaan dat bijvoorbeeld kromkommers zich moeilijk laten verpakken? Ze nemen simpelweg meer ruimte in. Dat levert afwijkende (lees grotere) dozen op, langer en ingewikkelder verpakkingsproces, meer vrachtwagens, meer diesel, vaker rijden etc… Er zit iets meer achter dan alleen de schoonheid van het beestje, een rechte komkommer is wél praktisch en spaart aan die kant wél het milieu en is uiteindelijk op die manier ook goedkoper. Belachelijk blijft het natuurlijk dat als er dan toch ondanks alle moeite groente of fruit groeide dat niet aan de standaard voldeed, het weggegooid moest worden…Weggooien is doodzonde! Alles wat er hier bij ons op het werk overblijft van de lunches (soep, brood, fruit, kaas, vlees, jammetjes, botertjes, etc.), wordt keurig iedere dag afgeleverd bij een alleenstaande moeder die diep in de schulden zit, als aanvulling op het pakket van de voedselbank. Snijdt het mes aan twee kanten :-). Mochten er waren bij zitten die de uiterste datum voorbij zijn: dan is de geit het ultieme vuilnisvat ;-)X, Jil

  9. Sjerrie ik had van die hele maatregel niets gehoord, dat er heel veel tomaten enz. worden doorgedraaid dat weet ik, maar van al deze fruitsoorten en groenten omdat ze niet mooi genoeg waren wist ik niet. De echte zoete aardbeien zoals we die vroeger hadden heb ik al jaren niet meer gehad, dat er zoveel mensen zijn die over kromme kromkommers (leuk woord) hebben geklaagd wist ik ook niet, ik zocht altijd wel de meest rechte uit om er mooie plakjes van te snijden maar voor bij de sla maakte het niets uit. Echt mooi fruit en groenten die wij gewend waren zie je niet eens meer, gaat regelrecht naar het buitenland maar bij de Aldi en de Lidle kan je dan weer alles uit Nederland kopen, nog even en we kunnen niets meer kopen uit Nederland zelf en dat vind ik toch wel erg jammer alles wat uit b.v. Spanje komt heeft geen smaak eigenlijk best raar want als je daar bent is het fruit wel lekker… xxx Ann.

  10. Ach, ik las het al overal, Kromkommer is de nieuwe term…………………….. En we gaan appels in peervorm en omgekeerd in de winkels zien. Dat doordraaien van groente? Gebeurt al decennia, niks nieuws. A kwaliteit witlof zie je hier niet in de winkel. Die gaat naar het buitenland……………… Joekels zijn dat. Vlak overigens de consument niet uit: die willen gele boter of margarine……….. en die is niet wit zonder toevoegingen hoor. Maar dat wil men niet. Netzomin als die fletsgekleurde dropjes of snoepjes, zonder kleurstoffen, dat verkoopt niet…………………….. Rechte bananen, kromme komkommers…………….. men wil ze niet…………… Naief…… Overheerlijke aardbeien, nog niet rijp ogend, maar wel heel zoet, neeheeeeeeeeeeeee, dan liever die zure prachtige grote rooie uit de supermarkt. Etc Etc……………………………………………… xsjerrie

  11. Zullen we samen snikken Belia, het is maar goed dat we niet alles weten dan gingen we de barricaden op! Liefs xxx Ann.

  12. Ach ja, er is natuurlijk ook niets anders om je druk over te maken, het zal me toch een zorg zijn of de komkommer recht of krom is!! Subsidie geven, en vervolgens doordraaien, waar zijn we in het nog steeds rijke westen mee bezig. De reclame van 51, kookt u ook een halve maaltijd voor de vuilnisbak is zo verschrikkelijk waar, maar wel ten hemel schreiend! Respect voor mens, dier en voedsel is ver te zoeken, ik word er net als Ann, echt een beetje treurig van. Liefs, Belia.

  13. Ingeborg het is toch onbegrijpelijk dat er zoveel eten wordt weggesmeten terwijl er mensen op de hele wereld creperen van de honger en inderdaad de voedselbanken moeten telkens bedelen terwijl grote instellingen het dure eten weggooien, het is ook erg krom allemaal, wat niet meer eigenlijk ik weet het zo langzamerhand niet meer en wordt er echt een beetje treurig van.Liefs, Ann.

  14. Er word meer eten weggesmeten dan we denken Ann. Laatst hoorde ik op mijn werk dat er ook bij ons in de centrale keuken heel veel eten word weg gesmeten, schandalig als je bedenkt dat er de voedselbank blij mee zou zijn.Alles is zo krom als maar wat.

  15. Wat sneu Sjerrie en nu maar hopen dat ze die dit jaar hebben, ik ben er nog niet geweest en ik wil eigenlijk wel maar Mandy mag er geloof ik niet in, dan maar eens een uurtje zonder haar.@ Rita, kan je niet liggen van je botten? Dat is dan wel heel erg jakkes niet slapen hou je niet vol! Ook erg jammer dat je al die mooie bloemen kwijt bent, dat is zeker gekomen van dat slechte weer dat jullie hebben gehad, sterkte meis!

  16. Slapen is niet aan me besteed vandaag. Gedsie zitten gaat goed maar liggen niet. Ik ben al mijn papavers en klaprozen kwijt. Mijn mooie roze zonnehoed is weg en nog veel meer.

  17. Balen, ben mijn Karthuizer Anjer kwijt. Acht jaar gehad. Gekocht in Buitenpost in de Kruidentuin. Pfffffffffffffff Nou moet ik er wel echt ff naartoe.

  18. Broer is lief, ik hou van broer, hij weet waar ik woon, hij weet ook dat ik zo enorm dol ben op Engelse Curstard waarom voor de $#%^$ krijg ik nooit een onsje!!!@ Loontje ik ben nu echt ontroostbaar, mijn glimlach is opgelost net als een file, geen Hoogvliet een zooitje in de landbouw, veeteelt en visserij en tot overmaat van ramp geen Engelse Custard aaarrrrggghhh. Ik voel met je mee meis, heb jij ook zo’n lieve broer?

  19. Hoogvliet is ook in geen velden of wegen te bekennen in het zuiden, Ann. Voel je getroost😉

    • Ilona •
  20. Dus Ann, is het een zooitje in de landbouw, veeteelt en visserij. We waren al zo dol op regeltjes uit Brussel, nietwaar? Arrgghh!!!

    • Ilona •
  21. Ik heb een aardig voorraadje échte Engelse Custard (instant) een collega van mij neemt dat altijd voor mij mee als hij naar Engeland gaat,zijn vriendin is Engelse vandaar. En die Custard is me toch lekker met die pruimen! Ik kan mij voorstellen dat je je wezenloos hebt staan lachen om Mandy….prachtig hoor!

  22. Zie je wel dat ik hier helemaal verkeerd zit, geen Hoogvliet te bekennen en die van Aarz zijn zo lekker in gele vla! Mandy is een volbloed McDunn net zo dapper als wij……grinnnn…… ik heb echt staan schateren van het lachen om dat ding.

  23. Je kunt rustig gaan slapen hoor, Mandy waakt over jou!!! Ik wist wel dat de dappere inborst van de McDunn’s in haar zat whahááá’.

  24. Lieve Zuster, je gunt het mij toch wel dat ik af en toe even droom van wat ik allemaal gemist heb he?Voor straks welterusten…dikke kus van Edward. ( de pruimen van Aarz zijn bij Hoogvliet in de aanbieding)

  25. Ook ik ga met een grote glimlach direct naar bed, Mandy is een heldin!!!! Ze heeft vanavond voor het eerst een grote kat weggejaagd die veel groter was dan zijzelf, ze blafte één keer en gaf toen een ijselijke gil en kwam mij halen daarna is de kat over de schutting gevlucht en Mandy is trots gaan kijken waar dat beest was gebleven, ze heeft een hondensnoepje gekregen voor haar heldendaad, een medaille opspelden gaat wat lastig ;-)))

  26. Echt wat zijn jullie Ann&Edward toch een heerlijk stel ga met een grote glimlach op mijn bekkie mijn mandje opzoeken. Was gezellig vanavond dikke hug en truste xB

    «»Vosje«»
  27. @ Ilona, boeren krijgen dan wel subsidies maar dat doordraaien is verplicht anders zijn ze die subsidie kwijt! Zo worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden, dat de EU deze bespottelijke maatregel terugdraait is omdat de boeren er zelf iets tegen hebben en de schoonheid van fruit en groente doet er toch helemaal niets toe, zolang er maar geen wormen in de appels zitten. Kleinschalig verbouwen kan allang niet meer net zomin als kleinschalige boerderijtjes dat heeft de EU ook al op zijn geweten, vaak willen zoons van boeren de boerderij van hun vader graag overnemen, maar ze moeten telkens groter er zijn ontzettend veel regels meer gekomen, daarom zijn er ook zoveel boeren die emigreren. Vroeger had iedereen op het platteland wel een paar schapen, geiten of een koe, maar dat mag en kan allemaal niet meer. Ons land van melk en boter is geweest en dat is niet de schuld van de tuinders en veehouders maar van de wetgeving van de EU. Het is toch langer niet te geloven wat je moet geven voor alles wat we dan z.g. nodig hebben, je zal maar een flink gezin hebben met één inkomen daar komen echt geen aardbeien op brood!@ Edward en Noontje, pruimen zijn heerlijk maar die van ons gaan naar het buitenland en wij krijgen zure krengen uit het buitenland, natuurlijk bedoelen jullie iets anders maar geloof geen woord van wat die broer van mij zegt alle soorten en maten pruimen ja hoor toedeloe! Een pot pruimen van Aarz en eens een keertje dure pruimen bij de Konmar lieve broer! En nu zoet, je hebt al op het balkon gestaan en nu ben je echt niet meer te PRUIMEN! Whoehahahahaha. (ehhhh aardbeien met een bochel zouden die wel te betalen zijn?)

  28. Benona,…ik heb alle soorten en maten pruimen gehad, die waar PIT in zat vond ik het lekkerst! Nu koop ik inderdaad alleen nog pruimen op zware siroop…..hihi.

  29. Bekijk nu alleen de foto’s hylarisch glimlach van oor tot oor ,,, sweet!

    «»Vosje«»
  30. ALS IK dit bericht van Edward lees moet ik toch aan heel andere dingen denken ,,, heb hier nog veel te lezen ,,, de gebochelde aardbei le bossu met een komkommer moet je naar een pashokje pas dan worden ze recht Edward maar moet je idd eerst van die lekkere sappige pruimen kopen of heb jij ze op sap???

    «»Vosje«»
  31. Hahaha….dit is toch om je gek te lachen??? wat kan mij het nu schelen of een aardbei een bochel heeft,als hij maar jummie,jummie is! let op….straks is er weer een overschot aan pruimen,want die hadden ze altijd bij de komkommers ligen om ze recht te houden.Dikke kus van Edward.

  32. Als groente of fruit mij te duur is, dan koop ik het niet. Dat is een principekwestie eigenlijk. Een doos aarbeien voor 3 euro vind ik bespottelijk, een komkommer (recht of krom) voor 1,79 koop ik niet, een rode paprika voor 1,25 koop ik niet en ga zo maar door. Dus als er minder gekocht wordt, wordt er minder omgezet en zal er minder bij de groothandel ingekocht worden…. logisch. Maar in plaats van het voor minder geld op de markt te brengen zodat iedereen lekker fruit en groente kan eten (SLOGAN: 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag!!!!) wordt het doorgedraaid. De hoop op toekomstige winst ligt hieraan ten grondslag. Maar ik vertik het om veel te dure groenten en fruit (geldt voor alle etenswaren overigens) te kopen en toch eet ik gezond en ben ik gezond dus het kan wel. Als boeren alles blijven doordraaien, zijn er toch mensen die gewoon al die schandelijk dure vruchten en groenten kopen. Die giga-veilingen zijn veel te groot en daar zit het probleem. Gewoon kleinschalig verbouwen zou weer een zegen zijn maar nee, iedere boer wil uitbreiden. Veel produceren vergt veel mest en veel veetelt geeft veel mest. We komen er in om maar alles moet nog grootschaliger: landbouw, veeteelt, visserij (en de prijs voor een visje is ook al torenhoog). Het is een zooitje door al die subsidies die naar boerenbedrijven gaan. Ze krijgen namelijk sowieso geld dus draai dan maar door die hap. Schande!!!

    • Ilona •
  33. Genieten van het mooie weer heb ik vandaag echt gedaan Caro, het was heerlijk in de Mieden met zwager Harm en Mandy, die nu nog steeds voor munt ligt, het gras was erg hoog en Mandy laag, dus dat was een springende wandeling. Het is echt schandalig meis dat er zo vreselijk veel eten weggegooid wordt, ik wist niets van deze maatregel maar er wordt gewoon met eten en geld gesmeten en in de arme landen lijden ze honger, hier kan ook best wat weggegeven worden want echt arme mensen kopen toch zo weinig mogelijk dus is er geen gevaar voor de winkeliers, het is inderdaad een kromme en achterlijke maatregel! Veel liefs xxx Ann.

  34. Lieve Ann..als je zou zien hoeveel eten er in de inrichting van Beer wordt weggesmeten!!..duizenden kilo,s per week..ook daarmee zouden zooooo veel gezinnen geholpen zijn..ik wist van deze kromme en achterlijke maatregel..en zoals die Editor het heeft opgenomen voor kromme bomen..klasse!!..geniet van het mooie weer de komende week meiss!! liefs Caro.

  35. @ Rita, oude bomen mogen al niet eens meer en nog een geluk dat Editor het heeft opgered, maar oude en kromme mensen zijn ook al een crime geworden en nu snap ik het pas! Natuurlijk ook een uitvinding van de EU nog een wonder dat ze ons niet gaan doordraaien! (Ik hoop wel dat er een Editor is die het dan voor mij opneemt).@ Henk, dat gebruikt Youp vast en dat wordt dan zeker lachuhhhhh op oudejaarsavond, als hij mag tenminste! Vreemd dat we er eigenlijk nooit bij hebben gedacht waarom ineens al die komkommers zo recht waren.

  36. Hahaaaa nog nooit van gehoord. Toevallig heb ik een komkommer in de koelkast liggen en die is dus kaarsrecht, zoals het hoort dus. Wordt tijd dat Youp van ’t Hek eens wat aandacht aan het onderwerp besteedt Ann. Dat wordt vast weer lachuhhh

  37. Editor heeft ooit een actie gevoerd voor de 2 kromme berkenbomen voor onze deur. Ze groeiden niet recht en moesten daarom gekapt worden. Na veel brieven (is tijd genoeg voor bij de gemeente) werd hij verzocht om naar een raadszitting over de bomen te komen (is niet te geloven). Enfin toen hij het argument "en als ik oud en krom ben ?……."op tafel legde, besloot men de bomen de boom te laten ze staan er nog. Het moet niet veel zotter meer worden. Je wil niet weten wat er aan voedsel doogedraaid wordt. Het is een schande.

Geef een reactie

