Wentelteefjes.   51 comments

Nee, de warmte is mij niet naar m’n hoofd gestegen maar ik kreeg ineens erg veel trek in wentelteefjes. Haast iedereen zal wel weten wat dat zijn en het zijn dan ook beslist geen ronddraaiende honden teefjes, maar oud brood dat echt niet weg hoeft en waar je een heerlijk gerechtje van kan maken dat zelfs op warme dagen erg lekker smaakt. Allerlei variaties zijn denkbaar, er kan ijs bij gegeven worden, custardvla, inplaats van alleen kaneel kan er een snufje nootmuskaat bij gedaan worden, met een beetje fantasie een traktatie voor jong en oud (middelbare leeftijd mag ook!) Knipoogje
 
 
Wentelteefjes of verloren brood, eenvoudig recept voor 8 stuks.
 
8 Sneetjes oud brood zonder korst, ± 1/4 liter melk,  1 ei, kaneel (event. geraspte citroen- of sinaasappelschil) of kaneel en suiker, boter.
 
Klop het ei met de melk en het smaakje en laat hierin de sneetjes brood weken (niet té zacht laten worden). Laat een stukje boter in de koekenpan lichtbruin worden, leg er de sneetjes in en bak ze aan weerzijden vlug bruin. Geef de wentelteefjes met bruine of witte basterdsuiker of met suiker en kaneel als dat niet in het beslagje zit. De wentelteefjes kunnen ook met jam bestreken worden of met vruchten belegd. Hieronder een echt Fries recept dat ikzelf nog niet heb geprobeerd maar wat me heel erg lekker lijkt. Eet smakelijk!
 
 

Posted 2 juli 2009 by Ann McDunn in Eten en drinken

51 responses to “Wentelteefjes.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ben bang dat dat wel heel erg zoet is hoor Joke, maar proberen is altijd leuk en voor een keertje kan het geen kwaad.Liefs, Ann.

  2. ik heb wel eens wentelteefjes gemaakt maar zoals op het filmpje niet want hij gebruikt suiker brood zal ik vande week eens proberen zal wel heel zoet zijn groetjes joke

  3. Hallo Buurman Kabouter, je bent erg veel onder de mensenmensen en dan krijg je van die vreemde dingen, natuurlijk denk je nu meteen aan een hondje dat draait en zich wentelt over het mos, maar als je goed leest is het heel wat anders en ik denk dat kabouters dat heel erg lekker vinden.

  4. Lieve Mw. Ann, bij mij staat het mondwater inmiddels ook tot aan mijn lippen. Ik ken het absoluut niet "wentelteefjes" en heb er heel vreemde associaties bij.Toch zal ik een poging doen enkele exemplaren te bakken en te consumeren. U hoort nog van mij.

  5. Hier wil ik graag de schuld voor hebben John, gewoon een half brood extra kopen dan hoef je die dag geen ander eten!Dikke kus.

  6. Ook al heb ik bijna nooit oud brood (haal elke keer 3 sneetjes uit de vriezer), denk dat ik ze binnenkort toch maar maak. Het water loopt me namelijk in de mond en dat is volledig jouw schuld HHHHH.

  7. John, gewoon een keertje proberen het hoeft niet erg zoet te zijn.

  8. Ziet er erg lekker uit, ik kan mij overigens niet herinneren dat ik ze zelf ooit gegeten heb !

  9. Is ook lekker Rita, karnemelkse pap met stroop of gortepap met bruine suiker of stroop, Jan in de zak maakte mijn grootmoeder niet met basterdsuiker maar we kregen er een stroop-boter saus over en dat vonden wij heerlijk.

  10. Jan in de zak was een bekend Belgisch gerecht wat mijn oma vaak maakte, gekookt deeg met rozijnen en gesmolten basterdsuikersaus. Ik zou het recept op moeten zoeken, echt lekker vond ik het niet. Karnemelkpap ook, kennen kullie dat ?

  11. Ja Melda ik krijg er ook trek van, was het maar een sprookje, Tafeltje dek je, ezeltje strek je, knuppel uit de zak en hup een heerlijke maaltijd! Jan in de zak of broeder is wel een echt Hollands gerecht maar het lijkt me dat het in België ook wel gegeten is, ik zal daar eens naar kijken.

  12. Lieve deugd al dat eten! Ik krijg er honger van en ik heb geen idee wat jan in de zak wel kan zijn dat is wel écht hollands geloof ik!!Het lijkt een beetje op het sprookje van tafeltje dek je en knuppeltje in(uit) de zak .

  13. Wat je hier allemaal hebt gelezen is zo lekker dat ik er behoorlijk trek in krijg, maar ja de koelkast moet ook leeg *snik* Maar dan wel een palingrokerij uit de duinen in Noord-Holland hoor broertje dat is nog eens heerlijk en dan verse sliptong, we weten wel wat lekker is!

  14. Draaihondjes…geweldig! Hoort bij een oud Hollands eethuis ook niet een eigen palingrokerij??? Oh lieve help….wat zal ik vanavond weer eens eten?

  15. Waarom zou er eigenlijk niet eens een echt oud Hollands eethuis komen, ik ben falikant vóór! Wentelteefjes (draaihondjes vind ik wel erg leuk Loontje), Jan in de zak oftewel Broeder met een boter-stroopsaus de volgende dag gebakken Broeder, ( deze naam is eigenlijk verbasterd en in Friesland heet het dan ook "broeid moal" en dat is het dus eigenlijk meel dat is gebroeid, ook zeggen ze hier Jan yn ‘e sak. Een keer in de week gewoon witte rijst met boter en suiker is ook best lekker inplaats van gewoon broodbeleg geraspte wortel met suiker en een heel klein beetje azijn, allemaal prima en lekker eten en ook weer eens wat anders dan pizza’s e.d. Als dan de echte schol ook nog wat goedkoper wordt is het helemaal feest! Oeps wat eten we weer lekker! @Belia sterkte, want niets open kunnen hebben vanwege de brandlucht is dubbel warm, het was ook al op het journaal en het was best een flinke brand!

  16. Heerlijk die oudhollandse gerechten hoor,je had natuurlijk ook pofferd,die werd klaargemaakt in een pan op het petroleumstel.En niet te vergeten Jan in de zak, deze meelklomp ging in een speciaal daarvoor genaaide linnen zak,in een pan met water,en maar koken met die hap. Heerlijk met gesmolten boter en suiker of stroop,de volgende dag kon je er plakken van snijden,en even in de koekenpan bakken. Zullen wij een oudhollands eethuis beginnen?…..ik krijg hier trek van hoor!!!!

  17. Ha Liesje, kijk dat is het betere werk zoon kan het zelf! Wat grappig dat je daar ook al eens een logje van hebt gemaakt dit soort eten moet er gewoon weer IN, de naam is ook vreemd maar stamt al uit begin 19e eeuw toen noemde iemand het wentel-teven het zal wel een betekenis hebben gehad maar die zijn wij kwijt, geeft niets lekker zijn ze en minder zoet kan ook en dan met vruchten. Liefs xxx Ann.

  18. Jammie wentelteefjes. Mijn moeder maakte ze altijd zo zalig!!! Op een dag komt mijn zoon van 7 thuis en zegt; "mam, ik heb bij Rick draaihondjes gegeten, kan jij dat ook maken want ik vond het zo lekker". Draaihondjes, zeg ik, wat zijn dat nou weer? Nou ik vroeg aan Rick z’n moeder hoe dat heette en ze zei ‘draaihondjes’. Ineens werd ik wakker, ik zei 2 boterhammen op elkaar en dan gebakken? Jaaaaaa, zei hij. Bij Rick thuis, zoals in ieder gezin wel gebeurt, hebben ze zelfbedachte namen voor bepaalde gerechten. Wentelteefjes-draaihondjes. Whahaha…. maar lekker zijn ze Ann. Maar van al die bijnamen heb ik niet eerder gehoord. Ik denk dat ik morgenavond maar eens wentelteefjes ga eten want zaterdag is altijd de brooddag bij ons. Smullen!!!!

    • Ilona •
  19. Jammie.. , een recept wat ik niet gauw zal vergeten. Toen ik klein was (nu nog ;-)), maakte mijn moeder dit nog weleens, heerlijk… warm en met veel suiker. In mijn jeugd werd de afvalbak niet zo verwend ;-))!! Houd het zo rustig mogelijk! Het is hier snikheet in huis, door een vieze brandlucht moet ik deuren en ramen dichthouden, in Mijdrecht (een paar kilometer hier vandaan) is brand geweest in een papier opslagruimte, het rookt en smeult nog. Nog steeds geen regen, wel een flauw zonnetje.Liefs xBelia.

  20. Gewonnen brood is ook hier een naam die eraan wordt gegeven Melda, heerlijk als je zoiets altijd in huis hebt bij onverwacht bezoek en pannenkoeken zijn ook altijd erg lekker, ik ben er zelf dol op.

  21. Haha, wat leuk! wentelteefjes, ik heb er ook ooit eens een blogje over geschreven. Mijn jongste zoon is er namelijk ook verzot op. Mijn zoon lust geen chinees afhaal eten, en toen heb ik hem geleerd hoe je wentelteefjes klaar maakt. Dus geregeld bakt hij van deze teefjes. (ik vind de naam een beetje raar). Heerlijk zoet, echt iets van vroeger uit.Liefs Liesje

  22. Wij noemen dat gewonnen brood maar het is precies hetzelfde.Het voordeel is dat ik die ingredienten ook bij onverwacht bezoek van de kinderen altijd wel bij de hand heb en dat ze op elk tijdstip smaken ,hetzelfde met pannekoeken.Jef en ik vinden het ook lekker hoor!!

  23. Dit is echt heel erg leuk, op deze manier raken ouderwetse heerlijkheden weer helemaal in! Het is goedkoop en voedzaam en vooral kinderen vinden het een feest (ik ook hoor). Met de wentelteefjes komen er nu ineens heerlijke dingen voorbij die we eigenlijk niet of nauwelijks meer eten. Spoetniks dat was gewoon smerig maar lekker omdat je het haast nooit kreeg. Rauwe andijvie stamppot met spekjes, arme Lukas dat zal je dus wel missen en natuurlijk een lekkere stamppot boerenkool, zoals Liza schrijft grote bonen met gerookt spek ook heerlijk, wij moesten de bonen doppen maar dat was nog leuk werk ook die zachte bedjes waar de bonen in zaten. Melda, ik maar denken dat het een echt Nederlands recept is maar in België worden ze dus ook gegeten. Wie weet gaan er ineens meer mensen aan de wentelteefjes, oude recepten worden door de recessie van stal gehaald en eigenlijk hebben we dat toch best wel gemist al zijn we het haast vergeten. Liefs van mij voor jullie allemaal.

  24. Hallo Ann,wat een gezellig onderwerp!Wentelteefjes, ik ben er niet mee opgegroeid.Wel met pannekoeken en pofferd, dat was ook erg lekker!En dikke bonen met gerookte spek, over heerlijk!!!Ik zie de grote pan met bonen nog op de tafel staanEn spoetnik, kregen wij ook, een tractatie, soms lijkt mij dat nog wel lekker.Maar ook mierzoet, van limonadegazeuse, hihi.Nu gewoon, maar lekker even een slok koffie…..Ook heerlijk!Lieve groet, Liz@Wat leuk dat jij met je roos ook punten kreeg, hè An!Toen ik ‘m de eerste keer zag vond ik het direct al een "Ann foto"!

  25. Oh maar die staan hier dikwijls op het menu voor de kleinkinderen enkele van hen smeren er ook nog Nutella op die dan smelt .mmmmm

  26. Wentelteefjes———jaren geleden dat ik ze gemaakt heb. Eigenlijk wel een goed idee om dat binnenkort weer eens te doen want ze zijn reuze lekker. Leuk Ann dat je hier een blog over hebt gemaakt.

  27. Da’s een tijd geleden dat ik deze heb gegeten, misschien een ideetje voor tussendemiddag.Fijne vrijdag en een heel fijn weekend alvast!liefs,

  28. lekker oeroude hollandse oude recepten en nog goedkoop ook,stampot rouwe andijvie met gebakken spekjes Hmmmandijvie hier nog nooit gezien jammer en ook geen boerenkool maar wel vele andere lekkere soorten hoor.wens je een goed en gezond wekend.

  29. Oooo wat zien die er lekker uit Ann, om in te bijten.Een fijn weekend, groetjes.

  30. Hmmmmmmmmmm ik ken ze nog. Nu je het erover hebt, ruik ik het weer helemaal. Nooit meer gemaakt zelf. Moest ik misschien toch weer us doen. Tsjonge. Vroeger kregen we als ‘treat’ bij mijn opoe beschuit met appelmoes en slagroom. Echt lekker vond ik het niet, maar omdat het zo speciaal was…………….. Net zoals met de Spoetnik………………… brrrrrrrrrrrrr. En toch spannend vinden en opdrinken he…………………… brrrrrrrrrrrr, haha.Fijn weekend alvast.xsjerrie

  31. Als je bij de warme bakker brood koopt is dat echt behoorlijk duur, dus volgens mij kunnen ze dat best goed bakken maar zelfs daar mikken ze het in de vriezers als het niet verkocht wordt en dat is dus slecht brood voor een veel te hoge prijs. Wij hebben hier geen COOP, en het brood van de Lidle is op de een of andere vreemde manier nog beter dan bij de warme bakkers.

  32. Volgens mij zou het écht ambachtelijk gebakken brood ook niet meer te betalen zijn,als je in aanmerking neemt hoeveel tijd daar in gaat zitten,en de in vergelijking met supermarkten kleine hoeveelheden. Howel ik bij de COOP waddenbrood heb ontdekt,en dat is verrekte lekker,en kan je na 4 dagen nóg eten.

  33. Mazza, zelfs het verse brood bij de warme bakkers (koude kunnen volgens mij niet meer bakken) is niet lekker, toen ik een keer in de Ardennen was bleek het dat daar het brood nog ouderwets lekker was, dus misschien hebben ze bij jullie wel beter brood en dan zijn de wentelteefjes ook nog lekkerder! Leuk dat jullie die ook vaak eten en iedereen lust het ook eigenlijk wel.@ Broer, die heerlijke geur ruik ik nergens meer hier, misschien dat het in andere delen van het land nog wel zo is, broodbeleg was niet eens echt nodig!

  34. Als ik aan de Lindegracht ‘s-morgens zat te vissen rook ik het vers gebakken brood van bakker Overtoon,mijn god wát rook dat zalig! Als het nog een beetje warm was,boter en suiker erop…jummie,jummie!

  35. zo lekker dat ik eigenlijk nooit kan wachten tot het brood oud is . staat hier vaak op tafel smul smul.

  36. Jammer dat er met alles zo wordt geknoeid, wat waren die kaaskorsten heerlijk, Opie raspte ze ook wel en dan kreeg Ap er niets van toen zat er geen plastic of paraffine om kazen en wat waren toen de kappies van het brood nog lekker beetje roomboter erop en je had een gebakje! Dat lekkere zware brood is ook al verdwenen tegenwoordig knijp je het met één hand plat. Er wordt wat afgeknoeid en die echte ouderwetse poffertjes is allemaal verleden tijd op een enkele poffertjeskraam na, het is allemaal Koopmans instant en niet te eten!

  37. Wentelteefjes kunnen we nog wel bakken,maar een korst kaas op de potkachel leggen gaat niet meer lukken hoor!

  38. Het kan nog broertje, maar nu moeten we het wel zelf doen! Oop zal er wat gebakken hebben in haar leven nostalgie en nog lekker ook!Dikke kus terug!

  39. Allemensen Ann, ik was bijna vergeten dat ze bestonden! Dit brengt weer de nodige herinneringen boven,wat hebben we daar vroeger van zitten te smullen!!!!Een kus van je Broertje.

  40. Toch vreemd Rita dat je dan ineens denkt jaaaaa die wil ik weer eens hebben. Henk kan het nu zelf niet dus heeft de kok het gedaan Rita ;-))) Lijkt me trouwens wel geinig om zo een drumsolo te zien!

  41. @henk grapje, ik weet het ook niet. wellicht omdat een hondje overal in rolt ??? Verdorie kweet het vlaamse woord niet eens meer maar leek er niet op, kan ma niet bellen want kijkt favo TV en gaat daarna slapen…… Sorry kweet het niet meer

  42. lekker ! njam njam, is een eeuwigheid gelelden inderdaad. @henk : gedraag je

  43. Voor mij is het ook al lang geleden René, maar eerdaags ga ik ze ook maken zoveel werk is het niet en ik ben er stapelgek op, raar dat ik dat dan niet eerder heb gedaan, maar ik dacht er vandaag ineens aan en dan krijg je er ook trek in! Dikke kus, Ann.

  44. mmmmmmmmmmm lekker hoor is voor mij al erg lang geleden dat ik dat gegeten heb maar nu ik het weer zie ja zaterdag zou ik het weer is gaan maken bedankt voor de tip an en daar voor een diken kus van mij doeiii

  45. Els, dat kan zeker maar ik heb alleen kadetjes gehaald en dat vind ik niet zo geslaagd * snik*.

  46. ha ha ann ik maak ze van vers brood is ook lekker hoor

  47. Els als ik er naar kijk vind ik het echt jammer dat ik geen oud brood heb!!!

  48. mmmmmmmmmm ann ik maak ze nog heel veel klaar voor mijn kleindochter en dan zit ze toch te genieten als ik de foto zie krijg ik ondanks dat ik gegeeten heb er trek in

  49. Dat wentelen klopt ook wel Henk, maar naar dat teefjes gedoe heb ik hier en daar eens gekeken, heel vroeger werd het ook gebruikt voor een dame die er lekker uit zag, dus misschien hebben we dat teefje daar aan te danken. Een teef is ook natuurlijk een scheldwoord maar die benamingen laat ik maar zitten. Gebakken broodje mag ook en die kok kan het ook niet helpen die dingen heten al vanaf 1811 wentel-teven dus zal in die tijd teven wel een andere betekenis hebben gehad dan nu.@ John, ik vind ze op alle manieren heerlijk en ik kreeg ze iedere week bij mijn grootmoeder, waarom lijkt het toch of vroeger alles veel lekkerder was? Niet alleen nostalgie maar het brood was zeker lekkerder, we vochten zowat om het kapje en dat is er niet eens meer!

  50. Ik vindt ze heerlijk, mijn moeder maakte ze vroeger wel eens, ikzelf later ook. Ik heb ze zelfs een keer gegeten toen ze redelijk mislukt waren (iets teveel melk). Op de simpelste manier vindt ik ze nog het lekkerst.

  51. Ik vindt de kok wel een sukkel Ann. hij verklaart hier hoe men aan de benaming ‘Wentelteef’ komt. Omdat het dus door beslag wordt gewentelt, vandaar dus wentelteef. Slaat echt als een L*L op een drumstel. IK WIL WETEN WAROM ZO’N GEBAKKEN BROODJE EEN TEEFJE WORDT GENOEMD !!!!!!!.Maar wel lekker, zo’n wentelguppie

Geef een reactie

