ODETTA een vrouw die een stem van goud had!   31 comments

Het is alweer vrijdagavond en dus tijd voor de wekelijkse weekendwens, dat dus eerst voordat ik wat vertel over Odetta, die ik live voor het eerst zag op een zwart/wit TV in Leeuwarden en toen ademloos heb zitten luisteren en kippenvel kreeg van die stem van haar, zonder muziek zong ze niet alleen met haar stem maar met haar hele lichaam en ziel, zelf was ik 26 maar ik ben het nooit meer vergeten. Velen zullen het niet mooi vinden, maar luister en doe de tweede keer je ogen dicht, je hoort de zweep slaan op de ruggen van de gevangenen en als iemand dat kan met haar stem is het voor mij een geweldige zangeres.

00 ANN

00 ANN 2

Met een onwillige hond is het slecht bloemen kweken! Buurvrouw Rietje heeft het haar niet kwalijk genomen.

Bron Wikipedia.

Odetta, ook Odetta Holmes, Odetta Felious en Odetta Gordon, (Birmingham (Alabama), 31 december 1930 -New York City, 2 december (2008) was een Afro-Amerikaanse actrice, gitariste, componiste en militant activiste voor de burgerrechten. Zij werd "de stem van de beweging voor de burgerrechten" genoemd. Haar repertoire bestaat grotendeels uit Amerikaanse folkmuziek, blues, jazz en negro spirituals. In de jaren 1950 en 1960 was zij een referentie voor de folkmuziek en beïnvloedde zij artiesten, zoals Bob Dylan, Joan Baez en Janis Joplin. Odetta is opgegroeid in Los Angeles en studeerde daar muziek aan het Los Angeles City College. In 1944-1948 was zij lid van het Hollywood Turnabout Puppet Theatre, samen met Elsa Lanchester. Vanaf 1950 hield zij zich bezig met folk en raakte stilaan bekend in de Verenigde Staten; in de Blue Angel Nightclub (New York City), de Hungry I (San Francisco) en de Tin Angel (San Francisco), waar zij in 1954 samen met Larry Mohr de plaat Odetta and Larry opnam bij Fantasy Records. Nadien volgde een solo-carrière met Odetta Sings Ballads and Blues (1956) en At the Gate of Horn (1957). Odetta Sings Folk Songs was in 1963 een van de meest verkochte folkplaten.

00 Odetta

Odetta toen ze jong was en “Water Boy” zong zoals niemand dat haar heeft na kunnen doen. Foto van Internet.

Zoals Miriam Makeba – 9 november overleden – dé stem was van de anti-apartheidsbeweging in Zuid-Afrika, zo was Odetta in de VS hét stemgeluid van de Burgerrechtenbeweging. Voluit heette ze Odetta Holmes Felious – het eerste naar haar echte vader, die overleed toen ze zes was; Felious naar de tweede man van haar moeder.Maar als artiest gebruikte ze alleen haar voornaam. In 1963 was ze erbij tijdens de mars naar Washington van Martin Luther King. Ze zong ’O freedom’. Ze was er opnieuw bij toen King in 1965 demonstreerde voor stemrecht voor zwarten. Odetta liep toen alweer jaren mee. Ze was op de laatste dag van 1930 in het racistische diepe zuiden van de VS geboren, verhuisde naar Californië, merkte daar dat Los Angeles toch ook niet geheel vrij van racisme was – ze mocht als zwart kind niet naar de school vlakbij, maar moest met de bus naar een school verderop – en ontdekte daar op haar tiende dat ze kon zingen.

00 Odetta 2

Odetta jong en een heel mooie foto van haar, gevonden op internet.

Ze kreeg een degelijke klassieke muziekopleiding, maar pas toen ze de folkmuziek ontdekte, kwam ze muzikaal gezien thuis. Eindelijk een muzieksoort waarin ingewikkelde dingen simpel worden gezegd, vond ze. Dat beschouwde ze als de hoogste vorm van kunst.Ze maakte in 1956 een eerste plaat: ’Odetta sings ballads and blues’. De jonge Bob Dylan (1941) hoorde die en werd geïnspireerd door het vitale, persoonlijke van haar muziek en studeerde haar nummers in. De muziekcriticus van de New York Times noemde haar in 1960 „de meest glorieuze nieuwe stem in de Amerikaanse folkmuziek”. Het was een grote stem: ze kon van (voor een vrouw) heel laag tot heel hoog komen. Harry Belafonte droeg veel bij aan haar roem: hij had haar te gast in zijn tv-show en zong samen met haar ’There’s a hole in my bucket’, dat een hit werd. (Noot: tijdens deze tv-show zong Odetta “Water Boy”).

00 Odetta oud 2 00 Odetta 3

Odetta op latere leeftijd, haar stem werd al minder maar ze zong door, een bijzonder vrouw! (Foto’s v. Internet).

Ze begeleidde zichzelf op gitaar (die ze ’Baby’ noemde), droeg het haar kort en had een uitstraling van grote waardigheid. Daarmee vormde ze een rolmodel voor latere vrouwelijke folkartiesten, zoals Joan Baez, Tracy Chapman en Joan Armatrading. Maar waar die ook veel eigen songs zingen, dook Odetta de archieven in om oude muziek van de vergetelheid te redden. De liedjes die gevangenen zongen, en negerslaven – op school had Odetta geleerd dat ze zongen ’omdat ze zo gelukkig waren’. De woede die uit de teksten spreekt was ook nu actueel, vond ze. Bovendien vond ze dat zwarten hun historische erfenis moesten kennen.Ze is altijd blijven optreden, ook toen ze ouder werd. In 1999 kreeg ze uit handen van president Clinton de ’National Medal of Arts’.Ze had graag gezongen bij de inauguratie van Barack Obama tot president van de Verenigde Staten, op 20 januari, en verheugde zich er al op. Maar ze kreeg nier- en hartproblemen. Op 2 december overleed ze in New York, 77 jaar oud.

Posted 19 juni 2009 by Ann McDunn in Muziek

31 responses to “ODETTA een vrouw die een stem van goud had!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Inmiddels door alle goede gaven een kamer vol speeltjes Ingeborg en dan hebben we toch liever een steentje!

  2. Heb nooit van Odetta gehoord dus kan ik er weinig van zeggen.Grappig dat Mandy toch overal plezier in heeft.

  3. Een heerlijke reeks Jurrie, die heb ik ook verslonden alhoewel de laatste delen niet zo sterk meer waren was het toch doorlezen! Het strand met de deuren blijft boeien en ik zou graag zulke deuren hebben om daar eens te kijken al was het lang niet altijd prettig al die tochten ook door de steden Stephen King op z’n best.Een likje van Mandy en toch een knuf voor jou van mij, ik heb het met het restantje gedaan en Mandy flink geknuffeld van jou.

  4. Odetta.Gek is dat, als ik die naam hoor denk ik gelijk aan de donkere toren reeks van Stephen King. Daar kwam een Odetta in voor en ik denk dat ik idd op mijn 93er, als ik dan niet naar de eeuwige jachtvelden ben, nog steeds aan stephen king denk en aan die donkere toren en het strand met de deuren….ze beinvloedde nogal wat grote mensen zeg, Joan baez, Janis Joplin en Bob dylan…een mooie sterke talentvolle vrouw, dat was ze!knuf voor mooi mandybeestje, en wat over is mag jij hebben!!!

  5. Denk ik niet lieve Liesje, ze is pas in 2008 overleden, dus dat was toch wel jou tijd en anders ben je wel heel erg bij meis….grinnn…. Mandy heeft nu niets meer om kapot te maken bij mij, maar buurvrouw Rietje haar plantjes worden gevaarlijk, nog een paar maanden en dan is dat over, als pups gaan wisselen is het uit met het bijten en ik ben een goede maar strenge moeder *slik* opvoeden die handel hoort er echt wel bij hoor. Jij ook nog een heel fijne zondag en liefs xxx Ann.

  6. Hallo Ann, jou Mandy groeit goed zo te zien. Leuk hoor, en dan zomaar jou mooie bloemetjes kapot maken….foei!Ik ken Odette niet, was voor mijn tijd denk ik.Fijne zondag morgen.Liefs Annelies

  7. Hallo Rinus, hartelijk dank voor je mooie afbeelding, zelf heb ik de tijd niet meer om in alle gastenboeken foto’s te plaatsen en of allemaal of niemand, dus doe ik het hier, dan heb ik iedereen een fijn weekend gewenst. Maakt niet uit Rinus, als het de gewoonte is in België betekent U toch jij en ieder vogeltjes zingt zoals het gebekt is. Bedankt voor je reactie, beter laat dan niet. Liefs xxx Ann.@ Rita, een prachtige stem had ze zeker, jullie ook nog een heel fijn weekend, het zou warmer worden volgende week en dat kan je wel gebruiken. Liefs xxx Ann.

  8. Hou ook van blues, prachtige stem, prettig weekend !

  9. Hallo Ann, jij en Mandy ook een fijn weekend, zoals ik ook al in je gastenboek heb gezet (ook al was het wat laat, vandaag) Het is trouwens een leuk hondje, heb even wat weblogs van je terug gekeken, want heb in die tijd (te) veel gemist, en om er nu nog op te reageren, vind ik wat laat.Ja ik ben ook al bezig geweest, om die Belgische mensen om te turnen,(Melde en Leo) met jij en jou, maar daar is geen beginnen aan. hahaha. Soms lukt het één keer, maar daarna is het weer over. hihihi.liefs van Rinus

  10. Allemaal bedankt voor de reacties, Miempie het is hier nog steeds luid en duidelijk te horen ik zit alweer te luisteren en blijf het prachtig vinden. Mandy is ook heel erg lief hoor en ik mag nooit ver weg zijn dus dat zit helemaal goed, vooral als ze slaperig is dan is het nog zo’n echte knuffel, jij ook een dikke kus en knuffel!@ Ilona, jazeker heeft ze samen met Harry Belafonte in zijn TV show "There’s a hole in my bucket" gezongen en dat is leuk maar kon je Water Boy niet horen? Ik vind dit nog steeds haar mooiste blue en je kunt er in horen wat ze met haar stem kon.Liefs xxx Ann.

  11. Odetta?? Die zong toch "There’s a whole in the bucket" samen met Harry Belafonte? Ik ken haar in elk geval wel, ook als ze dat liedje niet heeft gezongen. Had een stem als een scherp mes, prachtig! Sneed dwars door je ziel.

    • Ilona •
  12. jij en mandy ook een goed weekend toe gewenst heb nog steeds de boxsjes niet aangesloten dus kan het ook niet horen ann maar ik kan haar niet ben niet zo muziek mens maar geniet jij er maar heerlijk van

  13. Lieve Ann en Mandy een heel fijn weekend .

  14. NAh, dat heb ik weer hoor ! Na het lezen van je leuke blog wilde ik ook natuurlijk even horen waar je zo vol vuur over schreef, krijg ik een melding "ongeldige parameters" pffffffffffff, was DAT nou weer ???? Aan de reacties te zien, kon iedereen het filmpje afspelen, snif snif………Kom morgen wel even weer een keer proberen, misschien lukt het dan wel :)Hahaha, die Mandy toch. Ondanks al haar streken en de machtsstrijd vlijf ik haar een poepeskeetje vinden hoor!Bedankt voor je lieve felicitatie Annetje !Dikke kus en knuf en ook jij een heel fijn weekend, Miem

  15. Dus houwen we gewoon een reunie………………………………

  16. Dat zat erin Sjerrie, ook ik hou heel erg van blues! We hebben elkaar vast eerder ontmoet ;-)))

  17. Ik ken haar. Ben bluesliefhebber he. Dijk van een stem, met hele ziel en zaligheid erin!Fijn weekend Mandann……………..xsjerrie

  18. John, het valt me echt mee dat er mensen zijn die haar wel hebben horen zingen, zoals gezegd ze is in Nederland nooit zo bekend geworden, Mandy wilde even niet komen en dan kan je altijd een foto maken want dan staat ze met een heel brutaal koppetje te kijken en beweegt heel even niet! Ook een heel fijn weekend John.

  19. Henk, dat het jouw soort muziek niet is dat heb ik inderdaad wel gemerkt aan je muziekjes, maar je kunt toch niet ontkennen dat ze een geweldige stem had, met Mandy is het nu een machtsstrijd wie de baas is whoehahahaha. Maar bedankt van haar voor de hondenkoek, die heb ik haar meteen gegeven! Liefs terug Henk.Ja, Noontje ik vond het echt nodig om eens terug te denken aan haar en dit was de enige volledige Water Boy die er te vinden was en die heb ik al talloze malen laten spelen, ’t liefst keihard en met m’n ogen dicht, dan zie je de gevangenen van toen en de slaven. Een verdiend eerbetoon, morgen zou het ook regenen of tenminste flinke buien zoniet dat zit ik weer tussen de tegelzetters! Ik moet ook nog zakken vol oude kleding uitzoeken en wegdoen maar er is altijd wel werk pfff word er echt een beetje moe van! Veel liefs van mij voor jou en een likje van Mandy voor jou en Maxx!Lieve Melda, lands wijs lands eer en je doet maar hoor, ik wist niet eens dat ze in België altijd U zeggen we moeten niet hebben dat je tong in de knoop raakt maar met je vingers mag je jij en jou typen hoor ;-))) Lekker hè Déééoooo meebrullen! Die reclame heb ik nooit gezien, maar ik kijk ook niet veel TV.

  20. Ik ken deze zangeres eerlijk gezegd ook niet. Mandy staat er in ieder geval mooi op en ik wil je hierbij een prettig weekend toewensen !

  21. Wij zeggen altijd u ,net zo gewoon als bij jullie ,jij, ik hoor dat meer van nederlanders maar vergeet het omdat ik het niet gewoon ben,gaat mijn tong in de knoop.Ik heb belafonte intussen gevonden en Déééoo!meegezongen.De reklaam van Leeeeooo,die wafeltjes, komt daar ook van.

  22. Vergeet ik Mandy je boeffie nog een knufje te geven knuffffffff en likje van Maxxje

    «»Vosje«»
  23. GEWELDIG Annypenny dit eerbetoog aan Odette volgens mij heb ik van haar nog een LP een van mijn eerste platen met Mahalia Jackson ook zo’n kanjer ,,, heb genoten van clip en natuurlijk je hele verhaal ,,, Wens je ook een prettig zonnig weekend ,,, hoor net dat het hier in het westen gaat regenen nou ja ook niet zo erg heb genoeg binnen te doen en lezen op de bank is ook geen straf.Heb al een tijdje voornemens om mijn kledingkast wat uit te dunnen bewaar namelijk nogal veel en lang vorig jaar al zes zakken vol kleding weg gegeven kan nog wel een keertje 😉 en verder komt het zonnetje toch wel ,,, Liefs en kijk altijd uit naar je weekendlogje ,,, kissieNoon

    «»Vosje«»
  24. Met Odetta kan ik helemaal niets Annetje, gezien de muziekjes die ik af en toe bij m’n logjes plaats zal je dat denk ik ook niet verbazen. Ik zie dat Mandy allerlei kattekwaad uithaalt hahaaaa. Kleine hondjes moeten immers nog veel leren, maar toch houd ze je zo wel bezig.Ik ga je nog een hartstikke fijn weekend toewensen en natuurlijk veel liefs van Mij en een hondekoek voor Mandy

  25. Odetta is niet zo bekend geworden in Nederland en dat is best jammer, maar leuk te lezen dat er van jullie (Belia en Caro) wel zijn die haar gehoord hebben, Melda op dezelfde avond zong Harry Belafonte samen met haar "There’s hole in the Bucket", en dat is erg beroemd geworden en The banana boat song" staat op You Tube, Edward een stel vrienden en ik zongen altijd met luide stemmen Deo!!!!!!! en verder kwamen we dan niet, maar het is altijd leuk om het weer te horen. Geen u meer zeggen hoor meis ik ben gewoon Ann en jij en jou!Liefs xxx Ann en Mandy.Ehh broertje, een weekend samen met mijn kind en twee tegelzetters kan je natuurlijk niet echt rustig noemen, maar het wordt mooi! Dikke kus.

  26. Wat een stem,ik hoorde ze nooit denk ik.Harry belafonte wel met de "banane boat song"Lang niet meer gehoord ik ga hem eens zoeken.Liefs voor u en mandy

  27. Ook ik kan me haar nog goed herinneren, een prachtige krachtige stem. Het liedje ‘There’s a hole in my bucket’, een echte meezinger.Fijn weekend, liefs Belia.

  28. Van de zangeres heb ik nog nooit gehoord. Leuke foto van Mandy. Ik wens jou en mandy ook een heel fijn weekend! Liefs,

  29. Lieve Zuster,Dat optreden van Odetta met Harry Belafonte herinner ik mij nog heel goed hoor,wat een stem had die vrouw! Ik wens je een heel fijn weekend samen met je kind..hihi.Liefs en een kus voor jou ,en een pootje voor die ondeugd van een Mandy.

  30. Goh Caro ik ben blij dat er iemand is die haar kent, dat hoor je niet zo vaak hoor. Mandy groeit behoorlijk maar ze past nog op één stoeptegel, op foto’s lijkt ze groter dan ze is maar het is me er eentje hoor!Een heel fijn weekend meis en niet te hard werken, liefs xxx Ann.

  31. Odette Holmes..een stem om rillingen van te krijgen..luister graag naar haar..sterke vrouw..grote persoonlijkheid..Zo te zien groeit Mandy als kool meis!!!..wat een héérlijke foto,s weer van haar!!..fijn weekend lieve Ann..liefs Caro.

Geef een reactie

