En de paus verbiedt condoomgebruik!   84 comments

Bij dit nieuws uit Elsevier vraag ik mezelf af of dit het topje van de ijsberg is, het is ongelooflijk, stuitend en te smerig voor woorden. En de paus verbiedt condooms en andere voorbehoedsmiddelen, zou hij niet eens beter op zijn eigen schaapjes kunnen letten? Of wordt het zo langzamerhand tijd om het Vaticaan maar te sluiten?  Het nieuws weet me toch telkens weer te schokken en dit is echt walgelijk!
 

Duizenden kinderen verkracht op katholieke scholen Ierland

woensdag 20 mei 2009 21:54

Duizenden Ierse kinderen op katholieke scholen zijn de afgelopen zestig jaar verkracht, mishandeld en vernederd door priesters en nonnen. Dat blijkt uit een omvangrijk onderzoek van de Ierse overheid dat vandaag werd gepresenteerd.

Het onderzoek – dat negen jaar heeft geduurd en 70 miljoen euro heeft gekost – wijst uit dat leerlingen vooral op jongensscholen als slaven werden behandeld.

Maar ook op meisjesscholen ging veel mis, aldus de onderzoekscommissie.

Zelfmoord
Inspecteurs van de Ierse overheid waren op de hoogte van de mishandeling, maar slaagden er niet in de nonnen en priesters ervan te weerhouden.

De commissie meldt dat meer dan duizend oud-leerlingen tijdens het onderzoek aangaven te zijn misbruikt.

Tot in de jaren negentig verbleven meer dan 35.000 kinderen op de katholieke scholen; veel van hen pleegden later zelfmoord.

Geen vervolging
Opmerkelijk is dat het rapport niet leidt tot vervolging van priesters en nonnen die nog in leven zijn. Dit tot grote woede van veel slachtoffers, meldt de BBC.

Een priesterorde won in 2004 een rechtszaak tegen de onderzoekscommissie. De rechter bepaalde dat de identiteit van de priesters geheim moet blijven.

Door Luc van Kemenade.
 
 
Dit nieuws kan de paus toch echt niet ontgaan zijn, maar de rechters vinden dat de indentiteit van de priesters geheim moet blijven, ongehoord hoe is dit mogelijk? Heeft het Vaticaan nog steeds zoveel macht dat rechters zulke uitspraken doen?
 
 

Posted 20 mei 2009 by Ann McDunn in Nieuws en politiek

84 responses to “En de paus verbiedt condoomgebruik!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ann, natuurlijk zouden anticonceptiemiddelen een zegen zijn voor straatarme mensen want hoe minder monden er gevoed hoeven worden hoe minder stakkertjes honger hoeven te lijden maar dat interesseert het Vaticaan toch niet? Zieltjes moet de kerk hebben, hoe meer hoe beter, ook al kreperen ze van ellende door honger en aids vóór hun vijfde levensjaar!!!De geslachtsdaad mag uitsluitend tussen een met elkaar getrouwde man en vrouw plaatsvinden en moet tevens uitsluitend gericht zijn op het maken van leven, zegt de paus. Waar haalt hij de onzin vandaan? Waarom mag je niet gewoon seks hebben zonder dat er een kind van komt? Waarom mag je niet als ongehuwde mens seks hebben? Wat heeft seks met het huwelijk te maken? Het is een kwestie van geslachtsdrift en verder niets. En wat heeft zo’n clericale celibataire soepjurk nou toch in vredesnaam te maken met wat mensen met elkaar doen op seksueel gebied? Laat ie zich druk maken over wat al die fijne priesters en nonnen in naam van de Heer allemaal hebben uitgevreten en misschien nog steeds uitvreten met KINDEREN! Dat vind ik pas walgelijk, laaghartig en verderfelijk!!! Met de macht die je is gegeven misbruik maken van kinderen en nota bene kinderen die het toch al zo beroerd hadden getroffen omdat ze geen of slechte ouders hadden. Laat die idioot zich daar eens faliekant tegen uitspreken en dat hele zooitje excommuniceren en opsluiten in de kerkers van het Vaticaan.

    • Ilona •
  2. Aan mijn updates te zien is het bij het AnnypennyForum weer een druk gebeuren heb het niet gevolgd weer heel wat leeswerk, misschien voor later een nachtje dat ik de slaap niet kan vatten …Wou alleen maar zeggen dat telkens als die update naar boven komt hem zo vluchtig lees ik die Pias met een condoom over zn gezicht voor me zie … wat een titel ook Ann grinnn … truste en morgen mooie dag liefsxB

    «»Vosje«»
  3. En dat is genoeg gezorgd John, als je aan het eind van je leven een goed geweten hebt kan je je hoofd rustig neerleggen, hemel en hel zijn hier op aarde en daar krijgt iedereen een portie van, sommige zijn wat portie hemel betreft een beetje voorgetrokken ;-))) Naïef zijn echte zwaar gelovigen zeker, alles voetstoots aannemen wat er gezegd wordt door ook maar mensen gaat me veel te ver, maak je er ook maar niet druk om John je best gedaan is genoeg gezorgd. Ik ken iemand die zei dat er ook dinosaurussen op de ark van Noach waren mag ik dan even lachen, ja hoor dat mag!

  4. Ik ga dus ook niet meer naar de kerk sinds ik heb meegemaakt dat een voorganger wel even wist te vertellen wat de wil van God is. Ik heb dan echt zoiets van, heb je zijn 06 nummer dan??? Mag ik die ook??Een andere spreker (joods) wist ons te vertellen dat we vanuit het geloof achter Israel moesten staan. Toen ben ik dus de zaal uit gelopen. Ik ben niet echt pro-israel, zeker niet als er over de bijbel gepraat wordt.Dat de aarde zo’n 4,5 miljard jaar oud is wil ik wel geloven gezien de diversiteit in planten en dierenleven. Dat ontwikkelt zich niet in 10.000 jaar. Echte christenen geloven dat de aarde 10.000 jaar geleden geschapen is en dat dinosaurussen en mensen samen hebben bestaan (ja heus, ik lieg niet). Ik vind echte christenen dus ook behoorlijk naïf.Dus daar sta ik als een klein lulletje met mijn eigen mening voorop, geen geloof in christelijkheid en geen geloof in de evolutie, ach, ik probeer me er niet druk om te maken. Ik leef zoals het mij goeddunkt, ook naar mijn naaste.

  5. Wat is nu eigenlijk een goed christen, mensen die hun best doen, geen misdaden plegen, liefde geven en er in nood zijn voor anderen zijn bij mij geen heidenen, het woord alleen al! Ben je dan alleen een christen als je zondags twee of zelfs drie keer naar de kerk gaat waar de dominee op zondag zijn brood verdient? Onder het mom van het geloof is mij door de eeuwen heen echt veel te veel onrecht begaan en dat gebeurt heden nog. Bush had het ook altijd over god ik vraag me af of hij dat nu zelf wel geloofde. Het zijn maar namen, heidenen, christenen maar het gaat er om dat we allemaal mensen zijn, we mogen ook rustig fouten hebben dat is menselijk. Als er wordt gesproken dat god de aarde en al wat er op was in dagen schiep dan is dat al een fabeltje, er waren toen geen dagen! Een dag kan wel miljoenen jaren hebben geduurd, de aarde is al zo ontzettend oud en aangezien er nog steeds vondsten worden gedaan die veel ouder zijn dan het geloof hou ik het maar op de evolutie theorie. Ik denk dat net als jij over het algemeen mensen een steunpaal nodig hebben en velen gebruiken daarvoor de geloven die er zijn en daar is niet mis mee, wel hoe ze daarnaast leven ik neem aan dat ik net even te veel schijnheiligen heb meegemaakt om nog te kunnen geloven, overigens heb ik er totaal geen behoefte aan. Je hoeft geen sorry te zeggen hoor John je bent vrij om je eigen mening te geven ook al gaat dat niet over de paus, want ook die is maar bedacht door mensen. De aarde is volgens de moderne wetenschappers o.a. aan de hand van de oudst bekende mineralen zo’n 4.57 miljard jaar oud en heel misschien is het wel zo dat de aarde toch een stuk van de zon is, aangezien de kern van de aarde ook uit vuur bestaat wat heeft er in die miljarden jaren de aarde bereikt via andere planeten? We zullen dat misschien nooit aan de weet komen maar het scheppingsverhaal vind ik iets van een sprookjesverteller.

  6. Lieve AnnIk ben ook geen goed christen hoor, maar ik doe mijn best om te geloven, met alle twijfels die mijn verstand me ingeeft. Dat zijn er nogal wat.Het beroerde is, ik kan ook niet geloven dat aminozuren in de oerzee, spontaan ketens vormden van RNA en DNA en dat er spontaan een celmembraam om heen kwam en mitochondrien en ribosomen in groeiden vanwaar het leven op aarde zich ontwikkelt heeft.Ik ben eigenlijk op zoek naar een derde mogelijkheid, ook geeft de evolutie geen enkele verklaring voor het veelzijdige leven van planten, bomen, struiken en bloemen. Dat kan gewoon niet uit zee ontwikkeld zijn.Maar dat de aarde maar 10.000 jaar oud zou zijn en dat God alles geschapen heeft, dat kan ik ook absoluut niet geloven.Zoals je ziet, ik denk er veel over na, maar zowel de bijbel als de evolutietheorie kunnen mij niet overtuigen, helaas. Want ik zou graag het geloof als steunpaal in mijn leven hebben, maar mijn verstand houdt me tegen.Sorry, dit is een heel ander onderwerp dan de paus of Afrika. Ik heb me heerlijk laten gaan.

  7. @ John ook ik geef niets aan dat soort collectes en ben heel voorzichtig waarvoor ik geef, er blijft mij heel vaak teveel aan de strijkstok hangen en dat is niet bepaald de bedoeling. Zelf was ik als klein kind erg gelovig, maar toen ik niets mocht vragen was het snel over, de antwoorden waren altijd "je moet niet vragen maar geloven", en ik dan weer als eigenwijsje "waarom moet ik alles zomaar geloven, ik heb m’n hersens toch van god gekregen, dus dan mag ik ook vragen stellen". Nee dus, wat je schrijft over het geven van materiaal aan mensen die het echt nodig hebben dat gaat ook lang niet altijd op. Onze huisarts (inmiddels overleden) ging naar Roemenië en heeft daar met anderen een ziekenhuis opgericht, een jaar later kwam hij er weer en zelfs de kranen waren gestolen er was helemaal niets meer! Ook dat soort landen zijn complex, ze zijn daar toch best wel gelovig maar stelen als de raven, klopt ook natuurlijk weer niets van!

  8. Ilona, ik ben het van harte met je eens. Ik geef ook niks meer, het enige waar ik nog enigzins vertrouwen heb is de NOVIB, die geven geen geld of voedsel (wat bij de hogere heren blijf hangen inderdaad) maar leren mensen op lokatie iets. B.v een pomp slaan voor schoon water, of een Jeep-motor herstellen. Het beroerde is alleen dat als die mensen een "vak" geleerd hebben gaan ze naar een werkgever, want ze hebben een vak geleerd.Dus staat die "geschonken" Jeep daar weer met maar een kapot onderdeel, gewoon weg te rotten.Nee, afrika is dermate complex met al die stammen en corrupte leiders, dat is dweilen met de kraan open.Trouwens, ik probeer wel in God te geloven, maar dat doe ik voor mezelf en niet via een instituut. Alhoewel ik vele twijfels heb.Absolute macht, geeft absoluut corruptie !!!

  9. @ Ilona je hebt helemaal gelijk, maar er is ook armoede waar de kerken wel wat aan kunnen doen voorlichting en het verstrekken van anticonceptiemiddelen zou een stap in de goede richting zijn en niet het tegenwerken daarvan. Wat kunstvoorwerpen betreft moet je het zeker hebben van wat een gek er voor geeft, maar uit ervaring weet ik dat er nog genoeg van die gekken rondlopen en die hebben ook genoeg geld om tegen elkaar op te bieden tot aan het absurde. Afrika, Aghanistan en noem de landen maar op waar stammen zijn wordt oorlog gevoerd en zal de armoede nooit verdwijnen, daar staan we met de hele wereld machteloos tegenover. Natuurlijk werkt de verdeelsleutel niet, maar zulke landen moeten ook geen geld krijgen want daar krijgt de bevolking helemaal niets van. Ook de voedselprogramma’s deugen vaak niet, wat hier doorgedraaid zou moeten worden vinden ze nog goed genoeg voor landen waar de mensen kreperen van de honger en ook nog vaak van de dorst. Ik weet waar je je aan erger en dat doe ik ook, maar het zou een heel goede straf zijn om die lui die kinderen hebben misbruikt, mishandeld of vernederd naar dit soort landen te sturen en hen drinkwaterputten laten graven, voeding en kleding verstrekken, ook kunnen die priesters, paters, nonnen enz. wel les geven aan de arme bevolking en dan wel onder bewaking! Dat zou de kerk dan in ieder geval kunnen doen, een ideale toestand zal het nooit worden Belia, mensen is nu eenmaal een erg vreemde diersoort, er is genoeg om te schenken, maar nog liever vernietigen ze het om de prijzen te handhaven. @ Melda, ook ik doe wat ik kan en heb dat altijd gedaan, maar we kunnen nu eenmaal niet meer doen al willen we nog zo graag, het probleem is té groot en dan hebben we aan onze naasten genoeg, ook ik heb totaal geen oplossing voor al die zaken en met een paar mensen doe je helemaal niets, we kunnen er alleen een eigen mening over geven en dat wordt hier tenminste goed gedaan, ook ik vind dat heel erg fijn om de mening van anderen te lezen we leren van elkaar en dat is absoluut mooi. Bedankt voor het lezen van zoveel meningen die toch wel vaak gedeeld worden.@ Rita, bedankt voor de tip, ik zal eerdaags het boek opzoeken, moet te doen zijn met zoveel bevriende antiquaren.

  10. De reis van Theo is een boek van Catherine Clement.Ik geloof dat Ilona precies verwoord wat ik wil zeggen.

  11. Ik lees hier regelmatig Ann en vind het interresant dat je die dingen laat zien en lezen,maar er is zoveel onrecht in de wereld dat ik daar en ook hier niets zinnigs over weet te zeggen.Ik steek mijn kop niet in het zand maar daar ik er geen oplossing zie …..Kan ik werkelijk iemand helpen doe ik mijn best maar mijn arm reikt niet veel verder dan mijn eigen omgeving en ben ik al blij als alles daar op wieletjes loopt.Ik wil maar zeggen dat ik alles lees en het fijn vind de meningen van anderen te horen ,het is vooral dat we er allemaal nogal machteloos tegenaan moeten kijken.Liefs Melda

  12. Een wereld, met geld en voeding in overvloed!! Zoals Ilona al opmerkt de verdeelsleutel werkt niet, als we dit probleem, kunnen oplossen leven we in een haast ideale wereld. Helaas zullen we hier nog lang op moeten wachten!

  13. Een kunstschat hebben is een ding maar het kunnen verkopen voor een goede prijs is iets anders. Ik speel nu even advocaat van de duivel. Vroeger gaven veel kunstenaars gratis iets aan de kerk, met name aan het Vaticaan. De vele fresco’s zijn geschenken geweest. En hoe mooi ze ook zijn, ze kunnen niet verkocht worden en met kunst is het ook altijd nog zo dat de prijs bepaald wordt door wat de gek er voor geeft. De kerk is niet de aangewezen persoon om de armoede in de wereld te bestrijden, geen enkele kerk. Ze kunnen wel projecten steunen en dat doen ze ook. Maar ook de kerk zal denken dat het dweilen is met de kraan open. Vandaag hoorde ik nog op de radio dat de grootste armoede nog altijd heerst in Afrika. En wat gebeurt er in dat continent? Ze voeren stammenoorlogen en plegen genocide. De leiders zijn zo corrupt als de pest en de bevolking kan letterlijk sterven van de honger, het interesseert hen geen bal. Zelfs een enigszins redelijk democratisch land als Kenia redt het niet; tijdens de verkiezingen vorig jaar brak de pleuris uit en vielen er honderden doden. Waarom: omdat een van de kandidaten van ‘de verkeerde’ stam was en meteen heb je een etnisch conflict dat zijn weerga niet kent. Ik geef al jaren geen geld meer aan hulporganisaties die in broeinesten in Afrika werken want het heeft geen zin. De hongerige stakkers krijgen toch niets te eten en de dictators worden alleen maar rijker van iedere cent die we er naar toe sturen of in projecten pompen. Er zijn elders in de wereld en zelfs in eigen land nog prima projecten waar je wat geld of tijd en moeite in kunt stoppen, al naar gelang je van een van de drie genoeg hebt. Als ik er geen trek meer in heb, kan ik me voorstellen dat kerken in het algemeen ook zo kunnen denken. Het voedselprobleem in de wereld had allang opgelost kunnen worden want er wordt genoeg voedsel geproduceerd alleen werkt de verdeelsteutel niet. Maar daarvan kun je niet de kerken de schuld geven maar de diverse overheden.Waar ik me aan erger is aan het geleuter en gezever over dingen die niets te maken hebben met het gegeven of je wel of niet in God gelooft. Maar de smeerlapperij met kinderen, de bespottelijke peperdure kledij, de onzin van erkennen van wonderen, de heiligverklaringen, het niet erkennen van schuld bij duidelijk bewezen zaken en het feit dat ze een staat in een staat en nagenoeg onschendbaar, dáár heb ik wat tegen. En niet te weinig!!!

    • Ilona •
  14. Rita, de reis van Theo is dat een boek? Over de rijkdom van het Vaticaan wil ik niet eens nadenken want er zullen over de hele wereld wel banken zijn die geld op de rekeningen van de bisschoppen en de paus hebben staan, appeltjes voor de dorst en absoluut geen appeltjes van Eva, als het Vaticaan maar een gedeelte van hun schatten en bezittingen zou besteden aan de armoede in de wereld dan zouden ze daar nog niets merken van een crisis, hun banen zijn wel gegarandeerd hoe slecht velen ook zijn.

  15. Er wordt wel ingegrepen Nicky, maar daarna wordt het in de doofpot gestopt en dat tuig wordt overgeplaatst en kunnen het alsnog gaan doen. Inmiddels heeft het rapport over Ierland zoveel stof doen opwaaien dat aartsbisschop Diarmuid Martin van Dublin een onderzoek laat instellen en hij wil dat de gedupeerden geld krijgen voor het hun aangedane leed, de man bedoelt het goed en schijnt een prima kerel te zijn, maar het leed kan niet vergoed worden met geld. De hele katholieke wereld is er nu van op de hoogte maar het wordt akelig stil er wordt alleen bericht dat de paus zijn spijt betuigde net of dat wat helpt! Iedereen die aan dit schandaal heeft meegewerkt moet strafrechterlijk worden vervolgd en dan blijven er nog genoeg jurken over.

  16. JP_I is een vraagteken, Die Pool was niks, de huidige Pruuz nog minder. En dan nog niet na te denken over de schateen in Vaticaanstad……. en de armoe in de wereld. Nog maar te zwijgen over de sexuele uitigingen van priesters, paters en nonnen. Macht en geld, voelen niets van de crisis hoor. Ooit in Vaticaanstad geweest > Ik wel als katholiek in 2000 jubeljaar. Ben er nog niet uit. Nog minder dan het midden oosten, echt. Lees allemaal de reis van Theo…… DOEN

  17. En dat allemaal onder het mom van het geloof, ’t is toch te erg dat dat allemaal zo maar kan, niemand die ingrijpt.

  18. Ja Ilona ik bedoel inderdaad de lachende paus Johannes Paulus I, door zijn lijfarts van het Vaticaan is een hartaanval vastgesteld, maar dat is nooit bewezen omdat er na veel discussies geen autopsie is toegestaan. Zijn wapenspreuk was Humilitas (nederigheid) en hij liet zich niet kronen met de tiara, de pauselijke kroon die het symbool is van de drievoudige pauselijke macht als priester, leraar en koning. Ook voerde hij direct al een aantal wijzigingen door die het pausschap dienden te humaniseren. Er wordt ook beweerd dat hij iets wilde doen aan de wetten van de Rooms Katholieke kerk aangaande de anticonceptie. Hij was eigenlijk gekozen als een alternatief tussen twee kampen van het college van kardinalen die tegenover elkaar stonden bij de verkiezing van een nieuwe paus. Het zal wel nooit duidelijk worden wat er met hem is gebeurd, maar de man was 65 dus voor een paus betrekkelijk jong en zijn pontificaat heeft maar 33 dagen geduurd en dat geeft zeker te denken.

  19. Bedoel je Johannes Paulus de Eerste? Die was van de vlotte maar ook vlot weer van de baan. Geeft te denken!

    • Ilona •
  20. Die hebben we al eens gehad Sjerrie, maar die overleed zeer snel en het is nog steeds een raadsel, het Vaticaan heeft ook dat in een enorme doofpot gestopt. Gelukkig dat wij nooit zullen weten hoe groot die beerput is en ik hoop echt dat die ook nooit open zal gaan.

  21. Of misschien beter………. kan ook he. Eentje die met beide benen op de grond staat……………………..

  22. Nee hoor Sjerrie, maak van je hart geen moordkuil, ik vind het om te zien al een enge man en trouwens je vraagt het toch beleefd? Alleen ben ik bang dat het niets uitmaakt er komt toch weer een andere Jurk die misschien hetzelfde is of nog erger…….

  23. Die paus van nu is een farce…………….. geen charisma……………. bot, stomme uitspraken ook nog……………….. met wereldwijde gevolgen van dien. Magtie a.u.b. een hartaanval krijgen? Owwwwwwwwwwwwwwwww da’s grof he…………………

  24. Zeker niet Sjerrie, zonder humor zou het leven ondraaglijk zijn, de paus zit aan aan het banket en zegt tegen de bisschop van dienst, "leg neer die bal" (Toon zou dat leuk hebben gevonden). Maar we zijn al verloren als je Daniël 2:25 leest, mene, mene, tekel, ufarsin, lees en huiver:Er staat geschreven: geteld, geteld, gewogen en verdeeld – geteld wil zeggen: God heeft de dagen van uw koningschap geteld en daar een eind aan gemaakt; – gewogen wil zeggen: u bent op de weegschaal gewogen en u bleek niet tegen het gewicht bestand te zijn; – verdeeld wil zeggen: uw rijk wordt verdeeld, het wordt genomen door de Meden en Perzen.Ik ga alvast een burka kopen!

  25. Ach een beetje humor in de strijd is nooit weg……………………….

  26. Een mooie van Loesje, maar jammer genoeg raken de terroristen niet op Sjerrie, ze maken telkens nieuwe!

  27. Loesje van 14 mei: Hoeveel zelfmoordaanslagen nog voordat de terroristen op zijn?

  28. Lieve Loontje mannen en jongens die zichzelf opblazen daar heb ik totaal geen medelijden mee, wel met hun slachtoffers en die godsdienstwaanzinnigen, want dat zijn het, gun ik helemaal geen pleziertjes. Op zich is het niet zo’n beroerd geloof maar alles wat met extremisme te maken heeft is verfoeilijk, dus heb ik ook geen medelijden met die vrouwen die niets krijgen, volgens mij hadden ze trouwens al heel weinig! Over geloof raak je nooit uitgepraat, maar ik mis toch wel vaak wat tegengas het is toch een onderwerp wat iedereen wel interesseert en de gelovigen die een goede mening hebben mogen dat rustig hier neerzetten, ik respecteer n.l. ieders mening, mochten ze mij kunnen overtuigen dan krijgen ze gelijk maar dat er mensen zijn die over het bovenstaande stuk toch even gaan nadenken is mij ook wel genoeg. Zoiets moet gewoon de wereld uit en al zullen ze niet reageren dan hoop ik toch dat ze het in besloten kringen eens gaan bepraten. Het aantal reacties tel ik niet, want ikzelf geef telkens ook antwoord.

  29. Whahaha, die jongens laten zich opblazen met als enig doel 70 maagden te ‘bewerken’ als ze eenmaal boven zijn en nu gun jij zo’n uit elkaar gereten manspersoon niet eens zijn ultieme pleziertje….. Ann toch!Overigens vind ik 7 zelfs nog teveel want we weten inmiddels dat vrouwen die aan het koordje trekken er zeer bekaaid van afkomen: ze krijgen niets. Ondank is hun loon. Alleen hun inmiddels overleden familieleden mogen ze om zich heen hebben en that’s it. In de hemel is emancipatie en gelijke behandeling nog niet doorgedrongen dus ik laat de beker aan me voorbijgaan.Dit wordt reactie 56; je hebt de tongen wel weer losgemaakt!

    • Ilona •
  30. Natuurlijk heeft Belia gelijk Ilona, maar als ze ze toch niet krijgen wat maakt het dan uit? Toevallig vind ik 7 genoeg ;-)))

  31. Belia heeft gelijk, het zouden er 70 zijn! Ze zijn er natuurlijk niet maar het wordt hen wel beloofd!

    • Ilona •
  32. Belia, er was krapte op de markt en wat is nu een nul? Helemaal niets, die mannen hadden dan totaal geen leven meer met 7 is het al een strijd!

  33. Ik dacht dat het er 70 waren ;-)).

  34. Het klinkt natuurlijk ook wel heel erg aanlokkelijk Belia, alleen ik hoef natuurlijk geen 7 maagden en ook geen man meer! Ik neem mijn camera’tje wel mee het worden vast heel erg mooie foto’s, dan ook nog even een kabeltje trekken dan konden jullie zien hoe mooi de Smaraggroene Tuinen zijn. ;-)))

  35. Goed plan, die smaragd groene tuinen ;-))

  36. En ik ben er blij om Loontje dat er toch een goede discussie over is, het moet ook kunnen in de 21ste eeuw en ook mensen die het er niet mee eens zijn mogen net zoveel zeggen als ze willen, graag zelfs!

  37. De Smaragdgroene Tuinen komen nu dan toch in het juiste daglicht te staan, Ann!

    • Ilona •
  38. Het celibaat is ook ingesteld door mensen Belia, in vroeger tijden was het normaal dat monniken en nonnen trouwden, priesters en pastoors hadden in ieder geval dan meestal nog een huishoudster, nu zijn er groeperingen die het celibaat willen opheffen maar er is nog teveel weerstand tegen. Dat zou inderdaad een stuk schelen als het celibaat opgeheven zou worden, maar dat neemt nog niet weg dat kindermisbruik en mishandeling daarmee van de baan zullen zijn.

  39. @Henk, precies het draait allemaal om macht! Wat dat betreft staan mens, en dier nog steeds akelig dicht bij elkaar! Het celibaat zou als eerste verboden moeten worden! Het baasje spelen viert nog overal hoogtij, laatstaan volwassenen tegenover kinderen!

  40. @ Henk, een pracht tekst, bedankt! En om macht heeft het altijd gedraaid en dat zal zo blijven ook.@ Jurrie, zonder kerkelijk instituut geen geloof en dus ook geen god e.o. jezus, de mens zelf heeft het geloof geschapen en het gedoogd zich te laten onderwerpen aan de kerkelijke instituten en zijn dus mede aansprakelijk voor hetgeen er uit naam van… is gebeurd en nog steeds gebeurt, als alle gelovige mensen op aarde NEE zouden zeggen tegen bepaalde zaken hadden de instituten het nakijken, gelovige mensen worden dan ook volgelingen genoemd. Er zijn jammer genoeg te weinig mensen die zonder een kerkelijke instituut oprecht gelovig kunnen zijn, ze hebben altijd een herder nodig en als de herder niet deugt komt er wel een ander. In principe is het Rooms Katholiek geloof het oudst bekende geloof en zelfs daar zijn zo ontzettend veel andere geloven en sektes uit voort gekomen die het allemaal beter wisten en zelfs hun eigen hemel hebben die verboden is voor andersdenkenden, dat geen zinnig mens het meer kan begrijpen. En toch geloven alle mensen in maar één god al heeft het ene geloof daar andere meningen over dan het andere. Dit blog gaat over de vreselijke wantoestanden die zo lang onder de dekmantel zijn gehouden en dan ook bij alle geloven en in alle landen van de wereld, dus wie moeten we eigenlijk aansprakelijk stellen, degene die dit veroorzaken en hebben veroorzaakt worden de hand boven het hoofd gehouden juist door die instituten en de schuldigen worden gespaard, het is en blijft in en in triest dat er zoveel mensen zijn die zich laten dwingen of laten leiden door die kerkelijke instituten, als die er niet geweest zouden zijn hadden de daders wel degelijk bestraft geworden. Nogmaals ik heb helemaal niets tegen mensen die geloven en daardoor goede mensen zijn, maar de werkelijkheid is anders zodat eigenlijk iedere gelovige zich iedere dag zou moeten afvragen "heb ik het goed gedaan?"

  41. kerkelijk instituut en geloof zijn niet hetzelfdeen wat mensen zeggen is vrijwel altijd een interpretatie van wat god e/o jezus gezegd zouden kunnen hebben.dus laten we god buiten dit gedoe houden en de mensen zelf aansprakelijk stellen.

  42. Heel veel oorlogen zijn begonnen en blijven door godsdiensten komen, natuurlijk mogen we alle gelovigen op zich niet onder één kam scheren, maar je hebt gelijk dat een paus dus niet voor god mag spelen, wat in de werkelijkheid dus wel aan de orde is. Er zijn door de eeuwen heen behoorlijk veel pausen geweest die ronduit slecht waren van karakter en zelfs moord niet schuwden, er liefjes bij de vleet op nahielden en daar kinderen bij hadden. Ook ik heb respect voor mensen die goed zijn en goed doen en gelovig zijn, maar dat is over het algemeen niet bepaald de meerderheid Jurrie. Als het Vaticaan zou ophouden te bestaan en de paus zou weer gewoon een priester worden dan blijft er zeker genoeg over voor mensen, ze geloven toch in god en niet in het geloof op zich. Als we het strikt nemen dan moeten we zeggen "jezus predikte in het open veld" en zo zou het goed zijn, niet de weelde en de luxe, niet een staat in een staat en geen eigen leger! Daar hebben alle gewone mensen die geloven helemaal niets aan dus is het overbodig. Bidden kunnen mensen ook overal en hoeven daar niet beslist voor naar de kerk als dat zo eens uit komt, geloof is iets waar ik nooit met mijn volle verstand (indien aanwezig) hoogte van zal krijgen.

  43. godsdienst, zijn hele oorlogen voor en door gevoerd….vond de reacties ook erg bizonder om te lezen, goed ook.hoe alle gedachten allerlei kanten opdwarrelen. en de pijn die je hier en daar leest….ik ben vooral van mening dat je gelovigen niet over één kam kunt scheren, zoals je sowieso niet kunt met mensen.ik geloof dat de kerk met zijn dogma’s een instelling door mensen is, als je het wezenlijke geloof bedoelt van wezenlijke gelovigen en de strijd die je daarmee kunt hebben en hoe je op te stellen als goed mens in de wereld dan heb ik daar respect voor. het is moeilijk om goed te zijn en te blijven en dan ook nog te geloven ook.maar dat zo’n instelling als rk kerk met consorten met paus als hoofd BOVEN de wet staan omdat ze alleen onder Gods wet staan is ronduit belachelijk. dat geldt voor alle kerken trouwens en geloofsgemeenschappen die zich nogal wat voelen.immers als ze willen zouden ze ALLES mogen dan…..het vlees is zwak met alles wat daarbij komt.het kerkelijk instituut in het algemeen moet idd gewoon door de scanner en er moet flink weggesneden indien nodig. en regelmatig voor controleblijft vast wel wat over….

  44. Het Vaticaan verzwijgt alles Lam Yau, maar het komt overal ter wereld in de openbaarheid dus er kan nu wat aan gedaan worden, het katholieke geloof is mij goed genoeg, maar de poespas erom heen is niet van deze tijd en moet eigenlijk afgeschaft worden, zoals ik al eerder schreef, dat gebeurt gewoon niet omdat ze teveel macht hebben en omdat er nog veel te veel mensen de paus zien als een heilige, voor ons is het dan een schijnheilige maar hij blijft wel!

  45. De kerk verzwijgt liever deze dingen, wat echt toppunt van schijnheiligheid is!! De katholieke kerk is niet vn deze tijd en die kutpaus ook niet!!

  46. Om Sinterklaas heb ik als kind nooit gelachen want daar had ik best respect voor en zeker voor al die zwarte pieten, maar om de vorige paus heb ik soms, hoe zielig de man dan ook was, wèl gelachen het is inderdaad te triest voor woorden maar zolang er nog ontzettend veel mensen achter de pausmobiel aanhollen houden we deze toestanden, afijn deze zal het wel niet hebben over de geilige maagd Maria, maar het Vaticaan heeft gewoon veel en veel teveel macht en het heerschap dat dan ineens de opvolger van Petrus is is voor mij inderdaad een lachertje. Al die lui die zich hebben vergrepen aan kinderen op wat voor manier ook, moeten gewoon veroordeelt worden door het strafrecht en niets kerkelijk gerecht, je hebt helemaal gelijk!

  47. Ja, en de paus.Geloof je nog in sinterklaas????Maar wel een functie tot aan de dood, al ben je een verpleeghuis-patient paus blijf je tot je dood.Als het niet zo triest was zou je er om lachen.

  48. Dikke kus en doe maar een badkuip.Het beroerde is net als in de USA ze worden nog weg gepromoveerd ook naar een beschermd klooster of abdij, Bah doodziek wordt een mens daarvan. Voor het gerecht ermee, en niet het kerkelijk gerecht maar het strafrecht. Bah, ik wordt opnieuw misselijk dat mensen zo misbruik kunnen maken van hun positie. Bah, Bah, Bah.John

  49. John, zelfs al ben ik dan ongelovig (vroeg geworden) dan moeten deze lui heel veel straf krijgen maar dan nog hoeft van mij de dood er niet op te volgen, wij weten allemaal maar heel weinig maar de echt schuldigen staan aan het hoofd en die krijgen heus geen straf al zijn ze medeplichtig door alles in de doofpot te stoppen maar om te vomeren is het zeker, hier zeggen we dan "teiltje please"!Dikke zoen terug, Ann.

  50. Dank je Ann, en meestal zijn dat inderdaad de anonieme gelovigen die zich vrijwillig inzetten. En inderdaad ook mensen die gewoon goed van hart zijn.En over die misstanden, ik kan wel vomeren (mooi woord voor kotsen). In de US of Ierland of waar ook ter wereld. Lang laten lijden tot de dood erop volgt.Dikke zoenJohn

  51. @John, ook ik wil even een kanttekening maken, er staat in mijn laatste reactie dat er natuurlijk ook uitzonderingen zijn van mensen die geloven èn goed zijn, maar dat ik die helaas niet vaak tegenkom. Zelf ben ik katholiek opgevoed en toen waren er de zwarte paters zoals ze ze toen noemden, die gingen naar de binnenlanden van het oerwoud en dan niet om zieltjes te winnen maar om daadwerkelijk te gaan helpen, soms kwamen die naar Nederland en hielden dan een donderpreek zelfs tegen hun eigen geloof en ook die paters waren goed! Ze kregen geen salaris en moesten alles hebben van de liefdadigheid, ook de dingen die ze moesten gebruiken om de mensen te helpen. Maar ik ben het helemaal eens met Miem het gaat niet om het geloven op zich maar hoe mensen met hun geloof omgaan, jammer genoeg dat er meer verkeerden zijn dan goeden en ik heb toch liever een goed ongelovig mens die zich inzet voor anderen en een leven leidt waar niets is op aan te merken dan een gelovig mens die denkt het allemaal beter te weten en het af laten weten als iemand in nood zit. Net als jij maak ik ook wel goede gelovigen mee die wat voor een ander over hebben en goed doen, maar dat geeft ze nog geen vrijbrief om mij te willen bekeren tot hun geloof en dat is wat er heel vaak van komt. Geert was van huis uit Hervormd en toen wij eens in echte nood zaten, kwam de dominee en als we beloofden dat we voortaan iedere week naar de kerk gingen kon hij iets voor ons doen! Sorry John, maar ik ben zwart gaan werken en mijn grootmoeder heeft op de kinderen gepast is dat goed doen uit de naam van god? Zeker heb ik respect voor mensen die vanuit hun geloof goede werken verrichten, maar dat kan ook vanuit het hart komen zonder gelovig te zijn en die vragen er dan tenminste geen eeuwig durend paradijs voor terug, maar doen het uit louter erbarmen zonder enige bijbedoeling al zijn het voor de gelovigen dan heidenen.@ Rinus, wat een in en in triest verhaal en natuurlijk gebeuren deze dingen ook in gewone huizen en voor het oog nette gezinnen veel te vaak zelfs, maar dan kan er nog een rechtzaak van gemaakt worden zodat de man in kwestie er behoorlijk voor wordt gestraft, maar lieve Rinus dan wordt het wel breed uitgemeten in de kranten en bij deze kliek worden nog steeds handen boven hun hoofden gehouden en dat is heel erg kwalijk zoniet misdadig. In de tijd dat jij jong was werd er niet zo snel een rechtzaak van gemaakt en ook nu nog steeds zijn er moeders die zich stil houden en kinderen die te bang zijn om te praten, maar het kan! Dat je dit je hele leven meedraagt begrijp ik heel goed. Liefs, Ann.

  52. John, ik wil toch even iets rechtzetten als je het goed vindt. We hebben het hier niet over mensen die geloven, we hebben het over mensen die geloven, alle wanorde/misstanden/ misdaden goedpraten en je daarvoor met bijbelteksten om de oren slaan, alles uit de naam van god …. Mensen die geloven en dat geloof als een soort vrijbrief zien om zich te kunnen misdragen…. alles is immers vergeven na het bidden van een rozenkransje of een biecht? Als je maar gelooft! Dat vind ik toch echt iets heel anders. Natuurlijk mogen mensen geloven en daaruit voortvloeiend goed doen, hun naasten liefhebben, graag zelfs. Maar mensen die uit diezelfde overtuigen hun ogen sluiten en ziende blind zijn is een heel ander verhaal. Er zijn ook in en in goede mensen die altijd voor anderen klaarstaan, maar omdat ze niet geloven zouden ze in de hel terecht komen ???? Een wonderlijke gedachte die mijns inziens niet goed te praten is….Ik vind dat Je goed doet vauit je hart, doordat je meeleeft en begrip hebt voor de de situatie waarin een ander verkeerd en niet omdat het moet vanuit een geloofsovertuiging, of omdat je anders niet naar de hemel mag.groeten, Miem

  53. Zo, ik ben een paar dagen niet op m’n space geweest, (omdat het allemaal nog niet lekker wil lopen) en ik zie dat Ann weer iets aangahaalt heeft, wat het daglicht niet meg zien en weten. Ja het is mensonterend, onmenselijk, en bij het R.K. is er dan nog de paus, die alles eigenlijk nog goed vind ook, En hij schijnt ook nog boven de rechtbank te staan. Maar het is bij andere geloven eigenlijk toch ook wel het zelfde, Maar daar schijnt je toch minder van te horen, want daar staat geen paus bovenaan. Ik ben protestant GEDOOPT, maar komt nooit in de kerk, want ik geloof op mijn manier, en vind dat goed, daar heb ik geen kerk voor nodig. Katholieke kinderen werden vaak naar een klooster gestuurt, Maar als ze thuis bleven.?? zou er dan niets gebeuren.?? maar dat is ook bij de protestanten, of andere geloven. weit hier verder maar niet over uit, want dan discremineer ik een bepaalt geloof misschien. Waarom zou ik het altijd alleen over mijn moeder hebben.??? Nooit over (m’n) vader.??? Die is op 56 jarige leeftijd overleden, en sorry dat ik het moet zeggen, hij had van mij 25 jaar eerder moeten / mogen gaan. Ik ben zwaar tegen kindermishandeling en kindermisbruik, dus het tegenovergestelde van de bovengemoemde persoon, die als m’n vader fungeerde. Ik kan daar hele verhalen over vertellen. Sorry, ik moest het even kwijt, maar mijn 2 zussen zijn door vader mis….. en dat wil zeggen dat de jongen(s) dan voor de mishandeling aan de beurt zijn, want die zijn de pispaal, als er wat in huis gebeurde. Dus wat er in klosters gebeurt, gebeurt net zo goed thuis. Maar je hele leven draag je het in je gedachte mee.Het is me nu even allemaal te lang om alles wat er in dit weblog geschreven staat te lezen, maar dat doe ik nog wel een keer.Ik zag bij jou nog even snel ergens schijnheilige staa, ja zeg dat wel, SCHIJN-heilige, met de nadruk op SCHIJN.liefs van Rinus.

  54. Ik speel even advocaat voor de duivel Ann.Ik vind niet dat je de zonden van een instituut en diens werktuigen (nonnen en priesters) ook af mag wentelen op de (mischien naïve) gelovige.Er zijn mensen, Christelijk, protestant en katholiek die oprecht geloven dat het lijden en bloed aan het kruis van Jezus Christus het mogelijk maakt dat hun zonden vergeven worden. Mensen die daklozen, alcoholverslaafden en drugsverslaafden voorzien van een warme maaltijd, kleding een luisterend oor of vervoer naar een kliniek. Zij proberen daar waar mogelijk het Nieuwe Testament over te brengen, maar alleen indien mogelijk.Zij brengen twee maal per week, elke week opnieuw die maaltijd (basisbehoefte). Zij verstrekken deken(s) als iemand buiten slaapt. Allemaal op vrijwillige basis (naastenliefde). Ik heb er zelf in een slechte periode ook gebruik van gemaakt.Ik vindt niet dat je zulke oprecht gelovigen mag vergelijken met dramatische misstanden in het RKK, en die sfeer proef ik hier wel een beetje. Er kan geen goed woord af voor het geloof.Goed, het is mischien in deze tijd naief om te geloven en voor je geloof op te komen, maar voor deze mensen heb ik wel respect. Al ontken ik de afgrijselijke misstanden die er zijn niet.Kunt u ook respect hebben voor hun inzet, op basis van HUN geloof?????GroetenJohn van der Linde

  55. Miem, zeker zouden die mensen eens moeten gaan nadenken maar dat kunnen ze denk ik al niet meer, dominee zegt of pastoor zegt en dan is het voor hen een waarheid, zelfs als die heren zeggen dat al die onderzoeken berusten op leugens en bedrog, men neemt een pepermuntje en zegt "dominee/pastoor heeft het mooi gezegd", en gaan over tot de orde van de dag, natuurlijk zijn ze mede schuldig want zo dom zijn de mensen nu ook weer niet, is het misschien naast angst gemakzucht? Beloven kunnen ze heel goed, geloven doen ze, maar het is net als een kwartje in een collectebus gooien dan heb je een goede daad gedaan, maar iemand echt helpen die in nood zit is een tweede! Er zijn ook hierbij natuurlijk uitzonderingen die geloven en ook goed zijn, maar ik ken er echt niet veel. En op zondag niets doen mogen dat slijt trouwens erg hard, dat worden al meer en meer plaatsen vrij in de hemel en wat zal het dan druk worden in de hel, onzin toch. Zelf heb ik zoveel mogelijk geprobeerd mensen met van alles en nog wat te helpen, maar ja ik geloof niet, rook en wordt een dagje ouder en dan ben je al een paria, alhoewel als ik met mijn laatste adem weet uit te brengen dat ik spijt heb van mijn leven (???) en dat ik jezus erken als de zaligmaker dan komt het helemaal goed al zou ik een moord gepleegd hebben. Dismas de moordenaar die naast jezus aan het kruis hing, kreeg toch ook vergiffenis? "Voorwaar ik zeg u, vandaag nog zult gij met zijn zijn in het paradijs", dus alle foute kerkdienaars gaan linia recta naar de hemel, laat mij maar gewoon dood gaan en als mens geleefd hebben dat is mij meer waard dan dat paradijs vol moordenaars, kinderverkrachters enz. enz. enz.René, ik heb veel gelezen over alle periodes dus ook over de oorlog wat die lui allemaal hebben uitgehaald en eigenlijk zijn daar ook geen woorden voor! Zoals je al schrijft, ze zijn niet voor niets en van niets zo rijk geworden en dat gaat al eeuwen en eeuwen zo fijn door.Ilona, zulke mensen ken ik ook, woonde nog niet lang in Buitenpost en de overburen waren een kind verloren omdat vader er perongeluk overheen gereden was met zijn tractor. Toen ik mijn deelneming ging betuigen, zei de moeder "gelukkig dat ons kind nu bij de Heer is, daar heeft het het beter dan bij ons". echt ik snapte die mensen helemaal niet maar verdriet hebben ze nooit laten zien ze gingen wel inplaats van twee keer drie keer naar de kerk. Hoe dom kan je zijn en eigenlijk hoe harteloos! Misschien is dat het wel dat veel mensen laat geloven het idee dat het allemaal, wat ze ook doen en hoe ze ook leven er wel komen als ze maar geloven en natuurlijk braaf naar de kerk gaan. Wat zegt het spreekwoord ook alweer? "Als de vos de passie preekt, boer pas op je ganzen!Caro, het zal overal wel gebeuren, maar het is inderdaad te smerig voor woorden ook al gebruiken we er veel, het is gewoon één grote bende en niemand die er echt wat aan doet.

  56. Ik heb de mensen op tv gezien die dit is overkomen..te walgelijk voor woorden!!..dit is ook al verfilmd..maar vergeet 1 ding niet..dit gebeurt èg nie alleen bij de katholieken hoor!!!..puinzooi is het..heb er voor de rest geen woorden voor…

  57. Enige tijd terug condoleerde ik een gelovige vrouw met het overlijden van haar vader. Ze was verdrietig, logisch, maar……. ze zei ook dat ze weliswaar haar vader heel erg zou missen maar dat ze in elk geval zeker wist dat ze hem zou terugzien en ze keek uit naar de dag der opstanding zodat ze weer herenigd zouden worden. Ik heb haar met open mond staan aankijken. (Ik zal het beknopt houden)Waardoor weet jij zeker dat je hem zult terugzien?-Omdat hij een goed mens was en zeker God’s genade zal krijgen.Hoe weet jij dan dat ook jij uitverkoren bent?-Omdat ik geleefd heb naar God’s wetten.En die zijn?-Gewoon, netjes leven, geen overspel plegen,niet moorden, doodslaan, niet begeren,eerlijk zijn, je ouders eren enzovoort.(Ze vergat erbij te zeggen dat ze geen ongeschubde vissen, geen schaal- en schelpdieren, geen varkens- en paardenvlees mag eten, geen alcohol mag nuttigen, niet mag roken en vrijdag bij zonsondergang niets meer mag doen totdat op sabbat (zaterdag) de zon weer ondergaat). Dat zou allemaal niet mogen van de Heer dus je moet nogal wat doen en laten om die plek daarboven te veroveren).Kom je dan in de hemel?-Ja, dan mag je toetreden in zijn heerlijkheid.Oh jeetje, daar ben ik niet blij mee!-Waarmee niet?Nou, ik leef ook als jij, ik moord niet,ik steel niet, ik respecteer mijn ouders,ik ben niet overspelig…… maar ik wil echt niethet eeuwige leven krijgen daar boven.- Dat zul je ook niet krijgen want…….(toen zakte mijn mond nog verder open)…. want je erkent Jezus Christus niet als je zaligmaker!Hij is de levende God en als je hem niet in je hart laatdan ben je voor eeuwig verloren, dan zal het hellevuurje ziel moeten reinigen.En toen ging ik schuimbekken. Die zelfgenoegzaamheid van gelovigen dat zij beter zouden zijn dan een ander, dat zij recht hebben op de eeuwigheid en de zaligheid, dat iemand die anders denkt een goddeloze is….. het is om beroerd van te worden. Sommige mensen zijn verdorven; gangsters en ander gespuis, die moorden en roven als het hen uitkomt maar op de dag van hun dood zeggen ‘het spijt me Heer’ en dan gered zijn voor de eeuwigheid. Wat een kolder!!! Als dat mogelijk zou zijn dan zit de hemel later vol met moordenaars, kinderverkrachters, bommengooiers en ander gajes. Hoe idioot kan men toch denken? Dat God bestaat is op zich al een axioma maar men maakt er een soort wetenschap van. Het bijbelverhaal als onderbouwing voor een nep-wetenschap. Twintig jaar geleden heb ik een proefschrift herlezen voor iemand die ging promoveren in Leiden. Hij werd "doctor in de godgeleerdheid". Afstuderen op een verhaal dat net zo onrealistisch is als de sprookjes van de gebroeders Grimm.

    • Ilona •
  58. zouden die angsthazen waarover jullie spreken zich niet eens achter hun oor moeten krabben en overwegen of zij – juist door hun huidige gedrag/opstelling/blindheid/ vergoeilijking etc. het nirwana mislopen ? Door hun angst en volgzaamheid geven zij die engerds macht en kan dit juist allemaal gebeuren…… ergo : Zijn zij ook niet schuldig aan dit alles ?!?!

  59. Zuster P. is heel erg rustig en dat is maar beter ook! Maar je hebt wel gelijk dat de angst er nog steeds goed in zit, het "je weet maar nooit" zit er nog diep in. Mensen zoals zuster P. zijn totaal gehersenspoeld en ergens is dat nog zielig ook, je zult toch maar je hele leven in angst zitten voor hel en verdoemenis terwijl hel en hemel hier gewoon op aarde zijn, de mensen die in angst zitten leven al in een hel en wat vagevuur krijgen we allemaal wel te verduren. Geloof en geld zijn macht en met macht kan je mensen knechten, de mensen die normaal gelovig zijn en er dan ook naar leven vind ik zelf prima, maar volgens mij weet de club van het Vaticaan niet eens wat geloven is, ze zijn heerser over mensen en kinderen en ook wordt god bij heel veel mensen of een god van liefde genoemd of een god die wreed maar rechtvaardig is, de bijbel kan je uitleggen hoe je wilt en daar maken kerken misbruik van, maar wie het misbruik van kinderen kan goedpraten dat zijn geen gelovigen zoals ik aanneem dat ze behoren te zijn.

  60. Angst regeert nog altijd! De achterliggende gedachte is "je weet maar nooit" en daarmee wordt gerefereerd aan de eeuwigheid, aan het leven na de dood, het nirwana. Mensen zijn bang dat als God hen niet wil hebben dat ze dan eeuwig branden in de hel. Net zo min als de hel bestaat, bestaat de hemel. Allemaal onzinnige verhalen die van generatie op generatie sterker zijn geworden en na duizenden jaren opgeschreven. En het wordt heden ten dagen nog voor zoete koek geslikt. Mensen met een goed werkend verstand op posten waarvoor je toch echt gestudeerd moet hebben, geloven in God. Als je een beetje nadenkt, kan het toch allemaal niet waar zijn. Maar duizenden jaren doctrine doen hun werk nog steeds.Overigens….nog een reactie van zuster P. gehad?

    • Ilona •
  61. Dat vind ik dus ook, dat in de naam van……….. hoe durven ze het in hun mond te nemen! De link van San is interessant Sjerrie zelf heb ik heel veel over de Borgia paus gelezen en in de link van mij wordt er ook heel wat gezegd en iedereen kan dat lezen, zijn mensen nu zo dom of willen ze het gewoon niet weten?

  62. Ann, het deugt gewoonweg niet……………………… En deze lui, de betreffende priesters en nonnen deugen al helemaal niet. Verwrongen geesten in de naam van………………………… En dat is nog het ergste.

  63. Dat kunnen ze zeker Sjerrie, maar over het algemeen vloeken de meeste mensen wel eens, ik denk echt niet dat als iemand van welk geloof dan ook met een hamer op z’n vingers slaat een psalm begint te zingen, als dat wel zo is zijn het bij het leven al heiligen ;-))) En was deze paus maar een ui/ei het is gewoon net als al die anderen een schijnheilige gluiperd!

  64. Dit verhaal is niet nieuw…………………… helaas. Er zijn er zelfs verfilmd. De huidige paus is niet van deze wereld. Is een ui/ei…….. Hand boven het hoofd houwen, dat kan ie. Net doen alsof er niks aan de hand is…………. Kop in het zand. Want oweeeeeeeee.Hoe hypocriet kun je zijn? Heb je overigens ooit iemand zo horen vloeken als een katholiek?

  65. ze zijn daar allemaal heilig, maar ik noem het schijnheilig .wat een goorlappen lopen er toch rond kinderen kunnen ze wel aan .er speelt zich heel wat af onder die lange rokken, dat onderzoek mag van mij wel wat kosten ls ze er ook maar wat mee doen oppakken die smeerlappen al zijn ze ook oud .ik zag het ook op tv.

  66. Mensen kunnen alleen maar macht hebben als die ze door anderen wordt gegeven …………………Ik heb helemaal niets met de kerk, geen enkele, of het nou de katholieken, de christenen, de protestanten of andere schijn heiligen zijn.Het is al eeuwen lang bekend dat dit gebeurd en niemand schijnt er iets aan te willen doen. Als alle slachtoffers nu eens de handen in elkaar slaan en dit op welke manier dan ook in de publiciteit brengen, dan hebben ze geen rechter, geen onderzoekscommissie of wie dan ook nodig!Ik heb eens het boek "Gods wil of maffia" gelezen, een kijkje achter die smerige schermen van het vaticaan………….De kriebels lopen me nog steeds over de rug….. Tegen condooms zei je ??? En wie heeft er dan de meeste aandelen in die fabrieken??? Ze zijn allemaal met hetzelfde sop overgoten, stelletje ongelovelijke lafaards, die hun smerige spelletjes in praktijk kunnen brengen door heilige bescherming…. Heb uw naasten lief nemen ze wel HEEL letterlijk…. Dieven worden gestraft, maar deze prachtige collectie smeerlappen worden gespaard terwijl ze het ergste stelen wat je je kunt bedenken…….. andermans leven !Dikke kus, Miem

  67. Sinds wanneer staan priesters potjandorie boven de wet? Dit soort verhalen duiken regelmatig op,maar de paus blijft minzaam lachen. Hier word ik écht onpasselijk van!!Een kus van Edward.

  68. moet ik hier nog woorden aan vuil maken . overduidlijk en alles is al gezegd denk ik zo. Altijd al akelige mannen gevonden met hun voorliefde voor kinderen. Laat uw kinderen tot mij komen. Als ieder ander mens dat zou zeggen gingen alle alarm bellen af. Ik snap ook nooit waarom ze altijd met hun vingers aan die kinderen moeten zitten. Bij iedere voorbereiding op de heilige communie die ik zie, krijg ik weer de kriebels. Van die schijnheilige glimlach en die handen maar aan de schouders. En dan van die kinderen van 8 jaar die moeten gaan biechten wat ze fout hebben gedaan , ja dag doe effe normaal. heb toch alweer meer gezegd en eerlijk gezegd voel ik me alleen maar kwader worden dus schei maar gauw uit. bah

  69. Ik weet daarvan(idd docu & gesprekken op tv over gezien) in Nederland zijn er vele mannen die op oudere leeftijd hun verhaal durven te doen die jongetjes op katholieke kostscholen hebben vreselijke smerige dingen mee gemaakt ga ze hier niet verwoorden ,,, maar met "de macht" zal ik het maar noemen zijn die jongens voor hun hele leven gefrustreerd geraakt konden en mochten er ook niet over spreken anders volgde er represailles en de ouders maar denken van wat zitten mijn jongens daar veilig en krijgen ze een goede opvoeding ja ja hier is het woord "dikke" op zijn plaats … Wat er allemaal achter gesloten deuren kan gebeuren brrrrrrrr ….MACHT vind ik onderhand zo’n "viessmerigrot-woord" geworden lijkt wel of niemand met macht om kan gaan er een soort dwaasheid in die harses begint te borrelen … Het is te gek voor woorden Ann je hebt gelijk hier een stuk over te schrijven …xxxB

    «»Vosje«»
  70. Ik had al eens vaker een docu gezien en dingen gelezen, waardoor ik al wel wist hoe fout het soms kan zitten…

  71. Beter dan Vivika kan ik het niet verwoorden.

  72. Ik ben geschokt.Ik wist dat er dingen flink mis zaten in de RKK, maar dat het zo tot in de wortels ingreep.Misselijk wordt je ervan.

  73. Wat een verschikkelijke toestanden. BAH!!

  74. De kerk is een instituut met werknemers en leden. Dat moet geleid worden en daar is een algemeen direkteur nodig. Logisch. Maar het is slechts voor hen van belang die geloven in de zin van dat instituut, die geloven in de achterliggende gedachte dat de basis is voor het bestaan van dat instituut: het geloof in God en het bijbelverhaal. Meer is er in feite niet. Maar de hele krankzinnige poespas eromheen, de bespottelijke uitdossing van hoge geestelijken, de kathedralen en basilieken, de enorme kunstschatten die vergaard zijn, het hoofdkantoor (Vaticaan) en zijn onschenbaarheid, de status van Zijne Heiligheid, de nonnenkloosters die niet-toegankelijk zijn, de seminaries waar niemand inzicht in heeft en het hoge aantal homofielen dat priester wordt en vooral de genadeloze uitbuiting van de mensen in vroegere tijden, staat al jaren ter discussie maar niemand doet er iets aan. In Ierland durft zelfs het OM en de rechterlijke macht hun vingers er niet aan te branden. Er mogen geen namen worden genoemd, nou dan is het niet meer dan een horror-verhaal á la Stepen King. Zo wordt de kerk bijna een volmacht gegeven om wetteloos te leven. Zo kunnen ze nog jaren door blijven gaan met hun wandaden. De paus wordt godbetert als staatshoofd ontvangen in de landen die hij bezoekt. Es ist zum kotzen!!!Als Balkenende als staatshoofd de Dalai Lama niet wil ontvangen en zijn minister van buitenlandse zaken er op afstuurt, zou dat ook met de paus moeten gebeuren, maar nog beter is hem helemaal niet te ontvangen. Laat dat maar gewoon gebeuren door zijn clericale kliek en verdere aanhang in den lande. Kerk en staat zijn gescheiden en ik zou niet weten waarom een man die paus als beroep heeft, een status aparte moet krijgen. Het zijn beiden geestelijk leiders dus waarom de een wel en de ander niet? Maar die grote, lange grijpers van het Vaticaan reiken ver en iedereen lijkt er voor terug te deinzen. En alhoewel ik de zaak Tibet van de Dalai Lama steun, is hij geestelijk leider van een boeddhistische stroming dus ook hij moet niet officieel ontvangen worden door de minister-president.

  75. Hallo Ann, wat een naar nieuws weer! verschrikkelijk, wat doen mensen toch rare dingen. Ik vind deze paus ook een hele rare man. En dat zo’n man dan ook zoveel macht heeft. Dat mensen ieder zijn geloof heeft moet ieder voor zich weten, maar als je dan weer zoiets verschrikkleijks hoort wat priesters doen! BAH! het leven van andere mensen kapot maken. En dan is het vandaag nog wel hemelvaartsdag…..Ik ga maar eens buiten van het zonnetje genieten. Liefs en een fijne dag!Liesje xxx

  76. Ja die macht hebben ze, het zooitje stiekeme jurken. Wereldwijd gebeurd dit en op de één of andere manier weet de kerk dit altijd weg te schoffelen, helaas vergaat ook dat onkruid niet…. schandalig en misselijkmakend!!

    °○°Alexandra
  77. Het probleem is dat in overwegend katholieke gebieden er dus ook veel katholieken in het politieke bestuur en de rechterlijke macht zitten. Daarom is het ook zo moeilijk om deze misdadigers te straffen. Het valt me nog mee dat er nog nooit iemand doorgeslagen is om dit tuig eens hardhandig aan te pakken. In dit geval zou oog om oog, tand om tand, wel eens de beste oplossing kunnen zijn.

  78. Niet alleen in Ierland maar overal ter wereld waar de RKK een vinger in de pap heeft doen zich deze pralktijken voor. Dit is echt geen nieuws Ann, deze praktijken zijn al vele jaren bekend. Denk dat zo langzamerhand iedere sadistische pedofiel snakt naar een baantje bij de RKK. Geweldig toch om zo vrij spel te hebben, en het risico op straf is vele malen kleiner dan bij een baan in het onderwijs.

  79. Hier word je toch weer kotsmisselijk van, had er ook al eerder van gehoord. Jammer dat het Váticaan nooit zal sluiten, ook hier zal het grote geld de overwinnaar blijven. Ik begrijp nog steeds niet dat er mensen zijn die dit geloof een warm hart kunnen toedragen! Zoals Ilona- Bah bah bah wat een zooitje!

  80. Jakkes echt een zooitje. RKK heeft al voor de nodige ellende gezorgd om maar niet over oorlogen moorden en stelen te zwijgen. Corpus Dei. Amen. Rotzooi.

  81. Verwacht jij dan nog iets zinnigs uit de mond van paus Pias I?Ik heb de film over Ierland een paar jaar geleden gezien, inclusief de persoonlijke verhalen van de jongens en meisjes die destijds in die concentratiekampen zaten. Het was zo ten hemelschreiend dat ik echt heb zitten huilen. Sadisme vierde hoogtij onder de ‘verzorgers’ van de tehuizen. Maar ze werden ook seksueel misbruikt door de priesters, de vuile gore rotschoften.Al die vuilakken zouden alsnog aan de paal genageld moeten worden en naam en toenaam moet openbaar worden gemaakt. Ze hebben zich misdadig gedragen dus moeten ze als misdadigers terechtstaan. En Het Vaticaan moet zijn ogen uit zijn hoofd schamen. Maar ja, kijk zo’n fossiele zombie nou toch staan in zijn rooie jurk en zijn mijter…. daar kun je toch niets zinnigs van verwachten? Hiermee doet de kerk zich hopelijk echt helemaal de das om. Als nu nog iemand gelooft in die flauwekul, dan spoort-ie ook niet meer. Bah bah bah wat een zooitje!!!

    • Ilona •

Geef een reactie

