IJE WIJKSTRA: een drama op de grens van Friesland en Groningen.   52 comments

Dat moordpartijen van alle tijden zijn weten we allemaal en toch is het wel eens goed om terug te zien in de tijd, voordat we allemaal gaan denken dat het tegenwoordig alleen maar zo erg is. Voordat ik wat plaats over de beruchte moorden van IJe Wijkstra en kort daarna door zijn vriend Durk Tabak, eerst……………

00 ANN

Bron Wikipedia. Foto’s uit de film “Het teken van het beest” en oude krantenfoto’s.

IJe IJes Wijkstra (ook IJje en Eije) (Doezum, 4 juli 1895 – Eindhoven, 6 juni 1941) werd bekend door een viervoudige moord die hij pleegde in 1929 in Doezum (gemeente Grootegast).

IJe Wijkstra werd geboren als de jongste van vijf kinderen van IJe Hendriks Wijkstra en Sjouktje Derks van Bolhuis. Zijn vader was los-arbeider. Dat hield in dat hij geen vast werk had en derhalve ook geen vast inkomen. Naar het schijnt konden beide ouders slecht met elkaar overweg, hadden ze ruzies over het geloof, en vielen er regelmatig klappen. Na de lagere school ging IJe leren als metselaarsleerling. (Note: in overige artikelen schijnt IJe klompenmaker en timmerman geweest te zijn.) Daarnaast zou hij samen met zijn vader gestroopt hebben; vast staat in ieder geval dat IJe goed met een geweer wist om te gaan. IJe kan als ervaren voeger redelijk in zijn eigen onderhoud voorzien. Hij blijft bij zijn moeder wonen en zou anarchist geweest zijn. Hij moet niets hebben van het gezag. Overigens meende IJe zelf dat hij leed aan een zenuwziekte. Note: IJe was zeer belezen en las van Nietzsche tot boeken over het occultisme en alles wat daar tussen zat, al was IJe al 33 jaar hij had nog nooit een vrouw gehad.

00 IJje Wijkstra - filmfoto kleur 2 00 IJje Wijkstra - filmfoto kleur 3 00 IJje Wijkstra - filmfoto kleur 4 

In 1928 krijgt hij een verhouding met Aaltje Wobbes, de vrouw van zijn vriend Hendrik Wobbes. Deze vriend zit dan vast wegens diefstal. Volgens de overlevering heeft Aaltje een grote invloed op IJe. Hij blijft veertien dagen bij haar. Enige tijd later trekt Aaltje bij IJe in en laat haar zes kinderen in de steek. Moeder Wijkstra wil dat niet meemaken en vertrekt. Wegens het in de steek laten van haar kinderen wil Justitie in Groningen Aaltje horen. De burgemeester van Grootegast krijgt opdracht Aaltje aan te houden en naar Groningen te laten brengen. Klaarblijkelijk voorziet de burgemeester problemen, want hij laat maar liefst vier veldwachters de opdracht uitvoeren, twee gemeentelijke en twee rijksveldwachters. Op 18 januari 1929 wacht Wijkstra de veldwachters op met een karabijn. Volgens de overlevering zou het zo’n 18 graden gevroren hebben die dag. IJe weet alle vier veldwachters neer te schieten, bij drie snijdt hij later ook nog de keel door. Zelf raakt hij lichtgewond. (Note: een van de veldwachters had hij nog niet gezien en die kon hem een kogel in zijn hand schieten, waarna IJe deze veldwachter meteen neerschoot). Hij brengt Aaltje onder bij een neef en vlucht naar Groningen. Op weg naar het ziekenhuis wordt hij aangehouden. (Noot: Aaltje Wobbes heeft een jaar gevangenisstraf gekregen en haar  zes kinderen zijn terecht gekomen in een armentehuis.)

 00 IJje Wijkstra - filmfoto kleur

In april 1929 wordt hij door de rechtbank in Groningen tot levenslang veroordeeld. In hoger beroep maakt het Gerechtshof te Leeuwarden daar 20 jaar van. In 1941 wordt Wijkstra van de strafgevangenis in Leeuwarden overgeplaatst naar het Rijkskrankzinnigengesticht te Woensel (Eindhoven). Daar sterft hij enige weken later op 45-jarige leeftijd aan de gevolgen van TBC. (Noot: volgens andere artikelen schijnt hij geestesziek geweest te zijn, had ontzettend veel spijt en wilde zijn moeder en het geloof dat hij verloren was terug.) Hij wordt op 10 juni 1941 te Eindhoven begraven. Het drama in Doezum baart zeer veel opzien. De begrafenis van de vier agenten wordt een nationale gebeurtenis en in het gemeentehuis te Grootegast wordt een plaquette aangebracht, ter herinnering aan de vier veldwachters.

00 IJje Wijkstra - foto uit de film Het teken van het Beest 2 00 IJje Wijkstra - foto uit de film Het teken van het Beest 4

Het leven van Wijkstra is vastgelegd in meerdere boeken, onder andere door Rink van der Velde. Het werd in 1980 verfilmd door Pieter Verhoeff onder de titel Het teken van het beest.

00 IJje Wijkstra - onthulling gedenksteen veldwachters 00 IJje Wijkstra Proces

Durk Tabak (1902 te Harkema – 1949 te Augustinusga) is een tweevoudig moordenaar en kunstenaar. In 1930 werd Tabak veroordeeld tot 15 jaar cel nadat hij in een Drachtster café de 29-jarige Jan van der Meulen had doodgestoken. Enkele jaren na zijn vrijlating schoot hij in Augustinusga zijn minnares Grietje Groenland-Hayema dood. Na deze gruwelijke daad pleegde hij zelfmoord door zichzelf door zijn slaap te schieten. Tabak was een begiftigd tekenaar, maar daarnaast kon hij ook verdienstelijk trekharmonica spelen. Tot zijn vriendenkring behoorden IJe Wijkstra en Jan Hut. Tabak zou ook zijn goede kanten hebben gehad. Zo schijnt hij bij de hond in het hok gekropen zijn toen het dier bang was voor het onweer. (Noot: Durk Tabak heeft IJe Wijkstra geleerd op de harmonica te spelen en heeft later als straatmuzikant zijn brood verdiend, mijn man Geert heeft Durk Tabak nog vaak geholpen om geld op te halen. In die tijd was het zo dat als de straf voorbij was, het verleden werd vergeten en Durk Tabak mag dan een zeer aparte man geweest zijn, volgens Geert was het beslist geen slechte man.

00 IJje Wijkstra monument in Kornhorn

Monument voor IJe Wijkstra in Kornhorn

Posted 15 mei 2009 by Ann McDunn in Allerlei wetenswaardigheden

52 responses to “IJE WIJKSTRA: een drama op de grens van Friesland en Groningen.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Boeiend geschreven Ann en zulke dingen zijn van alle tijden.Hopelijk gaat de Sinterklaasstorm ook bij jullie voorbij zonder slachtoffers te maken.d

    • De tijden zijn wel heel erg veranderd Marylou, toen was moord heel bijzonder en jammer genoeg is het vandaag de dag al normaal aan het worden, de storm hebben we hier overleefd en alles staat achter buiten weer waar het hoort😉

  2. Super blog Annypenny zat even in een spannende film tjee ,,, en wat je ermee wilde zeggen is ook zo vroeger gebeurde er meer dan verschrikkelijke dingen die kwamen alleen minder snel aan et licht ,,,Lees ik hieronder dat je één dezer dagen je kleine schat Mandy mag ophalen oeffff wat een gelukszalig gevoel zal dat geven ,,, wi zullen er vast vele foto’s op je site van zien ,,, morgen is het al de 26ste dus overmorgen al tjee tijd gaat snel!Ga later nog alle reakties doorlezen zal wel op een nachtelijk uur worden …Liefs&Hug, moi

    «»Vosje«»
  3. Zelf heb ik Durk Tabak niet gekend hoor c.e., dat was voor mijn tijd, maar volgens Geert waren zowel IJe als Durk totaal geen slechte mensen, bij IJe zullen de stoppen wel doorgeslagen zijn en eigenlijk had Durk dus driftbuien maar in die tijd werd daar totaal geen aandacht aan besteed, je had toen ook geen ADHD kinderen, maar gewoon drukke kinderen en daar moest je je gewoon mee redden, wat ik overigens liever heb dan kinderen die vol worden gestopt met medicijnen. Ergens denk ook ik dat zowel IJe als Durk van zichzelf niet wisten dat ze hiertoe in staat waren.

  4. Wat een apart verhaal… en ergens moet het toch eigenlijk ook wel een beetje vreemd zijn dat Geert (en misschien jij zelf ook wel ?) hem kende ? Omdat er dan opeens gesproken wordt over een moordenaar… oké hij heeft mensen vermoord, maar had dus ook zijn goede kanten… o, ja lees hieronder al, mensen die jij ook kende…Mensen zijn soms tot rare dingen instaat… die niemand, zelfs niet zij zelf verwacht hadden.

  5. Dank je wel Jurrie, in Friesland zijn nog wel veel meer dingen gebeurt die interessant zijn om eens te lezen en moordverhalen vind ik zelf ook altijd mooi om te lezen en dan vooral het waarom en het hoe! Het zal inderdaad zijn moeder wel geweest zijn die hij terug wilde, de man was intelligent en zeer belezen, zeker voor die tijd. De noten heb ik er neergezet omdat ik uiteraard iets meer weet van de geschiedenis van IJe door Geert en inderdaad Zwarte Geert haalde geld op voor Durk Tabak, dat heb ik altijd echt leuk gevonden om die verhalen te horen. Over al die verhalen en de mensen die ik dan ook heb gekend zou je een boek kunnen schrijven.Een dikke kus terug!

  6. wat een geweldig weblog. Was aan mijn lappert gekluisterd Ann!!!ik hou van moordverhalen, zeker als ze echt gebeurd zijn.ik geloof nooit dat die man spijt had het geloof terug wilde, hooguit zijn moeder terug. daarvoor was de man te belezen en had hij teveel meegemaakt. ik denk dat dat een mooimakertje, een les voor het volk was.leuk dat zwarte geert durk tabak kende. heathcliff gevoel!!!maar de vele noten tussendoor maakten het helemaal goed verteerbaar voor mij, ik ben dol op noten!dikke kus van mij.

  7. Na 26 mei kan Mandy al opgehaald worden Caro, de tijd gaat snel! De acteur die je bedoelt is waarschijnlijk Peter Tuinman, Gerard Thoolen speelde IJe Wijkstra, voor een Nederlandse film best wel goed. Bedankt voor je reactie meis,liefs xxx Ann.

  8. Dit heb je even mooi neergezet Ann..volgens mij heb ik die film gezien..zie zulke bekende foto,s!!..Peter Faber en zo..en die acteur met het pistool..ben zijn naam ff kwijt..en net wat jij al zegt..niks van die kinderen gehoord??..mooi stukje geschiedenis weer meiss..en nog 3 weken denk ik voordat klein pukkie komt??..fijne avond Ann..liefs Caro.

  9. Zeker Miempie, dat wordt een grote kaart met een brein erop als logo, dan krijg je het nog druk meis. Maar het is natuurlijk ook geweldig dat je het zo snel hebt gevonden, dus het is een echt verdiende titel, even een Fries gezegde opzoeken is natuurlijk niet niks.Dikke kus voor jou.

  10. Ghehehehe, meiden, meiden, teveel eer voor zo’n futiliteit hoor!Alhoewel ik natuurlijk wel behoorlijk zit te glimmen van trots achter mijn PCtje over mijn nieuw verworven eretitel !!!!!Veel liefs en allebei een dikke kus van jullie privé psychologische jeugdtraumadeskundige …….(doet het wel leuk op een visitekaartje vinden jullie niet?? hihi)

  11. Soms zeggen ze wel eens wat zoals "een echte Fries knielt niet", maar in de praktijk zijn het net gewone Nederlanders Belia ;-)))Jij ook nog een fijne dag en avond, liefs Ann.

  12. Interessant verhaal, had er eerder wel het een en ander over gehoord. Ja ja, die Friezen, ze willen het niet, maar ook niets mensenlijks is hun vreemd ;-))! In ik kan het weten met mijn Friese achternaam :-))).Fijne dag, liefs Belia.

  13. Drs. Miem, jeugdtraumadeskundige, die eretitel geef ik haar bij deze.

    • Ilona •
  14. Eigenlijk is Miempie nu een psychologe ze heeft je van een jeugdtrauma verlost, alleen het heeft wel heel erg lang geduurd 50 jaar er mee rondlopen is echt niet goed hoor ;-)))

  15. Miem, je bent het einde!!! Na 50 jaar weet ik wat het betekent. Had ik het toch nog redelijk goed onthouden he? Tante is inmiddels overleden maar de spreuk uit Hurdegaryp is ontrafeld!!! Dikke kus xxx I.

    • Ilona •
  16. Nee de ouders konden niet goed met elkaar overweg en vader had erg losse handjes, maar IJe was wel stapeldol op zijn moeder en heeft tot zijn 33ste bij haar gewoond, toen hij die veldwachters heeft neergeschoten is ze na een week van verdriet gestorven, tenminste zo luidt het verhaal. Maar als er nu 4 agenten worden doodgeschoten dan wordt dat ook heel anders in het nieuws gezet dan dat het gewone mensen zijn, dus op dat gebied is er niet zo heel veel veranderd. Ergens vind ik het zelf nog het ergste voor die kinderen van Aaltje Wobbes, daar is niet veel over bekend hoe die terecht gekomen zijn. Wat een geweldig groot feest is dat geweest Joke, 100 mensen en allemaal familie, 90 jaar is ook al een hele leeftijd maar ze heeft het wel gevierd. Fijn dat je zo genoten hebt, nog een heel fijne zondag en liefs van mij voor jou.

  17. dat was in die tijd heel wat vier veldwachters neer schieten, zie je wel weer ouders konden niet goed met elkaar .losarbeider dus ook altijd geen geld.het geloof , waar ze om ruzie en.stropen deden ze vroeger heel veel .voor 50 jaar geleden als er in Amsterdam iemand was vermoord was dat heel wat, je kon het bijna niet geloven als het in de krant stond. nu is het heel normaal als je de krant openslaat,normaal is het niet maar je bent er al aardig aangewent, als je nu zoiets hoord (zieke geest) hij is niet oud geworden die ije wijkstra. heel mooi verhaal die arme kinderen ,is in friesland wel de geschiedenis ingegaan mooi gedaan weer ann. ik wens je nog een fijne zondag. we hadden vanmiddag een feest van mijn schoonmoeder die is 90 jaar geworden, en we waren met 100 mensen kinderen kleinkinderen achterkleinkinderen een hele grote fam. het was echt leuk ook al die kleintjes met elkaar ik heb echt genoten liefs joke

  18. Miem je bent fantastisch, ik kon die hele spreuk niet alleen dat rjocht en sljocht eerlijk en eenvoudig was, Loontje blij en ik ook!Bedankt lieverd, knuffel.

  19. Lieve Annetje en Ilona,Heb even voor jullie gezocht op internet en kwam op zomaar op een vertaling van het gezegde…….Nu zijn jullie natuurlijk heel erg blij, vooral Loontje die na zoveel jaar eindelijk weet wat het betekent………😉,,Sljocht en rjocht dat giet der mei.”(Eenvoudig en eerlijk door het leven gaan daar bereik je het meeste mee.)Knuffies, Miem

  20. Loontje zal eens proberen om wat Friese gezegden en spreuken op te zoeken maar de tegel wijsheid ken ik niet, je hoort er nog van, niet aardig van die tante trouwens je best doen als je niet eens weet hoe Fries uitgesproken moet worden, daarom spreek ik ook geen Fries, ze hebben me teveel voor de gek gehouden en dingen laten zeggen waar anderen blauw van het lachen om lagen, inplaats van het me gewoon te leren, dan niet ze zijn allemaal Nederlands en leren dat als vak op school, alleen voor heel oude mensen maak ik wel eens een uitzondering. Ik kan het heel goed lezen, zelfs boeken en ook vertalen en deels schrijven en dat vind ik genoeg. Je hoort van me meis!Lieve Miem, doe een haarband om dan zijn je oren vrij en kan je beter mikken lieverd, oud worden is niet erg maar soms wel hoe! Gelukkig dat het in ieder geval helpt voor de jeuk helemaal geen dank Miempie ik ben altijd blij als iemand baat heeft bij homeopatische middelen, want er zijn lui zat die denken dat het niet helpt. Mandy kan ik over goed 2 weken ophalen of nog iets eerder dus dat schiet op. Jij ook nog een fijne zondag en een dikke kus terug!

  21. Hai Annetje, leuk om te lezen weer meid! En vroeger ………………… ja vroeger waren het ook niet allemaal lieverdjes, alleen wisten we er veel minder van want de media was toen natuurlijk veel beperkter dan nu. Weet eerlijk gezegd niet of we er nu wel zoveel gelukkiger op zijn geworden, met al die info die ons wereldwijd bereikt.Nog even en dan mag je Mandy halen hè??Nog 4 weken ????????Ben inmiddels de tel weer eens kwijtgeraakt………..Cardiflor crème haalt trouwens de jeuk goed weg, moet alleen wel 4 à 5 keer per dag met een wattenstokje in de weer, gaat ook niet zo makkelijk hoor, het zit in mijn haar en over mijn hele oor, hihi. Met de motoriek is het niet best gesteld dus….. Gelukkig komt er ook wel wat in mijn gehoorgang terecht. Nogmaals bedankt voor de gouden tip lieverd!Fijne zondag, dikke kus, MIem

  22. Loontje stond er op die tegel niet Rjocht en Sljocht?Juist Ann, dat stond er maar er stond ook nog iets achter. Iets als (niet lachen) "det giet amee". Zo sprak ik het uit als kind. Kun je daar wat mee? Die stomme tante wilde niet zeggen wat het betekende: kom je er 2x per jaar op visite en dan moet je maar even Fries leren. Toen ze veel later in Den Haag kwam wonen, vroeg ze me wel eens wat bepaalde uitdrukkingen betekenden. Je begrijpt zeker wel wat mijn antwoord was????

    • Ilona •
  23. @ Henk. De helpdesk van @Home zit in Mestreech en dat zegt genoeg. Niemand verstaat dat behalve ik maar ik kom dan ook niet van hier dus ik ‘luister’ anders. En vlaaien komen oorspronkelijk uit Weert dus noem niet elke Limburger een vlaai! Mochten ze willen😉

    • Ilona •
  24. En een stuk of 5 boeken over geschreven Liesje, soms geven ze er nog wel eens een toneeluitvoering van, het was ook 1929 en toen werden de verhalen ook breed uitgemeten natuurlijk. Jij ook nog een heel fijne avond en zondag.Liefs xxx Ann.

  25. Hallo Ann, ik heb van dit verhaal nog nooit iets gehoord. Maar is dus zelfs een film van gemaakt.Mooi dat je je dit op je space zet.Nog een fijne avond en mooie zondag!Liefs Liesje xxx

  26. Geert was maar 7 jaar ouder dan ik hoor John, ik behoor ook tot de mensen waar ze eigenlijk wel af willen, maar ik geef gewoon niet op! Dat is inmiddels al een heel oud zinnetje en het komt nog van Pier Donia (Grutte Pier) die in de 16e eeuw dit zinnetje had bedacht toen de Hollanders de Friese Wouden wilden veroveren, iedereen die het niet goed kon zeggen werd zonder pardon verdronken, er zullen waarschijnlijk ook onschuldige Friezen die het niet echt goed konden uitspreken overboord gekieperd zijn, ik wist dat je in Tietjerksteradeel bent geboren en dan vergeet je zulke dingen nooit meer. Overigens was Geert op 26 februari 1934 geboren en toen werd er haast nog geen hogere school bezocht, Geert heeft de lagere niet eens afgemaakt en zat al heel jong in de veehandel. Er is eigenlijk best wel veel over Friesland te vertellen ik zal er weer eens induiken.

  27. Buter,brea en griene tsiis, wa dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries !! Ann, voor jou is dit gezegde natuurlijk een eitje ! Ik ben geboren in de gemeente Tietjerksteradeel, dus deze uitdrukking heb ik vaak van mijn familie aldaar moeten aanhoren ! Dat verhaal van Ije Wijkstra kende ik al, het blijft boeien. Het verhaal van Durk Tabak heb ik niet zolang ook nog in de Leeuwarder Courant gelezen. Geert was zeker wel een stuk ouder dan jij bent (vrouwen blijven natuurlijk altijd jong Haha) omdat Durk Tabak al in 1949 is overleden.

  28. Slaap lekker Melda, ik ga ook maar eens naar boven voordat het vroeg in de morgen is!Liefs Ann.

  29. Goed verstaan Ann.Maar zelfs tussen limburgse dialecten zit nog veel verschil.Het scheelt van dorp tot dorp.Sommigen lijken wel half duits te spreken.En dat laatste woordje was ..slaapwel…dat ga ik nu ook doen .Liefs Melda

  30. Melda, betekent wat jij schrijft "ik weet niet waar je vandaan komt maar op de duur zal je me verstaan als het nodig is. Maar al met al mag je er wel zijn zeg, ik lees je reacties graag", kijk daar kan ik toch wel wat van begrijpen……..grinnnn…….

  31. Mag best hoor Sjerrie, die zong ik altijd………..oeps!

  32. Fries is een mooie taal, maar er wordt weinig echt goed Fries gesproken, Sjerrie doet het prima maar ik vind het altijd nogal maf dat de meeste Friezen hun eigen taal niet kunnen lezen en schrijven. Maar sûkerbôle smakket bêst Sjerrie. Voor mensen die alleen Nederlands spreken zijn alle dialecten ook erg moeilijk, maar Fries is dan tenminste nog een echte taal. Henk ik kan ook lang niet alles volgen hoor wat Limburgs of Zeeuws betreft. Loontje stond er op die tegel niet Rjocht en Sljocht?

  33. Ik zal de platte versie hier maar niet zetten…………………………. grinnnnnnnnnnxsjerrie

  34. Vroeger wisten we lang niet alles wat er gebeurde in de wereld.Moorden zijn van alle tijden .Hier waren vroeger de bokkenrijdersdaar heb ik nog een oude boek van .raar dat te lezen als het uit je eigen streek komt en de plaatsen herkent.Ik ben ook een limburgse vlaai ,maar weet je ook hoe lekker ze zijn Henk?Die vlaaien .Ich wieét nie van boe gé komt mér op den duur zulde mich wel verstoan as ’t noedig moest zien.Mér aal bij aal ge mucht er wel weze zulle .Ich leeis ow reactiekes gére.slopwel

  35. Een sûkerbôle of een dúmke is anders ook niet te versmaden. Hé Ann, prachtverhaal. Van IJe Wijkstra heb ik gehoord, maar het verhaal kende ik niet. Je zou hier best een serie van kunnen maken: De gebroeders Hogerhuis, Bonifatius………………. GrinnFijn weekend Annxsjerrie

  36. Heb ook erg veel moeite met Limburgse vlaaien. ’t is een kwestie van geduld veur heel Holland Limburgs lult word er wel eens gezongen. Ik ben ooit eens bij het bellen met de helpdesk van @home te woord gestaan door een Limburgse vlaai. Gaaaaa nuuuu naaaaar staaaacht uitvoeeeechen (ga nu naar start uitvoeren) Mwaaahhaaaaaa wat een spraakgebrek zeg !!!!!! Geef me dan maar een Arabier aan de lijn.

  37. Schitterend om te volgen maar aan her fries ga ik me niet wagen.

  38. Volgens mij is Henkiepenkie dol op Friese kruidkoek en zou hij best een lekker hapje willen nemen! Mijn Friese tante uit Hardegarijp had een tegel aan de muur hangen waarop stond: "rljucht en sljucht .det ..giet…mei" zoiets, weet het niet meer precies. Ik heb er jarenlang tegenaan gekeken maar heb nooit begrepen wat er stond. Ze weigerde het te vertalen met de opmerking "je doet je best maar". Ik was netjes opgevoed dus ik zei niets terug maar ik dacht "en jij bekijkt het maar". Frysk…. pfff maar dat zeggen ze ook van de Limburgse dialecten en daar heb ik nou weer helemaal geen moeite mee.

    • Ilona •
  39. Friesche kruidkoek is nog zo beroerd niet Henk, maar er waren nogal wat vergissingen hoor voordat ik het door had, zo makkelijk is het Fries nu ook weer niet! Je moest eens weten hoeveel dorps figuren hier waren en allemaal kwamen ze bij Geert ik heb wat afgeleden *snik*.

  40. Hahaaaa sufferd.Inmiddels ben je een door de wol geverfde Friesche kruidkoek geworden Ann.’t is toch dat taaltje hé.

  41. Tsja, Geert kende alle vreemde figuren in en rond Friesland en er kwamen er ook nogal wat bij ons thuis, allerlei dorpsfiguren met de meest maffe bijnamen, zo was er een Älle beamke (spreek uit als Olle bjemke) een totaal maf manneke die kwaad werd om het minste of geringste. Ik woonde nog niet zolang in Buitenpost en ging natuurlijk direct aan het vertalen en kwam op Oud boompje terecht, dus die man kwam weer eens grote verhalen vertellen en ik vroeg netjes, "U een kop koffie mijnheer Boom", hij zei graag en meer niet en ik begreep helemaal niet waarom Geert geluidloos met een grote rode zakdoek zat te huilen van het lachen, nadat ik dus drie keer mijnheer Boom had gezegd, bleek hij v.d. Wal te heten, Beampke was zijn bijnaam, ik was zeker te beleefd om achterna gezeten te worden, maar ik het het altijd moeten horen. Durk Tabak was een bijzonder goed tekenaar, maar zijn meeste tekeningen zijn weggeraakt vaak uit schaamte van de familie, toch jammer. Liefs xxx Ann.

  42. Nieuws reist heel snel en daardoor weten wij in een mum van tijd wat er overal ter wereld gebeurt. Daarom lijkt het allemaal erger te zijn dan vroeger. Dat denk ik tenminste. We hebben ook meer wapens en die zijn ‘makkelijker’ om mee te doden. Ook niet vergeten dat je in percentages moet denken omdat er nu veel meer mensen op de wereld leven dan ooit. De naam Durk Tabak heb ik wel eens horen noemen maar het dramatische verhaal kende ik nog niet. Goh, dat Geert ‘m nog gekend heeft…. maakt het toch een beetje interessanter! Liefs, I xx

    • Ilona •
  43. In Friesland en Groningen zijn heel veel van dit soort zaken geweest, maar het kwam toen ook mede door de armoede en vergeet niet dat hele dorpen soms met elkaar aan het vechten waren, de Harrekieten waren daar ook altijd lekker mee bezig (mensen uit Harkema worden zo genoemd), in de tijd dat ik ongeveer een jaar of 30 was had iedere jongen wel een flink zakmes op zak en er gebeurde eigenlijk maar weinig. Meestal kwamen er veel gewonden of erger door de drank, ze hadden hier het idee dat drank slecht was maar bier zeer onschuldig grinnn…….. Maar wat alle jongeren en volwassenen op handen droegen en waar nooit wat kwaads mee werd gedaan waren kinderen en oude mensen. Zoals Henk al zegt tegenwoordig is het vaak een erg zieke geest die dingen doet waar je verstand bij stil staat, dierenmishandeling kwam hier ook niet vaak voor mede waarschijnlijk door angst om zelf hetzelfde te moeten ondergaan en zo beroerd was dat nog niet eens. Rita, ik wens je sterkte daar en ik hoop toch echt niet dat het op zandzakken uit gaat draaien en Gibran was zeker een begaafd mens.

  44. Het mogen dan wel moordenaars zijn geweest maar toch vindt ik het nog en heel ander verhaal dan bijvoorbeeld een dolgedraaide gek die in een kindercreché lukraak op babies en peuters begint in te steken.Moorden zijn natuurlijk van alle tijden maar ik heb wel de indruk dat er steeds meer zieke geesten rondlopen die tegels van viadukten smijten, levensgevaarlijke kuilen graven, dieren op gruwelijke wijze mishandelen en ga zo nog maar even door

  45. Inderdaad Ann,moordpartijen zijn van alle tijden.Je hebt weer hoop werk van dit stukje geschiedenis gemaakt.en ook al kende ik de verhalen wel zo ongeveer,is het toch weer interessant om te lezen.Nogmaals een heel fijn weekend gewenst hoor!Een kus van Edward.

  46. Wat een verhaal Ann, mijn haar staat rechtop. Toch stukje geschiedenis, had er uiteraard nog nooit van gehoord. Wat was Gibran toch een begaafd mens. Uniek in zijn soort. Prettig weekend en hou het droog, proberen we ook maar nog even en we kunnen met zandzakken gaan slepen. xxxR

  47. Ach de nachten kom ik zo met wat werk en Space wel door..

  48. Bedankt Henk en het is hier allemaal heel dichtbij gebeurt Wikepedia is niet altijd correct, maar zo kan het ermee door. Werken in de nacht en dat in het weekend! Werk ze en liefs, Ann.

  49. Bedankt voor je reactie René, jij ook lekker slapen en een dikke kus van Ann.

  50. Mooi stukje geschiedenis…Lieve Ann,Ook jij een heel fijn weekend..Ik ben dit weekend weer de nachten aan het werk.. nou ja.

  51. zeer leerzaam an en ik had vroeger thuis er wel is wat van gehoort maar ja dan denk je waar heben ze het over maar nu ik het weer lees begrijp ik het een klein beetje de laasten foto met de teks die vind ik zeer mooi .ik wens je voor straks een goeden nacht rust morgen weer gezond weer op diken kus van mij voor jou

Geef een reactie

