Honden en paardenkeuringen   24 comments

 
Zonder mensen op hun tenen te willen trappen wil ik toch eens wat over honden en paardenkeuringen kwijt, wat mij altijd heeft geërgerd is dat de grote en bekende kennels en stalhouderijen meestal met de prijzen gaan strijken, terwijl ik toch echt veel dieren heb gezien die het meer verdiende om te winnen, maar het was dan meestal iemand die een paard voor de hobby had en werd dus niet zozeer geteld. Één jurylid kan de punten "drukken", waardoor het paard dan net niet wint ondanks dat de andere juryleden het eens waren over alle punten. Zelf ben ik er van overtuigd dat er behoorlijk veel vriendjes politiek bij komt en dat is ook zo bij hondenshows en keuringen. Alleen heb ik daar nog een grotere hekel aan omdat de honden écht een hondenleven hebben. Vooral langharige dieren hebben het zwaar te verduren, Yorkshire terriërs moeten slapen met papillotten in hun haar en alle vrouwen die ooit weleens met die ondingen hebben moeten slapen weten dat het geen pretje is. Witte hondjes zoals de maltezer leeuwtjes moeten dan ook sneeuwwit zijn en daar wordt nogal wat talkpoeder tegenaan gegooid, poedels moeten in een bepaald model geknipt worden zodat er van de echte hond een gedrocht overblijft dat niets meer heeft van de échte hond.
 
hondenkeuring 3 Hondenkeuring 4 Maltezer leeuwtje Hondenkeuring poedel in leeuwenmodel
 
Deze diertjes mogen niet lekker ravotten en kuilen graven, mensen die alle keuringen en shows afgaan moeten er voor zorgen dat hun honden altijd in model blijven, bij de keuringen wordt er immers naar alles gekeken en er zal een plukje haar verkeerd zitten dan is Leiden in last. En wat te denken van de onderlinge jaloezie, roddel en achterklap bij de andere dames? Hier onder zit een viertal echt alles af te kraken als een andere dame haar hondje laat keuren, ook dit is iets wat ik altijd heb gehaat, het heeft n.l. niets meer met dierenliefde te maken.
 
00 Gezellig  hondenkeuring
Dus niet met een eigen hond of paard! Foto is 44 jaar oud.         Reuzenpoedel in leeuwenmodel.
 
Bij de paardenkeuringen worden de veulens eerst gekeurd of ze wel een premie kunnen krijgen en ook daar is altijd wat mis met de kleine man die maar één of een paar veulens heeft en hoe mooi het diertje ook is, de eigenaar mag al blij zijn met een derde premie. Onafhankelijk van de echte jury wordt een paard eerst gemeten, zelf was ik erbij dat al stond er een bepaalde stokmaat (van schouder tot de grond) op de stamboom stond, het dier perongeluk in een kuil werd gezet waarna degene die het dier mat het meteen maar een paar centimeter kleiner opschreef! En zeg er maar niets van want dan heb je helemaal geen kans. Als er vijf juryleden zijn kan er eentje nog zeggen dat hij/zij het niet met de anderen eens is, en dan is er altijd wel wat te vinden zelfs al is het niet zo!
 
paardenkeuring Groningen, Grote Markt 28 aug. 1920
Een beroemd olieverf schilderij van Otto Eerelmans, paardenkeuring op de Grote Markt in Groningen, 28 augustus 1920
 
Bovenstaand schilderij moet al duidelijk maken dat het door de jaren heen zo geweest is dat alleen de gegoede lieden dure raspaarden hadden, maar toen ging het er waarschijnlijk eerlijker aan toe omdat de mensen met een mooi raspaard voor de hobby er gewoon nog niet waren. Hieronder nog een paar foto’s van paardenkeuringen, maar één ding weet ik wel zelf heb ik nooit zelfs overwogen met een hond of een paard naar een keuring te gaan. De mensen die dit als hobby hebben gun ik het van harte als ze eens een medaille, lint of premie winnen en bij paarden ligt het nu eenmaal anders dan bij honden, maar hondjes die van show/keuring naar keuring/show worden gesleept daar heb ik toch altijd medelijden mee. Een hond hoort te spelen en eens fijn in een sloot te duiken en niet het pronkjuweel te zijn van eigenaars die de dieren geen écht leven toestaan kunnen. Ongetwijfeld zijn er mensen die er heel anders over denken, maar dit is dan ook mijn eigen mening en de mening van juryleden die nu overleden zijn en er net zo over dachten.
 
00 Paardenkeuring  paardenkeuring 10e plaats
 
00 lopen voor de jury 00 voor de jury
  
Posted 6 november 2008 by Ann McDunn in Geen categorie

24 responses to “Honden en paardenkeuringen

Subscribe to comments with RSS.

  1. echt superrrrrrrrr!! vooral de paarden de donker bruine!!! ooh I love horses!!!!

  2. stomme websit hoor
    booooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Oude blogs bekijk ik nagenoeg nooit en toevallig zie ik dit, wat overigens meer zegt over de anonieme reactie van iemand die zijn/haar naam niet durft te publiceren dan over de site. Ik haal het niet weg want iedereen mag hier zijn/haar eigen mening verkondigen, maar ik wil toch wel even kwijt dat het een heel erg domme reactie is, mens leer te lezen en neem ook even een curus schrijven!!!

  3. Hallp Ann
    Mooie verslagen en foto s Het was even geleden dat ik je spaces heb bezocht Geweldig
    Maar die foto van de paarden keuring in Groningen vindt ik wel erg mooi.
    Ik heb zelf een heel oude foto ingelijst van de vismarkt Ook prachtig, maar dat is zwart wit Deze is dus geschildert
    heel mooi
    Groetjes LINY

  4. lieve Ann..ik vier het gewoon op mn space…..alleen met bezoekjes….niet in het echt..dat kan dit jaar helaas echt niet…natuurlijk zal ik je in het echt willen zien maar daarom begrijp ik ook dat de afstanden voor iedereen te groot zijn..dat heb je nu eenmaal met spaces..ik vroeg gewoon of je mij die dag wilde komen bezoeken op mn space!!!!!!!!!!!!!
    ik hou ook zo veel van de natuur…heerlijk…ben vandaag voor het eerst sinds een jaar weer eens naar de hei geweest..het was echt even nodig om even ergens anders te wandelen..k hoop dat je het evenement op deze manier begrijpt..
    xxxx
    heel veel liefs van Claudia

  5. Lieve Ann,
     
    Mijn dochter was een aantal weken geleden meegeweest met een vrienden naar een kattenkeuring. 1 Keer dus en nooit meer. Het was gewoon belachelijk. Snap niet wat die mensen bezield. Waarom heb je een huisdier ? Om ermee te pronken of of ermee te stoeien. Ik wil helemaal geen raskat of rashond. Ik heb meer dan voldoende aan uitgezette, gedropte, verlaten 2 maanden oude Jules. Die het geluk had dat een vrouw hem oppakte in de koffer zette en ermee naar het asiel sjeesde.  Ik op zoek was naar een kitten (dat kun je opvoeden, een oude kat niet) en was wederzijds liefde op ’t eerste gezicht. Geen katten met strikjes die een hele dag in een hok moeten zitten tot ze uiteindelijk voor de jurry verschijnen en als er maar 1 haar rechtop staat afgekeurd worden. Arme beesten. Salonkatten. Vooral de kale zijn in. Jakkes laat katten kat zijn, honden hond en paarden paard.
     
    Weet niet of je mijn log over de lakenvelders gelezen hebt (mei). Deze prachtdieren hebben een prachtleven, en zo ook de paarden die er rondhuppelen. Samen met de kleinde boertjes/broertjes. Vrij en vrolijk in een grote wei. Slapend onder grote loofbomen, veulentjes en kalfjes huppelend tussen slapende mama’s. Hier en daar een verwaalde kip. Een fazant die loopt te pronken. En uiteraard een kat die in de schaduw droomt en met zijn oren wiebelt, vangt vast een muis…..
     
    Zelfs Jules moet gekamd maar is meer ter controle tegen luizen. En ja langharige moeten degelijk gekamd worden anders worden ze kaalgeschoren. En dit is niet fijn. Moeten ze in de zomer nog binnenblijven ook of met factor 50 ingesmeerd worden want ze kunnen echt niet tegen zonnestraling.
     
    Ik ben er trouwens voorstander voor om al die showafloopsters zelf eens een paar dagen in een bench ten toon te zetten, hok aan hok. Zou snel klaar zijn.
     
    Prettig weekend, wordt koud.

  6. Tsja lieve Ann, natuurlijk heb je gelijk! En weet je wat zo erg is ??
    Het fokken van een bepaald ras gaat m.i. ook om het rasgebonden karakter van zo’n dier….. Nu er alleen maar op uiterlijk gefokt wordt (omdat alleen daar op gejureerd wordt) fokken ze het karakter allemaal naar de kl… En dan heb ik het nog niet eens over de gezondheids- en lichamelijk problemen die dat fokken op uiterlijk veroorzaken. Benauwdheid omdat de neuzen zo "kort" mogelijk moeten zijn, huidproblemen omdat die plooien zo "mooi" zijn, oorklachten omdat die extra lang, dikbehaard en hangend moeten zijn, pfffffff, krijg er de griebels van!
    Helaas is een "mooi"  uiterlijk dus blijkbaar vele malen belangrijker dan een mooi innerlijk en de gezondheid van je dier………. Om kotsmisselijk van te worden zoiets!  Om nog maar te zwijgen van hun kwaliteit van leven. Alleen die tentoonstellingen al! Kleine huisdieren zoals katten bv., zitten de hele dag opgesloten in een piepklein hokje, hartstikke zielig toch !! En dan pretenderen ze ook nog eens van hun dieren te houden! Ik kan dat allemaal niet rijmen hoor!
    Nee hoor, ik heb zelf een HTK en 2 raskatten, maar ze mogen van mij lekker doen waar ze zin in hebben. Soms moeten mijn 2 langharen aan een kambeurt geloven, dat is helaas noodzakelijk omdat anders hun vachten gaan klitten.
    Maar verder hebben ze hier een leven als een luis op een zeer hoofd!
    XXXXXXXXXX, liefs en een dikke knuf, Miem
     

  7. Lieve Ann,
    natuurlijk ben ik weer laat met mijn reactie, ( heb deze keer de gastenboeken wel gedaan )
    Dat dit zo maar kan…dat je met dieren kan doen wat je wil, dat laten de beelden opgenomen met de verborgen kamera zien, b.v. vee transporten….maar laten we het daar mar niet over hebben…dus de uren, dat de honden en katten bij de kapper staan ( zitten en liggen zou wel niet mogen ) om zo mooi mogelijk eruit te zien, dat is voor de eigenaars geen verloren tijd, want die willen natuurlijk niet achterblijven en ook leuk voor de dag komen.Het wachten is op de Dames-Heren- Dieren-Kapsalon….waar zijn ze mee bezig?
     
    het is weer goed in woord en beeld gebracht door jou, lieve Ann, en het was weer leuk vertoeven op jou space…
    Lieverd, ik wens jou een goede nacht.
    Kus van Gerd.

  8. mijn freggel is de beste, een hond van goud.
    en hij mag wroeten en rennen en snuffelen wat hij maar wil.
    driekwart kees en één kwart papillon.
    een alarminstallatie op pootjes.
    véél meer dan het darmstelsel op pootjes zoals ik vroeger honden noemde.
    zelfs snachts staat zijn mand naast mijn bed. en als ik snachts wakker word hoor ik hem snurken, of knauwen. dan slaap ik weer makkelijker in. smorgens komt zijn koppie boven de bedrand als ik te lang blijf liggen: dan wordt mijn gezicht gewassen en is het knuffel-quality-time.
    veel veulens in de wei hier elke zomer. zouden die "voor de dood" geboren worden???
    net zoals de rammetjeslammetjes…je hoort zulke verschrikkelijke dingen….
     
    er is zoveel dierenleed, veel mensen schromen om misstanden aan de dierenbescherming door te geven.
    ikzelf zit met iets waar ik ook eigenlijk, (het ellendige woord in deze) werk van moet maken. maar dat zit in de planning.
     
    mijn freggel zou nooit een prijs winnen!!!!

  9. ik fieste van de week in het bos hier in de buurd en daar kwam een hond op een draf naar mij toe ,het was van een goeie kennes, haar baasje zag ik later pas dus lekker los in het bos  . daarna kwam er nog een hond bij en ze renden wat af ze zaten elkaar na .ik heb erom moeten lachen ,hij was lekker smerig de vrouw zei hij gaat straks in de bens en ik laat hem  wel opdrogen. je hebt gelijk  ik hou daar ook niet van zielig van de dieren die zo mooi moeten zijn .ze zeggen wel eens de hond lijkt op zijn baasje. ik zelf zou er niet eens aan mee willen doen

  10. Lieve Zuster,
    Wat de Poedels aangaat hebben wij het allemaal van heel dichtbij meegemaakt,maar je hebt gelijk hoor,
    dat in model knippen was voor de de dames zelf om mee te pronken,de Poedeltjes zal het worst geweest zijn.
    Bij zo’n hondenkeuring ging het er meestal niet echt vriendelijk aan toe,althans die dames zien er niet zo uit…zielig!
    Kus van Edward.

  11. Interresant onderwerp om  bij na te denken.Zet hier mijn opkomende gedachte dan maar even hier.Ja wat bezielt sommige mensen om een hond zoals bij die voorbeelden op te tutten.
    Het ene baasje of vrouwtje zal ook het andere niet zijn.Normaal goed voor je huisdieren zorgen vind ik persoonlijk genoeg.Maar het leven lijkt soms wel te bestaan uit wedstrijden en niet alleen met dieren.De mooiste de beste de snelste en ga zo maar door.En geld…waar speelt dat geen rol?Die schilderij is prachtig!Liefs Melda

  12. Zo gaat het overal, "ONS KENT ONS" en vriendjespolitiek. In Meppel heb je het jaarlijkse sportgala. Dat is ook een feestje voor de sponsoren en VIPS van Meppel (of wat daar voor doorgaat). Het gewone klootjesvolk mag wel zijn stem in de krant uitbrengen, maar daar houdt het ook mee op.De uitgever van de krant is ook sponsor en de directeur komt dan ook altijd even in het nieuws (hij is zo "leuk en spontaan") Er wordt een landelijk bekende presentator ingehuurd die tegen de nodige pecunia zijn praatje doet ! Groetjes en nog een prettige avond toegewenst, John.

  13. Je hebt groot gelijk Ann, er zijn mensen waar bij ik me ook af vraag wat het met dierenliefde te maken heeft.
    Ik denk dat het meer eigenliefde is zodat ze kunnen opscheppen met wat ze hebben en dat alleen maar om een prijs in de wacht te slepen.  Maar de beestjes, o-jeetje ze hebben geen mooi leven, kunnen niet eens lekker stoeien of met iets spelen om eens heerlijk
    uit de bol te gaan. Nee, ze moeten model zijn.
    Laat de dieren toch dieren en gun ze toch een echt hondenleven.

  14. Op deze wijze heb ik ’t nog nooit bekeken Ann. Ik vindt ook dat een hond of kat of paard gewoon moet kunnen ravotten en een natuurlijk leven leiden. Goed verhaal en je hebt me even aan het denken gezet over dit onderwerp.
     
     

  15. Ik weet absoluut niets van hondenshows of paardenkeuring. Na ’t lezen van bovenstaand stukje WIL ik er niet eens teveel over weten. Wij hadden vroeger altijd gewoon een straathond, en die was hartstikke lief.
     
    GroetJohn

  16. Wat een prachtig schilderij van Eerelmans heb je hier staan meiss!!..ik heb ook he-le-maal niks met hondenkeuringen of shows..vind het zooo zielig voor die beesten..wel zijn wij in onze vakantie bij paardekeuringen geweest..eerlijk gezegd heb ik daarvan genoten..me niet bewust van "klasseverschil"..onderling..maar ongetwijfeld zal het ook daar zo zijn geweest..goed log Ann..liefs Caro.

  17. Lieve Ann,
    Je hebt helemaal gelijk en ik ben ’t met je eens hoor!!Ook in de paardensport en metname in de dressuur gaat ’t net zo!Allemaal vriendjespolitiek!Als je de "naam" niet hebt,kom je niet ver.’t Zijn vaak dezelfde die altijd bovenaan in de lijst staan!Dan kan je nog beter springen met je paard,als je er ’n balk afgooit weet je zeker dat je ’n fout hebt gemaakt!’k Heb ’t vaak genoeg zien gebeuren en dat ik dacht:dit klopt niet helemaal maar wat doe je eraan?Ook al is ’t je hobby,’t moet wel leuk en eerlijk blijven maar zo werkt ’t meestal niet,en das erg jammer!!En mijn Joepie….nou die mag zich lekker uitleven hoor,in de plassen en in de modder,hihihi!!Molshopen vind tie ook geweldig,heerlijk graven totdat je zijn kop niet meer ziet,hihihi!!
    Liefs Corry en doggy Joep,waf-woef!! 

  18. Heel triest voor de dieren ,de dames kunnen beter een hond van pluche nemen en de echte dieren met rust laten want je hebt gelijk dit is geen dierenliefde .Vriendjes politiek en afgunst zullen altijd blijven bestaan jammer genoeg
    Liefs Elisabeth

  19. Lieve Ann, ik ben het helemaal met je eens!!!!!!!!!
     
    Groetjes, Charlotte

  20. Het schilderij van Otto Eerelmans is prachtig, de kleur en de aktie van het paard, schitterend!
    Zelf houd ik niet van tentoonstellingen met dieren, heb wel rashonden gehad, maar nooit aan dergelijke festiviteiten meegedaan. Vind zo wie zo het aftroeven van elkaar, en zeker niet met dieren niet mijn stiel.
    Liefs en een fijne dag,
    Belia.

  21. Dit heeft inderdaad niks meer met dierenliefde te maken, het is alleen om te pronken.
    En daar heb ik ook een hekel aan!
     
    Lieve groetjes Petra

  22. Ann ik heb je verhaal gelezen en ben het helemaal met he eens .
    OOk hier werden/worden paarden naar de keuring gebracht .
    Mooi ,mooier ,mooist .
    Zo niet dan gaat hij weg gewoon dumpen en hopend op een goede veulen pf paard een volgend jaar .

Geef een reactie

