Archief voor 28 november 2008

Winter in de herfst net als zomer in je lente!   20 comments

Het was een hectisch weekje, maar afijn we zijn de week weer doorgekomen en door alle reacties en berichtjes weet ik in ieder geval dat het op enkele na goed gaat met de vriendenkring en dat is fijn. Allereerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de vele reacties n.a.v. mijn laatste twee logjes over twee maffe ministers, vooral de reacties na het paddenstoelenleed waren geweldig en ik heb erg moeten lachen om sommige berichten. Voor ik verder ga mijn wekelijkse wens voor iedereen die hier een kijkje komt nemen

ANN

Mijn naam heb ik maar niet op deze foto gezet, want het is meer een zoekplaatje dan een foto van een vinken vrouwtje, dit diertje bleef gelukkig net een tel langer zitten dan de rest van de zwerm die telkens komt eten maar beslist niet op de foto wil. Het leven van een amateur fotografe is hard, keihard mag ik wel zeggen. Vriend Henk had mij aangeraden een krant voor het raam te hangen met een gat erin voor de lens, ineens zo’n groot stuk papier vonden ze dus al helemaal niets en ik heb ze een uur niet meer terug gezien, ik blijf dus maar geduldig kruipen om toch nog eens een echt mooie foto te maken, vogels genoeg en voer ook maar wat zijn ze snel! Heel veel mensen hebben een flink stuk winter gehad in de herfst, dus als het net zo gaat als met de zomer dan hebben we de winter wel gehad en krijgen we weer zo’n kwakkel toestand met veel regen, storm, hagel en duister weer. Daar kan ik jammer genoeg niemand de schuld van geven, de natuur regelt dat allemaal zelf en dat is maar goed ook want anders kwam daar weer herrie over. Het vorige weekend ben ik eindelijk gaan opruimen en geloof me het is maar goed dat mijn zoon een Kringloop Plus winkel heeft want daar kan die zaak wel een paar dagen op draaien en ik ben nog lang niet klaar. Voor de rest was het hier erg stil maar dat went al aardig. Maandag dito met een sterretje, dinsdag ben ik met mijn hartsvriendin Bertien naar Groningen geweest, naar de Pathé bioscoop en daar een prima film gezien "Blindness" van regisseur Fernando Meirelles verfilmd naar het boek van José Saramago "Stad der blinden", koffie gedronken, boodschappen gehaald bij Appie Hein, omdat we die hier niet hebben en daar ja, ja, ik schaam me diep notabene meteen maar een flinke kam bananen meegenomen. Daarna lekker uit eten geweest en dat mocht ook wel na zoveel uren. Het sjouwen gaat echter nog steeds niet echt goed, dus wie was de pineut, jawel Bertien ik kon het toch niet laten om haar van een afstand toch maar even op de foto te zetten.

De Herenstraat in de avond, 25 nov. 2008

Vanwege het slechte weer was het zelfs in de Herenstraat stil en al vrij vroeg donker. Maar aangezien we lekker hadden gegeten in de Naberpassage konden we alleen maar een klein beetje lichamelijk stuk, geestelijk waren we vol goede moed, maar waren wél blij dat we bij het station zijn aangekomen zonder 112 te hoeven bellen. Bertien heeft mij nog wel even gezegd dat als we weer samen zouden weggaan, dat we dan toch maar een karretje mee moesten nemen voor het geval ik weer last kreeg van een bananen aankoop. Voor jullie allemaal toch maar een boeket bloemen uit vriendschap en een mooi boeket is nooit weg, de foto is trouwens genomen in de bibliotheek die verbouwd is en al weken draait, maar morgen pas officieel wordt geopend. Ook daar is de charme totaal van weg, alles gaat nu met computers en contact is daar dus ook al niet meer. Alle veranderingen zijn echt geen verbeteringen en als het zo doorgaat komen er al meer mensen totaal alleen te staan en kunnen alleen nog maar communiceren met machines en apparaten. Niet alleen thuis maar ook in de winkels en andere gelegenheden.

Boeket bibliotheek 28 nov. 2008

Het is een bijzonder mooi bloemstuk en de appeltjes zijn waarschijnlijk voor het afgevloeide personeel! Of er een enorme gouden handdruk aan te pas is gekomen betwijfel ik ten zeerste in dit zuinige dorp. Voor alles is geld en het hele dorp ligt constant ergens open, ook voor dure kunstwerken is er geld maar een zwembad dat toch beslist geen luxe is voor kinderen die moeten leren zwemmen en ouderen die het fijn vinden om eens te gaan zwemmen daar is geen geld voor en staat op de rand om te verdwijnen aangezien de gemeente er geen geld in wil steken. Één rotonde minder en het zwembad kan blijven en anders moeten de kinderen maar naar Drachten! Dat is dan wel 25 km. verderop maar daar zit de gemeente Achtkarspelen helemaal niet mee. Inmiddels zijn er al meer katten in de tuin gekomen, ze komen nu zelfs uit andere straten en deze hieronder heeft wel een zeer aparte kleur, alhoewel kleur?

Deze kat eet ook al frituurvet, 25 nov. 2008

Deze poeipoei is ook al dol op frituurvet, het dier heeft dan ook geen bult op z’n rug maar tja dat vet kwam ook op de foto. ook is poes niets aan het doen wat het op de kattenbak hoort te doen, maar zit op de sprong voor dat mens dat naar hem/haar zit te kijken en dan ook nog een zwart kastje heeft. Tot slot nog een foto van mijn troetelplant de witte Anthurium die voor de derde keer aan het bloeien is, overigens snap ik er helemaal niets meer van want de bloembollen spruiten uit!!! Het ijs was dus toch ergens al lag er geen sneeuw.

Anthurium of flamingoplant heeft nieuwe bloemen. 24 nov.2008

Bloembollen en ijs in november, 24 - 11 - 2008

Geplaatst28 november 2008 doorAnn McDunn inGeen categorie

Minister Klink van Volksgezondheid spoort ook al niet!   23 comments

Vroege Vogels – Nieuwsbrief (VARA) 28 nov. 2008
 
Prachtige vliegenzwammen, 11 okt 2008 Heel veel paddestoeltjes, 11 sept.2008
 

Vanaf maandag gaat het door minister Klink van Volksgezondheid bedachte paddoverbod in. Veel van de 186 soorten op de verboden lijst komen in de natuur en misschien ook wel in uw tuin voor. Niet alleen ú bent dan in overtreding, ook grondeigenaren als Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten zijn formeel strafbaar. Sterker nog: minister Klink gaat paddestoelen verbieden die door zijn collega Verburg van LNV op de Rode Lijst van bedreigde soorten zijn gezet.

De benaming paddo betreft psilocybe paddestoelen en verwante paddestoel soorten. Paddo’s komen in grote delen van de wereld in het wild voor. Er zijn duizenden psilocine bevattende paddenstoelen, maar slechts enkelen zijn als paddo verkrijgbaar in Nederland. Ook in Nederland komen tientallen soorten die onder de Paddo’s worden gerekend in de natuur voor.  Het puntig kaalkopje (Psilocybe semilanceata) komt o.a. in Nederland voor. Ook de vliegenzwam (amanita) kan hallucinaties veroorzaken, maar deze paddenstoel, waarvan ook het gebruik bekend is bij door sjamanen in diverse culturen, is in grotere doses giftig en wordt doorgaans niet als paddo betiteld.

En dan? Worden we nu verplicht al die mooie paddenstoelen maar stuk te trappen omdat we anders in overtreding zijn? Gaan we dan met een lijst naar het bos en zelfs in de tuin kijken of het wel verboden paddenstoelen zijn? Wie het weet mag het zeggen, maar ik vind dat Nederland onleefbaar wordt met al die onzinnige wetten en regels. Regering doe eindelijk eens iets nuttigs!!!

mooi getinte paddestoelen, 11 sept. 2009 paddestoeltjes, 11 september 2008

Geplaatst28 november 2008 doorAnn McDunn inGeen categorie