Archief voor 6 maart 2009

Belasting perikelen, gemeente ellende en toch een prima week!   31 comments

Deze week is voorbij gevlogen ik dacht nog wat vliegt daar, was het de week. Zoals iedereen behoort te weten moeten de aangifte formulieren voor de belasting 1 april bij de belasting zijn, dat is je vooraf gemeld per brief in een blauwe envelop, zodat je benen al beginnen te bibberen als zoiets op de mat ploft en je al blij bent dat het allen maar een aankondiging is. Edoch, al wat er komt géén aangiftebiljetten, nou ja 0800 is nog steeds gratis dus 10 februari maar eens bellen, na drie keuzemenu’tjes krijg je vast wel iemand die je vertelt dat je weer eens verkeerd zit, oké het lukte uiteindelijk een vriendelijke dame aan de lijn te krijgen die mij verzekerde dat de belastingbiljetten binnen 10 dagen zouden arriveren, nee dus! Eind februari krijg je dan zoiets van “dit is veel langer dan 10 dagen” en wederom ga je er eens breeduit voor zitten om een mens aan de telefoon te krijgen, deze keer waren er weer drie keuzemenu’tjes en ik had de goede, mooi zou je denken dat was snel, dat wel ja maar wat kreeg ik te horen “Al onze medewerkers zijn in gesprek, probeert u het later nog eens, wij verbreken nu de verbinding”, na 5 keer geef je het gewoon op bonkend met het moede hoofd op het tafelblad! Ze kunnen het niet leuker maken, maar makkelijker wel? Nee hoor doorgestoken kaart voor je het weet krijg je een ambtshalve aanslag! 2 Maart maar weer eens gebeld en YES een echt mens, nu waren ze bij de belasting een beetje in de war, maar deze week zouden de aangiftebiljetten komen, morgen zou het nog kunnen maar maandag is het de 9de alweer, alles ligt klaar om naar de brave borst die het doen zal te brengen maar dan moeten ze toch echt opschieten en anders maar uitstel aanvragen iiiieeeeuuuwww 0800 bellen het is gratis en dat is maar goed ook want aftrekbare telefoonkosten zijn er niet! Nu eerst de gewone gang van zaken en ik ben nooit een dag te laat………..

00 ANN

Had ik geweten dat ze bij de Lidle zulke prachtige appels hadden dan had ik voor de fotowedstrijd van Edward nog veel meer appels op een stapel gelegd, ze dachten daar waarschijnlijk dat ik zoveel appels ging kopen, nou nee maar een foto is nooit weg en mooi zijn ze en daar doen ze ook niet moeilijk over als je wat ouder bent, ze letten natuurlijk wel extra op en tellen ze als je verder de winkel in gaat!

Wat krijg je dan jawel hoor de aanslag gemeentelijke belastingen en de aanslag voor Wetterskip Fryslân wat ze voor de niet Friezen maar HEF • hebben genoemd met de prachtige slogan Skjin wetter en droege fuotten… (Schoon water en droge voeten… ) met elkaar is dat voor één persoon € 473,97 terwijl je dus maar € 405,— over houdt in de maand voor eten, drinken, benzine, verjaardagen, de kapper enz. enz. enz. Maar nog niet getreurd je kan ontheffing aanvragen, nu weet ik niet hoe het in andere gemeenten is maar hier is dat een stapel papier van wat heb ik jou daar, een doktersverklaring voor het gebruik van de auto, een kopie van het kenteken, de laatste betalingen van huur en ziekenfonds, je banksaldo, je inkomen inclusief het vakantiegeld, een kopie van de voorlopige toekenning huurtoeslag en de berekening van de woningbouwvereniging en dat gemakshalve twee keer. Het risico dat je loopt dat het weer afwijzend beschikt wordt is groot in de goede gemeente, maar ik heb het meeste bij elkaar en voor alle zekerheid ga ik het hoogst persoonlijk naar het gemeentehuis brengen, dat scheelt toch weer heel wat postzegels. Alleen wat is nu het netto vakantiegeld dat je gaat krijgen? Daarvoor bel je dan maar de SVB en laten ze het daar nu niet weten, wel bruto “nee het moet netto opgegeven worden”, “sorry mevrouw maar dat weten we niet”. Ook daar is rekening mee gehouden want je hebt toch nog een aantal centimeters om een toelichting te geven.

Bijna bloeiend in de regen, 26 febr. 2009

In de plensende regen deze foto genomen, want ik was al blij dat ik wat zag bloeien. De krokeledokussen zijn er nu toch eindelijk, maar gaan natuurlijk niet open ze kijken wel lekker uit en gelijk hebben ze. Er is aardig wat visite geweest en donderdagmiddag heb ik van 1 tot kwart over 5 gezeten en heen en weer gelopen bij de kapper om na 9 maanden eens een permanentje in het slonzige haar te laten zetten, het is mooi geworden maar mijn help wat duurt zo’n middag lang en de prijs wat omhoog gegaan en het heeft € 85,—gekost, wel inclusief twee koppen koffie en drie paaseitjes, eerlijk is eerlijk! Dat duurt dus weer 9 maanden voor ik er weer heenga, vanmiddag zou zoon Geert mij om één uur komen halen, want hij moest naar een kijkdag van een veiling in het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden, zoals gewoonlijk werd het 2 uur want hij had een trein gemist dus alles moest met een vaart, mijn camera had ik al om mijn nek gehangen want je weet het maar nooit en die is toch weer van pas gekomen. Onderstaande foto is dus niet scheef genomen, maar de Oldehove in Leeuwarden wordt al schever het lijkt het torentje van Pisa wel. De huizen lijken trouwens wel iets scheef, maar die willen natuurlijk op de Oldehoven lijken.

De Oldehoven, Leeuwarden. 6 maart 2009

Veilingkavels, Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden, 6 maart 2009

Hierboven een paar kavels van de veiling in het Museum Princessehof en ik denk dat het erg duur wordt. Hieronder een bord dat 30.000 euro of meer waard is, de foto is niet geweldig geworden maar het moest door dik glas en het is nog een wonder dat ik mocht fotograferen zoveel ik wilde, connecties zijn toch wel makkelijk! Voortaan alle kasten even nakijken of er ook zo’n bord staat KringloopPlus geeft er vast wat voor (grijns).

30.000 euro of meer waard, uiteraard achter glas, Keramiekmuseum Princessehof Leeuwarden, 6 maart 2009

Na alles enorm snel te hebben bekeken moesten we nog even naar kennissen, nog gezellig zitten praten rondgekeken en wat foto’s genomen, want ook daar komt een veiling en dan is er van alles wel te zien en te beleven. Jammer dat je dan aan de treintijden bent gebonden want we moesten al snel weer afscheid nemen.

 

Een klein gedeelte van de kavels van de veiling en er komt nog veel meer! Altijd leuk om even rond te neuzen.

Geplaatst6 maart 2009 doorAnn McDunn inGeen categorie