Een gedichtje van Toon Hermans, lente weelde en van alles en nog wat.   35 comments

Nog een paar dagen en dan is de lente voorbij, hieronder wat er bloeide, maar eerst een gedichtje van Toon Hermans
die in dit kleine gedichtje alles zegt, het is nog steeds van toepassing en het scheelt een stuk om niet meer ellende te
hoeven vermelden van de afgelopen maanden, het zal nooit wennen, de mensheid is snel aan het verharden, maar dat
weten we helaas allemaal wel.

Gedicht, politiek, Toon Hermans

Zoals zovelen van jullie heb ik genoten van iedere bloem die bloeide, en iedere kleine wandeling was er wel wat nieuws te zien.
Wandelt iedereen even mee? De meeste bloemen van de lente zijn nu uitgebloeid, maar gelukkig hebben we de foto’s nog.

Allium - sierui - look, nog niet volop in bloei

Wat een prachtig boeket kleine tulpjes, maar niet alles is wat het lijkt, dit is de Allium voordat die volop in bloei staat.

Allium in volle bloei I

Een poosje later in volle bloei, de Allium (Sierui – Look)

Daslook - wilde ui - Allium ursinum

Tijdens een zoektocht was ik verrast toen ik de Wilde Daslook ontdekte ergens onder allerlei planten en struiken, de daslook
(Allium ursinum) is ook een plant uit de Look familie, en is vrij zeldzaam in Nederland en Belgie, en in Nederland is de soort
wettelijk beschermd. De daslook werd door onze Germaanse voorouders geassocieerd met de beer, Ursinum betekent “van de
beren”, in de oude tijden dachten de mensen dat de beer zijn kracht aan dit kruid te danken had, zodat als mensen hiervan
zouden eten, ze ook de kracht van een beer zouden krijgen. De plant wordt daarom ook wel berenlook genoemd, en in het Duits
heet deze plant Barlauch. Ook wordt er wel gezegd dat de naam daslook is ontstaan omdat Dassen vroeger hun holen onder
deze plant hadden. Een mooi, gezond en lekker plantje. Dat moet iemand anders ook gedacht hebben, want toen ik er voor de
tweede keer heen ging, was de plant verdwenen.

Gevlekt Longkruid - Pulmonaria

Ook het Gevlekt longkruid (Pulmonaria) bloeide rijk met de vergeet-me-nietjes, die er toen nog tussen stonden. Gevlekt longkruid
is niet alleen erg mooi om te zien, maar ook geneeskrachtig, en is daar al eeuwen lang om bekend, de jonge blaadjes zijn lekker
in de sla, salades en soepen, er kan ook thee van worden getrokken, Longkruid bevat veel mineralen, waaronder Kiezelzuur,
looistoffen en onder meer Kaemferol en Quercetine, die een sterkte anti-oxidante werking hebben, het kruid wordt dan ook medi-
cinaal gebruikt om zweet uit te drijven en het is zoals de naam al zegt een goed middel voor de longen. (Pulmo betekent Long).

Akelei, wit - Aquilegia vulgaris Tower wit

Tussen de klimop stond een eenzame witte Akelei – Aquilegia vulgaris, een paar stapjes met maat 36 van schoen moet kunnen
om deze prachtig bloeiende bloem even op de foto te zetten.

Moerasbloempjes en roos, voortuin

In mijn tuintje bloeide de Moerasbloempjes – Limnanthes douglasii, het is een geweldige bodembedekker, die zichzelf zaait
en twee keer per jaar bloeit. Na de bloei vormt zich het zaad, wachten op het rijp worden van de zaden en dan de bruine resten
weggooien, het is n.l. ook een erg makkelijke plant, met ondiepe worteltjes.

Ossentong - Anchusa officinalis.

Tussen een heg ontdekte ik het mooie overblijvende Ossentong – Pentaglottis sempervirens, ook dit is weer een gezond plantje,
de bloempjes kunnen gegeten worden, en staan heel mooi op gebak of op een saldade. Het synoniem voor deze plant is Anchusa
officinalis. De geslachtsnaam Pentaglottis komt van penta = vijf en glottis = tong. Sempervirens betekent “altijd groen”.

Pioenroos in volle bloei.

De altijd prachtige Pioenroos – Paeonia.

Veel van de lente bloemen zijn nu uitgebloeid of zien er door de laatste regenachtige dagen slecht uit, maar ook Mandy mijn
kleine York, vindt dit weer helemaal niets, ze zat op de bank naar buiten te kijken en zag dat het regende, en zowaar ze keek
verdrietig Knipogende emoticon Geen bloemetjes en een moeder die telkens stil stond.

Mandy, het regent en daar wordt ik verdrietig van.

Ze had het helemaal gehad met die regen en daar zat maar één ding op

Mandy, als het regent ga ik slapen.

Tot slot nog een foto van een Friese hondeneigenaar met humor, vertalen hoef ik niet, want dit snapt iedereen.

Ik bijt niet, ik amputeer

35 responses to “Een gedichtje van Toon Hermans, lente weelde en van alles en nog wat.

Subscribe to comments with RSS.

  1. De foto’s zijn heel mooi Ann..ik lees dat je een nieuwe camera hebt..maar die coolpix doet het toch ook goed…je hebt er altijd heel mooie foto`s mee gemaakt. En Mandy maakt het niets uit…als er maar gewandeld wordt…maakt niet uit welke camera… Ha..ha..

  2. Hello Ann
    Super photos!
    I wish you a wonderful new week.

  3. You could have fooled me……. ik dacht echt dat het tulpen waren! Wat moet ik nog toevoegen aan al deze lovende woorden? Toon’s verzen zijn altijd leuk en lief om te lezen. Politiek: de een is er gelukkig mee, de ander niet. Dat wisselt elke vier jaar zo’n beetje dus we zijn allemaal op een bepaald redelijk gelukkig met de politiek. Het is echter altijd een kwestie van herverdeling dus als de een wat minder krijgt, krijgt de ander wat meer en vice versa. Er zit een bepaald bedrag in de schatkist en daarmee hebben zij en wij het te doen. Politiek beheerst dagelijks ons leven, zelfs tegen wil en dank, dus ik blijf graag op de hoogte om eventueel niet achteraf te hoeven zeggen dat ik het niet wist. Van je bloemenfoto’s word ik een stuk vrolijker dan van politiek. Ze staan er allemaal fraai op. Edward heeft er een geduchte concurrent bij gekregen. Girlpowerrr😉

    • Tsja, zo’n foto is ook wel bedrieglijk Ilona, en ik heb het een beetje gehad met de politiek, het ene kabinet is het andere niet, maar dit kabinet slaat alles, nu komen er wel beloften, maar die worden toch niet gehouden. Allemaal verkiezingsretoriek, we kunnen er totaal niets aan doen maar wel over schrijven, daarom vind ik het gedichtje van Toon zo van toepassing. We blijven het nieuws maar volgen omdat we toch moeten weten wat er staat te gebeuren, maar vrolijk word ik er niet van. Bedankt voor je compliment, maar Edward maakt nog steeds de mooiste foto’s en ik denk dat het wel zo zal blijven😉

  4. Weer zeer de moeite waard. Je foto’s worden steeds mooier. Volgens mij kun je al heel behoorlijk overweg met je nieuwe toestel.🙂

    • Dank je wel Bea, de meeste foto’s zijn nog gemaakt met de Coolpix, maar een paar met de nieuwe camera, het moet allemaal even wennen, maar het gaat goed komen, het is in ieder geval heel prettig dat ik niet meer zo ver hoef te kruipen😉

  5. prachtige foto’s Ann

  6. Wat een mooie blog Ann. ja je word erg triest van dit weer net als Mandy ik ga ook maar weer naar mijn bedje geloof ik. Maar van de bloemetjes in jou tuin daar word ik weer blij van. Ik heb begrepen dat je een nieuwe camera hebt. Dat word veel puzzelen met de instellingen. Ik heb het opgegeven. Staat bij mij altijd op automatisch .Veel plezier met de camera.
    Lieve groet Anna

    • Dank je wel Anna, het is zeker een heel gepuzzel en opgeven staat niet in mijn woordenboek😉 De bloemen staan niet allemaal in mijn tuin hoor, ik kom overal wel wat tegen, het weer wil nog niet erg op het ogenblik, maar we moeten maar hoop houden, een lieve groet terug, Ann.

  7. Mooie foto wandeling Ann! Leuk hè zo’ n nieuw toestel. Je gaat je broer achterna…..😀👍🏼😉😄😘
    Mandy is een wijs hondje.

  8. Mandy zal wel gedacht hebben dan ga ik maar op een bloemenbank
    liggen .het gedicht van Toon Hermans klopt nog steeds .veel beloven weinig geven .je hebt prachtige foto’s gemaakt je zult wel genieten van je nieuwe camera lekker uitproberen het resultaat mag er zijn maar het mooie weer laat opzich wachten laat de zomer maar gauw beginnen want dit is ook niks . Ann je blogje was weer prachtig met je mooie tekst erbij

    • Dank je wel voor je mooie reactie Joke, Mandy toch tussen de bloemen, maar wel op het schapenvachtje😉 De nieuwe camera moet nog heel erg wennen hoor, flink wat meer knopjes en toestanden, maar het gaat goed komen. Over de politiek was Toon in die tijd al niet zo optimistisch en het er is nog veel erger op geworden, maar afijn wat moeten we er aan doen. Hopelijk komt het mooie weer er aan, er wordt wel meer warmte voorspeld, maar daarna dan meteen weer onweer met de bijbehorende regen, niets aan hoor.

  9. Inmiddels weet ik dat je een heel andere camera hebt maar welke lens je gebruikt weet ik nog niet. De eerste 2 foto’s zijn gelijkwaardig maar de werking van scherpte en onscherpte is op de eerste een stuk mooier. De foto’s van Mandy zijn ook erg goed van kwaliteit. Zo te zien bevalt je nieuwe toestel jou wel

    • Henk, de meeste foto’s zijn nog met de Coolpix gemaakt, de twee van Mandy met het nieuwe toestel, mijn lens is de Tamron AF18-200mm F/3.5.-6.3 XR Di II LD Aspherical (IF) Macro, whoehahaha, wat een mond vol. Gelukkig heb je me niet zien knoeien met het bouwpakket😉

  10. Met het gedichtje van Toon zet je al wat verkeerd gaat in onze maatschappij in de kijker en met al die mooie bloemen kijken we terug want de lente is zo goed als voorbij en laat ons dus maar hopen op een drogere zomer.Prachtige foto’s Ann

    • Dank je wel Marylou, er is genoeg om over te praten, en er is weer heel wat ellende geweest, hopelijk gaat het niet het hele jaar door, maar de natuur kan niemand ons afpakken, we blijven gaan voor een mooie zomer.

  11. Dat gedichtje van Toon, is geweldig Ann, daar had hij inderdaad alles mee gezegd. Dit is een blogje om toch vrolijk van te worden hoor, wát een prachtige en scherpe foto’s laat je hier zien….klasse! De eerste met de tulpen, vind ik bijzonder mooi gedaan, en dan die pioenroos hè? Op de eerste foto, kijkt Mandy heel triest hoor, en op de 2e heeft ze moed opgeven….ach gut!
    Dikke zoenen van je broertje.

    • Toon was echt geweldig, en niet alleen om zijn humor broerlief. Mandy kijkt nog steeds triest, het blijft maar akelig weer, het wordt tijd dat de zon en de warmte weer komen en niet alleen voor Mandy, jij wil vast ook heel graag naar het Sterrenbos, zo mooi heb ik de wilde bloemen hier niet gezien. Een heel dikke zoen van je zus.

  12. Super Ann prachtige foto.s en prachtig verteld! En dan zijn er nog mensen die denken dat dieren geen emoties kennen. Maar als je als dieren liefhebber hun ogen ziet en lichaamstaal leest dan weet je wel beter he Ann. Het gedichtje van Toon is als altijd de spijker op zijn kop fantastisch!

Geef een reactie

