BLOEMEN binnen, BLOEMEN buiten en wat BLOEMEN weetjes   22 comments

Bloemen maken blij en spreken voor zichzelf, nu we zelfs in de winter alleen nog maar grijze luchten, heel veel regen en storm hebben ga je echt verlangen naar de bloemen die in de lente, zomer en herfst zoveel vreugde kunnen geven. Bloemen kunnen vaak meer zeggen dan duizend woorden en nu in dit seizoen waarin alles kaal is haal ik dan ook vaak wat bloemen in huis, voor een goede week geleden kreeg ik zelfs een prachtig boeket van lieve kennissen en een boeket rode rozen met Gageltakjes van een andere lieve vriendin, de kamer fleurde meteen op en ikzelf ook! Bloemen hebben een eigen symboliek, er is heel veel geschreven over de betekenis die bloemen kunnen hebben in de cultuur van landen en ook bij ons zijn bloemen heel vaak boodschappers bij o.a. verjaardagen, liefde, huwelijken, ziekte en begrafenissen. Over bijna alle bekende bloemen is wel een verhaal te vertellen en ze hebben hun eigen boodschap te geven.

Rozen met Gageltakjes, 13 jan. 2012

Rode rozen staan voor liefde, maar ik denk dat iedereen dat wel weet, maar witte rozen geef je aan een in liefde onervaren vrouw (mannen mogen ook al is dat in Nederland niet bepaald algemeen) ze staan immers voor onschuld en die mannen zijn er ook! Zacht oranje rozen staan echter voor bescheidenheid en pas op met het geven van gele rozen, ze zijn net als alle andere rozen schoonheden maar degene die ze krijgt wordt verdacht van ontrouw, zo is te zien dat er met het geven van bloemen nog heel wat gezegd kan worden.

10 jan. 2012, boeket.

Via Fleurop kreeg ik dit prachtige boeket bloemen en gelukkig zijn de rozen rood, de roze roos staat voor gratie, de lelies voor majesteitelijkheid, de gerbera voor opgewektheid en de ranonkel voor; je straalt charme uit, geweldig dat Fleurop zoiets heeft samengesteld maar ik denk toch echt niet dat zijzelf wisten wat ze deden Knipogende emoticon

Goudsbloempje in de regen, 20 januari 2012

Dit goudsbloempje vind ik zelf een wondertje, de zaden zijn geplant in september voor het komende seizoen, maar één van die kleine zaadjes dacht dat het al tijd was en begon te groeien tot er bloemen in kwamen, met dit weer verdrinken de bloempjes bijna maar er komen steeds meer bloemen in dit toch wel ijzersterke plantje en ik kijk er dagelijks met verwondering naar. De goudsbloem staat dan wel voor verdriet, maar mij geeft het vreugde al lijkt het zelf wel te verdrinken in tranen.

Iris - Sibirica, blauw

Zelf hou ik bijzonder veel van de prachtige irissen die er inmiddels in allerlei kleuren zijn en deze bloem is de brenger van goed nieuws en gelukwensen. In de mythologie was Iris de godin van de regenboog als schakel tussen hemel en aarde en tevens was ze de boodschapper van de goden, gekleed in kleurige kleding bracht ze hoopvolle berichten aan de stervelingen op aarde. De Iris is ook de bloem van het Franse koninklijke wapen, in de vijfde eeuw was Clovis koning van de Franken en dankzij de Iris, (wat waarschijnlijk toch de Lis is geweest) behaalde hij een overwinning omdat hij en zijn leger zaten ingesloten tussen vijandelijke soldaten en een rivier die erg diep leek, toen hij de Irissen/Lisdodden zag wist hij dat het veilig was om over te steken. In de twaalfde eeuw maakte Lodewijk VII van Frankrijk de paarse Iris tot het symbool van de kruistochten en werd toen Fleur de Louis genoemd naar deze koning. Later werd onder Edward III die in 1339 beweerde recht te hebben op de Iris deze verwerkt in zijn wapen Fleur de Louis is later Fleur-de-lis genoemd en is overal te vinden in kastelen, wandkleden, meubels, wapens en zelfs op behang.

Egelantier - Rosa rugosa, wilde roos

De Egelantier – wilde roos – is al heel oud en bestaat in verschillende kleuren van wit tot donkerroze, Elizabeth I had deze wilde roos als symbool en ook werd de Egelantier in het Victoriaanse tijdperk veelvuldig gebruikt in de poëzie en de literatuur, Shakespeare stond erom bekend deze wilde roos veelvuldig in zijn stukken te gebruiken en ook schilders, (waaronder de beroemde Engelse schilder Edward Burne-Jones (1833-1898) hebben ook vaak de Egelantier vereeuwigd. Deze roos staat voor “Ik verwond om te helen” (de doorn van de roos die Doornroosje honderd jaar liet slapen en die daarna door een prins wakker werd gekust te midden van enorme hagen wilde rozen). Nog even een filmpje voor wie ook zo van bloemen houden en ik hoop dat de foto’s even wat opfleuren in deze donkere dagen, er is natuurlijk over veel meer bloemen wat te vertellen maar zo is het voor één keer wel genoeg Knipogende emoticon

Mij spreekt de blomme een tale………..

Posted 22 januari 2012 by Ann McDunn in Natuur

22 responses to “BLOEMEN binnen, BLOEMEN buiten en wat BLOEMEN weetjes

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een heel interess

  2. zo liefen An ben blij dat je weer even wat neer zet en wat je neer hebt gezet dat doet me goed lekker een boeket met bloemen en nu juist die bloemen waar ik gek op ben en die kleuren zijn echt erg mooi doet een mens goed helaas moet je nog even geduld heben om al die kleuren in de vrijen natuur weer te zien maar ook aan de winter komt een eind hoor en om nu de winter in de koelkast te zetten dat lijkt me geen goed plan An zet hem dan maar bij de verwarming dan weten we zekker dat de lenten er aan komt ik wens je een fijnen avond pas goed op je zelf en op mandy diken kus van mij voor jou

    • Lieve René, blij wat van je te lezen, geduld heb ik gelukkig wel en je hebt gelijk de winter zal ik dus maar bij de radiator zetten in een heel grote teil natuurlijk😉 Fijn dat de bloemen je goed hebben gedaan en pas ook goed op jezelf en John die ook op jou past! Een dikke kus terug en van Mandy likjes.

  3. Lieve Zuster,
    Van dit blog wordt je toch weer een stuk vrolijker in deze donkere en grijze tijd hoor. Je foto’s hierbij zijn echt heel mooi, de kleuren spatten van het scherm af! De opname van de Iris is super, zó mooi scherp. Je hebt prachtige boeketten gekregen, met zoiets in je kamer, ziet het er allemaal een stuk gezelliger uit. Nog even doorzetten, en dan kunnen we weer een hoop mooie bloemen in de natuur zien…..ik kan bijna niet wachten.
    Liefs en een dikke kus van je broertje.

    • Dear Brother,
      af en toe zie je de zon even dus dat ding bestaat nog, maar er is nog altijd veel regen en harde windvlagen en de winter van 2011 – 2012 kan nog wel sneeuw en ijs brengen maar de voorspelling van de kleine ijstijd heb ik maar in de koelkast gelegd😉 Bloemen in de kamer en dan hier en daar wat geurkaarsjes en waxinelichtjes maakt het toch wel een stuk gezelliger, maar ook ik kan haast niet wachten op de èchte lente als alles weer zo fris groen wordt en de bloemen overal beginnen te bloeien, doorzetten doen we wel maar deze tijd kunnen de dagen best wel lang zijn. Van de Irissen heb ik altijd veel foto’s gemaakt en eigenlijk vind ik deze zelf ook wel mooi😉
      Veel liefs en een dikke kus, je eigenste Ann.

  4. Ja Ann, zo zie je maar, met wat gedult lukt het best wel. GDie linkjes achter de plaatjes lukt me tegenwoordig redelijk goed, en het is steeds weer een verrassing wat erachter zit. Je kan er allelei linkjes achter plakken. Of het nu filmpjes, of wat dan ook, is maakt niet uit. even eraan werken en het staat erop.
    Groetjes, knuf en een likje voor Mandy.

  5. Jee Anna daar wordt je vrolijk van. Leuk blogje. En mooi filmpje, leuk om te zien hoe de bloemen groeien in versnelt tempo.Begin nu weer echt naar de zomer te verlangen. Maar als we de weer goden mogen geloven , komt er nog een winterse periode aan. En de sneeuwklokjes laten hun kopjes al zien. Gelukkig dat ze er tegen kunnen. Fijne week Groetjes Anna

    • Brrrrr Anna de tijd schiet al op naar de lente maar er kan natuurlijk nog heel wat gebeuren, van mij hoeft het niet zo nodig en ook ik verlang naar de lente en daarna hopelijk weer eens een goede zomer, er bloeien nu al bloemen die anders pas in de lente komen en ik hoop dat die het redden! Nu klettert de regen weer tegen de ramen en het water raakt maar niet op, fijn dat je werd opgevrolijkt door de bloemenfoto’s en jij ook een heel goede week gewenst, groetjes Ann.

  6. Weer zeer de moeite waard dit blogje Ann. Lekker kleurig en voorzien van niet alleen de bekende weetjes, maar ook leuk met een tikje geschiedenis eraan vastgeknoopt. Ik hoop dat het je gaat lukken om weer eens wat vaker iets te posten.

    • Oeps, ik weet dat ik niet veel post maar ik ga het zeker weer doen hoor Bea, bedankt voor je reactie en geef Diesel even een heleboel likjes van Mandy, ik praat altijd tegen de kleine pitbull en vertel dan dat Diesel zo braaf is en dat ze daar een voorbeeld aan kan nemen, trossen bananen komen de laatste tijd wel vaker voor en als ze in de smiezen heeft dat er gewassen of gekamd moet worden zijn het bananenbomen😉

      • Als jij straks in de lente weer lekkerder in je vel zit, raakt ze zeker weer veel van die bananen kwijt. Ze voelt je aan.😉

        • Hmmmmm…. een Yorkie is geen Drent hoor Bea en het zijn echt kleine eigenwijze hondjes, Mandy trekt er zich niet zoveel van aan hoe ik in m’n vel zit, die gaat haar eigen gangetje en als ze haar zin niet krijgt kan ze behoorlijk zeuren, maar daar geef ik dan niet aan toe. Ik hoop dat je gelijk hebt maar ik vrees met grote vreze😉

  7. Zo, weer mooi en fleurig, Ann. prachtige bloemen, en een leuk en leerzaam verhaal erbij. ziet er weer heel mooi uit.
    en gelijk even het andere. bij mij werkt het wel hoor, maar je moet je pijtje (niet je vinger hoor want dan krijg je zo’n strepen op je scherm) echt BOVEN zijn hoofd houden, mag ook stil houden, maar er wel boven en niet op zijn gezicht. Probeer het nog maar eens, dan zal je zien dat hij hem pakt en je lelijk aankijkt, en hem dan wegsmijt. Zal je best wel lukken. Groetjes en voor jou een knuffel en voor Mandy een likje met een fijne week.

  8. “witte rozen geef je aan een in liefde onervaren vrouw” lees ik bij jou. Was het vroeger ook niet zo dat een vrouw alleen in het wit mocht trouwen als ze nog maagd was🙂 Zelf hou ik van de kleur zwart. Zwarte tulpen vindt ik bijvoorbeeld mooi maar ik heb het vermoeden dat deze kleur in de bloemenwereld met “afscheid” te maken heeft.

    De foto’s van de gerbera en het goudsbloemetje vindt ik de mooiste. Kleuren en glans komen er daar erg mooi uit. Ik weet echter ook dat de kleur ‘rood’ zich ontzettend moeilijk laat fotograferen weet ik uit ervaring.

    Mooi en leerzaam logje Ann
    Leuk om weer eens wat van je te lezen

    • Het was inderdaad zo dat vrouwen alleen in het wit mochten trouwen als ze maagd waren, maar aangezien je tegenwoordig alleen nog maagden aantref op kleuterscholen hebben ze dat maar veranderd (denk ik) mannen kopen tegenwoordig hier in Nederland geen kat meer in de zak😉 Een zwarte roos, want die zijn er inmiddels ook al staat voor “Het is uit” dus toch ook vaak rouw, van de zwarte tulp zullen we dat dan ook maar aannemen, eigenlijk is paars bij een begrafenis halve rouw, maar bij bloemen ligt het toch weer heel anders. Rood is echt een ramp Henk, voor de Coolpix valt het me nog mee maar je wilt niet weten hoeveel foto’s ik in de prullebak heb gemieterd! Ik zal mijn leven beteren en weer eens wat vaker een blogje plaatsen maar door omstandigheden kwam het er gewoon niet van.

  9. Fijn Ann dat je voor wat kleur zorgt want het is eigenlijk dweilen met de kraan open.
    Woensdag zou het even droog zijn en voor de ganse week wordt weer regen ,gegeven
    Dat er aan bloemen veel dingen worden toegeschreven wist ik maar vond het heel fijn het toch nog eens te lezen

    • Iedere dag dat saaie grijze en regenachtige weer maakt je meestal niet vrolijk dus daarom maar eens allemaal bloemen, echt leuk dat je het fijn vond om te lezen al wist je natuurlijk als natuurfreak zijnde alles al, ik hoop dat het over een paar weken toch ander weer wordt maar bloemen in huis zijn ook bijzonder prettig om naar te kijken!

  10. Deze fraaie bloemenfoto´s geven weer wat kleur in deze donkere tijden. Ik vind de iris ook erg mooi. Vooral de vorm van de bloem, erg tenger en daarnaast heel erg sierlijk en kleurrijk.En ook heel erg bijzonder dat de goudsbloem nu al bloeit ! Een erg leerzaam verhaal met feitjes die ik absoluut nog niet wist !

    • Bedankt voor je compliment John en leuk dat je bepaalde feitjes niet wist, het is inderdaad een klein wondertje dat de goudsbloem maar blijft bloeien in dezelfde bak zitten heel veel zaden maar die houden zich rustig, dit was vast een heel snelle jongen😉

Geef een reactie

