SUBSIDIE voor MOORDVROUW een TV-serie   28 comments

Bij het lezen van dit soort berichten begint er bij mij iets te kriebelen, nee ik heb geen vlinders in m’n buik maar ik erger me behoorlijk aan dit soort onzinnigheden. Nergens is meer geld voor bij de gemeenten en we moeten allemaal steeds meer inleveren, is het dan zo nodig om met miljoenen te strooien voor een TV-serie van producent Endemol en RTL? Nee natuurlijk is dat niet nodig want met een miljoen kan je heel wat betere dingen doen, hieronder o.a. het commentaar van Paul van Gessel de directeur van Fryslân Marketing:

Wat ikzelf behoorlijk kwalijk vind is dat er ophef is ontstaan bij de noordelijke provincies Groningen en Drenthe omdat de RTL serie “Moordvrouw”, die zich in Friesland afspeelt, MEDE WORDT BETAALD UIT EEN SUBSIDIEPOTJE VOOR DE VERSTERKING VAN DE ECONOMISCHE POSITIE VOOR NOORD-NEDERLAND. Dat is m.i. een grof schandaal omdat dit de economie natuurlijk niet ten goede zal komen. Politici in Groningen en Drenthe zijn van mening dat commerciële programma’s niet met gemeenschapsgeld moet worden betaald en bovendien speelt de serie zich alleen in Friesland af zodat ik de politici in Groningen en Drenthe (deze keer) groot gelijk moet geven. Friesland is een mooie provincie maar in deze tijd zal haast iedere Nederlander dat toch wel weten en ik zie echt niet dat er ineens een enorme aantal toeristen extra naar Friesland komen omdat daar een TV-serie is opgenomen, of vergis ik me toch weer in de Nederlanders?

moordvrouw  1 

draaien maar, het kost een beetje maar heb je dan ook wat???

Woensdag 25 januari 2012, bron Elsevier:

Politieke partijen in de Provinciale Staten van Drenthe hebben verbaasd gereageerd op een miljoenensubsidie van de drie noordelijke provincies voor de nieuwe politieserie Moordvrouw van RTL 4. Het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN) betaalt bijna een miljoen euro mee aan de politieserie met Wendy van Dijk in de hoofdrol. Dat meldt RTV Drenthe.

moordvrouw 3

De cast zal er niet wakker van liggen, brood met dik beleg is belangrijk maar niet van gemeenschapsgeld!

Het SNN is een samenwerkingsverband van Friesland, Groningen en Drenthe met als doel de economische positie van Noord-Nederland te versterken. De politieserie speelt zich af in Friesland. Volgens SNN is er daardoor sprake van promotie van de provincie Friesland. De productie van de serie kost 7,9 miljoen euro. Marketing Fryslân kreeg van SNN 3,7 miljoen euro voor een promotiecampagne van Friesland gedurende vijf jaar. Daarvan wordt zo’n miljoen besteed aan de politieserie met 10 afleveringen.

De PvdA in de Drentse Staten vindt het opmerkelijk dat er zoveel subsidie gaat naar een televisieserie. De SP gaat de kwestie aankaarten in het algemeen bestuur van het SNN. De Groningse PVV-fractievoorzitter Ton van Kesteren spreekt van “een ordinaire reclame-uiting” en eist opheldering. Ook andere Groningse Statenfracties zetten vraagtekens bij de investering. Door Arne Hankel.

moordvrouw 1

Uiteraard heb ik hier en daar gekeken naar wat de serie eigenlijk in zal houden, maar volgens mij kan dat in iedere provincie in Nederland opgenomen zijn en of je nu Friesland promoot door moord en doodslag tsja wie het weet mag het zeggen! Zelf denk ik toch echt dat het miljoen beter besteed had kunnen worden.

Zo nu zal ik eerst het SNN maar aanschrijven om een subsidie, dit is ook promotie! Voor de niet Friestaligen zet ik hieronder de vertaling.

Oh ja het is waar, ik voel mij vandaag
Anders dan anders, begrijp me goed
Mijn huis stond overal op de wereld
Er is geen plek waar ik zo van hou

Ik stal harten, deed andere pijn

maakte vrienden en verloor er een paar
De laatste dagen ben ik bang
Dat ik zo naar jou verlang

Ik zal je zeggen dat ik trots ben
En mijn gedachten liggen dicht bij jou
Friesland jij roept mij, ja ik wil naar huis
En zou ik ooit een vreemde worden
En jouw grond voelt niet meer alsof hij van mij is.
Friesland o Friesland ik hunker naar jou

O Friese grond, jij geeft mij brood
De groene weide de geur van hooi
De luchten wild, je meren wijd
Dat is mijn beeld van die tijd

Ik vertel verhalen, ik zing van jouw land
Het is waar ooit mijn leven begon
Het verwondert mij hoe het kan
Dat ik mezelf vandaag niet ben

Ik zal je zeggen dat ik trots ben
En mijn gedachten liggen dicht bij jou
Friesland jij roept mij, ja ik wil naar huis
En zou ik ooit een vreemde worden
En jouw grond voelt niet meer alsof hij van mij is.
Friesland o Friesland ik hunker naar jou
Laat me je vertellen dat ik van je hou

En dat ik heel de tijd aan je denk
Friesland je roept me
Nu ga ik naar huis
En mag ik ooit een vreemde worden
Dan weet je dat het me meer dan verdrietig maakt
Want Friesland is nu alles
wat ik ooit heb gehad.

Het staat er niet correct, maar spaties helpen niet *snik*

De Mieden

Zelf kijk ik wel in de Mieden naar Friesland en het kost geen cent!

Posted 26 januari 2012 by Ann McDunn in Amusement

28 responses to “SUBSIDIE voor MOORDVROUW een TV-serie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Weer een mooi staaltje van verspilling van belastinggeld ! Ik heb nog geen verhalen in het nieuws gehoord dat er bussen vol mensen naar Friesland gaan vanwege deze film…

    • Nee hoor John, de elfstedentocht is promotie genoeg daar weten ze haast in de hele wereld wel wat van en deze TV serie moet nog slecht geweest zijn ook (wat ik van anderen heb gehoord) De opnamen hadden overal in Nederland gemaakt kunnen worden en het is echt verspilling van belastinggeld geweest.

  2. Goeden morgen ann ..even zeggen dat ik het er ook mee eens bent .de foto van de mieden
    is erg mooi gemaakt ! tevens al je mappen zijn gaaf om te zien! en hoe gaat het er verder mee.
    groetjes van marry en cees

    • Hallo Cees, leuk wat van je te zien en bedankt voor je reactie, hier gaat alles naar omstandigheden goed en soms kan het best wel beter, maar klagen helpt niet dus gewoon blijven ademhalen en er van maken wat er van te maken is en daar weten jullie alles van.
      Lieve groeten voor jou en Marry.

  3. Gut gemacht mit allen.
    Freundliche Grüße, Wolfgang

  4. Hallo Ann en Mandy,
    Prachtig blogje over Friesland, en ook de filmpjes, zeker de laatste. Alleen allemaal nog zonder sneeuw. hihi, Maar zal er nu ook wel anders uitzien.??!!!
    Even wat reactie op wat je bij mij schreef, ook al is het wat laat, maar heb weer enkele dagen op mijn bed moeten liggen. Het is je toch gelukt, om de pijl weg te laten gooien, en zag dat je schrok van het geluid. hihihihi. Prachtig hé.

    Wat het kan zijn dat je geen up-dates van mij krijg, tast ik ook in het duister.!!!! Ik zou het ook niet weten waar het aan zou kunnen liggen.?? Ik schrijf het hier maar even, want misschien als iemand het leest, dat die je kan helpen. Ik heb het ook geschreven en gevaagt aan je broer, dus maar even afwachten op de reactie die misschien komen. Ik weet ook niet og het aan mij kan liggen, als dat zo is, zou ik graag ook de hulp willen hebben, zodat je ze wel zal kunnen krijgen.Fijne rest zondag en een prettige week in het hoge noorden
    Veel liefs en een knuffel voor jou, en voor Mandy een likje, Rinus

    • Hallo Rinus,
      Friese liedjes zijn nog zo beroerd niet en er zijn zelfs Friese troubadours waarvan er enkele zijn die heel goed zingen. Het ziet er inmiddels een stuk kouder en witter uit hoor, maar ik hoop toch dat dat witte spul weer snel zal verdwijnen en dat de temperaturen weer wat hoger uit zullen vallen, brrrrrrr kou is niets voor mij! Ik zal even proberen om je weer bij de followers te zetten, dan is dat wel voor de tweede keer maar het kan zijn dat het is vervallen toen jij problemen had, komt wel weer goed. Hou je haaks Rinus, liefs van mij en likjes van Mandy!

  5. Ha, ik heb nu 2 afleveringen gezien. En als ik eerlijk ben……………… zoveel van Friesland zie je niet eens hè. Kan overal opgenomen zijn. En dan is er nog de aanschaf van de JSF, ook zoiets belachelijks………… Spendeer je daar nou je geld aan als ministerie? Kapitalen verspild, denk ik dan………….
    Goeie wike leve!♥
    xSjer

    • Wat ik er van op internet heb opgespoord kon inderdaad overal zijn opgenomen Sjerrie, maar dat miljoen is binnen! Er zijn echt heel veel zaken waarbij je denkt “dat hoeft helemaal niet” het zijn inderdaad verspilde euro’s die beter aan de zorg en het onderwijs besteed kunnen worden.
      Jij ook een heel goede week leave ♥ hug, Ann.

  6. zo lieven An toch nog even een bezoekje van deze kant naar dat veren buitenpost om me is met deze zaak te bemoeien haha nee wij heben hier ook vaak last van dat er een film wordt gemaakt hier in de stad voor al in het ouden gedeeldt nou is daar niet al te veel meer van over maar toch is er af en toe nog wel een aan vraag bij onse gemeente ook in het neuwen stad huis was er verleden jaar nog een film op namen maar wat blijkt nu dat de zender die deze film wou maaken wel even met een bak euro s over de brug moest komen anders kregen ze geen verguning om dee film op te nemen weet niet hoe dat zit in friesland maar daar zal ook wel best wel wat onder de tafel zijn gestop waar wij als burgers natuurlijk niet s van zullen zien korst ons altijd wel een euro want als er een film wordt gemaakt dan wordt de halfen wijk af gesloten mensen worden uit hun slaap gehouden want er moet dan ook nog even een nacht op namen gedraaid worden auto s die worden weg gesleept en dat korst dan weer euro s om dat ding wer voor de deur tekrijgen nee ik heb het er niet zo op dat ze maak lekker dingen doen waar wij later weer voor moeten betalen en an waar is dan het eind ja wel minder over de brug komen met dingen voor de burgers je hoort toch ook noks over het geld dat ijsland al weer heeft terug heeft gestoort met renten nee daar hoor je ook niks over ook niet toen het pensoen fons is leeg gerooft door de hogen heeren en nu moeten we dat maar weer slikken ik baal echt van die mafie op blazen zo liefen An ik hou het hier bij ander slaap ik weer een nacht niet maar daar over meer op mijn block diken kus van mij voor jou

    • Naar je blog ga ik direct toe lieve René, maar als ik zo de reacties lees dan wordt er nog al voor wat overlast gezorgd door de filmindustrie en dan is het in dit geval nog niet eens voor een echte goede film, met z’n allen betalen we dus lekker mee aan de grootgraaiers, dat de pensioenen erop achteruit gaan zal heus wel doorgaan en dat is regelrechte diefstal, het geld is betaald door mensen die wat over hadden voor een goede oude dag en velen hebben hun premie jaren en jaren lang betaald, maar toen het goed ging kreeg niemand er wat bij, daar zijn ook miljonairs van overgebleven. Over wat we allemaal inmiddels geleend hebben aan andere landen en event. hebben teruggekregen dat wordt nu stilgehouden, stel dat de Nederlanders in opstand komen whoehahahaha dat zie ik dus nooit gebeuren! Ik vraag mezelf weleens af wanneer de burgers van Nederland zeggen STOP, het is nu mooi geweest! De kloof tussen arm en rijk wordt zo langzamerhand wel heel erg groot René en dan te bedenken dat we er nog lang niet zijn. Maak je niet te druk lieverd en probeer lekker te slapen, dikke kus, Ann.

  7. Wat in en intriest, als ik zie hoe we in ons werk in alle bochten moeten wringen om de zorg toch nog een beetje draaiende te houden dan is het sneu als blijkbaar een paar Nederlandse sterren met hun champagne en kaviaar weer belangrijker zijn.
    triest iets anders kan ik er niet van maken. en laat ons eerlijk zijn iedere provincie in Nederland heeft iets unieks dat is wat Nederland juist zo mooi maakt en iedere provincie telt mee, Friesland met zijn water en de uitgestrektheden (al geloof ik dat qua wateroppervlakte Limburg hard aan het inhalen is) Drenthe met haar hunebedden , Gelderland met haar heuvelrug en bossen , Holland met het strand en de bollenvelden. Is er nou echt een provincie meer waard dan de andere? bah ik dacht dat wij Nederlanders daar ondertussen wel boven stonden maar helaas.

    • Het is ook triest Marion, de zorg is toch wel bijzonder belangrijk voor oud en jong en om daarvoor wat geld extra te krijgen dat zit er niet in, ze kleden de zorg liever uit voor de gemiddelde Nederlander en dan is het ook in en in triest als je ziet wat het entertainment voor geld binnen krijgt en er lekker aan verdienen om gewoon een toneelstukje op te voeren. Je hebt helemaal gelijk dat iedere provincie in Nederland iets unieks heeft en gepromoot hoeft dat echt niet te worden, stel dat alle provincies nu ineens maar een serie bedenken en dat ze daar allemaal een miljoen voor krijgen om de betreffende provincie te promoten, als het niet zo droevig was zou je er om lachen. Ik ben er echt blij om dat er meer zijn die er zo over denken en ik hoop toch echt dat de politici in Groningen en Drenthe hier wat aan gaan doen, het is tenslotte ook het geld van die provincies. Televisieland is tegenwoordig big business en de miljoenen worden met scheppen in deze industrie gegooid terwijl ze ook nog bij de commerciële TV heel wat geld binnen krijgen van de reclame’s, dat de gemiddelde Nederlander nog steeds naar al die reality soaps en Nederlandse mini-series kijkt begrijp ik ook niet, ik ben een filmliefhebster maar naar dit soort onzin kijk ik nooit, ik gun het iedereen van harte maar laat het niet betaald hoeven worden door gemeenschapsgeld dat miljoen had weer wat kunnen schelen in de zorg en die promoten lijkt me heel wat beter.

      • Groot gelijk en niet allen de zorg maar ook het onderwijs, laatst zag ik een interview waar de nekharen van overeind gingen staan, kinderen op de lagere school haalden gemiddeld een 6 en half voor rekenen terwijl dit vorig jaar een 7 was maar omdat de 6 en half werd gehaald in minder tijd, dus minder rekenles , was de conclusie dat de kwaliteit dus om hoog was gegaan. ben ik nu de enige die zo’n opmerking vreemd vind?

        • Nee hoor Marion ik hoor het meer dus je bent niet de enige die deze opmerking vreemd vindt, het is net of de kinderen met al die citotoetsen echt minder tijd hebben voor gewoon rekenen, de kwaliteit gaat dus achteruit inplaats van vooruit, die kleintjes moeten meer proefwerken maken en dat gaat ten koste van het gewone leerstelsel, misschien zijn wij wel dom maar ik vind in ieder geval dat je gelijk hebt.

  8. Dear Ann,
    Het is een grof schandaal, dat er in deze tijd van bezuinigen zoveel geld van een provincie in de zak van Endemol wordt gestopt, die al bulkt in de poen. Denken ze nu echt, dat door het promoten van een tv serie die in Friesland wordt opgenomen, er ineens bussen en treinen vol mensen naar Friesland komen??? Overigens is het helemaal niet nodig om de mooie provincie Friesland meer bekendheid te geven bij de Nederlanders hoor, wie zou er niet hebben gehoord van…..de Sneekweek, Elfstedentocht, Skûtsjesilen en wat te denken van “Us Mem”….HA! Er zijn legio andere zaken te bedenken waaraan die 1 miljoen beter zou kunnen worden besteed, en ik kan mij de verontwaardiging van Groningen en Drenthe heel goed voorstellen! Een mooi lied, en leuk dat je de vertaling erbij hebt gezet,maar……jou mooie foto van De Mieden, is voor mij het hoogtepunt van dit overigens kei goede blog.
    Liefs en een dikke kus van je broertje.

    • Lieve Edward,
      een grof schandaal is en blijft het als er niet wat aan zal gebeuren en de serie daar kijk ik dan ook niet naar, niet dat Endemol daar mee zit maar eigenlijk zou niemand er naar moeten kijken als ze weten wat het aan gemeenschapsgeld heeft gekost, maar ja de Nederlanders mopperen veel maar doen weinig! Je bent notabene Us Heit ook nog vergeten broertje (het standbeeld van Willem Lodewijk van Nassau-Dillenburg 1560-1620 stadhouder van Friesland) Op Soestdijk wisten ze drommels goed hoe Friesland was en Prins Bernhard kwam dan ook regelmatig in Leeuwarden, misschien heeft hij de Friese Beerenburg ook wel eer aan gedaan😉 De waddenzee en eilanden ook daar weten de Nederlanders best wel van dat ze bestaan, er komen heel veel toeristen naar de eilanden en die moeten dan toch echt door Friesland heen rijden. Zo kunnen ze onder het mom van allerlei onzinnige toestanden toch miljoenen subsidies weggeven terwijl andere subsidies vervallen die misschien wel veel nuttiger zijn. Bedankt voor je compliment over de foto, ook jij weet hoe mooi de Mieden zijn.
      Liefs en een dikke kus terug, je eigenste Ann.

  9. Het is een ongelooflijk verhaal wat ik hier lees.Kan me je verontwaardiging goed voor stellen. Ik dacht dat alle subsidies allemaal ingetrokken waren,vanwege de bezuiniging. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.En de veel verdieners gaan er weer mee strijken. Wij kijken al heel weinig naar de commerciële omroepen. Allemaal het zelfde potnat. bah. Nee je hebt gelijk ons oordeel telt niet. Geniet maar van het foto’s maken en het wandelen op de Mieden met Mandy. groetjes Anna

    • Eigenlijk is het in deze tijd ook ongelooflijk dat zoiets kan gebeuren Anna, de bezuinigingen zijn dus alleen voor de mensen met minder geld om te besteden en de rijken worden steeds rijker, ik ben niet jaloers op die lui maar dit zou gewoon niet mogen gebeuren, die commerciële zenders verdienen genoeg aan de reclame en laten ze daar dan maar serietjes van betalen en het vele geld besteden aan wat ècht nodig is. Van het wandelen in de Mieden met Mandy geniet ik meer dan van Nederlandse series dus dat hou ik maar in! Groetjes, Ann.

  10. Het gaat ook mijn petje ver te boven Ann. In deze crisistijd waarin iedereen de broekriem aan moet halen en de ene bezuinigingsronde de andere opvolgt zijn er volop financiele perspectieven voor een tv serie die zogenaamd de provincie Friesland dermate promoot dat de baten groter zijn dan de kosten.
    Ik kijk zelf geen series en ik zal deze TV serie dan ook zeker missen. Wat mij betreft een gemiste kans en voor mijoenen andere nederlanders waarschijnlijk ook😦

    Jou foto van de Mieden zie ik overigens Graag Ann🙂

    • Nederlandse series kijk ik ook nooit of ik moet er perongeluk een stukje van zien, de provincie Friesland kan heus wel zonder 10 afleveringen TV-serie maar ja, de directeur Paul van Gessel van de Fryslân Marketing kan er zo fijn over praten voor de TV en dat is hem wel een miljoen waard van het gemeenschapsgeld grrrrrrrr, schaamte hebben dit soort lieden ook al niet. Als het weer beter wordt ga ik de Mieden weer in en bedankt voor je compliment.

  11. O, van verontwaardiging vergeet ik helemaal wat ik wilde zeggen: die onderste foto Ann, prachtig!

    • Dank je wel Bea, deze foto heb ik genomen tijdens een wandeling met zwager Harm, m’n trouwe kameraad en aan dit soort foto’s kunnen we ook zien hoe Friesland eruit ziet, al denk ik dat dankzij het internet en You Tube half Nederland het wel weet en de rest heeft waarschijnlijk geen interesse, ik kreeg vaak het grapje te horen “Friesland, afzagen en wegduwen”, ik mag hier dan niet zijn geboren ik vind Friesland mooi en de taal ook!

  12. Breek me de bek niet open …….. ik ben het klutsend met je eens. Heb me er ook al over opgewonden. Maar ja, daar heb ik alleen zelf maar last van. Bovendien helpt het geen bal en tegen bepaalde connecties kunnen wij toch niet op.

    • Bij mij zijn het momentopnamen Bea, ik erger me eraan maar als ik het van me af heb geschreven is de grootste ergernis al weer over, Nederland blijft een laks land, niemand vind zoiets kunnen maar nog even en dan zitten er heel veel te kijken naar deze (voor mij) omstreden serie, boycotten die handel dan geven ze voortaan het geld misschien eens goed uit! Ik weet in ieder geval dat ik niet zal kijken al komt Friesland er in voor.

  13. Inderdaad Ann zoveel geld spenderen aan een reeks als iedereen moet inbinden.Kan niet vind ik.
    .Ook in Lier had de stad er een fortuin tegen gegooid om hier een reeks te laten filmen..Niet meer toeristen alleen maar miserie..Er werden straten om de haverklap afgesloten.In het park moest je weg want er werd gefilmd enz
    Ik vond het zeker niet prettig..ik ergerde me er aan.Maar wie ben ik? een doodgewone ziel wiens oordeel niets uitmaakt
    .Ook ik vond dat de stad met dat bedrag veel andere nuttige dingen had kunnen doen..
    Maar die dingen worden boven ons hoofd beslist

    • Ja Marylou en daarom kan ik me er behoorlijk aan ergeren, wij als gewone Nederlanders hebben niets in te brengen, hoezo democratie dat woord kunnen ze wel gaan schrappen voor Nederland. Maar vergeet niet dat ook zoals jij het noemt “een doodgewone ziel”, een stem hebt en die kunnen we nog gebruiken. Er worden allerlei subsidies voor kunst en cultuur in de ijskast gelegd of afgeschaft maar de mensen met het meeste geld maken de dienst uit en komen er vrolijk mee weg. Aan zo’n serie wordt best flink verdiend en vergeet niet dat Endemol en RTL genoeg geld hebben, iemand die een boek schrijft moet het verkopen en verdient daar meestal weinig mee als beginneling maar de grote geldverdieners krijgen altijd weer hun zin.

Geef een reactie

