Kerstfeest, maar wat vieren we nu eigenlijk?   33 comments

Kerst 2011

Het is alweer bijna kerst, de huisvrouwen lopen in de supers met karren vol etenswaren en drinken te zweten, de portemonnees raken uitgeput, veel mensen vieren de kerst met cadeautjes en dan de arme stumpers die nog de kalkoenen en andere enorme maaltijden moeten bereiden, waarna de onvermijdelijke afwas gilt dat alles weer schoon moet, tenzij er een afwasmachine aanwezig is dan is dat het ergste niet. Bij mij wordt het een sobere kerstviering met gewoon wat eten wat ik anders ook eet maar toch wel met wat kaarsjes en groene takken want als je niets meer viert wordt het jaar wel heel erg saai. Met kerst wordt door de christenen de geboorte van Jezus gevierd, maar dat is dus nattevingerwerk aangezien Jezus helemaal niet in de winter is geboren, niemand kan met zekerheid vaststellen wanneer zijn geboorte was maar in ieder geval niet in de winter, de één zegt in de lente en de ander beweert dat het in de zomer was, daar kan ik wel inkomen omdat de herders in de velden lagen bij hun schapen en dat deden ze echt niet in de winter, nog anderen hebben het over oktober. Geschiedkundigen zijn het er niet over eens of Jezus wel geboren is in wat wij het jaar 1 noemen, het kan wel een jaar of 5 later geweest zijn of misschien wel in een heel ander jaar, in feite is kerst een mengeling van christelijke en heidense tradities.

kerststukje

Ach het heeft toch wel wat en in andere jaargetijden zouden we hier niet aan denken!

Lang voordat het christendom opkwam werden er al feesten gevierd rond 24 en 25 december omdat die data dicht liggen bij de kortste dag van het jaar, midwinter en waarna de dagen weer langer worden en men zich kan gaan verheugen op het voorjaar. Waarom er dan toch is gekozen voor 25 december als geboortedatum van Jezus? Wel de kerkvaders die het niet zo nauw namen met een jaar of wat stelden de geboortedag van Jezus vast op 25 december en dat was rond het jaar 300, vermoedelijk deden ze dat met opzet omdat deze dag een van de grootste heidense feestdagen was, op die manier konden ze de oude godsdiensten makkelijker verdringen en zelf nieuwe gelovigen aantrekken, ook hebben de kerkvaders een berekening gemaakt waarbij ze negen maanden hebben opgeteld bij de dag waarop Jezus volgens hen werd geconcipieerd.

Schilderij 

Op dit schilderij is het een vrolijke bedoening en Maria heeft niet zichtbaar geleden onder de geboorte Knipogende emoticon

Over de ster die opkwam in het Oosten die de drie wijzen of koningen duidelijk maakten dat er toch wel heel iets bijzonders aan de hand moest zijn, kan een verzonnen verhaal zijn, astronomen hebben zich er flink mee bezig gehouden en er zijn een aantal verschijnselen die in aanmerking komen, alleen kloppen die nooit met de tijdsberekening. De komeet Halley zou het geweest kunnen zijn, want die was rond die tijd te zien, al was dat in het jaar 12 v.Chr. Als dit dus zou moeten kloppen met de bijbelse gebeurtenissen dan zou de geboorte van Jezus een paar jaar verschoven moeten worden. Dan is er nog de mogelijkheid van een nova, of een supernova, die zijn door Chinese en Koreaanse sterrenkundigen in 5 v.Chr. waargenomen, de supernova heeft maandenlang aan de hemel gestaan en die kon je soms zelfs overdag zien. De derde mogelijkheid is een conjunctie, dan staan twee planeten zo dicht bij elkaar aan de hemel dat ze duidelijk te zien zijn, dat was het geval met Jupiter en Saturnus, maar dat was in het jaar 7 v.Chr. Het blijft gokken want het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de ster alleen in het Midden-Oosten en in de thuislanden van de drie wijzen te zien was, maar  de ster van Bethlehem is ook al een zeer vaag iets een mooi verhaal maar helemaal kloppend zal niemand het krijgen.

De wijzen uit het Oosten:

de drie wijzen uit het Oosten

De wijzen komen in de bijbel voor het eerst in het evangelie van Mattheüs voor, maar samen worden ze zelden genoemd en er staat nergens dat ze met z’n drieën waren, in sommige verhalen komen er wel 12 wijzen voor maar omdat er drie geschenken werden meegebracht gingen de mensen geloven dat er drie wijzen zijn gekomen. Legendevorming heeft het Mattheüsverhaal uitgebreid. De drie wijzen werden ook mythische koningen, geleerden of zelfs tovenaars genoemd, het specifiek Oosterse aspect magiërs is veranderd in een om het voor de West-Europeanen meer herkenbaar te maken. De drie geschenken horen dan ook niet specifiek bij één van de de wijzen,  goud zoals dat past bij een koning, wierook om te benadrukken dat het kind “goddelijke eer” toekwam en mirre als verwijzing naar zijn dood (balsem waarmee doden werden afgelegd). De drie koningen kregen rond het jaar 500 pas hun namen, hun namen in het Grieks waren Apellius, Amerius en Damascus en in het Hebreeuws Galgalat, Malgalat en Sarathin. Ze zijn echter het meest bekend onder hun verlatijnste Perzische namen Balthasar, Caspar en Melchior.  Het kerstverhaal bestaat dus eigenlijk uit sagen, mythen en legenden. Hoe het ook zij, laten we gewoon de kerst vieren zoals we dat willen, wel de geboorte van Jezus, of gewoon er een paar leuke dagen van maken met een eenvoudige doch voedzame maaltijd of een heerlijke uitgebreid diner (het kan nu nog, volgend jaar zien we wel weer). Een witte kerst zit er niet in en zelf ben ik daar niet bepaald rouwig om, het is ook wat veiliger rijden nietwaar?

Kerst 2011

Ik zag geen ster, maar de Hollandse luchten zijn altijd mooi! De mensen die deze kerstzondag moeten werken bij o.a. A.H. en de Jumbo’s wens ik sterkte, het is de waanzin ten top dat er gewerkt moet worden op deze dag!

Posted 22 december 2011 by Ann McDunn in Feest

33 responses to “Kerstfeest, maar wat vieren we nu eigenlijk?

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ik zou graag willen weten wie het schilderij heeft geschilderd met de drie wijzen en wanneer. ik gebruik het in het onderwijs. groet Sybrig

  2. Hallo, ik maak voor het vak KCV een verslag en heb hiervoor het plaatje gebruikt dat boven te zien is met Jezus als kindje en alle mensen daaromheen in de stal. Ik zou graag willen weten wie de schilder was die dit schilderij heeft geschilderd. Als iemand mij hier verder mee kan helpen hoor ik het graag.

  3. Hallo Ann en Mandy,
    Ik zie dat je nog niets nieuws hebt, dus dan maar mijn reactie hier. Nee ik had niets verwijderd, en dat was het hem nu juist. Ik bleek aan mijn limiet te zijn, en daar geven ze ACHTERAF pas bericht van, inplaats dat ze een berichtje sturen dat je haast aan je limiet (bandbreedte) bent. Er stond ook een datum bij wannaar ze weer zouden upgrate.!!! Dus ik heb alle plaatjes uit de gastenboeken van de OUDE space verwijderd, en dar waren er zeker wel rond de 600, maar ik moest wel wachten tot hun datum. Dat is vorige week vrijdag (nacht) gebeurt, en dus alles weer terug gekomen. Dus ik kan er weer even tegen, en weet nu ook waar ik moet lijken om te zien waar dat te vinden is (je bandbreedte), zodat het hopelijk niet meer voor kan komen. en dus ook maar gelijk een nieuw blogje gezet.
    Ik wens jou en mandy een fijn weekend, voor jou een knuffel, en voor Mandy een likje. Groetjes.

  4. Dat kindeke Jezus was al een hele Piet (niet die van Sint natuurlijk) toen hij nog maar net het levenslicht zag. Ongeveer 3 maanden oude baby’s zien er zo uit wat meteen wederom een vertekend beeld geeft – het zoveelste – over zijn ware leeftijd! En dan te bedenken dat hij 37 jaar is geworden, volgens sommige lieden! Geen rekenen aan als je 1 dag voor 3 maanden moet rekenen. Word al moe bij de gedachte. Ach, het hele verhaal rond het leven van Jezus, zijn dood en wederopstanding is boeiend en leest net zo lekker weg als een sprookje van Grimm of Andersen. Het allemaal geloven is van een hele andere categorie! Doen we ook niet bij Hans & Grietje, Roodkapje en Sneeuwwitje, nietwaar?
    Henk dat dat alleen in Buitenpost de winkels open waren op 2e kerstdag…… nou nee hoor, hier in het Limburgse ook en volgens mij in iedere stad of dorp in Nederland waar christelijke traditie niet meer erg diep geworteld is. Van de koopzondagen maak ik geen gebruik en van de wekelijkse koopavonden niet tot nauwelijks dus voor mij hoeft het niet maar als het een gat opvult voor ‘den werkenden mensch’ vind ik het best. Het mag maar hoeft niet voor mij. Alleen stoort het me dat christelijken zich eraan ergeren en willen dat op zondagen de winkels en openbare gelegenheden gesloten zijn. Waarom? Niet iedereen is christelijk en als je er geen gebruik van maakt omdat je thuis zit te bidden, kun je er geen last van hebben dat anderen wel winkelen. Allemaal zo verrekte kortzichtig. Ik erger me aan de teringherrie die kerkklokken maken alhoewel in ze doordeweeks niet hoor omdat ik er niet naar luister maar op zondag vind ik het hinderlijk want dan lig ik lekker in mijn mandje en word ik gewekt door het gebeier. Bah! kerkklokken zijn heel lang geleden bedacht om mensen op tijd naar de kerk te krijgen omdat men geen klok of horloge bezat. Aan de klokken kon men horen dat de kerkdienst begon en dan men moest opschieten! Nu heeft een ieder een klok, horloge, wekker, gsm etc. maar die verdomde klokken blijven galmen! Dat is terreur! De kerk gaat niet met zijn tijd mee, maar daarover hebben we het wel vaker gehad. Viva Fossilia Romana!!!!
    Zo, en nu ben ik benieuwd of dit geplaatst wordt want ik heb alweer ruzie met WP gehad! Whahahaha, toch blijf ik het proberen! Toedeloe, I ♥

    • Om met het laatste te beginnen, jawel het is je gelukt😉 Het hele bericht staat er en dat nog wel in één keer! Zelf hoor ik hier nooit gebeier van kerkklokken en er staat ook nergens een moskee, dus toch wel lekker rustig Loontje, zoals mijn grootmoeder vroeger zei “de kerkklokken roepen – kom dan – kom dan – kom dan” en kijk haar geloofde ik wel dus gaf ik haar dan gelijk, als jong kind geloofde ik wel maar had al heel snel door dat ik belogen werd en vragen was al helemaal uit den boze, ik heb het nog bij andere geloven geprobeerd maar werd nadat ik teveel vroeg al snel gevraagd niet meer terug te komen en domweg geloven ligt jou en mij nu eenmaal niet. Zo langzamerhand heb ik me er maar bij neer gelegd en heel misschien is het wel prettig om maar te geloven dat er goed op je gepast wordt waar en door wie dan ook, maar uit de naam van de hemelse vader wordt veel en veel te veel onzin uitgekraamd, oorlogen gevoerd en ga nog maar even door. Daar hebben we het inderdaad al veel vaker over gehad en iedereen heeft recht op zijn/haar eigen mening dus hou ik de mijne. De winkels open op zondag moet eigen keuze zijn en niet de keuze van een door de mens ingestelde rustdag die evengoed op donderdag geweest kan zijn, dagen waren er n.l. nog niet, wel vond ik het heel vervelend voor het personeel dat ze moesten werken op 1e kerstdag, of je nu gelooft of niet heeft er niets mee te maken maar de boodschappen waren vast en zeker wel gehaald op zaterdag en ook personeel heeft toch recht om op die dag vrij te zijn. Leuk dat je er weer even was en heel veel sterkte in het voor het merendeel katholieke Weert met die ellendige kerkklokken, watjes of oordopjes zijn natuurlijk een optie😉
      Toedeloe laiverd ♥

  5. lang geleden hè, tja ik weet het. en ik hoop ook weer regelmatig langs te komen waaien . je olg ziet er weer net zo gelikt uit als je space ook altijd deed. doet me pijn te horen dat je zo eenzaam bent en stille dagen hebt maar begrijpen doe ik het zeker hoor. zeker met de afgelopen dagen kan ik me dat dubbel en dwars voorstellen.
    een Tijd heelt zegt men, nou nee echt niet het went alleen maar denk ik . zoals op een gegeven moment alles went.

    • Wat leuk Mazza jou hier te zien, ik ben niet zo druk bezig met WordPress zo af en toe heb ik er wel zin in maar vaak denk ik laat maar even, over mezelf praten doe ik niet en met het slechte weer van de laatste tijd kom ik niet vaak de deur uit. Alles zal wel wennen op de duur maar eenzaamheid went niet echt snel Mazza! Er gebeuren ook absoluut leuke dingen in het leven maar als we allemaal optellen hoeveel mooie dagen en uren we hebben of hebben gehad en hoeveel nare dan denk ik toch dat de nare dagen het winnen. Bedankt dat je even langs kwam,
      liefs, Ann.

  6. Hallo lieve Ann en mandy,
    Ben ik nog even. Nee ik heb niets verkkerts gedaan en ook niet de plaatjes verweiderd. mijn laatste plaatje wat ik geupload hebt, is begin november geweest, maar nu kwamen ze er pas achter dat ik aan mijn limiet zat. Ik wist niet dat je dat zelf ook kon zien, Dus ze hebben alles geblokkeerd, Er zijn dus 2 opties, en wel of ik moet PRO gaan, wat ik op het moment niet ziet zitten, omdat ik nog niet weet wat er gaat gebeuren, of plaatjes verwijderen. dat heb ik dus van de week gedaan, en wel ongeveer 600 plaatjes die er nog opstonden van de OUDE SPACE, gastenboeken. die niemmand meer kan zien. Maar ik moet wachten tot de 12de van deze maand, voor ze me weer risetten, en dan zal alles weer terug komen. Maar intussen heb ik wel een nieuw blogje kunnen zetten op een heelandere manier, met plaatjes erbij. dus ik heb toch weer wat staan. Kijk maar als je interesse hebt.??? Groetjes en liefs voor jou en Mandy, van Rinus

  7. Hallo lieve Ann en Mandy,
    Ik kom je even snel ook de allerbeste wensen wensen, en dat het voor jou, maar ook voor mijn andere vrienden en vriendinnen een goed jaar mag worden.!!!!! Vele goede wensen toegewenst die je je maar mag wensen.
    Helaas, voor mij is het de laatste 14 dagen totaal hopeloos, en het zal zeker de eerste 2 maanden in het nieuwe jaar niet anders worden, als het niet (veel) langer zal gaan duren.
    Ik had er dus ook totaal geen zin in om met kerst en niu ook niet een blogje te plaatsen.
    Nogmaals alle goed voor jou en de andere. Grts.

    P.S. als je tijd hebt, kijk dan eens op mijn W.P.??? Ik zelf ziet ineens geen afbeeldingen meer staan. Ik weet niet wat er aan de hand is op mijn w.p. en ook op Blogspot geen afbeeldingen meer.!!!! Ik begrijp niet wat er aan de hand is. alles achtervolgt mij, met van die rot dingen.

    • Even bij je gekeken Rinus, maar alle plaatjes van photobucket zijn verdwenen, jammer maar je zult iets verkeerds hebben gedaan bij het verwijderen. Je mail gelezen maar daar kan ik alleen op zeggen dat het met de zorg achteruit holt en dat weet zo langzamerhand iedereen en heeft er mee te maken. Beste Rinus, overal is wel wat en als je om je heen kijkt zijn er altijd mensen die het nog zwaarder hebben en daar spiegel ik me dan maar aan. Ik kan je dan ook alleen maar omdat het je wens is alle sterkte toewensen voor 2012 en geloof me iets minder piekeren en de knopjes leren omdraaien helpt!
      Liefs, Ann.

      • Goeden morgen ann.laten we hopen dat het dit jaar wat beter zal gaan.,we hebben een moeilijk jaar achter ons.
        maar zo als ik het berichtje beken hebt ja zeker er zijn mensen die het nog veel moeilijker hebben. al kunnen we niet meer zo veel doen als voorheen, we zijn ook blij dat alles achter de rug is, wat vuurwerk betreft ,mogen ze dat van mij weg laten ,en de poen ergens anders aan besteden ,ik kan ook mensen die geen cent te makken hebben .maar geloof me. wel een grote tas met veel vuurwerk.. en dat bedoel ik.. heel veel geluk voor het nieuwe jaar toegewenst liefs van marry en cees,,

        • Hallo Cees en Marry,
          ook ik ben blij dat de feestdagen weer voorbij zijn, het afsteken van vuurwerk vind ik altijd sneu van het geld en zeker als je het beter voor iets kunt gebruiken wat je nodiger hebt, maar het is alweer verleden tijd😉 Ik hoop voor jullie dat dit jaar beter zal worden dan 2011 in ieder geval wat het jullie gezondheid betreft, dus zal ik maar wensen dat jullie 2012 zo gezond mogelijk en voorspoedig zal verlopen.
          Liefs, Ann.

  8. Mooie duidelijke uitleg Ann Spijtig dat er zoveel mensen eenzaam zijn .Wij mensen zijn uit elkaar gegroeid.Vroeger spraken buren meer met elkaar.Naast me woont een oude vrouw..als ik iets bak ,breng ik haar altijd een stuk..we praten dan wat..Voor mij een kleine moeite voor haar even het alleen zijn doorbreken..Ik zit vaak ook alleen met kerst..kinderen zijn gaan skiën en sinds ik suikerziek geworden ben,ben ik niet meer welkom op feestjes van mijn kanoclub.Heb daar veel verdriet over gehad maar ze doen maar.Ik kook nu voor mezelf en doe wat op de computer.Ik mag niet klagen..De foto van de mooie luchten vind ik fantastisch.Ik wens je een zorgeloos en gezond 2012

    • Wat de saamhorigheid van de mensen betreft was het vroeger beter Marylou, heel erg lief en sociaal van je dat je om je buurvrouw denkt een gebaar of iets lekkers kan heel veel betekenen voor eenzame mensen. Dat jij niet meer welkom bent op de feestjes van de kanoclub vind ik onbegrijpelijk en wreed, wat mankeert de mensen toch? Je schrijft dat je niet mag klagen, maar af en toe klagen mag best en stille tranen ziet niemand! Ik weet dat het niet helpt om te klagen of te huilen maar eenzaamheid is soms bijna onverdraaglijk. Ik wens jou ook een zorgeloos en vooral gezond jaar toe en ik hoop dat er mensen uit je omgeving zijn die je berichtje lezen en eens even verder denken dan aan zichzelf!
      Liefs, Ann.

  9. Je hebt er weer een heel mooi item van gemaakt met een goed doorwrocht verhaal en fraaie afbeeldingen. De onderste foto mag er ook zijn !
    Ik ben het ook met het verhaal van Edward eens. Heel veel mensen lopen te klagen, maar met de kerst kan het niet op lijkt het wel.Maar net wat je zegt, met die prijzen van tegenwoordig is het ook geen wonder dat de kerstomzet weer omhooge gaat. Ik zag hier in de stad dat je oliebollen voor ouderjaarsdag kon bestellen. Die kosten, schrik niet, 5,50 euro (!) voor 10 oliebollen. Oftewel ruim 12 ouderwetse guldens. 1,20 gulden per stuk. En toch zul je zien dat de mensen oudejaarsdag in de rij staan… Wij halen ze wel in de supermarkt aan het einde van de oudejaarsdag. Dan zijn ze vaak afgeprijsd omdat ze ze kwijt moeten.

    1e kerstdag gaan we ’s morgens naar mijn ouders en ’s middags samen met Petra en de kinderen gourmetten. 2e kerstdag hebben we geen plannen, dus we doen het rustig aan.

    Ik wil jou hierbij in ieder geval alvast prettige feestdagen toewensen !

    • Dank je wel voor je compliment John, wat die oliebollen betreft ik heb daar ook verbijsterd naar staan te kijken, hier staat een kraam waar ze maar liefst 7 euro willen hebben voor 10 van die deegballetjes met een paar krenten, dat wordt dus ook de Lidle of de Aldi en die zijn nog lekkerder ook! Je zult toch maar een gezin hebben zoals jullie dan is het echt niet haalbaar om ieder een stuk of 3 oliebollen te geven laat staan b.v. Berliner bollen 2 euro per stuk!!! Ik gun mensen best wat winst maar dit is gewoon bezopen, gezellig om met elkaar te gourmetten en dan volop tijd om lekker bij te kletsen en een rustige 2e kerstdag is ook best gezellig met een gezin, heel veel plezier gewenst!

  10. hallo lieve AN ook ik en john die wensen jou en mandy een fijn weekeind toe en om dat we daar kerst weekeind van gemaakt hebben dan is het fijn kerst feest en ja of we nu daar echt blij van moeten worden dat is maar de vraag en om nu te zeggen dat we de koelkast vol heben gezet daar heb ik wel een antwoord op hoor totaal niet gewoon wat we elke weekeind halen niks bezonders en net wat je al aan gaf in je verhaal dat de huisvrouwen zich suf moe lopen aan de boodschapen die ze dinsdag weer in de vuilnis bak gooien om dat ze weer is te veel haden gehaald het oog en de maag die doen echt meer dan ze denken zonden van de euro s ze hebben het al ze rot hier in het land de meeste hebben de euro s niet eens om een brood tekopen en als je dan de meeste in de stad ziet lopen of in de super nou dan denk ik we hebben het nog niet zo slecht niks crisis dat we de kerst gedachten vergeten zijn dat is al een fijt kerst is tegewordig gewoon een vreet feest geworden met geen gedachten waar om we kerst feest gedenken maar jou verhaal dat is mooi en laten we nu maar er van uit gaan dat er wel iemand is die daar weer wat van leert en ook denkt aan die mensen die het echt minder hebben of allen zijn met deze dagen ik mag er van uit gaaan dat er in ieder mens wel iest goed in zit zo An ik hou er maar mee op net klaar met het werk zo lang het duurt want de gemeente die wil ook in deze dagen gewoon zijn parkeer geld innnen of het nu kerst feest is of niet diken kus van mij voor jou

    • Hallo lieve René, nog bedankt voor de kaart, die van jullie was er het eerst en natuurlijk nogmaals fijne dagen, met gewoon lekker eten want dat doen jullie toch meestal al, ik hoop dat je het niet te druk krijgt met de feestdagen en dat er niet al te veel wordt gesloopt door de lieve jeugd. Het is ook echt heel erg dat er na de feestdagen zoveel wordt weggegooid omdat er weer eens teveel is ingekocht, maar ja iedereen moet zelf maar weten wat hij/zij doet, ook ik denk dat er in ieder mens wel iets goeds zit en mijn idee is dat als je geweten zuiver is dat je dan geen geloof nodig hebt, maak er toch maar wat van met z’n tweetjes, John wat spelen op zijn accordeon en dan jij meezingen😉 Een dikke kus terug van mij voor jou en een likje van Mandy!

  11. Lieve Zuster,
    Je hebt er weer iets moois van gemaakt hoor, en ook interessant om te lezen. Hoeveel procent van de mensen zullen de betekenis en herkomst van het Kerstfeest nog kennen? Voor de jeugd zijn het al helemaal alleen maar dagen van cadeautjes krijgen, en lekkere dingen eten. Zoals veel mensen het tegenwoordig vieren, is het echt niet leuk meer hoor. Voor een hoop vrouwen is het een prestige kwestie geworden om het lekkerste van het lekkerste op tefel te zetten, en dat moet natuurlijk véél beter worden dan wat Opa en Oma vorig jaar bij hun zuster op het bord kregen…..wat een gekte! Het milieu en zuinig zijn met energie, is in de maand december ook ineens niet zo belangrijk meer, hele huizen zijn behangen met flitsende en flikkerende toestanden. Ook heb ik dierenactivisten niet gehoord over de miljoenen kalkoenen,ganzen, konijnen en hertebouten die de oven ingaan….die lusten dat waarschijnlijk zelf ook wel. Voor mij hoeft het allemaal niet hoor, ik ben altijd blij wanneer het allemaal weer voorbij is. Naar het schijnt wordt er dit jaar weer méér geld uitgeven aan de feestdagen, dus zal de overheid denken……we kunnen ze nog komend jaar nog wel extra korten, zo slecht heeft men het nog niet. En wie zijn daar dan de dupe van?…..juist, de mensen die echt niets hebben te makken, want die zijn er ook zat.
    1e Kerstdag komen Angelique, Fred en de kids een paar uurtjes, en dan is het wat mij betreft voorbij.
    Ook hier wens ik je vooral vredige en rustige Kerstdagen, en wat het nieuwe jaar ons zal brengen, wachten we maar gelaten af.
    Veel liefs voor jou, en kriebeltjes voor Mandy van je broertje.

    • Lieve broer,
      het percentage van de mensen die weten of niet weten wat we nu eigenlijk vieren wordt nu hoger als ze dit blogje hebben gelezen😉 Arme kalkoenen, ganzen, konijnen (en dan niet te vergeten de katten die ze meppen om als konijn te verkopen) en herten, maar ja gegeten moet er toch worden en dan hoeft er voorlopig niet zoveel meer afgeschoten te worden, alle nadelen hebben z’n voordelen zoals de brave Cruijff al zei. Er is overigens minder uitgegeven de laatste maanden, maar iedereen zal wel zoiets hebben van – het kan nu nog – meer uitgeven is ook niet moeilijk met de prijzen van tegenwoordig, er is geloof ik helemaal niets wat goedkoper wordt en menig gezin zal er volgend jaar moeite mee hebben om rond te komen. De voedselbanken krijgen ook al niet genoeg meer om de echt arme mensen te helpen er worden dus meer overdatum producten gekocht en dat is al een verkeerd teken. Wanneer zoon en de rest komen weet ik nog steeds niet, maar ik zie het wel. Maak er wat van broertje, je hebt heel mooie waxine-lichtjes en laat die maar branden voor de rest gaan de dagen evengoed wel om. Veel plezier met je visite, doe ze allemaal liefs van mij en jij ook rustige kerstdagen gewenst met toch een beetje plezier, we hebben tenminste TV, boeken en genoeg eten in huis.
      Veel liefs en een dikke kus van mij en likjes van Mandy.

  12. lieve ann even wat bekeken, wel mooi fotos. er zijn genoeg mensen die dit alleen door moeten maken.
    wij doen er ook weinig aan hoor – gezellg met de kinderen en dat is het,het zijn van die zit dagen als je niet uitkijkt- van ons mag het zo weer voorbij zijn tevens laten we de kinderen vrij in het doen en laten. we maken de feestdagen toch weer mee..het was begin van het jaar anders hoor,met mij.maar je ziet ik ben er nog.. we denken voor uit – word press is ook heel leuk om te doen. maar weet nog niet alles..ik blijft in de leer, ann maakt er gezellige dagen van namens
    marry en cees liefs

    • Lieve Cees en Marry,
      mensen die alleen de kerstdagen door zullen brengen zijn er eigenlijk veel te veel, fijn voor jullie dat de kinderen komen dan is kerst toch nog ergens goed voor😉 Mooi te lezen dat je zoveel spirit hebt en dat je nog steeds vooruit kan denken. Laten we maar denken een nieuw jaar, nieuwe kansen Cees! Jullie ook gezellige dagen gewenst en liefs voor jullie beiden, Ann.
      PS: gewoon doorgaan hoor met WordPress, je leert het al aardig en de rest komt vanzelf😉

  13. Bedankt voor de uitspitting van het kerstverhaal! Zelf ben ik niet echt gelovig en vier ik kerst enkel om het familiaal gebeuren, maar voor de sfeer kan er een witte kerst voor mij wel altijd in.

    gr. Mark

    ps. prettige kerst en een fantastisch eindejaar én een spetterend begin van het nieuwe jaar

    • Bedankt voor je reactie Mark, voor het grootste deel vier ik de kerst alleen en het was ook altijd meer een echt familie feest, lekker gezellig bijpraten met eten en drinken is ook feest! Voor jou jammer dat het geen witte kerst wordt en alleen met de kerstdagen zou ik het ook niet erg vinden, als dat witte spul dan maar weer is vertrokken! Prettige dagen en jij ook een geweldige oudejaarsavond het begin van 2012 is altijd wel spetterend met al dat vuurwerk😉
      Lieve groet, Ann.

  14. Je blogt tegenwoordig niet zo veel Ann, maar àls je het dan doet heb je ook altijd wel iets interessants te vertellen.🙂
    Die Griekse en Hebreeuwse namen voor de drie wijzen kende ik niet. Weer wat geleerd.

    • Bea leuk dat je het interessant vindt, nee ik blog niet zo vaak en over mezelf heb ik niet zoveel te vertellen, er zijn nog onderwerpen genoeg maar het nemen van foto’s blijft er een beetje bij met telkens regen en ik vind het wel leuk om er eigen foto’s bij te zetten, in dit geval ben ik wel een paar eeuwen te laat😉

  15. Eigenlijk wil ik me in geen enkel religieus feest verdiepen Ann. Toch vier ik liever kerstfeest dan suikerfeest, ben niet zo dol op zoetigheid🙂 Ik heb 14 dagen vakantie en die vier ik in ieder geval wel, plannen genoeg. Ik lees hier bij jou dat er een aantal supermarkten open zijn op eerste kerstdag ??
    Echt van den zotte😦

    • Verdiepen hoeft ook niet Henk, maar er een beetje meer van weten is nooit weg, met het suikerfeest heb ik ook niets dus ruilen doen we niet, suikerfeest doet me denken aan die nare zoete suikerbeestjes met Sinterklaas😉 Het is inderdaad totaal bezopen dat mensen gedwongen worden op zondag eerste kerstdag moeten werken, er zijn ook mensen bij die een gezin hebben en zaterdags kan iedereen nog net even halen wat er zo nodig nog bij moet. Een heel fijne vakantie gewenst!

  16. Hallo lieve Ann en Mandy,
    weer hele mooie foto’s een een mooi verhaal. ja ik heb echt geleerd wat kerstmis inhoud, en dat zulllen vele jongeren niet eens echt weten. hoe mijn kerstdagen nu er uit zullen gaan zien weet iknog helemaal niet. misschien helemaal in stilte, zoals alle andere dagen van het jaar. Maar het kan ook anders lopen, dat moet ik nog afwachten. dat zal ik je later wel laten weten. Voor jou en mandy een hele fijne kerstdagen en een goed 2012. dat geld ook gelijk voor de andere die dit ook misschien lezen, dus alleerbste wensen voor het nieuwe jaar met een dikke knuffel voor jou en een lik voor Mandy van Rinus.

    • Hallo lieve Rinus,
      de jongeren vieren tegenwoordig de kerst anders dan dat wij vroeger deden, jammer dat je zoveel stille eenzame dagen hebt, maar ook hier zal het beslist niet storm lopen en het meest van de tijd ben ik ook alleen, gewoon wat gezellig voor jezelf maken kan natuurlijk ook en dat raadt ik je beslist aan, steek wat kaarsjes aan, neem een lekker hapje en drankje (frisdrank of chocolademelk kan ook natuurlijk) en dan zijn die paar dagen zomaar weer voorbij. Een dikke knuffel terug en van Mandy een likje.

Geef een reactie

