De Kruidhof, Oogstdag en fruitshow: 8 oktober 2011, de laatste dag van het seizoen.   18 comments

Konden we vorige week nog met blote armen en benen buiten zitten nu de laatste dag van het seizoen van de Kruidhof was aangebroken was het weer omgeslagen, na twee dagen van regen, regen en nog eens regen zag ik het niet zitten met de Oogstdag van de Kruidhof, maar de weergoden hadden het anders beschikt en op een enkele bui na was het droog met af en toe wat zon. Mijn pas verworven Engelse regenjas toch maar aangetrokken en het hondenkind thuis gelaten omdat er telkens dreigende luchten waren en toen ben ik vertrokken naar de altijd mooie Kruidhof, gelukkig was ik er niet laat zodat er nog een plaatsje voor de auto was en vrolijk ben ik aan het wandelen gegaan. Eerst toch even gekeken naar de Wonderboom die heel mooi bloeit dus waarvan toch nog een foto gemaakt moest worden.

De Kruidhof, Wonderboom - Ricinus communis, 8 okt. 2011

Wonderboom – Ricinus communis

Het werd al snel drukker en er was dan ook weer veel te zien en te beleven, in de Kloostertuin was een gezellige markt met allerlei kraampjes die fruit, biologische producten enz. enz. enz. verkochten maar ook mooi opgemaakte herfststukjes en ja blijf daar dan maar eens af! Het fruit werd heel goed verkocht en de stemming was prima bij zowel de bezoekers als de standhouders.

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, fruit mee naar huis

Het mag dan nu herfst zijn maar in de Kruidhof is het nog steeds mooi.

Oké ik geef het toe, ik ben een warhoofd en ben overal en nergens maar op een gegeven moment zag ik de ingang van de hal waar de pompoenen werden gesneden en daar was het knap druk en ook erg gezellig, de kinderen geholpen door ouders en vrijwilligers waren druk bezig om de pompoenen om te toveren in monsters en dat was een leuk gezicht.

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, pompoensnijden een vak apart

Deze keer had ik mijn handen vrij, dus heb ik pompoensoep gegeten en ik moet zeggen het was heerlijk! Als ik zie wat er allemaal in moet (of kan natuurlijk), ga ik het niet zelf maken maar laat dat aan de pompoensoepkoks over Knipogende emoticon

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, ingredienten en resultaat pompoensoep

Het was wel een ketel vol en dat moet ook wel met zoveel ingrediënten.

Na deze hal ben ik via de kas waar dames bezig waren bloemstukjes in elkaar te zetten weer verder getrokken en het viel me op dat de Monnikskap nog zo prachtig in bloei staat.

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, de Monnikskap bloeide nog prachtig

Monnikskap – Aconitum

De Kruidhof zag er bijzonder mooi uit en de mensen die voor de bloemstukken e.d. hebben gezorgd geef ik graag een compliment!

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, herfststuk

De bloempjes van de Vrouwenmantel staan bijzonder mooi bij de kleurig pompoen en de rode bessen.

Toch nog een flinke bui, maar dat mocht de pret niet drukken, capuchon op en doorlopen was het devies en om het niet al te nat te maken ben ik een hal ingegaan waar o.a. de beroemde Berenburg werd gemaakt en waar ook klaargemaakte sappen en grote flessen wijn stonden die zelf waren gemaakt van allerlei fruit. Welliswaar een mooi gezicht, maar wijn zie ik toch liever in gewone flessen ik zal maar niet zeggen wat ik dacht Knipogende emoticon

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, wijnen en sappen

Gelukkig stond er op wat er in zat!

Ook ben ik nog even naar de Varentuin gegaan en heb daar een foto’tje gemaakt van de herfstblaadjes want dat hoort er nu toch echt bij.

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, herfstblaadjes

Herfstsymphonie.

Op de markt was ik niet alleen gevallen voor een mooi herfststukje maar ook voor een tak dwergsierappeltjes, ze zijn bijzonder mooi en hebben zo klein als ze zijn echte klokhuisjes, de man van de herfststukjes had bij gebrek aan tasjes mijn stukje in een bananendoos gezet, lief van hem het was even lastig met dragen maar het was een echte kraamheer!

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, dwergappeltjes

Dwergsierappel – Malus adirondack

Na nog een poosje gepraat te hebben met een enthousiaste imker en van hem ook weer geleerd te hebben ben ik al slenterend langs nog veel meer mooie dingen naar de uitgang gegaan en toch een beetje weemoedig omgekeken, de laatste dag alweer!

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, kunstwerk van de bijen

In het bruine gedeelte had de koningin haar eitjes gelegd en waren de larven daar uitgekomen. Het is een wondere wereld en haast niet te geloven dat bijen zoiets moois zelf maken en dat de koningin van duizend tot vijftienhonderd eitjes per dag kan leggen.

Bijna bij de uitgang zag ik een wonderlijke kalebas die waarschijnlijk in de war was geweest en een zwaan wilde worden.

De Kruidhof, Oogstdag 8 okt. 2011, een pompoen die niet wist wat ie wilde

Het lelijke jonge eendje dat nooit een zwaan zal worden.

Het was weer heerlijk in de Kruidhof, en mensen die er nog nooit zijn geweest kan ik het ten volste aanraden om er eens een bezoekje te brengen. Dit was gelukkig een geslaagde dag en zelfs het weer viel reuze mee, bedankt medewerkers voor al jullie inspanningen om deze dag tot een feestje te maken, Kruidhof tot volgend jaar!

Posted 8 oktober 2011 by Ann McDunn in Festiviteiten

18 responses to “De Kruidhof, Oogstdag en fruitshow: 8 oktober 2011, de laatste dag van het seizoen.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ów, die wijnflessen……… dat roept herinneringen op hè. Katten die met de poot tegen het slot tikken, die bubbels móét je vangen toch? En dan die héle grote wijnfles, tig liter erin, in de kelder, die knapte toen mijn zwager op ons huis paste in een grijs verleden. De árme jongen, liters niet klare wijn opruimen……………… en stínken……… grinnnnnnnnn. De wijn die we maakten was errug koppig toen.
    xSjer

    • Dat zijn zeker herinneringen Sjerrie, arme zwager, maar ja, wat deed hij ook bij die illigale drankstokers😉 Ik heb dit vocht niet geproefd maar het zal dan ook wel niet klaar geweest zijn en Berenburg vind ik vies, geef mij maar een zoete witte wijn of een portje en echt koppig hoef ik niet dan ben ik zelf wel! Nee hoor, maar ik drink haast nooit en van twee glazen wijn doen m’n benen zo raar😉

  2. leuk blog AN wat heb je weer een wandeling gedaan en wat heb je weer er over verteld je zal wel als een blok in slaap zijn gevallen toe je weer thuis was en ja het weer dat is de laasten dagen wel lekker op gedroogt is wel wat kouder maar we zullen maar denken beter een stukje kouder dan natter want regen dat is wel genoeg gevallen nee an pompoenen soep dat vinden we niet echt lekker heben het geproeft in belgie maar en is niet echt mijn ding maar wie weet komt dat ooit nog is ja an er zit veel werk in jou blog maar als het af is dan staat er ook wel weet wat nieuws zie je niet altijd bij mensen maar ieder zijn ding zou proberen om ook weer wat ner te gaan zetten maar mijn hooft staat er nu niet zo naar je weet wel waar om dus daar zal ik niet te veel over schrijfen ahhaah maar het komt goed we zijn gewoon wat ongeduldig ik wens jou en mandy een fijn weekeind toe diken kus van mij en lieven an je bent een goed mens al tijd voor ieder een warm woord

    • Lieve René om bij het laatste te beginnen ik ben gewoon een mens met fouten en al, maar al zijn heel veel mensen me vaak tegengevallen of hebben me verdriet gedaan, ik blijf van mensen houden en vrienden al zijn ze van internet blijf ik zo lang mogelijk trouw. Het was vandaag vrij fris, maar met de zon erbij heb ik de voortuin winterklaar brrrrr, moet er effe niet aan denken! Achter moet ik nog even wat doen maar dan ben ik ook klaar voor een seizoen. pompoensoep maken ze op allerlei manieren en dan heb jij net de verkeerde soort getroffen of een slechte kok natuurlijk! Al ben ik de hele dag buiten dan heb ik nog geen slaap René, laat in de avond ben ik klaarwakker maar dat heb je met die nachtmensen, het opstaan is dan ook later😉 Ongeduldig ben je niet, maar het is nu eenmaal een spannende tijd voor jullie en dan staat je hoofd niet naar stukjes schrijven. Doe lekker rustig aan René, nog een fijne avond en zondag gewenst,
      Dikke kus, Ann.

  3. Hè, weer es een lekker blog van jou en Ann, wat heb je weer prachtige foto’s gemaakt. En wat heerlijk dat je het zo hebt getroffen met het weer. Eén enkele bui maar, bofkont!
    Na het lezen van dit blog heb ik tegen mijzelf gezegd dat ik toch ook eens naar die Kruidhof moet. Alleen zal dat nog wel een jaartje duren en heb ik dan oppas voor mijn oogappel nodig. Zulke lekkere pompoensoep wil ik ook wel eens proeven. Heb pas nog een kommetje gehad, maar die was kennelijk niet met hetzelfde recept gemaakt. Ik vond er geen kraak of smaak aan zitten.

    • Inmiddels wordt het al weer tijd voor een nieuw blog Bea, maar er zit altijd nogal wat werk in als je het met eigen foto’s wilt doen, mocht je volgend jaar deze kant op willen komen en alles is zoals het nu is dan ben je van harte welkom en Diesel ook, dat zal geen probleem zijn want Mandy vindt alle honden lief en Diesel heeft vast geen hekel aan een teefje dat meteen al in de deemoedshouding gaat liggen😉 Je hoeft dus geen oppas te zoeken als je hierheen zou willen komen, ik hou van alle dieren en zou het zelfs leuk vinden om Diesel in het echt te zien en mee te maken, misschien kan je dan meteen Mandy nog even opvoeden, hahahaha.

      • Ann, je hebt dik kans dat ik je daar aan ga houden! Het lijkt me enig jou en Mandy ook eens in het wild te ontmoeten.
        Trouwens, ik was jou, net als andere mensen die ik trouw volg sinds de laatste wijziging van WP helemaal kwijt uit mijn lijstje. Ik ging dus maar geregeld eens op de bonnefooi kijken. Maar nu ik heb ontdekt hoe het kwam ben ik jullie allemaal weer opnieuw in m’n lijstje aan het zetten.🙂

        • Lijstjes van oude en trouwe space vrienden/vriendinnen hou ik altijd bij Bea en dat is dan ook het eerst wat ik doe als er weer eens wat wordt veranderd, je mag mij aan mijn woord houden want ook mij lijkt het echt leuk om jou en Diesel in het echt te zien en dan hoef je nog niet eens wild te worden😉

  4. weer een leuk blogje,met ook mooie foto’s leuk te lezen dat je ervan genoten hebt en het weer ook nog even meezat. gr. en een pootje voor mandy.

    • Leuk dat je even komt aanwippen Lukas, bedankt voor je reactie. Bij jullie zal het uiteraard nog wel een stuk warmer zijn want hier is het nu onstuimig herfstweer met veel regen. Het was echt even treffen voor de Kruidhof en voor de bezoekers dat het grotendeels droog was. Groetjes van mij en een pootje terug van Mandy!

  5. Zelf heb ik eens een pompoen op kunstige wijze uitgehold en gesneden maar na verloop van tijd zakte het ding als een pudding in elkaar😦 Pompoenpudding lijkt me dan ook niet half zo lekker als de soep🙂
    Goede wijn behoeft geen krans Annetje maar ik zou een wijntje ook weer niet uit een pisfles uitschenken, groot gelijk dat je die laat staan.
    Je hebt een mooie kleurrijke herfstreportage gemaakt Ann. Een foto als de honingraat verdient een iets krappere uitsnede (om dat hoekje linksonder eruit te krijgen) en een mooi kadertje en je hebt een abstract kunstwerkje voor aan de muur.

    • Het is mij regelmatig overkomen Henk dat na verloop van tijden een pompoen veranderde in een hoop viezigheid, niks prachtige koets en het muiltje is ook nog steeds pleite, de prins had liever zwarte paarden dus mijn leven is verlopen als Assepoester, gelukkig geen stiefzusters dat dan net weer niet😉 De foto van de honingraat heb ik niet bijgesneden want bijen zijn dan wel heel kunstzinnig bezig maar ze houden zich niet bezig met de randjes, het is inderdaad wel een idee voor een abstract werkje aan de wand en misschien doe ik dat ook nog weleens, een gepast lijstje is al een kadertje dus daar hoef ik me niet druk om te maken. Aan de andere kant wil ik een koningin niet teveel aanmoedigen, dus ik hou het in gedachten. Ehhh je hebt het bij het rechte eind, het leek net een fles met pis van iemand die errug veel bier op had, de schuimkraag was wat ingezakt dus ik heb die beker maar voorbij laten gaan!

  6. Ik heb nog nooit pompoenen soep gegeten, geen idee hoe het smaakt ! Eigenlijk wel vernuftig van de natuur dat zelfs die kleine appeltjes ook nog een klokhuis hebben ! Het ziet er allemaal kleurrijk uit, jammer dat straks alles weer kaal wordt. Geeft weer zo’n triest gevoel. Die kalebas in de vorm van een zwaan, dat is toch weer een leuke speling van de natuur ! Nog een prettige zondag toegewenst !

    • Het was bij mij ook voor de eerste keer dat ik pompoenensoep heb gegeten John en om nu heel eerlijk te zijn was het smakelijk en pittig, maar waar het nu echt naar smaakte zou ik niet kunnen zeggen, waarschijnlijk naar pompoen😉 Dat het nu weer de verkeerde kant op gaat met het weer vind ik ook maar niets, nog even en dan zijn alle kleuren weg maar nu is het nog mooi overal en er zullen nog best wel een paar mooie dagen komen hopelijk met flink wat zon! Jij ook nog een heel prettige zondag, groetjes, Ann.

  7. Dear Ann,
    Ondanks die enkele bui, is dit het toch wel een mooie dag geweest lijkt mij, goed dat je er heen bent gegaan. Er was nog genoeg moois te zien en te fotograferen, dat heb je dan ook naar hartelust gedaan, en ik moet zeggen….het resultaat mag er zijn.De Monnikskap is een prachtige bloem, dat die nu nog bloeide wist ik niet, je zou zeggen het is voorbij. Pompoenen en kalebassen, vind ik ook altijd mooi en kleurrijk om te zien. De foto van wat er allemaal in de pompoensoep moet vind ik een plaatje, het is een echt stilleven. Je hebt hiermee weer een blog neergezet hoor, het is gewoon genieten!
    Een dikke kus van je broertje.

    • Hoi lieverd,
      toen ik eenmaal thuis was kletterde de regen er lustig op los dus de weergoden waren echt wel met ons en zeker met mij want ik heb een bloedhekel aan al die regen. De Monnikskap heb ik vaker op de foto gezet maar in oktober stond die er nooit zo mooi meer bij, uiteraard had ik meer foto’s maar zo was het wel genoeg voor een blogje, het stilleven heb ik gestoord door het bordje toch maar leeg te eten😉 Jammer genoeg is er geen rode inktviszwam terug gekomen, nog wel even gezocht maar zoiets valt direkt op en helemaal niets meer aan paddestoelen zelfs geen elfenbankjes meer! Bedankt voor je lieve reactie, een dikke kus van je zus.

  8. De pompoen die een zwaan wilde zijn is geen pompoen maar een kalebas.Die kan men heel goed drogen zolang het steeltje er niet afbreek..Heb hier al een hele collectie.Kalebassen in een mand liggen,overgehouden van vorige jaren.In heel veel landen worden ze kunstig beschilderd.
    Ze zijn wel prijziger dan pompoenen.
    Proficiat met de mooie herfst reportage

    • Foutje van mij Marylou, natuurlijk is het een kalebas maar een kalebas die een zwaan wilde zijn klinkt niet zo lekker😉 Ook pompoenen kan je toch redelijk lang bewaren ik heb die van vorig jaar pas weggedaan en het staat altijd erg mooi, bij het herfststukje ligt een…. kalebas en hier is dat spul niet zo prijzig, meestal zijn er wel mensen die ze gewoon weggeven.

Geef een reactie

