Herfst 2011 maar het is de hele zomer al herfst geweest *snik*.   33 comments

Na een akelig natte zomer die afgewisseld werd met een paar echt warme dagen is dan de echte herfst aangebroken met natuurlijk regen, het raakt maar niet op. Een Nederlands spreekwoord zegt: “Ook de herfst heeft zonnige dagen”, en daar gaan we dan maar voor. Deze zomer heb ik weleens gemopperd dat ik nog nooit zo’n slechte zomer had meegemaakt en het klopt ook nog want het was de natste zomer sinds honderd jaar en dat ben ik nog lang niet. De natuur is behoorlijk in de war geraakt, de paddestoelen (slecht Nederlands, maar die n zit me nog steeds niet lekker) zijn al flink op de foto gekomen en na het snoeien van de tweede bloei zitten er alweer bloemetjes in de budlea’s en de vlinders vinden het heel gewoon en fladderen bij droog weer nog steeds vrolijk van bloem tot bloem.

Kleine vos - Aglais urticae, 19 sept. 2011

Kleine vos – Aglais Urticae

Nu maar even over de herfst zelf, de Germaanse wortel harbista werd in het Oudhoogduits herbist, in het Middelhoogduits herbest en in het Middelnederlands hervest, de Engelse naam harvest is dan ook aan onze benaming herfst verwant. De herfst loopt officieel van 21 september tot en met 20 december maar ook in die data zit verschil want het astronomisch begin van de herfst is de herfstnachtevening en wel rond 23 september op het noordelijk halfrond en rond 20 maart op het zuidelijk halfrond. Dan gaat de zon door het herfstpunt en de dag en de nacht zijn bijna even lang. De herfst eindigt met de winterzonnewende, rond 22 december op het noordelijk halfrond en rond 21 juni op het zuidelijk halfrond. Gemakshalve hou ik het maar op 21 september anders wordt het helemaal een zooitje want de meteorologische herfst valt altijd op 1 september, de dag die in de katholieke traditie gewijd is aan de heilige Egidius (Saint Gilles) door al die heiligen is er door de eeuwen heen nogal wat veranderd ten koste van de oude volken, hadden die het nu zo verkeerd of wilde de katholieke kerk meteen alles maar veranderen, Joost mag het weten maar van mij had het mogen blijven zoals het was.

Sint Egidius

(foto van een wat meer kleurrijk gemaakt fresco, uiteraard van internet). De heilige Egidius (Saint Gilles) een kruising tussen Sinterklaas en Sint Maarten, volgens de berichten was dit ook al een bisschop die alles weggaf.

Sint Egidius of Sint Gilles is de patroon van de jagers, herders, paardenhandelaren, bedelaars, schipbreukelingen, boogschutters, moeders die voeden, veeverkopers en houtvesters, zijn naamdag wordt gevierd op zijn sterfdag 1 september. Een bonte verzameling van beroepen en mensen die aanspraak kunnen maken op deze heilige, al zijn er bij bovenstaande beroepen toch wel enkele afgevallen of in ieder geval hoeft Sint Egidius zich er niet zo druk meer over te maken, maar aan bedelaars heeft hij nog wel een flinke kluif want die zijn er nog genoeg.  Knipogende emoticon

Een paar mooie spreuken over de herfst:

Voor de mens is de herfst een tijd om te oogsten en te verzamelen. Voor de natuur is het een tijd om te zaaien en te verstrooien; Edwin Way Teale.

De herfst is een tweede lente wanneer elk blad een bloem is; Albert Camus.

In de tuinen bloeit de Oost-Indische kers nog uitbundig en die mag dan ook nog blijven.

Oost-Indische kers - Tropaeolum majus, sept. 2011

Het is me opgevallen dat er ontzettend veel kruisspinnen zijn, heel wat meer dan andere jaren en dat is even oppassen, ik ben al regelmatig binnen gekomen met een kleverig haarnetje en ik moet zeggen dat de draden van de spinnewebben behoorlijk sterk zijn. Overigens totaal geen moeite voor de spinnen zelf ik heb er op gelet maar binnen een kwartier is het web weer heel kunstig opnieuw geweven.

Kruisspin (Araneus diadematus) 9 sept. 2011

Kruisspin – Araneus diadematus (Jammer van de lichte vlek, maar de spin staat er tenminste goed op en het door mij vernielde web ook, moet de sufferd ook maar niet zo dom zijn om over het looppad heen het web te spinnen.

Ook de moerasbloemen zijn nu volop aan het bloeien en bij het nemen van een foto zag ik een klein groen beestje met een bruin achterkantje en dat moest natuurlijk ook op de foto, het was even knielen maar dat doe ik wel vaker, totaal geen moeite mee al wordt het overeind komen wel wat moeilijker.

Groene stinkwants (Groene schildwants) - Palomena prasina op moerasbloempje, 18 sept. 2011

Moerasbloem – Limnanthes douglasii met vooraan de Groene stinkwants of Groene schildwants – Palomena prasina

Omdat de herfst nu eenmaal bekend staat als paddestoelentijd hieronder nog een grappig stukje van Hans Dorrestijn, Nederlands tekstschrijver, vertaler en cabaretier.

Ede (Gelderland, paddestoelenexecutie) – Een lezer van het blad de Edese post heeft na een bericht verkeerd begrepen te hebben een ware verwoesting aangericht onder de paddestoelen in de bossen rond Ede. Het plaatselijke IVN had een oproep geplaatst voor een paddestoelenexcursie, maar de man had gelezen: executie. Hij volgde de door het IVN opgegeven route en vernielde alle zwammen op zijn pad. Onder andere Amanita muscaria (vliegenzwam), russula emitica (Braakrussula), kilo’s boletus edulis (kilo’s eekhoorntjesbrood) de russula vesca of smakelijke russula, amanita rubescens of parelamaniet en de schubbige buidelzwam waarvan ik helaas de Latijnse naam niet meer wil geven. De man, een 55-jarige Edenaar, had zijn naam in alle elfenbankjes (trametes versicolor) gekrast waardoor de politie hem op het spoor is gekomen. De man verklaarde tijdens het verhoor een hekel aan paddestoelen te hebben gekregen na in zijn jeugd verkeerde cantarellen (cantarellen) gegeten te hebben. Tegen hem is proces-verbaal (processis verbalis) opgemaakt. (Hans Dorrestijn, Dorrestijns Pers Agenstschap, blaz. 33).

Hans Dorrestijn heeft dit vermakelijke stuk geschreven toen de n nog niet in paddestoelen hoefde en ik die dus nu al helemaal niet hoef te typen Knipogende emoticon

Mandy, 9 sept. 2011, verstoppertje spelen altijd leuk

Mandy groet iedereen vanuit Buitenpost, veel tijd heeft ze niet want ze heeft een nieuwe vriendin, een poes! En is op deze foto aan het verstoppertje spelen, daarna hebben ze samen het bakje met brokjes van Mandy naar binnen gewerkt en of het nu herfst, winter, lente of zomer is, hondjes vermaken zich altijd!

Mandy, liggend drinken kan ook, 4 sept. 2011 bij Corrie

Poes heeft Mandy heel erg moe gemaakt dus ligt ze maar te drinken, resultaat een zeiknat baardje Knipogende emoticon

Geplaatst21 september 2011 doorAnn McDunn inNatuur

33 Reacties op “Herfst 2011 maar het is de hele zomer al herfst geweest *snik*.

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it’s rare to see a great blog like this one nowadays.

  2. Your method of explaining all in this paragraph is actually good, all be able to simply know it, Thanks a lot.

  3. I don’t write a ton of responses, however i did some searching and wound up here Herfst 2011 maar het is de hele zomer al herfst geweest *snik*. . And I actually do have some questions for you if you tend not to mind. Is it just me or does it seem like some of the comments appear like they are written by brain dead visitors? 😛 And, if you are posting at additional sites, I would like to follow everything fresh you have to post. Would you make a list of every one of your public sites like your Facebook page, twitter feed, or linkedin profile?

    • Thank you Arnulfo for your nice and funny comment, this time it was not so bad but sometimes there are comments from strangers and indeed “brain dead” 😉 Reading is difficult for some people, I’m only on facebook and with a view friends to play games. Warm greetings, Merry Christmas and al the best wishes for 2014, Ann.

  4. I have been browsing online more than three hours these days, but I by no means discovered any attention-grabbing article like yours. It is beautiful value sufficient for me. Personally, if all site owners and bloggers made just right content material as you probably did, the net shall be a lot more helpful than ever before.

  5. Wonderful article! This is the type of info that are supposed to be shared across the internet. Disgrace on the search engines for not positioning this post higher! Come on over and discuss with my website . Thank you =)

  6. It is perfect time to make a few plans for the long run and it is time to be happy. I have read this publish and if I may I wish to counsel you few fascinating issues or advice. Maybe you can write subsequent articles relating to this article. I wish to learn even more issues about it!

  7. you are in point of fact a good webmaster. The website loading velocity is amazing. It sort of feels that you are doing any distinctive trick. Also, The contents are masterwork. you have performed a fantastic job in this subject!

  8. Pokkenzomer! Zo is het en niet anders. Je wil niet weten hoe mijn tuin er uit ziet…… Pracht foto’s van Mandy! Chapeau leave. Op naar de Âlde wyven somer! ♥

    • Wat leuk Sjerrie dat je even langs komt, nu het toch âlde wyven somer is kan je in ieder geval je tuin opknappen, het is effe ploeteren maar dan heb je ook wat 😉 Ik moet de kruiden nog afknippen en hier en daar wat oogsten, dillezaad e.d. en dan natuurlijk voor de zoveelste keer de tegels ontdoen van onkruid, we kunnen zeggen wat we willen maar voor onkruid was het een bijzonder goede zomer! Sterkte met je tuin meis,
      liefs, Ann.

  9. Ik zit ook niet op de winter te wachten. Nu vind ik het wel mooi met een herfstzonnetje en al die gekleurde bladeren en paddestoelen. Maar als alles straks weer kaal is, vind ik het niet zo leuk meer. Koud, saai, triest, beetje deprimerend. Sneeuw is wel leuk om te zien, maar niet als je er door heen moet. Ik zit voor mijn werk met de auto op de weg. Sneeuw is een drama. Ik heb al eens vastgezeten met mijn auto in de sneeuw en daar wordt je niet vrolijk van ! Daarom heb ik altijd een schep in mijn auto liggen als het gaat sneeuwen, kan ik in ieder geval de sneeuw voor mijn banden wegscheppen !

    • Voorlopig duurt het nog even voordat het winter is John, het is nu heerlijk weer en daar moet eigenlijk iedereen maar van genieten voordat ze de kraan boven weer open draaien 😉 Maar daarom heb ik ook zo’n hekel aan de winter het is echt wel deprimerend al die kale bomen en sneeuw mag dan leuk zijn om te zien en er zijn natuurlijk mensen die het heerlijk vinden, maar ik heb echt een hekel aan dat witte goedje. Het is te hopen dat er niet te veel vlokjes gaan vallen en zeker niet voor mensen die er met de auto op uit moeten en dan komen vast te zitten. Nu eerst maar een heel fijn en zonnig weekend gewenst!

  10. .
    Lieve Ann

    De herfst is gekomen. Maar goed ook, anders kan het niet meer voorjaar en zomer worden, ha ha.

    Wat je hier weer gewrocht hebt, heeft me plezier, lichte lachjes en schateren gebracht. Het hardste lachte ik bij “processes verbalis”, dat ligt aan mij hoor en ik kan er mee leven.

    Wat fijn dat je me laat genieten van alle beschreven natuurgebeurens, inclusief Mandy…

    Sint Gilles, Sinterklaas en Sint Maarten, kennelijk allen weggevers. In mijn optie zijn het allemaal prinsen op witte paarden. Ik breek een lans voor de erkenning van de nog lang niet heiligverklaarde Nikolaas, (Nederduits Hervormd zo gedoopt, en R.K. 10 jaar later nog eens “Indien gij nog niet gedoopt zijt, zo doop ik u in de naam van …enzovoort). Na lang denken en gedogen van invallen terzake, moet ik vaststellen dat ik mijn hele leven al najaag een synoniem te zijn van de witpaardige Prins. Zonder het zelf te weten nota bene. Uiteraard kan ik dit (nogal dubbel zelfs) niet helemaal gaan zitten uitleggen, daarnaast is het toch prettig er een paar woorden aan te wijden. Dat heb ik hiermee gedaan.

    Je schrijft: “de paddestoelen (slecht Nederlands, maar die n zit me nog steeds niet lekker)”.
    Ik heb in mijn bij verhuizing geredde boeken en papieren een knipsel zitten hierover. Eén van de leden van de commissie die de ‘n’ heeft voorgesteld heeft een boekje een klein beetje open gedaan. Wat blijkt: hij en enkele andere commissieleden hebben zoveel spijt als haren op hun hoofd dat ze dit aan de Nederlandse taal geflikt hebben. Het had nooit mogen gebeuren, zeggen zij, en als ze de kans kregen zouden ze dat wetje of besluit meteen herzien. Ik ben er ook nog steeds op tegen. Ten eerste is taalgeleerdheid een beschrijving van taal zoals de Nederlander deze gebruikt – en niet andersom. Ten tweede dit is wat vager voor me omdat ik geen taalkundige ben, in mijn opinie was dat gedoe een soort opruiming, een diefstal, geweest van de 2e naamval. Ik snap niet hoe ze er toe zijn gekomen, en ik ga het verder ook niet uitpluizen in “Onze Taal” of andere publicaties van die tijd. Daarnaast: ik ga dat knipsel niet opzoeken, ik ben niet meer tot minimale ordening van mijn paperassen gekomen (tot nu toe), dus zou het mij te veel tijd kosten. Mogelijk geeft een www-zoekprogramma soelaas.

    Troost:

    In oktober komen er altijd 10 zomerse dagen.
    Mijn (Papa Dirk).

    • Lieve Niek,
      bedankt voor je uitvoerige reactie en vandaag heb ik haast niet bij de helse machine gezeten, het was één van de voorspelde dagen van je Papa Dirk en er komen er meer zodat hij volkomen gelijk krijgt. Dat processes verbalis vind ik zelf ook zo’n goede na al die Latijnse namen van de paddestoelen is het heerlijk komisch om te lezen. Echt leuk dat je er plezier in hebt gehad om dit blog te lezen want daar doen we het uiteraard voor. Als leek zijnde mag jij van mij heilig verklaard worden er zijn er zo vreselijk veel dat één meer of minder ook al niets meer uitmaakt en waarom niet eigenlijk, meestal hebben gewone stervelingen meer goed gedaan dan de echt heilig verklaarden, dus eigenlijk is het helemaal niet eerlijk dat jij niet de heilig Nikolaas bent geworden 😉 Zelf heet ik voluit Johanna Theodora Maria en mijn vormnaam is toen ik klein was Agnes geworden, dus eigenlijk ben ik ook een beetje (schijn)heilig en meer de prinses op de erwt dan de prinses op het witte of bruine paard. Dat de Nederlandse taal de laatste keer is verkracht, anders kan ik het noemen, neem ik ze nog steeds kwalijk, die “n” spreken we namelijk helemaal niet uit en dat de uitvinders van dit gedoe er spijt van hebben geloof ik direct het is de onzin ten top, ik ga dus maar koppig door om die “n” niet te gebruiken, voor werk hoeft het bij mij niet meer dus dat scheelt een slok op een borrel. Uit je schrijven begrijp ik dat je heel veel dierbare spulletjes waaronder boeken bent kwijtgeraakt tijdens een verhuizing en dat is toch afscheid nemen van heel veel mooie en geliefde dingen.
      Ik wens je een heel fijn en zonnig weekend toe Niek, lieve groet voor jou van mij.

  11. Dear Ann,
    Ondanks dat dit weer een mooi blog is, word ik er als ik aan de komende winter denk, een héél klein beetje verdrietig van. Zouden wij weer dagenlang de deur niet uit kunnen, ik hoop het toch niet hoor! Volgens de mensen die het kunnen weten (?) krijgen we vanaf zaterdag een periode met een prachtige nazomer, laten we daar dan maar met volle teugen van genieten. Over genieten gesproken, je hebt hier aan aantal fraaie foto’s geplaatst hoor, dat het een groene stinkwants was wist ik niet, ik heb nog nooit aan zo’n beestje geroken. De eerste foto van Mandy is echt hartstikke leuk, het lijkt net of ze een grote bloem in haar haar heeft.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Net gelezen dat we prachtige nazomerdagen krijgen en die pak ik dan allemaal met beide handen aan broertje, vandaag was het hier maar 14 graden met een schrale wind en dan is het weer warm aankleden, zoals het nu voorspeld wordt kan het zomershirtje weer aan, en zo blijven we ons maar verkleden 😉 Dat de enge beestjes ook stinkwants worden genoemd komt omdat ze klieren hebben die een vieze geur afgeven als ze zich bedreigd voelen, zelf kwam ik dus niet bedreigend over en jij ook niet want ook ik heb niets geroken. Het is een wonder dat ik Mandy op de foto kreeg, maar ja als er poezen of honden in de buurt zijn let ze niet op de camera en dan is het pas mogelijk om van haar eens wat foto’s te maken, het is inderdaad net of ze een bloem in haar haartjes heeft, ze geeft haar oom hierbij likjes want ze houdt nog steeds veel van hem!
      Dikke kus, Ann die smacht naar zonneschijn.

  12. Willen jullie nou wel es ophouden over die akelig koude winter die er weer gaat aankomen? Was de vorige niet lang en koud genoeg? Deze zomer hebben we ook helemaal niet voldoende zonneviezemientjes kunnen opdoen voor zo’n winter. Als die winter er is, is het nog vroeg genoeg. Wil er nog even niet aan denken. Op dit moment schijnt hier gelukkig nèt even de zon.
    Ann, mijn vlinderstruik is compleet naar de gallemiezen gewaaid en ik heb hem dus maar tot op de helft gekortwiekt om verdere windschade te voorkomen. O en dat beestje op de limnanthes is een wants en deze is volgens mij een Palomena prasina, oftewel groene stinkwants. Deze is groen tijdens voorjaar en zomer en roodbruin in de winter. Als ze in winterslaap gaan kleuren ze vlgs mij helemaal bruin.

    • Oeps, alweer te snel gedrukt. Ik wilde nog even zeggen wat een enige foto die eerste van Mandy is. Ze is je reinste fotomodelletje! 🙂

      • Wat mij betreft slaan ze de winter over hoor Bea, maar er komen een paar mooie dagen aan dus effe niet aan denken, we hebben echt wel een tekort aan zonnepietemientjes gekregen, dus maar vitamine C slikken dat kan nooit kwaad en je weerstand wordt er toch beter door. Wat jammer dat je vlinderstruik kapot gewaaid is, de mijne achter lag op een gegeven moment op de tegels die was er door de zware regen gewoon met wortel en al uitgekomen, maar hij staat alweer een poosje, na ook flink gesnoeid te zijn. Laiverd, de naam van het beestje staat al onder de foto 😉 en ze worden in de winter helemaal bruin dus dan zie ik die dingen niet zo snel. Mandy is echt een mooi Yorkie, maar het belangrijkst is toch dat ze zo ontzettend lief is van karakter (zeuren kan ze trouwens wel enorm) aan beide kanten zijn de buren nu ook al dol op haar en dat weet ze drommels goed.

  13. Goedemorgen Ann. Wat weer een prachtig blog. En prachtige foto’s. Zo vreselijk scherp. Gisteren op het nieuws al een melding dat het in December wel eens heel koud kan worden. We wachten het wel weer af. Fijne dag en een pootje voor Mandy. Groetjes Anna

    • Een heel goede middag Anna, bedankt voor je compliment maar dat is dan ook voor de Coolpix P80 die echt wel wat kan 😉 De weervoorspellingen kloppen haast nooit en zolang ze het voor een paar dagen niet kunnen maak ik me over december nog niet druk, we krijgen nu in ieder geval een paar mooie nazomerdagen dus de tuintjes kunnen maar winterklaar gemaakt worden, jij ook nog een fijne dag en je krijgt een pootje terug van Mandy, groetjes, Ann.

  14. Niet lachen Henk, je weet dat ik de winter haat!!! Bedankt voor het filmpje het blijft lachen om die zinspeling daar is Herman Finkers toch vaak heel goed in. Leuk dat je de foto’s (voor mijn doen) goed vindt, en Mandy is gewoon veel te goed voor een York maar dat is wel heel erg lief om te zien en het is dan ook niet bepaald leven als hond en kat 😉

  15. Afwachten wat het worden zal Ann…het zou wel eens een bitterkoude winter kunnen worden want ik heb nog nooit zoveel noten geweten als dit jaar.
    Laat de herfst maar komen.

    • Marylou natuurlijk is het afwachten en voor deze week worden er een aantal droge dagen verwacht met zon, die bitterkoude winter moet ik even niet aan denken en misschien valt het best wel mee, maar dat er zoveel noten zijn wist ik niet daar wordt altijd veel over gezegd en meestal klopt er niets van, katten met een extra dikke vacht etc. etc. we zien het vanzelf, maar de herfst kan héél mooi zijn met al die prachtige kleuren.

  16. Droog voorjaar, natte zomer, Misschien een gure winter en een hartverscheurend koude winter 🙂 Zo gaat dat in Nederland Ann. ”Soms heb je ’t over friezen, soms heb je ’t over dooien” zong Herman Finkers http://www.youtube.com/watch?v=n3FyxwVvUO0 Moet er zelf nog weer om lachen 🙂

    Hulde voor je foto’s en natuurlijk ook voor Mandy die een poes als vriendinnetje neemt, kunnen wij mensen nog wat van leren

Plaats een reactie