Buitenpost: Rondje kunst Achtkarspelen, 12 & 13 aug. 2011   16 comments

Op 12 augustus hadden de weergoden besloten mee te doen aan het rondje kunst in Achtkarspelen en het was dan ook mooi weer om hier en daar eens te gaan kijken. Bij mij is het bij één adres gebleven en wel aan de Oude Dijk 7a, waar Jantsje Oost (wandkleden en poëzie), Jacomijn Steen (beelden) en Folly Spoelstra (schilderijen) hun werk exposeerden. In de grote en mooie tuin waren veel beelden te zien en het was heerlijk om daar rustig rond te lopen en te kijken naar alles wat daar stond op kunstgebied, Folly Spoelstra was aan het schilderen en Jacomijn Steen aan het boetseren en het was mooi om te zien hoe een beeld (in dit geval het hoofd van haar schoonmoeder die heel geduldig aan het poseren was) ontstaat.

Jacomijn Steen boetseren, 12 aug. 2011

Een wat ouder beeld staat in een vijver die volgegroeid is met waterplanten en ook dat is een heel mooi gezicht.

Beeld in de vijver, 12 aug. 2011, Oude Dijk 7a

Een klein gedeelte van de tuin of in dit geval de beeldentuin

Beelden in de tuin, 12 aug. 2011, Oude Dijk 7a

In eerste instantie was ik naar de Oude Dijk gegaan om eindelijk de prachtige wandkleden van Jantsje Oost eens te gaan bekijken en deze wandkleden zijn niet alleen erg mooi maar Jantsje heeft haar inspiratie opgedaan aan de hand van Seattle de hoofdman van het Indiaanse Dwamish-volk in het noordwesten van de huidige Verenigde Staten, wat toch een extra waarde heeft. In 1854 wilde de Amerikaanse regering het grondgebied van deze Indianen kopen ter vergroting van de eigen macht en materiële welvaart. Hoofdman Seattle maakte in een toespraak aan gouverneur Isaac Stevens duidelijk hoe zijn volk dacht over het omgaan met de aarde, de lucht en het water (de bron waar ik deze woorden van heb zijn van Jantsje). Er is een serie van deze wandkleden met de namen Verbonden, Sluipmoordenaar, Uitgebuit, Nachtmuziek, Levend water, Vervreemding en Verlaten, maar ik plaats er twee van zodat iedereen die van dit soort kunst houdt en ze zelf wil zien niet alles al heeft gezien op de foto’s.

Wandkleed Jantsje Oost - Levend Water - 12 aug. 2011

De wandkleden zijn van Jantsje, de woorden zijn van Chief Seattle en ik heb de foto’s mogen maken.

LEVEND WATER: De rivieren zijn onze broeders. Zij lessen onze dorst. Zij dragen tussen de armen van de oevers onze kano’s waarheen ze willen gaan. Als wij u ons land gaan verkopen moet u bedenken dat u voortaan net zo vriendelijk moet zijn voor de rivieren als u voor uw broeders zou zijn.

Wandkleed Jantsje Oost - Nachtmuziek - 12 aug. 2011

NACHTMUZIEK: In de steden van de blanke man is men altijd op de loop. Hun lawaai doet pijn aan de oren. Er is geen plaats zo stil dat je het openspringen van de knoppen in het voorjaar kunt horen of het gezoem van de insecten. Maar wat heeft het leven voor zin als een man niet meer de eenzame roep van de lijster kan horen, of het getwist tussen de kikkers ‘ s-avonds rond de poel?

Over de wijze woorden van Chief Seattle bestaan nog steeds twijfels en er wordt dan ook verwezen naar Dr. Henry Smith die de toespraak van Chief Seattle zou hebben geromantiseerd en in 1887 zou hebben gepubliceerd, maar eigenlijk maakt het niet uit wie het heeft gezegd, wijze woorden zijn het en Chief Seattle zelf zou ontzettend schrikken als hij het Amerika van nu zou kunnen zien. De Chief heeft zijn laatste jaren na de Indianenoorlog (1855 – 1856) geleefd in het Suquamish reservaat waar hij op 7 juni 1866 is overleden.

chief Seattle

Deze bronzen buste van de Chief is in 1909 geplaatst aan de Pioneer Square in Seattle en is gemaakt door James A. Wehn, zodat we toch weer terugkomen op de kunst al is dit geen foto van mij Knipogende emoticon

Terug naar de Oude Dijk, het was daar heerlijk en toen ik wegging heb ik aan een schaap gevraagd wat zij nu eigenlijk van kunst dacht, ze gaf geen antwoord maar keek met een wijze blik naar al het groen om haar heen en het leek of ik even Chief Seattle zag in de tijd dat alles nog rustig, groen en mooi was, bij mijn bezoek aan de Oude Dijk heb ik dus niet alleen kunst gezien maar ook weer wat geleerd en wel over een wijze Indiaan en één ding is zeker, laten we blij zijn met de natuur die wij nog bezitten en er zolang mogelijk van genieten nu het nog kan, maar laten we dan ook zuinig zijn op wat de natuur ons geeft, want doen we dat niet dan is er geen toekomst meer!

Schaap, 12 aug. 2011

Een mooi plekje aan de Oude Dijk waar de natuur nog volop aanwezig is.

Posted 13 september 2011 by Ann McDunn in Kunst

16 responses to “Buitenpost: Rondje kunst Achtkarspelen, 12 & 13 aug. 2011

Subscribe to comments with RSS.

  1. Een fraaie reportage, door jou verhaal er bij kijk ik heel anders tegen die beelden aan. Vaak loop je er ongemerkt aan voorbij ! Dat schaap op de onderste foto is een kunstwerkje van de natuur, alleen omdat er zo veel van zijn, vind iedereen het heel gewoon !

    • John, volgens mij loop jij nergens voorbij want alles wat leuk is valt je op, maar aan dit soort beelden zit ook veel werk en het is leuk om dat eens van dichtbij mee te maken, schapen zijn best wel grappige dieren hoor, we hebben ze altijd gehad maar ook bij schapen zit er echt verschil in de karakters en dat is bij heel veel dieren zo, bedankt voor je reactie en de natuur is nog de grootste kunstenaar😉

  2. wat een prachtige reportage, heel mooi en leerrijk! bedankt Ann.

  3. Lieve Ann, je schrijft: “één ding is zeker, laten we blij zijn met de natuur die wij nog bezitten en er zolang mogelijk van genieten nu het nog kan, maar laten we dan ook zuinig zijn op wat de natuur ons geeft, want doen we dat niet dan is er geen toekomst meer!”
    Ik kan niet anders dan het hier klutsend mee eens zijn.

    • Soms kan ik me ergeren als ik zie wat er allemaal gedumpt wordt in de natuur Bea en Jantsje Oost doet ook daar wat aan, die gaat heel vaak naar de Mieden en ruimt alles op aan lege blikken en andere troep zodat het voor die dag er weer mooi uit ziet, daar heb ik respect voor, zelf gooi ik nooit wat weg in de natuur en ik weet haast wel zeker dat jij dat ook niet doet nu alle anderen nog!

  4. leuk blogje met zeer mooie foto’s,ik ga voor de laatste hou ook niet zo van kunst maar ieder zijn smaak.

    • Bedankt voor je reactie Lukas, heb je er al eens over nagedacht dat als jij zelf meubels ontwerpt het ook een vorm van kunst is? Kunst is heel breed en eigenlijk hou je er dus wel van alleen van een ander soort kunst😉 De meeste meubelontwerpers zal je wel niet kennen maar misschien heb je weleens gehoord van Gerrit Rietveld, hij was meubelmaker en architect en is in 1964 overleden, het Centraal Museum in Utrecht heeft de grootste collectie van zijn meubels, grappig is dat hij eens een designstoel heeft gemaakt die beroemd werd maar niet eens lekker zat en dan ga ik voor functionele meubels maar ik denk toch dat jij ook wel ideetjes hebt die dan uitgewerkt worden door jezelf.

  5. An je hebt deze kunstenaars eens eventjes in de spotlights gezet.Best een mooie locatie..ik zou er niet weg te slagen zijn.Heel knappe foto reportage zo midden in de natuur.

    • Dank je wel Marylou, ook de niet beroemde kunstenaars mogen best eens in het zonnetje gezet worden en wie weet over 100 jaar zijn ze ook beroemd, de oude meesters verkochten ook op een enkele uitzondering na niets en nu kosten hun werken miljoenen de eerste die dan mij opkomt is natuurlijk Vincent van Gogh, die heeft één schilderij echt verkocht en dat aan zijn broer de kunsthandelaar die hielp hem wel door de tijd heen maar zijn werk hing meestal als betaling in de café’s. Jij had vast heel veel foto’s gemaakt want mooi is het kunst in de natuur!

  6. Dear Ann,
    Ik heb altijd bewondering voor mensen die mooie dingen met hun handen kunnen maken, in dit geval boetseren, schilderen en wandkleden maken. Je hebt Jacomijn heel goed gefotografeerd, terwijl ze bezig is. Dat brengt mij meteen op het punt dat je foto’s er prima uitzien, mooie warme kleuren en prachtig scherp…….je wordt steeds beter. Van deze serie is de opname met het schaap mijn favoriet. In de beeldentuin, zie ik een hoop moois waarvan iemand met passie voor fotografie, fraaie opnamen zou kunnen maken. Je hebt hiermee weer een mooi en interessant blog neergezet, en goed dat je deze kunstenaars even in het zonnetje hebt gezet.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Zo dat is al twee complimenten van de echte fotografen, ik ben druk aan het instellen voordat ik foto’s neem en doe het allang niet meer met de automatische knop, soms lukt het eens niet maar deze keer was ik zelf wel tevreden. Het schaap staat er ook mooi op “bloos” maar dat kwam omdat ik een gesprek met haar had, bedankt broer een dikke kus terug!

  7. Mooie fotoserie van je rondje kunst. Ben zelf niet zo een kunstliefhebber maar altijd wel weer mooie objecten om op kunstzinnige wijze op beeld te zetten🙂
    Wat ik mooi vindt aan de oude Dijk is dat de schapen er echt in een natuurgebied lijken te leven, je hebt daar een fraaie foto van gemaakt Ann

    • Dank je wel Henk, een complimentje van de master is altijd leuk, niet alleen de Oude Dijk in Buitenpost hoor, je zou hier heel veel kunnen vinden aan natuur en objecten die je zou fotograferen, gelukkig hier nog natuur genoeg. De foto’s van de wandkleden moest ik snijden want ze hingen op landbouwplastic en dan weet jij wel hoe moeilijk dat is met al die lichtplekken van de zon erop. Er lopen hier ook veel schapen in de Mieden in de natuurgebieden dus stevige schoenen zijn niet weg en laarzen soms ook niet😉

      • Geen wandelgebied dus om op naaldhakje op stap te gaan🙂 In natuurgebieden ga ik sowieso op laarzen op stap, al is het maar om de teken van m’n lijf te houden

        • De Franse schoentjes met naaldhakken zijn bij mij al heel lang geleden Henk ik hou het nu bij Ecco schoenen, laarzen heb ik soms echt nodig maar laat ik ze dan weer net niet aan hebben😉 Overigens nog geen teek opgetippeld en Mandy krijgt er van die tubetjes voor en heeft ook geen last van ongedierte (dat zijn wij zelf al).

Geef een reactie

