Eerlijk zijn mag en kan eigenlijk niet!   97 comments

Iedereen heeft altijd zijn/haar mond open over eerlijk zijn tegen elkaar, maar in het gewone leven is dat onmogelijk, voordat ik daar wat over ga zeggen eerst…………

00 ANN

Één van de eerste dingen die je wordt geleerd in het leven is dat je altijd eerlijk moet zijn en daar begint het geduvel dan al mee. Een klein nichtje van mij die inmiddels natuurlijk allang volwassen is werd ook regelmatig voorgehouden dat ze altijd eerlijk moest zijn, toen er een keer een buurvrouw bij mijn oom en tante op visite was, speelde dat nichtje kiekeboe en dook onder de rok van de buurvrouw, ze kwam er met een rood snuitje onderuit en zei hartgrondig “Bah buufouw stinkt naar vissie”. Dat heeft dat kleine eerlijke ding dus geweten, buurvrouw vond het kind slecht opgevoed is vertrokken en wat ik me ervan herinner is het nooit meer goed gekomen. Zelf ben ik katholiek opgevoed en ook ik moest altijd eerlijk zijn, mijn grootmoeder was daar altijd erg streng in, ik moest biechten en of iemand het nu geloven wil of niet, ik had de hele week echt niets verkeerds gedaan, dat nam mijnheer pastoor niet want dat kon niet en hoe ik ook bleef proberen hem er van te overtuigen dat ik ècht niets verkeerds had gedaan dat kon ik de beste man niet aan z’n verstand fietsen, ik heb toen maar gelogen en gezegd dat ik een dubbeltje uit mijn oma’s portemonnee had gestolen, mijn ziel was gered na het bidden van de nodige onzevaders en weesgegroetjes, maar mijn vertrouwen in de eerlijkheid van de mensen was toen al aardig aan het krimpen. Om het verhaal niet te saai te maken zet ik foto’s van de laatste weken neer omdat ik zo intens van de lente geniet en dat is eerlijk waar!

Helleborus in de zon, 1 april 2009 Kabouterland, Exloo

Een prachtige kleur Helleborus (purpurascens) in de zon.

Dan komt de tijd dat je nog vroeg naar bed moet, maar eigenlijk nog wel even buiten wilt spelen als het zomer is en wat wordt je dan, juist oneerlijk. Ik ging altijd als eerste naar mijn oma en vertelde dat alle anderen tot 8 uur buiten mochten blijven en of ik dat ook mocht, tsja als ze allemaal mogen dan mag jij dat ook, mooi dat verhaal vertelde we dus aan alle andere ouders en dan mocht het ineens van iedereen, ouders willen elkaar natuurlijk niet afvallen. Zo sluipt dat er langzaam in, kleine leugentjes die natuurlijk niets voorstellen maar ook geen blijk geven van eerlijkheid.

Longkruid 2, 12 april 2009

Bloeiend Gevlekt longkruid (Pulmonaria officinalis).

Wie nu zegt “ik lieg nooit” daarvan kan ik alleen maar zeggen “dat lieg je”, want iedereen liegt. Liegen of onwaarheden zeggen is voor jezelf niet altijd prettig of goed, maar kan je tegen een vriendin zeggen die ontzettend trots is op haar nieuwe jurk “Mijn help wat vind ik dat een lelijk ding?” Natuurlijk niet want dan is de vriendschap snel over. Je hebt bij iemand gegeten en het is er met moeite ingegaan en de gastvrouw zegt “En, lekker gegeten?” Kan je dan zeggen “nou eerlijk gezegd was ik blij dat ik het op had?” Ook al niet. Zo zijn er duizend en één kleine leugentjes om bestwil. En zo gaat het van kwaad tot erger, want we worden ook gedwongen om oneerlijk te zijn.

Sneeuwbal (Viburnum burkwoodii) in m'n voortuin, 15 april 2009

Mijn rijkbloeiende Sneeuwbal (Viburnum burkwooddii)

De laatste jaren ben ik het vrij gewoon gaan vinden om mijn eerlijke mening te geven of een eerlijk antwoord op een vraag, wordt dat in dank afgenomen? Nee dus, het is zelfs zo dat eerlijkheid tegenwoordig onmiddellijk afgestraft wordt, het wie, wat en hoe laat ik in het midden want namen noemen daar ben ik dan net weer te oneerlijk voor of laat ik het maar voorzichtig noemen. Vraagt iemand hoe het met je gaat en je zit echt niet goed in je vel zeg dan maar “best”, doe je dat niet en zou je zeggen hoe je je voelt dan ben je binnen de kortst mogelijke tijd een zeikerd die altijd wat heeft! Ook een huwelijk van 44 jaar heeft beslist veel narigheid gehad, maar als je partner is overleden dan is het de beste man/vrouw die er bestond, jammer genoeg ben ik niet zo dat ik van de doden niets dan goeds zeg, maar het wordt ook dan niet in dank afgenomen en ze vinden je meteen koud en harteloos, hoezo? Het gemis blijft er hetzelfde om en zelfs het mopperen mis je, maar moet je dan altijd overal over liegen? Het antwoord is simpel JA.

Tulpenboom, 15 april 2009

Magnolia (soulangeana) vaak de tulpenboom genoemd wat falikant mis is, de beverboom is de juiste volksnaam. De magnolia is er in ± 220 soorten en is waarschijnlijk al meer dan 100 miljoen jaar oud. In china, Japan en Noord-Amerika groeien de bomen in bossen en langs rivieroevers. De boom stond symbool voor reinheid.

Wil je je vrienden, vriendinnen, familie en kennissen houden (waar dan ook) spreek nooit de volle waarheid en al is het je als kind dan nog zo goed voorgehouden om altijd EERLIJK te zijn, de opvoeders zelf logen ook. Echt eerlijk zijn in- en tegen iedereen is onmogelijk en mag niet al wil je het nog zo graag. Zelf ben ik er met schade en schande achter gekomen, het is jammer maar eerlijkheid loont niet het wordt afgestraft! Zelfs een discussie in alle eerlijkheid is niet mogelijk, want voor je het weet is de discussie verzandt in een onaangename woordenwisseling. Wie echt helemaal eerlijk wil zijn, moet nu naar een onbewoond eiland vertrekken en voor de rest van zijn/haar leven alleen blijven, de leugen regeert, Amen. Er zijn hier op spaces een paar mensen die echt eerlijk zijn en dat vind ik bijzonder fijn, ze weten zelf wel wie ik bedoel, want ik heb het ze gezegd.

Nog een close-up van de bloemenboom, 15 april 2009

Een close-up van de bloemen van de Magnolia (soulangeana).

Posted 17 april 2009 by Ann McDunn in Geen categorie

97 responses to “Eerlijk zijn mag en kan eigenlijk niet!

Subscribe to comments with RSS.

  1. Al wat je zegt An is waar.We moeten altijd afwegen wat gezegd kan worden of we worden afgestraft.Prachtige bloemenfoto’s.Wou dat ze hier nu ook al bloeide want iedereen is deze syberische koude kotsbeu.

    • Het mooie weer komt eraan Marylou, door de kou is alles drie weken achter, maar zachter met wat regen en daarna warmer dan haalt de natuur het wel weer in. Wat liegen betreft zijn wij maar kleintjes, we worden meer belogen dan dat we het zelf doen😉

  2. Ook ik was altijd eerlijk. Vooral in politiek en economisch opzicht. Dat is agestraft met een enkeltje dood. Ze hebben mij platgespoten omdat ik eerlijk hierin was. Zag dat vele Nederlanders staatscorrupt zijn, ook in de familie

    Edwin van de Kuil
    • Bedankt voor je reactie Edwin, maar dat “enkeltje dood” begrijp ik niet zo goed, wat kan je in vredesnaam hebben gedaan waarvoor ze je hebben platgespoten of liever gezegd monddood hebben gemaakt? Ik denk dat de helft van de Nederlanders wel weten en zeggen dat de staat corrupt is en als je met de familie het koninklijk huis bedoeld ook dat is toch wel vaak uitgekomen.
      Groetjes, Ann.

  3. Ange ik zou liegen als ik het niet leuk vond dat er zoveel reacties zijn, maar toch zijn er dan heel veel mensen die er over na hebben gedacht. Jij hebt gelijk hoor tulpenbomen bestaan wel, maar die hebben een heel andere kleur je linkje kan ik nu even niet bekijken, want UPC ligt dwars en daar ben je dan lekker mee, ik hoop dat het morgen weer normaal is, want het is knap vervelend als je niet eens op je eigen space kunt komen. Bedankt voor je reactie, liefs Ann.

  4. Hallo Ann,Eerlijk is eerlijk!Je foto’s zijn weer prachtig en de onderwerpen ook!Lieve groet, Liz@

  5. Absoluut Jurrie, maar daarom begon ik dit logje ook met een waar gebeurd verhaaltje over dat kleine nichtje, ze sprak overigens de waarheid. Wat een kind ziet is heel wat anders dan dat wij volwassen mensen zien en het is hun eigen waarheid maar daar kan je in meegaan, het is ook een vorm van fantasie en die mag je bij een kind alleen maar stimuleren als je meteen gezegd had "weleen dat is een gewone mijnheer", was voor Valentijntje het beeld gebroken, maar ook eerlijkheid en waarheid kunnen relatief zijn, alleen dan kan er als er geen kwaaie koppen bijkomen over gepraat worden en kan je dan ook heel eerlijk zeggen "je hebt gelijk" als een ander je eerlijk zegt waarom het niet juist is wat je zegt. Over smaak kan je zelfs beter maar niet redetwisten, wat de een laat staan eet de ander zich zat in.

  6. Als Belia niet af en toe zou liegen zou ze de reeks gesprekken, de lange ËN de korte, niet volhouden. Dus tante vaart er wel bij en voor Belia zelf is het ook beter.Een verschil van mening. Het is inderdaad lang niet altijd een geval van gelijk of ongelijk. Ieder heeft recht op eigen smaak, eigen denkwijze en eigen gevoel, zienswijze. Of dat muziek betreft of kleur, of kunst, of boeken, hobby.Je kunt het wel even moeilijk hebben als jouw "gelijk"wordt "aangevallen". Iets kan gevoelig liggen of buitengewoon belangrijk voor je zijn. Maar dat zijn geen essentiele ergernissen. Dat is iets waar je je even aan ergert omdat het pijn doet of prikt maar wat dan gewoon wegglijdt als het eerlijk en duidelijk werd gebracht op een redelijke manier. Valentijn zei vanmiddag bij de rabokalender in het toilet, waar een donkere mijnheer met zijn recept ieuw-lamsvlees op afgebeeld staat deze week, aap, aap aap. ben even gaan kijken en ja, mijnheer lijkt inderdaad op een aap. dat is wat valentijn ziet en waar hij totaal geen bijgedachten bij heeft met zijn net twee jaar. het is een waarheid, in ZIJN ogen, en ik begrijp die waarheid, maar het IS niet de waarheid. Dat maakt wat hij zelf ziet niet minder waar en het heeft mij de gelijkenis met een aap laten zien. en die mijnheer is waarschijnlijk een gewone aardige mens. een zwaan zou ik er niet in zien. terwijl hij net zomin een zwaan is as een aap. het klinkt als geleuter en is het ook wel maar geeft toch wel een voorbeeld van eerlijkheid en waarheid, en hoe relatief ze zijn.

  7. Teksten van mezelf wis ik nooit, ik neem de consequenties van wat ik schrijf en wie het er niet mee eens is die zegt het maar en vóór de West Side Story kon ik alleen maar proberen een letter weg te gummen dus dat had al helemaal geen zin!

  8. Denk dat de teller bij Henk wel goed oploopt die krijgt van alle kanten bezoek … deez behoorlijk dubbel hoor!

  9. Géén Commentaar hahaha …. (toch wis ik al meer teksten dan vroeger vóór de West Side Story)

  10. Tegen betonblokken praat ik niet zo lang hoor Ilona, die welles/nietes spelletjes heb ik al veel te veel meegemaakt en die krijgen dan ook al heel snel gelijk, zoals mijn lieve zoon zei toen hij klein was "jij je rot zin". Maar als ik absoluut zeker weet dat ik gelijk heb pak ik er een stapel boeken bij en zeg "lees even" dan zie je het ook staan bij een ander. Mensen die vasthouden aan hun gelijk al ben je het er nog zo mee oneens daar luister ik dan op een gegeven moment ook niet meer naar. Dat is zogezegd paarlen voor de zwijnen gooien, maar dan vragen ze ook niet naar jouw mening maar willen een bevestiging van hun eigen mening en dat is weer heel wat anders. Op de teller let ik eigenlijk niet zo, maar het is wel erg leuk en interessant om de mening van zoveel mensen te lezen.

  11. Ann, ik bedoelde dat als ik rood mooi vind en jij vindt blauw mooier dan rood, dat we dan tot in het oneindige door kunnen ouwebeppen. Zelfs over zoiets simpels maken mensen ruzie. Ze willen gelijk hebben namelijk. Zo gaat het met automerken, met religie, met politieke voorkeur etc. maar dat heeft met gevoel, inzicht en smaak te maken. Het wordt een welles/nietes spelletje en dat kan soms behoorlijk escaleren.Er zijn natuurlijk echte waarheden en als iemand dom uit zijn nek zit te beppen dan kun je er tegenin gaan, maar als iemand niet bereid is te luisteren, en vasthoudt aan zijn eigen ongelijk en blijft drammen dan kun je er maar beter gewoon helemaal niet meer naar luisteren. Daar ben ik dan goed makkelijk in. De teller staat op 83. Goed bloggie, Ann!!!

  12. Benona echt tactisch zijn is voor de politiek daar zeggen ze bij een vraag heel vaak als antwoord "geen commentaar" maar daar schiet niemand wat mee op. Het is overigens wel een idee, als iemand mijn eerlijke mening wil hebben en ik weet vooruit dat ze daar niet blij mee zijn ga ik me dan ook maar tactisch opstellen en zeggen "geen commentaar", ik zie die gezichten al!Caro, dat is echt een punt soms zeggen mensen je zo goed te kennen maar dat blijkt dan helemaal niet zo te zijn want als je dan je eerlijke mening geeft is het niet goed, mensen zitten toch wel heel vreemd in elkaar. Jij ook nog een heel fijne avond, liefs!!!

  13. Dit is eg wel een goed onderwerp meiss..ik sta bekend om mijn rechtuit zijn..word me ook niet in dank afgenomen..maar als ze me dan zo goed kennen..loop dan niet het risico om mijn mening ergens over te vragen!!..ik zeg tegenwoordig maar..wil je ècht mijn mening erover weten?????..en idd..om niet te kwetsen draai ik er ook weleens een beetje omheen..goed log meiss!! en fijne avond verder..liefs Caro.

  14. tja pufffff tact!!!! of schrijf je dat met een k …

  15. °○°Alexandra
  16. Zet ik er allemaal foto’s bij om het niet te saai te maken, en nu blijkt het dat heel veel mensen er toch even over na denken en dat is fijn, want het blijkt toch dat ik niet de enige ben die soms denkt doe ik er wel goed aan? Maar nogmaals een ander kwetsen door eerlijk te zijn of té eerlijk is niet goed en met een leugentje om bestwil kan niemand heen, maar echt eerlijk zijn mag dan nog zo prettig voor jezelf zijn het kan en mag niet!

  17. En iemand een keertje min of meer afwimpelen met een leugentje om best wil, dat doet denk ik iedereen wel eens een keer, vooral als het je niet zo goed uitkomt e.d.😉

  18. eerlijk, of een leugentje om bestwil. (ik heb niet alle reacties gelezen, dus weer eens een heeeeeele grote kans dat ik in herhaling val !)Ik vindt het gewoon het belangrijkste dat je niet de intentie hebt om een ander (wel of niet moedwillig) te willen kwetsen. Dat je je hart volgt in het geen waarvan jij/ ik denk(t) dat je een ander een plezier etc. mee kunt doen. Een lach op iemand gezicht kunt toveren als die persoon het even niet meer ziet zitten, des noods een leugentje om best wil😉. Dat zij me dan hopelijk maar snel weer vergeven ;)x. c.e

  19. Dat zijn ook gewoon leugentjes om bestwil en daar is inderdaad nix mis mee. Soms kan je dat net even niet hebben en een andere keer denk je, ach praat maar eens lekker door. Zo’n oud mensje is misschien ook eenzaam en wil haar verhaal kwijt en echt oneerlijk vind ik het niet als je een keer echt geen tijd of zin hebt, dan een andere keer beter.

  20. Herkenbaar Belia, soms doe je zoiets gewoon… Soms hebben mensen behoefte om te praten en pikken ook geen signaal op (vragen het ook niet) als de ander dat niet uitkomt of er simpelweg geen zin in heeft. Soms moet je dan even kiezen voor je eigen ruimte. Wel zo gezond en verstandig.

    °○°Alexandra
  21. Belia jouw verhaal vind ik dan weer een leugentje om bestwil … niks mis mee!

  22. Vanmiddag had ik een nicht van mijn vader aan de telefoon (83 jaar), met enige regelmaat belt zijn mij op. Gezellig en ook weer niet. Ze presteert het om minimaal 1 uur te kwekken, hoort ook eigenlijk niet wat ik zeg, maar ratelt maar door. Soms zeg ik "krijg zo visite", of "ik moet weg," dat is dus niet eerlijk zijn. Ander moment laat ik haar lekker haar gang,, maar dan zit ik na 1 uur wel met kromme tenen, en zere oren. Dus weer niet eerlijk!! Maar ja, je moet wat voor elkaar over hebben nietwaar, ook al komt de eerlijkheid in het geding. Fijne avond, liefs Belia.

  23. Dat wel Jurrie, maar ook eenzamer als iemand mij vraagt om eerlijk mijn mening te geven dan doe ik dat, maar later blijkt het dan toch weer dat je beter niet al te eerlijk had kunnen zijn, meepraten doe en wil ik niet dus blijft stil houden over. Tegenwoordig heb ik al zoiets van "wil je echt mijn mening weten dan later niet zeuren, want ik weet dat alles wat ik zeg tegen me gebruikt kan worden", als ze dan nog steeds mijn eerlijke mening willen weten kunnen ze die krijgen. Stilhouden vind ik nog steeds erg moeilijk. Maar ik word al een beetje wijzer en ben niet zo’n flapuit meer als ik eerst was, af en toe gebeurt het me nog wel maar ik heb voor mezelf wel een goed geweten en dat is ook veel waard.

  24. ja, niet meehuilen met de wolven in het bos…NOOIT. Je bent alleen maar sterker en meer jezelf geworden door jezelf te ZIJN.maar wel jezelf beschermen door je gewoon – tussen aanhalingstekens gewoon want dat is als je nogal praterig bent en impulsief en meelevend is dat heel moeilijk – stil te houden. Ik ben liever de gebeten hond, ik kan er over meepraten, dan de meehuilende wolf. Maar dat is veel moeilijker en de keuze vereist moed.trouw aan jezelf levert echter heel veel op voor jezelf.

  25. Ilona, gewoon je mening geven over bepaalde dingen is ook niet moeilijk zoals je al schrijft i.v.m. bijvoorbeeld kleuren, ik vind oranje een vreselijke kleur, maar dan zeg je er wel bij "ik vind" en het gaat eigenlijk nergens over dat heeft alleen met smaak te maken en een ander zegt dan gewoon ik vind het wel een mooie kleur. Punt uit we praten weer ergens anders over, ik heb het over de echte waarheid en dan ben ik het met Jurrie eens, hoe eerlijker je bent hoe moeilijker je het in het leven hebt. Het is niet laf om je stil te houden het kan gaan om zelfbescherming omdat je een hekel hebt aan ruzies en dat is wat er vaak gebeurt als je eerlijk bent. Ik zal een klein voorbeeld geven, er is een vrouw die in het ziekenhuis ligt en vraagt of een van de dochters een nieuwe nachtpon wil kopen, ze heeft er genoeg maar ze wil een heel mooie nieuwe. Een van de schoondochters zegt het tegen mij en ik ben zo eerlijk om te zeggen o, jee ze gaat dood! Natuurlijk was ik dus meteen de gebeten hond, een paar uur later komt de dominee met die vrouw praten, hij komt naar buiten en zegt tegen iedereen, niemand hoeft verdriet te hebben want jullie moeder is gelukkig dat ze naar haar vader gaat, haar ogen glanzen van blijdschap, ik weet dat ik het niet had moeten zeggen, maar ik zei het dus wel "geen wonder dat haar ogen glanzen met 42 graden koorts", de vrouw was nog maar in de 50 jaar en wilde helemaal niet dood en daar hadden we het een tijdje daarvoor over gehad. Ik was dus eerlijk in mijn mening, niemand heeft toen wat gezegd maar later is het breeduit besproken zonder dat ik erbij was en vanaf dat moment mochten ze me niet meer, mede omdat ik ook nog gelijk kreeg een dag later is die vrouw overleden. Moest ik meehuilen met de wolven in het bos, nee dat vertikte ik maar misschien had ik me wel beter stil kunnen houden. Je eerlijke mening kan behoorlijk verkeerd uitgelegd worden en zeker als niemand er wat van zegt want dan kan je je ook niet verdedigen. Dus zo makkelijk is het nu ook weer niet. Kleine leugentjes om bestwil zijn normaal maar echt eerlijk zijn tegen iedereen wordt nooit in dank afgenomen en vaak wordt je ervoor afgestraft.

  26. er is lekker veel langs me heen gegaan geloof ik!Hoe eerlijker je bent hoe moeilijker je het in het leven hebt.Eerlijk zijn is niet gelijk hebben, dat is héél wat anders. Maar iets verkeerd hebben is ook niet slecht.Ik lieg niet vaak, maar verzwijg wel, of hou me weg.Is dat laf of is dat zelfbescherming, misschien van beide wat.Maar liegen ligt me niet, ik forceer dan iets in mezelf.Duidelijk is ook dat volstrekt de waarheid zeggen je van de wal in de sloot helpt.zéker bij groeperingen die er gezellig op los liegen en zo een heerlijk vrienden of familie of burengroepje hebben, of welk groepje dan ook.Ik word liever excentriek genoemd, en lig er dan buiten, dan mezelf geweld aandoen, ik heb mijn trots.Maar buiten groepen liggen is ook niet altijd makkelijk.Ik weet ondertussen wel dat ik niet slechter ben dan de mensen om me heen dus daar valt mee te leven ;)Nu even naar de reacties scrollen…..teveel vind ik, zeker na ilona gelezen te hebben denk ik dat ik of een goed onderlegde reactie moet houden en een lang jurverhaal schrijven. of het kort moet houden😉 en eerlijk, heel echt eerlijk gezegd…het weer is te mooi buiten en bovendien moet ik mijn auto lopende met freggel bij de garage op gaan halen, er lekte iets uit de versnellingsbak.blijf jij lekker je ding doen, ik hou van je uitvoerige vlotte praat en ben het vaak een beetje veel eens en soms een beetje minder eens, maar dat is het leuke!!!heel veel liefs!!!

  27. Ik vergeet het helemaal, sorry. Maar het zijn weer verdomd mooie foto’s Ann.

  28. Van mijn (ex) vrouw heb ik al snel een leugentje om bestwil geleerd. Staat er in de tien geboden ook niet: gij zult niet liegen.Nou die leugentjes moeten mij dan maar vergeven worden. Als je elkaar altijd keihard de waarheid moet vertellen hou je volgens mij inderdaad weinig vrienden over. Als je jezelf maar niet vergeet en waar je voor staat. Een leugentje och……..Dikke zoenJohn

  29. Sjuust!!! Laten we het vooral simpel houden, niet te moeilijk doen en vooral niet op alle slakken zout leggen. Moet lukken!!

  30. Ha Ilona, dat klopt dan volgens mij precies met wat An wilde zeggen iedereen wil wel eerlijk zijn en eerlijk gevonden worden, maar in het normale leven kan het gewoon niet altijd.

  31. Toch moet ik constateren dat in een enkele reactie iets staat dat tegenstrijdig is, alsof men er niet meer uitkomt, niet meer weet wat te moeten zeggen en tegen wie, niet meer weet wat eerlijkheid betekent, bijna achterdochtig is ten aanzien wat er gezegd wordt. Dat is toch een beetje paranoide. Zeg nou toch gewoon wat je van iets vindt, hoe jij denkt dat het in elkaar zit, hoe jouw waarheden, gevoelens, ideeën, inschattingen zijn. Als dat op een normale manier gezegd wordt, zal dat toch geen problemen opleveren? Je hoeft het toch niet altijd met elkaar eens te zijn? Elkaar naar de mond praten, is pas echt oneerlijk. Dan durf je misschien geen tegengas te geven maar waar ben je dan bang voor? Hou het simpel: de een ziet het zo, de ander zus; de een vindt blauw mooi en de ander rood. Weer een ander vindt rood en blauw mooi, prima toch? Het wordt door een enkeling toch echt moeilijker voorgesteld dan het in feite is.

  32. wow 63 nu 64 reacties . Is dat een record. Dat je een gevoelig punt hebvt aangekaart is wel duidelijk. Ook zo’n beetje alle reacties gelzen wel heel interessant . Iedereen wil wel eerlijk zijn, maar niet altijd de waarheid zeggen of horen. Heerlijk de mensheid, geen wonder dat we het af en toe ook niet meer weten. Wel geweldig al die reakties hoor. Maar laat ons eerlijk zijn, ik ken niemand die nog nooit gelogen heeft. En als er wel zo iemand is……… ach cherm….. volgens mij willen ze die persoon onder het vergrootglas leggen. laten we er maar vanuit gaan dat we in ieder geval van goeie wil zijn.

  33. Was het maar waar Nicky, nee als ik wegga hangt mijn vriendje om m’n nek en de Helleborus stond in Kabouterland. Bedankt voor het compliment en liefs van Ann.

  34. Echt prachtig die bloemen, vooral die helleborus, zo’n mooie kleur! Alles is schitterend Ann, is dat allemaal in jouw tuin?lieve groetjes Nicky

  35. Nee lieve Petra dat zeg ik niet, ik zeg dat ik de reacties eerlijk vind iedereen zegt toch wat hij/zij er van vindt en er over denkt? Ook zeg ik dat de een beter tegen de waarheid kan dan de ander. Hoe iedereen in het dagelijkse leven is weet ik niet en misschien is het ook wel beter om niet alles te weten want dat maakt niet gelukkig. Soms kan je je eigen familie nog niet eens vertrouwen ook al wil je dat nog zo graag, maar altijd tegen iedereen eerlijk je mening zeggen kan in ieder geval niet, ook niet bij instanties of in een ziekenhuis, maakt niet uit waar maar je wordt gedwongen een slag om je arm te houden.Liefs, Ann.

  36. Je spreekt jezelf wel een beetje tegen Ann. Eerst zeg je niemand is echt eerlijk en even later ken je toch een aantal mensen op space de echt altijd eerlijk zijn. Ik ben best eerlijk tegenover een ander, en tegen de een kun je meer zeggen dan tegen de ander, en daar hou je bewust rekening mee.liefs,

  37. Lukas, dat doe ik ook altijd wat de een niet mooi vind of terecht, dan zeg ik altijd "ik vind" want zonder meer zeggen dat iets lelijk is of dat ze geen gelijk hebben werkt al helemaal niet. Bedankt voor je compliment over de foto’s en het dier is al bij Edward, jij nog een heel fijne zondag!Lieve Noon, ik hou altijd zoveel mogelijk rekening met iedereen en dat weet je nu zo langzamerhand ook wel, maar inderdaad heb je gradaties in alles, bij de een kan je echt eerlijk je mening zeggen en bij de ander moet het via omwegen, lastig maar het is te doen. Met iedereen vrienden blijven schijnt onmogelijk te zijn omdat er nu eenmaal mensen zijn die zelf altijd eerlijk hun mening zeggen, maar er niet tegen kunnen als je dat zelf een keer doet.Joke, veroordelen doe ik nooit en je hebt gelijk als je zegt dat je eerst iemand goed moet kennen voordat je je mening over iemand kan uitspreken. Jammer dat veel mensen tijden lang erg aardig kunnen zijn zodat je daar een bepaald beeld van vormt en dan komt de klap des te harder aan als het blijkt dat je je weer eens hebt vergist. Zelf heb ik ook een enorme hekel aan ruzie en geef zelfs voor de lieve vrede tegen beter weten in de mensen maar gelijk, meer kan ik echt niet opbrengen. Maar zelfs zonder ruzie kunnen vriendschappen zomaar beëindigd worden en dat is dan erg jammer omdat je het niet hebt kunnen uitpraten. Allemaal nog een heel fijne zondag en liefs van Ann.

  38. beste Ann, hele mooie fotos maak er ook een van een leuk dier voor bij je broer en je gaat winnen deze maand,en een heel fijn en goed wekend.over dat liegen een heel goed onderwerp,veel mensen willen eerlijk zijn zeggen ze maar de wereld zit anders inelkaarnet zoals je al schreef,als je te eerlijk bent verdien je weinig zowel geld als vrienden is mijn ervaring.er moet vind ik wel onderschijt gemaakt worden in liegen en je mening geven,begin dat soort zinnen dan ook met IK VIND…

  39. Oh ja vergeet ik te zeggen dat je prachtig foto’s maakt om door een ringetje te halen … dag lieffie

  40. Lief Annypenny al deze verschillende reakties gelezen wat een verschillende gedachtegangen echt menselijk … Hoop dat je begrijpt dat ik hier weinig schrijf zeg alleen dat eerlijk zijn voor mij het gemakkelijkst is maar inderdaad stoot je dan vaker je koppie … natuurlijk zeg ik ook niet alles als ik iets niet mooi vind vind ik wel iets anders wat wel mooi is en daar zeg ik dan iets over, klein voorbeeldje. Je hebt gradaties in werkelijk alles … Liefs en thnx for all HuggiexxxB

  41. ja je moet de mensen eerst goed kennen voor dat je ze beoordeeld . vaak veroordelen we ze van tevoren al ,zo heb ik met iemand moeten werken, die van tevoren dacht moet ik met die verwaande trut werken . dus dat wist ik niet hoe ze over mij dacht later toen we een poos samen gewerkt hadden zei ze dat tegen mij en ze zei ook dat ze zich erg vergist had dat ik helemaal niet zo wasdus ik was ook veroordeeld door haar. het liefste wil ik met niemand ruzie .je willt niemand veliezen door een ruzie het kost ook te veel energie maar je moet ook niet alles opkroppen want daar word je ziek van .en twee tegen een ruzie kan niet dan win je het ook niet en je stil houden om de vrede te bewaren komt denk ik in heel wat huishouden voor, maar of het goed is denk ik niet .recht voor zijn raap zijn moet je ook kunnen en als je dat niet doet heb je het weer achter de elleboog zeggen ze dan .ik wens je nog een fijne avond

  42. Wat is het toch heerlijk om al die reacties te lezen, iedereen zegt zijn/haar mening en dat is dan tenminste eerlijk! Joke gelukkig dat jij hetzelfde hebt meegemaakt, misschien was het dezelfde pastoor wel ;-))) En als ik nu heel eerlijk ben dan ging dit eigenlijk over dingen in de persoonlijke sfeer van mezelf, ik hou van eerlijk zijn en open tegen iedereen te kunnen zeggen wat ik meen een gewone discussie ga ik niet uit de weg en als een ander gelijk heeft krijgt die dat ook. Kleine leugentjes tel ik niet eens, want zelfs voor je man, kinderen of je baas moet je weleens liegen of de waarheid verdoezelen. Maar stel er is iemand in de familie die je vaak gewoon afbekt zonder dat dat nodig is, een karakterfout of gewoon even laten zien hoe flink we zijn Joost mag het weten, nu kan ik er helemaal niet tegen als iemand me afbekt, maar degene die het doet wordt gesteund door iemand die mij te lief is om te verliezen. Dus als ik eerlijk zou zijn en even zou zeggen dat ik er schoon genoeg van heb dan loop ik de kans dat ik degene waar ik zo goed mee kan opschieten en veel om geef kwijt raak, goed je houdt je stil om de lieve vrede maar is dat dan altijd goed? Waarom kan je dan niet eens recht voor z’n raap zeggen, stop hiermee dat verdien ik niet! Nee vooral aardig blijven en maar net doen of je het niet hoort, kijk zulke dingen zitten mij dan dwars ik wil ook dan eerlijk kunnen zijn en dit op een nette manier uitpraten, mensen zijn zoals John hieronder zegt, vaak draken met akelige karakters maar dan moet je dus oneerlijk zijn tegen beter weten in en dat zijn dan zaken waar ik echt moeite mee heb. Eerlijk zijn en iedereen verliezen of moeten huichelen om iedereen te houden, dat is dus pas echt moeilijk.

  43. ik begrijp hier dat je bij je oma bent op gevoed . dat ben ik ook ik was 10 jaar toen kwam ik bij mijn oma, en dat van dat dubbeltje dat kon ik ook wel zijn ik moest nog lachen ook .ik ging ook naar de katholieke school en moest ook biechten. en het zelfde als bij jou ik dacht ook dat ik niets gedaan had en zelfs zat ik te liegen in de biechtstoel ,en zij ook dat ik een dubbeltje uit de portemonnee had gehaald bij mijn oma. nu denk ik wat zal die kerel genoten hebben wie tegen over me zat in de biecht stoel gewoon belachelijk denk ik nu om dat allemaal te vertellen tegen een ander er is heel wat afgekletst in die biechtstoel . iedereen liegt voor eigen bestwil .en vaak wordt er ook gelogen om een ander niet te kwetsen eerlijk duurt het langs klopt ook altijd niet wie de grootste mond heeft komt het verst ann je plaatjes zijn weer schiterend nu heb ik niet gelogen liefs joke

  44. Ja An, daar weet ik over mee te praten. Op het sterfbed van mijn moeder zi ze nog tegen mij (woordelik) "je bent een engeltje op aarde, blijf zo". Ik zei jazal ik doen. Maar dat vreet energie en je komt niet verder dan je dubbeltje.Eerlijk zijn duurt het langst. De leugen vangt zich later wel in een verhaal dan wordt deze achterhaald. Mijn beloofte weegt zwaarder dan wat er dan ook tegenover staat. Maar ben wel blij als ik met pensioen ga. Wat zijn mensen soms draken met akilige karakters.

  45. Goed verhaal Ann. Als je eerlijk bent kun je wel eens pech hebben, dus af en toe mag je niet eens eerlijk zijn. En wat de leugen betreft, nou de waarheid kan oooooooo zo pijn doen en dat wil je niet altijd.Ik zeg ook het liefst gewoon de waarheid, maar het is soms oppassen geblazen hoor!!!Groetjes.

  46. Je kan het liefst eerlijk zijn en blijven. Prachtige voorjaars bloemen Annjohanna. Geniet ook van deze prachtige zonnige lente dag.

  47. Bloeiendprijkt de Magnoliain het voorjaarmooienigmet haar wit-roze bloemende bloem onbloot eerder dan haar bladwaarachter zezich niet verschuilen kandit maakt haar zo kwetsbaartijdens de vroegeen nog zo grillige lentedagenmet haar openstaande kelkensymboliseert zeklaarheidechtheid enwaarachtigheidzo zal ookelke mensdie eerlijk isbijzonderkwetsbaar zijnMarc D. B. 13 Maart 2002

  48. Ja eerlijk zijn is het beste maar het gaat echt niet op .Zelf hou ik van de waarheid en breng dit ook op de kinderen over .Liegen ze toch het komt wel uit .Maar je moet zelf ook liegen of de waarheid verdraaien , voor je eogen welzijn .Als je wel de waarheid zegt tegen iemand dan kunnen daar boze reactie,s uit voort komen .Mensen willen de waarheid niet horen .Lieve Ann een heel fijn weekend de zon schijnt .

  49. Eerlijkheid duurt het langst zeggen ze weleens. En hoe ouder je wordt hoe meer je er achter komt dat dit helemaal niet waar is….Waarom heb je het over eerlijkheid Ann? waarom zouden we eigenlijk niet eerlijk mogen zijn? omdat we dan inderdaad mensen heel erg kunnen kwetsen en pijn kunnen doen….en dat vind ik zo erg! mensen pijn doen, soms ook onnodig. Niemand is perfect!Iemand in zijn waarde laten is dan heel belangrijk. En als het je het niet prettig vindt hoe iemand iets doet, kan je er iets van zeggen. Maar daarna ook met rust laten.Zelf vind ik dat ik ook een heel eerlijk persoon ben, en hou ik niet van poppenkast spelen…Soms ben ik ook "te" eerlijk! soms heel lastig en denk ik dat ik beter mijn mond had kunnen houden. Maar aldoende wordt je wijzer.Op space merk ik dat je soms beter ook je mond kan houden, omdat ik geen zin heb in vervelendigheid of ruzie.Spacen doe ik voor de lol en ontspanning.En bij jou vind ik altijd ontspanning Ann, en ik respecteer zoals jij bent en ik heb bewondering zoals jij in het leven staat en ook vind ik dat jij altijd heel eerlijk bent, ook al zeg je dat dat vaak niet zo is.Ach ja, ik weet het eigenlijk niet. Voel me een beetje moe terwijl de zon schijnt.Dus ga ik maar eens met mijn snoet in de zon.Fijn weekend Ann!Liefs Annelies

  50. Lieve Gerd, Ann en dom? Kom nou toch, je weet dat ik DAT niet bedoel. doeiijjj…..

  51. een beetje dom ??nou Belia…dat denk ik niet, Ann is alles…behalve dom…lieve Ann,als ik zeg dat het logje ( tekst en foto’s ) erg goed is…dan lieg ik niet!wens jou een fijn weekend lieverd…dikke kus.Gerd

  52. je hebt leugens en leugens maar toch blijft mijn spreuk al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel dit gaat natuurlijk niet voor een klein leugentje smoesje maar ook voor de grote leugens die gewoon verzonnen zijn dan heb ik het over fantasten die zogenaamd alles doen maar geen kloot uitvoeren of zulke leugens over iemand vertellen dat die zwart ziet ,zodra ik zo een persoon tegen kom kap ik af , uit ondervinding geleerd dat het niet altijd kan bijvoorbeeld een familielid die heel close is balen maar dan maar accepteren dat die persoon zo is en alles met een pak zout nemen en toch mag je je mening wel zeggen dat zal ik echt wel blijven doen gr en knuf pee

  53. zijn wijzen woorden met veel leefens ervaring inder daad ieder mens dat wil wel is een leugen vertelen is wel zo dat je als je het doet het wel zo goed moet doen want ooit komt je leugen uit en ja dan zit je toch met je zelf in een probleem en ach liefen an als ik elke mens op een leugen moet gaan betrapen dan kan ik beter maar gelijk mijn ogen sluiten is een en al leugen op deze aarden maar als ik zo vrij mag zijn elke dag dat ik leef probeer ik zo eerlijk te zijn zo dat ik aan het eind van de dag rustig kan gaan liggen en niet hoef na te gaan wie heb ik van daag pijn gedaan nog een fijnen zaterdag en een vroegen zoen op je wang en die is gemeend niet geloogen ook niet over wogen gewoon spontaan van een vriend doeiii

  54. @@@@@@@!!!!!!!!! ############$$$$$$$$$%%%%%%%%%%%%************;-)!!!!!!!!!Liefs en de koffie was lekker … mooi weekend … dit is eerlijk!

  55. Ik ben vrij eerlijk, maar soms is een leugentje om bestwil wel handig. Als je dat niet wilt begrijpen ben je eigenlijk wel een beetje dom!! Dus eerlijk, ach…..Wens je een heel fijn weekend lieve Ann, het is hier prachtig weer!

  56. Bulls eye Rita! Vriendin. Met Fries kom ik al aardig uit de voeten sinds ik het opschrift van de trui van Ann heb ontrafeld. Ha, misschien weet ze het nog ;-)) Met lezen kom ik overigens verder dan met gehoor. Zwijgen is inderdaad goud. Iets zeggen heeft geen zin als er of niet geluisterd wordt of de -al dan niet terechte- mening van een ander vaststaat, waardoor discussie niet mogelijk is. En ‘op je vingers zitten’ moet een Vlaamse uitdrukking zijn. Ik ken ‘m niet. Betekent dat dat je iemand een lel zou willen verkopen, maar op je vingers gaat zitten om te voorkomen dat je de lel inderdaad gaat uitdelen? Een metafoor dus voor je mond houden?

  57. Spreken is silver en zwijgen is goud. Soms is het beter om op je vingers te gaan zitten. Je blommen zijn adembenemend maar vraag me af wat freonnen zijn. Vriendinnen of freon, grin, grin

  58. Eigenlijk vertel je helemaal niets nieuws, je drukt ons alleen nog even met de neus op de feiten. Zelfs tegen je echte vrienden moet je de waarheid wel eens wat nuanceren. Toch vindt ik dat wanneer je liegt, dat je het dan wel goed moet doen. Sommige mensen zijn zooooo doorzichtig dat ze meteen door de mand vallen met hun leugentjes. Iedereen liegt dus, ik en jij incluis. Met mensen die vol zitten met roddel en achterklap zitten, en die ze een flink eind achter de ellebogen hebben heb ik veel meer moeite. Gelukkig zijn ook die mensen na een tijdje makkelijk te doorzien. Een leugentje om bestwil of om eens wat te overdrijven moet kunnen vindt ik. Ook ik mag de waarheid graag een beetje aandikken

  59. Dag lieve Ann, heb gisteren even een pauze genomen van spaces vandaar dat ik nu pas reageer. Maar zo is het inderdaad, met eerlijk zijn bewandel je soms een vreemd pad, de meesten willen het maar kunnen er zelf niet mee omgaan. Soms is spreken dan wel zilver maar zwijgen toch goud. Je foto’s zijn weer mooi en geniet er ook maar flink van, dat lentegevoel. Dan doe ik dat ook.Liefs,San

    °○°Alexandra
  60. Trustexxxx

  61. Ook ik ga maar eens wat vroeger naar bed, slaap lekker Sjerrie!

  62. Ik kan hier heel erg over uit weiden, maar helaas, ik ga vooreerst nu tukken. Oars komt it net goed mei my.

  63. Meestal zeg ik heel kalm wat terug ehhh blijf dame om het zomaar eens te zeggen maar soms liggen de verhoudingen erg moeilijk en daar zit de kneep. Soms willen ze me opvoeden en dat gaat me dan echt te ver, zij zouden dit zo doen en dat weer anders dat zou jij ook op de duur niet pikken hoor Sjerrie ik ben geen klein kind wat ze regels voor moeten schrijven.Ilona je wilt wel effe dimmen zeker?

  64. Het zit um in de boodschap. Hoe breng je het. Hoe laat je je zelf in je waarde en de ander ook.

  65. Loontje, er is niets mooiers dan eerlijk met elkaar omgaan, niet slijmen of draaien en echt keihard liegen, maar dat doe ik ook niet hoor, ben je betoeterd zo wil ik het ook graag houden. Natuurlijk ga je niemand afkammen door eerlijk te zijn, want dan is eerlijkheid kwetsen en dat doen we maar niet! Vooral niet bij kleine kinderen dan probeer je zelfs bij een tekening te verzinnen wat er in vredesnaam opstaat, kan ook verwarrend zijn hoor, zeg je Ohhh wat mooi, een elfje, zegt dat arme kind "nee hoor oma, dat is pappa", daar ben je dan lekker mee!!!Bedankt voor je compliment voor de foto’s dat talent voor fotograferen heeft Edward van mij, ik ben tenslotte twee jaar ouder, oei wat ben ik blij dat hij heel ver weg woont. Wat dat longkruid betreft, als jij of iemand thuis erg verkouden is en hoest maak dan eens een stoombad van brandnetel, kamille, jeneverbessen, longkruid en pepermuntblad, dat werkt prima! Longkruid is bijzonder geneeskrachtig.Sjerrie, ik ben misschien eens in de twee jaar laaiend, maar heb je weleens grijsblauwe ogen gifgroen zien worden en een lange neus twee keer zo lang? Eng hoor!!!

  66. Anna Etna! Leuke spacenaam voor je Ann ;-)))

  67. Sjerrie ik heb een ronde rug, maar het rolt er niet altijd af, verhip zou ik een hagedis aan het worden zijn? Dat wordt morgen stekels weg laten halen in Dokkum, want in Buitenpost is geen arts te bekennen. Maarre ja bij sommige heb ik er last van, gelukkig zijn er ook nog waar ik gewoon Ann van mag zijn, dus ik wil niet zeuren een heel klein beetje maar soms effies…..Nicky, je hoeft het ook niet allemaal te volgen hoor, maar het bovenste stukje van het log is in ieder geval waarheid en daar kon ik bij dat nichtje erg om lachen. Zwijgen is voor mij erg moeilijk maar ik begin het te leren, weet je wat ook helpt helemaal niets meer zeggen en over wat anders beginnen, ook al gedaan. Fijn weekend Nicky!

  68. Wowowow, vergeet ik ook te zeggen dat alle bloemen er prachtig op staan. Je hebt toch dat typische McDunn talent voor fotograferen, meisz. En ik ben ook weer wat wijzer geworden: longkruid. Ik heb het in mijn tuin maar wist niet hoe het heette. Scheelt me weer een zoektocht op het net😉 Liefs, I.

  69. Freon ben ik ook met je en al een behoorlijk lange tijd inmiddels en we hebben eigenlijk altijd "eerlijk" met en tegen elkaar gesproken, da’s ook wel het makkelijkst want wat hieronder al wordt aangehaald, je stikt uiteindelijk in je leugens en je moet ze allemaal onthouden….. nou da’s me te ingewikkeld. Maar leugentjes om bestwil…. dat zijn geen leugens maar de onwaarheid een roze kleurtje geven. Een kind heeft een tekening voor je gemaakt maar je ziet alleen een paar strepen, maar als je naar het glunderende snoetje kijkt , zeg je dan dat je het niks vind, nee tuurlijk niet, maar lieg je dan als je zegt dat je hem prachtig vindt en er heel blij mee bent? Of een bruid die er in jouw ogen niet uitziet, verpest je haar trouwdag door te zeggen "die jurk staat je voor geen meter". Ik bijt nog liever mijn tong af. Maar je hebt gelijk, ik denk dat we allemaal wel eens jokken om de boel iets te verzachten. Een beetje om de harde feiten heendraaien maar echt liegen dat het gedrukt staat, absolute onwaarheden verkondigen is van een andere orde.

  70. Nou Ann, that must be a sight to see………………………… een vulkaantje……………. grinnnnnnnnnNou ja, het is de bekende druppel dan he

  71. Ik heb het niet helemaal gevolgd wat er allemaal aan de hand is, maar het is wel zo als je zegt wat je hart je ingeeft, dan wordt het zeker niet altijd in dank afgenomen, maar dan ben je wel eerlijk en of dat altijd goed is……..???????Soms kun je dan maar beter zwijgen, wordt er gezegd, maar dat moet je natuurlijk wel kunnen.Fijn weekend Ann!

  72. |Over dat slikken…….Tip: Ik weeg bij mezelf dan af: Heb ik er last van? Nee? Lammaar hangen. Gladde rug ontwikkelen. Ja? Actie.

  73. Dat probeer ik met alle macht nog te verhinderen Sjerrie, wachten tot de bom barst (ik weet effe niet of dat nou van Doemaar is, geloof het wel), gelukkig heb jij me nog nooit kwaad gezien en dat zal ook nooit gebeuren maar dan ben ik net een vulkaan! Nou ja een kleintje dan. grinnn……

  74. Dat krijg je hé, als je je in houdt. Dat gaat stapelen en moet er op een geven moment uit……………… Bafffffffffffffffff…………..

  75. Sjerrie als je pathologisch eerlijk bent wordt je opgepakt en een pathologische leugenaar is een patiënt en voer voor psychologen, we zouden het kunnen proberen bij de Ljouwerter, maar toen ik er werkte waren ze toch wat feller. Maar tegen tal van jullie kan ik ook eerlijk zijn en we weten dan wat we aan elkaar hebben, het gaat eigenlijk meer om het thuisfront waar ieder woord op een goudschaaltje gewogen moet worden, zodat ik eerdaags echt ontplof en dan zijn de rapen helemaal gaar, dus schrijf ik het hier maar van me af. De laatste tijd net even te vaak *slik* gedaan. Mar ik bin tige bliid mei ’n protte freonen hjirre en sa is ’t mar krekt famke!

  76. PS. Prachtige foto’s!

  77. Doe ik meisz en een dikke knuffel terug, die kan jij zeker wel gebruiken.

  78. Waarheid en eerlijkheid wordt nog wel eens verward of gevoeld met/als kritiek. Leave Ann, blijf asjeblieft jezelf gewoon. Dat ben jij. Het zit ook in je he. Zoals bij andere mensen weer niet. Soms liegt iemand zelfs pathalogisch. Hééé…………………… nu ik dat typ, vraag ik me af of dat andersom ook kan. Pathalogisch eerlijk zijn. Ha, daar kan je dan ook weer een boom over opzetten. Of insturen naar de Leeuwarder, mooie vraag voor Bauke de filosoof……. Nee, het is een keuze, net zoals een leugentje om bestwil dat is. Het is maar hoe je het brengt. Leagens hawwe koarte skonkjes, Hoe vind je die?Ben niet voor niks freonnen met jou. Ik weet graag waar ik aan toe ben.Fijn weekend.xsjerrie

  79. Gewoon ff een dikke knuffel .omdat jij gewoon jij bent en blijf dat alsjeblieft !!!Elisabeth

  80. Lieverd, zo ben ik ook niet maar het lijkt wel alsof de mensen denken dat als je wat ouder wordt je wat aan je hersens gaat mankeren al is dat (gelukkig) niet zo, we moeten het maar nemen zoals het komt en je hebt gelijk hoor ik ben soms ook best wel een dondersteen!

  81. Lieve AnnLiegen en draaien past absoluut niet bij jou ,je bent best een donderse dame maar op een oprechte manier ,horen zien en zwijgen tja ik doe dat ook nog te veel omdat de waarheid niet altijd gezegd kan [of mag ]worden,jammer maar is soms nodigLiefs Elisabeth

  82. Oh Edward ik heb dat later bij mijn tuig ook gebruikt en het heeft echt heel lang geduurd tot ik erachter kwam dat een Tientoon en een Elfrib gewoon een mens was, hij loog dus niet eens want als er iemand aan het zwemmen was dan was er dus ook een Tientoon en een Elfrib in het water, leuk die herinneringen. Dat heel veel mensen niet tegen de waarheid kunnen weet ik al jaren ze draaien het liefst de hele boel om zodat ik me schuldig ga voelen, wat ik dan overigens niet doe. Bedankt lieverd en een dikke kus van je zus.Charlotte, daarom zit ik er ook echt mee omdat ik een grote hekel heb aan draaien, liegen en zeker bedriegen want dat doe ik niet. Ik zal wel net als de drie aapjes worden bij bepaalde mensen in mijn omgeving, horen zien en zwijgen, zo langzamerhand weet ik wel wie niet tegen een eerlijk antwoord kan, ik zal het ermee moeten doen meisz en bedankt voor je compliment voor de bloemen!

  83. Echte eerlijke antwoorden op vragen worden idd vaak niet op prijs gesteld Ann en dan is een ontwijkend antwoord of een leugentje om bestwil soms het beste om mensen niet te kwetsen. Dat eerlijkeid het langst duurt gaat ook niet altijd op maar toch ben ik maar het liefste eerlijk want ik heb de pest aan liegen en bedriegen. Mijn moeder zei altijd: wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Daar moet ik vaak aan denken.De bloemen foto’s zijn schitterend Ann en dat is eerlijk gemeend. Zeg dus nooit meer dat mijn foto’s mooier zijn dan de jouwe want dat is niet zo, ze zijn wel vaak anders. Van de bloeiende Magnolia word ik helemaal blij, wat zijn het toch schitterende bloemen. Ik wens je een heel fijn weekend, liefs Charlotte

  84. Dear Ann,Als je altijd eerlijk zou zijn,krijg je regelmatig scheve gezichten dus vind ik een leugentje om de lieve vrede te bewaren helemaal niet erg hoor,zelf tegenover je eigen man of vrouw,kan het goed zijn om soms niet altijd de volle waarheid te vertellen,en ik denk dat iedereen dat op zijn tijd wel eens doet. De leugen wordt ons eigenlijk met de paplepel ingegeven,wat dacht je van Sinterklaas en de Kerstman,ouders vertellen hun kinderen eigenlijk een grove leugen door te zeggen dat zij bestaan,en dat als kinderen stout zijn geweest zij niets krijgen,volgens mij krijgt het grootste ettertje uiteindelijk toch wel iets. Onze Grootvader Appie zei bijvoorbeeld, als je te dicht bij aan de waterkant komt,dan grijpen de Tientoon en de Elfrib je hoor! Dit was natuurlijk niet waar,maar het had wel het beoogde effect,zelfs als ik ging vissen, bleef ik op eerbiedige afstand bij het randje van de waterkant vandaan. De waarheid wordt je ook niet altijd in dank afgenomen Ann,sommige mensen willen het liever niet horen,ook al weten ze dat je gelijk hebt.Hierbij wens ik je een heel goed weekend,het weer zou vanaf morgen weer beter worden,dus geniet daarvan!Een dikke kus van Edward.

  85. Ja John, hoe hoger op de ladder hoe meer leugens, maar dat zijn dan ook de èchte leugens waar bedrog bij te pas komt. Het gezin, de hoeksteen van de samenleving, maar alle vrouwen moeten eigenlijk werken! Wij zorgen voor uw oude dag, maar je moet natuurlijk wel doorwerken tot je 67ste, Willem Alexander die het notabene een goede zaak vindt dat er troepen zijn in Afghanistan, leen bij mij zeggen de banken dan krijg je over 10 jaar….niets meer? Uw pensioen staat vast daar kan niemand aankomen, o, nee nou dat betwijfel ik dan ten zeerste. Voor al die lui geldt niet eerlijk duurt het langst, het komt wel uit natuurlijk maar dan hebben we daar heel grote doofpotten voor!Lieve Elisabeth hou je nooit je mond omdat je denkt dat je anders niet aardig wordt gevonden, gewoon met onderling contact mag je toch wel je eerlijke mening zeggen?

  86. Lieve allemaal, steekjes heb ik hier echt niet mee bedoeld voor niemand. Zelf wil ik altijd zo graag eerlijk en oprecht zijn maar juist daardoor ben ik veel mensen kwijt geraakt, dat zegt natuurlijk wel meer over die mensen dan over mij, maar je blijft oplaatst wel heel erg alleen achter en dan ga je maar wat meepraten als is het tegen heug en meug. Kleine en lieve leugentjes (Sinterklaas b.v.) zijn juist goed. Gekwetst heb ik mensen naar mijn weten ook niet, ik weet niet wat het is maar de laatste tijd kan ik het gewoon niet goed doen, als b.v. iemand na een maand of 6 eens belt omdat ze zelf in de moeilijkheden zitten en ik zeg gewoon, had je niet eens even eerder een telefoontje kunnen plegen na mijn telefoontje en lange mail? Dan is het al mis, wat zeg ik daar dan verkeerd aan, of moet ik na 6 maanden blij zijn dat ze hun moeilijkheden over me uit gaan storten zonder dat ze daarvoor eens even de moeite hebben genomen een lange mail te beantwoorden? Als ik iemand een verjaardagscadeautje geef en het staat later als ik er kom nog steeds ergens in het halletje met het cadeaupapier eromheen en ik vraag of ze het niet leuk vonden, is het ook al mis, dan hebben ze er geen tijd voor gehad!!! Liegen over dingen die ik zelf doe dat zal ik nooit, iedereen mag wel weten wat ik doe en waarom en net als Melda zegt liegen is onthouden en ik blijf liever gewoon de waarheid zeggen, maar zelfs dat wordt me soms kwalijk genomen, toch maar gewoon eerlijk blijven zover het kan? Ik blijf het maar gewoon proberen dat lijkt mij het beste.

  87. Lieve Ann Mooi log over eerlijk zijn ,ik hield zoveel mogelijk mijn mond altijd want stel dat ik niet aardig gevonden zou worden ,tegenwoordig ben ik wel [eens te] eerlijk en dat kost me dan mijn kop heb ik weer gemerkt deze week maar toch zal ik mezelf blijven dit keer want het is goed en oprecht .Maar ik moet eerlijk zeggen je foto’s zijn prachtig !!Veel liefs en een fijn weekendElisabeth

  88. Kijk alleen maar eens naar de regering, 2 christelijke partijen en een partij van de arbeid. En wat doen ze, geld geven aan graaiers (banken) en bezuinigen op de gewone man ! Wat ik hiermee zeggen wil is dat de regering het slechte voorbeeld geeft, ze maken beloftes niet waar, dus liegen en bedriegen ze. Dit soort zaken sijpelt door met als gevolg dat het spreekwoord "eerlijk duurt het langst " voor bijna niemand meer waarde heeft. !

  89. Al is de leugen nog zo snel ,de waarheid achterhaald ze wel.Een oud spreekwoord en het zal zo wel zijn maar eer het zover is is er al veel geloofd van de leugens.De waarheid geloven ze niet heb ik al dikwijls ondervonden ,te weinig sensatie.Nu ben ik zover dat ik daarboven sta .Zeg je de waarheid hoef je niets te onthouden en die het niet wil geloven moet het maar laten .Ik lieg nooit!!Geloof je mij niet? dan maak ik je iets anders wijs hahaLiefs Melda

  90. WHUAHAHAHAHAHAHA, net toen ik begon te typen stonden er nog GEEN reacties hoor, ECHT, EERLIJK WAAR !!!Dit is komisch balen zeg! hhi.Maar nog even, je hebt er weer hele mooie foto’s bijgezet! Ben trots op je meissie!Dikke kus, Miem

  91. Hai lieverd,Eindelijk ben ik dan eens de eerste die op jouw blog reageert, jippie ! Het is nu dus onmogelijk om in herhaling te vallen! hihi.Maar ja Annetje, je hebt weer gelijk hoor, ook ik vertel wel eens een leugentje om bestwil, maar dat is dan om een ander niet te kwetsen. En natuurlijk mijn grootste leugen…….. Sinterklaas ! Maar leugens over anderen of dingen die mij of iemand overkomen zouden zijn, of iets dat iemand gezegd zou hebben oid, NEE, daar steek ik mijn creativiteit, energie en tijd niet in….. Waarom zou ik ???? Wat win je daar nu mee ?? Helemaal niets, behalve een overbelast geheugen, want ja, wil je niet ontmaskerd worden dan zul je toch al die leugens moeten onthouden en ook tegen wie je die verteld hebt. Nee hoor, niets voor mij !Verder vind ik het heel erg jammer dat er wel mensen zijn die zo zijn, ik laat ze maar en bemoei me niet met ze. Vind het alleen triest dat ze met hun leugens zoveel schade kunnen aanrichten en mensen er zo’n verdriet mee doen.Lieve Annetje, ik laat het hier maar bij, wens je een heel fijn weekend met mooi weer en prachtige kodakmomenten….Dikke knuf, Miem

  92. een ‘waar’ gesproken woord. Ik zie al helemaal voor me hoe jij als braaf kind daar bij die priester gezeten hebt en je verhaal over buiten spelen is zo herkenbaar dat helaas mijn dochter te horen kreeg…… : dus als ik die moeder even bel………?…… nou gesputter daarna. natuurlijk. ach ja ik ben ook jong geweest en was niet zo’n bravertje. Dus ik had genoeg te biechten. maar je hebt wel groot gelijk vraag menige man maar ….. schat…. heb ik een dikke kont in deze broek?Ik moet er niet aan denken als hij eerlijk zei ja lieverd je kont is zo groot als de achterwielen van die truck. Geloof niet dat we dan al 16 jaar bij elkaar zouden zijn. En als mijn man onzeker vraagt word ik kaal? Tja dan moet je toch een beetje tactisch zijn. Ik merk dat er hier en daar nog wat steekjes uitgedeeld worden maar ik doe net of ik gek ben anders blijven we aan de gang. ik heb dan echt wel wat beters te doen als dat zo blijft. trouwens je bloempjes zijn zeer mooi en fleuren echt je saaie verhaaltje op .. haha echt waar … .dat opfleuren dan.

  93. ik vindt vooral de helleborus en de magnolia mooi, mooie foto’s !

  94. bij onderstaande sluit ik me maar bij aan ;)het ligt er vooral ook aan, hoe je iets zegt… (tactisch ja of nee… etc.)Ik probeer meestal wel eerlijk te blijven, voor zover ik dat kan. En een leugentje om best wil, dat mag best. mitst je het maar met goede bedoelingen doet. Maar bij mij is denk ik het altijd eerlijk moeten zijn/ niet mogen jokken!!😉 er best wel ingehamert…. En voel me dan dus soms ook echt heel erg schuldig als ik diep in mijn hart wel weet dat ik verkeerd was/ bezig ben geweest.Maar probeer er daarna teminste wel weer eerlijk voor uit te komen.x, c.e

  95. Het word je dan wel niet in dank af genomen Ann eerlijkheid duurt toch het langst al is een leugen nog zo snel de waarheid achterhaald hem wel.Dikke kus Tine

Geef een reactie

