Keltisch feest in Kollumerzwaag, deel II   36 comments

Frjemd Folk

Foto van internet, allemaal tegelijk kon ik ze niet op de foto krijgen, en de band vind het vast niet erg, hopelijk de fotograaf
ook niet.

Het Keltische feest stond in het teken van het 10-jarig bestaan van de band Frjemd Folk, bestaande uit een zanggroep van
dertien mannen en één vrouw. Frjemd Folk is Fries voor vreemd volk, de achterliggende gedachte is mij niet bekend, het
kan zijn dat de zanggroep daar de Kelten mee bedoelen, want zelf kwamen ze heel normaal over, en zingen kunnen ze. De
groep is in 2007 ontstaan en samen met de muzikale begeleiding is het heerlijk om naar te luisteren en te kijken. Ze hebben
een veelzijdig repertoire en regelmatig wordt dit uitgebreid en aangepast. De groep heeft in Dublin opgetreden en diverse
keren in pubs in de Ierse steden Westport en Clifden.

Luister maar even mee door op  *KLIK* te drukken

*KLIK*

Daar moet je zijn

De enige vrouw van Frjemd Folk wijst de weg wel even.

Weer niet onder de kilt gekeken

Even poseren wilde een lid van Frjemd Folk wel, en ik heb weer niet onder de kilt gekeken.

Wel wat warm gekleed voor een ehhh Schot

Na het optreden toch maar snel om een hapje en wat drinken.

Daarna was het het de beurt aan de Nederlands/Friese band Kapriol, die een paar heel oude Friese liederen ten gehore brachten.
Ze gebruiken de niet alledaagse instrumenten, schalmeien, draailier en Scandinavische seljefluiten.

Kapriol, bandleden

Een deel van de band, middeleeuwse liederen konden mij niet zo boeien, dus maar eens een rondje gaan lopen.

Geert en Richard.

De twee heren vermaakten zich prima, dus kon ik rustig even verder gaan kijken. Aan de kinderen was ook gedacht ze konden
leren pottenbakken, en dat is echt niet zo makkelijk.

Een asbak maken voor vaderdag

Vader zal wel heel erg blij zijn geweest met.. wat het dan ook werd. Gelukkig klei genoeg, want dit jongetje gebruikte nogal wat.
Natuurlijk was er ook nog wel Frjemd Folk op het veld, nog nooit een Kelt gezien die een cowboyhoed droeg Knipogende emoticon

Schot met cowboyhoed, frjemd folk

Zijn vrouw of gezelschap hield het bij gewone kleren en gelukkig was de heupflacon aanwezig voor een neutje.

Rietvlechters hebben geen tijd om te kijken

Wat er ook te zien was, het zou de rietvlechter een zorg zijn, de eendenkorven moesten af.

De doedelzakspeler was het even kwijt

De doedelzakspeler was even de draad kwijt, maar vond die later gelukkig terug.

Doedelzakspeler

Altijd leuk om te horen. Toen kwam er nog een showtje met een Fries paard en amazone, dus terug tussen de strobalen.

Fries paard met amazone, showtje

Een prachtig Fries paard en de dame deed mij denken aan de Keltische koningin Boudica.

Fries paard, scherpe bocht

Een scherpe bocht maken viel nog niet mee.

Fries paard met amazone, dichtbij

Voor een betere foto stond ik te dicht bij, maar het grootste deel is er Knipogende emoticon

Werken met wol

Nog even gekeken bij een dame die wol aan het verwerken was, en tsja toen was het toch echt tijd om te vertrekken, al met al
was het een heerlijke middag. De volgende keer ga ik toch echt weer een blogje maken over de Kelten, sinds de 60’er jaren is
de Keltische cultuur, geschiedenis en muziek weer helemaal in gekomen, en dat juich ik van harte toe.

36 Reacties op “Keltisch feest in Kollumerzwaag, deel II

Schrijf je in op reacties met RSS.

  1. Het was toen feest geweest. Wat ziet deze foto’s mooi uit. Gezellig dagje was geweest. Friese paarden vind ik de mooiste paarden om te zien.
    Wat leuk dat je deze groep mensen op de foto staat. De laatste foto kunnen deze vrouw wol goed gebruiken. Prachtig gezicht!!
    Fijne zondag. Groetjes,

    • Het was zeker een feestje Yova, we hebben een erg leuke middag gehad, zelf ben ik dol op schapenvachten en echte wol, dus deze vrouw moest gewoon even op de foto. Een heel fijne zondag en bedankt voor je leuke reactie, groetjes, Ann.

  2. Wat sfeervol. Die oude kleding ook en de quilts. Mooi!

  3. Weer een rijk gevuld en amusant blog, Ann! Je hebt er duidelijk van genoten en dat is fijn om te zien… 🙂 Frjemd folk, dat hoor ik bij ons hier ook wel eens in het dialect. Het betekend dat het mensen zijn die je niet kent of van een vreemde origine (een ander land) zijn. De muziek vind ik ook wel aangenaam om naar te luisteren. Deze heeft een vrolijke noot, maar Keltische muziek kan ook rustgevend zijn (meestal instrumentaal). Ik denk wel dat deze mannen een onderbroek aanhadden 😉 Althans eentje had er zelfs een lange aan, hahaha… 😉 Je hebt toch een mooie close-up genomen van het pottenbak geknoei 😀 Maar ook voor mij is de topper, de reeks met het statige Friese paard! Ik vind dit een geweldig mooi paard! Ik vind de drie foto’s wel prachtig genomen, maar als er geen toeschouwers op hadden gestaan waren deze nog veel mooier geweest! Daarmee komt het Friese paard op de derde foto meest tot zijn recht! Dus toch goed gedaan, Ann! Dank om ons ook mee te laten genieten… 🙂
    Lieve groetjes, Heidi

    • Bedankt voor je mooie reactie Heidi, ik zelf vind alle Ierse en Keltische muziek leuk of mooi, de echte Keltische muziek is inderdaad rustgevend en die luister ik dan ook vaak ‘s-avonds. Het was echt warm die middag en die lange onderbroek (of wat het dan ook was) zal wel knap warm geweest zijn. Fijn dat je het Friese paard ook mooi gelukt vind, zelf had ik ook zoiets van al die mensen aan de kant. Ik stond al te dichtbij en achter mij waren nog veel meer mensen. Een beetje jammer maar dat kan je verwachten. Een warme groet terug Heidi, Ann.

  4. Hello Ann
    I wish you a nice Sunday and a nice new week.

  5. Ach…al dat vreemd volk met de kilt aan…daar hoef je niet onder te kijken Ann…daar zit geen muziek meer in….nee…geef mij maar de foto’s van die friese paarden met die berijders…Prachtig toch.

  6. Wat moet jij in je nopjes zijn geweest toen je vernam dat er een Keltisch feest zou worden georganiseerd. Je hebt er gelukkig de kleding voor uit een lang vervlogen tijd 😉 Jammer dat je weer niet onder de kilt hebt gekeken: een gemiste kans. Van alles wat ik heb gezien, vind ik het statige Friese paard het mooist. Wat een schitterend dier is dit en op de laatste foto zie je dat het best. Je hebt er weer een mooi blog van gemaakt, Ann!

    • Dank je wel Loontje, ik was zeker in m’n nopjes, maar de kleding van weleer heb ik thuis gelaten, ik hou het maar bij een spijkerbroek, wel zo makkelijk met foto’s nemen. Natuurlijk had ik mezelf wel ter aarde kunnen storten om onder de kilt te kijken, maar het opstaan is zo moeilijk 😉 Bij de laatste foto van het Frysk hynder stond ik wat te dichtbij en dan is het toch nog moeilijk om een echt goede foto te maken, zo’n paard is nogal groot. Groetjes, Ann.

  7. Prachtserie foto’s met een mooi verhaal.

    Boudicca, de naam van een van de liefste honden van mijn buren.

    Vriendelijke groet,

    • Dank je wel voor je reactie, wat een mooie naam voor een hond Rob, en dan ook nog een van de liefste honden van de buren. Het zal deze hond vast beter vergaan dan de koningin van de Kelten. Vriendelijke groet terug.

  8. Wat een mooie foto’s heb je er weer opgezet. Ik heb het lied gehoord heb op klik gedrukt ,ik hou er wel van niet te hard. Oude ambachten ook altijd leuk om naar te kijken, maar jij vond schijnbaar het hoofd van de rietdekker toch mooier met zijn rode zakdoek om. De vrouw op het paard kijkt een beetje gespannen maar dat kan ik me best voorstellen alles moet toch goed gaan. Ze zijn allebij even mooi het paard en de vrouw. Je zoon heb je niet vergeten ze genieten ook allebij. Potte bakken lijkt me ook erg leuk om te doen ,heb het nog nooit gedaan.Ik zou het best willen proberen het zal dan wel een scheve pot worden .Ann je hebt weer heerlijk genoten van de mooie dag en het weer was ook goed zie ik wel.

    • Dank je wel Joke voor je leuke reactie, met een festival staan er altijd nogal wat mensen te kijken, daarom alleen het hoofd van de rietdekker. De vrouw die het paard bereed was ook wat gespannen, de ruimte om te rijden was wat aan de kleine kant voor zo’n groot paard, en het was een behoorlijk pittig paard om te berijden, ik doe het haar niet na. De les in pottenbakken vond ik vooral leuk omdat het jochie er zo’n enorme troep van maakte, ooit eens een keertje geprobeerd, maar dat werd ook maar een vreemd potje. Het weer was heerlijk Joke, ik hoop dat we dat snel weer krijgen, het blijft hier maar overwegend bewolkt. Groetjes,
      Ann.

  9. Prachtig blog Ann weer zoals van jou gewend tot in de puntjes verzorgt ! Complimenten !! Jij hebt vast genoten van die middag en ik van jouw blog ! Prachtig.

  10. Prachtig blog Ann. Mooie foto’s, fijne uitleg erbij, en ook de muziek daar houd ik van. Bedankt voor de link.

  11. Wow Ann this is great. What a festival. I clicked on the link to hear the music and it was excellent. We loved the violin. We bet the place was rockin. Thank you for taking us along with you.

  12. Dat vreemde volk is niet echt mijn genre maar voor mij zeker geen reden om dergelijk evenement te mijden. Het is vooral het sfeertje bij dit soort evenementen wat gezellig en gemoedelijk is. Vrijheid .. blijheid .. en zelfs het niet dragen van een onderbroek is geaccepteerd 🙂 Je hebt een mooie vervolgimpressie gemaakt van dit feestje Ann

    • Dank je wel Henk, niet alleen dat ik echt dol op alles ben wat met Kelten heeft te maken is het inderdaad altijd de sfeer die zo goed is. Nooit geschreeuw of vechten, maar mensen die zich vermaken en genieten van alles wat ze zien, meezingen en dansen, was het overal maar zo. Er wordt heus wel bier gedronken, maar niet in het extreme. Voor de goede orde, niemand gezien die geen onderbroek aan had, er werd overigens niet op gelet 😉

  13. Wat een prachtig vervolg Ann, “Frjemd Folk”kan zeker mooie en goed zingen! Je foto’s zijn een lust om te zien, maar voor mij zijn de toppers toch die van de Keltische koningin Boudica, op het Friese paard….prachtig om te zien. Onder die kilt, zal niet veel te zien geweest zijn, het lijkt wel of hij er een lange gebreide onderbroek onder aan heeft.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Dank je wel broerlief, het was die middag behoorlijk warm en zelf verbaasde ik me ook over die warme kleding, maar misschien waren de Kelten er wel blij mee geweest 😉 Het andere lid van de band die poseerde had overigens geen lange onderbroek aan hoor, maar om nu plat te gaan liggen was me net even te veel, je moet ook weer overeind hahaha.

  14. Prachtige foto’s van een heel kleurrijk en gevarieerd Keltisch feest Ann

Plaats een reactie