Lente, Pasen en waar heeft de Narcis zijn naam aan te danken. 13 april 2017.   43 comments

Paasdagen

Morgen is het is goede Vrijdag, en nu is het Witte Donderdag de 13e, vanavond wordt in Leeuwarden “The Passion” opgevoerd, het
verhaal over het lijden, sterven en opstaan van Jezus. Het is de zevende editie van dit verhaal, maar door alle ellende
aangericht door IS e.a. Christenhaters wordt Leeuwarden afgezet met blokken beton en vrachtwagens. Treurig dat het
zo moet, maar met Londen en Stockholm nog vers in het geheugen is voorkomen beter dan genezen. De lente laat zoals
alle jaren zich niet tegenhouden door wat dan ook, en overal zien we de bloemen, het frisse jonge groen en de bloesem
verschijnen. Het weer laat nog even te wensen over na een paar prachtige dagen, maar dat gaat goed komen, ik ben
blij dat de winter voorbij is, en ik ben niet de enige, ook mijn kleine woefje heeft zowat een winterslaap gehouden.

Mandy, hagel, oke kom ik er niet uit, winter 2017

De eerste lente bloemen kreeg ik en heb er mijzelf op getrakteerd, je moet toch wat als het nog zo kaal is buiten.

Boeket tulpen

Tulp – Tulipa. De eerste tulpen werden ontdekt in Turkije en in 1562 kwam de eerste grote lading tulpenbollen aan in
Antwerpen en dat betekende het begin van de Europese tulpenteelt. Ergo, tulpen komen niet uit Amsterdam Knipogende emoticon

Narcissus Bridal Crown, tros

De Narcissus Bridal Crown stond hier in een potje en verspreide een heerlijke geur.

Tulpen, maart 2017

Ook deze tulpen stonden in een vaas, maar toen werd het tijd om naar buiten te gaan en te kijken of er al wat bloeide.

Krokusjes in mijn tuintje

Deze krokusjes waren de eerste lentebodes in mijn postzegeltuintje, en wat was ik blij dat ik ze zag.

sneeuwklokjes - eind febr. 2017

Inmiddels bloeiden de sneeuwklokjes (Galanthus nivalis) ook al overal en doorstonden de koude wind, hagel en veel
regen met veel moed, wat vertrouwen gaf voor de lente.

Vergeet-mij-nietjes - Myosotis

Daarna ging het snel en inmiddels bloeien de Vergeet-mij-nietjes )Myosotis) overal en niet alleen in de tuintjes, maar zelfs
tussen de tegels, waar ik ze mooi laat staan.

Blauwe druifjes

Blauwe druifjes (Muscari) wie kent ze niet, bloeien nu volop.

Ribes - Ribes nigrum

Een bloemtrosje van de Ribes (Ribes nigrum)

Bloem van de Sneeuwbal - Viburnum tinus

De wasachtige bloem van de Sneeuwbal (Viburnum) geurt heerlijk.

Leucothoe fontanesiana

Tijdens een korte wandeling zag ik de Leucothoe fontanesiana, en ben daar een poosje blijven kijken, wat is het een
prachtige struik met al die kleine zilveren klokjes.

Narcis 2

Zoals hierboven al staat heeft de Narcis zijn naam niet zomaar gekregen, daar is een mythe over, Ovidius een poëet van
voor onze jaartelling heeft deze geschreven, het is een lang verhaal, dus kort ik het in. Narcissus was een heel knappe
jongeman die eigenlijk alleen leefde voor de jacht. Heel veel meisjes en vrouwen werden verliefd op hem, maar hij moest
er niets van weten en wees iedereen af. De mooie nimf Echo zag Narcissus en werd heel erg verliefd op hem en ze volgde
hem waar hij ook maar heen ging. Echo had een straf gekregen en kon zelf niets vertellen, alleen maar napraten wat
anderen zeiden. Narcissus merkte haar op en riep “Is daar iemand aanwezig?” het antwoord van Echo was zijn laatste woord
en ze riep “Aanwezig” Na nog een paar vragen en antwoorden joeg Narcissus haar weg. Echo schaamde zich en vertrok, ze
leefde vanaf toen in grotten en geleidelijk vervaagde haar fysieke vorm, maar haar stem bleef over, op sommige plaatsen
laat ze als wij hard roepen haar stem horen.

Echo en Narcissus

Echo en Narcissus, een schilderij van John William Waterhouse (foto van internet)

Met Narcissus liep het ook slecht af, nadat hij een maagd op een wrede manier had afgewezen, vroeg die in een gebed
aan de goden hem ook te laten voelen wat het was om iemand lief te hebben en afgewezen te worden. Een wraakgodin
of zoals andere bronnen vermelden Aphrodite zelf verhoorde haar gebed. Narcissus kwam bij een heilig vijver met
kristalhelder water, hij boog zich voorover om wat te drinken en zag zijn eigen spiegeling, hij werd meteen verliefd
en bleef kijken naar wat hij dacht een mooie geest uit de vijver was. Telkens als hij zijn hand in het water stak verdween
de spiegeling, hij probeerde er mee te spreken, maar een antwoord kwam er niet. Eten en drinken deed hij niet meer
hij verloor zijn kleur, levenskracht en zijn schoonheid. Narcissus kwijnde weg en stierf. De nimfen die om hem rouwden
bereidden zijn lijkverbranding voor, maar zijn lichaam was verdwenen. Er wordt geschreven dat Aphrodite zelf medelijden
had gekregen (er bestaan ook andere versies) waar Narcissus was overleden stond een bloem, geel van binnen en
omringd door witte blaadjes, zo leeft de naam van Narcissus voort in de naam van de bloem, maar ook in het woord
narcist, of narcisme, een narcist is vervuld van eigenliefde of heeft een ziekelijke interesse voor zichzelf.

Narcissen

Echo laat nog steeds haar stem horen, en heeft altijd het laatste woord, en wij kunnen genieten van de schoonheid
van de narcissen.  

43 responses to “Lente, Pasen en waar heeft de Narcis zijn naam aan te danken. 13 april 2017.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lieve Ann, je hebt hier weer een mooi blog met prachtige foto’s van gemaakt.

  2. Love the flowers Ann. Spring has sprung there.

  3. Wat heb je er weer een mooi blog van gemaakt.Die vrouw die het lied gezongen heeft van thepassion dat ik je mis kent mijn dochter ,ze zei al dat Elske Dewall moest zingen ,ik zag ook al op Facebook een filmpje rond gaan waar ze dat lied zong.Het schilderij van John William is prachtig ,net als de mooie bloemen van jou .met Pasen zal de paus ons ook nog wel bedanken voor de mooie bloemen uit Nederland Je hebt een kleurrijk blog gemaakt en veel info. Ann ik wens je helefijne Paasdagen en hopen op een beetje mooi weer.gr Joke d

    • Dank je wel voor je mooie reactie Joke, wat leuk dat je dochter Elske DeWall kent, die is geboren in Veenwouden, hier niet ver vandaan, ik zelf vond dat ze “In nije dei” (Een nieuwe dag) mooi zong. Ook deze paus zal wel weer bedanken voor de bloemen uit Holland, wat zijn wij toch gul 😉 Heel mooie Paasdagen Joke, af en toe de zon erbij is toch wel prettig.

  4. Prachtige foto’s Ann, Mooie paasdagen gewenst!

  5. Wat een prachtig blog . In mijn postzegeltuintje bloeit niet zo veel. Maar het is hier ook altijd net wat kouder. Ik heb gisteren ook naar de The Passion” gekeken. Hoewel ik niet gelovig ben wil ik er elk jaar weer naar kijken. En genieten van de prachtige muziek. Fijn paas weekend en fijne paasdagen Ann en bedankt dat we mee mochten genieten van je weer mooie blog.

  6. Je postzegeltuintje in Buitenpost is een eldorado voor mijn jongste kleindochter Ann. Je kent dat wel hé. Stiekem bloemetjes plukken voor je moeder in andermans tuin. En een opa houd de boel in de gaten 🙂 Vooral de blauwe druifjes vond ze prachtig.

    Op het eerste gezicht zie je op de foto alleen een bosje haar maar als je goed kijkt zie je ook het glinsteren van een oogje. Niks geen winterslaap maar een waakzaam hondje dat nooit met beide oogjes tegelijk slaapt

    De verhalen uit de Griekse mythologie zijn prachtig en opgemaakt door mensen met een goed gevoel voor fantasie. Enkele jaren geleden nog deden de Grieken ons doen geloven dat het heel goed ging met hun land, en dat hun staatskas tot de rand gevuld zou zijn. Enfin ….. inmiddels weten we wel beter 🙂

    • En of ik dat ken Henk, ik geef het toe, toen ik nog vrij jong was, maar al lang geen kind meer, plukte ik uit iedere tuin één bloem en kwam thuis met een prachtig boeket, je kleindochter heeft groot gelijk, van mij mag ze 😉 Mandy heeft alles wel goed in de smiezen gehouden hoor, stel je voor dat er een kat voorbij komt, je weet het maar nooit. Over Griekenland wil ik niet eens meer praten, de bevolking heeft niets gehad aan al het geld dat daar is binnen gekomen, altijd jammer want Griekenland is wel mooi en de Griekse mythologie hou ik er maar in. Bedankt voor je mooie reactie.

  7. Zo…je bent er weer op uit getrokken….en vele mooie voorjaars bloemen vastgelegd. het is een heel fleur rijk blogje geworden. We weten nu ook waar de Narcissen vandaan komen…maa…ook waar de Echo vandaan komt. (De Echo ziet er goed ui)…..meestal zie je ze niet maar hebben inderdaad het laatste woord. Ik wens jou en Mandy een fijne Pasen….en hou de chocolade eitjes goed verborgen voor Mandy hè.. 🙂

    • Niet echt op uit getrokken hoor Leo, het bloeit allemaal heel dichtbij huis 😉 Echo is op het schilderij een lekkere meid, en van mij mag ze het laatste woord hebben, het was tenslotte een vrouw. Chocolade krijgt Mandy sowieso niet hoor, vergif voor honden. Bedankt voor je leuke reactie.

  8. Wat een prachtige post weer .We zullen moeten leren leven met al die dreigingen en men is nergens nog helemaal gerust.Wat een bloemenpracht op je blog Fijn paasweekend Ann

    • Dank je wel Marylou, wennen aan de dreigingen zullen we wel nooit, ook niet aan de aanslagen, telkens is het toch weer een schok en al meer mensen voelen zich toch wat onveilig, er gebeurt teveel. Laten we hopen dat de Paasdagen mooi en rustig verlopen voor iedereen.

  9. Je hebt echt je best gedaan om er een fleurig en geurig blog van te maken. Je ruikt de bloemen gewoon (als je er voor openstaat natuurlijk) en wat zijn die bloemen en bloemetjes allemaal prachtig!!! Heidi heeft gelijk: Amsterdam heeft de tulp groot en bekend gemaakt in de wereld en Turkije heeft er niets mee gedaan behalve dat een man wiens naam met een E begint er de laatste tijd nogal mee aan het opscheppen is als hij zijn gifpijlen richt op Nederland. Maar dat is jaloezie. Gezellige Paasdagen!

  10. Wat leuk dat je dit verhaal hebt opgehaald!

  11. Wat een mooi blog Ann, genoten van je fleurige mooie foto”s en info. Het is Goede-vrijdag (gelukkig) de veertiende en niet de 13de zoals je schrijft, ‘gelukkig’ omdat ik morgen een therapeutische punctie in mijn heupgewricht & mri-scan krijg, daar best wel tegenop zie. Goede-Vrijdag brengt natuurlijk al het goeds, daar hou ik mij maar aan vast. 😉 Fijne Paasdagen xxx

    • Dank je wel Noontje, ik heb het al veranderd, dacht de hele dag dat het vrijdag was 😉 Ik wens jou voor morgen heel veel sterkte en kan me best indenken dat je er tegenop ziet, liefs, Ann. XXX

  12. Mooie foto’s Ann! Interessante info ook. In de LC stond toevallig een artikel over Pasen. The Passion zal mijn tijd wel duren…. nooit naar gekeken, nu af en toe een stukje. Ljouwerd hè, 😁

  13. Wat een bloemenweelde op deze fraaie foto’s Ann. De eerste opname is ook heel leuk gedaan, heb jij dat nu ook dat je het zonde vind om zo’n haasje stuk te maken en op te eten? Een interessant verhaal om te lezen over Narcissus ,
    Ik wens jou voor zover mogelijk ook een fijn Paasweekend.
    Een hele dikke kus van je broertje.

  14. Jammer dat dit schouwspel moet gebeuren tussen betonnen blokken en vrachtwagens! Hopelijk kunnen de mensen er toch van genieten…! Kleine woef is een schatje, maar zoals ze daar zo ligt kan ik er noch hoofd noch staart aan vinden 😀 Wel schattig! 🙂 In jouw tuintje is het een groot bloemenfeest in alle kleuren en geuren en daar mag jij nu met volle teugen van genieten en wij ook dankzij jouw prachtige foto’s! 🙂 Ik vind het een heel interessant verhaal over Narcissus en Echo en heel poëtisch. Ik heb van je blog genoten, Ann. Verder wens ik jou ook mooie en prettige Paasdagen… En voor nu een fijne avond.
    Groetjes, Heidi

    • O ja, nog even dit erbij… De tulpen komen dan wel niet uit Amsterdam, maar zijn wel daar bekend geworden en op kaart gebracht 🙂
      Lieve groetjes, Heidi

    • Dank je wel voor je mooie reactie Heidi, Mandy’s bolletje is wel te zien hoor, boven op haar koppetje zit een strik, als je naar beneden kijkt zie je haar oortje, want ze hield evengoed alles in de gaten 😉 Alles is gelukkig rustig gebleven in Leeuwarden, ik heb stukjes gezien maar niet alles, het is al zo vaak geweest, en dit was niet de beste uitvoering m.i. dan. Leuk dat je de mythe van Echo en Narcissus kon waarderen, zelf ben ik dol op mythen en legenden. Inmiddels is het bedtijd dus slaap lekker en droom mooi.

Geef een reactie

