Het is herfst en dat zullen we weten ook, maar ik heb nu al heimwee naar de zomertijd.   26 comments

Nachtvlinder, herfst, oke ik geef het op

De storm buldert om huis, en de regen klettert tegen de ramen, iedereen die zo van de herfstkleuren kon genieten ziet nu alleen
afgevallen en natte bladeren, en soms kom je iets tegen dat eigenlijk best wel triest is, in dit geval een nachtvlindertje dat er
de brui aan heeft gegeven net als de zomer die voorbij is. Zelf heb ik niet zoveel met de herfst, natuurlijk zijn de gekleurde bladeren
prachtig om te zien, maar het duurt zo kort en herfst is de voorbode van de winter. Het is nu al om half 5 donker, ook een nadeel
als je van licht houdt net zoals ik. Inmiddels is overal Sinterklaas aangekomen, alhoewel natuurlijk één echte Sinterklaas en de
anderen zijn hulp Sinterklazen, ook een heiligman kan niet alles. De Zwarte Pieten discussie is heftiger dan ooit, en er zijn door de
politie dan ook veel overuren gemaakt. Ik laat het maar voorbij gaan, die oude grijsaard rent toch met een bloedvaart mijn huisje
voorbij. Wel hulde voor alle gemeenten die hadden besloten dat de Zwarte Pieten mochten blijven, met of zonder verblijfsver-
gunning. Wie het anders ziet doet dat dan maar, met slavernij heeft het niets te maken en het echte kinderfeest moet gewoon
blijven zoals het altijd was. Kinderen maken zich er nog het minst druk om en dat is maar een geluk.

Sinterklaas Buitenpost

Een oude foto, maar in Buitenpost had deze olijke Piet het best naar zijn zin.

Overigens komt er nog op veel plekken in de wereld echte slavernij voor, hoewel het in de hele wereld is verboden, de schattingen
over het aantal mensen die in een situatie zijn waarin ze gedwongen te werk worden gesteld, lopen van 30 tot 100 miljoen mensen,
misschien beter om daar drukte om te maken, en dan niet te vergeten de kinderarbeid op de wereld.

Terug naar de zomer:

Wat was het heerlijk om zonder veel kleding naar buiten te lopen en daar al die kleuren te zien van de bloeiende bloemen, de geuren
opsnuiven, het zoemen en fladderen van de vlinders en andere insecten te zien en te horen, ieder jaargetijde heeft charme, maar voor
mij blijft de zomer het mooist. De vogels zongen dat het een lieve lust was, en de zon verwarmde niet alleen mijn lichaam maar ook
mijn geest voor mij was het echt “Summertime and the livin is easy”. Daarom nog wat foto’s van dat heerlijke seizoen.

Echinacea wit met hommeltje

Echinacea druk bezocht door hommels en bijen.

Koolwitje

Koolwitje – Pieris rapae

Lathyrus - latifolius

Lathyrus – latifolius

Vlinder, Dagpauwoog- Aglais io op de buddleja

Van Dagpauwogen krijg ik nooit genoeg.

Beemdkroon - Knautia arvensis met het Gewone pendelzweefvliegje - helophilus pendulus

Beemdkroon met zweefvliegje.

Echinacea, hart met nog stuifmeel

Het hart van de rode Echinacea.

Kamperfoelie - Lonicera

Heerlijk geurende Kamperfoelie – Lonicera

Vlinder, Kleine vos op de Buddleja

Kleine vos op de Buddleja.

Wilde peen, zaadschermpje

Zaadschermpje van de Wilde peen – Daucus carota.

Koeien, 25 sept. 2016, we hoeven niet op stal

De koeien die eind september nog heerlijk aan het grazen waren.

Heidelibel - Aeshna

Heidelibel – Aeshna. Wat moet dat mens?

Lathyrus - latifolius, sept. 2016

De op vlinders lijkende bloempjes van de Lathyrus die voor de tweede keer bloeide.

Het duurt nu weer lang voordat de zomer komt, maar gelukkig komt die altijd terug, nu kale takken, geen insecten, de vlinders
zijn vertrokken of overwinteren op schuilplaatsjes, en nu op 20 november met dit slechte weer zie en hoor je zelfs geen vogels,
als het echt slecht weer is, komt mijn kleine hondenmeid liever ook niet buiten, maar blij is ze daar absoluut niet over, ze kijkt
zelfs droevig naar buiten Knipogende emoticon

Mandy, november 2016

Nou ja, dan moet ik me maar binnen vermaken, al valt dat vies tegen.

Mandy, november 2016 en vies weer

Schoentjes heeft ze niet, maar snoepjes krijgt ze wel, net als de kinderen met Sint Maarten, maar dan wel andere snoepjes.

Sint Maarten snoepjes.

De Supermaan was hier niet te zien, maar de volgende dag wel, rest mij dus onderstaande wens voor
Sinterklaasavond.

Sinterklaaswens

26 responses to “Het is herfst en dat zullen we weten ook, maar ik heb nu al heimwee naar de zomertijd.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Pfft…..weer eens gemist…..sorry….wat laat maar niet vergeten..ha..ha….ahum…zoals gewoonlijk heb je weer prachtige foto’s om te laten zien, een beetje zomer en een beetje herfst en nog net op tijd een wens voor de pakjes avond. Nou moet ik zeggen dat het hier dus wel aan ons huisje voorbij gaat. Die tijd is “verleden tijd”. Doe je Mandy wel een jasje aan als je naar buiten gaat..??…Groetjes uit het koude Brabant.

    • Beter laat dan nooit Leo, bedankt voor je compliment over de foto’s, ook hier gaat het hele Sinterklaas gebeuren in alle stilte voorbij, in je eentje voor jezelf een pakje maken lijkt me ook niet alles😉 Het is hier ook verhipte koud, maar Mandy is geen echt schoothondje en rent vrolijk door de bevroren blaadjes en ik sjok er achteraan ook zonder jas, we lopen dan ook niet lang. Groetjes voor jou vanuit een eveneens koud Buitenpost.

  2. Oh wat mooi Ann, schitterende herfstkleuren
    groetjes Geert ( van mij mag het ook eens lekker winteren)

    • Bedankt voor je reactie Geert, maar het zijn over het algemeen de kleuren van de zomer😉 Aangezien ik een hekel heb aan de winter toch maar liever niet, maar ik gun het jou van harte, groetjes, Ann.

  3. very beautiful photos….congratulations!
    best regards

  4. Dat dit nog allemaal in je tuin bloeit. Ik heb voornamelijk besjes. Merels vinden ze heerlijk. Zal wel niet lang duren of ze zijn ook weg. Ja sinterklaas word bij ons ook niet meer gevierd. De kinderen met hun dames zijn druk druk druk.😦 Ja alles gaat voorbij. Hebben het vaak gevierd met surprises en gedichten. Dus gaat alles over. Ook goed denk ik dan. Ik houd wel van deze tijd regen op de ramen kaarsjes aan onderwijl eten koken met een glaasje er bij. Dat heeft wel iets. Ach alle jaargetijden vind ik wel leuk. Bedankt dat we mee mochten lezen op je blog. Dikke poot voor je maatje. Groetjes Anna (Y)

    • Dear Anna, al de bloemen die je ziet zijn van de zomer hoor, hier zijn ook alleen nog besjes en de merels zijn er blij mee. Dat druk, druk, druk, ken ik, soms vraag ik me wel af hoe wij dat vroeger toch hadden, we maakten gewoon tijd als het nodig was of er was iets leuks zoals Sinterklaas, zonder gedichten geen cadeautjes😉 Het maakt wel een enorm verschil Anna als je deze tijd niet alleen bent, samen kan het heel gezellig zijn, maar ook dat is voor mij verleden tijd. Bedankt voor je leuke reactie, een pootje terug van Mandy en een lieve groet voor jou van mij.

  5. Het kleinkind van mijn schoonzus had al gezegt met de intocht van Sinterklaas hier ,dat zijn nep pieten .is ook echt niet leuk meer ze waren niet mooi gesminkt denk ik.Heb de intoch ook niet gezien de kleinkinderen zijn er al te oud voor.10 jaar geleden was het echt wel leuk om er heen gegaan met de kinderen als ze er nog ingelopen is het echt genieten.Nu kunnen we de bladeren opruimen het trieste weer begint weer koud is het vandaag niet want ik heb net nog een uur gewandeld .wel lekker in de frisse lucht wel verschil met gisteren toen lagen de takken en wat bomen op de grond ,maar we hebben geluk dat er nog geen sneeuw licht het lijkt wel mooi maar mag van mij wel weg blijven.Ann je blog weer gelezen erg mooie foto’s heb je er weer opgezet nog een fijne dag.

    • Dank je wel Joke, ik weet het vroeger was niet alles beter, maar wel veel socialer en gezelliger, wie had voor zo’n 45 jaar geleden nu gedacht dat Zwart Piet weg zou moeten, niemand toch? De Sinterklaastijd was echt leuk, zelfs met weinig geld werd er altijd wel een feestje gevierd. Het is op het ogenblik aan alle kanten een heel andere wereld geworden en vaak niet ten goede. Gister zijn hier de laatste bladeren wel naar beneden gekomen door de storm, nu vandaag is het gelukkig rustig en niet zo koud, fijn dat je nog een uur hebt kunnen wandelen meis, van mij mag de sneeuw ook wegblijven hoor, mijn grootmoeder zei altijd je hebt er drie keer last van, als het valt, als het ligt en als het weg gaat😉 Jij ook nog een heel fijne dag.

  6. Heb weer genoten van de prachtige foto’s Ann.
    En ja, of je er nu triest of vrolijk van wordt, de eeuwige kringloop blijft altijd boeien. Voor mij hebben eigenlijk alle jaargetijden hun eigen charme. Diesel maakt het al helrmaal niet uit als hij maar kan werken en/of spelen. Hij vindt Mandy wel een beetje zielig kijken en stuurt haar daarom een lekkere lik.
    Knuffels van ons voor jou. 😘

    • Dank je wel Bea, natuurlijk heeft ieder jaargetijde een eigen charme, en voor Diesel maakt het inderdaad niets uit als die maar lekker kan rennen, regen of niet het zal hem een zorg zijn. Zelfs werken vindt hij prima, dan is Mandy toch wel een beetje zielig, het duurt tijden voor ze droog is en daarna is het kammen, heerlijk dat Diesel vanzelf wel schoon wordt. Het is nu weer donker en triest weer, en eerlijk gezegd heb ik daar een enorme hekel aan, geef mij de zon en warmte maar😉 Diesel een likje terug van Mandy en beiden een knuffel van mij.

  7. Prachtig blog Ann. Heimwee naar licht en zomer druipt er vanaf, en zelfs je trouwe viervoetertje lijkt dat te onderschrijven met die droeve blik van haar. Als ik de symboliek van het dode nachtvlindertje op het bladerbed op me in laat werken maak je me bijna droevig. Let wel, bijna🙂 want je foto’s zijn echt een lust voor ’t oog. Het doet je weer denken aan die zomer die absoluut weer aan zal breken na een tig aantal maanden van korte dagen en lange nachten. De supermaan geeft wel een flinke bak licht maar verder is het gewoon dezelfde maan als al die andere manen die komen en gaan🙂 Voor mij is de maan pas super als ik ver genoeg kan zoomen met de camera, en haal je ‘m dichterbij dan ooit🙂

    • Dank je wel Henk, je droevig maken was ook niet de bedoeling, wel de symboliek van zomer naar herfst en winter, leven en dood, maar daarna weer opnieuw leven in de lente. Complimenten van jou en Edward doen me altijd goed, natuurlijk kan ik me niet meten aan jullie, maar voor een amateurtje ben ik soms best tevreden en daar gaat het bij mij om. In december krijg je weer een herkansing met de Supermaan, en dan kan je die echt mooi dichtbij halen met je telelens, het is dan wel dezelfde maan als altijd maar dichter bij de aarde en met een beetje geluk toch wel heel mooi om te zien, ik zal voor jullie duimen.

  8. Wat een mooi blog Ann ik krijg opeens ook heimwee naar de zomer of liever nog voorjaar. Maar het komt wel voor je het weet is het nieuwjaar e da gaan de dagen al weer lengen! Tot die tijd moete wij ook maar in winterslaap doet Mandy vast wel aan mee. Even volhouden nog! XXX

    • Dank je wel Sary, met mooi rustig herfstweer heb ik er totaal geen last van, maar vandaag was het wel extreem smerig weer, en dan heb ik heimwee naar de mooie zomer. De tijd gaat ook snel en voor we het weten gaan de dagen weer lengen, een winterslaap zou niet verkeerd zijn, en ik denk dat Mandy het ook niet erg zou vinden XXX

  9. Wat een heerlijk blog met fraaie foto’s Ann. Mooi om al deze zomerse opnamen te zien, al krijg ik er wel een beetje heimwee van naar het voorjaar en de zomer, maar we zullen geduldig moeten afwachten…snik! Ik hoop nu tocht echt dat het afgelopen zal zijn, met onzinnige discussie over zwarte Piet, en ook ik vind het prijzenswaardig, dat zoveel gemeenten er sch..t aan hebben, en gewoon de traditie in ere houden. Je openingsfoto, is heel bijzonder en speciaal, hij laat goed zien, dat deze tijd zijn sombere kanten heeft. Wat een leuke foto’s van Mandy, ze kijkt echt een beetje triest.
    Een dikke kus van je broertje.

  10. Een post vol heerlijke zomerkleuren maar ook vol melancholie.Ann.Met jou zullen ook veel mensen opzien tegen de donkere winter en verlangen naar het opnieuw ontwaken van de natuur.

  11. Leuk dat jij alsnog die supermaan hebt gezien,ik keek ook maar de hemel was grijs en geen maan te zien..Mooie heldere foto’s en natuurlijk vieren wij sinterklaas maar pas op 6 december zoals hier de gewoonte is.

    • De dag zelf zag ik totaal geen maan, maar ach de volgende dag was er nog maar een stukje af Melda, jullie zullen het vast heel erg gezellig hebben met Sinterklaasavond, vroeger kregen wij soms ook op 6 december de pakjes. Bedankt voor je reactie.

  12. Heerlijk die kleuren bij jou Ann, zeker op deze natte stormachtige dag.

Geef een reactie

