Burendag 24 september 2016, De Barrage, Buitenpost, Friesland.   28 comments

Burendag 14, gezellig druk en prachtig weer

De herfst is al begonnen, maar op 24 sept. was het 20 graden en heerlijk om buiten te zijn, voor Burendag geweldig weer,
vanf 2 uur konden alle buren plaats nemen op de al klaar staande stoelen. Koffie, thee en frisdrank stonden klaar op de
tafels, en iedereen had wel wat lekkers meegenomen. Hieronder een kleine impressie van het gebeuren en wat informatie
over burendag zelf.

Burendag 10, lekker springen in de zon

Voor de kinderen was het echt feest, met zelfs een heuse stormbaan, waar druk gebruik van werd gemaakt.

De historie van Burendag is nog niet oud, Douwe Egberts (jawel die van de koffie) en het Oranje Fonds organiseren
Burendag omdat buurten leuker, socialer en veiliger worden als buren elkaar ontmoeten en zich samen inzetten voor
hun buurt. Op initiatief van Douwe Egberts werd Burendag in 2006 voor het eerst gevierd in Nederland, in 2008 ont-
stond de samenwerking tussen Douwe Egberts en het Oranjefonds. Met Burendag willen beide organisaties mensen
dichter bij elkaar brengen. Het Oranje Fonds biedt buurtorganisaties met goede plannen een financiële bijdrage om
de plannen op Burendag uit te voeren. Een heel goed streven, en er hebben zich voor deze Burendag 4660 activiteiten
aangemeld. Voor De Barrage hebben de initiatiefnemers een mooie picknickbank voor in de speeltuin aangeschaft
uit het budget voor Burendag. Deze bank heb ik nog niet gezien, maar zal er vast wel komen.

Burendag 2016

Deze foto heb ik van het internet gehaald, de koppen bij elkaar steken is een goed ding, vooral in deze tijd waarin we
via de media worden geconfronteerd met dagelijkse ellende van vandalisme, scheldpartijen, geweld en erger zaken
die zich in ons kleine landje afspelen. Misschien een heel goed idee voor alle jongeren die ellende veroorzaken om ook
Burendag te houden, niet kijken naar huidskleur, afkomst, religie of anderszins, maar allemaal samen een mooie dag
of middag houden en elkaar leren kennen. De Barrage is in ieder geval nog steeds een rustige, mooie, en veilige buurt.

Burendag 1

Zomaar een hoekje, het veld met de speeltuin is flink groot en er waren heel wat buurtbewoners aanwezig.

Burendag 7, knutselen voor de kinderen

Voor de kinderen was er ook een knutselhoek waar druk gebruik van werd gemaakt.

Burendag 6, in de rij voor het schminken

Bertina Grijpstra had het erg druk met schminken, want welk kind wil er nu niet mooi en anders uitzien, dat is aan de
handen en creativiteit van Bertina heel goed toevertrouwd, en wat waren de kinderen trots en blij.

Burendag 8, schminken, geduld

Vlijtige handen en geduldige kinderen.

Burendag, 5 muzikaal trio

Ate Grijpstra, Wander van Duin en Joanne, speelden en zongen, dat was echt een extra!

Burendag 12, wat gaan we nu spelen en zingen

Tsja, en welk nummer gaan we nu ten gehore brengen.

Burendag 4, Zahir en vrouw

Lieve buren, die ik zo nu en dan zie en al lang aan de Barrage wonen.

Wat ik nog het mooist vond waren de kinderen, prachtig geschminkt of gewoon mooi omdat ze kind zijn en nog onschuldig,
plezier kunnen maken met elkaar en dat zonder onderscheid.

Burendag 18, geschminkt als tijger

Trots omdat hij een tijger is.

Burendag, mooi meisje I

Een heel mooi meiske.

Burendag 19, mooi geschminkt en even lief poseren

Even lief poseren.

Burendag 20, in de rij voor het schminken, ik wil een hondje worden

Nog even wachten, ik wil een hondje worden.

Burendag 13, mooi geschimkt en dan stoepkrijt

Mooi geschminkt en dan lekker met stoepkrijt spelen.

Burendag 21, schommelen is ook leuk

                                     Gewoon lekker schommelen blijft altijd leuk.

Burendag 17, volgende nummer

Het was al met al een geslaagde Burendag, om 5 uur werd er nog een BBQ gehouden, maar daar ben ik niet geweest, het
is ongetwijfeld ook gezellig geweest. Zelf kende ik haast geen buurtgenoten, ergens jammer, maar niet verwonderlijk
na meer dan 40 jaar, er zijn er heel veel gaan verhuizen, zijn inmiddels overleden of konden niet. Toch gaat mijn dank uit
aan o.a. Jolanda, Sipke, Sandra, Theresia, Ate, Wander. Bertina en Joanne, ook de andere vrijwilligers mijn complimenten,
jullie hebben er een mooie Burendag van gemaakt.

28 responses to “Burendag 24 september 2016, De Barrage, Buitenpost, Friesland.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Deze heb ik gemist maar ik was op die datum in Maro en dan doe ik weinig met mijn laptop! Burendag. In 2006 woonde ik 14 jaar in mijn huidige huis en kende nauwelijks mensen in de buurt dus leek me Burendag wel geschikt om eens nader kennis te maken en heb me toen opgegeven. Online kon je zien welke buren dat ook hadden gedaan. Op de sluitingsdatum waren er precies 2 aanmeldingen: ik en mijn naaste buuf. We hebben samen koffie gedronken en ons erover verbaasd dat er zo weinig animo was. Nu,10 jaar later, is het nog net zo. Hier is het bijna niet mogelijk om elkaar een heel klein beetje te leren kennen. Je hoeft elkaar niet te overlopen maar een beetje normaal contact moet toch mogelijk zijn? We wonen hier nu 24 jaar en als we het toevallig over iemand hebben, wordt hij/zij aangeduid als ‘rode sjaal’, ‘Porsche’, ‘zwarte hoed’, ‘de klok’, ‘gele broek’ of ‘patser’, Ze hebben allemaal een bijnaam omdat we nog nooit een stom woord met ze hebben gesproken en dus niet weten hoe ze heten. Hooguit een knikje met het hoofd kan er af. Ons ‘eiland’ is verdeeld in 10 vakken. Met 9 vakken gaat het al jaren goed en die doen niet alleen op burendag aan burendag maar het hele jaar door is er altijd wel iets te doen.Wij wonen in het 10de vak en daar is nooit iets te doen. Echt nooit. In het eerste jaar hadden wij in september een straatbarbecue en dat was echt gezellig en lekker. Werd ook heel laat maar er waren veel te weinig buren aanwezig. Toch waren sommigen wel thuis. Het volgende jaar is het initiatief afgeblazen omdat er toen helemaal geen animo voor was en je gaat geen straat afsluiten voor 6 of 8 buren.Waar het aan ligt dat niemand hier iets wil? Ik heb geen idee. Het zij zo!

    • Dear Ilona, ook hier ken ik haast niemand van naam en het is dan ook alleen op burendag dat de mensen elkaar in grote getalen zien, vorig jaar was het ook, ik zou even kijken maar aangezien het in de morgen was zag ik twee mannen die zich op het veld bevonden, dus maar niet gegaan. Deze keer was het prima georganiseerd. Helaas heb ook ik haast niemand meer gezien, laat staan gesproken, afijn iedereen weet nu tenminste dat het oude mensje met de camera hier woont😉 Het is leuk voor een poosje, maar er waren ook hier mensen die het na een uur wel hadden gezien, of er niet waren wegens hun werk of anderszins. De bedoeling is goed, maar wat heb je aan een paar uur als je voor de rest van het jaar maar een enkeling ontmoet. Jammer dat er bij jullie ook nooit iets te doen is, maar al vond ik het leuk, van mij hoeft het op deze manier ook niet.

  2. Tolle Aufnahmen ich wünsche dir ein gutes Wochenende und liebe Grüße von mir Gislinde

  3. Wat heerlijk Ann als je dit nog kan meemaken in ons veel te veel verzuurde wereld waar veel mensen hun buren nog amper kennen
    fin weekend toegewenst Geert

    • De mensheid is snel aan het verharden Geert, na burendag heb ik dan ook nog geen buur gezien😉 Vroeger was alles niet geweldig, maar er was wel veel meer saamhorigheid, de deuren stonden altijd open en als je in nood zat was er altijd hulp. Jij ook een heel fijn weekend gewenst.

  4. ik wil graag komen lunchen a.s. zaterdag 8 oktober 2016 met een groep van 8 maar kan nergens een tel.nummer vinden!

  5. hele mooie foto,s van een super geslaagde middag/avond. Zo zien we elkaar nog eens wat uitgebreider dan hoi en doei. Groet
    van Sipke van nr.24

  6. Mooie foto’s Ann,het is een gezellige buurt en het weer was nog ideaal.

  7. Wat leuk Ann dat er bij jullie zo’n gezellige dag van gemaakt is. 😊
    Of er hier iets aan gedaan is weet ik eigenlijk niet. Ik had zoals je weet de hele dag een workshop elders.

  8. Wat heb je dit weer fantastisch weergegeven en verwoord ANN. MIJN COMPLIMENTEN! Altijd leuk om mensen gezellig met elkaar om te zien gaan en die kinderen ja dat is prachtig om te zien . Zo zie je maar het kan best en het zou geweldig zijn als het in heel Nederland zo kon zijn. XXX Sary

    • Dank je wel voor je mooie compliment Sary, ja dat zou geweldig zijn als in heel Nederland dit soort dagen zou worden gehouden, waar een wil is, is een weg. Het moet nog doordringen, maar we blijven hoop houden meis XXX

  9. Dat meiske op haar gitaar,is onze lieve dochter Joanne .Wij wonen op de Barrage 10.
    Helaas moest ik werken en kon ik er dit jaar niet bij zijn.

    • Wat leuk dat jullie dochter zo mooi aan het spelen was, mocht je de foto’s willen hebben dan kan ik die wel naar jullie e-mail adres sturen, ik woon op nummer 30, laat het maar even weten. Bedankt voor je reactie en jammer dat jullie niet zelf konden kijken naar het optreden van Joanne, ze speelde geweldig. Hartelijke groet, Ann.

  10. Ziet erg gezellig uit. Mooi verslag Ann. Het is in onze straat ook geprobeerd. Het is niet van de grond gekomen. Totaal geen contact met de buren en verder zie ik ook geen aktieviteiten. Heb er alleen maar last van. Sinds de buren kippen en konijnen houden lopen bij ons de ratten door de tuin. Mijn man is er maar druk mee om de gangen en holen te vinden. En dicht te gooien met stenen puin. Maar ik denk dat de gemeente erbij moet komen. We wachten het af.Groetje Anna

    • Dank je wel Anna, wat jammer dat het niet van de grond is gekomen, ook ik heb heel weinig contact met de buren, op een paar na die ik dan ken. Dat is behoorlijk vervelend dat jullie door de buren ratten hebben, daar moet dan toch echt wat aan gedaan worden, ik hoop voor jullie dat dat een beetje snel zal gebeuren, ratten zijn zo vies! Sterkte ermee en groetjes terug.

  11. Wat een leuke post An.Op sommige plaatsen doet men het hier ook.In de buurt waar ik woon,langs een drukke baan met veel oude mensen gebeurt niets.Je foto’s zijn fantastisch.

    • Dank je wel Marylou, jammer dat het bij jullie eigenlijk niet kan, want juist de oude mensen hebben vaak behoefte aan wat aanspraak en eens even samen zijn. Misschien komt het ooit nog eens, het neemt wel snel toe in Nederland.

  12. Je hebt er weer een leuk blog van gemaakt ,heel lief allemaal als je de mensen en de kinderen onderelkaar ziet Te genieten. En wat knap van de meisje die de kinderen sminkt ,ze kan het heel mooi . Maar jij kunt het ook heel goed met je leuke tekst er bij. Hier doen we dat nooit burendag ,wel bij mijn dochter die gaan een keer in het jaar wat organiseren en dat doen ze dan ombeurten .dus iedereen moet met 2 buren wat organiseren voor de hele buurt en het jaar erop doen dat weer 2 andere buren en dat betalen ze allemaal zelf zoals eten en drinken en een tent op het plein als er regen komt Ann je hebt hele leuke foto’weer laten zien burendag is al weer 10 jaar dus een lustum

    • Dank je wel Joke, ja Bertina is heel goed met schminken en doet dat heel vaak, ook op aanvraag. Jammer dat het bij jullie nog niet is doorgedrongen, maar misschien komt dat nog wel. Het is in ieder geval wel bij je dochter in de straat, en daar kan je altijd even heen om de sfeer te proeven. Hier zijn veel vrijwilligers aan het werk geweest, dus samen voor allen, lieve groet, Ann.

  13. Wat een leuk blog Ann, hier doen ze er niets aan. Je foto’s zijn echt heel mooi, vooral de portretjes van de kinderen, ik kan mij voorstellen dat de ouders ze graag zouden willen hebben. De opnamen van de geschminkte jeugd, zijn mooi kleurrijk. Het is ook altijd leuk om te zien hoe kinderen vol overgave met muziek bezig zijn. Een hele dikke kus van je broertje, die trots op je is.

    • Dank je wel lieve broer voor je compliment over de foto’s van de kinderen, als de ouders de foto’s willen hebben moeten ze dat maar aangeven, iedereen heeft inmiddels wel een e-mailadres, twee trotse mensen, want ik ben ook trots op jou❤ Een heel dikke kus terug.

  14. Heel cliché natuurlijk maar aan een goede buur heb je vaak meer dan een verre vriend. als we allemaal die insteek een beetje in het achterhoofd houden kunnen we wat verdraagzamer zijn met de buurt waarin we wonen. Je hebt van dit gebeuren een hartverwarmend verslag gemaakt Ann. Met een goed humeur, muziek, en natuurlijk met kinderen erbij heb je maar zo een feestje. Mensen genoeg in mijn straat die ik nauwelijks ken maar 1x per jaar doen we een buurtbarbeque waar de hele straat aan me doet. Altijd weer gezellig

    • Niet cliché hoor Henk, en het zou heel mooi zijn als alle buurten in Nederland dit zouden doen, leuk dat jullie ook een buurtbarbeque houden, na een paar jaar ken je de meeste mensen tenminste van gezicht😉

Geef een reactie

