De Faenstermoune (Notmûne Koartwâld–Korenmolen Kortwoude) en Bloody Hot, september 2016.   34 comments

 

molen Surhuisterveen

De Faenstermoune (Surhuisterveense molen) voor de restauratie. Foto van internet.

Koartwâld, een achtkante stellingmolen, werd in 1864 gebouwd als vervanger van een standerdmolen, die het jaar
daarvoor door brand werd verwoest. Voor 1905 werd in de molen enkel rogge gemalen. In 1906 werd hij voorzien
van zelfzwichting op beide meden. Een jaar later werd in de molen een petroleummotor geplaatst, om ook bij weinig
wind te kunnen malen. Deze werd later vervangen door twee dieselmotoren, een tweetakt-Bronsmotor (1933) en
een Diesel McLaren-driecilinder (1943). De molen kreeg in 1944 een nieuwe roede, de laatste die door de firma Pot
uit Kinderdijk werd gemaakt. Deze deed echter niet lang dienst: in 1946 verloor Koartwâld zijn wiekenkruis, kap en
staart, toe bij een zware storm de kleppen van het zelfzwichtingssysteem werden dichtgeblazen. De molen werd niet
hersteld en raakte uiteindelijk in verval.

De Faenstermoune, monumenten dag 10 sept. 2016

Monumentendag 10 september 2016, de molen in volle glorie.

In 1990 werd of initiatief van de Stichting Faenstermoune, die inmiddels de molen in eigendom had verkregen, begonnen
met de restauratie van Koartwâld. Daarbij werd ook de machinekamer met de dieselmotoren geheel hersteld, wat de molen
tevens tot een industrieel monument maakt. De nieuwe bovenas van Koartwâld was eerder onderdeel van de in 1964
afgebrande Puurveense Molen in Kootwijkerbroek. Voor zijn nieuwe toepassing moest hij iets worden ingekort. Op 30
september 1995 werd de restauratie van Koartwâld officieel voltooid.

De Faenstermoune, dit gedeelte is gerestaureerd

De molen is aangewezen als rijksmonument en kan worden bezichtigd, en dat werd druk gedaan op Monumentendag,
men kon tevens proeven van cake en Krûdkoeke. De informatie heb ik van internet, en eerlijk gezegd snap ik er helemaal
niets van, de technische termen zijn voor mensen die van molens houden en er verstand van hebben. De molen staat
jammer genoeg tussen huizen, dus het was lastig om foto’s te nemen, midden op de straatweg te gaan staan leek mij
geen goed idee Knipogende emoticon

De Faenstermoune, gedeelte binnen in de molen

Een gedeelte binnen in de molen, maar helaas teveel mensen voor goede foto’s.

De Faenstermoune, molensteen

Om met een molensteen om mijn hals te lopen, was me echt te zwaar, en mijn hals te dun. De molen wordt nog
steeds gebruikt om tarwe te malen en is op zaterdagen te bezichtigen.

Afgedanktet en roestige landbouwwerktuigen

In het weiland stonden de afgedankte en roestige oude landbouwwerktuigen, wat altijd een mooi gezicht is.

En toen werd het bloody hot, daar heb ik totaal geen last van, waren er heel veel mensen constant aan het klagen over
het slechte weer, nu wordt er geklaagd over de hitte, er zijn mensen die er echt niet tegen kunnen, en dan is het te
begrijpen, maar laten we niet klagen, er zijn mensen die het heel wat zwaarder hebben dan degene die zich het kunnen
permitteren om een eigen tropenrooster in te stellen. De Woningbouwvereniging had in hun oneindige goedheid
besloten om de daken van de hokken te vernieuwen en op 13 juli werd er een aanvang gemaakt van de werkzaamheden.
De daken werden door een enorme auto die ik gemakshalve maar een stofzuiger noem ontdaan van het grind.

13 juli 2016, en daar is ie dan

§13 juli 2016, zijkant v.d. stofzuiger.

Bij een temperatuur van ongeveer 16 graden, was het voor de mannen prima te doen.

13 juli 2016, stoere knapen en vriendelijk

Op 24 augustus, nadat het platte dak telkens op een vijver leek, werd er asfalt aangebracht, en op 31 augustus
nieuwe randen om de daken. Er scheen licht aan de horizon, al duurde het al met al wel heel erg lang. Gister 13
september en bloedheet op de daken, was het dan zover, er kwamen twee mannen al het kunststof reinigen, helaas
foutje gemaakt en Apeldoorn bellen had geen zin. De twee schoonmakers maar voorzien van een glas fris, want ze
dropen van het zweet. En daarna, jawel toen kwam de enorme stofzuiger, die deze keer blies, het grind weer aanvullen,
en de tegels opnieuw plaatsen.

Stoere werkers, 13 sept. 2016 en meer dan 30 graden I

Als ik ergens respect voor heb is het wel voor deze mannen, die met een temperatuur van ver over de 30 graden op
de platte daken dit werk moesten doen. Een Shirt was omgetoverd tot een soort Arabische hoofdtooi, en ik moet zeggen
het stond hem geweldig.

Stoere werkers, 13 sept. 2016 en meer dan 30 graden X

Dankzij het echt harde werk zijn de daken nu weer klaar, alleen vind ik het niet kunnen om met deze hitte mensen aan
dit zware werk te zetten, overigens is al het kunststof nu wel smerig, maar een kniesoor die daar op let.

Mandy, 12 sept. 2016, o jee verkering

Ook Mandy heeft geen last van de hitte, in een werveling van haar danste ze om deze reu heen, ze wilde verkering,
jammer genoeg bleek het later dat de hond is opgehaald, er was niemand bij wie hij hoorde, en ik hoop van harte dat
de eigenaar het dier komt ophalen. Hartelijke groeten uit een tropisch Buitenpost.

34 responses to “De Faenstermoune (Notmûne Koartwâld–Korenmolen Kortwoude) en Bloody Hot, september 2016.

Subscribe to comments with RSS.

  1. P.s. oh ja…de foto`s van de stoere mannen zijn prachtig hoor.

  2. De molen staat er weer fris bij…mooi dat ze dit opknappen. En Mandy….och die heeft weer een dolletje met een reutje gehad…ok die heeft weer genoten.

  3. Prachtig Ann, heel mooie reeks, een molen spreekt mij altijd aan en de blik van de grote hond spreekt boekdelen…
    groetjes Geert

    • Dank je wel Geert, van de grote hond niets meer vernomen, de stumper was of weggelopen of achtergelaten en is opgehaald, ik hoop dat het dier weer goed terecht is gekomen. Molens blijven mij ook boeien, zeker als de wieken draaien.

  4. Hello Ann
    I wish you a successful new week.

  5. Prachtige serie weer Ann. Mooi dat het behouden blijft en moet voor Nederland. Prachtige foto van de stoere werker.

  6. Fraaie foto’s Ann, leuk dat deze bouwsels in ere blijven . En hoedje af voor alle mensen die op dit moment buiten werken.

  7. Op zo’n open monumentendag is het altijd vrij druk en is foto’s nemen niet zo evident.Wel knappe informatie en wat de dakwerken betreft is het echt ongeoorloofd mensen in die temperatuur het dak op te sturen.Altijd fijn je blog te kunnen bezoeken

    • Dank je wel Marylou, het was gewoon toeval dat ik bij de molen terecht kwam, ik had niet eens meegekregen dat het Monumentendag was, zoon had me opgehaald en maakte alleen bij de molen even een tussenstop. Je hebt helemaal gelijk wat betreft het op daken laten werken van mensen bij zulke temperaturen, ook ik vind het ongeoorloofd.

  8. Whahahaaaaaa

  9. Ik woon in een wijk waar alle straten zijn vernoemd naar molens:Paltrokmolen, Korenmolen, Houtzaagmolen, Windmolen, Beltmolen, Poldermolen, Stellingmolen enzovoort. Ik dacht altijd dat dat allemaal verschillende molens waren maar aan jouw verhaal te lezen, lijken molendelen naadloos in elkaar te passen, of heb ik het verkeerd begrepen?

    • Dear Ilona, als ik het allemaal wist zou ik je een antwoord kunnen geven, maar eigenlijk zeggen sommige namen wel wat, je hebt watermolens, windmolens, molens die draaien op elektriciteit en molens met motoren, ook is de bouw van de molens heel verschillend en dat is wat ik er van weet, sommige molendelen passen omdat ze in principe hetzelfde zijn of waren, je hebt natuurlijk ook nog ouderwetse koffiemolens oftewel handmolens, maar dat zal je wel niet willen weten😉

  10. Molens zijn geweldig mooi daar moeten we zuinig opzijn ,deze hebben ze weer mooi gerestaureerd en doet ook nog dienst.hij staat dan wel tussen de huizen toch heb je hem er nog aardig goed opgekregen en dat in de hitte Mandy zou haast haar pootjes verbranden op het asfalt.Erg veel respect voor de jongens die dit werk moeten doen in de hitte . De onderste is ook leuk ,zullen ze een afspraakje maken

    • Dank je wel Joke, de molen is echt mooi en de wieken draaien lustig rond, Mandy raakt nauwelijks de grond hoor Joke, en huppelt weer vrolijk naar huis, overdag als het te warm is, laat ik haar echt niet op het asfalt lopen, het is 10 meter naar het gras. De man had geen adem meer over om een afspraakje te maken, en daar ben ik erg blij om, ik word te oud voor die rotzooi😉

  11. Een mooi blog weer Ann. Het verhaal van de molen was mij in grote trekken al bekend, maar jouw eigen foto’s vormen een mooie illustratie.
    Die dakhazen verdienen alle respect. Met deze temperaturen zijn ze niet te benijden.
    Die arme reu waar de kleine pitbull zo verliefd naar lonkte. 😖 Hopelijk wordt hij gauw herenigd met z’n baasje.

    • Van molens weet ik weinig Bea, nu weet ik er meer van, maar de technische termen daar houdt het bij mij op. De mannen verdienen zeker respect, ik had me ziek gemeld😉 De hond vind ik ook erg zielig, het was een heel lief dier, en hopelijk komt het goed met hem. Bedankt voor je mooie reactie meis.

  12. Wat een stoere foto’s Ann en zelfs Mandy is super cool en stoer …. Zeker petje af voor de werkmannen, hadden ze een oogje op je? Die blik op de één na laatste foto spreekt boekdelen🙂

    • Dank je wel Benona, nu je het zegt, denk ik ook dat hij achter z’n grote zonnebril twee oogjes op mij had, zoiets van HELP, en kijk daar begin ik natuurlijk niet aan, er zijn grenzen😉 Wat zijn we toch allemaal cool in Bûtenpost, ik hou me wel rustig met dit weer, maar Mandy zeurt maar om de deur uit te gaan, als ik niet bang was voor zere voetzooltjes mocht ze ook wel.

  13. als ”hok” een ander woord is voor huis begin ik een beetje te snappen wat je bedoelt Ann🙂 De mannen die deze werkzaamheden verrichten zijn doorgaans behoorlijk flexibel wat het weer betreft. Mag ook wel want hun werk stopt natuurlijk niet met de seizoenen. Veel mensen klagen over het weer om toch maar ergens over te zeuren. Toch maar even kijken naar de blootborstige mannen op je foto’s. Verder is monumentendag DE gelegenheid om het voltallige Nederlandse molenpark te openen voor publiek. Vaak zijn die molens op de zaterdagmiddagen ook al open, en kan je er een versgemalen broodje kopen. Je eigen foto’s van de molen zien er toch goed uit en bij teveel drukte mag je de camera best een beetje opwaarts richten. Geeft ‘m meteen een machtig aanzien. En natuurlijk zo leuk die kennismakingsfoto met Mandy. Jammer dat ’t niks is geworden🙂

    • Nee Henk, het hok zit aan het huis vast😉 Een hok is gewoon een langwerpig geval waar de koelkast en de wasdroger staan en waar je heel veel rommel in kunt zetten hahaha. Er waren veel mannen aan het werk, maar ik vind toch dat ze slavenarbeid verrichten bij sommigen gutste het zweet van hun lichaam, ze hadden wel een zonnesteek op kunnen lopen. Voortaan zal ik de camera heel hoog richten, heb ik overigens ook gedaan hoor😉 Mandy, is nu die hele reu alweer vergeten, maar ik nog niet, ik hoop echt dat die zijn baas weer krijgt, of anders een goed plekje, het was een lieverd.

  14. Fantastisch werk gedaan zowel aan de molen als aan jouw dak! De molen is weer een plaatje heel mooi ! Als jouw dak net zo is geworden verdienen die jongens een stoel in de je weet wel als die bestaat dat is toch geen temperatuur om bij te werken vreselijk. En die grote hond die zegt tegen Mandy wat ben jij een bofkont dat je geen moment uit het oog verloren word jij boft met zo’n vrouwmens die van mij is een slordevos die weet niet waar ik uithang !! Ik hoop dat de hond zijn baasje weer opduikt Ann. Ik heb weer genoten van jouw blog het was Super!

    • Dank je wel Sary, het dak is piekfijn in orde, het was ook vreselijk om met die hitte op het dak te werken, als de hemel zou bestaan wat ik niet geloof met al die planeten die erom heen dwarrelen, dan krijgen die mannen vast een stoel😉 Maar ik denk eerder dat ze thuis zijn gaan douchen en met een goudgele schuimkop zich ook hemels voelden. Ook ik hoop dat de hond weer goed terecht komt, ik zal er naar informeren. Op een zaterdag ga ik zelf wel even naar die molen, lekker vers brood kopen.

  15. Een heel mooi en leuk blog met fraaie foto’s Ann, knap dat ze molen weer helemaal hebben kunnen restaureren. Die jongens luisteren niet naar Peter Koelewijn hè? kom van dat dak af! met deze temperaturen, lijkt het mij geen pretje. Die grotere hond staat net te kijken of hij wil zeggen…wat ben jij een kontkrummel zeg! En dikke kus van je broertje.

    • Dank je wel broer, de molen mocht ook wel eens onder handen genomen worden en nee de jongens hebben niet naar het liedje van Peter Koelewijn geluisterd, de reu stond als aan de grond genageld, had nog nooit zoiets kleins gezien dat zo druk was met warm weer😉 Een heel dikke kus van je zus Ann.

Geef een reactie

