Natuurmarkt in en om De Kruidhof, Buitenpost, en een nachtelijke visite   32 comments

Kardoen - Cynara cardunculus, eetbaar

Kardoen – Cynara cardunculus is familie van de Artisjok en kan ook gegeten worden.

De tijd gaat snel en de zomer begint al op te schieten, we hebben gelukkig al aardig wat mooie zomerdagen gehad, nu even
een dipje maar er zitten heel warme dagen aan te komen. Woensdag 3 augustus was er de jaarlijkse Natuurmarkt in en om
De Kruidhof, en dat wil ik nooit missen, was het de hele morgen regen, in de middag werd het toch nog mooie weer, en dan
de stoute schoenen aan en genieten van alles wat de natuur te bieden heeft, de kramen stonden weer gereed met allerlei
biologische producten en het was gezellig druk.

Droog en zacht, druk op het terras.

Palingroken

Er zijn weer heel wat palingen gerookt.

Boekbinden, een mooi oud beroep

Boekbinden blijft een mooi oud vak, en daar kan bij mij geen e-reader tegenop, een mooi oud boek moet gekoesterd worden.

Natuurmarkt in De Kruidhof

Ook in De Kruidhof zelf was het druk, en zoals altijd is daar genoeg te zien.

Groot Kliskruid of Grote Klit - Arctium lappa

Groot Kliskruid of Grote Klit – Arctium lappa. Wij mochten er vroeger graag mee gooien als de kleine bolletjes rijp waren
en wat hadden we een plezier als er mensen onder zaten zonder het te merken. Nu is het minder aangenaam als een lang-
harig hondje thuiskomt onder de klitten.

Gunnera tinctoria - Ned. naam sierraberber

Adam en Eva hadden samen aan één blad genoeg gehad, sommige bladen van de sierrabarber of Gunnera tinctoria
kunnen wel een doorsnede hebben van dik twee meter. Het is een prachtig gezicht als de kolven bloeien.

In het hart van de waterlelie

De vijver liet weer heel veel Waterlelies – Nymphaeaceae zien, maar voor het hart van deze prachtige bloem, moest ik
om de mensen te vermijden toch bijna plat tegen de grond gaan, voor anderen moet dat een erg leuk gezicht zijn geweest.

In de kas gaat het werk gewoon door, of zou er toch een Pokeman zitten

In de kas ging het werk gewoon door, of zou deze mijnheer toch op zoek zijn naar een Pokémon, het lijkt wel zo Knipogende emoticon

Echinacea purpurea

Zonnehoed – Echinacea purpurea, een bijzonder geneeskrachtige plant, en ook nog eens een echte bijenplant.

Kardoen - Cynara cardunculus

Hier is het eetbare gedeelte van de Kardoen beter te zien.

Bijenvolk, toch maar wat afstand houden

Bijen steken niet zo snel als wespen, maar ik ben toch maar op een veilig afstand gebleven, er waren er zoveel.

Walnoten, nog even groeien

De walnotenboom – Juglans regia (of Okkernoot) zit propvol vruchten.

Stenen en kruiden, tuinidee

Een mooi idee voor mensen met een wat grotere tuin, veel kruiden bij elkaar.

Langzamerhand allemaal weer naar huis

Langzamerhand ging iedereen weer huiswaarts, ook ik. Het was weer een bijzonder mooie markt en De Kruidhof zal
ik nog wel vaker zien.

NACHTELIJKE VISITE:

Mandy mijn trouwe kleine York was ontzettend vervelend, blaffen, door de kamer rennen en proberen bij mij op schoot
te klimmen, nu ben ik wel een nachtmens, maar ik besloot om toch maar wat eerder naar bed te gaan. Computer afge-
sloten en naar de voorkant van de kamer gegaan, het was toch al tegen 2 uur en dat is eigenlijk laat genoeg.
Mandy rende nog steeds door de kamer en wat zag ik, jawel hoor er hipte een kikker door de kamer, niet dat ik snel
verbaasd ben, maar nu wel. Tsja en daar sta je dan, de kikker had besloten om onder de bank te kruipen en daar ook
niet meer weg te gaan. Mandy opgesloten, en gewapend met een grijpstok en zaklantaarn plat op de grond gaan liggen
maar wel met de camera bij de hand. Na veel gemier de kikker onder de bank vandaan gekregen onder heftig blaffen
en piepen van een opgesloten hondje. Ehhh, het ziet er hier normaal gesproken best netjes uit, maar kikker had wel flink
wat stof en haartjes meegenomen van onder de bank vandaan, dus niet op de rommel letten (is inmiddels schoon) Knipogende emoticon

Kikker in de kamer. Bruine kikker - Rana tomporaria II 13 aug. 2016

Bruine kikker – Rana temporaria, een erg toepasselijke naam, tempo had het beestje zeker en raar was het ook.

Kikker in de kamer 4, 13 aug. 2016

De kikker, of eigenlijk kikkertje voorzichtig, na het nemen van foto’s, opgepakt en buiten gezet, aan een kus heb ik me
niet gewaagd, ik zit niet te wachten op een prins op een wit paard dat ook nog door de kamer draaft. Hondje bevrijdt, en
toen was het helemaal bedtijd. Maar waar dat kikkertje vandaan is gekomen dat weet ik nu nog niet, de deuren waren
dicht en er zit een hor voor het raam, het beestje niet meer terug gezien, dus ik hoop dat het nog lang en gelukkig zal
leven, en niet meer zomaar bij vreemde mensen in huis dringt, als Mandy een bijtgraag hondje was geweest was kikker
inmiddels begraven. En Mandy zelf kwam weer helemaal tot rust, eind goed al goed.

Mandy, kikker weg, ik total loss, 13 aug. 2016

Total loss.

32 responses to “Natuurmarkt in en om De Kruidhof, Buitenpost, en een nachtelijke visite

Subscribe to comments with RSS.

  1. Heel mooie foto’s van de markt Ann, de paarse zonnehoed staat hier bij mij op de hoek ook, het is zo’n mooie stevige bloem maar ik wist totaal niet dat die ook geneeskrachtig was. Je “veldslag” met de kikker vond ik dan weer reuzeleuk, Mandy zal geschrokken zijn vermoed ik, een indringer op haar terrein, foei!!

    • Dank je wel Mieke, de zonnehoed is heel erg geneeskrachtig zelfs, bij verkoudheden Echinacea innemen is prima, het kan ook onverdund op de huid gebruikt worden bij kleine aandoeningen en bij ontstoken tandvlees helpt het ook erg goed. De Echinaceaforce van Dr. Vogel heb ik altijd in huis, en het helpt zelfs om je weerstand op peil te houden. Nadat ik kikker/pad buiten had gezet werd Mandy pas rustig, die moet er helemaal niets van hebben zo’n springer in huis😉 Nog heel mooie nazomerdagen Mieke.

  2. Mooi verslag Ann. Bij de palingen was ik m’n moeder waarschijnlijk wel even kwijt geweest, die kan hier ontzettend van smullen. En idd een leuk idee voor een kruidentuin! Misschien een iets kleinere versie proberen voor onze postzegel. Gelukkig kussen kikkers en padden niet zo snel zelf dus je zat wel safe😉 Eind goed al goed en welterusten Mandy.

    • Dank je wel San, er zijn er meer die paling hadden gekocht, niet ik, vind ze wel lekker, maar je wilt niet weten wat ze kosten😉 Deze kikker of pad, had totaal geen zin in kussen, hij glibberde mijn hand uit en in mijn postzegeltuin was ie snel vertrokken. Mandy vond het allemaal maar niets, maar ik had na het tumult wel een lekker rustig hondje. Liefs, Ann.

  3. Great series of photos.
    I wish you have a nice weekend.

  4. Zulke markten zijn altijd interessant.Men kan er altijd wel iets opsteken.Erg mooie foto’s Ann en een kikker is zo vlug dat hij gewoon binnen kan gesprongen zijn als je de deur opende.

    • Dank je wel Marylou, ook zonder een markt vind ik De Kruidhof nog steeds erg de moeite waard, en misschien is het best mogelijk, de deur heeft die avond wel even opengestaan en vlug was het beestje zeker😉

  5. Supermooie reeks Ann, gelukkig heb je de ‘kikker’ niet gekust want het is een pad, wat zou er dan gebeurd zijn ????
    vele groetjes Geert

  6. Ik probeer het opnieuw. Je zult inmiddels wel gelezen hebben op FB dat ik gisteren hier weer eens niet kon reageren. WP en IK is geen gelukkige combinatie gebleken in de loop der jaren en dat begon al vanaf ‘day 1’ na de verhuizing van Space naar hier. Ik heb net als alle anderen hier lekker meegewandeld met je in het hoge Noorden en wat heb je weer alles mooi vastgelegd met de klikklakdoos. Bij de palingen zou Henk blijven staan maar ik was sneller gaan rennen dan Dafne Schippers ooit zal kunnen. Dat kruidentuintje vind ik een goed idee, ik heb nog flink wat stenen liggen en die kan ik hiervoor goed gebruiken. Ik heb ook iets geleerd: je verhaaltje over de okkernoot. Zo zie je maar weer, van lezen wordt de mens wijzer. Mandy is eigenlijk slimmer dan we denken. Ze blaft zo fel dat jij begrijpt dat er onraad is maar zij doet zelf niets omdat ze aanvoelt dat die pad giftig kan zijn. Kikkers en padden zijn niet echt mijn ding. Ik schrik me af en toe te pletter als ik in de tuin bezig ben en ineens een pad bijna op mijn vingers springt. Hij doet niets maar ik schrik omdat ik het niet verwacht. Ik zie liever Mandy dan Padmans, dat wel natuurlijk🙂

    • Het is je toch weer gelukt Ilona, Word Press is ook wat vreemd bezig, sommige zinnen staan ineens naar links, maar afijn ik kan er mee leven. Zelf vind ik paling erg lekker, maar als ik alleen weg ben zal ik het nooit kopen, gewoon geen zin in en duur zijn ze ook nog. Ik heb ook op je foto’s gereageerd, maar ik weet niet of dat wel goed is gekomen, moest toestemming hebben van de moderator ??? Zelf ben ik niet uit of ik nu een erg slim hondenkind heb of dat het gewoon een laf hondje is, met een inbreker gok ik het er niet op😉 Kikkers en padden vind ik zelf erg leuk, en schrik er ook niet van, er hippen in het gras nu honderden mini padjes en die zijn niet op de foto te krijgen, maar natuurlijk zie ik ook liever Mandy, de prins in wording heb ik daarom ook maar snel naar buiten gebracht.

  7. Prachtige fotoreeks Ann

  8. Fijn dat je me hebt laten meegenieten van je bezoek aan de Kruidhof Ann. Je foto’s zijn weer prachtig.
    Van het nachtelijk bezoek-verhaal ben ik bijna van de bank gerold van het lachen. Voor mijn geestesoog ontrolden zich hele taferelen. 😂

    • Dank je wel Bea, heerlijk toch al die beelden die je dan voor je ogen ziet, maar geloof me, het liggen gaat prima, maar het overeind komen is vrij moeizaam, ik was al blij dat Edward er niet was met zijn camera, dan was er wel een hele serie foto’s gekomen😉 Nog een fijne dag samen met je dappere Diesel, als jou zoiets overkomt zal Diesel er wel snel een eind aan maken.

  9. Weer een leuke reportage met prachtige foto’s. Ja Mandy indringers moet je verjagen. Geen vreemde leu in je huis.
    Fijne zondag Groetjes Anna

    • Dank je wel Anna, ik vrees dat als er een inbreker komt dat Mandy dan ook nog komt aanslepen met de gebruiksaanwijzing van de TV, maar ik ben dan wel gewaarschuwd door het blaffen, jij ook een heel mooie zondag gewenst, groetjes, Ann.

  10. Weer genoten van de rondleiding bij de Kruidhof. Je hebt fraaie foto’s toegevoegd aan je verhaal. Dat kliskruid is een verschrikking voor de langharige, wat een ellende om die dingen er uit te krijgen. Ik denk dat dat kikkertje 🐸 om mee is gelift toen jij platvloers die waterlelie aan het knippen was..ha..ha…en thuis gekomen vlug een veilig plekje heeft gezocht. Meestal zullen honden niet zo vlug een kikker 🐸 pakken…net of zr dat ruiken 👃 om er van af te blijven. Groetjes uit het Brabantse land. Leo.

    • Dank je wel voor je leuke reactie Leo, jij kunt het weten wat kliskruid met honden doet, echt wel een ellende om het er uit te krijgen. Volgens mij heb jij helemaal gelijk en is die snode kikker uit de vijver ergens op m’n rug meegelift, zonder z’n duim op te steken😉 Mandy zal overigens toch nooit wat doen, ze ruikt wel aan vreemde dieren en dingen, maar is dan ook meteen weer vertrokken, het is eigenlijk een echte lafaard hahaha. Groetjes uit Friesland waar het nu al de hele morgen regent.

  11. Wat. Gezellig die natuurrmarkt van alles te zien en nog gezond ook. Lekker gezellig nog mooi weer erbij ook.je zou bijna door de foto van de waterlelies in het water vallen hij is erg mooi genomen trauwens alle foto,zijn leuk om te zien . Ik weet dat Mandy een rood strikje in heeft dus de voorkant is nu te zien anders had ik het niet geweten .Ann erg leuk gedaan en geschreven allemaal leuk blogje😆

    • Dank je wel Joke, die marktjes zijn altijd gezellig, bij mij is alles mogelijk maar een duik in die vijver nemen lijkt me niet prettig😉 Als Mandy in het hoge gras loopt moet ik ook op het strikje afgaan hoor, ze is zomaar verdwenen.

  12. Heerlijk meegewandeld en wat maak je toch prachtige super scherpe foto’s, keek mijn ogen uit. De kikker en Mandy op het eind brachten weer een flinke glimlach. Leuk leuk leuk!

  13. Je hebt een prachtig verslag van gemaakt Ann dikke complimenten zowel voor de foto.s als het verhaal erbij. En het verhaal van de kikker is helemaal super ik zie je nee daar moet je niet aan denken al liggen bij die bank haha sory hoor dat moest even trouwens wel gevaarlijk stel dat je niet overeind had kunnen komen wat dan.het hele verhaal in de krant haha

    • Dank je wel Sary voor je complimenten, overeind komen is tegenwoordig een toer meis, en tsja wie had Ann, Mandy en de kikker dan gevonden😉 Afijn de krant had meteen foto’s gehad hahaha.

  14. Je hebt een mooie impressie gemaakt van deze natuurmarkt Ann. We kunnen zo virtueel met je mee wandelen, al zou je bij de palingen wel even op me moeten wachten. Die kan ik echt niet weerstaan🙂 Bij ons is de benaming ”kleverkwast” voor jou kliskruid. Je kan er een langharig hondje prachtig mee opsieren🙂 En verder zie je maar hoe een amfibie het leven van een kleine viervoeter even volledig op z’n kop kan zetten. Pad mag inderdaad blij zijn dat Mandy niet bijtgraag is, maar aangezien padden giftig zijn zou het me niet verbazen dat Mandy zo’n hapje slecht zou bekomen. Gelukkig was eind goed al goed. Bedankt voor je rondleiding Ann

    • En jij bedankt voor je leuke reactie Henk, ik had wel even op je gewacht bij de palingen hoor😉 Mandy is al een paar keer in het kliskruid geweest, tijden bezig geweest om die dingen weer uit haar haartjes te krijgen, het was toch echt geen pad hoor Henk, het beestje voelde ook glad aan, op de foto’s lijken het knobbeltjes. Wat overigens een leuke naam voor kliskruid hebben jullie van Kleverkwast had ik nog nooit gehoord. Geen dank voor de rondleiding, ik geef ze gratis😉

  15. Wat een mooi en gezellig blog Ann. Je hebt er fraaie foto’s gemaakt, ik kan de palinkjes ruiken…..jummie,jummie! Je nachtelijke bezoeker, was wel een senatie, Mandy zal wel gedacht hebben….het popje waar Moeder nu mee gooit, heb ik nog nooit gezien. De foto van Haar met dat mooie strikje is aandoenlijk. Een dikke kus van je broertje.

    • Ja laiverd de palingen roken rokerig😉 Mandy is er weer helemaal van bijgekomen, maar had het niet zo best naar haar zin, overigens heb ik niet met kikkermans gegooid hoor, arm diertje die had al genoeg te verwerken gehad, zo dicht bij mijn gezicht, doodeng hahaha. Een heel dikke kus terug.

  16. Geweldig geschreven Ann en een pracht van een markt.

Geef een reactie

