Nationale Herdenkingsdag 4 mei 2016.   32 comments

       Morgen is het weer Nationale Herdenkingsdag, de vlaggen gaan halfstok en op De Dam wordt door
    een lid van het Nationaal Comité 4 & 5 mei de volgende tekst uitgesproken:

                                            ”Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der
                                               Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede
                                               Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Alle herinneringen daaraan komen 
                                             samen tijdens de Nationale Herdenking. Om 20.00 uur is het overal in Nederland twee minuten stil. Twee
                                        minuten, waarin we ons realiseren dat we hier in vrijheid twee minuten stil kunnen en mogen zijn.
                                             Ter nagedachtenis aan allen die zijn omgekomen leggen zijn Majesteit de Koning en hare Majesteit de
                                                                                                                 Koningin de eerste krans bij het Nationaal Monument.

AAA De Dam op 4 mei

Foto van internet.

In deze tijd, waarin iedereen het druk heeft, en de medemenselijkheid al minder wordt, valt het aantal vlaggen vaak
tegen, en heel vaak rijden auto’s gewoon door, er is haast geboden en dan past die twee minuten niet meer in het
schema. TWEE MINUTEN is helemaal niets, dat moet iedereen kunnen doen. Maar is het wel zo dat heel veel Nederlanders
nog wel stil blijven staan bij alle verliezen van mensen die ze niet hebben gekend? Ik heb zo mijn twijfels, moeten we ook
niet even stil staan bij alle slachtoffers over de hele wereld die voor en na W.O.II zijn omgekomen of vermoord, m.i. wel.
Nog steeds staan er landen in brand en zijn er talloze slachtoffers te betreuren, nog steeds worden er mensen vermoord
omdat ze een andere religie hebben of een afwijkende mening van degene die de moorden pleegt. Mij maakt het niets uit
wie het zijn, welke nationaliteit ze hebben of welk geloof ze belijden, het zijn slachtoffers die ook vrouwen, mannen,
kinderen en andere familieleden, vrienden en kennissen hadden, en nu een intens verdriet hebben te dragen. Laten we
morgenavond om 8 uur 2 minuten stil staan bij alle slachtoffers waar dan ook ter wereld en vooral:

AAAA Herdenkingsdag

Wat vandaag een ander overkomt, kan morgen ons overkomen.
Ik sluit af met twee quotes van Freek de Jonge:

Nergens is vrede,
wees nergens.
Niemand is gelukkig
wees niemand.

Magnolia bloem met knop 2 mei 2016

Voor 5 mei wens ik iedereen een mooie bevrijdingsdag en of we echt vrij zijn
mag iedereen naar beste weten invullen.

32 responses to “Nationale Herdenkingsdag 4 mei 2016.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Deze zijn mij als Vlaamse niet bekend, dit wordt hier niet gevierd. Het is goed dat al deze mensen herinnerd worden. Maar ik vind vooral de quote van Freek De Jonge fantastisch. Een doordenkertje en volledig correct.

    • Altijd gedacht dat ieder land dat te maken had met W.O.II een herdenkingsdag had Mieke, weer wat geleerd. Het is zeker belangrijk om al die mensen van ervoor tijdens en erna te herdenken, zodat de jeugd het kan doorgeven. Freek de Jonge was toen nog geweldig en deze quotes heb ik altijd zijn beste gevonden. Bedankt voor je reactie, lieve groet, Ann.

  2. Hello Ann
    I wish you a nice, successful weekend.

  3. Heel mooi geschreven Anneke, en mooi gekozen foto’s!

  4. Mooi opgeschreven Ann. Uiteraard zal ik de doden herdenken. En niet alleen mijn vader, die 6 dagen na mijn geboorte in het concentratiekamp Neuengamme het leven heeft gelaten. Maar dan ook allemaal. Waar ook ter wereld en ongeacht kleur, ras, geloof, geaardheid, of wat dan ook.

    • Wat naar om te lezen Bea, deze dag heeft voor jou een dubbele betekenis, je vader daardoor nooit gekend hebbende is toch extra verdrietig, sterkte vandaag en bedankt voor je reactie.

  5. Ik vraag me de laatste dagen steeds af ,of ik ook zo dapper was geweest als ik de verhalen hoor van 80- 90jarige die toen 16 waren. Deze mensen hebben gevochten voor de vrijheid die we nu hebben. Dus ik ben graag 2 min stil om dat te herdenken. Groetjes Anna

    • Zoals altijd zijn verhalen natuurlijk wel sterker geworden over die tijd Anna, hoe we zelf zouden zijn geweest weten we niet, omdat we het gelukkig niet bewust hebben meegemaakt, maar er zijn heel veel dappere jongeren geweest en ook ouderen. Jammer genoeg ook heel veel die zich hebben verrijkt aan de ellende van de anderen, verraad was er toen ook. Maar ik herdenk allen die zijn omgekomen waar ter wereld dan ook, een lieve groet, Ann.

  6. En van het Wilhelmus moeten ze ook afblijven. Men vindt de tekst oubollig. Men vergeet dat die tekst onze geschiedenis weergeeft. Die verkwansel je toch niet? Ik word echt emotioneel als ik ons volkslied hoor. Of dat nou is op 4 mei of bij een gouden plak van een sporter maakt me niet uit. Het is het gevoel dat je er bij krijgt als je het hoort, dat telt . Dat staat voor Nederland, dat staat voor ons allen!

    • Het Wilhelmus heeft enkele zinnen waar ik ook niet van hou, maar in het totaal moeten we het zeker houden, we zijn ermee opgegroeid en de meeste mensen hebben er een goed gevoel bij. Van de week wat alternatieven gehoord, dat was echt totaal waardeloos, laten we maar gewoon ons eigen volkslied houden.

      • Dat zijn vast ‘de koning van Hispanje’ en ‘ben ick van Duitschen bloet’? Het klinkt beladen voor sommigen maar het zijn feiten uit het verleden. Dat is niet terug te draaien en aan geschiedenisvervalsing doen we maar niet. Trouwens, de huidige koning van Spanje is niet verkeerd 😍🇪🇸

        • Klopt Loontje die zinnen heb ik nooit goed gevonden, maar ja de koninklijke familie was/is wel van Duitschen bloet, de koning van Hispanje heb ik nooit gekend, maar als jij zegt dat de huidige koning niet verkeerd is, laten we die er maar in. Laat alles maar zoals het is, dan hebben we toch nog iets wat Nederland onderscheidt van andere landen.

  7. We mogen het inderdaad nooit vergeten..al die levens zo brutaal afgebroken door de strijd om onze vrijheid We moeten zien dat die herdenking nooit verloren gaat.

  8. Als een tienermeisje met een identiteitsprobleem het op sociale media vrijelijk heeft over eurocratie en ons allemaal hypocriete huichelaars noemt dan zegt dat veel over het meisje maar het zegt vooral dat deze tiener niet heeft begrepen wat de uitdrukking “zonder geschiedenis geen toekomst” betekent. Ze is dus niet zo slim als ze zich wil voordoen en had er beter aan gedaan zich eens te verdiepen in de Tweede Wereldoorlog en de nasleep ervan. Wellicht had ze dan een beter beeld gekregen van 4 mei en niet als een kip zonder kop staan kakelen op Twitter.

    • Niet gelezen Ilona, ik twitter niet, kwaad kan ik me er niet over maken, zo’n grietje weet van niets en het is alleen maar dom om zoiets uit te kramen. Het wordt inderdaad tijd dat ze zich eens verdiept in de geschiedenis, als ze tenminste tijd over heeft om zich los te rukken van haar Iphone. Laten wij dan maar hypocriete huichelaars zijn, wij hebben in ieder geval gevoel en dat is wat zij dan mist.

  9. Alhoewel ik van na de oorlog ben, zit er toch een deel van de oorlog in mij. Als kind heb ik de verhalen keer op keer op keer gehoord. Als kind heb ik mijn ouders zien huilen en vooral op 4 mei. Mijn moeder’s broer is opgepakt bij een razzia en heeft het kamp niet overleefd en mijn oma is van angst om haar kind een wrak geworden en vlak na de bevrijding overleden. Mijn moeder heeft een voltreffer op haar huis gehad tijdens een bombardement in Den Haag en had niets meer, behalve de kleding die ze aan had. Mijn moeder werkte bij joodse mensen waardoor zij ook in problemen kwam maar ze kon net op tijd vluchten. Goddank want daaraan heb ik ook mijn leven te danken. Elke 4 mei om 20.00 uur was het bij ons thuis doodstil en het duurde langer dan 2 minuten. Mijn moeder huilde om haar broer, om haar moeder, om het bombardement op haar huis, om de joodse familie waarvan nooit bekend is geworden of ze ooit zijn teruggekomen…… ze huilde tot ze geen tranen meer had. Dat heeft jarenlang geduurd voordat het iets minder werd. Mij is uitgelegd toen ik nog klein was waarom die 2 minuten zo belangrijk waren en ik heb het begrepen, maar vooral gevoeld en ik voel nog altijd de emotie en heb, waar ik ook was, die 2 minuten altijd gerespecteerd en ik zal dat tot aan mijn dood blijven doen.

    • Wat een enorm triest verhaal Loontje, ik heb maar weinig van de oorlog meegemaakt, maar weet nog steeds dat ik honger had en een pannetje eten wat we kregen van de Rengersfabriek leeg heb geschrokt, het was bestemd voor het hele gezin, Edward was niet stil te krijgen, ja, ik had zijn flesje leeggedronken, maar dat besef je niet als je zo klein bent. De verhalen kwamen later, het lijkt wel of het bij het ouder worden al meer met mij doet. De Holocaust heeft aan 5.1 – tot 6 miljoen Joodse mensen het leven gekost, maar ook aan ontzettend veel andere mensen. Naast Joden werden ook andere groepen al dan niet systematisch vermoord, zoals homoseksuelen, Esperantisten, zigeuners, “economisch onwaardigen”, Russen, etnische Polen, gehandicapten, Jehova’s getuigen, Vrije Bijbelonderzoekers, vakbondsleden, vrijmetselaars, communisten, Spaanse republikeinen, Serven, Quakers en mensen die zich verzetten tegen de nazi’s. Ook al hebben we heel veel gehoord, gelezen en er films van gezien, het is nog steeds onbegrijpelijk. Ook ik zal net als jij die 2 minuten blijven respecteren, en even stil staan bij al het oorlogsleed dat er was en overigens nog steeds is, en ook tot aan mijn dood. Het verhaal is schrijnend, bedankt daarvoor meis, die herinneringen vergeet je immers ook nooit.

  10. We leven in een tijd van vele stille tochten….herdenken doen ze voortaan het hele jaar……maar die ene keer…is toch iets speciaals….laten we het nooit vergeten.

    • Die ene keer per jaar is zeker iets speciaals Leo, en het mag nooit worden vergeten, het blogje kwam spontaan in me op, het is mijn meer dan 2 minuten stilte, die ik ieder jaar zal blijven houden.

  11. je hebt een mooi stukje geschreven Ann, ik denk niet dat iedereen er zich twee minuten er aan houd. en de jongeren denk ik ook niet zo .die zijn te druk met hun mobieltjes .en schijnbaar houd de oorlog nooit op er is nog nooit echt vrede geweest. een oom van mijn man is ook gesneuveld in de oorlog , het is ook al lang geleden maar als je het ziet op tv en die klokken luiden, en op de Dam dan doet je het toch wat

    • Het is inderdaad meestal de jeugd die doorgaat met wat ze doen, maar weten doen ze het, op scholen wordt er les in gegeven, heel veel jeugd is al naar het huis waar Anne Frank woonde geweest, of hebben hun ouders en grootouders er over horen praten, hebben films gezien enz. Jammer dat het begint te tanen, wij hadden ons vroeger gewoon stil te houden. Het is nog steeds zoals je zegt het doet wat met je! Bedankt voor je reactie.

  12. Misschien dat herdenken op het platteland toch nog meer leeft dan in de stedelijke gebieden. Hier is het toch echt wel even stil op straat Ann. Herdenken is goed en wat mij betreft moet deherdenkingstraditie tot in de verre toekomst in ere gehouden worden. Ik ben wel tegen “verplicht” herdenken. Gearresteerd worden als je niet 2 minuten stil bent lijkt me toch ook weer een aantasting van je vrijheid

    • Verplicht herdenken is dwang Henk, en daar moet ik ook niets van hebben, maar iedereen weet het wel dus laat het zo blijven. Echt vrij is maar een woord, maar het herdenken van alle slachtoffers en mensen die vermoord zijn vind ik toch een must.

  13. Heel mooi gedaan Ann, het is helaas maar al te waar, dat een beperkt aantal mensen ook echt even 2 minuten stil is, om alle gesneuvelden voor onze vrijheid, te gedenken en eren. Heel gepast, dat je met de quotes van Freek dit blog afsluit. Een dikke kus van je broertje.

    • Dank je wel lieve broer, de tekst bovenaan stond in Live Writer prima maar nu staat het niet meer recht onder elkaar. Afijn, het werkt. Echt stil staan op 4 mei is er niet meer bij hoor, zelfs hier niet, al zijn er ook veel mensen die het wel doen. Stille tochten hebben de plaats ingenomen, en niet altijd terecht. Laten wij dan maar stil zijn en even onze gedachten terug voeren naar andere tijden. Een heel dikke kus terug.

Geef een reactie

