2016 is 2 dagen oud, en een terugblik op 2015   22 comments

Op 31 december 2015 om 12 uur nam het oude moegestreden jaar afscheid met veel knallen en vuurwerk
om plaats te maken voor baby 2016, arm nieuw jaar, maar allereerst natuurlijk mijn wens voor iedereen
in 2016.

AAA Happy New Year

Al zijn er nog zoveel wolken, daarachter schijnt de zon.

Thanks to everyone, all over the world, for visit my site.
Iedereen hartelijk dank voor het bezoeken van mijn site.

aaa Happy New Year 1

Persoonlijk zou ik zo graag zien dat er weer wat medemenselijkheid en vriendelijkheid zou komen, uitzonderingen
daargelaten is de mensheid snel aan het verharden, een glimlach en een uitgestoken hand kosten niets en zijn toch
heel erg belangrijk, zeker in een tijd als deze. De ouderen worden neergezet als “de vergrijzing” en in plaats van
te denken dat deze generatie heel lang heeft gewerkt en na W.O.II het land heeft opgebouwd, worden ze gezien als
medeveroorzakers van geldtekort en crisis, hoe krom kan het zijn. De zorg wordt totaal uitgekleed, mensen moeten
zich zo lang mogelijk zelf maar redden met behulp van familie, buren en kennissen. Voor velen dan ook niet haalbaar,
familie heeft het te druk, of er is te weinig familie, buren zie en hoor je niet, en kennissen zijn dan zelf oud en hebben
hulp nodig. In Den Haag kunnen ze mooi praten, maar volgens mij weten ze het zelf niet meer.

Mark Rutte

Foto genomen van mijn computerscherm Knipogende emoticon

AAA Happy New Year 3

Tot nu toe is de winter aan ons voorbij gegaan, maar dit sprookjesachtige gezicht zullen we in de loop van januari en
februari nog wel zien.

TERUG NAAR 2015:

Het was in heel veel opzichten een bijzonder slecht jaar, wie het niet wil weten moet maar stoppen met lezen, maar
ik ben niet geboren als struisvogel en ben niets vergeten. Talrijke faillissementen van grote winkelketens die al zolang
hebben bestaan, o.a. Schoenenreus en daar komen V & D, DA en Scapino bij, DA is inmiddels overgenomen door de
Nederlandse Drogisterij Service en hopelijk kunnen ze al het personeel handhaven. Als het zo door gaat, worden de
eens zo gezellig winkelstraten leeg, en de rest is al voorzien van hekwerken en beveiligingscamera’s.

Herestraat Groningen.

Herestraat, Groningen, eind 2015.

2015 was ook het jaar van afrekeningen in het criminele milieu, talloze enorm grote branden, erg veel dierenmishandeling,
waarvan ze de daders maar niet te pakken kunnen krijgen, en natuurlijk de enorme instroom in Europa van de migranten/
asielzoekers, die nog steeds doorgaat. Hier ga ik niet te diep op in, maar mensen die echt vluchten voor oorlogen moeten
geholpen worden, mensen die alleen komen om het beter te krijgen, en eisen stellen moeten in hun land voor hun naasten zorgen.
Plaatsen waar nog ruimte is zijn er genoeg, maar het is niet haalbaar om iedereen een huis te geven en werk, dat is er voor
de eigen bevolking niet eens.

ISIS

Wat mij het meest verontrust is de opkomst en de aanslagen van ISIS (Islamitische Staat van Irak en Syrië) en hun schrikbewind.
Eens was de naam ISIS verbonden aan de naam van één van de belangrijkste godinnen van de Egyptische mythologie en o.a. bekend
als de grote heelmeesteres.

Isis

Foto van internet.

Er zijn al veel kinderen met de toch mooie naam Isis, die worden uitgescholden en geplaagd, en er zijn er velen die hun
naam hebben veranderd door de angst zaaiende, nietsontziende ISIS van de inmiddels vele aanslagen, die in Europa hebben
plaatsgevonden. Op 7 januari 2015 werd de wereld opgeschrikt door de aanslag op Charlie Hebdo in de Franse hoofdstad
Parijs. De profeet Allah werd beledigd door de cartoons over hem, en dat is bloedig gewroken door de moslimterroristen.
De aanslag werd opgeëist door Al Qaida, die ook vele aanslagen hebben gepleegd en nog plegen. Op 9 januari een aanslag
en gijzeling van een Joodse supermarkt in het oosten van Parijs, die verband hield met de aanslag op Charlie Hebdo.
Niet alleen in Frankrijk maar overal zag en hoorde je JE SUIS CHARLIE.

2015 Charlie Hebdo

Foto van internet.

Heel 2015 waren er meerdere aanslagen door IS, Al Qaida, Boko Haram en Al-Shabaab, en allemaal om een Islamitische
Staat te verkrijgen en de Sharia in te voeren, voor de kwaadwilligen houdt dit in, bij diefstal de rechterhand afhakken,
bij overspel, stokslagen of steniging, voor homoseksuelen de doodstraf en met het afhakken van hoofden hebben deze
lieden totaal geen moeite. De ergste aanslag in Europa was die in de avond en nacht van 13 november 2015, toen er een
zestal aanslagen plaatsvonden in de Franse hoofdstad, vijf aanslagen vonden plaats in het 10e en 11e arrondissement van
Parijs en een zesde aanslag werd gepleegd in de voorstad Saint-Denis, in ieder geval 130 doden en zo’n 350 gewonden,
waarvan er waarschijnlijk mensen bij zijn die invalide zijn geworden.  IS heeft deze aanslagen opgeëist.

2015 IS

Foto van internet.

Aan “hadden ze maar”, heeft niemand wat en de moslimterreur zal doorgaan, de angst regeert al in vele landen, zo zijn
in de oudejaarsnacht alle georganiseerde feestelijkheden in Brussel afgelast, en in München hebben de autoriteiten
een aanslag voorkomen die gepland was bij twee treinstations. Ik weet dat dit geen vrolijk blogje is, maar die zijn er
genoeg, dit kunnen en mogen we niet vergeten. Laten we moed houden en genieten van de kleine dingen, ook hoop
houden op betere tijden, al is het maar voor ons nageslacht.

Roukespaadsje, langs de slootkant, 2015

Gelukkig is de natuur altijd mooi en verrassend, en dat kan niemand ons afnemen.
Een lieve groet voor iedereen uit het noorden van Nederland.

Mandy, 18 okt. 2015

Allemaal een pootje van Mandy, die het druk heeft met het beschermen van haar knuffelkinderen, na haar z.g.
bevalling op 18 oktober j.l. Knipogende emoticon

22 responses to “2016 is 2 dagen oud, en een terugblik op 2015

Subscribe to comments with RSS.

  1. hoi Ann, inmiddels een maand alweer voorbij, het zal afwachten zijn wat 2016 ons gaat brengen maar het zal niet veel goeds zijn ben ik bang, Ik probeer een balans te zoeken tussen al die berichten en en het nog veilige gevoel van mij eigen kleine wereldje in de natuur.
    Heb nog eensgescrolled doof je foto’s en berichtjes . mooie kleurige foto en interessante chtergrond informatie, leuk om te lezen. ik vond die pompoenetjes op stokjes ook heel apart. je postzegeltuintje doet het goed en dat je een egel tegen kwam is toch een prachtig cadeautje al denk ik dat Mandy het daar niet mee eens is. groetjes

    • Hey Marion, wat leuk om jou hier te zien. Ja het is alweer februari en het jaar sukkelt gewoon door met alle ellende van dien, veel goeds hebben we niet te verwachten, maar afijn we moeten er maar mee leven, voor mezelf vind ik dat niet zo erg meer, ik zit meestal meer in over de jongeren van deze tijd. Ons wereldje van alle kleine en mooie dingen die er zijn moeten we maar koesteren, de tijd schiet op en dan komen de bloemen, het groen en de diertjes weer. Ik hoop dat alles goed met je is en zal eens kijken bij jouw site, ik wist niet dat je die had. Bedankt voor je lieve reactie en ontvang van mij hartelijke groeten, en van Mandy een klein harig pootje😉

  2. een mooi diepgaand overzicht over het jaar 2015,je hebt een beter overzicht gegeven dan wat de media zoal heeft geschreven, in jouw blog straalt warmte uit…daar wil ik je voor bedanken, je bent een warm vol mens met het hart op de juiste plaats..een hele dikke knuffel en voor het jaar 2016 wens ik je heel veel gezondheid, voorspoed, geluk, vrede en liefde vol jaar toe …

    • Dank je wel Gerteke, mede voor je begrip voor dit blogje. Het was niet alleen een blog over ellende maar een oproep aan alle mensen van goede wil en dat heb je goed begrepen. Laten wij, en degene die hieronder hebben gereageerd toch blijven proberen het goede (al is het maar weinig wat we nog kunnen) te doen, en het kwade ver weg te duwen. Er zijn mensen die mij negatief vinden, maar dan lezen ze niet goed, en begrijpen niet wat ik bedoel. Ook dank voor je wensen, die ik uiteraard ook wens voor jou en Yvon. Een heel dikke knuffel terug.

  3. Ann, dit is een heel mooi overzicht van een “annus horribilis”. Laten we hopen dat volgend jaar stukken beter mag zijn, voor de wereld, onze landen, onze vriendenkring en onze familie.
    Ik wens jou en Mandy een jaar toe met veel leuke momenten die jullie mogen koesteren.

    • Mieke dat hoop ik met je, zeker voor onze naasten en alle kinderen en mensen die onschuldig zijn. We zullen de moed er maar in houden en blij zijn met de leuke momenten, ik wens jou hetzelfde en laten we maar zeggen “Mens sana in corpore sano”, dan lukt het allemaal wel. Lieve groet, Ann.

    • Mieke, bedankt voor je mooie reactie, ik kan niet op jouw site komen, maar probeer het zo. Voor 2016 wens ik je, gezondheid, vrede en vreugde. Lieve groet, Ann.

  4. Inderdaad waren er veel erge dingen in 2015 maar ik blijf geloven in de goedheid van mensen.Alleen zou het verplicht moeten worden in het journaal zeker 3 goed ,positieve dingen te vermelden en die zijn er echt nog wel maar men zoekt altijd het extreme.Gewone mensen die grote dingen verwezenlijken en anderen helpen zouden meer in het zonnetje moeten gezet worden.Want het zijn de kleine dingen die van betekenis zijn en de mensen moed geven.Dus misschien moeten de nieuwsmakers daar eens eindelijk werk van gaan maken.Een fijn en gezond 2016 Ann

    • Mijn geloof in de goedheid van alle mensen is door de jaren heen toch wel afgenomen hoor Marylou, zelf helaas teveel meegemaakt. Maar ook ik weet dat er bij heel veel mensen wel een goed hart aanwezig is, soms lees je ook wel over mensen die belangeloos heel goede dingen doen en dat stemt blij. Ook zijn er velen die wel goed willen doen, maar gehinderd worden door alle wetten en regels en het daardoor niet kunnen doen al willen ze graag. Nieuws met minstens drie mooie dingen is een prima idee, Ik ben geen doemdenker hoor, dit blog moest ik gewoon even neerzetten als herinnering en de volgende keer ga ik weer gewoon positief schrijven. Ook jij bedankt voor je reactie en natuurlijk een heel goed en gezond 2016 gewenst.

  5. er staan toch ook wel leuke plaatjes bij Ann, de onderste Mandy die ziet er goed uit..ik denk ook dat het er niet beter op word en dat er veel ontslagen zullen
    vallen. het zal er niet leuker op worden maar je moet er toch zelf iets van maken . en als je veel in je leven hebt meegemaakt word je vanzelf denk ik gehard,maar goed is dat niet. een glimlach of gedag zeggen of een hand uitsteken kost niets .zelf doen we alle
    bij vrijwillig werk en daar kun je zelfs van genieten.maar helaas zijn er meer minder leuke dingen gebeurd dan leuke dingen. laten we hopen dat we gezond blijven en elkaar wat gunnen dat is al heel wat waard. je hebt er weer een mooi blog van gemaakt.

    • Hard of verbitterd raken is nooit goed Joke, maar ik weet wel dat niemand hard of bitter geboren wordt. Je kunt een muurtje om je hart bouwen om jezelf te beschermen, maar ook dat kan afbrokkelen. Laten we vooral het goede bewaren en zo mogelijk uitdragen, ik ben blij met de positieve reacties die hier worden gegeven, dat geeft hoop Joke. Mooi dat je vrijwilligerswerk doet, dan weet je ook dat je mensen blij kunt maken met kleine dingen. Zoals je zegt en ik ook heb geschreven, een glimlach, een uitgestoken hand, of gewoon mensen vriendelijk groeten is al mooi. Bedankt voor je lieve reactie.

  6. Het jaar 2015 in een opsomming van droevige feiten. Je hebt wel gelijk maar net als in onze schooltijd koesteren we graag de mooie gebeurtenissen uit het verleden en verdringen we de rottige feiten die toen ook plaatsvonden. De wereld heeft immers al eens eerder in brand gestaan. Die goeie ouwe tijd ? … dacht ’t niet. Feit is ook dat iedere gebeurtenis in Verweggistan tegenwoordig in nog geen uur tijd de hele wereld over gaat dankzij internet en andere media. Ik heb meer dan genoeg aan 1x journaal voor mijn dagelijkse portie ellende. Gelukkig heb ik ook nog oog voor de positieve kant van de mens. Al hoor je daar niet zoveel over in de media, omdat goed nieuws eigenlijk geen nieuws is.
    Ik geloof nog steeds dat ieder mens volmaakt geboren wordt …. totdat die kleine hersentjes informatie uit hun omgeving op beginnen te nemen. En daar gaat het al mis, en is de kringloop der natuur weer rond voor een volgende generatie ellende. Net als vele generaties vóór ons

    • Henk, natuurlijk heeft de wereld meerdere keren in brand gestaan, maar als je jong bent gaat het voor het grootste deel langs je heen. Ook ik heb wel oog voor de positieve kant van het mensdom, je hebt gelijk als je zegt dat iedere pasgeboren mensje volkomen onschuldig is en dat het bij het opnemen van informatie mis kan gaan, dat is gelukkig lang niet bij iedereen zo, maar aan de andere kant hebben we ook genen die de kop op kunnen steken, de omgeving is behoorlijk van invloed en niemand hoeft te doen wat de verkeerde mensen hebben gedaan, of dat nu ouders of voorouders waren, een mens blijft verantwoordelijk voor zijn/haar eigen beslissingen. En toch is er een goede oude tijd geweest, en ik heb de leeftijd om dat nog te weten, de mensen waren toen allemaal arm (op de altijd aanwezige rijken na, maar daar hadden we toen geen contact mee), maar er werd wel op elkaar en op elkaars kinderen gelet, oude mensen en kleine kinderen waren toen heilig, uiteraard bij wijze van spreken. Er was gewoon meer saamhorigheid, en let maar op, als de vlam in de pan slaat komen mensen weer nader tot elkaar. Dat de mensheid aan het verharden is dat merk ik al heel lang, en daar heeft de moderne tijd zeker mee te maken. Ik hoop van harte dat onze kleinkinderen op zullen groeien in een betere tijd als nu.

    • Ooit heb jij bij mij op een blog een reactie achtergelaten die in dezelfde trant was als die van Henk hierboven. Ik was toen negatief over de wereld van toen – een paar jaar geleden – en toen kwam jij met wat positiviteit en een opbeuring en vooral niet naar al dat excusez le mot klote nieuws kijken want dat is een lange lamentatie van ellende. Het gedonder in de wereld en het nieuws zullen niet veranderen of je je erbij betrokken voelt of als het je geen fluit interesseert. Dus we kunnen ons er beter niet teveel door laten beïnvloeden en meer aan mooie, lieve, fraaie, leuke, grappige dingen en aan degenen die ons dierbaar zijn denken dan aan moordend tuig van de richel.Zo moeten we elkaar af en toe maar opbeuren🙂

      • Niet teveel Ilona, maar ik ben zoals ik hierboven schreef nu eenmaal geen struisvogel, het nieuws van vorig jaar en ook al dit jaar is niet bepaald om blij van te worden. Beïnvloeden laat ik me niet snel, maar het gaat niet goed, ook hier niet in Nederland. De mensen worden bang, dat ben ik gelukkig niet, maar dat neemt niet weg dat we op moeten passen. Een terrorist met een geweer kan heel veel ellende veroorzaken, en echt voorkomen kan je het niet. Maar je hebt gelijk, alles wat lief, grappig en mooi is moeten we blijven zien en horen, en zo mogelijk ook uitdragen.

  7. Dit heb je heel mooi gedaan Ann, het zet je toch wel even aan het denken. Zelf verwacht ik niet, dat het er in 2016 beter op zal worden, in tegendeel zelfs. Ook al zullen er geen aanslagen meer plaatsvinden, de angst er voor regeert. Tja,heeft Mark Rutte het eigenlijk ooit wél geweten? De verharding van de maatschappij, is een feit waar we niet omheen kunnen, mensen gaan nu bepaald erg sociaal met elkaar om, wat dat aangaat verlang ik wel eens terug naar de tijd, dat de vrouwen voor de deur samen zaten te breien of sokken te stoppen, terwijl de mannen aan de waterkant zaten te vissen… “weet je dit nog, klik dan op like” Een dikke kus van je broertje.

    • Ook ik verwacht niet dat 2016 zoveel beter wordt broertje, wij hebben de tijd nog meegemaakt dat het nog zo onschuldig toeging en dat er nog op je werd gelet als je ouder werd, we stonden op voor oudere mensen in trein en bus, we konden liften en vermaakten ons prima zonder mobieltjes, TV en PC, We waren meestal buiten aan het spelen en met oud en nieuw kregen we een sterretjesregen, de huisdokter kwam langs en je kreeg je medicijnen zonder probleem, het is dan allemaal misschien voor velen beter zijn in deze tijd, maar ik ga met je mee terug hoor. Een heel dikke kus van je zus.

    • Een like geplaatst voor de tijd die achter ons ligt lieverd.

  8. Wat een mooi overzicht Ann, ik ben er gewoon even stil van. Het is een feit dat deze wereld verkild en hard wordt,ik houd de moed erin en doe mijn best, ook voor de mensen om me heen.

    • Ook ik probeer nog steeds de mensen te helpen als het kan en een glimlach kan er altijd af Ep, als iedereen dat zou doen, dan zou de wereld er een stuk beter uit zien. Bedankt voor je mooie reactie.

  9. Dit waren de feiten op een rij daar kan niemand omheen Ann. Het is triest! Ik zou willen dat ik met tegen argumenten kon komen maar helaas ik heb ze niet voor handen. Ik probeer de moed er in te houden en in mijn eigen kleine kring mensen te bemoedigen meer kan ik niet doen. Liefs, sary💋❤

    • Dan doe je genoeg Sary, laten we zoveel mogelijk elkaar de helpende hand bieden, of al is het alleen maar een luisterend oor, fijn om dat hier te lezen, de mensen met een goed hart zijn er wel, maar als de angst gaat regeren, begint iedereen zich te verschuilen, op onze leeftijd hoeft dat niet meer, en kunnen we toch nog wat doen. Liefs terug voor jou meis❤

Geef een reactie

