Moeder en kind, wandelen in de zomerzon.   34 comments

Dicht bij huis kan je ook heerlijk wandelen, vooral in de zomer als er overal bloemen en kruiden bloeien.

Bernagie - borago officinalis of komkommerkruid

Bernagie – Borage officinalis of komkommerkruid.

Het woord officinalis zegt het al, het is een geneeskrachtig kruid, bij de Romeinen en Grieken was het kruid al heel lang
bekend. Uit de Borage wordt ook olie gewonnen, er zit o.a. een hoog gehalte Gamma-linoleenzuur, zink, magnesium en
Vitamine B6 in, en wordt heel veel gebruikt in de voedingssupplementen industrie. Ook zijn de jonge blaadjes erg geschikt
om te eten als spinazie of sla. In het Middellandse-Zeegebied wordt de borage veel gebruikt in salades. Voor wie een heel
mooi opgemaakte taart of cake wil maken, zijn de bloempjes erg geschikt, even vochtig maken en suikeren, op de cake
of taart schikken en alles gewoon opeten. Een kruid naar mijn hart.

Bij, niet alleen vlinders houden van de budlea, 2015

De Vlinderstruiken (Buddleja davidii) hebben weer uitbundig gebloeid, maar jammer genoeg waren er dit jaar weinig vlinders, 
wel fijn voor de bijen, hommels en wespen er was genoeg nectar te halen. Voor mensen die pas een Vlinderstruik hebben geplant,
is het belangrijk te weten dat deze struiken aan het eind van de zomer worden gesnoeid, niet te veel, want in de lente moet het nog  
een keer, tot op ongeveer 50 cm. hoogte, zo voorkom je houtvorming en een struik die wel 4 meter hoog kan worden.

De Kruidhof, Natuurmarkt, 5 aug. 2015, Tabak - Nicotiana tabacum

Wie rookt denkt meestal niet aan wat er aan een sigaret, sigaar of shaggie vooraf is gegaan, daarom een foto genomen
in de Kruidhof van de bloeiende tabaksplant – Nicotinia tabacum.

Na het nemen van veel foto’s is het dan tijd voor mijn kleine Mandy om lekker los te hollen in het hoge gras met de vele
wilde bloemen, ze is er dol op en soms kan ze mij niet meer vinden Knipogende emoticon

Mandy, leuk plekkie maar waar is moeder. 20 aug. 2015

Lost and alone!

Mandy, als ik er niet kan vinden ga ik wel staan, 20 aug. 2015

Dan maar op m’n achterpootjes staan, en ja hoor ik zie haar!

Dat ze er als we thuis zijn gekomen moet worden gekamd is geen wonder, maar het is altijd heerlijk als hondjes zo genieten
van de natuur, wat dat betreft hebben we het zeker met elkaar getroffen.

Alsem - Artemisia absinthium, bloempjes

Ook de Alsem – Artemisia absinthium – bloeide rijkelijk. De knoppen worden gebruikt in de dranken Vermout en absint,
deze laatste drank is bij veel gebruik erg schadelijk en kan leiden tot zenuw- en hersenbeschadiging, als Vincent van Gogh
wat minder van deze drank had gedronken, was het beter met hem afgelopen. De crisis van de twee laatste jaren van
deze grote schilder worden in verband gebracht met het overmatige gebruik van deze geelgroene drank, en het heeft
hem niet alleen een oor gekost. Veel oude meesters hebben absint gedronken, o.a. Paul Guiquin en Henri Toulouse-Lautrec,
ook veel schrijvers dronken het in die tijd, en noemde de drank De Groene Fee. Aan het eind van de 19e eeuw is de
productie en consumptie van absint aan banden gelegd en pas na ongeveer honderd jaar was het weer vrij te koop. Deze plant
staat op de Nederlandse rode lijst van de planten als vrij zeldzaam, maar in een tuin wil het prima groeien en bloeien. De naam
Artemisia is afgeleid van de Griekse godin Artemis en absinthium betekent in het oud Grieks ongenoegen.

Bloeiende Salie - Salvia officinalis

Ook de Salie – Salvia officinalis -  bloeide prachtig in mijn postzegeltuin, ook dit is een geneeskrachtig kruid, echte Salie
is o.a. rustgevend en ontsmettend, het wordt gebruikt in tandpasta’s. Gekookt in melk is het een oud rustgevend middel
Wie Saliemelk dronk, werd dan ook Jan Salie genoemd, waarschijnlijk omdat degene suf overkwam.

Nog even zomaar wat zomerse plaatjes.

Druivenranken achter buiten 2015

Dit jaar eigen druiven langs de schutting.

Eendagslelie - Hemerocallis

Eendagslelie – Hemerocallis – stralend in de zon.

Grote egelskop - Sparganium erectum, 2015

In een slootje stond een prachtige Grote egelskop – Sparganium erectum.

Hortensia - Indian Summer, op z'n mooist.

Hortensia- Indian Summer.

Kamperfoelie - eind juli 2015

Heerlijk geurende Kamperfoelie.

Lelie - Lilium Tango Graffity

Lelie – Lilium Tango Graffity.

Mandy, aug. 2015, ja hoor ze ziet weer een libel

Gaan we nu eens verderop moeder!

Roos - Sudeley Castle, in de regen 2015

Mijn Sudely Castle roos in de regen, deze struik is wel 20 jaar oud en de naam van de roos weet ik niet eens, gekocht
van de baron van Sudely Castle in de Cotswolds, Engeland, en ieder jaar zijn er meer heerlijk geurende rozen.

Eikeltjes I sept. 2015

Ze waren er al vroeg, en ik sluit af met het een versje van Freek de Jonge:

Wij zijn de kleine eikeltjes,
blij dat ‘t guur en herfstig is.
Wij hebben kleine pukkeltjes,
en hopen dat ‘t geen herpes is.

Aangezien het inmiddels herfst is, kom ik hier nog terug met zomerse foto’s en weetjes over bloemen en planten, de herfst is
mooi, maar er gaat voor mij niets boven de lente en de zomer.

Mandy, zucht, dat wordt weer kammen

Tsja en toen moest er weer gekamd worden, maar ook Mandy heeft een lijfspreuk van Freek de Jonge,
NIEMAND IS GELUKKIG, WEES NIEMAND.

34 responses to “Moeder en kind, wandelen in de zomerzon.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Dat is weer een super blog lieve Ann ik heb genoten van al het moois en van je kleine schat Mandy. wat is het toch een schatje !!
    En niet te vergeten de mooie foto’s Dankjewel !

  2. Hello
    I wish you a nice weekend!

  3. Een prachtige tuin heb je, Ann. Zelf heb ik ooit ook enkele jaren als tuinier gewerkt. Lang geleden. Helaas ben ik de meeste namen van al die mooie planten vergeten. Nu de winter voor de deur staat nemen we al die mooie kleuren mee in onze herinnering.

    • Hallo Geert, niet al die planten staan in mijn tuin hoor, ik heb ook foto’s van genomen bij buren en in de buurt. Tuinier is een heel mooi beroep, maar het is logisch dat je na jaren niet alle namen meer weet, de winter wil ik graag nog even laten wat het is, eerst nog maar een mooie herfst, nog een prettige zondag gewenst.

  4. Geweldig om zoveel kennis van planten tehebben . Hondje mandy ziet er leuk uit . Als ik met me yorkies door de natuur loopt is het ook altijd ongelooflijk hoeveel zaden ze mee in hun vacht terug nemen . Dus klinkt bekend gr petra

    • Hallo Petra, Yorkies nemen echt van alles mee in hun vachtjes Petra, kliskruid vinden ze ook leuk, ik iets minder😉 Maar het zijn wel de liefste hondjes van de wereld. Met kruiden en planten heb ik al zoveel gedaan dat het geen kennis is, maar onthouden. Hartelijke groet, Ann.

      • Hoi ann wat ik van kruiden weet is dat sommige lekker zijn zelf heb ik thijm rozemarijn salie en dille bieslook peterselie in de tuin ow en natuurlijk basilicum mmm Vooral de salie met citroen
        En parmanzaansekaas in kip echt superrrr lekkerr . Gr petra

        • Met kruiden wordt zelfs sla veel lekkerder Petra, heel veel peterselie, bieslook, en wat basilicum, is het echt heerlijk, ook kip met thijm en rozemarijn is erg lekker. Lekker en gezond, kan het nog beter, ik denk het niet. Groetjes.

  5. Jahá, lekker hoor, komkommerkruid. En wat een mooie foto’s van Mandy. Hoe krijg je het voormekaar! Wordt ze wat rustiger of zo? Hihi.
    We moesten onze druif hier stutten, zo zwaar van de vele trossen was ie. Voor de vogeltjes……………..

  6. Heel erg mooie foto’s van de bloemen, prachtige kleuren en vormen maar ik geniet zeker evenveel van jouw Mandy, als dat geen prachtbeestje is. Ze ziet er echt een schatje uit. Fijn dat jullie samen heerlijke wandelingen kunnen maken.

    • Dank je wel Mieke, leuk dat je de pitbull kunt waarderen, het is ook een schatje hoor en niet groter dan een kat, de wandelingen zijn niet zo lang meer, maar daar geniet ze dan ook veel meer van en is dolblij als we samen weggaan. Groetjes, Ann.

  7. Schitterende foto’s Ann.Ik heb geluk gehad dit jaar en al duurde het erg lang eer ze er waren.Ik zag vlinders in overvloed en heel veel verschillende soorten.Nu op naar een heel mooie herfst als het ten minste niet gauw gaat vriezen want dan is het zo voorbij.Erg leuke foto’s van Mindy.

    • Dank je wel Marylou, fijn dat er bij jullie zoveel vlinders waren, hier was eigenlijk weinig, wat dagpauwogen, atalanta’s, vosjes, koolwitjes, distelvlindertjes en citroenvlindertjes, maar veel minder dan voorgaande jaren. De winter mag van mij nog heel lang wegblijven hoor, er zitten nog veel knoppen in de rozenstruiken, en die gaan voor. Mandy is echt een heel lief diertje, ze heeft in al die jaren nog niet een keer op mij gebromd, ook niet bij het kammen en wassen, wat ze eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Groetjes vanuit een bewolkt Buitenpost.

  8. Wow een prachtige foto’s vooral Mandy laat zich mooi op de plaat zetten, zo leergierig als ik ben heb ik kennis opgedaan over de uitleg van planten en bloemen, kruiden… Wij hebben volop vlinders gehad op de vlinderstruiken .. vele verschillende soorten tot aan de Kolibrievlinder toe. fijn weekend groetjes van Gerteke

    • Dank je wel Gerteke, hier was het treurig gesteld met de vlinders en Nederland is klein, maar de temperaturen kunnen behoorlijk verschillen. De kolibrievlinder die je hebt gespot heb ik gezien, en dat was natuurlijk echt geweldig, jullie ook nog een heel fijne zondag gewenst en groetjes terug.

  9. Lieve Ann
    Ik kom weer eens even bij je ” buurten ” Je hebt er weer een mooi blog van gemaakt met veel info over de planten .Ook hier in de omgeving is er altijd veel moois te zien en heel veel Vlinderstruiken maar idd weinig vlinders .Je roos is een plaatje en ook de foto met de eikels vind ik prachtig.Ik geniet nog even van wat er nu nog bloeit in mijn postzegeltjes en het zonnetje wat er gelukkig ook nog is nu .De herfst vind ik zo een mooi seizoen ,winter vind ik niet erg maar niet te lang graag haha ,helaas hebben we het niet voor het zeggen !Wat is Mandy toch een leuk en parmantig dametje .
    Liefs voor jou en een aai voor Mandy.
    Elisabeth

    gewoonzoalsikben
    • Lieve Elizabeth,
      wat leuk dat je weer even langs komt, bedankt voor je mooie reactie, als we niet meer ver weg gaan is er rond het huis en in de buurt ook nog genoeg om van te genieten meis. Jij met je groene vingers zult wel weer heel veel mooie bloeiende planten en struiken hebben gehad, en nog natuurlijk, de rozen blijven nog bloeien. De herfst is inderdaad nog een mooi seizoen, maar ik zie echt tegen de winter op, alles kaal, hopelijk niet al te veel sneeuw, want daar heb je drie keer last van (volgens mijn grootmoeder) als het komt, als het ligt en als het gaat😉
      Liefs voor jou terug en een pootje van de pitbull.

  10. Ann leuke foto’s .hoor de herfst is weer aan de gang dus je kan veel kiekjes maken toch liefs van ons beiden

    http:ceesvandepanne.wordpress.com
  11. Lieve Ann ik heb genoten van je heerlijke zomerse plaatjes en van de kleine pitbull. 🙂 Geef Mandy een buikkriebeltje van mij en een voorzichtige, maar grote lik van Diesel. Ga nu dromen van zomerse geuren.
    Welterusten.

  12. Mijn dank is groot. Genieten EN leerzaam.

  13. Van de herfst is op jou blog nog weinig te merken Ann. Het is één en al zomerse kleur in je foto’s. Best leuk en aardig al die kruidige en gezonde eigenschappen van deze planten maar ik hou het wel bij groenten en fruit🙂 En voor geval ik mocht vermoeden ergens gebrek aan te hebben dan ga ik wel naar de Kruitvat voor een vitaminen/mineralencomplex🙂 Kleine hondjes vermaken zich door de regel wel in hoge grassen. Vaak ook wel in een halve meter sneeuw maar kan me indenken dat jij daar niet op staat te wachten🙂 Toch gaat er een onvermijdelijke winter aankomen maar ik ga er vanuit dat we nog wel wat facetten van prachtige herfsttinten van jou te zien krijgen

    • Dank je wel Henk voor je reactie, maar denk er wel aan, als je naar het Kruidvat gaat om voedingssupplementen, want dat zijn de vitaminen en mineralencomplexen, dat er dan ook waarschijnlijk Bernagie in zit😉 Mandy vind sneeuw heel erg leuk en dan is het net een konijntje, maar moeders vind er helemaal niks aan, en dat weet je al heel lang. Eerst nog maar even de kleuren van de herfst zien Henk.

  14. Wat een heerlijk blog met herinneringen aan de afgelopen zomer Ann, de mooie foto’s maken het helemaal af hoor. Mandy heeft een beetje de hoofdrol. .Dan maar op m’n achterpootjes, is een hele leuke foto van de kleine rakker. Dat je zelf druiven hebt, is super hoor, dat wordt straks trappen met blote voeten in een ton hahahaha! De Sudely Castle roos, met de regendruppels is ook heel fraai en de bij op de Vlinderstruik, is prachtig scherp. Echt een blog om van te genieten hoor! Een dikke kus van je broertje.

    • Lieve broer, Mandy zorgt wel dat ze altijd de hoofdrol heeft😉 Jij weet hoe moeilijk het is om Mandy op de foto te zetten, maar als ze mij kwijt is kan ik mooi even knippen. Daar dacht ik ook al aan om maar alle druifjes in een emmer te gooien en te gaan trappen whoehahaha, dat zou je wel willen zien denk ik. Voor deze keer vond ik het genoeg, maar ik heb van de zomer toch nog wel aardig wat foto’s gemaakt, alleen de vlinders waren ergens anders, ik denk bij jou. Een heel dikke kus terug.

  15. ik denk dat je de druiven wel over 14 dagen kunt plukken als het mooi weer blijft. je hebt er prachtige bloemen opstaan met mooie teksten erbij, en Mandy nieuwsgierig op haar achterpootjes tussen de bloemen en stuiken erg leuk. als ik die eikels zie moet ik denken aan iemand die geland is met de parachute in zo,n boom hij had maar een eikel meegenomen en in zijn zak gedaan als geluks eikel. je blog is weer heel mooie geworden knap werk

    • Dank je wel voor je leuke reactie Joke, de druifjes blijven wel heel klein, ik heb er eentje geproefd, en ze zijn wel lekker. Wat een leuk verhaal over die man, jammer voor hem dat zo’n eikeltje niet goed blijft.

Geef een reactie

