Lauwersmeergebied, Esonstad (spookstadje?)   24 comments

Bootjes en nog geen weer om te varen, 9 juni 2015

Dinsdagmiddag 9 juni 2015.
Als verlaat maar origineel verjaarscadeau kwam Jantsje mij ophalen om samen een middagje op stap te gaan, ze is een oprecht
natuurliefhebster dus heb ik het maar aan haar overgelaten waar de rit naar toe zou gaan, en daar heb ik geen spijt van gekregen.
Wat is het Lauwersmeergebied toch ontzettend mooi, en wat is er nog een wereld zonder drukte maar met water, wolken, groen
en weidse uitzichten. We zijn naar Ezumakeeg gereden, een wereldberoemd vogel natuurgebied, jammer genoeg totaal geen
vogel gezien, het was dan ook behoorlijk koud voor het jaar met een straffe noordoosten wind, In dit gebied zijn vaak zeearenden,
zilverreigers, veel soorten ganzen en andere vogels te spotten en veel mensen zitten dan ook meestal gewapend met een verre-
kijker te wachten op wat er allemaal langs zal komen. Daar was het nu te koud voor, en zelfs de zwanen hadden maar een luw
plekje opgezocht, zodat de kinderen het niet echt koud zouden krijgen.

Een stukje Lauwersoog, 9 juni 2015

“En daar ligt Esonstad”, zei Jantsje, nu had ik van Esonstad nog nooit gehoord, laat staan gezien,  daar gingen dus we een
kijkje nemen. Esonstad ligt aan de zuidzijde van Oostmahorn  (in het Fries noemen ze het daar De Skâns). Even de auto
parkeren, een stukje lopen en ja hoor een schattig historisch stadje lag voor ons.

Esonstad, en daar is het dan, 9 juni 2015

Esonstad, koud en verlaten. 9 juni 2015

Heel vreemd, maar er was totaal geen mens te zien, nu had dat aan het weer toegeschreven kunnen worden, maar helemaal
niemand? Jantsje hielp me uit de droom, het is helemaal geen echt stadje, maar een vakantiepark dat bestaat uit een bungalow
park met rondom een kunstmatig meer en het is tussen 2004 en 2007 gebouwd. De naam is ontleend aan een Nederzetting
met de naam Ezonstad, die in de vroege middeleeuwen op ongeveer dezelfde plaats zou hebben gelegen en die de Friezen tegen
de Noormannen moest beschermen. Het bestaan van deze nederzetting is overigens nooit aangetoond.

Esonstad, stadhuis - restaurant, 9 juni 2015

Het stadhuis van Esonstad ziet er mooi uit, maar is in werkelijkheid een restaurant. Volgens de verhalen die over dit stadje
worden verteld, zou de stad omstreeks 341 zijn gebouwd door Odibald, de zesde hertog van de Friezen. In 808 werd Ezonstad
door de Noormannen bijna geheel geplunderd en afgebrand, maar met hulp van het rijke Stavoren werd de stad weer snel
herbouwd. In 958 noemden men Ezonstad nog een machtige stad, waardoor de stad in verval is geraakt is helaas ook al niet
bekend. Wel bevond zich daar een kasteel dat in 1422 door de Vetkopers werd gesloopt. De Vetkopers waren een partij in
Friesland en Groningen in de 14de en 15de eeuw, die in verband wordt gebracht met de kloosterorde van de norbertijnen, die
vetweiders (slachtveefokkers) zouden zijn geweest. In 1394 is voor het eerst sprake van de “Vette Partij”. Een Nederlandse
historicus en publicist, Wiebe Jannes Formsma heeft betoogd dat Ezonstad niet heeft bestaan, het zou zijn ontsproten in de
hoofden van 16e-eeuwse Friese geschiedschrijvers. Maar ach het is een mooie legende, die dus heden ten dage nog steeds
stand houdt en een mooi alhoewel spookachtig stadje is geworden.

Esonstad, een wel erg stil stadje, 9 juni 2015

Esonstad, ook de stadswacht is vertrokken, 9 juni 2015

Zelfs de poortwachters hebben hun post verlaten.

Esonstad, Lauwersmeergebied, 9 juni 2015 

Vanuit Esonstad wordt nog wel een veerdienst naar Schiermonnikoog onderhouden, en het is te hopen dat er in het hoog-
seizoen toch huisjes worden verhuurd, zodat het stadje iets van de oude glorie terug zal krijgen.

De Dijk vanaf Esonstad, 9 juni 2015
Donkere wolken trekken samen, uitzicht op de dijk vanaf Esonstad.

Tijd om verder te gaan, en even van het uitzicht te genieten.

Bij Lauwersoog, wat een mooi uitzicht, 9 juni 2015

Uitzicht bij Lauwersoog.

Bij restaurant “Waddengenot aan Zee” hebben we gezellig een poosje gezeten met iets om de inwendige mens te versterken.
Het werd toch al kouder en dan is het binnen toch wel prettig en zeker met zo’n mooi uitzicht. Weer buiten gekomen moest
ik toch echt even de trouwe Cleveringsluizen op de foto zetten.

Clevering sluizen, 9 juni 2015

De R.J. Cleveringsluizen, die voor 2 oktober 2007 nog de Lauwerssluizen werden genoemd, zijn spuisluizen ten westen
van Lauwersoog. Het spuisluizencomplex bestaat uit drie bouwwerken, met elk vier spuikanalen, waarvan er twee op het
grondgebied van Friesland staan en de andere zich in de provincie Groningen bevindt.

Clevering sluizen, achterkant, 9 juni 2015

Na het afsluiten van de Lauwerszee in 1969 ontstond het Lauwersmeer. De uitwateringssluizen zorgen ervoor dat het
water van de Friese boezem en de Electraboezem  op de Waddenzee wordt geloosd, dit geschiedt als het eb is. De
schutsluis bevindt zich in Lauwersoog.
Al met al was het een heerlijke middag, en uitgewaaid waren we zeker!

24 responses to “Lauwersmeergebied, Esonstad (spookstadje?)

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hele mooie reeks Ann !!!!

  2. Wat een geweldig verslag Ann. Wij hebben in dit gebied ook eens met ons bootje rond gezworven. En toen een heel avontuur beleeft met Duitsers die op een zandplaat waren gestrand. Ze lieten zo hun schip achter en vertrokken. Ja dat moet je niet doen bij eilanders. Er werd toen flink gejut. Wij vermoeden dat het een smokkel schip was. De kinderen hebben het er nog wel eens over. Ik praat dan over 40 jaar geleden. Toen was het stadje er niet natuurlijk. Maar met jou verslag en prachtige foto’s weer heel wat wijzer geworden. Fijne dag Ann. Groetjes Anna

    • Dank je wel Anna, wat leuk dat jullie zo’n avontuur hebben beleefd in het Lauwersmeergebied. Het stadje was er toen nog niet, het is van Landal GreenParks en gebouwd tussen 2004 en 2007, dus nog vrij nieuw. Ook jullie een heel fijne dag gewenst en een lieve groet vanuit een warm en heerlijk zonnig Buitenpost.

  3. Prachtige reeks van een voor mij onbekend gebied maar het ziet er fantastisch uit en daar zal je als fotograaf wel je hartje kunnen ophalen.

    • Dank je wel voor je reactie omimieke, het is inderdaad een prachtig gebied, met ook veel kleine vissersdorpjes, daar heb ik al heel veel foto’s van gemaakt, en ik hoop er nog snel eens heen te kunnen gaan. Vriendelijke groet, Ann.

  4. Ik kan best geloven dat je het naar je zin had, Ann. Prachtige foto’s van dit mooie plaatsje daar in het hoge noorden van jullie prachtige land.

  5. Wat een boeiend verhaal Ann Geweldig om te lezen en de leuke foto’s Ann ik heb er van genoten Compliment Gr van Marry Cees

    http|://ceesvandepanne.wordpress.com
  6. Heel bijzonder stadje.Ik heb even gekeken bij Landal…maar daar natuurlijk wel mensen op de foto.
    Maar ik heb toch ook genoten van het dagje uit langs het Lauwersoog. Het is een prachtig gebied met heel veel natuur, jaren geleden ook nog een week geweest en veel gewandeld door het natuurgebied langs het Lauwersmeer. Fijn weekend Ann.

    • Dat het koud was zal wel hebben gescheeld Leo, maar voor foto’s nemen is het ideaal om geen mens te zien, leuk dat je ook al eens in het Lauwersmeergebied bent geweest, voor jou zou er nu ook heel veel zijn wat je op de foto kan zetten. Ook jij nog een heel fijn weekend gewenst.

  7. Jaar 341… Prachtig Ann. Ze zullen toch hoop ik in Esonstad wel een bibliotheek hebben met oude documenten en zo? Zoiets kan me flink boeien! Ik denk dan ook aan registers et cetera bij de Britten en de steden rond de Oostzee. Ik droom maar wat. En dan is alles mogelijk maar een droompje van ‘legendebouwers’ …

    Mooie reportage Ann – daagt het verhaal je niet uit voor een verslagje met veel – schitterende – beelden van nu? Over een andere Friese plek met 2 millennia geschiedenis? Echt echt? Ik blijf je bekijken, want benieuwd!

    • In Esonstad zelf is geen bibliotheek, maar misschien is er wat te vinden in een kanselarij, mijn fantasie gaat altijd behoorlijk op hol van dit soort legenden Niek, zo hebben we onze eigen dromen over zoveel jaren geleden. Konden we maar even een kijkje nemen in die tijd. Als ik weer wat weet zie je dat zeker, en natuurlijk maak ik dan foto’s van het nu, want er zijn nog zoveel prachtige plekjes in Friesland. Een lieve groet voor jou trouwe vriend.

  8. Schitterende foto reportage en uitleg Ann.Daar zou ik wel eens willen rondlopen

  9. Nooit van gehoord. Een stadje als vakantiepark. De foto’s zijn geweldig mooi geworden Ann, en wat je dit goed verhaald

    • Dank je Henk, ik vond het leuk om daar foto’s te maken, en ik wist totaal niet van het bestaan, toch ligt het maar een goede 20 km. hier vandaan, en als je niet beter weet dan is dit gewoon een historisch stadje😉

  10. prachtige foto,s Ann ,het is allemaal nieuw zo te zien , volgende maand zal het daar wel drukker worden

    • Anoniem lijkt me dat jij het bent Joke😉 Het vakantiepark is geflopt, maar het is dicht bij Duitsland, dus er zullen wel toeristen komen, Het is ook allemaal vrij nieuw en zoals vriendin Jantsje opmerkte “Allemaal nep”, waarop ik in de lach schoot.

  11. Wat een geweldig mooi en interessant blog Ann! Zo’n verlaat verjaarscadeau is erg leuk hoor, wel een beetje jammer dat je bijna geen vogels hebt gezien, maar je kunt niet alles hebben natuurlijk. Je foto’s zijn echt helemaal top hoor, in Esonstad zou ik mij ook wel kunnen vermaken met de camera. Fijn dat je er zo onverwachts, lekker even uit bent geweest.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Voor het nemen van foto’s was het natuurlijk ideaal dat er geen stroom vakantiegangers waren broertje, we zullen er nog wel eens heen gaan en dan wil ik echt eens wat mooie vogels proberen te verschalken, jij zou het daar echt helemaal naar je zin hebben. Een heel dikke kus terug!

  12. Wow Ann, wat een prachtig geschreven Blog, heb met stille verwondering naar de mooie foto’s gekeken , dank je wel dat ik aan de hand van tekst en foto’s met je mee mocht rijden,ik heb genoten met volle teugen, ( kan slechts zeggen lopen). dikke knuf.

Geef een reactie

