PASEN 2015 en een rondje Buitenpost.   12 comments

Allereerst wil ik iedereen fijne feestdagen toewensen, en voor degenen die het moeilijk hebben, sterkte gewenst.

Prettige Paasdagen

Het is Stille Zaterdag, en omdat het toch stil is, misschien een dag om even over na te denken. Morgen wordt niet alleen herdacht dat Jezus op Goede Vrijdag werd gekruisigd, maar ook zijn de Paasdagen ontstaan in de verwachting dat Jezus op zou staan, en volgens de bijbel en de gelovigen deed hij dat dan ook op Eerste Paasdag. Jezus zou zijn gestorven voor de mensheid en diens zonden, voor mij was Jezus een goede man die liefde en verdraagzaamheid predikte, de Romeinen vonden dat deze man teveel aanhangers kreeg en zochten een weg om van hem af te komen. De mensen die aanwezig waren in die tijd mochten van Pontius Pilatus kiezen tussen Jezus en de moordenaar Barabbas (Aramees: Bar-abbâ, zoon van de vader) Volgens historici zou de voornaam van Barabbas, Jezus zijn geweest, dus voor wie had het volk nu eigenlijk gekozen? Nog steeds is de juiste vertaling van de bijbel niet in orde, en de echte waarheid zal dan ook nooit aan het licht komen, mede omdat de geloven daar niet aan willen. Ik respecteer ieders geloof, zelfs de geloven zoals o.a. het Joodse geloof, en het Hindoeïsme (al meer dan 4000 jaar oud) en de Islam. Behalve uiteraard de terroristische stromingen, zoals de verfoeilijke Al-Shabaab, IS, Al-Qaida, Boko Haram en de Taliban. Ik zelf geloof dat Jezus nog iedere dag wordt gekruisigd, want wie het goede wil is het kwade nabij.

Viooltjes in de lentezon, maart 2015

Wat viooltjes in de lentezon voor iedereen die het goede wil, en niet alleen gelooft, maar ook door daden laat zien wat het geloof in moet houden.

Wie gaat er mee een rondje om in Buitenpost? Het is een mooi en groen dorp, maar het is er stil en dat niet alleen op Stille Zaterdag Knipogende emoticon

Buitenpost, een huis met uitzicht.

Hoe het daar heet weet ik niet, maar deze nieuwe woningen hebben geen gebrek aan rust.

Stationsstraat, Buitenpost

Zicht op een stukje van de Stationsstraat.

Buitenpost, donderdagmarkt en het was weer druk

Een wat oudere foto van de markt op donderdag, Henk ten Hoor is inmiddels vertrokken en de markt nog iets kleiner.

Buitenpost, begin Roukespaadsje

Langs het Roukespaadsje.

Het Witte Kerkje

Het Witte Kerkje (Mariakerk) en het oorlogsmonument.

Als het helemaal te stil wordt in Buitenpost, is er gelukkig een nieuwe zaak bijgekomen, een soort binnenmarktje, waar van allerlei artikelen op gebied van reform, wijnen en cadeauartikelen te koop zijn, en de grootste aanwinst is daar het Canadian Coffeehouse, je kunt daar gezellig koffie of thee drinken en er iets lekkers bij nemen, een heel goede zet van het aardige en gastvrije echtpaar dat daar de zaak runt, ik ga er wel eens heen om een overheerlijke sandwiched te halen, vers eigengebakken brood met keuze uit meerdere soorten beleg worden op verzoek samengesteld.  De foto heb ik van internet geplukt, maar ik weet zeker dat de eigenaar het niet erg zal vinden.

Canadian Coffeehouse Kerkstraat, Buitenpost

Wel jammer dat juist zo’n zaak op zondag is gesloten, ooit zal het ook in de gemeente Achtkarspelen wel veranderen, maar ik vrees dat ik dat niet meer mee zal maken Knipogende emoticon

12 responses to “PASEN 2015 en een rondje Buitenpost.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nice photos!

  2. Hoi Ann. Mooie wandeling gemaakt in Buitenpost door jou reportage. Met prachtige foto’s. Ik heb de The Passion ook bekeken. Maar ik heb mooiere en indrukwekkende uitvoeringen gezien dan deze was. Voor jou ook fijne dagen en ik hoop toch op wat warmer weer weer. Het ijs lag alweer op het platte dakje bij ons. brrrr.
    Groetjes Anna

    • Hallo Anna, zelf heb ik niet naar The Passion gekeken, vorig jaar wel toen was het in Groningen en daar zie je dan ook wat van de stad, daar heb ik jarenlang gewerkt in een boekenzaak van zoonlief. Die uitvoering was mooi, het weer wordt beter hoor Anna, we krijgen echt lenteweer en hier is het ook iedere nacht om het vriespunt, nu heerlijk de zon erbij. Lieve groet, Ann.

  3. Tja, Ann…ook voor mij betekend Paasweekend enkel een verlengd weekend. Toch heb ik respect voor mensen die wel geloven. Eigenlijk de belangrijkste boodschap aan iedereen, respect voor mekaar en verdraagzaamheid. Mooie fotoreportage, trouwens. Groeten Geert.

    • In de afgelopen week de enorme hoeveelheden eten en drinken in de winkelkarren gezien Geert, dus voor heel veel mensen is het de vrije dagen en het naar binnen werken van zoveel mogelijk lekker eten en drinken. Natuurlijk zijn er gelovigen die wel leven naar het voorbeeld van hun god en daar heb ik dan respect voor, maar het is voor velen ook een handvat, bidden helpt niet zoveel als er echte nood is. respect en verdraagzaamheid zijn heel wat beter, en als het kan ook wat liefde uitdragen naar degenen die het nodig hebben, dat is voor mij meer dan geloven in goden die alles wat wreed is toelaten. Bedankt voor je reactie, ik wens je nogmaals fijne dagen toe, groeten, Ann.

  4. Prachtige foto reportage Ann en het is daar echt heel rustig maar dat kan ook deugd doen.Fijne paasdagen

  5. Wat leuk om deze mooie foto’s van Buitenpost te zien, nog even en dan staat het Roukespaadsje weer vol met wilde bloemen. Die binnenmarkt lijkt mij best leuk, eindelijk weer eens iets nieuws in het dorp. De foto van de narcissen, is erg fraai hoor. Ik wens jou ook hier een goed Paasweekend. Dikke zoenen van je broertje.

    • Wat zal ik blij zijn als de wilde bloemen weer bloeien broerlief, maar volgens de berichten wordt het bij jullie volgende week heerlijk lenteweer, hier een paar graden minder, maar toch een heerlijk vooruitzicht, een dikke kus voor jou van mij.

  6. Pasen is voor mij vooral een feest van veel vrije dagen, en een vrije vrijdag is voor mij sowieso een goede vrijdag Ann. Van stilte is in Staphorst op deze zaterdag niets te merken. Wat een drukte vandaag in de winkels🙂 jou rondje Buitenpost straalt wel veel stilte uit, en ook op de markt loopt het ten tijde van jou foto niet storm. winkelsluiting op zondag is ook hier een wet van Meden & Perzen. Heb er eigenlijk geen probleem mee omdat ook winkelpersoneel wel eens vrij wil zijn, en waarom zou je je boodschappen niet op een ander tijdstip kunnen halen ? Wel zijn er hier enkele horecagelegenheden open op de dag des Heeren

    • Voor heel veel mensen is het om de vrije dagen en natuurlijk eten en drinken Henk, Ik hoor nogal eens dat de jeugd niet eens weet wie Jezus was, dat was ook het commentaar na het spektakel The Passion, het ging om dat toneelstuk of de uitvoering, maar veel mensen wisten de betekenis niet. Wat ze wel wisten was dat ze er verbolgen over waren dat er een Roelvinkje aan meedeed tegen wie een proces wegens diefstal wordt aangespannen of bezig is, en wie Roelvink was wist ik weer niet, dat deze man Judas speelde was dus juist wel oké, alhoewel het verraad van Judas ook al anders wordt uitgelegd. Met boodschappen doen heb ik natuurlijk ook geen probleem en de winkels zijn ’s avonds lang genoeg open, maar het is hier op zondagen wel heel erg stil.

Geef een reactie

