Pompoenen en kalebassen   37 comments

Het is alweer herfst en bijna Halloween en wat is dat feest zonder pompoenen en kalebassen, vooral kinderen (uiteraard geholpen door hun ouders) maken er prachtige lampionnen van en uitgesneden kunnen ze mooi dienen als lantaarn die daarna weer gebruikt kan worden voor het Sint Maarten lopen. Dit jaar ben ik telkens op stap gegaan om het fenomeen eens vanaf het begin vast te leggen met de trouwe Coolpix. Het woord pompoen is afgeleid van het Latijnse woord pepon, wat door de zon gerijpt betekend. Er zijn heel veel soorten pompoenen en kalebassen en samen met de meloen, komkommer en de fles kalebas behoren ze tot de cucurbitacea oftewel de komkommerachtigen.

Kalebas (squash) bloem, 12 aug. 2013

Het begin, de bloem van de kalebas (squash)

Pompoenen (er zijn een dozijn soorten van het geslacht Cucurbita) werden in Midden- en Zuid-Amerika al tussen 9000 en 7000 jaar v. Chr. verbouwd en al eeuwen geleden gebruikten de Indianen pompoenen bij hun dagelijkse voeding. De Indianen droogden stroken pompoen en daar vlochten ze matten van, ook roosterden ze stroken pompoen op een open vuur en aten ze daarna op. Toen de blanke kolonisten in Amerika kwamen zagen zij deze pompoenen en besloten toen dat ze ze ook gingen eten wat heel verstandig was en in de 16e eeuw werd de pompoen voor het eerst in Europa gekweekt. Nu komen ze voor in alle warme en gematigde streken van de wereld.

Kalebas - squash, bladeren, bloemknoppen en vrucht, 4 sept. 2013

Terwijl de knoppen en bloemen doorgaan met uitkomen is er toch al een kleine kalebas die er het eerst wilde zijn

Er zijn veel gerechten waarin de pompoenpuree wordt verwerkt, zoals pompoensoep, pompoentaart, pompoencurry en pompoenbrood maar ook de zaden die oliehoudend zijn worden geroosterd en en gegeten. Naast de zaden zijn ook de jonge steeltoppen en de pompoenbloem eetbaar en wordt in b.v. Mexico dikwijls gebruikt als decoratie en garnering van gerechten, de pompoenbloem kan gevuld worden of er kan een deeglaagje om aangebracht worden en kan dan gefrituurd worden. Pompoenzaden zijn ook bijzonder gezond voor het menselijk lichaam, ze zitten vol koolhydraten, aminozuren, onverzadigde vetzuren, heel veel eiwitten en de belangrijke stoffen ijzer, zink, calcium, magnesium, vitaminen B, C, D, E en K. En net zoals bij de wortels zit er in de pompoen caroteen dus heel goed voor de ogen.

Kalebas - squash, een mooie vrucht 4 sept.2013

Een ander exemplaar groeit al flink

De reuzenpompoen (Cucurbita maxima) kan een omvang bereiken van meer dan een meter en kan dan wel 70 kg. wegen. De stengels kunnen een lengte van 10 meter bereiken, dus niet bepaald een gewas om in een klein tuintje te kweken. Vaak wordt de vrucht gebruikt als sier voor in huis en zelfs op tentoonstellingen en blijft indien gekoeld bewaard maandenlang goed. Het vruchtvlees is ook bijzonder goed geschikt voor baby’s en kleine kinderen, omdat het vruchtvlees zoetig is eten kinderen het graag en in de oude Engelse kruidenboeken wordt zelfs aanbevolen kinderen met een oogafwijking gekookte en fijn gemalen winterpompoen te laten eten. Er zijn heel veel recepten voor het bereiden van maaltijden met de pompoen maar voor de volwassenen is het raadzaam er een pittige soep van te maken met een peper, gember, paprika e.d.

Pompoen, een kruiwagen vol, 18 sept. 2013

Reuzenpompoen – (Cucurbita maxima) deze grote jongen is een kruiwagen vol, het begon net te regenen maar deze enorme pompoen moest toch even op de foto.

Kalebas (squash) is de verzamelnaam voor een flink aantal aan elkaar verwante gewassen, zoals pompoen, flespompoen, fleskalebas en courgette (zucchini). Het woord kalebas is van Perzische oorsprong. Kalebassen worden veelal gebruikt als decoratie en ook worden ze gedroogd en dan is de schaal vrij hard waardoor de uitgeholde vrucht dienst kan doen als gebruiksvoorwerp en ook versierd kan worden door ze te graveren, zo kan er van alles van gemaakt worden en het is nog leuk werk ook.

Kalebassen zijn een belangrijk element in de Marron samenleving (Marrons zijn gevluchte West-Afrikaanse slaven die in stamverband in de oerwouden van Suriname zijn gaan leven en hun afstammelingen) Deze Marrons maken van de kalebassen bewaarbakjes, kommetjes, bekers, lepels, kruiken en spanen, vaak worden ze versierd en de weinig gedecoreerde kommen worden gebruikt om rijst mee te wassen en voor ritueel gebruik.

Kalebassen te koop, 18 sept. 2013

Dit soort pompoenen heten Turkse Muts en zijn als decoratie bijzonder mooi van vorm en kleuren

Vaak wordt er gevraagd wat het verschil nu eigenlijk is tussen de kalebas en de pompoen en dan is het antwoord, de kleintjes zijn kalebassen en de grote zijn pompoenen, ik vind het zelf nog steeds moeilijk Knipogende emoticon

HALLOWEEN en de Jack O’Lantern

Wereldwijd hoort de uitgesneden pompoen bij Halloween maar de naam van deze lantaarn met de enge uitgesneden gezichten is minder bekend alhoewel vooral in Amerika juist deze naam wel wordt gehanteerd. Het maken van de Jack O’Lanterns stamt uit Ierland en oorspronkelijk gebruikten de Ieren knollen om er lantaarns van te maken. Geëmigreerde Ieren ontdekten de pompoen en gingen die toen gebruiken omdat ze er veel geschikter voor waren dan knollen.

Er zijn heel veel verhalen over de oorsprong van de lantaarn maar de bekendste is toch nog steeds het verhaal van de smid Jack. Jack was een dronkaard, vechtersbaas en er was niet veel goeds aan hem. Op een avond kwam Jack de duivel tegen en die wilde Jack meenemen naar de hel, Jack was dan wel een slechte kerel maar hij was wel slim, hij wist de duivel in een boom te lokken en sneed toen snel een groot kruisteken in de stam van de boom zodat de duivel niet meer uit de boom kon komen. Toen de duivel aan Jack beloofde dat hij niet naar de hel zou hoeven haalde Jack het kruisteken weg en de duivel was weer vrij. Jaren later stierf Jack, maar in de hemel lieten ze hem niet binnen vanwege zijn slechte levenswandel, maar ook de duivel hield zich aan zijn belofte en Jack kon dus ook niet naar de hel. De ziel van Jack doolt sindsdien over de aarde, maar de duivel had hem nog wel een kooltje vuur toegegooid en Jack deed dat kooltje in een knol en kreeg daardoor in ieder geval een lantaarn om zijn weg te verlichten. Volgens de legende is de Jack O’Lantern vernoemd naar deze smid.

halloween-4

Foto van internet.

Uiteraard heb ik inmiddels pompoensoep gegeten al heb ik het niet zelf gemaakt, maar het was lekker en voor herhaling vatbaar

Paddenstoelen, net uit de grond, begin okt. 2013

Niet eetbaar maar het is toch altijd weer mooi om in deze tijd de eerste paddenstoelen uit de grond te zien schieten, wat het zijn mag Joost weten en die weet het waarschijnlijk ook niet.

37 responses to “Pompoenen en kalebassen

Subscribe to comments with RSS.

  1. Schön hast du die Kürbisse in Szene gesetzt. Totte Fotos..

  2. Wunderschöne Bilder wünsche eine glückliche schöne neue Woche liebe Grüße Gislinde

  3. Wonderful pictures! My favourite is the second one, I just love all the textures and details in this picture. And the Halloween picture is so fun!

  4. Das gefällt mir gut. Liebe Grüße von uns. Wolfgang

  5. Hoi Ann Mooie groten pompoenen lagen ze in de achter tuin . leuk gemaakt de foto’s. .. Zal het lekker zijn ik heb het nooit gegeten . pompoenensoep. . lieve groetjes van ons..

    • Hallo Cees, nee hoor zulke grote pompoenen had ik niet in de tuin, maar ik kreeg er wel een stel, altijd leuk! Pompoensoep is echt wel lekker ik heb het pas nog gehad en gezond is het zeker, liefs voor jullie beiden.

  6. Een ouwerwets blog á la Ann! Fraai meid! ik heb het met plezier gelezen. Mooie foto’s ook!

  7. Prachtige kleuren en heerlijke soep, meer moet dat niet zijn. Een mooie reeks heb je er van gemaakt, Ann.

  8. Beautiful photos.

  9. Oeh ja pompoenen, heerlijk de eetbare dan, lekker in de oven mikken met bataat, ui en knoflook of een soepje van maken……………. Mooi weer hoe je het in beeld hebt gebracht met een verhaal. De Herfst gaat nou eindelijk echt beginnen?

    • Hey San, leuk dat je hier even bent, voor mij is het allemaal teveel werk voor één persoon om al dat lekkers klaar te maken maar zoals jij het beschrijft lijkt het me heerlijk! Vandaag is het echt herfst, harde wind en plensbuien maar wel nog echt zacht voor de tijd van het jaar. Lieve groet, Ann.

  10. That was a good harvest, Ann.

  11. Het is een genot om weer zo’n fijn en leerzaam blog van je te lezen en de prachtige foto’s te bekijken warmee je het verluchtigd hebt Ann. En die kant-en-klare pompoensoep vind ik echt 3x niks. Dus òf lekker zelf maken, òf naar een goed restaurantje.

    • Daar krijg ik haast een kleur van Bea, bedankt voor je lieve reactie en je hebt helemaal gelijk die kant en klaar soep is niet bepaald aan te raden, toch eens kijken of er een restaurantje is waar ze het serveren, dat zal hier in de buurt wel een toer worden😉

  12. Pompoenen zijn er in overvloed en pompoenssoep maak ik regelmatig..niets is lekkerder,gezonder en het is erg gemakkelijk te maken.. en voor Henk bij ons zit pompoensoep in het assortiment van Knorr maar ik maak het zelf dan weet ik wat er inzit

    • Dat lijkt me heerlijk Marylou zelfgemaakte pompoensoep die van Knorr heb ik al eens geprobeerd maar dat is echt flauwe kost er gaat niets boven eigengemaakte, lekker eten en nog gezond ook Henk kan er zijn mooie witte pepertjes wel in doen extra pittig😉

  13. Goede avond lieve Ann en Mandy,
    Hele mooie foto’s, en een lang verhaal wat ik later wel zal lezen, als ik wat meer tijd hebt. Indaedaad Hallaween komt er weer snel aan, en ik merk het ook aan de mailtjes met deze ppsjes. Pompoenen zullen er genoeg zijn. misschien zie ik eer ook nog wel een, op de markt. hihi.
    Heb even genoeg te doen. Zo nog een blogje zetten, en nog een hoop reageren bij andere. Dan de mails nog klaar maken en versturen en me alvast voorbereiden op de komende week, want dan komen ze de tegels leggen in mijn achtertuin, kost wel wat, en hoop dat het dan ook goed zal liggen. Zal vannacht wel weer nachtwerk worden. Een fijne week, voor mandy een likje en voor jou een knuf met liefs van Rinus

    • Hallo Rinus,
      het lijkt wel of mensen zonder werk het drukker hebben dan mensen met een baan, niet al te lang doorgaan hoor want dan krijg je daar weer last van. Veel succes met de aanleg van de tegels het zal wel goedkomen!
      Liefs, Ann en een likje van Mandy.

  14. Lieve Zuster,
    Een mooi verhaal over Jack O’Lantern, Halloween en pompoenen, voeg daar de fraaie foto’s bij, en je heb een prachtig blog zoals dit.Erg leuk dat je de ontwikkeling van bloem tot pompoen, met foto’s laat zien. De pompoen in de kruiwagen, is echt gigantisch hoor, die weegt wel een paar kilootjes!!!!
    Pompoensoep heb ik nog nooit gegeten, maar als jij zegt dat het lekker is, geloof ik dat meteen hoor.
    Een hele dikke kus van je broertje.

    • Dag lieve broer,
      dank je wel voor je leuke reactie, toch maar eens proberen om pompoensoep te scoren laiverd je vindt het vast lekker. Er waren uiteraard nog meer foto’s want ik ging telkens even kijken maar ja, een blog vol foto’s is wat veel van het goede, die enorme pompoen zal je in je tuintje hebben of in een bloembak op je balkonnetje het was echt de hele kruiwagen vol, een heel dikke kus terug.

  15. Weer wat geleerd An maar wat is de dag van het feest Ik hoor dat graag van je

    • Beste Anoniem, altijd grappig om te proberen er achter te komen wie dat is😉 Dit jaar valt Halloween op donderdag 31 oktober a.s. maar ik heb uit voorzorg al flink wat kalebassen neergelegd dat houdt de kwade geesten op een afstand en aangezien we die in levende lijve iedere dag zien en horen hoeven die er echt niet bij, groetjes, Ann.

  16. Een heel interessant verhaal ! Ook leuk om de sage van Jack te lezen. Ik krijg er nu hele andere beelden bij als ik het woord lantaarn lees of hoor…
    Toevallig hebben we vrijdag nog pompoenensoep gegeten. Niet zelf gemaakt, maar uit een pak. Ik had het nog nooit gehad, maar ik vond het wel lekker !

    • Dank je wel John, pompoenensoep is ook lekker, ik heb het gegeten op de oogstdag in de Kruidhof en die man had twee soorten gemaakt, erg lekker en pittig, leuk dat je alles hebt gelezen meestal kijken ze even naar de foto’s en van het smoelenboek moet je het echt niet hebben😉 Groetjes en nog een fijne avond!

  17. De grote pompoenen die jij beschrijft heb ik nog niet in levende lijve aangetroffen Ann. Pompoensoep heb ik ook nog nooit gehad maar zo te lezen een niet bepaald ongezond gerecht.

    Ik ben dit jaar naar een pompoenevenement geweest …….. en dan kijk je toch echt wel je ogen uit welk een vreemdsoortige gedrochten je aantreft🙂
    Kleuren en vormen zijn heel bijzonder, en dat maakt de kalebas/pompoen een lust voor het oog en een plezier om je camera op los te laten.

    Je coolpix doet ’t nog goed en de fotograaf erachter ook🙂

    • Die enorme pompoen ben ik tegen gekomen toen ik met zoonlief weg was en hij stopte zowaar😉 Van jou heb ik heel mooie foto’s gezien Henk van de vreemdsoortige vormen van de kalebassen en dat is zeker een lust voor oog en camera, toch maar eens pompoenensoep proberen?

      • Dan ben ik bang dat ik die helemaal zelf moet maken😦 Je hebt tegenwoordig de gekste soorten soepen. In poedervorm, blik en tegenwoordig zelfs in zakken maar blijkbaar zijn de fabrikanten nog niet op het idee gekomen om pompoensoep aan hun assortiment toe te voegen

Geef een reactie

