Eind april 2013   57 comments

Na een heel lange winter en op een paar mooie lentedagen na is het alweer 29 april, kabinet-Rutte II is al een poosje bezig om het land kapot te bezuinigen en wat er ook gaat mislukken het lukt de heren in Den Haag zeker om dit voor elkaar te krijgen als ze zo door zullen gaan. Afijn we hebben wel een nieuwe paus en morgen krijgen we zowaar een nieuwe koning, voor wie dit gaat vieren een heel fijne dag gewenst. Zelf heb ik liever een mooie lentedag met veel zon en een aangename temperatuur en ik zal me dan ook niet in de feestvreugde storten en mezelf niet tooien met oranje strikken, hoedje, toeter en de niet te vergeten erbij behorende oranjebitter zal ik ook niet nuttigen.

Forsythia april 2013

De Forsythia’s bloeien uitbundig en in de zon lijken het gouden struiken.

Krokussen, 6 maart 2013

5 en 6 maart waren heerlijke lentedagen en als ik dan de pas ontloken krokusjes zie maakt me dat blij!

Toverhazelaar - Hamamelis mollis, 6 maart 2013

Ook de Toverhazelaar (Hamamelis mollis) bloeide prchtig in maart

Om even verder te gaan over Koninginnedag, het feestprogramma in Buitenpost is ook niet bepaald een dag om naar toe te leven, er is een kleine vrijmarkt, fietsen en skelters mogen indien versierd deelnemen aan een optocht(je) en dan is er nog een voetbaltoernooi en dat is het dan. Ho, daar vergeet ik nog te vermelden dat deze feestelijke dag geopend zal worden door Brassband Concordia, er is m.i. ook een grote fout gemaakt, want wie naar de versierde fietsen wil kijken dat begint om 10.30 en dan zal je altijd zien dat de voetballiefhebbers zich naar het voetbaltoernooi hebben begeven aangezien dit ook om 10.30 begint, gelukkig zat er een printbare versie bij het artikel zodat je alles goed kunt nalezen zo’n programma kan je niet onthouden Knipogende emoticon

Koningin Beatrix stapt op na 33 dienstjaren en ontzettend veel mensen bedanken haar voor alles wat ze heeft gedaan, maar waarom bedanken? Wie merkt er nu eigenlijk wat van een koningin of koning, ze doen gewoon hun werk en worden daar bijzonder goed voor betaald. Hoeveel mensen hebben er niet 40, 45 of meer jaren hard gewerkt en zijn of ontslagen of te oud geworden om nog te werken en dan voor heel wat minder salaris of loon, alleen hebben die niet hoeven zweren “Zo waarlijk helpe mij God almachtig” die moeten nu van hun karige A.O.W. uitkering rond zien te komen (van menig pensioentje hebben ze al een gedeelte gestolen) en dan nog wel zonder bedankje! Genoeg hierover, en naar een ander onderwerp.

Krokus alleen, 6 maart 2013

Krokusjes geven toch altijd een echt lentegevoel maar er zijn ook andere krokussen en wel de saffraankrokus (Crocus sativus) en die is nog bijzonder nuttig ook.

crocus sativus

Saffraankrokus (foto van internet)

Zoals te zien heeft deze krokus drie stampers en drie meeldraden, de meeldraden hebben geen waarde maar de drie rode stampers worden handmatig geoogst en daarna gedroogd. Door de arbeidsintensieve teelt is de saffraan de kostbaarste specerij oftewel het rode goud. Saffraan is te verkrijgen als poeder en als gedroogde draadjes. De saffraankrokus komt niet in het wild voor en werd al in de oudheid geteeld, de Romeinen vulden na een feestmaaltijd hun hoofdkussens op met saffraan om op deze manier een kater te voorkomen. In India wordt saffraan ceremonieel gebruikt en wordt als als middel gebruikt om de geslachtsdrift te stimuleren, het woord saffraan is dan ook afgeleid van Aphrodite, de godin van de vruchtbaarheid, de zinnelijke liefde en de schoonheid in de Griekse mythologie.

crocus sativus Tibet

Foto van internet – Een crocus sativus plantage in Tibet.

Verder wordt saffraan gebruikt om koorts, kramp en een vergrote lever af te laten nemen en ook als zenuwkalmerend middel en uitwendig wordt het gebruikt bij kneuzingen, reumatiek en zenuwpijn. Toch wordt saffraan het meest gebruikt in de keuken, het heeft een heel eigen smaak en het wordt gebruikt om gerechten op smaak te brengen en te kleuren, de Spaanse paella en Italiaanse risotto zijn daar goede voorbeelden van, verder wordt saffraan gebruikt in drop, tabak, dranken, snoepjes en in marinades en nog veel meer gerechten, één draad saffraan is genoeg om een liter kokend water in een uur diepgeel te kleuren. Binnen en buiten Europa wordt de crocus sativus nog geteeld in o.a. de landen Griekenland, Spanje, Oostenrijk, Frankrijk, Italië, Turkije, Marokko, Afhanistan en India (Kasjmir) Iran is echter de grootste producent van saffraan met meer dan 90% van de totale wereldproductie. Door dit alles ben ik met andere ogen gaan kijken naar onze lentebodes.

Narcis, lente, april 2013

Van een goede kennis kreeg ik een tip dat het Groot Hoefblad bloeide niet al te ver bij mij vandaan, bedankt Henk! J.l. zondag daar met zwager en hondje heengegaan en vol bewondering staan kijken voor ik nog een foto had genomen. Zoveel bloeiend Groot Hoefblad (Petasites hybridus) had ik nog nooit bij elkaar gezien, wat een wondermooi gezicht!

Groot Hoefblad, petasites hybridus, 28 april 2013

Ook het Groot Hoefblad heeft al een heel oude geschiedenis en werd in de kruidengeneeskunde gebruikt als pijnstiller, tegenwoordig wordt Petasites vooral gebruikt tegen kramp, aandoeningen van de luchtwegen en tegen hooikoorts. Aangezien de bovenste delen van de plant giftig zijn is het niet aan te raden om zelf te gaan oogsten. Het gedroogde blad wordt ook gebruikt om er astma sigaretten van te maken, alhoewel het Klein Hoefblad daar meer bekendheid door heeft gekregen.

Groot Hoefblad - Petasites hybridus, 28 april 2013

In de middeleeuwen werd Groot Hoefblad Filiae ante Patrem genoemd, wat zoveel betekende dat de dochters (de bloemen) voor de vader (de bladeren) tevoorschijn komen.

Groot Hoefblad, Petasites Hybridus, bloemen, 28 april 2013

Groot Hoefblad, petasites hybridus, vrouwelijke bloem 28 april 2013

Met zijn grote bladeren en grote kaarsvormige bloemen is het een prachtige plant maar wordt door velen als lastig onkruid ervaren, het is n.l. heel erg lastig om de wortelstokken te verwijderen en daarom wordt het Groot Hoefblad ook wel Allemansverdriet genoemd. Natuurlijk is er over deze plant nog veel meer te vertellen maar dan leest niemand het meer Knipogende emoticon Na nog een wandeling door de altijd prachtige Buitenposter Mieden zijn we weer naar huis gegaan.

Buitenposter Mieden, het water, 28 april 2013

Buitenposter Mieden - 28 april 2013

Buitenposter Mieden, 28-04-2013 een stille wereld

57 responses to “Eind april 2013

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hallo Ann weer eens gekeken op jou blog en zag veel mooie afbeeldingen staan genoten hoor liefs van ons..Cees

    http|://ceesvandepanne.wordpress.com
  2. Eine schöne Tag.
    Gruß, Wolfgang

  3. Hallo Ann . Alles mooi bekeken op je blog . Ik vind het altijd erg leuk beschreven , zo leer je nog eens wat De Buitenposter mieden .. daar heb je hele mooie foto’s gemaakt , Allemaal puur natuur en het landschap.. prachtig Ann lieve groetjes van Marry en Cees

    • Hallo Cees, dank je wel voor deze reactie. Ja, natuur genoeg hier in het noorden en de Buitenposter Mieden zijn ook erg mooi, ik moet er nodig weer eens een kijkje nemen maar kon de laatste tijd geen lang end meer lopen, Cees we worden een dagje ouder en dat ga je best merken. liefs voor jou en Mary en uiteraard een likje van Mandy.

  4. Altijd kijk ik weer of je iets nieuws hebt geplaatst .Jammer dat je zo weinig schrijft en foto’s laat zien want ik genoot altijd van je blogs ,vooral van je uitstapjes .Ondanks dat we geen vrienden meer zijn ,wat ik nog altijd jammer vind wens ik je alle goeds en een aai voor Mandy
    Elisabeth

    • Hey Elisabeth wat leuk je hier te zien, hoe het is gekomen dat we geen contact meer hebben weet ik na al die tijd niet meer maar het zal geen kwade opzet zijn. Ik hoop dat alles goed is bij jullie en dat je inmiddels met plezier in je huisje woont met vast en zeker veel prachtige bloemen! Ik ben je nog niet vergeten hoor, ook jou wens ik alle goeds en Mandy zal ik een aai geven, lieve groet, Ann.

      • Dank je voor je lieve reactie ,doet me goed .En ach het wat en waarom is toch niet belangrijk soms gebeurd zoiets gewoon om wat voor reden dan ook !! Ja het gaat goed hier en de bloemen doen het ook heel goed haha !!
        Lieve groet Elisabeth

  5. Lieve Ann ik heb weer genoten van al je leuken verhaaltjes die je plaats bij al je mooie foto”s enz,
    liefs van ons,

  6. Hallo lieve Ann en kleine Mandy,
    Jij bent niet zo druk als je broerje Edward. Dis ik kom je hier een fijne avond wensen en een hopelijk mooie donderdag.
    Het blijkt dat ik het “Like”vegeten ben, dus bij deze dan
    Als je interesse hebt, kom eens langs, want ik heb sinds zaterdagnacht een nieuw blog, met een eigengemaakte pps er op staan.
    Je weet nu hoe het bij mij werkt, op een andere manier weet ik het niet te zetten.
    Heel veel liefs voor jou en een extra likje voor die kleine gezonde Mandy, van Rinus

  7. I saw your comment on Bente Haarstad’s blog. For me it’s always wildflower day, too.

  8. Wünsche einen sonnigen Tag und ein schönes glückliches Wochenende.Grüße Herzlich.Gislinde

  9. Hallo ANN .jij kan er ook wat van hoor, Geweldig om daar naar te kijken . vooral de laatste drie . complimentje dat vind ik van wel . lieve groetjes van marry en cees..

  10. Het groot hoefblad bloeit lang de Nete ook in grote getallen Mooie foto’s Ann.,.

  11. So tolle Bilder wünsche dir einen schönen Tag,und alles Liebe.Gruß Gislinde

  12. Hallo lieve Ann en Mandy,
    Ook al is het wat laat ook voor jou een prettige pinksteren, ook al zal je er weinig aan doen zoals velen. Ik was vannacht totaal op, en niet iedereen meer een berichtje kunnen schrijven. Als je weet wat ik afgelopen week heb moeten dan dan begrijp je het zeker. Ik zal je gelijktijdig de mail over afgelopen week sturen. Ik wens je toch fijne dagen, pinksteren of niet.
    Liefs voor jou en een likje voor Mandy van Rinus

  13. Die foto van de saffraan is écht fraai! Heb per ongeluk in France kunnen kijken naar ………… jawel hele Koninginnedag, haha. Satelliet tv, hebben we normaliter niet. Willen we ook niet. Effe niet opgelet…… Maar vond Armin gaaf en het bezoekje van de royals ook.
    xss

  14. Dag Ann,
    Ik kwam toevallig terecht op jouw fotosite terwijl ik zocht naar 2 namen uit de familie van mijn moeder: Evert Mulder en Johanna Theodora Maria Jansen.
    Ik zag een foto van je grootvader , die veel overeenkomsten vertoont met een jongere foto van de oom van mijn moeder. Ik kan hem sturen als ik je mailadres heb als het tenminste om dezelfde persoon gaat. Hij kwam wel uit Alkmaar.

    groet
    Felicia

    • Hallo Felicia,
      wat leuk, het is heel goed mogelijk dat het familie is, ik zal je een mailtje sturen maar haal jouw e-mailadres hier vandaan dat is uit veiligheid voor jou, mijn grootvader had ook nog een broer die later in Groningen is gaan wonen, grappig en heel erg aardig van je dat je dat hier komt vertellen, alvast bedankt,
      groetjes, Ann.

  15. Prachtige foto’s Ann, en mooi er het een en ander over te lezen. Ja, eindelijk voorjaar en een beetje warmer, alhoewel het vandaag nogal frisjes is.

    • Dank je wel Belia, jammer genoeg krijgen we nu weer flink wat regendagen, maar we blijven optimistisch het is goed voor de bloemen, planten en bomen, prettig weekend meis!

  16. ZO lieven An daar zijn we dan weer even ja hoe het kan dat weet ik niet maar we hebben internet john zijn broer is hier een paar dage en zag op de zolder een kabel liggen en die is in een kastje ge stopt en zij tegen john start je pc is op en ja wel hoor innernet raar maar waar dus we zitten op het net die geen naam heeft zoeken het wel uit als we er zin in hebben hoe het zit hier gaat het wel lekker nog wat kleinen dingen doen en dan komen we gauw is langs op de koffie en een bij praatje ik ga er weer van door diken kus van mij voor jou

    • Ha lieve René, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar fijn dat jullie nu internet hebben! Het was hier vandaag 23 graden echt zomerweer heerlijk! Ik zal blij zijn jullie weer te zien, een dikke kus terug en een likje van de pitbull.

  17. Prachtige foto’s Ann van de eindelijk ontloken natuur.

  18. This series is so beautiful, Ann. And the lambs too, I love them!

  19. Goeden morgen Ann zeker leuke herrinneringen??? mijn vaartijd..
    de fotoos..van jou mogen er ook weer zijn lieve groet van marry en cees,,

  20. Hallo lieve Ann en Mandy,
    Sorry maar wat laat. Maar beter laat dan nooit zeg ik maar.
    Dacht al dat je gestopt was met WordPress. hihi
    Ik lag nog lekker op mijn bedje toen de alles van 30 april bezig was. heb de t.v. dan ook niet aangehad.
    Ben even in de middag wezen kijken wat voor een rommel ze er van gemaakt hadden, maar was al aardig laat, en het meeste waren ze al aan het inpakken van het rommelmarktje. Ze schijnen ook een moterrace te hebben gehouden, waar ik het eind (stilstaand) de motoren nog van kon zien.
    Er staan dus flink wat bandensporen op de weg, wat meer op een groot ongeval lijkt, en niet zomaar weer weg is. Crazy mensen. Ben maae weer snel naar huis gegaan, en toch even 10 minuten gekeken naar de t.v. waar ook niets aan was. wat een gedoe dat koingshuis, voor mij hoef het allemaal niet.!!!!
    De foto’s van jou zijn veel mooier om te zien.!!!!! De bloemen kan ik haast ruiken, maar de benamingen dat geloof ik graag van je hoe ze heten, ik zou het niet weten. Maar je foto’s zijn stuk voor stuk prachtig, en de uitleg erbij maakt het totaal kompleet. 1 mei viering doet Nederland niet aan mee, iedereen moet werken. dus dat is ook niets. En wat krijgen we verder nog.?? Ja 5 mei.!!! ben je dan vrij.??? Als je een gewone dagdienst in een werkweek draait, JA zeker wel.!!!! want 5 mei valt dit jaar op ZONDAG. hihihi. Dat was het dan weer.
    Heel veel liefs en een knuffel voor jou, en een likje voor Mandy.

    P.S. het blogje wat ik heb staan wil niet zeggen dat ik koningsgezint bent, in de verste verte niet.

    • Bedankt voor je lange reactie Rinus, zo hier en daar toch nog een beetje meegekregen van het feest voor alle Nederlanders, hier heb ik er weinig of niets van gemerkt, Buitenpost was nagenoeg leeg en veel vlaggen hingen er ook al niet. Vandaag de dag van de Arbeid en dat werd toch vroeger altijd wel gevierd heel veel mensen liepen met een rode bloem op hun kleren en ’s avonds was er in Alkmaar in het Gulden Vlies een leuke voorstelling en nog wel gratis ook! De bevrijdingsdag hoeft van mij ook zo nodig niet meer gevierd te worden, het is al zo lang geleden en daarna zijn er zo ontzettend veel oorlogen geweest dat we eigenlijk iedere dag wel een minuut stilte kunnen houden en 4 mei doe ik dat dan ook maar niet alleen voor de gesneuvelde Nederlanders maar voor iedereen die in wat voor oorlog dan ook is omgekomen. Liefs voor jou van mij en een likje van Mandy.

      • Hallo Ann, bedankt voor je leuke reactie. Nee ALLES overdoen ZEKER niet. even een dagje, dat we weer kunnen springen zoals op het filmpje, is genoeg, want dat zal ons beide en meerdere niet meer lukken. Als ik tot het einde van destraat (zo’n 30 meter) hebt gelopen, moet ik tegen de schutting leunen om op adem te komen, voor de terug weg. Zoals Edward schreef worden we vanzelf weer kinds, als we lang genoeg leven. Ja ben het nog met hem eens ook, want heb het aan mijn moeder gezien, die daar lag met een luier, die natuurlijk wel veel maten groter was dan pasgeboren. Of ze het zelf bewust hebt meegemaakt weet ik niet.

        Nee, hier was ook niet veel te doen, en de vlaggen kon je op beide handen tellen, en zelfs de meeste op overheidsgebouwen, Dus niets interessants om over te schrijven. Bevrijdingsdag hoeft voor mij ook niet zo zeer. En dag van de Arbeid, werd vroeger anders gezien als nu.
        toen werd er feest gevierd, en nu (het woord zegt het al “ARBEID”, werken zal je.!!!!
        Liefs voor jou en een likje voor Mandy van mij.

        • Nou ja vooruit dan maar Rinus nog eens een keer achter op een Harley zitten met een petticoat aan en een gat in de lucht springen zou wel leuk zijn😉 Als je moeder al zover heen was heeft ze het hoogst waarschijnlijk niet bewust gemerkt hoor, de moeder van Edward en mij in ieder geval niet. Zolang er oorlogen overal ter wereld zijn vier ik bevrijdingsdag niet en het is ook meer een feestje geworden, de mensen die bewust W.O.II hebben meegemaakt zijn allemaal al erg oud of allang overleden. En arbeid? Zoals het oude gezegde is “Arbeid adelt maar de adel arbeidt niet”. Liefs van mij een likje terug van Mandy!

  21. God save the Queen Ann ………. want op mij hoeft ze niet te rekenen🙂 Koningin Juliana ging vroeger nog wel eens op eigen houtje een broodje kopen bij de bakker. Dat zal je Bea echt niet zien doen, en nou weet ik wel dat dit in deze tijd ook niet meer kan maar de laatste die dit betreurt is zijzelf. Velen hebben het altijd over haar warme persoonlijkheid ……… hoe warm is het eigenlijk in Siberië ?

    Ook voor mij vandaag gewoon een feestje, enkel voor mezelf. Naar de autorodeo om te fotograferen hoe dolgedraaide autocoureurs elkaar naar het leven staan.

    Je hebt fraaie bloemekes fraai vastgelegd maar ik ga voor het grote hoefblad. Ik heb zo vorig jaar ook een heel veld van die dingen aanschouwt en me verbaasd over de schoonheid ervan …….. totdat die grote tabaksbladeren boven de grond komen en dan vindt ik er niets meer aan🙂

    Groetje van Henk

    • Het zal nu toch echt wel zijn God save the King Henk, een gewone lieve vrouw zoals Juliana was is Beatrix nooit geweest en ook toen het nog wel kon was ze majesteit, haar warme persoonlijkheid heb ik nog nooit meegemaakt dus daar kan ik totaal niet over mee praten en hun feestje laat ik dan ook aan mij voorbijgaan, wat ze trouwens zelf ook wel zullen doen😉 Dat wordt als alles afgelopen is, schoenen uit en bankhangen. Als je de enorme bladeren van het groot hoefblad wat veel van het goede vindt kan je altijd nog op zoek gaan naar het klein hoefblad, die bloeit nu ook maar dan met gele bloemen.
      Groetjes vanuit een stil Buitenpost.

    • Ik heb genoten van de mooie dag..Natuurlijk niet de heledag op de bank gehangen- maar als hollander moet je toch weer blij zijn met deze koning,,als hij het net zo goed gaat doen als zijn moeder,, complimenten hoor ook de vaar route voor bea.. tevens het varen met al zijn leuke. dingen die we gezien hebben -geweldig inelkaar gezet -wederom complimenten .voor de stad amsterdam…

  22. Lieve broer,
    eindelijk maar toch was er weer eens een blog, als de echte lente bezig is om te komen dan krijg je ook veel meer zin om van alles en nog wat te doen, waaronder uiteraard foto’s nemen. Het stukje veld was nog lang niet alles het is echt gigantisch groot en knielen zijn we wel gewend en zowaar ik kon ook weer overeind komen😉 Jij hebt vast weleens saffraan gebruikt en het is ook wonderlijk dat het gewoon familie is van onze krokusjes in alle mooie kleuren, alleen zou ik niet graag al die draadjes oogsten en dan ook waarschijnlijk nog voor een schijntje aan inkomen.
    Een heel dikke kus terug van zus Ann.

  23. Ik krijg een warm gevoel bij het zien van al deze beelden, Ann.

  24. Naast uiteraard je zeer kleurrijke foto’s en de leerzame uitleg erbij, geniet ik altijd weer van je nuchtere kritische opmerkingen ! Ik ben het helemaal met je eens voor wat betreft het koningshuis. Al dat kleffe gedoe en geslijm kan mij ook gestolen worden. Ik ga morgen echt niet de hele dag voor de beeldbuis zitten. Alles wordt toch tig keer herhaald. Het zou morgen mooi weer worden, dus lekker even naar buiten en ’s avonds vuurwerk in het park. Als ik ’s avonds naar het 8 uur journaal kijk, wordt alles toch samengevat en zien we alle “hoogtepunten” van de dag wel voorbij komen !

    • John, daar ben ik blij om dat jij er ook zo over denkt, aan het journaal heb ik ook genoeg en aangezien de weerprofeten mooi weer voorspellen ben ik liever buiten dan voor de beeldbuis, bedankt voor je leuke reactie!

  25. Lieve Zuster,

    Leuk om weer eens een blog van jou te zien hoor. Je pakt meteen ook flink uit met een serie prachtige foto’s, werkelijk een lust om te bekijken.
    Van de Saffraankrokus , had ik nog nooit gehoord, wat een schitterend bloemetje is dat, en je informatie hierover is interessant om te lezen.
    Dat je gisteren met Harm naar de Mieden bent geweest, was de moeite waard hoor, wat een prachtig veld met Groot Hoefblad.
    Een hele dikke kus van je broertje.

Geef een reactie

