BUITENPOST Friesland, “De âlde wite”, het oude kerkhof en daar achter…. 15 dec. 2012   24 comments

Buitenpost, Mariakerk (De âlde wite)  november 2012

In november maakte ik een wandeling door het dorp en overal waar je dan bent zie je de Mariakerk oftewel “De âlde Wite (de oude witte)” zoals iedereen in Buitenpost dit kerkje noemt, een foto nemen van de kerk is een totaal ander verhaal, door alles wat eromheen is gebouwd lukt het niet om de kerk aan de zijkant op de foto te zetten zonder borden, auto’s en huizen dus dan maar van verschillende kanten proberen Knipogende emoticon Het was een Hervormde kerk en pas per 1 januari 2008 is de PKN-gemeente (Protestantse kerk in Nederland) gevormd en is het de Mariakerk geworden. Het is een laatgotische kerk en de toren en de fundamenten dateren van omstreeks 1200, het is een kerk met een behoorlijke geschiedenis want door onvoorzichtigheid van ingekwartierde Spaanse soldaten tijdens de 80-jarige oorlog brandde het schip in april 1594 totaal af en de toren werd beschadigd, in 1613 werd de kerk weer herbouwd.

Buitenpost, Mariakerk (De âlde wite) november 2012 

Toch maar een foto genomen met borden en de zon die net wat veel licht gaf bij de toren maar er staan in ieder geval geen huizen op.

In 1956 was er brand in de toren door een blikseminslag en in het jaar daarop was het torendak wel vernieuwd maar had een iets andere vorm gekregen als op oude tekeningen.

Buitenpost, Mariakerk (De âlde wite) achterkant,  nov. 2012

De achterkant liet zich gelukkig nog een beetje goed op de foto zetten.

Ooit was in dit kerkje een Huis van Bewaring gevestigd d.w.z.  eerst was het een cel onderin de kerktoren omdat het vroeger de gebruikelijke plaats was om verdachten in op te sluiten, dit soort primitieve cellen werden hûnegat (hondengat) genoemd en waren in veel kerken aanwezig, in het midden van de 19e eeuw kreeg het hûnegat de status van Huis van Bewaring, een deftiger naam maar een cel blijft een cel.  Aangezien Buitenpost bijna halverwege de steden Leeuwarden en Groningen ligt was dit een ideale plaats om verdachten of veroordeelden voor een nachtje op te sluiten voor het vervoer tussen de beide grote steden want dat was in de oude tijd nog een hele reis. De oude cel is overigens nog open voor bezichtiging maar aangezien ik er altijd kom als alles gesloten is moet ik dat voor later bewaren evenals het interieur dat zeker de moeite waard is. Wel is de oude begraafplaats altijd te bezoeken en daar mag ik dan wel graag eens even gaan kijken. Het oudste graf van het kerkhof dateert uit de 17e eeuw en ook veel andere graven zijn ook heel oud.

De ingang van zowel de kerk als het kerkhof, toch blijft het een wonderbaarlijk iets dat een zo oude kerk alles doorstaat en nog steeds volop in gebruik is, als de kerk kon praten zouden we heel wat mooie en akelige verhalen horen.

Oude graven, Mariakerk, Buitenpost (De âlde wite) (2)

Een gedeelte van het kerkhof achter de kerk.

Gedeelte oud kerkhof, Mariakerk, Buitenpost (De âlde wite)  2

Na het wandelen om de kerk heen en langs de oude graven richting oorlogsmonument gegaan wat heel dicht bij de kerk is, het oude en het nieuwe bij elkaar, Zelf vind ik het oorlogsmonument mooi en als de zon schijnt erop schijnt is het net alsof de bol op het monument licht geeft en licht is hoop!

Buitenpost, oorlogsmonument,  nov. 2012

Hier waren de struiken en planten nog groen terwijl de bomen bij de kerk al nagenoeg kaal waren. Nog meer Buitenpost? Ga dan mee naar de markt die op donderdag altijd wordt gehouden, niet dat je euro daar anderhalve euro waard is en ook niet om te zeggen “goh gezellig even naar de markt” maar het geeft wel een beeld van Buitenpost als het al wat later in de middag wordt en het is nevelig!

Buitenpost, donderdagmarkt en het was weer druk... 2012

Één ding is zeker, na een wandeling kan je hier wel een heerlijk gebakken visje halen en als je dan thuis bent gekomen heb je Buitenpost wel weer even gezien Knipogende emoticon

24 responses to “BUITENPOST Friesland, “De âlde wite”, het oude kerkhof en daar achter…. 15 dec. 2012

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtig, blog én foto’s.

  2. Prachtig oud kerkje en heel mooi weergegeven An

  3. Hallo Ann,
    Zie ik een nieuw blogje binnen komen, krijg ik ERROR te zien. hihihihi Foutje in de communicatie.??
    Mijn nieuwe kerst ppsje staat er ook al enkele dagen op. Maar was heel veel werk.
    Groetjes en liefs van mij, en een dubbele lik voor Mandy.

    • Waarschijnlijk een foutje bij jou Rinus, hier loopt alles gesmeerd, intussen is de kerst voorbij maar ik krijg niet altijd je updates, zal wel zien, het is nu alweer bedtijd 😉 Liefs, Ann.

  4. dit heb je heel mooi weergeven,en ook een duidelijk verhaal, en dan aan het einde een lekker visje
    lijkt me heerlijk zo’n dagje.

  5. Een mooi leerzaam verhaal met erg fraaie foto’s. Zo’n oude kerk spreekt toch altijd tot de verbeelding. Er heeft zich toch heel wat in en om die kerk afgespeeld.

    • Zeker weten John, we zijn het al bijna vergeten dat de Spanjaarden Nederland bezet hadden en dan hebben zijn ook nog zo dom geweest om het kerkje in de fik te steken, de geschiedenis verteld niet of ze ook hebben geholpen bij de opbouw 😉 Bedankt voor je compliment, op het kerkhof is het altijd wel heel rustig om foto’s te nemen.

  6. Aardig gelukt om zonder al te veel poespas het kerkje erop te krijgen.
    Z/w omzetting is prima gelukt 🙂
    Ik ben zelf meer voorstander van het interieur, maar slijt meestal niet zoveel tijd (lees minder geduld) als Henk aan het maken van die foto’s. 😉

    • Mark als je het interieur niet kunt zien dan moet je het maar met het exterieur doen 😉 Zoveel geduld als Henk heb ik ook niet hoor en ik moet het wel bij de Coolpix houden want anders sjouw ik me een breuk, zwart/wit is me toch wel aardig gelukt, ach ja hoe ouder hoe meer je vergeet en hoe meer je toch weer kunt leren 😉

  7. Dat is een mooi oud kerkje met een hele geschiedenis Ann. Gebouwen fotograferen, is echt nog niet zo eenvoudig hoor, maar gezien de omstandigheden, is het je toch goed gelukt. Zoals Henk ook aangeeft, je zwart/wit foto’s zien er prima uit, knap gedaan hoor, ze passen helemaal bij de sfeer.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Mijn dank is groot lieve broer, met mijn Coolpix is het haast niet te doen maar er zijn er een paar aardig gelukt en Mandy maar wachten tot ik klaar was 😉 Zelf vind ik zwart/wit wel mooi bij zo’n oud kerkhofje zelfs in kleur is het toch haast zwart/wit. Een dikke kus terug laiverd ♥

  8. Goedemorgen Ann. Toch mooi gelukt . Het zijn prachtige foto’s en weer een mooi verhaal. Ik probeer ook altijd foto’s te nemen zonder borden en mensen. Maar dat lukt bijna niet meer. We zijn vergeven door borden in onze maatschap. Groetjes en fijne dag. Anna

    • De foto’s zijn aardig gelukt Anna, maar vraag niet hoeveel er in de prullenbak zijn gemikt 😉 Meestal lukt het hier wel aardig om geen mensen op de foto’s te krijgen, maar je hebt helemaal gelijk er zijn veel te veel borden! Groetjes terug en ook nog een fijne dag, Ann.

  9. ’t Is je dan toch aardig gelukt Ann. Fraaie foto’s van de kerk. En over de markt? Daar kan je zo te zien een kogel afschieten. Of moet die door de kerk? 😉

    • Tige tank leave, Buitenpost is een dorp waar de kogel al door de kerk is dan over de markt gaat en de Kerkstraat ook nog maar even meeneemt zonder iemand te raken, ik zie ze weleens langskomen en hoef maar één stapje aan de kant te gaan, whoehahaha.

  10. Mooi verslag An en knappe foto’s en een kerk van buitenaf fotograferen is vaak geen lachertje maar jij bent geslaagd

    • Eindelijk erkenning Marylou, ik ben geslaagd!!! Grapje hoor, leuk dat je dit blogje kunt waarderen en weet hoe moeilijk het is om kerken van buiten op de foto te zetten maar niet geschoten altijd mis!

  11. Lastig hé ….. kerken van buitenaf fotograferen. Die dingen zijn nou eenmaal groot en er staat altijd begroeiing omheen 😦 Ik zit wel met verbazing te kijken naar je mooie contrastrijke conversies naar zwart/wit Ann. heeft je broertje je dat geleerd ? 🙂 Kerken zijn vaak eeuwenoud en hebben een rijke geschiedenis, zo ook deze.

    Is de kerk ook doordeweeks of op zaterdag wel een geopend voor publiek ? In dat geval kan je binnen eens een kijkje nemen. Ik kan me er vaak uren vermaken hoor 🙂

    • Onmogelijk om dit kerkje op de foto te zetten Henk, ik ben zowat door de ramen van andere mensen gegaan maar je bent nooit ver genoeg af. Ik heb een fotoprogramma’tje waar ik eigenlijk nooit wat mee deed en nu vind ik het geweldig om van alles uit te vinden, ook foto’s bewerken zoals glas in lood enz., nee hoor broertje heeft het me niet geleerd, zo knap ben ik zelf wel 😉 Ik moet eens informeren of de Mariakerk in de week weleens open is, tijdens een dienst kan je ook niet lopen zwaaien met een camera, alhoewel? Soms zijn er open dagen en daar moet ik even op letten als er maar niet teveel mensen zijn, die hoef ik niet zo nodig!

      • Heel vaak zijn deze kerken tijdens dorpsfeesten geopend voor publiek. Je bent dan idd meestal niet de enige maar in sommige situaties kan een persoon in een foto van meerwaarde zijn. Ik heb mezelf al eens meegepakt in een foto, vanaf statief en met 10 sec tijdsontspanner 🙂
        http://knakkie30.wordpress.com/2012/04/06/deventer-lebuinuskerk-ii/ Zie foto 4 waarin ik wil laten zien waarom men die plafonnetjes zo hoog ontwierp ………… hoe hoger het dak hoe nietiger het mensje dat eronder staat. En de roomse opperhoofden willen je nog steeds graag laten merken hoe nietig je bent

        • Maar dan spreek je natuurlijk wel van een KERK Henk, die waar jij op staat is echt heel mooi en inderdaad voel je je maar nietig in grote kerken en kathedralen, ik had dat vaak als ik in Engeland was want daar staan kathedralen waar een fotograaf zoals jij helemaal uit je dak zou gaan. Natuurlijk zijn de Rooms Katholieke het grootst, maar toch wel heel erg mooi en indrukwekkend maar laten we eerlijk zijn, wat zijn wij mensen nu eigenlijk? Niets meer dan mieren die een poosje mogen rondwaren op de aardkloot 😉

Geef een reactie

