Buitenpost, een mooie wandeling! 22 Oktober 2012   27 comments

Het is nog wel een Union

22 oktober was het zo’n dag in de herfst waarop je denkt eruit!!! 17 graden en veel zon, heerlijk om een wandeling te maken. Mandy mijn kleine York natuurlijk enthousiast, haar aangelijnd, sleutel in m’n zak, papieren zakdoekjes mee, want je weet maar nooit waar die goed voor zijn, de Coolpix om m’n nek gehangen en aan de wandel. Het eerste wat ik tegen kwam was bovenstaande fiets, oké er mist een wiel, maar voor de rest was het nog een heel mooie fiets die waarschijnlijk was gedumpt door iemand die geen zin had in lopen en misschien was er wel iemand die een wiel nodig had. Meenemen is in zo’n geval geen optie want dat is verboden bij de wet en heet dan diefstal (?) Het zal je fiets maar zijn, twee dagen later was de fiets verdwenen en ik zal wel nooit weten waar die is gebleven. Dat de eigenaresse haar fiets terug heeft gekregen betwijfel ik want politie zie je hier niet. Tijd om verder te gaan want er is veel meer te zien op een mooie herfstdag.

22 oktober, bontgekleurde blaadjes

Even stil gestaan bij de prachtig gekleurde herfstbomen, inmiddels zijn er al veel bomen kaal maar gelukkig hebben we de foto’s nog Knipogende emoticon Natuurlijk wel aan het speuren geweest naar paddenstoelen (de spellingscorrectie zegt dat er een n tussen moet grrrr) en zowaar ik vond heel wat mooie exemplaren, dus Mandy had tijd genoeg om zich rond te rollen in de afgevallen blaadjes.

Grote zwam met herfstblaadjes, oktober 2012

De naam van deze vreemd uitziende zwam weet ik niet, maar voor mij leek het meer een biefstuk op een steeltje die niet helemaal fris meer was, Mandy heeft er niet aan geroken dus heb ik de paddenstoel dan ook maar snel met rust gelaten. (Inmiddels is mij verteld dat het hier gaat om de Kastanjeboleet (Xerocomus badius), de Biefstukzwam bestaat ook maar die zit aan bomen).Vliegenzwam, vreemd gevormd, oktober 2012

Jawel, natuurlijk heb ik heel veel vliegenzwammen gezien en op de foto gezet, maar dit is toch wel een heel vreemd gevormde zwam, de natuur haalt vreemde kunstjes uit en aangezien de meeste vliegenzwammen nu zijn verdwenen op enkele dappere na, toch maar even hier neerzetten.

Witte Kluifzwam (Helvella crispa) oktober 2012

Het was maar een piepkleintje, maar ik vond een Witte Kluifzwam (Helvella crispa) tussen de dode blaadjes, in Engeland wordt de kluifzwam “White saddle of White elfin saddle” genoemd, maar daar geloven ze dan ook veel meer in elfjes en kaboutertjes, op de foto lijkt het of het zwammetje niet scherp is maar tsja het was dan ook een heel klein gevalletje en het zag er echt zo uit.

Herfstcompositie met paddenstoelen

Bij een stuk dood hout stond dit boeket paddenstoeltjes zich te koesteren in de zon en ook die zijn inmiddels verdwenen.

Vlijtig..........

Een vlijtige Buitenposter was bezig het gras te ontdoen van al het dode blad, maar omdat het daarna flink ging waaien vrees ik dat de beste man het voor niets heeft gedaan, dit soort werk houdt je van de straat maar of het echt nuttig is ook dat betwijfel ik en zelf laat ik de bladeren maar gewoon in de tuin hun werk doen, ze vergaan vanzelf en de aarde wordt er beter op.

Herfstsfeer, oktober 2012

Wat later werd het nevelig en de zon had het gehad voor deze dag, maar niet zonder nog even te laten zien hoe mooi dat kan zijn. Ik heb een poosje staan kijken en luisteren naar de vogels die nog het hoogste lied zongen, daarna moest ik Mandy nog even ontbladeren wat niet helemaal slaagde zodat ik thuis nog wel even kon doorgaan, maar het was een heerlijke wandeling en voor mij het afscheid van de kleurenpracht van deze herfst.

Blaadjes die opvallen, herfst oktober 2012

Dicht bij huis zag ik drie blaadjes die zo mooi fel gekleurd waren dat ik het niet kon laten om die ook nog maar te vereeuwigen, wat natuurlijk bij wijze van spreken is want eeuwig staan deze foto’s echt niet op Word Press. Allemaal een heel prettig weekend gewenst, thuis kan het ook heel gezellig zijn, gordijnen dicht, verwarming aan, een lekker hapje (event. drankje) en even terug denken aan een welbestede middag.       

27 responses to “Buitenpost, een mooie wandeling! 22 Oktober 2012

Subscribe to comments with RSS.

  1. hoi ann zag ze net erg mooi
    en ach de winterslaap zou ik ook best willen hoor heb altijd moeiten met deze tijd de natuur is nog mooi maaaaar brrr wat er aan komt vind ik niet leuk maar ja het word gelukkig weer lente moeten we maar denken gr v els

    • Leuk Els dat je even komt aanwippen, de natuur was erg mooi maar is nu een stuk minder met al die regen en koude wind brrrr, we kijken alvast maar uit naar de sneeuwklokjes, een heel prettig weekend gewenst, lieve groet, Ann.

  2. Lieve Zuster,

    Op zo’n mooie dag is het natuurlijk heerlijk om een wandeling te gaan maken, en er is altijd wel iets te fotografen, dat heb jij dan ook ijverig gedaan. De fiets is een leuk begin van dit blog, an daarna komen de écht mooie foto’s, dit is genieten hoor. Die boleet is bijzonder mooi, met die kleur heb ik ze nog nooit gezien. En dan uiteraard de Vliegenzwam….dat is een plaatje hoor!
    Een dikke kus van je broertje.

    • Moj laiverd, wij weten wel wat leuk is maar het weer moet wel meezitten natuurlijk. Nu is het maar een trieste bedoening en ik ben bang dat de boleet het loodje heeft gelegd, ik had ook nog nooit zoiets maar zoals altijd… we hebben de foto’s nog en volgend jaar komen er wel weer nieuwe paddestoelen, het zou anders ook wel erg saai worden😉 Dikke kus en vermaak je.

  3. Mooie foto’s Ann, vooral die met ondergaande zon.

  4. Prachtige reportage heb je er van gemaakt. Ja dit is echt een mooie tijd van het jaar. Ook ik trek me wat terug. Ik zelf zeg altijd ik ga in winterslaap.
    Lekker veilig thuis. Fijn weekend. Groetjes Anna

    • Hé wat leuk dat je er ook weer eens bent Anna, bedankt voor je compliment en een winterslaap zou ik ook wel willen maar dan is het leven zo kort😉 Jij ook een heel fijn weekend gewenst, groetjes, Ann.

  5. mooie en leuke fotoreportage,zo zie ik ook weer eens herfst hier zijn de verschillen niet zo groot.
    geniet er nog maar even van als het kan het is zo weer winter.

    • Bij jullie zal het ook wel heel mooi zijn Lukas en natuurlijk weer met heel andere bomen en bloemen die nog bloeien, ik zou er graag eens een kijkje komen nemen, jammer dat het zo ver is. Het is hier nu al aan de vrij frisse kant en aan de winter moet ik nog niet denken brrrr…….. groetjes, Ann.

  6. Grrrrrrr, ik ben jaloers op je mooie paddenstoelen. Niksnulkommanulnientenadanothingnopeneatnichts hiero. Mooie foto’s !

    • Ach jee arme Sjer, tip, ga ergens anders paddestoelen verzamelen en als ze open zijn mik ze rond je huis wie weet wat er dan gaat gebeuren, misschien krijg je dan wel een paddestoelen explosie😉 Niet jaloers zijn hoor, jij ziet weer dingen die ik niet zie, prettig paddestoelloos weekend😉

  7. Ja Ann, ik ben het helemaal met Henk eens wat betreft de mooiste foto. Maar natuurlijk is de hele serie een lust om naar te kijken. Blij dat jij en de kleine pitbull zo hebben genoten maandag.

    • Fijn Bea dat je de foto’s mooi vindt, ach ik doe m’n best net zoals jij en soms valt het tegen, soms mee. De kleine pitbull geniet altijd als we lopen al denk ik weleens “was ik maar thuis”😉 Het leven van honden die goede baasjes hebben is nog zo gek niet, een fijn weekend Bea!

  8. Je hebt een mooie herfstimpressie gemaakt Ann maar de mooiste is toch de landschapsfoto met ondergaande zon en opkomende nevel. De meeste bomen zijn nu wel kaal, en de bomen waar nog blad aanzit hebben hun fleur verloren. Toch jammer dat het zo snel weer voorbij is en de winter eraan zit te komen.

    • Zeker jammer voor jou Henk, jij die zo van de herfstkleuren houdt, maar dit jaar heb ik er ook van genoten en nu gaat het wel heel erg snel vooral omdat er zoveel wind is. Bedankt voor je compliment, ik vond het sfeertje bij het water echt herfstig met die opkomende nevel (later was het behoorlijk mistig) één ding kan je van Buitenpost in ieder geval niet zeggen en dat is dat het hier zo druk is😉 Tijdens de wandeling ben ik hoogstens drie mensen tegen gekomen en soms is dat best wel fijn. Een heel prettig weekend gewenst.

      • Op zondag kan je hier (buiten de kerkgang) ook uren rondlopen zonder iemand tegen te komen Ann🙂

        • Dat is dan logisch Henk, als iedereen naar de kerk is kan jij rustig je gang gaan in Staphorst, geen kop te bekennen😉 Het is raar verdeeld in Nederland, als je in de grote steden komt dan ben je vaak blij weer in de stilte terecht te komen, dat is ook vaak een voordeel de drukte kan je opzoeken en de rust hebben we gratis!

  9. Mooie felle kleuren ! Zulke dieprode bladeren zie je niet zo veel ! Afgelopen tijd ook een paar boswandelingen gemaakt, maar het is mij helaas niet gelukt om van die mooie vliegenzwammen te fotograferen. Het is me niet gelukt om ze te vinden, wel veel bruine exemplaren en 2 hele kleine oranje/rode paddenstoeltjes.Jammer genoeg wordt de kleurenpracht snel minder en dan zitten we weer tegen die kale bomen aan te kijken !

    • Het waren echt van die kleuren die meteen opvallen John, de herfst strooide dit jaar best wel met felle kleuren, jammer dat jij geen vliegenzwammen hebt kunnen vinden, maar ik denk dat die twee kleine oranje/rode ze toch waren, er zijn er ook die n.l. geen witte stippen hebben en zelfs niet eens echt rood zijn. Het is zeker jammer dat de kleurenpracht al bijna weg is en we weer maanden lang naar die kale takken moeten kijken, maar één ding is zeker het komt allemaal weer terug! Een heel fijn weekend.

  10. Schitterende fotoreportage van een mooie kleurijke herfst.
    Mooie collectie paddenstoelen.
    .Ik dacht aan de biefstukzwam maar dat is hij niet.Het is een boleet dat is zeker en .zou de satansboleet kunnen zijn want die verkleurd rood als men er over strijkt.maar zeker ben ik niet want hij is niet vers meer en dan krijg je soms heel andere kenmerken.
    Ik heb erg van je foto’s genoten.
    Prettig weekend

    • Dank je wel voor je compliment Marylou, de zwam was natuurlijk niet vers meer maar je zou best gelijk kunnen hebben, misschien gaan die dingen daarom wel op biefstukken lijken😉 Hier waren wel flink wat vliegenzwammen en dat is eigenlijk de laatste paar jaar zo, het lijkt wel of er ieder jaar meer komen en dan ook overal. Maar er zijn ook soorten die bij jullie zijn die ik hier niet vind, zoals de porseleinzwammetjes, maar wie weet ieder jaar vind ik weer wat nieuws, jullie ook een heel fijn weekend, groetjes, Ann.

  11. zo Lieven an dus de eigenaar van de fiets was al gevlogen en dacht ik zal hem maar daar dumpen dan is die voor de eerkijken vinder is wel erg dat de mensen zo met de natuur om gaan maar helaas is niet anders en je moet toch wat als je voorwiel er uit licht nu vind ik de foto s die daar na komen veel leuker en mooier dan die fiets en ja het weer dar ging wel hier stond er wel wat wind en in de loop van de middag kwam er al weer wat regen uit de lucht vallen maar we zitten droog en warm dus wie doet ons wat .
    ik wens je een fijn weekeind pas op je zelf en op ons peten kind diken kus voor jou een een aai over mandy kopje

    Lange dagen worden korter
    Bladeren veranderen van kleur
    Tuinstoelen verhuizen naar zolder

    Vogels vertrekken naar het zuiden
    Het buitenleven verhuisd naar binnen
    De kachel aan, de kou naar buiten

    Donkere avonden veel gezelligheid
    Schemerlampen en kaarsjes branden
    Veilig binnen en even alle tijd

    Met de hond naar het bos gaan
    Ochtendmist met spinnenwebben
    Kaplaarzen en regenjassen

    Paddenstoelen en kastanjes zoeken
    Harde windstoten, regenbuien ,kou
    Daarna warme choco en gevulde koeken

    Na de herfst komt eindelijk de winter
    Met sint en kerst, sneeuw op de grond
    Het laatste seizoen,
    de cirkel weer rond.

    • WOW wat heb je dat weer mooi geschreven René, dank je wel! ♥ Vandaag was het hier guur en er vielen flink wat buien, het mooiste is van de herfst alweer vervlogen en aan de winter moet ik even niet denken brrrrr wat heb ik daar toch een hekel aan, maar je hebt gelijk de cirkel is bijna weer rond en na de winter zien we wel weer, dikke kus, Ann.

Geef een reactie

