Mucho calor oftewel bloody hot, Brommels op zaterdag 18 en stil zitten op zondag 19 augustus 2012   16 comments

Gaan we vandaag het warmterecord sinds 100 jaar breken, het lijkt er wel op en dat is voor ons toch echt een beetje te veel van het goede, ik ga niet klagen want wat hebben we gezeurd om mooi weer en jawel dat is het!

Mandy, laat die lijn eens los... 15 aug. 2012

15 augustus met de pitbull naar het dorp gelopen maar toen vond Mandy het best wel prettig tussen het lange gras en wilde eigenlijk wel even zwemmen, dat hebben we dus maar niet gedaan, beiden waren we blij weer thuis te zijn in de toen nog koele kamer. Inmiddels is de kamer opgewarmd tot 28 graden en zowel Mandy als ik houden ons zeer rustig met drinken bij de hand en ik het toetsenbord onder de handen. Even naar buiten geweest, maar de hitte valt als een bom op je hoofd dus dat wordt vandaag niets met wandelen, laat staan werken in de tuin. In Spanje zeggen de mensen die overdag moeten werken dan ook “mucho calor (erg heet)” en mompelen bij noodgevallen al snel “mañana” (morgen)” Ik kon daar altijd wel inkomen en zeker nu, al is het aan de kusten van Spanje dan heel anders warm dan hier door de mindere luchtvochtigheid.

Oostindische kers - Tropaeolum majus -  16 aug. 2012

De Oostindische kers geeft niets om warmte en bloeit volop

Afijn de familie McDunn staat natuurlijk voor niets en zo wilde ik gister naar BROMMELS, brommel is een ander woord voor braam maar geen Fries woord, want dat is twambei. Het feest van de bramen was in Noardburgum, Jistrum en Burgum die ooit gewoon Noordbergum, Eestrum en Bergum werden genoemd  maar de verkeersborden zijn nu in het Fries. In de auto was het bloedheet, gelukkig is het niet ver en buurvrouw Corrie en ik (Mandy toch maar thuisgelaten onder de hoede van de andere naaste buren, nog bedankt Simon en Rietje) waren al lichtelijk aan het zweten toen we bij Theeschenkerij de Pleisterplaats in Noardburgum waren en zowaar er was een parkeerplaats vrij, wat zeg ik ze waren haast allemaal nog vrij! Héél weinig mensen te zien en al helemaal geen bramen Knipogende emoticon Het erf naast de theeschenkerij was fleurig versierd en er speelde een bandje waarbij de accordeon van ver af al te horen was, de muzikanten zaten onder een tentzeil maar hadden het zo te zien ook wel heel erg warm, dus er maar geen foto van genomen, ze hadden het al zwaar genoeg.

Brommels, 18 aug. 2012, Hibiscus rosa sinensis of Chinese roos 

In de tuin bloeide deze Hibiscus – rosa sinensis of Chinese roos en wat heeft zo’n plant prachtige bloemen.

Op onze vraag of er nog meer te beleven was werd er gezegd, ja hoor de Klaas Piersreed aflopen dan linksaf en daar ziet u wel een vlag van Brommels, daar is de klompenmakerij van Scherjon en je mag gratis in het museum, dat klonk wel aardig dus op naar Scherjon, nu bleek de Klaas Piersreed eindeloos lang te zijn maar wel heel mooi landelijk met veel wilde bloemen en planten in de bermen dus we hebben het zweten maar op de koop toe genomen.

Brommels, 18 aug. 2012, knoopkruidknoppen

Het Knoopkruid bloeide nog net niet, maar er stonden ontzettend veel van deze grote planten en dat was een mooi gezicht.

Brommels, 18 aug. 2012, veel kroos dit jaar

Er is echt heel veel kroos dit jaar en de slootjes en vennetjes hebben een groen tapijt.

Het linksaf bleek ook al niet te kloppen en drijfnat zijn we toch nog bij de klompenmakerij beland en onderweg zijn we slechts twee mensen tegen gekomen, de rest was waarschijnlijk naar de zee of waren zo verstandig geweest om thuis te blijven, alhoewel het in een file staan om een paar uur naar zee te gaan ook niet bepaald alles is.

Brommels, 18 aug. 2012, het begin van een klomp, Scherjon

De klompenmaker was met de noorderzon vertrokken, maar van blok hout tot houten klomp is wel een aardig gezicht en wie denkt dat in Nederland de klompen “uit” zijn vergist zich, duizenden paren klompen in alle soorten worden nog verkocht alhoewel ik denk dat er ook veel gekocht worden door toeristen.

Brommels, 18 aug. 2012, duizenden klompen bij Scherjon

Een klein gedeelte van de klompenvoorraad

Voor deze dag stond er ook een workshop klomp schilderen op het programma er waren twee meisjes die daar mee bezig waren, het grootste meisje ging ook al snel weg maar de ander bleef vlijtig doorgaan zonder op of om te kijken.

Brommels, 18 aug. 2012, klompenschilderen bij Scherjon Noardburgum

Haar moeder zal er vast blij mee zijn, een echte Picasso klomp is nooit weg!

Brommels, 18 aug. 2012, heel oude mooi gesneden en beschilderde klompen

Heel oude z.g. learkeklompen (klompen met een leertje) mooi uitgesneden en met de hand beschilderd, Op bestelling werden er heel aparte klompen gemaakt o.a. bruidsklompen met een enorme houten punt van voren en klompen met hoge hakken. De oudste klomp ooit gevonden stamt uit 1230 en nu nog steeds worden klompen over de hele wereld gedragen. Klompen worden over het algemeen gemaakt van populieren, iepen of wilgenhout en eens was het de schoen voor de arme mensen, die als ze kapot waren werden gerepareerd tot ze uit elkaar vielen.

Brommels, 18 aug. 2012, klompen met Friese paarden

Voor de paardenliefhebbers mogen klompen met Friese paarden natuurlijk niet missen.

Na het bezoek aan Scherjon zijn we het lange pad terug gelopen en zijn toen met een plof neergevallen op stoelen in de schaduw van de aanlokkelijke theeschenkerij waar het ook al heel stil was, de tuin is een plaatje weggelopen uit een Engels landschap.

Brommels, 18 aug. 2012, in an English Country Garden

Een klein gedeelte van de tuin.

En toen werd het hoog tijd voor een luxe High tea, of zoals het hier werd genoemd “Royal Cream Tea” en het was heerlijk!

Brommels, 18 aug. 2012, Een Royal High Tea in Noardburgum

Van schaduw naar licht wilde de foto niet echt mooi worden, maar mocht iemand ooit in de buurt van Noardburgum komen hier kan ook overnacht worden en de prijzen zijn echt heel laag een aanrader dus!

Klik hier voor meer informatie

Gewone aardhommel - Bombus terristris - eindelijk met kop, 18 aug. 2012

Thuis gekomen (Jistrum en Burgum hebben we maar laten zitten) kon ik nog net de moed opbrengen om deze aardhommel te snappen, het was me nooit gelukt om er eentje met kop op de foto te krijgen en deze had het waarschijnlijk te warm om zich druk te maken. De avond heb ik doorgebracht met bankhangen en TV kijken, vandaag is het zo heet dat ik helemaal niets doe, wat lezen, wat hier op WordPress kijken en veel drinken en dan geen alcohol want dan moet je nog meer water drinken Knipogende emoticon Probeer jullie hoofd koel te houden, warme voeten lukt wel!

16 responses to “Mucho calor oftewel bloody hot, Brommels op zaterdag 18 en stil zitten op zondag 19 augustus 2012

Subscribe to comments with RSS.

  1. Nou moe…. ik had hier gereageerd, maar blijkbaar is er iets misgegaan………… bummer

  2. Het was voor mij het afgelopen weekend veel te warm. Hier vlakbij was de oldtimerdag in Ruinerwold, wel interessant, maar ik vond het veel te warm om er heen te gaan.. Het schijnt er wel rustig te zijn geweest, dus wel een mooie gelegenheid om foto’s te maken. Maar ja, je kan niet alles hebben ! Een mooi gezicht, die beschilderde klompen ! Ze schijnen wel goed te isoleren, dus in de winter kun je ze ook goed dragen. Ik ben blij dat het nu een stuk koeler is.Hoewel het nu pas donderdagavond is, wil ik je toch alvast een prettig weekend toewensen !

    • Afgelopen zondag was het echt te heet om wat te doen dus rustig aan zo’n dag, jammer dat je de oldtimerdag hebt gemist, klompen zijn (als je er op kunt lopen, mij lukte het nooit) bestand tegen kou en warmte. Ook ik ben blij dat het nu wat koeler is want ik heb nog veel werk te doen en strijken bij 33 graden zit er niet in😉 Jij ook alvast een heel prettig weekend en al staat er anoniem ik denk dat je John bent, zoniet dan toch dat prettige weekend!

  3. zo is dat lieven An gewoon lekker rustig aan doen en laat mandy het ook maar rustig aan doen al dat gehol en dan ook nog een duik willen nemen in de sloot dat kan gewoon weg niet lekker een bakje met water beetje lui in de stoel beetje eten van hyet vrouwtje en jij zelf moet ook met dit weer gewoon lekker rustig aan doen genoeg drinken klein beetje eten en lekker wat op de pc doen en dat heb je ook gedaan leuk die foto s
    ik zal zegen tot de volgeden keer hier op de zolder is het echt nog te warmomer te lang te verblijfen diken kus van mij en john

    • Vandaag was het weer lekker René, maar gister was het echt heel even afzien en dus heel rustig aan, Mandy liep te hijgen in de kamer en wilde telkens toch naar buiten maar kwam na 2 minuten weer binnen, die heeft gister een hele bak water opgedronken maar ook een heel bakje brokjes plus nog een lekker hapje, hoezo last van de warmte Mandy gaat gewoon haar gang😉 Tot de volgende keer lieverd, op zolder lijkt het mij ook echt veel te warm nu, een dikke kus voor jullie beiden!

  4. Wat een prachtige reeks.Ik ben maar even buiten geweest .Het was me te heet.Jij kan er blijkbaar goed tegen Ann

    • Tegen deze hitte kan ik ook niet hoor Marylou, maar ja ik moest zo nodig😉 Gisteravond wel een bonkende hoofdpijn en vandaag rustig aangedaan, leuk dat je de foto’s mooi vindt, altijd leuk als er gereageerd wordt.

  5. Eigenlijk was het vandaag overal stil op straat. Tegen de avond even naar de zomerkermis in Zwolle geweest maar ook daar was niks te doen. Kortom …. het was gewoon te warm voor echt alles …. Ow ja .. de fitness heeft airco. vanmorgen fijn gesport🙂

    Zelf draag ik ze niet maar klompen worden hier in Staphorst nog veelvuldig gedragen Ann. Natuurlijk niet de sierklompjes want die zijn voor de toeristen.
    Best wel dapper van om er met dit snikhete weer opuit te gaan met Mandy, en het heeft je toch een set mooie foto’s opgeleverd Ann. Je coolpix doet ’t nog prima. Het verhaal van het eenzame schilderende meisje is natuurlijk grappig … een echte diehard die er koste wat kost wat van wil maken🙂

    • Geen wonder dat het op de kermis stil was Henk, hier zongen de vogels niet eens en dat wil heel wat zeggen, op zondag is het hier toch al heel erg stil en nu was het mogelijk om een autocross te houden gewoon door de straten. Mandy had ik niet bij me hoor, voor haar was het echt te warm, ze hijgde al als ze in de kamer liep😉 Bedankt voor je compliment en ja de Coolpix doet het nog goed. Geert liep overigens altijd op klompen, alleen bij heel speciale gelegenheden deed hij z’n schoenen (die hij nog had van het trouwen) aan, maar zelfs bij winkels werden de houten schoeisels keurig bij de ingang geparkeerd, ik heb altijd respect voor kinderen die niet meelopen en dit meiske was er zo eentje! Prettig dat je dankzij de airco toch nog kon sporten, maar met het gezeul van je camera en toebehoren krijg je ook wel genoeg beweging, dik zal je niet worden.

  6. Tja, je zegt het al, de McDunn’s zijn onverschrokken, en hebben wel voor hetere vuren gestaan. Wat dacht je van een Ridder festival, bij ongeveer de zelfde temperaturen? Maar ik vind het toch moedig van je om er op uit te zijn geweest hoor, je hebt er in elk geval een serie fraaie foto’s aan overgehouden.Leuk zo’n klompenmakerij, De foto van het meisje dat met uiterste concentratie zit te schilderen, is echt heel mooi…..de klompen overigens ook.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Hier gelukkig geen waakzwaan en dat was pas een echt heet vuur wat heel nat en koel had kunnen aflopen 😉 Dat meisje vond ik echt heel leuk ze bleef onverstoorbaar en heel geconcentreerd strepen trekken, als je ooit nog op klompen wilt lopen dan geef je maar een gil, dikke kus terug!

  7. Waar je de moed vandaan hebt gehaald weet ik niet, maar het heeft wèl weer prachtige foto’s opgeleverd.
    Die ene jonge blom op de eerste foto vind ik natuurlijk de mooiste blom van allemaal, maar ik ben dan ook een tikkie bevooroordeeld.🙂

    • Bedankt voor je leuke reactie Bea en natuurlijk ben ik ook wel zo dat dat blommetje mijn voorkeur heeft boven alles, vandaag had ik de moed echt niet maar ben toch maar even naar buiten gegaan omdat de zon er niet meer bij was, het is nog wel benauwd buiten maar niet zo heet meer als overdag, het was natuurlijk van mij ook wel dom om alles open te zetten omdat er geen wind was had ik mezelf te pakken, Mandy is weer optimaal en loopt haar rondjes, morgen koeler en dan gaan we weer wandelen.

Geef een reactie

