Zoo Bizar & Zoo Bazaar – I   51 comments

In het altijd prachtige Drenthe is in het museumdorp Orvelte sinds eerste paasdag 2012 Zoo Bizar geopend met daarvoor Zoo Bazaar waar voor iedereen iets is om als herinnering mee te nemen naar huis of iets om over de dieren te lezen die zijn gezien en vaak aangeraakt. Iris Al heeft na vele jaren als dierenverzorgster in Kabouterland te hebben gewerkt haar ideaal verwezenlijkt, een eigen kleine Zoo met bijzondere dieren. J.l. zondag zijn buurvrouw Corrie en ik daar heen geweest en het was geweldig!  Mijn complimenten gaan uit naar Iris, Geert, Wim en alle mensen die hebben geholpen om deze mooie Zoo zo snel voor elkaar te krijgen. Hieronder de link naar de site van Zoo Bizar;

HIER KLIKKEN VOOR DE SITE

In korte tijd zijn honderden mensen en kinderen mij voor gegaan en velen hebben reeds in Zoo Bazaar kennis gemaakt met de vogelspinnen, die Geert telkens gaat ophalen zodat de mensen weten wat ze te wachten staat. Voor mij was het een verrassing dat er zoveel kinderen helemaal niet bang zijn voor de grote spinnen en de trotse gezichtjes zijn ook geweldig om te zien. Aan een klein kereltje dat met een brede grijns naar de vogelspin op zijn handje stond te kijken vroeg ik “nu ben je zeker nooit meer bang voor kleine spinnetjes hè?” waarop hij heel trots zei “nee hoor, die zijn helemaal niets”. Bij de winkel stonden prachtige vleesetende planten en kijk dan ben ik meteen verkocht Knipogende emoticon

Vleesetende bekerplant - Sarracenia begin mei 2012

Dit is de Trompetbekerplant (Sarracenia) en die heeft uiteraard direct een mooi plaatsje gekregen. Vleesetende planten is eigenlijk een verkeerde naam, want naast de voedingstoffen uit de grond verslinden vleesetende planten meestal insecten of spinnen en daar zit niet veel vlees aan. Door de planten wordt de prooi gelokt, vastgehouden en gedood, daarna wordt de prooi zelfstandig verteerd en de opgeloste voedingsstoffen worden door de plant opgenomen. Vleesetende planten worden meestal gevonden in gebieden met een stikstofarme bodem, zoals moerassen en ze komen overal ter wereld voor, tegenwoordig zijn ze echter zeldzaam geworden door het verdwijnen van de voedselarme vennen. De echte vleesetende planten zijn geëvolueerd in ten minste 10 gescheiden afstammingen, deze zijn nu vertegenwoordigd door meerdere geslachten in 5 families. Ze beschikken over 630 soorten die hun prooi lokken, vangen en verteren. Wat een heerlijkheid als er weer muggen zijn, dat scheelt toch weer een flinke slok op een borrel en ik hoop dan ook dat deze plant me zal verlossen van rondvliegende muggen en vervelende vliegen.

Vleesetende bekerplant - Sarracenia

Deze decoratieve beker is een valkuil en als een insect erin valt kan het er door de gladde wanden en de nauwe ruimte niet meer uit en wordt verteerd, soms zit er water in de beker en dan verdrinkt het insect. De Trompetbekerplant groeit in Noord-Amerika. Voor mensen die deze planten ook mooi vinden het zijn planten die zowel in huis als buiten kunnen staan en vooral mensen met een vijvertje zullen er veel plezier aan beleven. Vermeerderen kan door zaaien, bladstekken en wortelstekken.

Na het bekijken van de vele leuke, leerzame en mooie dingen die er te koop zijn in Zoo Bazaar was Zoo Bizar zelf aan de beurt en nadat ik al eerder een slang in m’n handen had gehouden was het hier de Koningspython die ik een poosje mocht vasthouden.

Koningspython - Python regius, 29 april 2012

Koningspython – Python regius

De soortnaam regius betekent “koning” of “koninklijk”, koning is eigenlijk niet zo’n goede naam is voor deze slang, alle andere slangen met de term “koning” in hun naam eten n.l. weleens andere slangen, de koningspython doet dit niet. De Engelse benamingen Royal python (koninklijke python) of Ball python (Bal python) zijn beter van toepassing. De herkomst van de soortnaam regius zou volgens sommigen kunnen liggen aan de soms kroon-achtige vlekkentekening of omdat deze python sinds lange tijd door koningen werden aanbeden door hun pracht, maar dat is niet zeker, wel dat ze ook inderdaad prachtig zijn om te zien. De koningspython is een niet-giftige slang uit de familie boa’s (Boidae) en de onderfamilie pythons (Pythoninae)

Ann met een Koningspython, nu nog een appel 29 april 2012

Eva was vast mooier, maar de slang maakt het goed en liet zich gewillig vasthouden. (Brenda bedankt voor je geduld).

Deze slang wordt meestal niet langer dan anderhalve meter, vrouwtjes worden in sommige gevallen iets groter, dus dit zal dan wel een vrouwtje zijn dat heb ik niet kunnen zien Knipogende emoticon De koningspython komt voor in westelijk Afrika, Gambia, Ghana, Nigeria, Senegal, Bénin, Togo en zelfs in Orvelte. Ze leven in drogere gebieden zoals savannen en bossen, maar wel altijd in de buurt van water. Hun voedsel bestaat uit knaagdieren, amfibieën, hagedissen en vogels, deze worden ‘s-nachts gevangen want overdag zitten deze slangen veelal verscholen in donkere plaatsen zoals holen in de grond en onder boomwortels. Het is een op de grond levende slang die met enige regelmaat wil klimmen en die zijn prooi wurgt voordat deze wordt opgegeten.

Naaktrat, 29 april 2012 

Dit is één van de twee naaktratten en het is maar goed dat het in Zoo Bizar lekker warm is.

In 1953 is bij de Rowett Research Institute te Aberdeen, Schotland, de naaktrat ontdekt. Deze mutatie werd in de jaren ‘60 als verloren beschouwd, maar dook in de jaren ‘70 bij de familie van deze ratten weer op. Het gaat om een mutatie die “Rowett nude” afgekort “rnu” genoemd wordt. De mutatie lijkt heel veel op de mutatie die bij de muizen voorkomt. De thymus orgaan (zwezerik) is niet of minder goed ontwikkeld, de thymus is een orgaan dat bij jonge knaagdieren te vinden is tussen het borstbeen en de luchtpijp. Bij jonge dieren is het sterk ontwikkeld maar na de puberteit verschrompelt het. Het zijn vriendelijke en lieve diertjes en willen best wel graag op je schouder zitten.

Zoo Bizar heeft uiteraard veel meer bizarre en interessante dieren en diertjes maar daarover een volgende keer.

Posted 4 mei 2012 by Ann McDunn in Bizar, Dieren

51 responses to “Zoo Bizar & Zoo Bazaar – I

Subscribe to comments with RSS.

  1. Terug van weggeweest Tanja begint weer een nieuw wordpress .
    Dus zoek mijn oude vrienden weer op .

  2. Mooi ann zeker van die vleesetende plant- en die naaktrat ik vind het geen mooi beestje,,maar
    zal best goed tam zijn .. slangen daar ben ik wel een beetje bang voor, maar wel mooi om te zo tegen te komen . op plaatje. gr cees,,

    • Inmiddels is de vleesetende plant behoorlijk gegroeid Cees, en naaktratten vind ik zelf ook niet mooi maar ze zijn wel lief! Deze slangen zijn niet giftig anders had ik ze ook niet zo makkelijk vastgehouden hoor😉 Leuk dat je even langs komt, liefs voor jou en Mary, Ann.

  3. Ziet er heel interessant uit daar.

    • Het is ècht leuk daar Marylou, er wordt bij alle dieren wel wat verteld door Iris, die is druk met rondleiden en het vasthouden van sommige dieren is natuurlijk echt gaaf!

  4. Verdikkeme! Ben ik zó je verjaardag vergeten………….. Alsnog Van Hárte!!!!!!!!!!!!!!!!!!11♥♥♥♥♥♥♥♥♥
    xSjer

  5. Ha, een hele ervaring denk ik? Zo’n slang om je nek? Hier heb ik dagelijks om dezelfde tijd bezoek van een rat. De katten gaan helemaal bonkers…….. Vogeltjes voeren heeft zo zijn gevolgen……… brrrrrrrrrrr
    xSjer

    • Het is beslist geen akelige ervaring Sjer maar ja wij zijn nu eenmaal Eva’s en weten van de slang en de appel😉 De slangen zouden wel zin hebben in die rat bij jou en je katten zijn natuurlijk helemaal wild, vogels voeren blijft geweldig maar het heeft nadelen, alleen al de vele witte strepen op de ramen en de auto’s, liefs, Ann.

      • Haha, het lijkt mij ook wel wat, ik zou niet bang zijn………lijkt me een prachtervaring. Dus je bent er nog………….ik miste je al?
        xSjer

        • Tuurlijk ben ik er, ik mis jou eigenlijk het is geen Spaceland meer met alle leuke discussies, jij zal vast niet bang zijn en als je ooit eens in Orvelte komt ga dan maar naar Zoo Bizar en zeg dat je een kennis van Ann bent, krijg je vast wel korting en een spin op je hand😉

          • Nou uh, liever niet hè há, géén spin a.u.b.. Ennuh, dan missen we mekaar. Ga ik wat aan doen! Heb mijn farm verwijderd! Gelukkig en ik mis hem geen seconde! Ik volg op WP updates, maar ik miste de jouwe………………. dus weer ff als vanouds van voren via profiel…………. grinnnnnnnnnnn, Alles goed verder?
            xSjer

            • Hoe ist met Mandy?

            • Eerst had ik de farm er al aan gegeven en daarna Cafe World en ik heb het nooit gemist, er gaat veel te veel tijd gaat in zitten en het is maar een spelletje, overigens is het moeten en daar hou ik helemaal niet van, als je niet doet wat er wordt gevraagd kan je wel stoppen. Als je mijn WP adres in je lijst zet krijg je de updates vanzelf Sjer, er staat overigens als je je levenloos wilt scrollen een foto van Sanne (kleindochter) met de pitbull op een logje, kan je zelf zien dat het goed gaat met Mandy!

          • Deze nieuwe feature op WP lijkt bijna op een chat………. haha. Lekker snel reageren……. Gaaf.

          • Deze nieuwe feature op WP lijkt bijna op een chat………. haha. Lekker snel reageren……. Gaaf. Korting is leuk, spin.YUCK!

  6. Hoe durf je Ann. Nee geen liefhebber van slangen. Wel een leuk leerzaam blog. Ben er af en toe niet. Vandaar dat ik niet altijd meer reageer op blogjes. Veel sterkte met je vader. Groetjes en toch maar een fijn weekend. Anna

    • Dear Anna, volgens mij ben je met een ander in de war, ik heb mijn vader niet echt gekend en inmiddels is de brave borst in Australië overleden, wat Edward en ik overigens van het internet aan de weet kwamen. Bedankt voor je reactie en als je een keer een slang hebt vastgehouden is er niets engs aan. Ook een heel prettig weekend gewenst.

  7. Beste allemaal, Ann heeft er weer wat fraais van gemaakt, onverschrokken als ze is, was geen dier veilig voor haar en haar camera. Leuke reacties van jullie, we willen jullie dan ook van harte uitnodigen zelf een bezoek te brengen aan Zoo Bizar. Ben er zeker van dat Ann jullie wel wil rondleiden. Mam bedankt! Kus. En ook een dikke kus voor Oompje. Wat kon die man vroeger balletdansen! Geert en Iris.

    • Wat leuk om een reactie te zien van jullie, rondleiden zal in mijn geval rondlijden worden, maar ik heb dan jullie bij de hand als er wat mis gaat, ik hou het maar bij foto’s nemen en genieten van alle diertjes en natuurlijk lekker snuffelen in de winkel. Een heel dikke kus terug voor jullie beiden en succes morgen, oompje was echt wel een ster en dat is hij nu nog natuurlijk😉

  8. Wat knap fotowerk van je in Zoo Bizar..Ziet er echt knap en boeiend uit

    • Dank je wel Marylou, foto’s nemen viel even niet mee, de coolpix had het te warm en in de winter wil het ook niet echt, maar ik doe m’n best, heel prettige zondag!

  9. Ik vind het leuk om jou zelf ook eens als “fotomodel” op de foto te zien ! Je hebt er weer een fraaie reportage van gemaakt, met hele mooie foto’s en een leerzaam verhaal. Ik heb ook al op het linkje Van Zoo Bizar geklikt. Het ziet er leuk en speels uit ! Je hebt een creatieve zoon/schoondochter/kleinkinderen die interessante dingen doen !

    • Ehhh John, ik vind mezelf altijd vreselijk op een foto ik ben dan ook geen model maar een ramp😉 Creatief is de fam. zeker maar wel erg druk, druk, druk!

      • Ik vind het echt geen ramp ! Ik vind juist dat je er heel leuk opstaat !!

        • Lief van je John, maar m’n glimlach was afgezakt door het wachten en ik was behoorlijk moe, dus als er eens een foto komt waar ik beter op sta zal ik die voor jou alleen plaatsen, ik ben toch oud dus Petra zal er geen moeite mee hebben😉

          • Zo oud ben je toch ook weer niet ! Je bent zo oud als je je zelf voelt ! Maar ik voel me wel vereerd dat je een foto speciaal voor mij alleen wilt plaatsen !

            • Komt voor elkaar John, maar dan met een nog grotere slang, overigens wordt ik deze maand 71 en dat is niet bepaald jong, maar soms voel ik me 18 en een enkele keer honderd dus leeftijden doen er niet toe😉

  10. Genieten van een machtig blogje. Ook de website ziet er fraai uit Ann, schoondochter om trots op te zijn🙂
    De foto van jou met de python is echt mooi geworden en aan je enigszins verdwaasde blik maak ik op dat ie jou al ongeveer heeft gehypnotiseerd🙂
    Voor spinnen heb ik geen angst hoor …….. zolang ze me tenminste niet bijten of giftig zijn.

    • Dank je wel Henk, mijn blik is overigens niet verdwaasd maar ik heb er een enorme hekel aan om zelf op de foto te komen, of de Alzheimer heeft reeds toegeslagen😉 De slang is echt wel lief en gevaarlijk zijn ze niet, echt giftige spinnen zijn er ook niet dat zou niet kunnen met bezoekers en kinderen, kom maar eens langs met je camera er zijn heel veel dieren die je echt niet vaak ziet.

      • Meestal neem ik een glaasje wijn voordat ik op de foto ga Ann, maakt je net even “losser” en de sfeer wat meer ongedwongen🙂
        De site heb ik even opgeslagen. Orvelte staat nog op m’n verlanglijstje

        • Als je ooit naar Orvelte gaat kijk dan even naar de informatie over de leuke evenementen daar, dan kan je je hart ophalen met foto’s nemen, zowel binnen als buiten. Dat glaasje wijn was ik vergeten maar ik zal er voortaan aan denken.😉

  11. Ja….dit is een superblog hoor Ann! Leuk om de site van Zoo Bizar te bezoeken, het ziet er goed uit. De vleesetende plant heeft prachtige bloemen, daar kan geen vlieg vanaf blijven natuurlijk, en dan…..snap, smikkel,smikkel. Je foto’s zijn ook erg mooi geworden hoor, de bovenste is helemaal geweldig. En ik vind je dapper hoor, ik moest er echt goed over nadenken of ik wel zo’n slang om mijn nek zou hangen. Fijn dat het zo goed loopt, dat bied perspectieven voor de toekomst.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Broerlief, je zou echt niet durven weigeren als je neef je een slang om je nek hing, soms is neefje gevaarlijker dan zo’n duur handtasje in wording😉 Bedankt voor je compliment over de foto’s een complimentje van de meesters is altijd leuk! Zoo Bizar wordt vast een grote trekpleister voor vakantiegangers want het is nu al druk. Een dikke kus terug!

  12. Dit is dus een post waar ik naar heb uitgekeken. En niet voor niets blijkt maar weer. Mooie foto’s interessante weetjes en zowaar mevrouw herself mèt python nota bene. En wat ist’ie mooi. Wat me ook handig lijkt is zo’n Sarracenia. Ik ga eens kijken of ik er ook ergens eentje op de kop kan tikken, want ik heb ook graag een natuurlijke muggen en vliegenverdelger.🙂
    Iris (en Geert) heeft het mooi voor elkaar. Haar (hun) harde werken werpt dus nu z’n vruchten af.

    • Dank je wel Bea voor je leuke reactie, ja hoor Ann was dapper want het duurde nogal een poosje voordat er foto’s waren genomen, maar de python vond het wel best geen tongetje gezien, nu heb ik natuurlijk dat dier wel goed aangekeken😉 Het lijkt mij ook zo leuk als er echt vliegen en muggen verorberd worden maar nu is er geen vlieg te bekennen. Het harde werken is niet voor niets geweest want het is dagelijks behoorlijk druk en als het seizoen voorbij is wordt er weer bijgebouwd dus het wordt nog mooier!

  13. Hahahaha en ik dacht nog wel dat jullie zo stoer waren, het valt reuze mee hoor zo’n spin voelt zelfs heel licht en prettig aan en de slangen zijn koel, na de eerste keer is er niets engs meer aan. Leuk weer wat van je te lezen en natuurlijk een dikke kus voor jou van mij!

  14. brbrbbrbrbr nee hoor An dat zal ik echt niet doen een slang vast houden of een spin nou ja een kleintje dat zal nog wel gaan maar een broten jongen met haar op zijn pootjes nee daar waag ik me echt niet aan en john die moet daar al geheel niets van hebben hahaha nee wij houden het wel gewoon bij kijken en niet aan rakken maar lieven an je foto zijn echt erg mooi fijn dat je een leuken dag hebt gehad en dat je genoten hebt ik kijk uit naar het volgeden block van je diken kus van mijn voor jou

Geef een reactie

