HEINZ WALLISCH een vol leven en een triest einde.   27 comments

Heinz Wallisch is geboren op 19 april 1945 in Groningen en overleden in Groningen eind januari begin februari 2012. Wallisch was muziek- en literatuurcriticus, taalredacteur, lector en lexicograaf. Zondag 26 februari ben ik in zijn huis in Paddepoel, Groningen geweest waar een ploeg mensen bezig waren om het huis leeg te halen en ik stond even aan de grond genageld. Heinz Wallisch die ik weleens wat boeken had verkocht bleek geen verzameling te hebben maar letterlijk tonnen boeken te bezitten, er waren maar kleine paadjes waar je kon lopen en dat toen er al heel wat boeken, tijdschriften, kranten e.d. waren verdwenen.

Schrijfhoek Heinz Wallisch Groningen, 26 febr. 2012

Foto’s nemen was vrijwel onmogelijk door gebrek aan ruimte en licht, maar dit was een stukje van het kantoor.

Inmiddels is het huis leeg en bezemschoon, maar ik wil toch even ingaan op het leven van deze toch wel bijzondere man. Vanaf zijn 15e jaar doorliep hij, naast zijn school- en studietijd vrijwel alle disciplines van het boeken- en uitgeversvak en vanaf het begin van de jaren 70 van de vorige eeuw was hij in diverse landen werkzaam voor de uitgeverij van de Europese Commissie te Luxemburg. Hij publiceerde in dag-, week- en maandbladen en in andere media in binnen en buitenland en sinds de zomer van 2006 was hij verbonden aan het elektronische cultuurtijdschrift All art is quite useless van Rond1900.nl. Ook schreef hij blogs op tal van websites zoals cultuurtempel.blogspot.com, in Duitsland op kulturtempel.blogger.de, in België op blog.seniorennet.be/cultuurspectrum en nog vele andere websites onder meer in Engeland en Frankrijk. Ook schreef Wallisch af en toe in de boekentijdschriften Boekenpost, De Boekenwereld en andere print-media.

Stukje huiskamer Heins Wallisch zondag 26 febr. 2012

Een stukje van de huiskamer waarachter een piepklein keukentje was.

In 1966 verscheen zijn boekje Gavarni met 32 tekeningen uit de Mascarade Humaine van de Franse kunstenaar Paul Cavarni (1804 – 1866) en in 1987 is zijn overzichtswerkje 125 Jaar symfonieorkest in Groningen uitgekomen. Samen met Bert Oling publiceerde hij in 2003 de Geïllustreerde Muziekinstrumenten Encyclopedie, waarvan vele vertalingen, verspreid over (vooral Oost- en Zuid-) Europa, zijn verschenen. In de Engelstalige gebieden, Groot Brittannië en de VS is het boek een geweldige bestseller geworden.

Paul Gavarni

Lithografie (steendruk) van Paul Gavarni “Les Oriëntales”

In 1911 zijn Prof. dr. Jan Minderhoud en Heinz Wallisch begonnen aan een boek over de Geschiedenis van anderhalve eeuw orkest in Noord-Nederland, over het ontstaan en de ontwikkeling van het oudste symfonieorkest van ons land in Groningen. Op 14 november 2012 zal het boek worden gepresenteerd op de dag dat het orkest exact 150 jaar zal bestaan, helaas Heinz Wallisch is overleden en kan niet meer meewerken aan dit boek. Na enkele e-mails en telefoontjes kwam er taal nog teken van Wallisch die aanwezig zou zijn bij het overleg over het Jubileumboek en nadat Prof. dr. J.M. Minderhoud de politie heeft gewaarschuwd bleek het dat Heinz Wallisch al een poosje was overleden. De man die bekend stond om zijn ontzettend veel schrijfsels en ook heel veel wist van componisten en klassieke muziek is niet meer en Groningen mist nu een markante persoonlijkheid die ook vaak te zien was bij antiquariaten en boekhandels.

Heinz Wallisch Groningen

Heinz Wallisch met zijn hondje Amber op de Vismarkt in Groningen.

Heinz Wallisch was ook een dierenliefhebber en zijn twee hondjes en meerdere katten zijn naar het asiel gebracht, al met al een triest einde van een vol leven, alleen een advertentie op een internetkrant en enkele stukjes in de regionale bladen die nog wat aandacht aan hem hebben besteed, het heeft mij dan ook wel wat gedaan om te zien hoe het huis van deze toch eenzame man werd ontdaan van een leven lang verzamelen van boeken, tijdschriften, kranten, fotos, prenten en wat schaarse meubeltjes. R.I.P. Heinz Wallisch, ik hoop van harte dat er voor de dieren een tehuis zal worden gevonden.

Heinz Wallisch

Mijn complimenten voor deze foto en mijn excuses aan Focus dat ik deze gebruik.

Posted 10 maart 2012 by Ann McDunn in Bijzondere mensen

27 responses to “HEINZ WALLISCH een vol leven en een triest einde.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Prachtig geschreven Ann.Fijn dat hij heeft kunnen leven zoals hij wou..
    Ik heb ook veel boeken en de kinderen hebben al eens laten horen dat ze later veel werk zullen hebben maar ze weten dat het me gelukkig maakt en laten me mijn leven leiden.

    • Zelf heb ik ook heel veel boeken Marylou, maar mijn zoon is antiquaar, veilingmeester en taxateur en ja dan valt de appel niet ver van de boom, hij weet wat het is om boeken te hebben en dat is dan prettig!

  2. Ik ken Heinz een beetje via een website voor schrijvers. We hebben een korte periode intensief met elkaar gecorrespondeerd. Hij was toen al ziek, maar deed daar erg laconiek over. Wat mij vooral opviel was- afgezien van zijn eruditie en zijn enorme schrijfvaardigheid- zijn sociale intelligentie.Een sterke en integere persoonlijkheid die helaas niet altijd even goed begrepen werd, maar vooral een lieve man als je hem beter leerde kennen. Ik hoop dat zijn dieren een goed baasje vinden. Heel veel sterkte voor zijn dierbaren…

    • Bedankt voor je reactie Jan Willem, hoe het met de honden en katten is afgelopen weet ik niet, maar net als jij hoop ik dat ze een goed tehuis hebben gekregen, Heinz kwam altijd heel vriendelijk over en mooi dat je een goede herinnering aan hem hebt,
      vriendelijke groet, Ann.

  3. Dag Ann, een bijzonder mens met heel veel boeken. Ook ik denk dat hij met zijn boeken en diertjes een rijk leven heeft gehad. De foto is toch best apart, het geeft duidelijk het overvolle gedoe weer. Eerste paasdag is haast voorbij, en ik wens je voor straks slaap lekker en morgen gezond weer op. Groetjes Belia

    • Hé Belia, wat leuk je hier te zien dat is alweer heel lang geleden meisz, inmiddels is de eerste paasdag voorbij maar morgen komt er nog eentje achteraan, ik hoop dat je een prettige dag zult hebben, jij ook lekker slapen en natuurlijk zo gezond mogelijk weer op staan. Lieve groet, Ann.

  4. Hoi Ann.zo net je verhaal even goed doorgenomen
    ik zou er niet aan moeten denken om hele dagen zo
    door willen brengen . met een helen boekenkast vol
    boeken en nog eens boeken .maar vind wel dat jij
    het mooi hebt gescheven deze plaatjes doen me denken..
    aan een heel oud. pandje, van vroeger .het rook altijd naar
    oude dingen .. speciaal. lieve groetjes van marry en cees

    • Hallo Cees,
      zo zou ik ook niet kunnen leven maar het was wel zijn leven en ik denk dat hij zich daar echt ook thuis heeft gevoeld tussen al zijn herinneringen, boeken enz. enz. enz. Het rook overigens niet alleen naar oude dingen en alles wat open kon heeft eerst ook wel opengestaan om een beetje frisse lucht binnen te laten.
      Lieve groetjes voor jou en Marry.

  5. Lieve An,
    Ook ik ken deze man niet. Maar weet wel, lezend jou verhaal, dat hij nooit is geblokkeeerd in zijn hobby. Velen worden tijdens hun leven beroofd van hun verzamelingen omdat men vind dat het uit de hand loopt. Dat is gelukkig bij deze man niet het geval. Hij heeft zijn leven kunne leven zoals hij dat wilde en is, hoop ik rustig ingeslapen. Voor de persoon zelf gelukkig maar voor de nog levende een gemis. Dat is altijd zo als iemand je ontvalt, maar daar ontkomen wij miet aan. De een vroeger dan de ander. De een zonder zorgen anderen met veel pijn en leed. Wij mogen hopen, en dat geld voor elk mens, dat wanneer wij overgaan dat zonder leed en pijn zal geschieden. En dat wij onze tijd hebben mogen invullen zoals wij daar voor hebben gekozen. Veel liefs.

    • Jammer dat je naam er niet bij staat maar bedankt voor je reactie lieve anonieme schrijver. Het lijkt mij ook heel erg als er van buitenaf wordt ingegrepen om een uit de hand gelopen verzameling op te gaan ruimen, maar soms kan het helaas niet anders, denk aan mensen die op een flat 20 katten hebben o.i.d. Rekening houden met anderen is vaak het geval en ook de bemoeienis van kennissen en familieleden of zoals het tegenwoordig gaat zo graag op de TV komen dat je daar je verzameling van vele jaren voor weg gaat doen. Heinz Wallisch heeft daar in ieder geval geen last van gehad al vond ik het daar vooral op zolder erg brandgevaarlijk. We ontkomen er zeker niet aan om dierbaren te verliezen en al gaat het leven door vergeten doe je niet snel (of nooit!) Ik ga mee met je wens dat iedereen zijn/haar leven zelf mag invullen en bij het overlijden geen leed en pijn zullen hebben, alleen is dat haast onmogelijk want juist mensen die alleen leven moeten heel vaak op hun tenen lopen en iedereen weet zo goed wat je zou moeten doen.
      Liefs terug, Ann.

  6. Nog even een opmerking om misverstanden te voorkomen, lang niet alle boeken zijn naar het oud papier gegaan en waren heel wat boeken die een andere bestemming krijgen, ook waren er verzamelingen CD’s en LP’s die nu te koop zijn of inmiddels al verkocht zijn, dus wie weet waar de boeken e.a. verzamelobjecten nog eens boven water komen.

  7. Lieve zuster,
    Je plaatst misschien dan niet vaak iets, maar als je het doet, is het ook de moeite waard.
    Heinz Wallisch is een veelzijdig mens geweest zo te lezen. Nu ik een foto van hem zie, heb ik hem weleens bij Geert in de winkel gezien.
    De man is in alle eenzaamheid gestorven, en dat is toch wel triest.
    Bij hem is de verzamelwoede van boeken, duidelijk uit de hand gelopen, en zo oud kan geen mens worden, om ze ook echt allemaal te lezen.
    Ik ben het helemaal met Bea eens, niet elke foto persé technisch perfect hoeft te zijn, het gaat er ook om wat je er mee wilt laten zien.
    Het is inderdaad te hopen dat die dieren weer goed terecht komen.
    Een dikke kus van je broertje.

    • Lieve Edward,
      om wat te plaatsen moet je natuurlijk wel wat meemaken en dat valt in de winter tegen, of je moet natuurlijk zoals jij nog prachtige oude foto’s uit het verleden hebben😉 Het is best mogelijk dat je de man wel eens hebt gezien en hij heeft in eerste instantie zijn verzameling keurig gerangschikt maar dat is dus inderdaad uit de hand gelopen vooral omdat er enorm veel oude kranten, folders e.d. waren die toch wel veel plaat innamen. Of de dieren een goed plaatsje krijgen hoop ik wel maar meestal zijn oudere hondjes niet zo erg in trek dus die zullen eerdaags hun baasje wel volgen.
      Dikke kus, zus Ann.

  8. Heinz had ook nog een WordPress, die nog gewoon bestaat. Dus Ann, ook al zijn we hemelen, op internet leven we nog wel een poosje door !
    Hierbij de link naar de WordPress van Heinz :
    http://heinzwallisch.wordpress.com/about/

  9. Je hebt het mooi verwoord en ook mooi op de foto gezet. Het is wel een triest verhaal. Hij heeft toch wel het een en ander in zijn leven gedaan.Zo zie je maar weer hoe vergankelijk het bestaan is en hoe gauw ze je zijn vergeten. Ook het feit dat hij al even dood was voordat professor Minderhoud alarm sloeg. Stel dat hij geen alarm had geslagen, wat dan ? Ook triest dat zijn huisdieren naar het asiel zijn gebracht.En dan woonde hij ook nog in zo’n drukke stad als |Groningen.

    • Het is tegenwoordig raar gesteld in Nederland er is totaal geen sociaal contact meer John, Heinz woonde in een rijtjeshuis en als buren had toch iemand het moeten merken, vooral omdat de man vaak wegging en de hondjes zullen toch ook wel hebben geblaft en de katten klaagden waarschijnlijk ook wel, al met al is het echt triest dat de mensen niet meer op elkaar letten en dat iemand zelfs wel maanden dood in huis kan liggen zonder dat iemand wat merkt.

  10. zo lieven An ben blij weer wat van je te lezen en als je wat neer zet dan zet je wat neer ja ik had van deze man nog nooit gehoord natuurlijk is het het niet leuk dat al zijn boeken naar het oud vuil wordt gebracht is toch iemands levens werk die je zo maar even weg gooid maar zo gaat dat in dit leven he kunt sparen wat je wilt maar als een ander daar geen waarden aan geeft dan is het gewoon weg gooien ja an ik weet dat je zelf ook wel veel boeken in huis hebt en dat je die als ze uit zijn weg geeft en daar doe je dan een ander plezier mee en dat is fijn ik hoop dat je snel weer wat nieuws neer gaat zetten zo dat ik weer wat kan leren van je ik wens jou en mandy een fijnen zondag diken kus van mij

    • Lieve René, het was inderdaad alweer een poosje geleden dat ik wat had geplaatst maar in de winter gebeurd hier weinig of niets en dat zal eerdaags wel weer beter worden nu het mooie weer in aantocht is. Een huis zonder boeken is als een lichaam zonder ziel dus echt alles wegdoen zal mij ook niet lukken, maar opruimen doe ik toch liever zelf😉 Ik hoop dat het met jullie weer wat beter gaat en wens je ook een goede zondag toe, een dikke kus terug en likjes van de pitbull.

  11. Wie zijn naam zoekt zal zeker op je weblogitem terechtkomen Ann. Mooi blog over een markante figuur. Jij hebt nog even een kijkje kunnen nemen in zijn “heilige der heiligen” Wie zijn literatuur overneemt heeft genoeg stof tot lezen voor de rest van z’n leven

  12. Wat een mooi in memoriam heb je hier voor hem geschreven Ann. Het is weer een interessant stukje geworden en de foto’s die je wèl hebt kunnen maken, zijn toch bijzonder mooi geworden vind ik.
    Gelukkig heeft hij ondanks zijn eenzaam einde toch een vol leven geleid.
    Ik hoop mèt jou dat zijn huisdieren een goed nieuw thuis krijgen.

    • Bedankt Bea, zelf vind ik de foto’s niet zo goed maar ja als er een stuk of 6 mensen om je heen lopen, het is er op wat lampjes na donker, en je ziet door de boeken de bibliotheek niet meer dan is het echt moeilijk! We hadden ook niet veel tijd want we zijn ineens nog naar Orvelte gegaan en daarna nog even terug in het huis en toen was het al tegen 6 uur dus nog donkerder, maar het was wel een belevenis, die arme dieren hebben vast en zeker een heel akelige laatste week gehad.

      • Vooral de eerste foto vind ik heel sfeervol Ann en ook de tweede vertelt een verhaal. Voor mij hoeft het niet altijd technisch perfect te zijn, als het maar wat met me doet.

        • Zelf vind ik dat mijn foto’s beter hadden gekund maar ik vind het echt leuk dat ze jou toch wat kunnen vertellen Bea, ik zag in gedachten ook de man op zijn stoel tussen die enorme voorraad boeken zijn verhalen schrijven.

Geef een reactie

