ZWARTE PIET in de ban? Eerst al de negerzoenen en nu de Pieten?   21 comments

Het is 5 december 2011 en in menig gezin wordt Sinterklaas gevierd en dat moet ook zo blijven, zeker voor kleine kinderen is het toch ieder jaar een geweldig feest en er wordt naar toegeleefd, nu zijn er echter al meer mensen die de Zwarte Pieten zien als racisme en dit jaar waren er heel wat demonstraties tegen de hulpen van Sinterklaas. Zo zag ik op TV een Surinaamse dame voor de camera die zei “een feestje is leuk, maar ze moeten niet op mij lijken”, ik moest hier echt hartelijk om lachen want Pieten lijken totaal niet op Surinamers tenminste niet op de dame die dat beweerde. Eerst zijn de negerzoenen al in de ban gedaan en die heten nu Buys Zoenen, de onzin ten top want laten we eerlijk zijn een zoen van een neger daar is toch niets mis mee? Zijn we in Nederland niet heel erg aan het doorslaan om zo voorzichtig om te gaan met alles wat maar even lijkt op discriminatie, het moet echt niet raarder worden en ik blijf dan de chocolade lekkernij ook gewoon negerzoenen noemen, de inhoud is overigens WIT.

Negerzoenen

Een multiculturele samenleving van zoenen Knipogende emoticon (foto van internet).

Er zijn allerlei mogelijkheden waarom Piet zwart is en één daarvan is dat hij door de schoorstenen klimt en dan zwart ziet van de roet, hij kan dat n.l. beter dan Sinterklaas met z’n grote wijde mantel en mijter. Zwarte Piet staat bekend als kindervriend, zijn taken bestaan immers uit het brengen van cadeautjes, het strooien van pepernoten en het vermaken van iedereen met grappen en dansjes. Dat Zwarte Pieten Sinterklaas helpen is toch wel wat anders dan een slaaf zijn, volgens de laatste berichten verdienen ze uitstekend en hoeven maar een paar weken in het jaar te werken. Als ze 65 jaar zijn geworden krijgen ze A.O.W. èn een pensioen voor hun verdere leven en dat nog wel in Spanje. Dat sommige kinderen bang zijn voor Zwarte Pieten kan natuurlijk ook komen omdat de ouders dreigen met de bekende zak van Sinterklaas en oh jongens dat is me nogal een zak! Een andere oorzaak van herkomst van Zwarte Piet kan liggen aan de Germaanse god Wodan, die reed op zijn witte schimmel Sleipnir door de lucht en was aanvoerder van de Wilde Jacht, Wodan werd altijd vergezeld door twee zwarte raven; Huginn en Muninn. Raven zijn zwart en deze twee luisterden aan de schoorsteen om Wodan over de goede en de slechte daden van stervelingen te vertellen.

Sint is boos, geen kruis op de mijter en geen Piet meer

Dit tweetal zag ik vorige week bij de Poisz en ik moet zeggen dat de Sint er heel wat armoediger uitzag dan Zwarte Piet, de Sint moet hoognodig naar de kapper en ik mis het kruis op zijn mijter, aangezien de arme man eigenlijk Turks is zadelen ze hem altijd op met een blanke huid, foei toch!

Het zijn overigens allemaal vermoedens ook dat Zwarte Piet aan het begin van de 19e eeuw zijn intrede deed in de Lage Landen. Voor die tijd was Sinterklaas altijd alleen of hij had een duivel bij zich, ook weer waarschijnlijk omdat bij de toenmalige Europeanen weinig verschil was tussen de duivel en een Moor en oorspronkelijk was er altijd maar één Piet. Toen het populairder werd noemden ze de knecht van Sinterklaas een Moor, in die tijd kwamen Algerijnse en Turkse kapers bij ons de kusten afstruinen op zoek naar christenen om als slaven te verkopen en er werden daadwerkelijk ook veel kinderen ontvoerd van kustplaatsen en eilanden. Zwarte Piet was toen dan ook geen knecht maar stond gewoon ver af van Sinterklaas (Wie zoet is krijgt lekkers, maar wie niet oppast wordt door de Moren meegenomen). Alle landen vieren op eigen manier hun Sint Nicolaas, de duivel als knecht van Sinterklaas volgens de Oostenrijkse traditie heet Krampus of een Percht die toch wel even een heel anders en een veel meer angstaanjagender uiterlijk hebben dan onze eigen Zwarte Pieten met hun brede grijns.

Krampus_at_Perchtenlauf_Klagenfurt

Een Krampusfiguur uit Oostenrijk en kijk daar zou je dus wèl kinderen heel bang mee kunnen maken, ze zouden er nachtmerrie van overhouden inplaats van pepernoten. (foto van internet).

Vanuit christelijk perspectief is Zwarte Piet de bedwongen satan, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg maar dat als vruchtbaarheidssymbool en beslist niet om kleine kinderen mee af te rossen. La Befana is een figuur uit de Italiaanse folklore, ze brengt cadeautjes naar kinderen in Italië en doet dat rond 6 januari (Driekoningen), op een vergelijkbare manier als Sinterklaas, Zwarte Piet en de Kerstman.

Zwarte Piet is inmiddels taboe in Canada, volgens het nieuws moest Sinterklaas het dit jaar in de Canadese stad Vancouver stellen zonder zijn traditionele helpers. Na een klacht over racisme hebben de organisatoren besloten dat er geen Zwarte Pieten aanwezig zullen zijn bij het volksfeest, waar jaarlijks 400 tot 600 Canadese Nederlanders op af komen, dat meldde de krant Vancouver Sun. Hoe lang zullen wij onze Zwarte Pieten nog mogen houden? Waanzin ten top, maar voor medestanders van deze onzin heb ik goed nieuws, Sinterklaas heeft blank personeel aangetrokken en Pieten mochten de pepernoten uitdelen.

Sinterklaas heeft blanke hulpen

Taaipopjes maken heeft deze dame geleerd van Zwarte Piet Knipogende emoticon Hoe dan ook racisme heeft er m.i. niets mee te maken en met de slavernij al helemaal niet, laten we niet te ver gaan en onze eigen feesten houden zoals die waren en nu nog zijn met Zwarte Pieten en al, wie zich er aan stoort gaat maar een weekje met vakantie b.v. naar Spanje!

Afscheid, november 2011

Mocht er vanavond aan de deur geklopt worden dan toch maar even voorzichtig aan, je weet maar nooit wie het is. De wind waait door de bomen en de hagel klettert tegen de ramen, maar iedereen die vanavond Sinterklaas viert veel plezier gewenst met het heerlijk avondje.

Posted 5 december 2011 by Ann McDunn in Feest

21 responses to “ZWARTE PIET in de ban? Eerst al de negerzoenen en nu de Pieten?

Subscribe to comments with RSS.

  1. hee hooi, super leue reactiet!
    doei doeiiiiiiiii

    • Bedankt voor je reactie en je vindt het vast niet erg dat ik je andere twee berichtjes heb verwijderd, iedereen mag hier reacties plaatsen maar alleen het woorde “merde” vind ik geen reactie en heb het daarom maar in de prullenmand laten verdwijnen, groetjes Ann.

  2. Ze zijn geschift: 2 weken weigeren ze alles te plaatsen en dan 2x achter elkaar! Zie je nou dat ik gelijk heb😉

    • Whoehahaha, Loontje je wordt notabene gediscrimineerd door WordPress en volgens mij ben jij toch echt blank van huid😉 Het woord discriminatie kan ik ook niet meer horen, dat heet bij mij “kapstok” je kunt er van alles aan ophangen. Bedankt voor je reactie en zelfs twee keer😉 Gewoon doormodderen dan blijft het vast lukken, je instellingen zullen wel verkeerd zijn aangevinkt en tja dan gaat er wat mis. Zelf heb ik nergens last van zodat ik (denk) dat de Alzheimer nog niet is toegeslagen of ze weten totaal niet dat ik zo slecht ben als schuim op het water. Inmiddels zal de Kerstman wel zijn geland maar daar heb ik zelf helemaal niets mee, ik hou het bij de aloude Sint met Zwarte Pieten en kinderen die dat nog steeds heel erg leuk vinden. Als ze het over de slavernij hebben dan heb ik een teiltje nodig, Nederland is door de eeuwen heen vaak genoeg bezet geweest maar dat wil nog niet zeggen dat wij nu ineens gaan claimen zoals bij sommige andere landen nu het geval is. Overigens is de slavernij hier in Nederland in opkomst want we moeten alles en mogen niets, we gaan op deze manier terug naar het feodale tijdperk maar dan wel met onze eigen cultuur, gebruiken en gewoonten!
      Hug, Ann.

  3. Voor de zoveelste keer probeer ik hier een reactie te geven maar ik wordt steeds geweigerd. WordPress sucks! Alle ex-spacers denken er anders over maar ik vind het helemaal NIKS. Maar goed, mijn reactie op Sinterklaas…… als het tenminste eindelijk eens geplaatst gaat worden!!!

    Ik zie dit weer veel te laat maar beter laat dan nooit😉 SINTERKLAAS Sinterklaas, wie kent hem niet…. zong een Nederlandse band jaren geleden en inderdaad: wie kent hem niet? Sint Nicolaas is een BN’er avant la lettre en heeft recht op het culturele bestaan van zijn naamfeest. En uiteraard zijn trouwe vriend Zwarte Piet en alle hulp-pieten! Laat de Kerstman maar in de Anglo-Saksische traditie de hoofdrol blijven spelen maar hier in De Lage Landen is en blijft Sinterklaas dat! Racisme wordt te pas en te onpas gebruikt als iemand die zich op enigerlei wijze gediscrimineerd of verkeerd behandeld voelt en zo langzamerhand kan ik het woord racisme niet meer horen!!! Toen ik klein was, heb ik nooit of te nimmer Zwarte Piet gezien als een slaaf van Sinterklaas. Die gedachten kwamen niet eens op in kinderkoppies! Al dat geleuter over knechting, uitbuiting, slavernij en racisme als het gaat om Zwarte Piet is spijkers op laag water zoeken! En wat dan? Sinterklaas zwart als roet en de Pieten wit als sneeuw? Is dat wat die moraalridders allemaal willen? Dan is meteen de traditie verloren maar erger nog, dan worden blanken de gediscrimineerde groep en als slaven behandeld! Mag dat dan wel? Is dat wel politiek en maatschappelijk correct? Als zij dat vinden, mogen ze zich allemaal aanmelden als hulp of slaaf van Sinterklaas, als ze dan maar verder hun mond houden en niet zeuren als ze zich gediscrimineerd voelen!

  4. Ik zie dit weer veel te laat maar beter laat dan nooit😉 SINTERKLAAS Sinterklaas, wie kent hem niet…. zong een Nederlandse band jaren geleden en inderdaad: wie kent hem niet? Sint Nicolaas is een BN’er avant la lettre en heeft recht op het culturele bestaan van zijn naamfeest. En uiteraard zijn trouwe vriend Zwarte Piet en alle hulp-pieten! Laat de Kerstman maar in de Anglo-Saksische traditie de hoofdrol blijven spelen maar hier in De Lage Landen is en blijft Sinterklaas dat! Racisme wordt te pas en te onpas gebruikt als iemand die zich op enigerlei wijze gediscrimineerd of verkeerd behandeld voelt en zo langzamerhand kan ik het woord racisme niet meer horen!!! Toen ik klein was, heb ik nooit of te nimmer Zwarte Piet gezien als een slaaf van Sinterklaas. Die gedachten kwamen niet eens op in kinderkoppies! Al dat geleuter over knechting, uitbuiting, slavernij en racisme als het gaat om Zwarte Piet is spijkers op laag water zoeken! En wat dan? Sinterklaas zwart als roet en de Pieten wit als sneeuw? Is dat wat die moraalridders allemaal willen? Dan is meteen de traditie verloren maar erger nog, dan worden blanken de gediscrimineerde groep en als slaven behandeld! Mag dat dan wel? Is dat wel politiek en maatschappelijk correct? Als zij dat vinden, mogen ze zich allemaal aanmelden als hulp of slaaf van Sinterklaas, als ze dan maar verder hun mond houden en niet zeuren als ze zich gediscrimineerd voelen!

  5. Sinterklaasfeest is een echt Hollands feest en natuurlijk moet het zo blijven. Niets te maken met discriminatie. En buitenlandse medeburgers horen zich aan te passen. Ze hoeven echt niet mee te doen aan dit leuke kinderfeest.
    Maar ik word soms wel dood ziek, als er weer een feest is wat in Amerika is, ook zo nodig hier gevierd moet worden. Het is en mooi blogje en een prachtige foto. En ik hoop dat je weinig last hebt van de storm die er is of nog gaat komen .
    Groetjes Anna

    • Helemaal mee eens Anna, natuurlijk moeten wij Sinterklaas èn z’n Zwarte Pieten houden het is ook een echt Hollands feest en dat wil ook ik graag zo houden ook al doen ze er hier thuis niets meer aan, ik vind het nog steeds leuk voor de kinderen. Wie feesten willen vieren die uit het buitenland afkomstig zijn doen dat dan maar maar echt Hollandse feesten moeten blijven. Bedankt voor je compliment de foto word in mijn ogen er zelfs mooier door😉 Het stormt hier nu behoorlijk en ik heb wel wat horen kletteren maar of het bij mij achter huis is weet ik niet, dat zie ik dan morgen wel!
      Groetjes, Ann.

  6. Dat “anoniempje” van 21.51 ben ik. Er ging iets mis waardoor mijn naam er niet onder kwam. Groetjes, John

    • Hé anonieme John😉 In andere landen gaan ze gewoon hun gang en daar hoor je ook niets van, Nederland wordt veel te soft en geeft iedereen maar z’n zin onder het mom van discriminatie het lijkt wel of de politici ook bang zijn, het wordt tijd dat wij ons eens anders gaan opstellen, thuis doet iedereen maar zelf wat hij/zij wil maar in het dagelijks leven moet iedereen die hier woont zich aanpassen aan de Nederlanders en niet andersom, als Groen Links het notabene vrijheid van meningsuiting vindt dat de een of andere maf van een imam gaat verkondigen dat meisjes van 9 jaar mogen gaan trouwen omdat Mohammed dat ook deed en GL heeft er geen bezwaar tegen dat zo’n man hier komt dan gaat het wel heel erg ver. Iedereen die hier komt om wat voor reden ook heeft zich aan onze maatschappij te houden en wij niet aan andere geloven, zeden en gebruiken. Bedankt voor je compliment over de foto, aan de reacties te lezen is die nog mooier dan ik zelf dacht, maar met een Coolpix word ik vast geen concurrent hoor😉

  7. Elk jaar steekt die discussie weer de kop op. Denk je dat ze in andere landen hun cultuur aanpassen omdat blanke Nederlanders zich gediscrimineerd voelen ? Die moeten zich maar aanpassen. En dat zwarte Piet zwart is heeft niks met zijn afkomst te maken, maat enkel en alleen met het feit dat hij zwart is geworden door roet uit de schoorsteen waar hij doorheen moest klimmen.
    Ik vind die onderste foto trouwens een “plaatje” !!
    Volgens mij heeft Henk er nu echt wel een geduchte concurrent bij !!

  8. Mooie fotoreeks en al de rest lap ik aan mijn laars..waar ze toch allemaal over zeveren..bij ond is een paar jaar geleden een discussie ontstaan over de benaming Vlaamse gaai.De walen vonden dat die ook bij hen rondvloog en stoorden zich aan het woord Vlaams..Het is nu Gaai..wat een onzin hé

    • Het is toch echt niet te geloven dat mensen zich ook al druk maken over vogelnamen, het is en blijft natuurlijk Vlaamse gaai en dan noemt het andere deel van België ze maar Waalse gaai, whoehahaha het klinkt helemaal nergens naar. Eerdaags vinden ze wel uit dat pa-pegaai “ma-megaai” moet heten anders worden de vrouwen weer gediscrimineerd😉 Als iedereen zich nu eens druk gaat maken over belangrijke dingen dan schieten we tenminste een beetje op Marylou!

  9. Prima en goed verzogd blogje over dit onderwerp Ann. Het multiculti gebabbel begint me soms behoorlijk de strot uit te hangen. Sinterklaasfeest is een een echte hollandsche traditie en dat willen we graag zo houden ………….. en wel met ZWARTE piet aub !!!!!

    Je doet me trouwens verbazen met onderste foto. Krijgt Henk de landschapsfotograaf nu serieuze concurentie ?

    • Altijd mooi om te lezen dat er zoveel mensen met hersens reageren Henk😉 Nou ja hersens heeft iedereen maar ze gebruiken ze soms zo beroerd. Niks te maken met multiculti als ze onze eigenste feesten in de war willen schoppen, met je twee kleinkinderen wil je op de duur toch echt Sinterklaas met Zwarte Pieten zien en hun snuitjes bekijken! Ehhhh nee hoor Henk de landschapsfotograaf krijgt echt geen serieuze concurentie, maar ik vind het wel leuk dat je de foto mooi vind, dat zijn van die trefmomenten en zeker voor mij😉

  10. Langzamerhand wordt je toch misselijk van al dat gezeik hoor, zijn er nu echt geen belangrijker zaken om je druk over te maken???? Hoe andere culturen tegen dingen in Nederland aankijken, zal mij een worst zijn! Voor de invoering van “Multi Culti” was er geen mens die zich stoorde aan een negerzoen of Zwarte Piet, en wel of geen kruis op de mijter van de Goedheiligman. Het is al eens geprobeerd met witte en gekleurde Pieten….wat een armoe was dat zeg, het hele feest naar de knoppen wat mij betreft. laten wij niet vergeten dat het Sinterklaasfeest in eerste instantie voor kleine kinderen is, en het zal die een zorg zijn, waar de Sint nu écht vandaan komt, als je zegt….uit Lutjebroek, vinden ze dat ook prima, als ze hun pakjes maar krijgen. En wat dat “Knecht” aangaat, waar hebben die lui het nu eigenlijk over…..iedereen die voor een ander werkt, is een knecht van de werkgever, alleen noemen wij het nu netjes werknemer of medewerker, maar het komt op hetzelfde neer.Heeft iemand er zich duk om gemaakt dat men sprak van…Bakkersknecht???…nee hoor, dat was heel normaal. Net wat je zegt Ann, laten wij vredesnaam gewoon onze normen,waarden en feesten behouden zoals wij dat in NEDERLAND gewend zijn. Je blog is het lezen waard, en er staan fraaie foto’s bij hoor, de onderste is een PLAATJE!!!!
    Een dikke kus van je broertje.

    • Hé broertje, bedankt voor je mooie reactie ik zelf word er ook misselijk van hoor, als je toch ziet dat er kleine kindertjes met wèl een bruin snoetje helemaal niet bang zijn voor Zwarte Piet en ook nog blij zijn met de pepernoten dan zijn het weer de volwassenen die zich druk maken. Overigens zijn wij hier allemaal ook knechten maar dan van de regering alleen krijgen wij geen geld maar geven het met handen vol uit aan allerlei soorten belastingen, als we eindelijk A.O.W. krijgen dan hebben we haast wel een leven lang daar hard voor gewerkt en degene die nu demonstreren voor het stoppen van Zwarte Pieten zijn waarschijnlijk beroepsdemonstranten die weinig of niets uitvoeren wat ècht werk betreft. Ik kijk helemaal niet verbaasd dat er hier Ramadan en het Suikerfeest wordt gehouden, wat het precies inhoudt zal ik nog weleens lezen maar iedereen moet maar doen wat ze willen als ze onze feesten maar met rust laten. De onderste foto vind ik zelf ook wel aardig gelukt, je hebt er al eens gestaan op weg naar het Roukespaadsje😉
      Een dikke kus terug!

  11. Flauwekul dat het racisme zou zijn. Als je de oorsprong en geschiedenis van de Zwarte Pieten nagaat is het goed bezien juist emancipatie!😉

    • Het is ook flauwekul Bea, alleen jammer dat er al meer mensen rondlopen met T-shirts waarop staat “Zwarte Piet is racisme”, vooral de donker gekleurde (inmiddels) Nederlanders voelen zich soms ronduit beledigd, nou van mij mogen er in Afrika best Witte Pieten zijn en een zwarte Sinterklaas, misschien zijn we dan van het gezanik af! Zoals je al schrijft laten ze de oorsprong maar eens bekijken en dan schreeuwen, dat hebben de vrouwen in Nederland gedaan voor de emancipatie en nog is alles niet oké, soms word ik weleens moe van het gezanik om alles wat bij ons cultuur, normen, waarden en gewoonten te zien verdwijnen door een multiculturele samenleving waar ik niet om heb gevraagd. De Nederlanders moeten al overal waar ze heengaan met vakantie de taal spreken maar Nederlands spreken de mensen die uit de vakantielanden komen ècht niet, wat ik onbegrijpelijk vind is dat er genoeg mensen hier uit Nederland met een Nederlandse afstamming ook meedoen aan deze waanzin.

  12. Nee dat zal wel niet Lukas, maar daar hebben ze waarschijnlijk toch wel heiligen waarvan ze de naamdag vieren, de ondergaande zon was ook een mooi gezicht. Ik hoop dat het daar beter weer is dan hier nog veel succes gewenst en een pootje terug van Mandy.

  13. sinterklaas kennen ze hier niet,wel een heel leuk blog met foto’s,toch heb ik het liefst de onderste,mooi landschap met ondergaande zon.
    veel plezier en succes en pootje aan mandy.

Geef een reactie

