Herfst 2011, wandelen door de gevallen blaadjes.   22 comments

Even geen politiek, geen Mauro, geen Griekenland, geen prijsverhogingen, geen moord en doodslag maar een wandeling door de ritselende bladeren die nu de grond bedekken als vloerbedekking. 31 oktober was de zon erbij en echt weer om een flinke wandeling te maken en eens te kijken wat er nog of alweer bloeit. Dit jaar was ik niet echt op paddestoelenjacht geweest want door het vreemde weer was ik net te laat voor de vliegenzwammen en laten we eerlijk zijn hoeveel foto’s zijn daar al van gemaakt. Mandy (voor niet weet wie Mandy is, dat is mijn Yorkshire terriër van 3 kilo, mijn kind, mijn trouwe kameraad en mijn gezelschap. Voor mij het liefste en intelligentste hondje van de hele wereld en omstreken) in haar kattentuigje gewurmd en de looplijn aan, er is voor Mandy geen jaargetijde waar ze niet dol op is, maar in de blaadjes lopen vindt ze toch wel héél erg fijn! Ze wil absoluut niet op de foto en weet het wel zo te versieren dat ze snel met haar kopje draait of achter een struik is verdwenen, maar met al die blaadjes die in haar vachtje blijven hangen moet ik haar af en toe ontbladeren en dat is de kans om haar op de foto te zetten. Ze blijft dan roerloos staan en kijkt me aan of ze wil zeggen, help me!

Mandy, ontbladeren s.v.p. en dan verder, 31 oktober 2011

Help moeder, ze prikken in mijn buikje!

Het eerste wat ik zag was de familie Zwaan, deze keer hebben vader en moeder hun 4 kinderen weten te behouden en het is een mooi gezicht hoe vader en moeder de jongen die even groot zijn als zij zelf in de gaten houden.

Zwanenfamilie, 31 oktober 2011

Jammer van de schaduw op het water maar afijn ze staan er alle 6 op Knipogende emoticon

Toen ik een foto maakte van een tak sierdwergappeltjes kwam de eigenares naar me toe en vroeg of ik een paar takken wilde hebben, erg lief van haar en ik ben verder gegaan met een arm vol prachtige takken die nu in een mooie bruin glazen kan staan, bedankt mevrouw! Het nemen van foto’s werd wel iets moeilijker want als de takken op de grond werden gelegd en ik de looplijn vast moest houden bleven er wel wat appeltjes achter. De blaadjes van de Japanse esdoorn zijn al knalrood en in de zon lijkt dat bijzonder mooi, het is of er een toverfee is geweest die de kleuren heeft aangebracht.

Japanse esdoorn - Acer palmatum in de zon, 31 oktober 2011

Een beetje Indian Summer in Buitenpost, Japanse esdoorn – Aces palmatum als blikvanger.

Een stukje verderop zag ik ineens toch nog paddestoeltjes (nee ik vertik het nog steeds om het paddeNstoeltjes te noemen) ze waren er nog niet lang en zagen er dan ook fris en fruitig uit.

Gewone zwavelkop - Hypholoma fasciculare, nog mooi vers, 31 okt. 2011

Gewone zwavelkopjes – Hypholoma fasciculare

Mandy ontdekte piepkleine paddestoeltjes van minder dan een centimeter dus dat werd knielen, geen probleem alleen had ik wel natte knieën want het gras bleek natter te zijn dan ik dacht.

Melksteelmycena - Mycena galopoda, 31 oktober 2011

Melksteelmycena – Mycena galopoda, lijken wel wat op heel kleine schelpjes en zijn snoezig om te zien.

Langzamerhand naderde we het Roukespaadsje en ook daar kleurde de bladeren bij verscheidene bomen maar er was ook nog veel groen te zien, ook heel fijn voor Mandy was dat er nog klitkruid was, zelf vind ik dat minder aangenaam want die kleine tante leert maar niet dat al die kleverige balletjes er ook weer uit moeten.

Roukespaadsje in herfstkleuren, 31 okt. 2011

Het Roukespaadsje in herfsttooi.

Tussen het Roukespaadsje en het grote grasveld van het Lauwerscollege is een piepklein stukje echt bos ontstaan en natuurlijk moesten we daar even kijken, van Mandy had ik even geen last want die had een poes ontdekt waar ze best mee wilde spelen, binnen no-time zat poes echter in een hoge boom en Mandy bleef eronder staan met een heel verbaasd koppie, zodat ik zwammen ontdekte die ik nog niet eerder had gezien.

Lijken op Trechtercantharellen, 31 oktober 2011

Ze lijken heel erg veel op Trechtercantharellen maar ik heb ze toch maar mooi laten staan, mochten het inderdaad de eetbare paddestoelen zijn dan vind ik ze er niet erg smakelijk uitzien.

Het was een mooie wandeling en er was toch nog heel veel te zien, de Hertshooi bloeit weer en ook de Mahoniestruik zit vol met prachtige stervormige bloemen en bladeren, die wil ik toch ook eens op de foto zetten maar het werd tijd voor warme koffie want de zon was alweer verdwenen en het werd kil, thuis de dwergsierappeltjes in de kan gezet, Mandy ontklit en ontbladerd en toen zijn we samen lekker gaan bankhangen. Toch maakt de herfst me altijd wat weemoedig, het is nu nog mooi buiten maar dat duurt niet lang meer en daarom hieronder een gedicht wat ik bijzonder mooi vind, niet dat ik ernstig somber ben maar soms is het hier toch wel heel erg stil, zoals ze dat soms noemen “oorverdovend stil” en wat is het dan een heerlijkheid om een Mandy in huis te hebben die niet kan zeggen “druk, druk, druk”.

In de herfst                                                  
Hol en leeg van verlangen
en de gele amberen bomen
de groene en barnstenen stammen.    
Het licht hangt stil in de blaren.
Mijn hart is te veel geopend,
te veel in het licht gevangen
in der wolken licht varen…
En pijndoend, schrijnend dromen
weg van mijzelf te komen
En eigenlijk zo wanhopend.

 
M. Vasalis
uit Parken en Woestijnen.

Hertshooi - Hypericum, 31 oktober 2011

Hertshooi – Hypericum, één van de eerste bloemen die volop bloeide maar nog even wachten en dan is het prachtig om te zien.

Posted 2 november 2011 by Ann McDunn in Natuur

22 responses to “Herfst 2011, wandelen door de gevallen blaadjes.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Voor elk seizoen is een begin,
    Zie dus de herfst niet zo somber in.
    Elk seizoen moeten we accepteren,
    Daarom kunnen we nog zoveel leren.

    De herfst kleuren op een dag,
    Toveren smorgens al een vrolijke lach.
    Maar ook de herfst in de nacht,
    Heeft zijn schoonheid, en zijn pracht.

    De lente is er nu even niet meer,
    Maar na de winter, komt deze weer.
    Dan komen de vogeltjes weer voor ons fluiten,
    En kunnen we weer gezellig naar buiten.

    Nu maak je een wandeling door het bos,
    Heerlijk lopend over het zachte mos.
    Door de bomen schijnt dan de heerlijke zon,
    Als teken dat er voor ons weer een nieuwe dag begon.

    Wees vrolijk, en niet eigenwijs,
    Maar betreed ook het herfst paradijs.
    Geef je dag een goed humeur,
    En open elke morgen weer fris de deur

    ja wel lieven AN Ik ben en was jou niet vergeten maar het zijn wel wat druken dagen zo wel op het werk als prive en dan nog wat griep er over heen dan is het plaatje rond zullen we maar zegen maar jou dag je herfst met many was wel een top dag zo te lezen mooien foto s lekker dat je ook kunt genieten van de herfst ja het wordt wat kouder en vroeger donker maar ook daar zijn wel mooien momenten zp lang de sneeuw maar weg blijft dan is het wel te doen en ik zou zegen hier bij een diken zoen van mij dag lieven AN

    • Bedankt voor het mooie gedicht René en ’s morgens gaat hier de deur open want dan gaat Mandy altijd even 10 minuten alleen op stap😉 Nu is het ook mooi weer en dan is de herfst ook helemaal niet erg en heel erg mooi wat de kleuren betreft. Het is nu bijna gebeurd met de blaadjes aan de bomen maar door het vreemde weer komen er allemaal zaadjes boven die volgend jaar pas hoeven te verschijnen. In september had ik goudsbloemzaad gezaaid en nu staat daarvan al één grote plant met knop en al. De sneeuw moet natuurlijk wel weg blijven, ik heb daar een enorme hekel aan en voor jou met je werk buiten is het knap lastig, dat jullie het druk hebben neem ik direct aan maar griep is minder prettig, ik hoop dat je al weer beter bent.
      Dikke kus, Ann.

  2. Mooi dat je de herfst nog even hebt vastgelegd leave. De blaadjes vallen nu wel héél snel………. Doet me denken aan mijn kindertijd: op een grote hoop gooien, aanloop nemen en erin springen……………….. ruikt zo lekker.
    xsjer

    • Dat was heerlijk Sjerrie, en aangezien toen nog niemand naar je onderbroek keek konden we maar raak rollen😉 Erin lopen ruikt ook lekker hoor…….. Nog een heel fijne zondag meis! ♥

  3. Mandy staat er weer mooi op ! Een parmantig hondje met een eigen willetje ! Ik vind die felgekleurde herfstbladeren ook erg fraai. Een mooie herfstreportage is het geworden ! Ook leuk dat je een stukje tekst in Egmonds dialect onder mijn logje had gezet. Je hebt een tijdje in Alkmaar gewoond, dus voor jou zal dat dialect wel geen geheimen hebben !

    • Bedankt John, en het Egmonds dialect heeft zeker geen geheimen voor mij hebben, ik had daar flink wat kennissen waar ik altijd heel veel plezier mee had maar van de zomers moesten ze niets hebben, het was hun strand dus nu hebben ze het weer terug voor een aantal maanden. Ik heb n.l. mijn hele jeugd in Alkmaar gewoond en mijn overgrootvader was hoofdonderwijzer aan de school in Egmond a/d Hoef er lopen heel wat mensen in Noord-Holland rond die fam. van mij zijn, alleen zie ik ze nooit, toch jammer!

      • Dus je overgrootvader was hoofdonderwijzer aan de basisschool in Egmond aan de Hoef. Daar zijn we in verleden een aantal keer met mijn ouders op vakantie geweest. Onze huwelijksreis was naar Egmond aan Zee. Dus ik heb nog wel wat herinneringen uit het verleden aan Egmond !

        • Wat leuk John, ik kan me een slechtere plaats voorstellen om een huwelijksreis te maken, Bergen is ook leuk maar de Egmonders zijn wat gemoedelijker, als je in de smaak valt bij de ouderen vertellen ze vaak erg leuke verhalen en dat is net wat voor jou! Die overgrootvader van mij was in Egmond aan Zee geboren en mijn overgrootmoeder ook, als kind was ik overal welkom bij de oudjes want die overgrootvader heeft veel gedaan voor de mensen daar en hij was zo rood als een kraal😉

  4. Goede middag Ann, Weer hele mooie foto’s met een mooi en toepasselijk verhaal erbij. Die van Mandy vind ik erg leuk, en ik zie en las, dat je toch ook nog paddenstoelen hebt gevonden. Ook prachtige foto’s. Even een vraagje.? Ik zag dat je bij me schreef dat er niets te zien was aan de foto, maar je had even op de foto moeten klikken, dan komt er een filmpje tevoorschijn, waar je op kan zien wat ik ermee bedoelde. De foto laat aleen zien hoe de coppeling tussen de eenheden tot stand is gekomen. Dus kijk nog eens even naar het filmpje, Als je wilt netuurlijk. het weekend zal ik de juiste beschreving geven, met onder de plaatjes elkele foto-albums, zodat je kan zien wat ik bedoel. Liefs en groetjes voor jou en Mandy, van mij.

  5. Goedemorgen Ann. Mooie Blog het heb heerlijk met je mee gewandeld. Jou dag begon goed met die mooie takken. Leuk is dat zo’n onverwacht cadeautje.Fijne dag Ann Groetjes Anna

    • Goedemiddag Anna,
      bedankt voor je leuke reactie, als we allemaal mee hadden gewandeld waren we nu nog niet thuis geweest😉 Het was inderdaad erg lief van die mevrouw want die takken zijn nog behoorlijk prijzig als je ze moet kopen en ik ben er nog steeds blij mee.
      Jij ook nog een heel fijne dag, groetjes, Ann.

  6. heel mooi blogje Annen ook mooie foto’s
    zo kan ik dus ook weer eens de herfst meemaken en straks de winter
    foto’s en blogjes blijven maken hoor en niet te veel over de politiek want die doen toch wat xze denken. zkken vullen.

    • Altijd leuk om uit verweggistan een berichtje te zien Lukas, zoals het hier is met lente, zomer, herfst en winter zal het bij jullie niet zo zijn maar ik zou het best prettig vinden om nu in de zon aan het strand te zijn en dat kan bij jullie heel vaak (denk ik). Foto’s en blogjes blijven er komen hoor als was het maar voor jou😉 Als er echt wat belangrijks is blijf ik uiteraard over van alles en nog wat schrijven want ook zakkenvullers mogen dan lezen wat ze fout doen, ze weten het wel maar dan lezen ze het ook eens van een ander.
      Lieve groet, Ann.

  7. Aan de hand van dit blogje ben ik even met je mee gewandeld Ann. Dat is dus dubbel genieten geweest voor mij vandaag, want ik was natuurlijk vanmiddag hier ook al lekker het bos in geweest met Diesel. Mandy is een plaatje. Geef haar maar weer es een lekker buikkriebeltje van mij en een lik van Diesel. Mijn Japanse esdoorn begint nu eindelijk ook mooi rood te kleuren. Daar was hij laat mee dit jaar, maar vanaf nu gaat het dan ook razendsnel. Nu is hij donkerrood, morgen al lichter en dan wordt hij binnen de kortste keren knaloranje, waarna al heel snel de blaadjes afvallen. Ik vind het altijd jammer dat die prachtige kleuren maar zo kort duren hier.

    • Dat was dan gezellig Bea, samen wandelen met de hondenkinderen, het was best lekker om te wandelen en Diesel vindt het natuurlijk al net zo fijn als Mandy. Het buikkriebeltje heb ik haar gegeven en ik moest je maar zeggen dat jij dat even doet bij Diesel die ook nog een likje van haar krijgt. Wat fijn dat je Japanse esdoorn nu ook kleurt, ieder jaar wat meer kleur en het is zeker jammer dat het maar zo kort duurt.

  8. Hallo Ann
    wat een schattig hondje kan goed geloven dat het je hartendief is.
    .Een sfeervolle ,kleurrijke herfst reportage..zalig om er naar te kijken en te genieten

    • Dat genieten doe ik bij jou vaak Marylou en gewoon eens wat foto’s van de herfst is best wel leuk ehhhh voor het nageslacht ofzo😉 Mandy is echt een schatje, eigenlijk te goed voor een Yorkie maar we kunnen samen heerlijk knuffelen en ’s avonds vindt ze het heerlijk om samen op de bank te liggen kijken naar de TV, tenminste als het geen oorlogsfilm is want dan verdwijnt ze.

  9. Mooi herfstblogje Ann. Met temperaturen zoals vandaag is de herfst zo verkeerd nog niet. Je hebt Mandy toch netjes vast weten te leggen zonder hulp van buitenaf. Ook de zwanenfoto heb je netjes gecomponeerd (mooi woord hé ?🙂 ) Ik weet niet of het een japanse esdoorn was maar dit weekend kwam ik een boom tegen die werkelijk knalrood in de herfstkleuren zat. Prachtig om te zien. Paddo’s heb ik dit jaar nog niet gefotografeerd maar wie weet, dit weekend. Meestal zijn ze al flink aangevreten en hun charme verloren maar op jou eerste paddofoto zien ze er piekfijn uit en de foto is mooi belicht en scherp.

    Groetje van Henk

    • Dank je wel Henk en de Japanse esdoorn is ook fantastisch om te zien in de herfst, paddo’s zijn er ook niet veel maar het kan nog wel komen als het zo zacht blijft, als je zelf nog de mooie kleuren wilt fotograferen van de Japanse esdoorn moet je niet te lang wachten die kleur is maar kort. Op deze manier vind ik de herfst ook nog mooi hoor, het is meer het idee dat daarna de winter komt en jij weet dat ik daar een bloedhekel aan heb.😉 Aha eindelijk erkenning ik componeer alleen muziek wil nog niet lukken maar wie weet!
      Groetjes van mij voor jou, Ann.

  10. Lieve Zuster,
    Al die toestanden in de politiek en het Mauro gebeuren, komen mij ook langzamerhand de neus uit. Daarom is dit blog van jou een verademing, en wat een mooie foto’s, die van de Japanse esdoorn vind ik werkelijk prachtig! En dan het hulpeloze smoeltje van Mandy,….och koedie,koedie. De Zwanenfamilie is ook heel mooi om te zien, ik wist niet dat die bijelkaar bleven. Bedankt voor al dit moois Ann!
    Een dikke kus van je broertje.

    • Dear Edward,
      van al die toestanden die eigenlijk maar opgeklopte politiek spelletjes zijn heb ik het ook even helemaal gehad en dit was voor mij ook een verademing, bedankt voor je lieve reactie en Mandy is het helemaal met je eens, koedie, koedi is echte hondentaal😉 De zwanenfamilies blijven de hele winter bij elkaar en in de Mieden zijn er dan heel veel, volgend jaar worden de jongen wit en gaan zelf de hort op, het blijft een mooi gezicht.
      Een dikke kus terug en een likje van Mandy, ze is je nog niet vergeten en het is toch wonderbaarlijk dat ze altijd als we elkaar bellen meteen met haar beertje en popje aan komt om te gooien, ze hoort vast je stem! ♥

Geef een reactie

