Waddenzee en in het bijzonder de kwelders en de planten   20 comments

Vrijdag 2 september 2011 was het ineens een prachtige dag met een heerlijke temperatuur, een cadeautje na een week van regen en zware bewolking. Vriendin Jantsje had donderdag gebeld of ik er zin in had om te wandelen bij de Waddenzee en dat was niet tegen dovemansoren gezegd. Dit was eindelijk de kans om wat kwelderplanten op de foto te zetten en natuurlijk om heerlijk bij de zee te zijn. Mandy mocht mee  en dat is voor haar echt fijn, pootjes strekken en rennen, dat ze op de terugweg stijf van het lopen was ging vanzelf weer over maar niet alleen Jantsje en ik maar ook de kleine dappere York heeft genoten. Halverwege de wandeling dook ze in één sprong het water in, schrok waarschijnlijk omdat het koud was en kwam er meteen met een sprong ook weer uit, we hadden dus een kleine zeehond bij ons.

De kleuren van de kwelders, Waddenzee, 2 sept. 2011

De kleuren van de kwelders.

Kwelderplanten leven op het grensgebied van zee en land en zijn opgewassen tegen overstroming met zout water, droge perioden tijdens eb, golfslag en sterk wisselende temperaturen en natuurlijk tegen zoutgehaltes, we kunnen dus rustig stellen dat kwelderplanten sterk zijn in het overwinnen van moeilijke leefomstandigheden. Veel van de kwelderplanten hebben zoutklieren op de bladeren en met behulp van deze klieren kunnen ze het teveel aan opgenomen zout weer kwijtraken. Ook zijn er planten die zich op een andere manier ontdoen van het zout, ze slaan het op in de onderste bladeren, die op een gegeven moment afsterven en dan afvallen. De schijnspurrie sluiten de piepkleine bloempjes af bij vloed als ze onder water komen te staan en houden een luchtbel vast waardoor de bloempjes tegen het water worden beschermt, de luchtbel zorgt ervoor dat de stamper en meeldraden droog blijven.

Gerande schijnspurrie - Spergularia marginata, 2 sept. 2011

Gerande schijnspurrie – Spergularia marginata (ook wat laat in de tijd en het frisse groen is al verdwenen)

Het was jammer genoeg te laat in de tijd om het prachtige lamsoor – Limonium vulgare – (bloeitijd mei tot augustus)nog in bloei te kunnen zien en hier stonden ook niet veel van deze bijzonder mooie paars/rose bloemen die de kwelders zo prachtig kunnen kleuren, toch maar een foto genomen van een welliswaar uitgebloeid plantje maar nog steeds te zien hoe mooi het is.

Lamsoor - Limonium vulgare (uitgebloeid) en zeekraal, 2 sept. 2011

Lamsoor op de voorgrond en het al kleurende zeekraal

Terwijl we wandelde en (als ik eens even stil was) luisterden naar het gekabbel van het water, de heerlijke zilte geur opsnoven en de vele vogels die voor extra mooie muziek zorgden, kwam ik een prachtig boeket tegen dat zomaar tussen de basaltblokken en de zee groeide.

Zeekraal en Zoutmelde, een boeket in de Waddenzee, 2 sept. 2011

Zeekraal en Zoutmelde

Zoutmelde - Halimione aellen, tussen de basaltblokken, 2 sept. 2011

Zoutmelde (hier zonder bloemvorming) Halimione aellen

Zeeweegbree - Plantago maritima, 2 sept. 2011

Zeeweegbree – Plantago maritima en een dood krabbetje dat vol zeepokken zat.

Waar veel zeealsem staat is het prachtig om te zien, de zilvergroene blaadjes vormen een heel mooie afwisseling met het andere groen. Zeealsem wordt als geneeskrachtig kruid beschouwd en heeft een heerlijke ietwat scherpe geur. Vroeger werd zeealsem gebruikt als wormafdrijvend en insectenwerend middel. De geurende takjes werden in de linnenkasten en matrassen gelegd om vlooien te verdrijven, de Friese naam voor zeealsem is dan ook Fliekrûd, de Texelse naam is Flooiekruid en de Duitse naam Beifuss verwijst naar het gebruik om takjes zeealsem in de schoenen te doen om vermoeide voeten te voorkomen, bij zeealsem wordt het zout via de bladeren uitgescheiden.

Zeealsem-Artemisia maritima - Waddenzee 2 sept. 2011

Zeealsem – Artemisia maritima

De zeekraal is een hoofdstuk apart, want niet alleen dat het een prachtige kwelderplant is die in de herfst de kwelders rood kleurt het is ook een eetbare en bijzonder gezonde plant. In 100 gram zeekraal zit: 0.8 gram natrium, 40 mg calcium, 2 mg ijzer, 1,6 gram eiwitten en 1,6 gram koolhydraten, bij het eten van een ons zeekraal is de dagelijkse behoefte aan groente al genoeg voor de helft hiervan.

Zeekraal - Salicornia europaea - 2 sept. 2011

Zeekraal – Salicornia europaea

Zeekraal werd vroeger op grote schaal uit het wild verzameld, maar omdat de zeekraal nu een beschermde plant is in Nederland komt er gekweekte zeekraal uit Frankrijk en Engeland hier op de markt en kan gewoon gekocht worden. Zeekraal is een plant met dik vertakte en gelede stengeltjes (kraaltjes) het mag nooit in een bak met kraanwater gelegd worden omdat de plant aan zout water gewend is en niet tegen gewoon water kan. Bij het bereiden van zeekraal hoeft geen zout gebruikt te worden omdat de plant zelf al zout genoeg is en een zilte smaak heeft. Zeekraal kan als salade gegeten worden maar ook als roerbakgroente. De harde, houtige stukjes aan de onderkant kunnen niet gegeten worden en als de planten in het najaar rood kleuren zijn ze ook niet meer voor consumptie geschikt.

Zoutmelde - Halimione aellen, 2 sept. 2011

Zoutmelde – Halimione aellen

Verder groeien in de kwelders nog het Engels slijkgras, Schorrekruid, Zeeaster, Kweldergras, Deen lepelblad, Schorrezoutgras, Zilte rus, Engels gras, Melkkruid, Zilverschoon, Strandkweek, Zeegerst, Rood zwenkgras, Spiesmelde, zeekool en nog wat distelsoorten en grassen. Toen we de pier helemaal tot het eind hadden gelopen kwamen we zowaar bij Land’s End en hebben daar een poosje gezeten, luisteren naar het kabbelen van het water en kijkend naar een eidereend die zich vol zat te proppen en een aalscholver die zich ook tegoed deed aan een flinke maaltijd. Zowel Mandy als ik zagen er niet meer uit dus heb ik me achter de driekilohond verstopt, kijk en huiver Knipogende emoticon

Ann met Mandy, Landsend bij de Waddenzee, 2 sept. 2011

Bedankt Jantsje, Mandy staat er goed op!

Op de terugweg nog een foto genomen van een kunstwerk van de natuur.

Waddenzee bij laag water, kunstwerk v.d. natuur, 2 sept. 2011

Tot ziens Waddenzee en kwelders!

Posted 4 september 2011 by Ann McDunn in Natuur

20 responses to “Waddenzee en in het bijzonder de kwelders en de planten

Subscribe to comments with RSS.

  1. Bijna exotisch, die uitgestrekte verlatenheid waar zoveel groeit en bloeit! Prachtig in beeld gebracht.

  2. Hallo Ann, leuk om even de foto`s te zien die jullie op jullie mooie uitje langs de waddenzee hebben gemaakt.
    gr en knuffel van de Ekema`s

  3. Een leerzaam verhaal over de zeekraal, ook wel handig dat je hem niet meer hoeft te zouten !
    Altijd wel lekker om zo even uit te waaien langs het wad en ook Mandy heeft weer wat andere luchtjes door haar kleine hondenneusje laten gaan..
    Weer wat anders dan al die bekende boomstronken in het dorp !

    • Mandy zelf rook heel erg naar de zilte zee John, die is dus lekker gewassen en dat ruikt ook prima, overigens vond ze het geweldig maar dat vindt ze ook nog steeds van de bekende boomstronken, eau de reu ruikt voor haar heerlijk😉 De wind was zuid-west en dus niet koud en dat vind ik dan wel weer heel erg prettig!

  4. ann wat mooi zo zelf heb ik het nog nooit gegeten
    maar heb wel weer veel opgestoken van jouw verhalen er bij
    toen was het echt een mooie dag nu is het weer pet
    de zomer hoop nog steeds dat hij dit jaar toch nog even komt groetjes van els

    • Volgend jaar ga ik vast eens eten Els, het lijkt me heerlijk, na een paar dagen mooi weet zitten we nu echt in de herfst en ook ik hoop toch dat er nog een beetje mooi weer komt want zo’n zomer heb ik nog nooit meegemaakt en voor jullie is het ook niet prettig als jullie nog eens weg willen gaan.
      Lieve groet, Ann.

  5. Mijn fotografische ogen zijn vooral gefocust op onderste foto. Dit soort structuren vindt ik dan weer erg boeiend. Jij en Mandy zien er wel flink verwaaid uit maar dat mag ook best na een heerlijk dagje uitwaaien🙂 Ik geloof direkt dat je met volle teugen hebt genoten en ook de zilte zeelucht (die je niet vermelde) kan ik me zo weer voor de geest halen.

    Heb je nog een flinke zak zeekraal meegenomen ? scheelt toch al weer gauw een week boodschappen kopen. Zelf prefereer ik toch een biefstukje met sla en gebakken aardappeltjes maar misschien zijn de aardappels ook wel te pruimen met zeekraal🙂

    • Henk je had je hart op kunnen halen met het foto’s nemen van structuren ik heb er zelf een paar foto’s van gemaakt maar het is een prachtig gezicht. De zilte zeelucht heb ik inderdaad niet vermeld maar hoort er automatisch bij😉 Drie stukjes zeekraal meegenomen en die staan nu in een bakje met zout water, dodezeezout moet kunnen, maar deze stukjes lagen gewoon op de pier dus het mocht (denk ik), inplaats van gewone sla kan zeekraalsalade heel goed bij een biefstukje en aangezien er geen zout in hoeft kan je dat besparen😉

      • Wat ook heel lekker is (vind ik) is een zomerse lunch van een mooie blanke moot vis met gewoon een beetje gesmolten boter een wat zeekraal. Glaasje witte wijn erbij …… mmmmmmmm. De zeekraal doe ik altijd (nou ja, altijd….., als ik het heb) in een vergiet en dan gooi ik er kokend water over. Meer is niet nodig.

  6. lieve Zuster,
    Dit is toch wel genieten hoor, wat is het daar mooi, en zoveel te zien van wat de natuur ons te bieden heeft. Zoals we van jou gewend zijn, is de uitleg bij al de verschillende plantjes, interessant om te lezen, en dan ook nog mooie foto’s erbij. De laatste spreekt mij het meest aan, die vind ik echt héél mooi.
    Mandy was vergeten om even met één pootje te voelen wat de temperatuur van het water was……hahahaha!
    Een dikke kus van je broertje.

    • Dear Edward, ik heb echt een paar maal aan jou gedacht wat had je mooie foto’s kunnen maken en dan niet alleen van de Waddenzee en de kwelders maar ook bij het Lauwersmeergebied waar duizenden vogels fourageren voordat ze vertrekken naar verre landen. Zelf heb ik geen telelens maar ik heb toch heel wat prachtige vogels gezien, o.a. een sperwer, ontzettend veel kluten, de witte kwikstaarten en zelfs een gele kwikstaart, daar in de buurt kan je veel zilverreigers en lepelaars zien dus voor jou ook een wereld van plezier en uiteraard geen moment zonder camera😉 Mandy is op de terugweg keurig in het midden van de pier blijven lopen, ze had het even gehad met wadlopen inmiddels is ze weer gewassen want al dat zout leek me toch niet echt goed voor haar vachtje.
      Een dikke kus terug laiverd ♥

  7. Geen wonder dat jullie hebben genoten Ann. Het is er idd prachtig. Als ik je verhaal zo lees geniet ik ook een beetje mee. Ik ruik de geuren en door je foto’s zie ik ook de prachtige kleuren. Weer zéér de moeite waard dit blogje. 🙂

    • Dank je wel Bea voor je compliment, de heerlijke zilte geur had ik niet vermeld maar ook dat is genieten, dicht bij de zee zijn geeft rust maar dat weet jij ook en in de bossen wandelen is ook altijd geweldig!

  8. Dank je wel voor je compliment Marylou, jij bent een echte natuurfreak maar ik ook hoor😉 De Waddenzee en de kwelders zijn altijd anders en er is altijd wel weer wat nieuws te zien en ik vind het echt leuk dat jij er vorig jaar ook zo hebt genoten ♥

  9. Hallo Ann,
    Bedankt voor al die degelijke uitleg en de duidelijke foto’s.Was verleden jaar ook aan de Waddenzee en heb er toen ook zo ontzettend van genoten.
    ik vond het hier ontzettend fijn en leerrijk

Geef een reactie

