Gezwam, maar niet in de ruimte al hebben de paddestoelen ruimte genoeg.   48 comments

2 juli 2010, Braambloesem

Eindelijk ben ik weer zover dat ik een logje kan plaatsen, na ongeveer een maand lang met een heel oud computertje te hebben geknoeid staat er nu een fluisterstille en snelle helse machine naast me die doet wat ik graag wil (weldoener nogmaals heel veel dank). Op een paar mensen na ben ik niet gemist en dat is dan maar weer een geluk, ik heb wel reacties gegeven maar aangezien space nog steeds dwars ligt was dat soms een hele toer en heb ik weleens een uur moeten doen over 4 reacties die niet eens lang waren. Ook heb ik me vermaakt met het doen van Zyngaspelen (en dat is nog steeds leuk) al sloeg de oude computer om de 10 minuten uit omdat er te weinig virtueel geheugen aanwezig was, volgens mij was dat ding zo dement als een deur en er zijn dan ook woorden gevallen die ik hier maar niet zal herhalen. Inmiddels is het officieel herfst al is het weer heel wat beter weer dan we in augustus en de eerste tijd van september hebben gehad, de natuur heeft er in ieder geval niet onder geleden, overvloedig veel eikeltjes aan de bomen, bramen die heerlijk smaken overal langs de wegen en zelfs in augustus waren er al veel paddestoelen (zelf nog lekker zonder n 😉 De eerste ontdekte ik in Odoorn, Drenthe en het was een heel mooi klein dingetje, hoe al de zwammen en paddestoelen heten weet ik over het merendeel niet zo ook niet van onderstaande, het leek net een kastanje op een steeltje.

Paddestoeltje in Odoorn, Drenthe

Inmiddels wemelt het van de paddestoelen, van heel klein zoals het giftige kaalkopje (kleine witte puntige hoedjes op een lang steeltje) die ook nog eens tot de paddo’s behoort, tot enorme bakbeesten van paddestoelen waarvan ik de naam niet weet maar die zo groot zijn als soepborden.

Paddestoel met heel mooie tinten groot, 21 sept. 2010

Tot mijn grote verrassing staan er hier in Buitenpost en omgeving ook weer ontzettend veel Vliegenzwammen en dat blijft toch een wondermooi gezicht.

Bron Wikipedia:

De vliegenzwam (Amanita muscaria) is een opvallende paddenstoel, die algemeen voorkomt in de lage landen. Het eten ervan kan leiden tot vergiftigingsverschijnselen, maar de ernst hiervan valt meestal mee. Vliegenzwammen groeien vaak in nauwe associatie (symbiose) met berk, tamme kastanje, eik, den, beuk en spar. Ze vormen een ectomycorrhiza, wat betekent dat het mycelium niet in de boom groeit, maar de haarwortels aan de buitenkant omgeeft. Noot: overigens is de vliegenzwam toch wel een groot liefhebber van berken want daar zie je de meeste, al maakt het ze dit jaar weinig uit.

Vliegenzwam met wit rokje, 21 sept. 2010

De bekendste verschijningsvorm van de vliegenzwam is een donkerrode hoed met witte stippen. De witte stippen zijn restanten van het algeheel omhulsel (velum universale) waarin de paddenstoel ‘opgesloten’ zat, voordat hij uit de grond omhoog kwam. Deze spoelen bij regenachtig weer vrij snel van de hoed. De kleur van de hoed is echter variabel en kan variëren van rood tot oranje met gele tinten. Van het rode vlies op de hoed (het gedeelte van de zwam dat het vergif, muscarine, zou bevatten) zou een vliegendodend middel kunnen worden gemaakt (een mogelijke verklaring van de naam vliegenzwam). Sommigen hebben een verband gezien met hallucinaties van door de lucht vliegen bij inname, maar dit is etymologisch onjuist. Naast muscarine bevat de vliegenzwam nog een aantal andere toxische verbindingen, waarvan sommige hallucinogeen zouden zijn. De toxiciteit van deze paddenstoel wordt in de volksmond vaak overdreven – van aanraken zijn geen nadelige gevolgen te verwachten. Toch kan het opeten van een hele paddenstoel voor bijvoorbeeld een kleine hond in enkele uren fataal zijn. Noot: over het algemeen zullen honden nooit van giftige paddenstoelen eten (wat dat betreft zijn dieren verstandiger dan mensen) en mijn pitbull onthoofd ze soms per ongeluk met de looplijn maar dat is een ander verhaal, sinds ik daar erg over heb gemopperd blijft die kleine mooi rustig zitten wachten tot ik klaar ben met foto’s maken.

Vliegenzwammen en mos, 21 sept. 2010

Toch is de vliegenzwam minder giftig dan veel mensen denken. Hij wordt al lang gebruikt door verschillende volken, onder andere in Lapland waar soms één vliegenzwam werd geruild tegen één rendier. De vliegenzwam heeft namelijk bedwelmende en hallucinogene effecten en werd vaak gebruikt in rituelen. Men kan hem vers of gedroogd opeten of roken. De hele paddenstoel bevat werkzame stoffen, maar de concentratie daarvan is het hoogst in de rode hoed. De belangrijkste werkzame stoffen in de vliegenzwam zijn muscimol, muscazone en iboteenzuur.[Vliegenzwammen bevatten ook het giftige muscarine, maar als de zwammen gedroogd worden verdwijnt dit. In Nederland valt de vliegenzwam niet onder het verbod op paddo’s in december 2008, aangezien ze niet de in de opiumlijst verboden stoffen psilocybine en psilocine bevatten. De vliegenzwam wordt genoemd als ingrediënt van heksenzalf. Noot: Het is dat Lapland niet bij de achterdeur ligt, maar met de oogst die ik hier binnen zou kunnen halen had ik een kudde rendieren van hier tot Groningen 😉

De Kruidhof, 22 sept. 2010, vliegenzwammen, drieling

Tijdens mijn wandelingen ben ik ook paddestoelen tegengekomen die ik nooit eerder had gezien, de natuur zwamt wat af op het ogenblik maar met mooi weer is het wel genieten.

Paddestoeltje, rose met witte vlekjes, 21 sept. 2010

Na enig speurwerk ben ik er achter gekomen dat dit een schotelrussula is er stonden er wel meer maar deze was nog mooi gaaf het rose is niet echt mooi maar ik vond het wel een apart soort.

Paddenstoelen in augustus

Deze mooie paddestoelen stonden onder de bosjes en het was nog een hele toer om na het nemen van de foto Mandy te bevrijden die zich om allerlei takken had geworsteld, ook geen punt voor ons beiden we worden alleen smerig en daar is water en zeep goed voor. Maar voor mij is de vliegenzwam toch nog steeds één van de mooiste, misschien wel omdat het aan kaboutertjes doet denken.

Vliegenzwammetjes, drie jonge 21 sept. 2010

Nogmaals een heel prettig weekend en als het weer een beetje mooi blijft ga de natuur in er is zoveel moois te zien en vooral voor de mensen onder ons die foto’s maken is het een prachtige tijd.

Posted 24 september 2010 by Ann McDunn in Natuur

48 responses to “Gezwam, maar niet in de ruimte al hebben de paddestoelen ruimte genoeg.

Subscribe to comments with RSS.

  1. Hallo Ann
    Wat een schitterende foto,s van de Vliegezwammen. Ik zie ze hier ook veel. Heb mijn weblog nog niet voor elkaar ,ik wacht even op Liza.Ik kom er zelf. niet uit. gr Liny

  2. Hallo ann ik had ook ’n space en ben vriendin bij elsabeth
    ik heb nou ook deze site maar snap er niks van jij hebt het zo mooi hoe doe je dat ik kom er niet uit je kan je letters geen kleur gegeven ik wil vragen hoe het moet
    liefs Jolinda

  3. Hoi Ann

    Heb je gevonden op wordpress. Ben zelf momenteel de boel aan het overzetten. Ik vraag me nu wel af hoe je op de hoogte blijft van elkaars updates.

    • Hoi Henk,
      het hoe, wat en waar weet ik zelf nog lang niet allemaal en hoe we op de hoogte blijven van elkaar daar ben ik ook nog niet achter, gisteravond pas begonnen maar alles moet mogelijk zijn ik zit wel af en toe met technisch Engels dus het wordt een puzzel, als ik meer weet laat ik het uiteraard ook jullie weten maar zoals gezegd ik heb de puzzelstukjes nog lang niet rond.

  4. hoi ann ik heb je gevonden weet niet hoe hoor
    heb zelf nog niets verandert weet echt niet hoe ik het moet doen van de week maar even puzzelen

    • Hoi Els,
      het vinden is niet zo moeilijk want je komt vanzelf op WordPress terecht maar het is bepaald niet makkelijk om hier een mooie site van te maken, sowieso is alles weg, foto-albums, gadgets, alles wat we hadden aan leuke dingen zijn gewoon weg! Ik laat me niet snel kisten maar ik weet ook nog niet of ik dit blijf doen, sterkte meis!

  5. Hey Ann ik zit nu op je wordpress.
    Hoe heb je de pagina gemaakt en hoe kan ik een blog maken en foto versturen??
    Of moet ik hem eerst aan mijn space linken .
    Helpppppppp me grijnzzz

    • Oei Tanja, Edward en ik zijn gisteravond 3 uur per telefoon bezig geweest en de één vindt dit en de ander dat, maar eenvoudig is het niet, als je eenmaal bent overgestap kan je een achtergrond kiezen en dan de kleur bepalen, gadgets heten nu ook anders. Aan je eigen space linken kan jammer genoeg niet, als je overstapt en dat zal toch moeten of stoppen andere keuzes zitten er niet in is je eigen space helemaal weg *snik*, ik ben eerst maar eens aan het knoeien en weet zelf nog weinig, het leven is hard heel erg hard van de een op de andere dag is je eigenste plekje zomaar vertrokken, ook jij sterkte gewenst.

  6. Lieve Ann
    Wat leuk dat je mij al gevonden hebt op mijn blog.Het ziet er hier heel anders uit dan je vertrouwde space en dat is best even wennen .Ik was ook stomverbaasd dat Space gaat stoppen en ik weet nog niet wat ik ga doen .Ik wil jou en mijn andere vrienden zeker niet missen ,Maar ja ik heb nog even bedenktijd.
    Liefs Elisabeth

    • Lieve Elisabeth,
      jou blog ziet er al mooi uit, hier is het allemaal uitzoeken en proberen, ik was niet stomverbaasd want dat er wat zou gebeuren wist ik, alleen niet zomaar en met de belofte dat alles hetzelfde zou zijn. Gelukkig kunnen we nu allemaal nog contact hebben met elkaar en voor de rest zien we wel hoe het komt.
      Liefs, Ann.

  7. Een space’je in de ruimte, kijk, kijk daar gaat het heen, en midden op de wereld staat een radeloze vrouw, na dik twee en half jaar is er een einde gekomen aan spaces.live en moeten we hier aan wennen of stoppen, het zat eraan te komen maar dit had ik echt niet verwacht en ik mis mijn eigen vertrouwde space, hou moed vrienden en vriendinnen ik wens jullie allemaal sterkte voor de komende tijd, liefs, Ann.

  8. Nu ff kijken of ik een reactie kan plaatsen hier .
    Liefs Elisabeth

  9. Echt leuk dat je de moeite neemt om even langs te komen Lukas, echt kleuren doen de bladeren nog niet maar het is telkens vies en nat weer nu maar hopen op een beetje mooie herfst, een heel goede week gewenst, liefs, Ann.

  10. mooi dat het je weer gelukt is om terug te komen ,miste je wekend wens wel een beetje,mooie fotos tussen het leuke gezwam door en ja de kleuren der natuur komen er weer aan HERFST.een prettige week en een pootje voor mandy.

  11. @ John, ook weer eens logjes plaatsen hoor, je foto’s zijn altijd mooi en je gevoel voor humor is uitstekend en dat missen we toch!

  12. Allemaal bedankt voor de complimenten voor de foto’s, echt leuk om die te kunnen delen als je ze hebt gemaakt en je ziet ze alleen zelf is er ook niet zoveel aan. Liefs, Ann.

  13. @ Belia, het kind in jezelf verliezen lijkt mij vreselijk, lekker onbezorgd nog van gekke dingen genieten, tegen beter weten in toch stiekem in elfjes en kabouters geloven is toch prachtig? We kunnen nog lang genoeg oud zijn maar het echt kinderlijke moeten we er toch maar inhouden, daarom vind ik de vliegenzwam natuurlijk ook zo mooi 😉

  14. @ Murwarita, met die hersenverweking van jou zal het wel meevallen maar soms weet je gewoon even niet waarover je het moet hebben en dat zal iedereen wel overkomen, het is al bijna oktober en dan krijgen we toch weer een nieuw kalenderblad met heel veel tekst, altijd leuk!

  15. @ Liesje, ja hoor ik ben weer teruggekeerd en zat eigenlijk te zweten uit angst dat ik alles voor niets had gedaan maar Windows Live Writer werkt wel perfect. De vliegenzwammen en andere paddestoelen staan hier overal in grote hoeveelheden en met dit natte weer zullen er nog wel meer komen. Kaboutertjes komen natuurlijk als ik weg ben 😉

  16. @ Rinus, de nieuwe computer is geweldig en het lijkt wel of space aan het beteren is ik heb nog geen foutmelding gehad een wonder! De laatste dagen is het weer echt pokkeweer, telkens regen en het wordt koud brrrrr.

  17. Wow… nu in alle rust je logje gelezen en de foto’s bekeken. Vind je padde(n tja..)stoelen plaatjes, mee eens de vliegenzwam is de mooiste, nog steeds een beetje dat kind in me ;-)).Fijne zondagavond en veel plezier met je nieuwe helse machine, want hels blijft tie hihi. Liefs, Belia.

  18. Zeer mooie foto’s van de hier zo weinig aanwezige paddestoelen. Mijn inspiratie begint ook weer te werken, want begin een beetje herserverweking te krijgen. Best naar iets haha. Tuurlijk geen updates gezien. Moet naar updates zoeken en denk : er zijn er geen. Fijne dag ♥

  19. Heel erg fraaie opnames van de paddenstoelen. Echt een herfs tlogje. Ik heb de laatste tijd ook weinig met space gedaan ivm all ellende met updates en reacties die niet konden worden geplaatst. Ook weinig logjes geplaatst. Moet er maar weer eens mee aan de slag ! Jij en Mandy ook nog een fijne zondag toegewesnt !

  20. Heeeeeeee Ann-etje!!!!! je bent er weer!!! en hoe…..met een hele hoop gezwam (Y) 😉 maar wel heel veel mooi gezwam. Prachtig die rode paddenstoelen.Dat je er zoveel tegen bent gekomen. Nu nog de kaboutertjes. Leuk dat je weer terug bent Ann.Liefs van mij en een knuffel voor (&) Mandy.(K) Liesje

  21. Ja, ik zie dat je bovenaan over het goede weer had, maar dat is nu heel anders. zeg maar gewoon rot weer. hier lijkt het wel of ze alle luiken van de hemel open getrokken hebben, en stormen bij het leven. Komt gewoon door de muren heen.Ik wens je een hele fijne zondag, en hopelijk wel iets beter als de het nu voor weer is.Liefs en voor beide een dikke knuf van Rinus.

  22. Maar ben er dan toch. Fijn voor je dat je zo’n stille helse machine nu hebt. Werkt veel prettiger. Maar met een snelle machine had je de voorlaatste dagen ook niet zoveel aan gehad, vanwege al het gedoe van Micrisoft.!!!! Maar je hebt intussen wel een mooie prachtige verzameling foto’s van de paddenstoelen gemaakt. Zien er stuk voor stuk machtig mooi uit.

  23. Hallo Lieve Ann, Sorry, ik had wel zoiets gezien van een blog van jou, maar was even vergeten om te kijken. Weer (te) veel op bed gelegen, en vorige nacht bezig geweest met al de berichtjes, in allerlij soorten en dingen, zoals T-boek, MYSPACE, Duits gastenboek, per mail, en dan in 3 talen. daarom toch nog even vergeten.

  24. @ Henk bedankt voor je compliment van jou is dat uiteraard net iets leuker om te lezen, niet omdat ik de complimenten van alle anderen niet bijzonder waardeer, maar hier spreekt de meester himself, Edward vindt ze ook al erg mooi en zo ga ik dan maar lekker door met kruipen over de grond ;-)@ Els jij ook bedankt, de eerste foto is nog van juli toen het warm was en de braambloesem net bloeide, het lijkt wel een jaar geleden! Liefs, Ann.

  25. heerlijk ann dat je weer op de space fotos kan zetten wat zijn ze geweldig mooi en prachtig logje heb je er weer van gemaakt wens je nog een goed weekend toe onderste fotos geweldig maar de eerste foto doet nog zo heerlijk zommers aan gr vels

  26. Je foto’s heb je gemaakt met een compactcamera Ann. Zo’n camera heeft z’n beperkingen tov een spiegelreflex met téle of macrolens.Wat je hier uit je toestel haalt vindt ik toch verbazingwekkend knap………kompliment.

  27. Bedankt Belia en Tanja, zelf ben ik ook wel aardig tevreden over de foto’s 😉 liefs, Ann.

  28. Na een maand weer een prachtig blog neergezet .Prachtige foto,s van de paddestoelen .Voor jou een heel fijn weekend

  29. Heb even snel van je prachtige foto’s genoten, zooo…. mooiiiii! Ga zo weg, later bekijk ik je log in alle rust. Wens je in ieder geval een heel fijn weekeinde. Kus, Belia.

  30. Het blijft vreemd Henk, ieder jaar denk ik dat ik genoeg foto’s heb van paddestoelen en toch ga ik er ieder jaar weer naar op zoek en vind het geweldig om ze te zien, deze computer is echt een heerlijkheid en plezier heb ik er nu al van, jij ook een heel fijn weekend met hopelijk mooi weer.

  31. Fraaie platen van de paddo’s en ook voor mij zijn de onderste het mooist.Zelf ben ik niet zo’n paddestoelenfanaat maar toch ga ik er ieder jaar 1 of 2 keer opuit om ze te fotograferen.De vliegenzwam kom ik nauwelijks tegen maar ik weet nu dat ik ze moet zoeken bij berkenbosjes.Van een dement traag nadenkertje naar een tornado die op windows 7 draait is een echte verbetering Ann. Veel plezier metje nieuwe aanwinst.Fijn weekend voor jou

  32. @ Sjerrie, wat jammer dat ze niet bij jullie zijn als je er ergens eentje vind meenemen en met de sporen naar onder bij een berkenboom neerleggen, zo hebben mensen het hier ook gedaan en er komen er al meer. Mijn machine is niet meer hels maar duivels 😉 Liefs, Ann.

  33. @ Loontje, jij hebt me niet gemist we konden elkaar wel vinden maar logjes zaten er echt niet, dapper van jou dat je telkens toch weer de moed had. Ik vertik het ook om paddenstoelen te zeggen, zie nooit een pad op zo’n zwam 😉 Het mag van mij niet gaan hozen ik ben vlijtig in de tuin bezig ehhh tussendoor! Kiss, likje v. Mandy.

  34. @ Elisabeth, het is echt een heerlijkheid alleen is het nu Windows 7, Vista overgeslagen en dit moet ook even wennen en er moet natuurlijk heel wat gebeuren met het weer installeren van allerlei programma’s al heeft mijn grote vriend het meeste al gedaan, dat rood met witte sippen mag van mij ook hoor, stippen zijn het ook eigenlijk niet, liefs, Ann.

  35. Welcome back Ann. Prachtige foto’s van de paddestoelen. Ik moet er hier om zioeken…….:( Misschien in France straks, wie weet.Dus je machine is niet meer hels? Haha.Fijn weekend,xsjerrie

  36. Nee maar, in een keer ging de eerste serie letters erop. Paddestoelen dus: ik vertik het om paddenstoelen te schrijven. Zodra ik meerdere padden op een paddestoel zie zitten, schrijf ik subiet paddenstoelen. Ik wens jou een zonnig weekeinde en mocht het toch gaan hozen dan kom jij het weekeinde wel door met een fluisterzachte snelwerkende pc. Aai voor Mandy en kus voor jou!

  37. Eindelijk!!!! Je werd node gemist zusje, ook al zag ik je veel op de boerderij. Vandaag zag ik, toen ik in de tuin aan het werken was, dat ik paddestoelen in de tuin heb en dat vond ik leuk maar ook goed want paddestoelen komen als paddestoelen uit de grond als de grond gezond is! Ik vind paddestoelen leuk om te zien maar ik ben wat kinderlijk want de rode met witte stippen vind ik de allermooiste, des te meer omdat ze me aan ons Gnoompje doen denken.

  38. uhh ik bedoelde rood met witte STIPPEN ,moet beter terug lezen!!

  39. Lieve Ann Wat een geluk moet dat zijn weer een echte helse machine te hebben,ben nog niet vergeten hoe het was om met zo’n oud traag ding te zitten grrr.Gelukkig lukte het nog wel om te reageren .Weer wat geleerd over de vliegenzwam ,en wat een schitterende foto’s .Het zijn toch wel sprookjesachtige paddestoelen he die rood met witte sippen.Ik wens je een fijn weekend Liefs Elisabeth

  40. Even nog een kanttekening, hoe de foto’s eruit zien bij jullie weet ik natuurlijk niet, maar Windows Live Writer is wat vreemd en dan worden de foto’s waarschijnlijk niet zoals ze in werkelijkheid zijn, sorry daarvoor.

  41. Als je nu hier in De Kruidhof in de varentuin kon zijn dear broer dan kreeg ik je er niet meer uit, het is net een stukje sprookjesbos. Jammer dat het zo ver is van Maassluis naar Buitenpost want wat zou je prachtige foto’s kunnen maken. Een dikke kus voor jou en ik zal Mandy kriebeltjes geven, het is een geduldig hondje al kijkt ze soms net of ze liever los zou lopen 😉

  42. Tjonge,tjonge Ann…..ik zit met afgunst naar je prachige foto’s van de vliegenzwammen te kijken hoor, vooral de derde met die brede hoeden is een pláátje! Hier in de omgeving zie je niet zoveel bijzondere soorten, maar de herfst is pas begonnen, dus wie weet. Ik wens je een heel fijn weekend.Liefs en een kus voor jou, en veel kriebeltjes voor Mandy van Edward.

Geef een reactie

